Listopad Podstawa Arkusz2


Próbny egzamin maturalny z biologii 1
Poziom podstawowy
OCENIANIE ARKUSZA
POZIOM PODSTAWOWY
Zasady oceniania
" Za rozwiązanie zadań z arkusza można uzyskać maksymalnie 50 punktów.
" Schemat oceniania uwzględnia jego zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych).
" Za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się punkt
wyłącznie za odpowiedz w pełni poprawną.
" Za zadania otwarte, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle
punktów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi, zgodnie z wyszczególnieniem
w schemacie, przedstawił zdający.
" Jeżeli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika to z polecenia
w zadaniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest
w poleceniu.
" Jeżeli podane w odpowiedzi informacje świadczą o braku zrozumienia omawianego
zagadnienia i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi lub zawierają błąd
merytoryczny, odpowiedz taką należy ocenić na zero punktów.
Uwagi do zapisu modelu:
" Odpowiedzi alternatywne (tylko jedna z nich podlega ocenie) oddzielone są od siebie
ukośnikami (/), np.: ruch kończyn / ruch i w ocenie są równoważne.
" Sformułowanie zapisane w nawiasach nie jest wymagane w odpowiedzi. Jego
umieszczenie w odpowiedzi nie ma wpływu na ocenę.
Maksymalna
Numer
SCHEMAT OCENIANIA punktacja za
zadania
zadanie
Za poprawne podanie każdego z dwóch argumentów  po 1 pkt.
Przykłady argumentów:
- Pokrycie skóry (zrogowaciałym) naskórkiem stanowi barierę
mechaniczną / zapobiega wnikaniu czynników chorobotwórczych.
1. - Niskie pH skóry / kwaśny odczyn potu (zawierającego niewielkie ilości 2
kwasu mlekowego) hamuje procesy podziałów bakterii, ograniczając
ich działalność.
- W pocie znajdują się niewielkie ilości lizozymu, który uszkadza ściany
komórkowe bakterii, ograniczając ich żywotność.
Za poprawne określenie  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
2. 1
- Ułatwia utrzymanie pionowej postawy ciała.
- Amortyzuje wstrząsy wywoływane np. chodzeniem.
Za określenie poprawnego znaczenia  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
3. 1
Połączenie żeber z mostkiem poprzez chrząstki ułatwia zmiany objętości
klatki piersiowej / klatka piersiowa jest bardziej elastyczna.
2 Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom podstawowy
a) Za wybór stawu C  1 pkt.
b) Za każdy z dwóch poprawnych przykładów  po 1 pkt.
Przykłady odpowiedzi:
4. 3
A  staw łokciowy (w łokciu) / staw między kością ramieniową i łokciową;
stawy między paliczkami / kośćmi palców / staw kolanowy / staw skokowy.
C  staw biodrowy / staw ramieniowy / barkowy.
Za podanie właściwej kolejności  1 pkt.
5. 1
E, D, B, A, C.
Za poprawne określenie zależności  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
6. 1
Rodzaj odczuwanego przez człowieka smaku bromku potasu zależy od
stężenia bromku potasu / tej substancji (w roztworze wodnym).
Za wpisanie poprawnych nazw obydwu hormonów w odpowiednich
miejscach  1 pkt.
Podwyższony Obniżony
kalcytonina
7. 1
poziom Ca2+ poziom Ca2+
we krwi we krwi
parathormon
a) Za prawidłowe podanie części krwiobiegu  krwiobieg duży (obwodowy)
 1 pkt.
b) Za każdą z dwóch poprawnie wymienionych funkcji  po 1 pkt.
Przykłady zadań obwodowych naczyń włosowatych:
- Zaopatrują tkanki w substancje odżywcze / sole mineralne.
- Zaopatrują tkanki w tlen.
8. 3
- Dostarczają hormony do komórek docelowych.
- Odbierają z tkanek CO2.
- Odbierają z tkanek produkty azotowej przemiany materii.
Za odpowiedzi:
- Odbierają z tkanek CO2 i inne metabolity  2pkt.
- Zaopatrują tkanki w O2 i substancje odżywcze  2pkt.
Za każdy z dwóch poprawnych przykładów zachowań  po 1 pkt.
Przykłady zachowań:
- Niepalenie papierosów.
- Unikanie intensywnych promieni słonecznych / Używanie kremów
9. 2
z filtrami UV.
- Unikanie kontaktu ze szkodliwymi substancjami np. z azbestem.
- Używanie odzieży ochronnej przy pracy z niebezpiecznymi
substancjami.
Próbny egzamin maturalny z biologii 3
Poziom podstawowy
Za logiczny argument  1 pkt.
Przykłady argumentów:
- Warto rzucić palenie, bo już w rok po rzuceniu palenia były
palacz będzie w tym samym stopniu narażony na zgon z powodu
10. 1
chorób serca, co osoba niepaląca.
- Zmniejszenie liczby wypalanych papierosów / zerwanie
z nałogiem zmniejsza umieralność z powodu chorób serca /
zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby serca.
Za poprawne określenie wraz z uzasadnieniem  1 pkt.
Przykład uzasadnienia:
11. Skurcz mięśnia ułatwia przepływ krwi w żyle, ponieważ kurczące się 1
mięśnie naciskają na miękkie ściany żyły (podnosząc ciśnienie krwi)
i przyczyniają się do ruchu krwi, która dzięki zastawkom może
płynąć tylko w jednym kierunku.
Za poprawne określenie znaczenia  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
12. Gęsta sieć naczyń krwionośnych oplatająca pęcherzyki płucne 1
usprawnia / zwiększa wymianę gazową (między powietrzem
w pęcherzykach płucnych a krwią).
Za prawidłowe określenie tendencji zmian  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
13. W latach 1960  2000 nastąpił (wyrazny) spadek zachorowań 2
na gruzlicę.
Za wskazanie grupy wiekowej: 45  64 lat  1 pkt.
a) Za poprawne wyjaśnienie  1 pkt.
Przykład wyjaśnienia:
Ściśli wegetarianie odżywiają się wyłącznie pokarmem roślinnym,
14. z którego nie mogą czerpać wit. B12 i dlatego może wystąpić u nich 2
niedobór kobaltu.
b) Za podanie nazwy choroby  anemia / niedokrwistość / anemia
złośliwa  1 pkt.
a) Za prawidłowe porównanie wartości kalorycznej podanych
zestawów  1 pkt.
(Zestaw I: 272 + 148 + 45 + 15 + 0 = 480 kcal.)
(Zestaw II: 813 + 105 + 34 = 952 kcal.)
Wystarczy ogólne porównanie np. Zestaw II ma większą / wyższą
wartość kaloryczną.
15. b) Za każdy z dwóch poprawnych argumentów  po 1 pkt. 3
Przykłady argumentów:
- Zestaw I dostarcza organizmowi więcej potrzebnych składników
pokarmowych / jest bardziej urozmaicony niż zestaw II.
- Zestaw I jest mniej kaloryczny niż zestaw II.
- Zestaw I zawiera więcej witamin niż zestaw II.
4 Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom podstawowy
Za poprawne określenie podstawowej funkcji jelita warunkowanej
przez te elementy budowy  1 pkt.
16. Przykład odpowiedzi: 1
Podstawową funkcją jelita jest wchłanianie substancji odżywczych /
substancji pokarmowych / produktów trawienia.
a) Za prawidłowe wskazanie substancji  1 pkt.
DDT i jego metabolity
17. b) Za poprawne podanie przyczyny  1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
Zwiększyła się nasza wiedza o szkodliwości różnych skażeń.
Za każdy z dwóch wymienionych poprawnych warunków  po 1 pkt.
Przykłady warunków:
- Gospodarstwo powinno znajdować się na terenie o niskim
stopniu zanieczyszczenia środowiska.
- Prowadzący gospodarstwo nie powinni używać nawozów
mineralnych (sztucznych) / powinni używać tylko nawozów
naturalnych (z zachowaniem odpowiednich proporcji).
18. 2
- Prowadzący gospodarstwo nie powinni używać chemicznych
środków ochrony roślin (opryski) / powinni stosować naturalne
metody ochrony roślin i hodowli zwierząt.
- Zwierzęta hodowane w tych gospodarstwach powinny
otrzymywać paszę bez hormonów / sterydów / antybiotyków.
- W gospodarstwie nie powinno się hodować organizmów
transgenicznych / modyfikowanych genetycznie.
Za każdy z dwóch logicznych argumentów  po 1 pkt.
Przykłady argumentów:
- Argumentem za ich prowadzeniem może być wczesne wykrycie
wady (rozwojowej) płodu, co umożliwi podjęcie leczenia
19. 2
(i wcześniejsze podjęcie skutecznego leczenia przed porodem lub
przygotowanie się do podjęcia leczenia po porodzie).
- Argumentem przeciwko prowadzeniu badań prenatalnych może
być pewne ryzyko uszkodzenia płodu.
a) Za poprawne wyjaśnienie pojęcia  nosiciel  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Nosicielem jest osobnik (zdrowy) nie przejawiający objawów
choroby, ale posiadający allel / gen tę chorobę warunkujący.
20. b) Za trafne określenie udziału nosicieli w potomstwie  1 pkt. 2
Przykład odpowiedzi:
Całe potomstwo rodziców o genotypach AA i aa będzie nosicielami
choroby / Prawdopodobieństwo wystąpienia nosicieli w potomstwie
wynosi 100%.
Próbny egzamin maturalny z biologii 5
Poziom podstawowy
Za ustalenie, że podane sekwencje kodują taki sam fragment
polipeptydu  1 pkt.
Za poprawne uzasadnienie  1 pkt.
21. Przykład uzasadnienia: 2
W odpowiadających sobie miejscach każdej z sekwencji znajdują się
(różne) kodony kodujące takie same aminokwasy / kodują taką samą
sekwencję aminokwasów.
22. Za każde dwa prawidłowo ocenione stwierdzenia  po 1 pkt. 2
Odpowiedzi: A  F; B  P; C  P; D  F.
Za poprawne wpisanie brakujących elementów budowy nukleotydu
RNA  1 pkt.
adenina, guanina, uracyl, cytozyna
Za poprawne wpisanie brakującej struktury molekularnej DNA 
1 pkt.
23. dwie nici polinukleotydowe (tworzące helisę). 3
Za poprawne wpisanie brakujących funkcji mRNA i tRNA  1 pkt.
- mRNA przenosi informację z DNA do cytoplazmy (bierze udział
w biosyntezie białek),
- tRNA  transportuje aminokwasy na miejsce biosyntezy białek.
Za cztery prawidłowo wpisane ekosystemy  1pkt.
Prawidłowa kolejność:
24. a) wody otwartego oceanu 1
b) półpustynie / pustynie
c) rafy koralowe
d) puszcza tropikalna
Za każdy z dwóch trafnie podanych czynników  po 1 pkt.
Przykłady czynników:
- Dostępność pokarmu / dokarmianie zwierząt / łatwy dostęp do
odpadków.
25. - Duża ilość kryjówek (zarośla, korony drzew, strychy, wieże). 2
- Wyższa temperatura w mieście niż poza nim (daje większe
szanse przetrwania zimy).
- Występowanie różnorodnych siedlisk.
a) Za poprawne opisanie jak kształtowała się liczebność każdego
z dwóch rodzajów pierwotniaków  po 1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
- W ciągu pierwszej i drugiej doby hodowli (szybciej,
intensywniej) rosła liczebność pantofelków, a w trzeciej dobie
ich liczebność (gwałtownie) spadała.
26. - Przez trzy doby liczebność Didinium rosła (powoli, wolniej niż
3
pantofelków).
b) Za podanie trafnej przyczyny spadku liczby Didinium  1 pkt.
Przykład odpowiedzi:
Przyczyną spadku liczebności Didinium był niedostatek pożywienia
(pantofelków) / zbyt mała liczebność pantofelków stanowiących
pożywienie Didinium.
6 Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom podstawowy
Za każdą z trzech poprawnie podanych cech  po 1 pkt.
Przykłady cech:
- większa objętość mózgoczaszki / większa mózgoczaszka,
27. - obecność wysokiej przegrody nosowej, 3
- kły nie wystają poza zgryz,
- obecność bródki,
- brak wałów nadoczodołowych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2011 styczeń OKE Poznań biologia podstawowa arkusz
EGZAMIN MATURALNY Z MATEMATYKI POZIOM PODSTAWOWY arkusz egzaminacyjny 6 05 2011 rok
maj podstawa arkusz2
Francuski Podstawowy Arkusz
Język Francuski podstawowy arkusz 2
matura 12 polski poziom podstawowy arkusz
poziom podstawowy arkusz
2010 sierpien podstawa arkusz
fizyka poziom podstawowy ARKUSZ
Język Niemiecki podstawowy arkusz

więcej podobnych podstron