2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom podstawowy ODPOWIEDZI


EGZAMIN MATURALNY
OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015
JZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
ROZWIZANIA ZADAC I SCHEMATY PUNKTOWANIA
(A1, A3, A4)
GRUDZIEC 2014
Zadanie 1.1. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne
zawartych w nich informacji. informacje [gimnazjum]
1.1) odczytuje sens całego tekstu
(a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów
1.4) rozpoznaje zastosowane środki
językowe i ich funkcje w tekście
3.1) analizuje i definiuje (& ) znaczenia
słów
Przykładowe rozwiązania
a)
Bohaterowie filmowi mówią językiem zrozumiałym dla widzów, a nie swoim własnym.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wyjaśnienie wyrażenia
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
b) Np.:
·ð uwspółczeÅ›nienie mowy bohaterów
·ð obcokrajowcy mówiÄ… tak jak widzowie
·ð ludzie pochodzÄ…cy z różnych Å›rodowisk mówiÄ… tak samo.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wskazanie dwóch sposobów
0 pkt  odpowiedz niepełna lub niewłaściwa, lub brak odpowiedzi
Zadanie 1.2. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 3.9) rozpoznaje temat słowotwórczy
zawartych w nich informacji. i formant w wyrazach pochodnych
i wskazuje funkcje formantów w nadawaniu
znaczenia wyrazom pochodnym
[gimnazjum]
3.1) analizuje i definiuje (...) znaczenia słów
Poprawne rozwiÄ…zanie
a)
wyraz podstawowy: słuchać, przyrostek/formant/sufiks:  acz
Schemat punktowania
1 pkt  poprawna analiza słowotwórcza
0 pkt  odpowiedz niepełna lub niewłaściwa, lub brak odpowiedzi
Strona 2 z 20
b)
 er LUB  arz LUB  el LUB inaczej zgodnie z zasadami tworzenia nazw wykonawców
czynności.
Schemat punktowania
1 pkt  wskazanie poprawnego formantu
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
Zadanie 1.3. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi 1.2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne
i wykorzystanie zawartych w nich informacje [gimnazjum]
informacji. 1.1) odczytuje sens całego tekstu (...)
III Tworzenie wypowiedzi 1.2) (& ) odczytuje zawarte w odbieranych tekstach
informacje zarówno jawne, jak i ukryte
1. 5) (& ) uzasadnia własne zdanie [gimnazjum]
Poprawne rozwiÄ…zanie
a)
C
Schemat punktowania
1 pkt  poprawna odpowiedz
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
b)
Np. Język bohaterów powieści historycznych Sienkiewicza tylko sprawia wrażenie, że jest
archaiczny. W rzeczywistości to tylko pozorne postarzenie języka.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wyjaśnienie
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
Zadanie 1.4. (0 3)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne
zawartych w nich informacji. informacje oraz cytuje odpowiednie
fragmenty tekstu [gimnazjum]
1.7) rozpoznaje intencje wypowiedzi
(aprobatÄ™, dezaprobatÄ™, negacjÄ™,
prowokacjÄ™) [gimnazjum]
1.1) odczytuje sens całego tekstu
Strona 3 z 20
Poprawne rozwiÄ…zania
a)
A
Schemat punktowania
1 pkt  poprawna odpowiedz
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
b)
Stuprocentowy realizm, osiÄ…galny w architekturze, kostiumach czy obyczajach, tu by siÄ™ nie
przydał na nic LUB
Kiedy akcja odbiega od zakresu współczesnej polszczyzny i dzieje się na przykład w Polsce
Bolesława Kędzierzawego, nie może już być mowy o realizmie języka, jeśli nasze audytorium
ma coś z tej akcji zrozumieć LUB
Iluzja języka jest nie tylko usprawiedliwiona, ale i konieczna (& )
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wskazanie cytatu
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
c) Np.
Dialogi muszą być zrozumiałe dla widza LUB posługiwanie się oryginalnym językiem przez
bohaterów spowoduje brak zrozumienia u odbiorcy.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne sformułowanie argumentu
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
Zadanie 1.5. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.1) odczytuje sens całego tekstu
zawartych w nich informacji. (a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów;
potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle
całości
1.4) rozpoznaje funkcjÄ™ zastosowanych
w tekście środków językowych
Poprawne rozwiÄ…zanie
A. 3
B. 2
C. 5
Schemat punktowania
2 pkt  2 poprawne przyporzÄ…dkowania
1 pkt  1 poprawne przyporzÄ…dkowanie
0 pkt  0 poprawnych przyporządkowań lub brak odpowiedzi
Strona 4 z 20
Zadanie 2.1. (0 1)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne
zawartych w nich informacji. informacje [gimnazjum]
1.7) rozpoznaje intencje wypowiedzi
[gimnazjum]
1.1) odczytuje sens całego tekstu
(a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów;
potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle
całości
Przykładowe rozwiązanie
1) Wyuczenie się logicznego myślenia jest zbyt trudne dla przeciętnego człowieka.
2) Logiczne myślenie jest człowiekowi dane przez naturę, więc nie trzeba się go uczyć.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wypisanie dwóch opinii
0 pkt  odpowiedz niepełna lub niewłaściwa, lub brak odpowiedzi
Zadanie 2.2. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.1) odczytuje sens całego tekstu
zawartych w nich informacji. (a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów;
potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle
całości
1.4) rozpoznaje funkcjÄ™ zastosowanych
w tekście środków językowych
1.5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia
i twierdzenia w tekście argumentacyjnym
a)
Przykładowe rozwiązanie
1) Przykład słonia, który się nauczył tańczyć.
2) Przykład skoku narciarskiego.
Schemat punktowania
1 pkt  poprawne wypisanie dwóch analogii
0 pkt  odpowiedz niepełną lub błędną, lub brak odpowiedzi
b)
Przykładowe rozwiązanie
1) Przeciętny człowiek może się nauczyć logiki.
2) Logika nie jest człowiekowi dana przez naturę, trzeba się jej nauczyć.
Schemat punktowania
1 pkt  za poprawne sformułowanie dwóch tez
0 pkt  odpowiedz niepełną lub błędną, lub brak odpowiedzi
Strona 5 z 20
Zadanie 2.3. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne
zawartych w nich informacji. informacje [gimnazjum]
1.1) odczytuje sens całego tekstu
(a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów
Poprawne rozwiÄ…zanie
1  TAK, 2  TAK, 3  NIE
Schemat punktowania
2 pkt  3 poprawne odpowiedzi
1 pkt  2 poprawne odpowiedzi
0 pkt  1 poprawna odpowiedz lub brak odpowiedzi
Zadanie 2.4. (0 1)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.1) odczytuje sens całego tekstu
zawartych w nich informacji. (a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów
1.5) wyróżnia argumenty, kluczowe
pojęcia i twierdzenia w tekście
argumentacyjnym
Poprawne rozwiÄ…zanie
B 2
Schemat punktowania
1 pkt  poprawna odpowiedz
0 pkt  odpowiedz błędna lub brak odpowiedzi
Zadanie 2.5. (0 2)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.5) wyróżnia argumenty, kluczowe
zawartych w nich informacji. pojęcia i twierdzenia w tekście
argumentacyjnym; dokonuje jego
logicznego streszczenia
Poprawne rozwiÄ…zanie
1 b, 2 f, 3 a
Schemat punktowania
2 pkt  3 poprawne przyporzÄ…dkowania
1 pkt  2 poprawne przyporzÄ…dkowania
0 pkt  1 poprawne przyporzÄ…dkowanie lub brak odpowiedzi
Strona 6 z 20
Zadanie 2.6. (0 1)
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie 1.1) odczytuje sens całego tekstu
zawartych w nich informacji. (a w nim znaczenia wyrazów) oraz
wydzielonych przez siebie fragmentów;
potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle
całości
1.4) rozpoznaje funkcjÄ™ zastosowanych
w tekście środków językowych
Poprawne rozwiÄ…zanie
A 3, B 2
Schemat punktowania
1 pkt  poprawna odpowiedz
0 pkt  odpowiedz błędna, niepełna lub brak odpowiedzi
Zadanie 3.
Temat 1. Czy odkupienie winy zdejmuje z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone
krzywdy? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko, odwołując się do
podanego fragmentu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, całego utworu oraz
innego tekstu kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi 1.1) odczytuje sens całego tekstu [...];
i wykorzystanie zawartych w nich 1.2) [& ] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach
informacji. informacje zarówno jawne, jak i ukryte.
II. Analiza i interpretacja tekstów 1.2) określa problematykę utworu;
kultury. 2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania
świata przedstawionego i bohatera [& ];
3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty;
3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych
motywów w różnych utworach literackich.
III. Tworzenie wypowiedzi. 1.1) tworzy dłuższy tekst pisany [...] (rozprawka)
[...] zgodnie z podstawowymi regułami jego
organizacji, przestrzegając zasad spójności
znaczeniowej i logicznej;
1.2) przygotowuje wypowiedz [...] (wybiera [...]
odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat,
wybiera formÄ™ kompozycyjnÄ…, [& ], dobiera
właściwe słownictwo);
1.3) tworzy samodzielnÄ… wypowiedz
argumentacyjną według podstawowych zasad logiki
i retoryki (stawia tezÄ™ lub hipotezÄ™, dobiera
argumenty, porzÄ…dkuje je, hierarchizuje, dokonuje
ich selekcji pod względem użyteczności
w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady
ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza
prawidłowe wnioskowanie).
Strona 7 z 20
Kryteria oceny rozprawki
Sformułowanie
stanowiska
wobec Uzasadnienie
A B C
Poprawność Zamysł Spójność Poprawność Poprawność
problemu stanowiska
D E F Styl tekstu G H
rzeczowa kompozycyjny lokalna językowa zapisu
podanego
w poleceniu
Uzasadnienie
trafne, Zapis
Pełna
18
szerokie w pełni
Stanowisko jest
spójność
Brak błędów
i pogłębione Brak błędów poprawny
adekwatne
wypowiedzi
6 4 6
Kompozycja Styl lub nieliczne
do problemu
rzeczowych lub nieliczne
6 2 lub 4 4
funkcjonalna stosowny błędy
podanego
nieznaczne
Uzasadnienie błędy
nierażące
w poleceniu
zaburzenia
12 trafne nierażące
spójności
i szerokie
Stanowisko jest Uzasadnienie
Liczne
częściowo 8 trafne, Nie więcej Liczne błędy
Zaburzenia Styl błędy
adekwatne ale wąskie niż jeden nierażące
Znaczne
3 2 3 funkcjonalności 1 2 częściowo 3 2 nierażące
do problemu błąd lub nieliczne
zaburzenia
kompozycji stosowny lub nieliczne
spójności
podanego Uzasadnienie rzeczowy błędy rażące
4 błędy rażące
w poleceniu częściowe
Stanowisko jest
Brak
nieadekwatne Błędy
0 0 uzasadnienia 0
Brak zamysłu Wypowiedz Styl Liczne błędy Liczne
lub brak rzeczowe
0 0 0 0 0
stanowiska kompozycyjnego niespójna niestosowny rażące błędy rażące
stanowiska
UWAGA
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 3 punkty, a w kategorii B  0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę  zdający otrzymuje 0 punktów.
Przykładowe realizacje
Realizacja 1.
Problem winy i kary dotyczy wszystkich ludzi niezależnie od czasów i kręgów
kulturowych, dlatego podejmowany był od wieków przez filozofów, etyków, moralistów, ale
także przez twórców literatury i scenarzystów. Człowiek z natury jest dobry, ale ma wolną
wolę, która umożliwia dokonywanie indywidualnych wyborów. Wybór zła często jest
nieprzemyślaną odpowiedzią na bodzce zewnętrzne  skutkiem emocji, których nie
kontrolujemy. Odkupienie winy jest zadośćuczynieniem za popełnione grzechy, czymś więcej
niż żal i skrucha. Jest to czynienie dobra mające wynagrodzić zło, którego człowiek się
dopuścił. Czy odkupienie winy zdejmuje z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone
krzywdy? Uważam, że człowiek, który uczynił zło  bez względu na to, czy zrobił to
jednorazowo, czy wielokrotnie  do ostatnich chwil swojego życia może odkupić swoje winy.
Odkupienie win jest dowodem pokory i skruchy, czynem, który pozwala na rehabilitację
wobec innych i siebie. Sądzę jednak, że nie umożliwia ono zmazania odpowiedzialności za
wyrządzone krzywdy. Człowiek tylko w uzasadnionych przypadkach zostaje uznany za
niepoczytalnego  nieświadomego zła, które popełnił. Za wybory, których dokonujemy,
zawsze pozostajemy odpowiedzialni  nawet jeśli działamy pod wpływem emocji.
Oczywiste jest, że Jacek Soplica popełnił straszną zbrodnię. W dramatycznych
okolicznościach, podczas szturmu Rosjan na zamek Horeszków, młody szlachcic wpadł
w uniesienie i szał na widok triumfującego Stolnika, który lekceważył jego uczucie do swojej
córki. W skrajnych emocjach,  z głupiej pychy , rozgoryczony niespełnioną miłością
zastrzelił ojca ukochanej Ewy. Konsekwencją strasznego czynu było  imię zdrajcy , które
przylgnęło do bohatera  jako dżuma . Soplica, dumny i sławny, teraz został wzgardzony
i odepchnięty nie tylko przez dawnych przyjaciół, ale nawet i  lada chłopa , co stanowiło
dodatkową ujmę dla jego honoru. Wykluczenie ze społeczności było motywacją do
odkupienia win.  Poprawić się potrzeba było i naprawić, ile możności to&   mówi
umierający Soplica w swojej ostatniej spowiedzi. Uznanie i zrozumienie swoich win było
w tym przypadku zródłem skruchy i powodem przemiany, jaka dokonała się bohaterze.
Dlatego Jacek Soplica zdecydował się  wejść pomiędzy mnichy i dla podkreślenia swojego
uniżenia przybrać imię Robaka. W Księdze X bohater dokonuje rozliczenia ze swoją
przeszłością. W związku z tym, że jego czyn interpretowany był jako zachęta do zdrady
narodu, rozumiejąc, jak  zły przykład [dał] dla Ojczyzny , postanowił odkupić to  dobremi
przykłady, krwią, poświęceniem się . Jego postępowanie potwierdza tę decyzję  Soplica nie
wahał się znosić cierpienia, ryzykować więzieniem i życiem, byle tylko dokonać czynów,
które pozwolą mu zrehabilitować się przez innymi ludzmi i przed samym sobą. Wielokrotnie
poświęcał się dla ojczyzny, przelewając krew, ale także w roli emisariusza organizującego
potajemnie Polaków do walki z zaborcą. Pokorę, której się nauczył w trakcie swojego
kwestarskiego życia, widać w słowach:  Milej sobie wspominam nie dzieła waleczne/
I głośne, ale czyny ciche, użyteczne,/ I cierpienia [& ] . Jednym z aktów zadośćuczynienia
było bohaterskie uratowanie życia Hrabiemu i Gerwazemu.
Z perspektywy lat Soplica, wspominając swoje życie, mówi, że poświęcenie się dla
ojczyzny i dla innych ludzi było najlepszym lekarstwem na chorobę jego duszy dręczonej
wyrzutami sumienia  lekarstwem zesłanym przez opatrzność. Zbrodnia, którą popełnił,
paradoksalnie przybliżyła go do Boga i ukształtowała wewnętrznie. Bohater wierzy w Boże
miłosierdzie, którego dowód upatruje w łasce dobrej śmierci:  a Pan Bóg wybawił mię
cudem/ I pozwolił umierać między swoim ludem/ Z Sakramentami . Ostatecznie Soplicy
udaje się zasłużyć na przebaczenie Boga i odzyskać szacunek ludzi. Nie zdejmuje to jednak
z niego odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy. Do samej śmierci wyraz  zdrajca
Strona 9 z 20
prześladuje go jak  plama w chorym oku . Przykład ten wskazuje, że mimo odbytej pokuty
i zadośćuczynienia za grzechy, nie możemy zdjąć z siebie odpowiedzialności za własne czyny
i o nich zapomnieć  do ostatnich dni będą one ciążyć na naszym sumieniu.
Problem winy i pokuty podejmuje także Joseph Conrad w powieści  Lord Jim .
Tytułowy bohater to młody oficer, który  choć nade wszystko ceni sobie honor  dla
uniknięcia odpowiedzialności opuścił wraz z całą załogą tonący statek, nie informując
pasażerów o zbliżającej się katastrofie. Dręczony przez wyrzuty sumienia jako jedyny zjawia
się w sądzie, aby wziąć odpowiedzialność za popełniony czyn. Proces i kara nie przynoszą
jednak Jimowi ulgi. Z czasem nadarza się możliwość rozpoczęcia życia w nowym miejscu,
a metamorfozę duchową bohatera symbolizuje zmiana imienia. Próbując odkupić swoją winę
i odzyskać honor, Lord Lim angażuje się w walkę o pokój w Patusanie, a ostatecznie ginie,
ponosząc odpowiedzialność za podjęte decyzje.
Przykładem postaci, która próbuje odkupić swoje winy, jest także Gerry Conlon
z filmu  W imię ojca . To młody Irlandczyk mający na sumieniu drobne przestępstwa, które
martwią jego ojca Giuseppe. W wyniku niefrasobliwości Gerry zostaje przez angielskie
władze niesłusznie oskarżony o udział w zamachu bombowym i po brutalnym śledztwie
skazany na karę wieloletniego więzienia. Do więzienia trafia także jego ojciec, ze względu na
swój spokój i pobożność będący od lat obiektem drwin Gerry ego, który widzi w nich tylko
naiwność i uległość. Dopiero podczas odbywania kary Gerry zaczyna dostrzegać swoje błędy,
zmienia się także jego stosunek do ojca  zaczyna odkrywać jego mądrość i siłę ducha. Mimo
że Giuseppe nigdy nie obwiniał syna za los, który im obu zgotował, po jego śmierci Gerry
właśnie  w imię ojca podejmuje heroiczną walkę o uniewinnienie. Tę walkę można uznać za
formę odkupienia winy. Postawa bohatera zostaje nagrodzona: po wyjściu z więzienia Gerry
dostaje szansę na nowe, dobre życie i chcemy wierzyć, że ją wykorzysta, choć pamięć
o śmierci ojca pozostanie w nim na zawsze .
Przytoczone przykłady wskazują, że człowiek może trwać w grzechu lub próbować
odkupić swe winy, jednak odpowiedzialności za wyrządzone zło nie pozbędziemy się nigdy.
Popełnione czyny są częścią przeszłości, o której nie da się zapomnieć. Ulgę może jednak
przynieść doświadczenie przebaczenia, co stało się udziałem bohatera Mickiewicza,
zmierzenie się z konsekwencjami swoich decyzji, na co zdecydował się Jim, czy podjęcie
skutecznej próby zmiany życia na wzór Gerry ego.
Poziom wykonania
A. Sformułowanie stanowiska: 6 pkt  stanowisko adekwatne do problemu, zdający wyraznie formułuje tezę,
w której prezentuje własne stanowisko.
B. Uzasadnienie stanowiska: 18 pkt  uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione (zdający odwołał się
rzeczowo do przytoczonego fragmentu  Pana Tadeusza i całości utworu, przedstawił i omówił przeżycia
bohaterów, które potwierdzają postawioną tezę, uzasadnił przekonująco swoje zdanie). Argumentację poparł
przykładami z innych utworów.
C. Poprawność rzeczowa: 4 pkt  brak błędów rzeczowych.
D. Zamysł kompozycyjny: 6 pkt  kompozycja funkcjonalna.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  pełna spójność wypowiedzi.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 6 pkt  nieliczne błędy nierażące.
H. Poprawność zapisu: 4 pkt  zapis w pełni poprawny.
Strona 10 z 20
Realizacja 2.
Odkupienie winy  często wydaje się nam, iż po wyrządzeniu jakiejś krzywdy,
obrażeniu kogoś wystarczy tylko powiedzieć słowo przepraszam, zrobić komuś przyjemność,
pomóc w czymś. Myślimy wtedy, że już wszystko naprawiliśmy oraz że nasze złe uczynki
zostały już zapomniane, nie mają już żadnego znaczenia. Jednak czy aby na pewno? Należy
zadać pytanie: czy odkupienie winy zdejmuje z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone
krzywdy? Motyw ten poruszany jest w licznych dziełach literackich.
Jednym z nich jest  Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, a w nim Jacek Soplica.
We fragmencie księgi X dowiadujemy się, iż bohater ten z pychy zabił Stolnika Horeszkę
podczas najazdu Rosjan, co spowodowało, że został uznany za zdrajcę kraju. Jacek czuł się ze
swoimi czynami zle  miał wyrzuty sumienia, ludzie odwracali się od niego, szydzili z niego.
Soplica czuł się wyobcowany  nie mógł znalezć sobie miejsca wśród szlachty. Przede
wszystkim dlatego, iż zdawał sobie sprawę, że nie jest w stanie odkupić własnych win wdał
się w nałóg pijaństwa  świadomość niemocy naprawienia krzywd  dobijała go, sprawiła, że
popadł w depresję. Dopiero potem zadziałał na niego impuls  z wielką pokorą wstąpił do
klasztoru bernardynów w celu chociaż częściowego obmycia się z win  Jacek spokorniał,
uniżył się, a swoje grzechy próbował naprawić poprzez służbę ojczyznie jako żołnierz, który
musiał walczyć, przyglądać się ludzkim cierpieniom oraz jako kwestarz  często
w niebezpieczeństwie, potajemnie niosąc informację o ruchach wojsk na froncie.
Warto wspomnieć w odniesieniu do całego utworu  Pan Tadeusz Adama
Mickiewicza, iż Jacek Soplica dokonał ogromnego poświęcenia  przebywając na dworze
w Soplicowie przez długi czas nie ujawnił swojej tożsamości ani przed swoim bratem, ani
przed swoim synem. Musiało go to ogromnie kosztować. Musiał panować nad swoimi
uczuciami. To wszystko po to, aby próbować odkupić swoje winy  próby te okazały się
bardzo korzystne. Jacek stał się opanowany, pokorny, spokojny, zmienił się jego system
wartości  nadrzędnym celem stała się służba ojczyznie oraz oczywiście pomoc szlachcie,
rodzinie utajona opieka i kierowanie przyszłością syna, którego wcześniej lekceważył, nie
zajmował się nim.
Próby te nie zmyły jednak odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy  pokazuje to
scena spowiedzi Jacka  który chce wytłumaczyć Gerwazemu przyczynę swego błędu,
opowiedzieć o odkupieniu swojej winy. Gerwazy wie, iż próba naprawy błędów nie zdejmuje
odpowiedzialności za krzywdy, jednak, że i sam nie jest bez winy, przebacza Jackowi. Sam
Jacek zdaje sobie sprawę, że odpowiedzialność za zabicie Stolnika Horeszki ciążyć będzie na
nim do końca życia, dlatego wie, iż Gerwazy może mu nie przebaczyć zabójstwa Stolnika,
dlatego też Jacek rehabilituje się do końca życia oraz bierze podwoją opiekę Zosię z rodziny
Horeszków.
Innym tekstem kultury poruszajÄ…cym pytanie: Czy odkupienie winy zdejmuje
z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone krzywdy jest  Zbrodnia i kara Fiodora
Dostojewskiego. Raskolnikow po zabiciu lichwiarki Ilony szuka usprawiedliwienia dla swojej
zbrodni. Lichwiarkę nazywa  plugawą wszą , która oszukuje innych ludzi. Raskolnikow
próbuje również odkupić swoje winy poprzez podarowanie pieniędzy ubogiej rodzinie
Marmieładowów, której ojciec jest pijakiem przetracającym wszystkie oszczędności
i niepotrafiącym zarobić na rodzinę. Jednak nawet ta pomoc nie zmywa odpowiedzialności za
popełnione zabójstwa. Mężczyzna wciąż cierpi, ma ogromne wyrzuty sumienia, przeżywa
skrajne emocje, a nawet popada w chorobę. Kolejną próbą odkupienia win jest wyjazd na
Syberię wraz z Sonią, którą wcześniej poniżał, wyśmiewał za to, iż była zmuszona do
prostytucji. Na Syberi Rodion zdał sobie sprawę, że nigdy nie zmyje odpowiedzialności za
wyrządzone krzywdy, ale, że może próbować odkupić winy. Ciężka praca na Syberi sprawiła,
Strona 11 z 20
że Rodion uspokoił się, opanował swoje emocje, nabrał szacunku do innych ludzi,
w szczególności do Soni, którą wcześniej poniżał.
Z powyższych argumentów wynika, że odkupienie winy nie zdejmuje z człowieka
odpowiedzialności za wyrządzone krzywdy. Człowiek może jedynie próbować odkupić swoje
winy. Próby te bardzo często diametralnie zmieniają na dobre tego, kto dopuścił się
przewinienia. Sprawiają, że przekształca się jego system wartości. Człowiek staje się
spokojniejszy, jednak nigdy nie zmyje odpowiedzialności za popełnione krzywdy.
W przypadku zabójstwa nigdy nie przywróci życia zabitemu człowiekowi. Jego sumienie do
końca będzie przypominało mu o odpowiedzialności za popełniona zbrodnię.
Poziom wykonania
A. Sformułowanie stanowiska: 6 pkt  stanowisko adekwatne do problemu, zdający wyraznie formułuje tezę,
w której prezentuje własne stanowisko.
B. Uzasadnienie stanowiska: 18 pkt  uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione (zdający odwołał się
rzeczowo do przytoczonego fragmentu  Pana Tadeusza oraz całości utworu, podał i omówił przykład bohatera
innego tekstu kultury ( Zbrodni i kary ), którego zachowanie potwierdza postawioną tezę.
C. Poprawność rzeczowa: 2 pkt  jeden błąd rzeczowy.
D. Zamysł kompozycyjny: 6 pkt  kompozycja funkcjonalna.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  nieznaczne zaburzenia spójności.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 0 pkt  liczne błędy rażące.
H. Poprawność zapisu: 2 pkt  nieliczne błędy rażące.
Realizacja 3.
Czy odkupienie winy zdejmuje z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone krzywdy?
Każdy z nas w swoim życiu zrobił coś złego np. obraził kolegę, koleżankę, czy przez
przypadek kogoś uderzył. Po takich incydentach czujemy się z tym zle, obawiamy się,
chcemy, aby ta osoba nam wybaczyła. Chwytamy się różnych sposobów np. jesteśmy dla tej
osoby mili lub kupujemy jakiś drobny prezent. Dzięki takim zabiegą zrzucamy z siebie
poczucie winy za wyrządzoną krzywdę. Ale czy rzeczywiście  odkupienie zdejmuje
z człowieka odpowiedzialność za wyrządzone krzywdy? Raczej nie. Postaram się udowodnić
słuszność mojego zdania na ten temat.
Pierwszym argumentem jakim się posłużę jest utwór  Pan Tadeusz z księgi X
(Emigracja Jacka). Jacek Soplica po zabiciu Stolnika Horeszki poczuł silne wyrzuty sumienia.
Dręczyły go one, przez co nie był w stanie normalnie żyć, gdyż ludzie byli dla niego podli,
niemili i uprzedzeni. Postanowił uciec do kraju gdzie by nie cierpiał i znalazł lekarstwo na
odkupienie swojej winy. Postanowił zostać mnichem  Zabiłem więc pokora. Wszedłem
między mnichy i walczyć w imię kraju  Biłem się za kraj gdzie? jak? Zamilczę  dla
chwały by odkupić swoje winy. Dzięki temu poczuł się lepiej, spadło ze niego brzemię winy
i wyrzuty sumienia, uważał że Bóg dzięki wylanej krwi i cierpieniem mu wybaczą  Jednak
to życia jego ofierze nie przywróci, co jest niezaprzeczalnym powodem, że jest
odpowiedzialny za śmierć Stolnika.
Kolejnym argumentem jakim się posłużę jest powieść  Zbrodnia i kara . Główny
bohater Raskolnikow po długo planowanej zbrodni dokonuje zabójstwa Alony Iwanow oraz
jej siostry, która przyłapała go na gorącym uczynku. Czyn ten spowodował, że Raskolnikowa
zaczęły dręczyć silne wyrzuty sumienia. Objawami tego były koszmary, bezsenność,
gorączka, omamy. Nie mogąc dać sobie z tym rady przyznaje się do winy. Przyznanie się do
popełnionej zbrodni spowodowało u Raskolnikowa wielką ulgę. Za karę zostaje zesłany na
8 lat na Syberie, gdzie pracą odkupuje swoje winy. Mimo, że Raskolnikow oczyścił się
Strona 12 z 20
duchowo to w świecie materialnym jego ofiar już nie ma i nikt nie jest w stanie ich
przywrócić.
Z tego co napisałem wynika, że nie da się oszukać natury ludzkiej, ludzkiego
organizmu. Po popełnionych zbrodniach prędzej czy pózniej dopadną nas wyrzuty sumienia.
Możemy starać się naprawić zło które wyrządziliśmy np. pokutując, poddawać się ciężkiej
pracy, to jednak doprowadzi do tego, że tylko strona duchowa zostanie częściowo uwolniona
z poczucia winy, a za krzywdy które wyrządziliśmy musimy ponieść odpowiedzialność,
której niestety nie da się zdjąć.
Poziom wykonania
A. Sformułowanie stanowiska: 6 pkt  stanowisko adekwatne do problemu, zdający wyraznie formułuje tezę,
w której prezentuje własne stanowisko.
B. Uzasadnienie stanowiska: 8 pkt  uzasadnienie trafne, ale wąskie  brakuje odwołania do całości  Pana
Tadeusza . Uzasadnienie należy także uznać za niepogłębione.
C. Poprawność rzeczowa: 4 pkt  brak błędów rzeczowych.
D. Zamysł kompozycyjny: 6 pkt  kompozycja funkcjonalna.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  nieznaczne zaburzenia spójności.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 0 pkt  liczne błędy rażące.
H. Poprawność zapisu: 0 pkt  liczne błędy rażące.
Strona 13 z 20
Temat 2. Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Twoja
praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.
Wymagania ogólne Wymagania szczegółowe
I. Odbiór wypowiedzi 1.1) odczytuje sens całego tekstu [...];
i wykorzystanie zawartych w nich 1.2) [& ] odczytuje zawarte w odbieranych tekstach
informacji. informacje zarówno jawne, jak i ukryte.
II. Analiza i interpretacja tekstów 1.2) określa problematykę utworu;
kultury. 2.4) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania
świata przedstawionego i bohatera [& ];
3.2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty;
3.3) porównuje funkcjonowanie tych samych
motywów w różnych utworach literackich.
III. Tworzenie wypowiedzi. 1.1) tworzy dłuższy tekst pisany [...] (rozprawka)
[...] zgodnie z podstawowymi regułami jego
organizacji, przestrzegając zasad spójności
znaczeniowej i logicznej;
1.2) przygotowuje wypowiedz [...] (wybiera [...]
odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat,
wybiera formÄ™ kompozycyjnÄ…, [& ], dobiera
właściwe słownictwo);
1.3) tworzy samodzielnÄ… wypowiedz
argumentacyjną według podstawowych zasad logiki
i retoryki (stawia tezÄ™ lub hipotezÄ™, dobiera
argumenty, porzÄ…dkuje je, hierarchizuje, dokonuje
ich selekcji pod względem użyteczności
w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady
ilustrujące wywód myślowy, przeprowadza
prawidłowe wnioskowanie).
Strona 14 z 20
Kryteria oceny interpretacji utworu poetyckiego
Uzasadnienie
Koncepcja Poprawność Zamysł Spójność Poprawność Poprawność
A B tezy C D E F Styl tekstu G H
interpretacyjna rzeczowa kompozycyjny lokalna językowa zapisu
interpretacyjnej
Koncepcja Pełna
Zapis
niesprzeczna spójność
Brak błędów w pełni
Brak błędów
z utworem, Uzasadnienie wypowiedzi
9 15 4 6
Kompozycja Styl lub nieliczne poprawny
rzeczowych
spójna trafne 6 2 lub 4 4
funkcjonalna stosowny błędy lub nieliczne
i obejmująca i pogłębione nieznaczne
nierażące błędy
sensy zaburzenia
nierażące
niedosłowne spójności
Koncepcja
niesprzeczna
z utworem,
Uzasadnienie
6 10
ale niespójna
Nie więcej
trafne, ale
i/lub obejmujÄ…ca
Liczne błędy Liczne błędy
niepogłębione
niż jeden
Zaburzenia Znaczne Styl
w większości
2 3
nierażące nierażące
błąd
3 funkcjonalności 1 zaburzenia 2 częściowo 2
znaczenia
lub nieliczne lub nieliczne
kompozycji spójności stosowny
rzeczowy
dosłowne
błędy rażące błędy rażące
Koncepcja
3 5
częściowo Uzasadnienie
sprzeczna częściowo trafne
z utworem
Brak koncepcji
Brak trafnych
Błędy
lub koncepcja
argumentów Brak zamysłu Wypowiedz Styl Liczne błędy Liczne błędy
rzeczowe
0 całkowicie 0 0 0 0 0 0 0
uzasadniających kompozycyjnego niespójna niestosowny rażące rażące
sprzeczna
interpretacjÄ™
z utworem
UWAGA
Jeśli w kategorii A praca uzyska 0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli w kategorii A praca uzyska 2 punkty, a w kategorii B  0 punktów, egzaminator nie przyznaje punktów w pozostałych kategoriach.
Jeśli praca składa się z mniej niż 250 słów, egzaminator przyznaje punkty tylko w kategoriach A, B i C.
Pojawienie się rzeczowego błędu kardynalnego dyskwalifikuje pracę  zdający otrzymuje 0 punktów
Przykładowe realizacje
Realizacja 1.
Wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, jak wskazuje data zamieszczona pod
tekstem, napisany został niespełna rok przed tragiczną śmiercią poety w powstaniu
warszawskim. Tytuł  Spojrzenie może odnosić się do spojrzenia w głąb siebie, którego
dokonuje podmiot mówiący, reprezentant młodych ludzi wrzuconych w wir wojny (świadczy
o tym używanie czasowników w 1. osobie liczby pojedynczej i w 1. osobie liczby mnogiej).
To  spojrzenie jest jednocześnie próbą określenia swej tożsamości, zmienionej pod
wpływem wojennej rzeczywistości.
Sytuacja, w której znajduje się osoba mówiąca w wierszu, jest dla niej przytłaczająca.
Ze smutkiem mówi o straconych bezpowrotnie czasach młodości poświęconych walce, a nie
beztroskiemu dojrzewaniu. Pesymizm tych wspomnień podkreślony został przez metafory:
widoczną już w strofie pierwszej ciemność, która, jak coś lotnego, złowrogiego zsiada się
w odbiciach w lustrze, zakłócając prawidłowy odbiór. Mówiący znajduje się w niezwykłej
sytuacji, którą opisuje w strofie drugiej. Otwiera ona kosmiczną niemal perspektywę zagłady,
znaną także z wiersza Baczyńskiego  Ten czas . Zarówno w podanym tekście, jak
w przywołanym utworze  Ten czas pojawiają się wspólne motywy: ciemność, sznury
i, najważniejszy według mnie, motyw dudnienia. Odsyła on zarówno w  Spojrzeniu , jak
i w wierszu  Ten czas do niesprecyzowanych zagrożeń, jakie niesie wojna. Dudniący deszcz
napawa strachem, tak samo jak dudniące głowy ( Ten czas ) obydwa obrazy nie wróżą
niczego dobrego, potęgują strach. Dudniący deszcz tworzy pejzaż apokaliptyczny, w którym
 ja liryczne widzi siebie w swoistym nie tylko rozdwojeniu, ale w czterech osobach. Poeta
potwierdza to w każdym z pierwszych wersów 4., 5., 6. i 7. zwrotki: I jeden z nas  to jestem
ja; a drugi z nas  to jestem ja; a trzeci z nas  to jestem ja; i czwarty ten. Ma poczucie utraty
tożsamości spowodowane dramatem wojny, koniecznością wzięcia udziału w walce, do której
przecież nikt go nie przygotował. Wchodził z wiarą w życie  pokochał, aby zaraz począć
nienawiść. Płacze nad sobą, gdyż przeraża go świadomość tego, że już nigdy nie uda mu się
powrócić do jasnego życia, które pamięta z czasów młodości, nie uda mu się odzyskać na
zawsze straconej niewinności. Jego dramatyczną sytuację podkreśla porównanie: ból mój jest
jak wielka ciemność. Dramat  ja mówiącego uwydatniony jest w ostatniej strofie, w której
widzi on siebie jako czwartego, którego zna. Przez moment w drugim wersie tej strofy
pojawia się jakaś nikła nadzieja, próba powrotu, nauka pokory. Jest to jednak złudne, gdyż za
moment mówiący stwierdza, że jego serce jest na zawsze chore, zarażone śmiercią, co
oznacza, że już nigdy nie będzie mógł patrzeć na świat jasno, gdyż ta śmierć się w nim
 lęgnie sama . Raz  wyzwolona ,  dopuszczona do głosu, na zawsze go opanowała.
Krzysztof Kamil Baczyński ma świadomość mroczności czasów wojny nie tylko
dlatego, że życie wielu ludzi było zagrożone. Najgorsza dla niego jest świadomość
spustoszenia moralnego, które ten ekstremalny czas wytworzył. Nauczeni w młodości zasad,
młodzi ludzie musieli w czasie wojny zapomnieć, co to litość, sumienie, o czym pisał
Baczyński w wierszach  Pokolenie (Nas nauczono. Nie ma litości.) czy  Elegia o... chłopcu
polskim . W ostatnim tekście mowa jest o tym, że  synek ginie, ale postawiony przez poetę
na końcu ostatniego wersu znak zapytania, sprawia, że dokładnie nie wiadomo, czy powodem
jego śmierci jest  zbłąkana kula , czy  pęknięte serce , które nie wytrzymało okropności
wojny, nie mogło znieść dramatycznego widoku  wisielców i  rudej krwi .
Zatem wiersz  Spojrzenie , podobnie jak inne, wspomniane wcześniej wiersze poety,
to podróż w głąb siebie, z której płynie wiedza, że: Nic nie powróci. Oto czasy już
zapomniane. Początkowe słowa utworu można by uznać jednocześnie za jego pesymistyczną
puentę. Wojna zmieniła świat, ale przede wszystkim zmieniła człowieka. Podkreśla to tak
Strona 16 z 20
charakterystyczny dla poezji Baczyńskiego kontrast między światem dawnym i obecnym,
między dawnym i obecnym  ja . Motyw lustra pojawiający się w strofie pierwszej odsyła
czytelnika do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, jaki jest odbijający się w nim człowiek.
Wewnętrzne rozbicie obserwowane w sobie samym prowadzi Baczyńskiego do dramatycznej
refleksji, która zamyka utwór: Serce moje bardzo chore na śmierć, która się lęgnie we mnie.
Nie ma tu nadziei, jest za to, być może, przeczucie zbliżającej się śmierci.
Poziom wykonania
A. Koncepcja interpretacyjna: 9 pkt  koncepcja interpretacyjna niesprzeczna z utworem, spójna
i obejmująca sensy niedosłownie (znajduje potwierdzenie w tekście, obejmuje i łączy w całość odszukane przez
piszÄ…cego sensy utworu).
B. Uzasadnienie tezy interpretacyjnej: 15 pkt  uzasadnienie tezy interpretacyjnej trafne, ale niepogłębione
(zawiera powiązane z tekstem, wynikające ze sfunkcjonalizowanej analizy, argumenty pozwalające odczytać
sens utworu; wykorzystano kontekst twórczości Baczyńskiego).
C. Poprawność rzeczowa: 4 pkt  brak błędów rzeczowych.
D. Zamysł kompozycyjny: 6 pkt  kompozycja funkcjonalna.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  nieznaczne zaburzenia spójności lokalnej.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 6 pkt  nieliczne błędy nierażące.
H. Poprawność zapisu: 4 pkt  zapis w pełni poprawny
Realizacja 2.
Literatura jest sposobem uzewnętrzniania się różnych doświadczeń i stanów
przeżywanych przez człowieka. Jednym z nich jest kontemplacja, którą można pojmować
przynajmniej na czterech płaszczyznach. Po pierwsze, może być nią już samo przyglądanie
się czemuś w skupieniu  tym mianem określa się proces uważnego patrzenia. Po drugie, za
kontemplację można uważać samotne pogrążanie się w myślach, medytowanie nad czymś.
Po trzecie, kategoria ta w filozofii oznacza proces biernego poznawania rzeczywistości
(zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej) przez jednostkę. Po czwarte, kontemplacja to
w religii rodzaj medytacji, wewnętrznej modlitwy o charakterze mistycznym, w którym
modlÄ…cy siÄ™ obcuje z Bogiem niejako  twarzÄ… w twarz .
Moim zdaniem wiersz Spojrzenie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego ma charakter
kontemplacyjny. Aby to w pełni zrozumieć, warto zastanowić się, z którym rodzajem
 przyglÄ…dania siÄ™ ,  spojrzenia mamy tutaj najbardziej do czynienia.
Liryk Baczyńskiego rozpoczyna się od stwierdzenia:  Nic nie powróci . Jest to ważny
sygnał interpretacyjny, ukierunkowujący myślenie o utworze w kontekście upływającego
czasu. Potwierdza to już choćby następne wypowiedzenie:  Oto czasy / już zapomniane .
Podmiot kontemplujący przedmiotem swej medytacji czyni więc przemijanie i w nim siebie
samego, podlegającego ciągłym zmianom, pozwalającym na określenie swej skomplikowanej
natury. Każdy człowiek w tym ujęciu to jakby seria własnych istnień, kolejne  ja , które
odsłaniają się sekwencyjnie.  Ja wczoraj,  ja teraz i  ja za chwilę to zupełnie inne osoby.
W dalszej części zwrotki widać, że przedmiotem refleksji stają się zwierciadła, odbijające
jakąś niewygodną prawdę o patrzącym z przeszłości   zsiadająca się ciemność to
kwintesencja nieakceptowanych przez niego samego postaw, jest ona bowiem  zła i pusta .
Druga zwrotka pokazuje udrękę człowieka, który zna siebie z przeszłości i nie jest
z siebie (z nieodkrytych przez czytelnikiem powodów) ani dumny, ani zadowolony   nie
chce powtórzyć swoich postaci . Z drugiej strony nie może poznać siebie z przyszłości
( naprzód znać nie mogę / moich postaci ), ta wiedza jest przed nim zakryta, nie ma więc
gwarancji podejmowania dobrych decyzji. To cierpienie jest tak wielkie, że autor nazywa je
Strona 17 z 20
 umieraniem , dodatkowo napiętnowanym świadomością, że tak naprawdę nie poznał Boga 
jest on zaledwie  półobjawiony .
Owo samopoznanie jawi się także jako doświadczenie kosmiczne, w czasie którego
 planet dudni deszcz  o mury , a elementy przyrody siÄ™ zatrzymujÄ…  chmury  stojÄ…
w ciszy . W tej atmosferze następuje konfrontacja różnych oblicz osoby mówiącej z sobą
samym z przeszłości:  znów siedzimy kołem . Nie jest to spotkanie przyjemne, co obrazuje
 ciężki wzrok jak sznur nad stołem . Ważną funkcję pełni w tej lirycznej wypowiedzi spójnik
 i , który powoduje, że kolejne słowa w tej sekwencji stają się samodzielnymi
i równorzędnymi elementami, tworzącymi rozbudowany i wielowarstwowy obraz poetycki.
Kolejne zwrotki są przypomnieniem i zwięzłą charakterystyką zebranych postaci.
Pierwsza to, zaskakująco, w kontekście wcześniejszych ponurych rozmyślań, kochająca 
pełna radości i entuzjazmu (  Świat mi rozkwitł ,  ogień w snach ) i, co więcej,  prosta ,
 jak drzewo , nieprzygięta cierpieniem czy może służalczością. Ciekawe jest tutaj
nagromadzenie trzech rzeczowników: obłok, ogień i drzewo, które w symbolice
judeochrześcijańskiej reprezentują sferę sacrum, są sposobami manifestacji Boga,
objawiającego się na pustyni wędrującemu Izraelowi: w dzień w postaci chmury, a nocą 
płomienia, zaś najpełniej, jak wierzą chrześcijanie, zamanifestował swą obecność w drzewie
krzyża. Miłość czyni więc  ja kimś bardzo bliskim Bogu. Dlaczego więc przynależy do
 ponurego ciągu postaw, o których chce się zapomnieć? Co się zdarzyło, że w następnej
zwrotce jest mowa już o tym, który  nienawiść drżącą począł , który jest pozbawiony uczuć
( to nie łza/ z drętwych [& ] oczu ), za to ma groznie wyglądający stalowy nóż?
Kontemplacja dokonywana przez osobę mówiącą pokazuje ją jako kogoś zdolnego
jednocześnie i do miłości, i do nienawiści, a więc i do dobra, i do zła. Patrząc jednak na
dalszą część wiersza, można stwierdzić, iż ani jeden, ani drugi wizerunek tej uzewnętrznianej
aktywności nie odsłania kompletnej prawdy o człowieku.
Trzecie  ja  to ja cierpiące, pogrążone w bólu  jak wielka ciemność ,  odbite
w wypłakanych łzach ,  ja które w czytelniku mogłoby budzić współczucie, ale dla jakichś
racji nie jest takie dla osoby mówiącej. Zwrotka o tym  ja jest najkrótsza  trzywersowa, po
czterowersowych, a przed najdłuższą  pięciowersową , jakby swój brakujący wers oddała tej
ostatniej, żeby jak najkrócej kontemplować swój smutek.  Ja czwarte nosi w sobie zarodek
śmierci, która się w nim  lęgnie , bo jego  serce [& ] bardzo chore . Paradoksalnie jednak ten
związany z wiecznością i metaforyczny obraz, a także naznaczona udręką sytuacja uczą go
pokory, szczególnie w konfrontacji z  nadaremnymi , czyli pozbawionymi sensu czasami.
Wiersz Spojrzenie oddaje to, czym jest kontemplacja. Daje możliwość choć
cząstkowego poznania siebie samego, medytacyjnego przyjrzenia się sobie w kontekście
czasu.
Poziom wykonania interpretacji
A. Koncepcja interpretacyjna: 9 pkt  koncepcja interpretacyjna niesprzeczna z utworem, spójna
i obejmująca sensy niedosłownie (znajduje potwierdzenie w tekście, obejmuje i łączy w całość odszukane przez
piszÄ…cego sensy utworu).
B. Uzasadnienie tezy interpretacyjnej: 15 pkt  uzasadnienie tezy interpretacyjnej trafne i pogłębione
(zawiera powiązane z tekstem, wynikające ze sfunkcjonalizowanej analizy, argumenty pozwalające odczytać
sens utworu, i konteksty kulturowe).
C. Poprawność rzeczowa: 4 pkt  brak błędów rzeczowych.
D. Zamysł kompozycyjny: 6 pkt  kompozycja funkcjonalna.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  pełna spójność wypowiedzi.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 6 pkt  brak błędów.
H. Poprawność zapisu: 4 pkt  zapis w pełni poprawny.
Strona 18 z 20
Realizacja 3.
W wierszu  Spojrzenie bohater wiersza podejmuje próbę wniknięcia w istotę swojej
osoby (odpowiedzi na pytanie, kim jestem) w sytuacji, gdy życie boleśnie ją doświadcza.
Wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego powstał w okresie II wojny światowej. Poeta
 pokolenia Kolumbów stworzył poezję wyrosłą na gruncie tragicznych i katastroficznych
doświadczeń. Starał się zawrzeć w niej refleksje człowieka młodego, dojrzewającego, którego
życie zmieniło się w koszmar wywołany wojną i codziennym obcowaniem ze złem
i zniszczeniem. Wrażliwa natura artysty w sposób poetycki zareagowała na panoszące się zło.
W wielu wierszach Baczyński wyrażał bunt i niezgodę na to traumatyczne doświadczenie,
jakim dla młodego człowieka była wojna.
Wiersz  Spojrzenie" nie odbiega pod względem zapisanych w nim emocji od innych
utworów Baczyńskiego.
Bohater wiersza znalazł się w  czasach zapomnianych", ponieważ, jak można
przypuszczać, nie jest pewny, czy pozostaną świadkowie, którzy o nich opowiedzą. W tych
trudnych czasach zło i ciemność stały się jego udziałem ( tylko w lustrach zsiada
się ciemność w moje własne odbicia"). Zło panoszące się wokół dotyka, wręcz zaraża
osobę mówiącą. Z takiego piekła nie może ujść bez skazy. Uszczerbek na duszy, którego
zaznał, jawi mu się jak połowiczna śmierć ( z półobjawionym w ustach Bogiem").
W takiej sytuacji, w mrocznych czasach, oddanych symbolicznie w wierszu za pomocÄ…
metafory deszczu, chmur i sznura (który symbolizować może egzekucje i śmierć) osoba
mówiąca próbuje wniknąć w głąb siebie. Chce poznać swe emocje i swą osobę, być może
z nadziejÄ… znalezienia ratunku dla tkwiÄ…cego w nim dobra i z nadziejÄ… na uzdrowienie.
Bohater wiersza poprzez metaforyczne spojrzenie w lustro (ten akt spojrzenia jest jasno
zasugerowany przez tytuł wiersza) odkrywa w sobie wiele osób, osobowości. Wszystkie te
natury domagają się równorzędnego traktowania. Wskazuje na to sytuacja zasiadania w kole.
Koło  symbol jedności, świadczy o tym, że wszystkie poetyckie  ja" tworzą pełnię  jednego
człowieka.
Poeta analizuje swe  jaznie" i odkrywa różne strony swej osoby. Jedna z nich jest
dobra, czuje miłość, wynika z dążenia do piękna, które jest wpisane w okres młodości ( świat
mi rozkwitł ). Jest ona silnie zakorzeniona w naturze poety. Świadczy o tym porównanie się
do drzewa. Inna osoba odbita w tym metaforycznym lustrze jest przeciwieństwem tej
pierwszej. Drugie  ja" poety jest w mocy zła ( nienawiść drżącą począł ). Dusza jego jest
nieczuła, twarda i bezlitosna. Nie ma w niej miejsca na łzy, które prawie zawsze
wyrażają współczucie, litość, miłosierdzie. Poeta mógłby nawet pogodzić te sprzeczne natury
w  trzeciej swej osobie"  przez przyznanie się do cierpienia i bólu, przez objawienie
zdolności do przeżywania i empatii w stosunku do innych ( odbity w wypłakanych łzach"),
przez integrację i akceptację w sobie i dobra i zła, niesionych przez pierwsze i drugie  ja
liryczne. Mógłby przeżywać pełnię swego człowieczeństwa daną w cierpieniu ( ból mój jest
jak wielka ciemność") i wejść przez to w dojrzałość.
W zwykłym życiu, w  normalnym świecie taka droga do człowieczeństwa (przez
poznawanie zła i dobra tkwiących w człowieku) byłaby możliwa do osiągnięcia.
Jednak czas tragiczny i zapomniany, wszystkie złe doświadczenia wywołały w poecie
 chorobę nieuleczalną  chorobę serca. Serce skażone śmiercią i złem nie jest w stanie żyć,
ale może jedynie umrzeć. To choroba, która udaremnia sensowność egzystencji, próbę
zrozumienia siebie. Choroba, która rodzi postawę pokory, ale również  tak jak każda choroba
 beznadziejÄ™ i rozpacz.
Wiersz jest w swej wymowie pesymistyczny. Mówi o próbie odnalezienia dobra
i trzonu człowieczeństwa (miłości) w czasach skażonych złem. Ostatnie wersy tego wiersza
( serce moje bardzo chore na śmierć, która się lęgnie we mnie ) pokazują, że konstruktywne
Strona 19 z 20
próby  odbicia się od dna , poznania swej tożsamości w  czasach złych i pustych skazane
sÄ… na niepowodzenie.
Poziom wykonania
A. Koncepcja interpretacyjna: 3 pkt  koncepcja interpretacyjna częściowo spójna z utworem.
B. Uzasadnienie tezy interpretacyjnej: 5 pkt  uzasadnienie częściowo trafne. Nie wszystkie argumenty
powiÄ…zane z tekstem.
C. Poprawność rzeczowa: 2 pkt  jeden błąd rzeczowy niewpływający na koncepcję interpretacyjną.
D. Zamysł kompozycyjny: 3 pkt  zaburzenia funkcjonalności kompozycji.
E. Spójność lokalna: 2 pkt  nieznaczne zaburzenia spójności lokalnej.
F. Styl tekstu: 4 pkt  styl stosowny.
G. Poprawność językowa: 3 pkt  nieliczne błędy rażące
H. Poprawność zapisu: 4 pkt  nieliczne błędy nierażące.
Strona 20 z 20


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ODPOWIEDZI
2015 matura próbna JĘZYK POLSKI poziom rozszerzony ARKUSZ
Matura 2008 język polski poziom podstawowy odpowiedzi
Matura 2008 język polski poziom rozszerzony odpowiedzi
Matura 2016 język polski poziom podstawowy
Matura 2008 język polski poziom podstawowy
2015 matura język polski poziom podstawowy KLUCZ
Matematyka Matura próbna grudzień 2007 poziom podstawowy
Matura 2016 język angielski poziom podstawowy
Język polski poziom podstaw 11
jezyk polski poziom podstawowy

więcej podobnych podstron