M Porter Strategia konkurencji


Michael E. Porter - Strategia konkurencji
OD AUTORA
SPIS TRERCI
OD AUTORA .............................................................. 9
WPROWADZENIE ....................................................... 13
Zarys: Klasyczne podejście do formułowania strategii ................. 16
CZĘRĆ I
OGÓLNE METODY ANALITYCZNE
ROZDZIAŁ 1
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA .............................. 23
Strukturalne wyznaczniki natężenia konkurencji ............................. 25
Analiza strukturalna a strategia konkurencji ................................. 55
Analiza strukturalna a definiowanie sektora ................................ 58
ROZDZIAŁ 2
PODSTAWOWE STRATEGIE KONKURENCJI ........................ 60
Trzy rodzaje strategii ........................................................................ 60
 Ugrzęznięcie ................................................................................. 68
Ryzyko związane z podstawowymi strategiami .............................. 71
ROZDZIAŁ 3
ZARYS ANALIZY KONKURENTÓW .................................. 75
Składniki analizy konkurenta ......................................................... 77
Synteza czterech składników  schemat reakcji konkurenta ...... 98
Analiza konkurentów i prognozowanie sektora ............................ 102
Potrzeba systemu zbierania informacji o konkurentach ................ 102
ROZDZIAŁ 4
SYGNAŁY RYNKOWE .................................................. 107
Rodzaje sygnałów rynkowych ....................................................... 108
Wykorzystanie doświadczeń z przeszłości
przy rozpoznawaniu sygnałów ....................................................... 120
Czy zajmowanie się sygnałami rynkowymi może
rozpraszać uwagę? ......................................................................... 121
5
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
ROZDZIAŁ 5
POSUNIĘCIA KONKURENCYJNE ..................................... 122
Niestabilność sektora: prawdopodobieństwo
wojny konkurencyjnej .................................................................... 124
Posunięcia konkurencyjne ............................................................. 126
Zaangażowanie ................................................................................. 136
Ogniska ............................................................................................. 143
Ujawnianie informacji i zachowywanie tajemnicy ........................ 144
ROZDZIAŁ 6
STRATEGIA WOBEC NABYWCÓW I DOSTAWCÓW ............... 146
Wybór nabywców ........................................................................... 146
Strategia zaopatrzenia ................................................................... 162
ROZDZIAŁ 7
ANALIZA STRUKTURALNA WEWNĄTRZ SEKTORA ............ 167
Wymiary strategii konkurencji ....................................................... 168
Grupy strategiczne .......................................................................... 170
Grupy strategiczne a rentowność firmy .......................................... 185
Formułowanie strategii .................................................................. 192
Mapa grup strategicznych jako narzędzie analityczne .................... 197
ROZDZIAŁ 8
EWOLUCJA SEKTORA .............................................. 200
Podstawowe koncepcje ewolucji sektora .................................... 201
Procesy ewolucyjne ...................................................................... 207
Główne zależności w ewolucji sektora ........................................... 231
CZĘRĆ II
PODSTAWOWE RODZAJE RRODOWISK SEKTORÓW
ROZDZIAŁ 9
STRATEGIA KONKURENCJI
W SEKTORACH ROZPROSZONYCH ................................ 239
Co powoduje rozproszenie sektora? ............................................... 242
Przezwyciężanie rozproszenia ....................................................... 248
Jak sobie radzić z rozproszeniem? ................................................... 254
Potencjalne pułapki strategiczne .................................................... 259
Formułowanie strategii ................................................................. 262
6
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
OD AUTORA
ROZDZIAŁ 10
STRATEGIA KONKURENCJI
W POJAWIAJĄCYCH SIĘ SEKTORACH ............................ 264
Środowisko strukturalne ............................................................. 265
Czynniki ograniczające rozwój sektora ......................................... 270
Wczesne i pózniejsze rynki ....................................................... 275
Decyzje strategiczne .................................................................... 280
Techniki prognozowania ............................................................... 285
Do jakich pojawiających się sektorów wejść? ............................. 287
ROZDZIAŁ 11
DOJRZEWANIE SEKTORA ........................................... 288
Zmiany w sektorze w fazie dojrzewania ......................................... 289
Niektóre strategiczne konsekwencje dojrzewania ......................... 292
Strategiczne pułapki w fazie dojrzewania ...................................... 299
Organizacyjne konsekwencje dojrzałości .................................... 302
Dojrzewanie sektora a naczelny dyrektor firmy ......................... 306
ROZDZIAŁ 12
STRATEGIA KONKURENCJI
W SEKTORACH SCHYŁKOWYCH .................................. 308
Strukturalne wyznaczniki konkurencji w fazie schyłkowej ....... 309
Warianty strategii w okresie schyłkowym ....................................... 323
Wybór strategii na okres schyłku ................................................. 328
Pułapki w okresie schyłkowym ..................................................... 331
Przygotowanie do schyłku ............................................................ 332
ROZDZIAŁ 13
KONKURENCJA W SEKTORACH GLOBALNYCH ................. 333
Przyczyny i przeszkody w konkurencji globalnej ........................... 335
Ewolucja w kierunku sektorów globalnych ..................................... 347
Konkurencja w sektorach globalnych ........................................... 351
Warianty strategii w sektorach globalnych .................................... 355
Tendencje wpływające na konkurencję globalną ............................. 356
7
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
CZĘRĆ III
DECYZJE STRATEGICZNE
ROZDZIAŁ 14
STRATEGICZNA ANALIZA INTEGRACJI PIONOWEJ ............. 363
Strategiczne korzyści i koszty integracji pionowej ....................... 365
Szczególne zagadnienia strategiczne przy integracji wprzód ........ 380
Szczególne zagadnienia strategiczne przy integracji wstecz ........ 383
Umowy długoterminowe a ekonomie integracji .......................... 384
Złudzenia występujące przy podejmowaniu decyzji
o integracji pionowej ..................................................................... 388
ROZDZIAŁ 15
ROZBUDOWA ZDOLNORCI PRODUKCYJNEJ ..................... 391
Elementy decyzji o rozbudowie zdolności produkcyjnej ............ 392
Przyczyny nadmiernej rozbudowy zdolności produkcyjnej ........ 396
Strategia wyprzedzająca .............................................................. 405
ROZDZIAŁ 16
WEJRCIE DO NOWYCH DZIEDZIN ................................. 409
Wewnętrzny rozwój jako forma wejścia ..................................... 410
Wejście przez nabycie firmy ....................................................... 422
Wejście sekwencyjne .................................................................... 429
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A
TECHNIKI ANALIZY PORTFELI
W ANALIZIE KONKURENTÓW ...................................... 433
Macierz rozwoju i udziału ........................................................... 433
Macierz pozycji przedsiębiorstwa i atrakcyjności sektora ............ 437
ZAŁĄCZNIK B
JAK PRZEPROWADZIĆ ANALIZĘ SEKTORA ........................ 440
Strategia analizy sektora ................................................................ 440
yródła opublikowane ...................................................................... 444
Zbieranie danych w terenie ........................................................ 449
BIBLIOGRAFIA ....................................................... 456
8
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
ROZDZIAŁ 1
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
Istotą formułowania strategii konkurencji jest odniesienie przed-
siębiorstwa do jego otoczenia. Jakkolwiek właściwe otoczenie jest
bardzo szerokie, obejmujące oprócz sił ekonomicznych również
społeczne, to kluczowym elementem otoczenia firmy jest sektor
(sektory), w którym konkuruje. Jego struktura wywiera silny wpływ
na określenie konkurencyjnych reguł, a także strategii, które firma
może stosować. Siły poza danym sektorem mają znaczenie głównie
względnie, skoro siły zewnętrzne zazwyczaj wpływają na wszystkie
firmy należące do niego, to kluczem są odmienne możliwości firm
radzenia sobie z nimi.
Natężenie konkurencji w sektorze nie jest ani sprawą zbiegu oko-
liczności, ani wynikiem pecha, ale wynika ze struktury ekonomicznej
i wychodzi daleko poza zachowania obecnych konkurentów. Stan
konkurencji zależy od pięciu podstawowych sił konkurencyjnych
(rysunek 3). Połączona moc tych sił wyznacza ostateczny potencjał
zysku sektora, mierzony długofalową stopą zysku. Poszczególne
sektory zasadniczo różnią się pod względem ostatecznego poten-
cjału zysku, tak jak różni się moc sił. Z dużą mocą występują one
w takich sektorach, jak przemysł opon samochodowych, papierni-
czy czy hutnictwo, w których żadna firma nie osiąga zawrotnych
zysków, a stosunkowo łagodnie w przemyśle usług i urządzeń
wiertniczych, kosmetycznym i drogeryjnym, gdzie wysoka stopa
zysku występuje często.
W tym rozdziale zajmuję się wyróżnieniem podstawowych cech
strukturalnych sektora, wyznaczających moc sił konkurencyjnych,
a zatem i jego rentowność. Celem strategii konkurencji jednost-
ki gospodarczej w danym sektorze jest wyszukanie takiej pozycji,
w której przedsiębiorstwo najlepiej może się bronić przed tymi si-
łami albo spożytkować je na własną korzyść. Skoro połączona moc
tych sił może być boleśnie odczuwana przez wszystkich konku-
rentów, to kluczem do opracowania strategii jest przeanalizowanie
23
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
Rysunek 3
Siły napędowe konkurencji wewnątrz sektora
zródeł każdej z nich. Znajomość sił leżących u podłoża nacisków
konkurencyjnych, rzuca światło na silne i słabe strony przedsię-
biorstwa, oddziałuje na jego umiejscowienie w sektorze, wskazuje,
w jakich dziedzinach zmiany strategii mogą przynieść największe
korzyści, i zwraca uwagę na obszary, w których występujące tren-
dy przypuszczalnie będą miały największe znaczenie jako okazje
lub zagrożenia. Zrozumienie tych zródeł okaże się także przydatne
przy rozważaniu ewentualnych kierunków dywersyfikacji, chociaż
przede wszystkim koncentrujemy się na strategii w poszczególnych
sektorach. Analiza strukturalna jest podstawą formułowania stra-
tegii konkurencji i kluczowym elementem konstrukcji większości
koncepcji zawartych w tej książce.
Aby uniknąć zbędnych powtórzeń, będziemy posługiwać się
terminem  wy dla określenia efektów działania danego sek-
rób ,
tora, mimo że rozwinięte tu zasady analizy strukturalnej odnoszą
się w takim samym stopniu do przedsiębiorstw produkcyjnych, jak
i usługowych. Analiza strukturalna ma także zastosowanie do diag-
24
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
nozy konkurencji w sektorze w dowolnym kraju lub na dowolnym
rynku międzynarodowym, chociaż niektóre warunki instytucjonal-
ne mogą być odmienne3.
STRUKTURALNE WYZNACZNIKI NATĘŻENIA KONKURENCJI
Zdefiniujmy sektor jako grupę firm wytwarzających wyroby bę-
dące substytutami. W praktyce występuje sporo kontrowersji co do
zasadności definicji, koncentrującej się na stopniu substytucyjności
z punktu widzenia wyrobu, procesu czy geograficznych granic ryn-
ku. Będziemy lepiej mogli zając się tymi zagadnieniami po przed-
stawieniu podstawowej koncepcji analizy strukturalnej. Załóżmy
więc początkowo, że granice sektora zostały już nakreślone.
Konkurencja w danym sektorze zawsze działa w kierunku obni-
żenia stopy zysku, aż do dolnej granicy tej stopy, czyli stopy uzy-
skiwanej w sektorze doskonale konkurencyjnym w pojęciu ekono-
mistów. Tej dolnej granicy stopy zysku, czyli stopy zysku wolnego
rynku, w przybliżeniu odpowiada zysk osiągany z długotermino-
wych obligacji państwowych, skorygowany in plus o ryzyko utra-
ty kapitału. Inwestorzy na dłuższą metę nie będą tolerować stopy
zysku poniżej tej granicy, ze względu na możliwość inwestowania
w inne sektory, a firmy stale uzyskujące obniżony zysk z czasem
zbankrutują. Występowanie stopy zysku wyższej od skorygowanej
stopy zysku wolnego rynku stymuluje napływ kapitału do danego
sektora w wyniku pojawiania się nowych przedsiębiorstw lub do-
datkowych inwestycji w przedsiębiorstwach już istniejących. Moc
sił konkurencyjnych w danym sektorze wyznacza nasilenie tego
napływu i powoduje, że stopa zysku wraca do poziomu wolnoryn-
kowego, a tym samym oddziałuje na możliwość utrzymania przez
firmy ponadprzeciętnej stopy zysku.
Pięć sił konkurencyjnych  wejście, grozba substytucji, siła
przetargowa klientów, siła przetargowa dostawców i rywaliza-
cja obecnych konkurentów  odzwierciedla fakt, że konkuren-
cja w danym sektorze wykracza znacznie poza dotychczasowych
3
W rozdziale 13 omawiam niektóre szczególne konsekwencje konkurowania w sekto-
rach globalnych.
25
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
uczestników gry. Konkurentami firm są klienci, dostawcy, substytu-
ty oraz ewentualni nowo wchodzący. W zależności od konkretnych
warunków mogą oni odgrywać większą lub mniejszą rolę. W tym
szerszym znaczeniu konkurencję można określić jako rozszerzoną
rywalizację.
Wszystkie pięć sił łącznie wyznacza natężenie konkurencji w da-
nym sektorze i jego rentowność, a siła lub siły najmocniejsze mają
decydujące znaczenie dla formułowania strategii. Na przykład, fir-
ma o bardzo silnej pozycji rynkowej w sektorze, w którym nowo
wchodzący nie stanowią zagrożenia, osiągnie niską stopę zysku, gdy
ma do czynienia z lepszym substytutem o niższym koszcie. Nawet
jeśli nie ma substytutów, a możliwości wejścia są zablokowane,
to silna rywalizacja między istniejącymi konkurentami ograniczy
potencjalne zyski. Skrajnym przypadkiem natężenia konkurencji
jest doskonale konkurencyjny sektor, do którego można swobodnie
wejść, w którym istniejące firmy nie mają żadnej siły przetargowej
wobec dostawców i klientów, a rywalizacja jest nieograniczona ze
względu na dużą liczbę firm i podobieństwo wyrobów.
Oczywiście, w każdym sektorze na kształtowanie konkurencji
będą oddziaływać rożne siły. W przemyśle tankowców oceanicz-
nych kluczową siłą są przypuszczalnie nabywcy (wielkie towa-
rzystwa naftowe), zaś w przemyśle opon samochodowych potężni
nabywcy podstawowego wyposażenia samochodów oraz silni kon-
kurenci. W przemyśle stalowniczym kluczowymi siłami są konku-
renci zagraniczni oraz substytucyjne materiały.
Należy odróżniać podstawową strukturę danego sektora, znajdu-
jącą odbicie w mocy tych sił, od wielu czynników, które przejściowo
mogą wpływać na konkurencję i rentowność. Na przykład, fluktu-
acje warunków ekonomicznych w cyklu gospodarczym, wywierają
wpływ na rentowność w krótkich okresach niemal wszystkich firm
w wielu sektorach. Podobny wpływ wywierają braki surowców
i materiałów, strajki, okresowy nagły wzrost popytu itd. Chociaż
czynniki te mogą mieć znaczenie taktyczne, to przy analizie struk-
tury przemysłowej czyli analizie strukturalnej, uwaga skupia się
na wyróżnieniu podstawowych cech danego sektora, osadzonych
w jego ekonomice i technice, wyznaczających podstawowe warun-
ki, w których musi się ustalić strategię konkurencji. Każda firma ma
26
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
szczególne silne i słabe strony przy radzeniu sobie ze strukturą, któ-
ra może się zmieniać i rzeczywiście się zmienia w czasie. Niemniej
zrozumienie struktury sektora musi być punktem wyjścia analizy
strategicznej.
Istotne znaczenie dla mocy każdej z konkurencyjnych sił mają
rożne ekonomiczne i techniczne cechy sektora. Kolejno je omó-
wię.
Grozba wejScia
Nowo wchodzący do sektora wnoszą nowe zdolności produk-
cyjne, często znaczne zasoby i dążą do zdobycia udziału w rynku.
W efekcie ceny mogą ulec obniżeniu albo koszty dotychczasowych
firm mogą wzrosnąć, zmniejszając rentowność. Przedsiębiorstwa,
które dywersyfikują swoją działalność na innych rynkach przez wy-
kupienie firmy w danym sektorze, często wykorzystują swoje za-
soby do wywołania w nim zmiany sytuacji, tak jak to zrobił Philip
Morris z piwem Millera. Tak więc wykupienie firmy w danym sek-
torze z zamiarem zdobycia pozycji na rynku, przypuszczalnie po-
winno być traktowane jako wejście, chociaż nie powstaje jakaś cał-
kowicie nowa jednostka.
Grozba wejścia do danego sektora zależy od istniejących barier
wejścia, połączonych z reakcją istniejących konkurentów, której
może oczekiwać nowo wchodzący. Jeśli bariery są duże, a jedno-
cześnie nowo wchodzący może oczekiwać ostrej reakcji ze strony
konkurentów zajmujących w sektorze mocną pozycję, to grozba
wejścia jest niewielka.
Bariery wejScia
Istnieje sześć głównych zródeł barier wejścia: ekonomia skali,
zróżnicowanie wyrobów, potrzeby kapitałowe, dostęp do kanałów
dystrybucji, gorsza sytuacja kosztowa niezależnie od skali i polity-
ka państwa.
Ekonomia skali. Ekonomia skali odnosi się do obniżenia jed-
nostkowego kosztu wyrobu (czy operacji albo funkcji w procesie
wytwarzania wyrobu) w miarę wzrostu wielkości produkcji w jed-
nostce czasu. Ekonomia skali przeciwdziała wejściu, zmuszając
27
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
wchodzącego do działania na dużą skalę i narażenia się na ostrą re-
akcję istniejących firm, albo do działania na małą skalę i pogodzenia
się z gorszą sytuacją kosztową; obie możliwości są niepożądane.
Ekonomia skali może występować w niemal każdej funkcji przed-
siębiorstwa, a więc w produkcji, zaopatrzeniu, pracach badawczych
i rozwojowych, marketingu, sieci obsługi, usprawnieniu obsługi
klientów czy w dystrybucji. Na przykład, jak się o tym boleśnie
przekonały Xerox i General Electric, ekonomia skali w produkcji,
pracach badawczych, marketingu i serwisie jest główną przeszkodą
wejścia do przemysłu dużych komputerów.
Ekonomia skali może wiązać się z całą dziedziną funkcjonalną,
jak w przypadku zespołu sprzedawców, albo z określonymi opera-
cjami lub działaniami, stanowiącymi część dziedziny funkcjonalnej.
Na przykład, w produkcji odbiorników telewizyjnych ekonomia
skali ma duże znaczenie przy wytwarzaniu kineskopów, natomiast
mniejsze przy wytwarzaniu obudowy i w montażu odbiorników.
Ważne jest badanie każdego składnika kosztów z punktu widzenia
zależności między jego kosztem jednostkowym a skalą produkcji.
Poszczególne jednostki firm wielozakładowych mogą osiągać
korzyści podobne do ekonomii skali, jeśli wspólnie z innymi zakła-
dami firmy realizują operacje lub funkcje wiążące się z ekonomią
skali. Na przykład, przedsiębiorstwo wielozakładowe może wy-
twarzać silniki elektryczne małej mocy, wykorzystywane następnie
do produkcji wentylatorów przemysłowych, suszarek do włosów
i systemów chłodzenia urządzeń elektronicznych. Jeśli ekonomia
skali przy wytwarzaniu silników wychodzi poza liczbę silników po-
trzebnych na którymkolwiek z rynków, to zdywersyfikowane w ten
sposób przedsiębiorstwo wieloza kładowe uzyska oszczędności
w produkcji silników znacznie większe od tych, które uzyskałoby
przy ograniczeniu produkcji tylko do silników potrzebnych w su-
szarkach do włosów. Tak więc dywersyfikacja związana ze wspól-
nymi operacjami lub funkcjami może usunąć ograniczenia wielko-
ści produkcji wynikające z rozmiarów danego sektora4. Ewentualny
4
Aby ta bariera wejścia była istotna, podstawowe znaczenie ma to, by wspólna operacja
lub funkcja wiązała się z ekonomią skali wykraczającą poza rozmiary któregokolwiek
rynku. Jeśli tak nie jest, to oszczędności wynikające ze wspólnych działań mogą być
iluzoryczne. Przedsiębiorstwo może stwierdzić obniżenie kosztów w wyniku rozkłada-
28
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
wchodzący musi albo dywersyfikować działalność, albo znalezć się
w niekorzystnej sytuacji kosztowej. Potencjalne wspólne działania
czy funkcje wiążące się z ekonomią skali, mogą obejmować zespo-
ły sprzedawców, systemy dystrybucji, zaopatrzenie itd.
Korzyści płynące ze wspólnego działania mogą być szczególnie
duże wówczas, gdy występują koszty związane. Istnieją one wte-
dy, kiedy firmie wytwarzającej wyrób A (albo wykonującej opera-
cję stanowiącą część procesu produkcji wyrobu A), potrzebna jest
zdolność wytwarzania wyrobu B. Przykładami są pasażerskie usłu-
gi lotnicze i fracht lotniczy (ze względu na warunki techniczne, do
przewozu pasażerów można wykorzystać jedynie część pojemności
samolotu, a pozostałą przeznaczyć na fracht). Istnieje więc określo-
na pojemność przewozu ładunków, niezależnie od liczby przewo-
żonych pasażerów. Znaczna część kosztów wiąże się z doprowa-
dzeniem samolotu do startu. Tak więc firma konkurująca zarówno
w dziedzinie przewozu pasażerów, jak i frachtu, może mieć poważną
przewagę nad firmą konkurującą jedynie na jednym z tych rynków.
Podobne zjawisko występuje w przedsiębiorstwach prowadzących
produkcję, w których obok wyrobów podstawowych wytwarza się
produkty uboczne. Wchodzący, który nie potrafi uzyskać najwięk-
szego przyrostu dochodów z produktów ubocznych, może znalezć
się w niekorzystnej sytuacji, jeśli już to robią firmy istniejące.
Podobna sytuacja kosztów związanych występuje wówczas,
gdy jednostki mogą dzielić się zasobami niematerialnymi, taki-
mi jak marka wyrobów czy know-how. Koszt stworzenia zasobu
niematerialnego trzeba ponieść tylko jeden raz, zasób taki można
potem swobodnie wykorzystywać w innych jednostkach, ponosząc
najwyżej koszty związane z jego dostosowaniem czy modyfikacją.
Sytuacje, w których wspólnie korzysta się z zasobów niematerial-
nych, mogą przynosić znaczne oszczędności.
Jedną z barier wejścia, związanych z ekonomią skali, jest sytua-
cja, w której występują oszczędności związane z integracją piono-
wą, czyli prowadzeniem kolejnych etapów produkcji czy dystry-
nia się kosztów ogólnych to jednak zależy wyłącznie od nadmiaru zdolności produkcyj-
nej danej operacji lub funkcji. Oszczędności takie mają charakter krótkookresowy, a po
pełnym wykorzystaniu i zwiększeniu zdolności produkcyjnej ujawnią się rzeczywiste
koszty wspólnej operacji.
29
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
bucji. W tym przypadku wchodzący albo jest zintegrowany, albo
musi stanąć wobec niekorzystnej sytuacji kosztowej. Może też zo-
stać odcięty od zródeł zaopatrzenia lub od rynku swoich wyrobów,
jest większość istniejących konkurentów ma postać zintegrowaną.
Odcięcie wynika z tego, że większość klientów zakupuje produkty
we własnej firmie albo większość dostawców sprzedaje swoje wy-
roby wewnątrz firmy. Firma niezależna ma trudności w uzyskaniu
porównywalnych cen i może zostać odepchnięta, jeśli zintegrowani
konkurenci oferują jej inne warunki od tych, jakie stosują względem
własnych jednostek. Konieczność wejścia w zintegrowanej postaci
może zwiększyć ryzyko działań odwetowych, a także wzmocnić
inne przeszkody wejścia, przedstawione poniżej.
Zróżnicowanie wyrobów. Zróżnicowanie wyrobów oznacza, że
istniejące firmy mają wyrobioną markę i wiernych klientów. Może
to być efektem poprzedniej działalności reklamowej, poziomu ob-
sługi klientów, odmienności wyrobów, czy tego, że firmy te były
pierwsze w danym sektorze. Zróżnicowanie stwarza bariery wej-
ścia, zmuszając wchodzącego do ponoszenia dużych wydatków
dla przezwyciężenia istniejącej lojalności klientów. Wysiłki takie
zazwyczaj wiążą się z kosztami rozruchu i wymagają dłuższego
okresu. Inwestycje ponoszone na wyrobienie marki są szczegól-
nie ryzykowne ze względu na to, że nie zachowują żadnej wartości
w przypadku, gdy wejście się nie uda.
Zróżnicowanie wyrobów jest być może najważniejszą barierą
wejścia do przemysłu wyrobów dla niemowląt, leków pozarecep-
turowych, kosmetycznego; do bankowości inwestycyjnej i usług
biegłych księgowych. W produkcji piwa zróżnicowanie wyrobów
w połączeniu z ekonomią skali w produkcji, marketingu i dystrybu-
cji stwarza duże bariery.
Potrzeby kapitałowe. Konieczność zainwestowania znacznych
zasobów finansowych, by móc konkurować, stanowi barierę wej-
ścia, zwłaszcza jeśli kapitał jest potrzebny na ryzykowną działalność
reklamową lub badawczo-rozwojową. Kapitał może być potrzebny
nie tylko na urządzenia produkcyjne, lecz także na takie cele, jak
kredyty dla odbiorców, zapasy lub pokrycie strat poniesionych przy
rozruchu. Na przykład, Xerox stworzył poważną barierę wejścia
w przypadku kopiarek, gdy zdecydował się je wynajmować zamiast
30
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
sprzedawać, co znacznie zwiększyło zapotrzebowanie na kapitał
obrotowy. Chociaż dzisiejsze wielkie korporacje mają zasoby fi-
nansowe umożliwiające im wejście do niemal każdego sektora, to
ogromne potrzeby kapitałowe w takich dziedzinach, jak komputery
czy wydobycie kopalin, ograniczają liczbę ewentualnych wchodzą-
cych. Jeśli nawet można uzyskać kapitał na rynkach kapitałowych,
to wejście stanowi ryzykowne jego wykorzystanie, które powinno
znalezć odbicie w podwyższonym ze względu na to ryzyko opro-
centowaniu płaconym przez, ewentualnego wchodzącego. To daje
przewagę już działającym firmom5.
Koszty zmiany dostawcy. Barierę wejścia stanowią koszty
zmiany dostawcy, czyli jednorazowe koszty, które musi ponieść ku-
pujący przerzucający się z wyrobów jednego dostawcy na wyroby
innego. Koszty zmiany dostawcy mogą obejmować przeszkolenia
pracowników, koszty nowego wyposażenia pomocni czas
czego,
i koszty związane ze sprawdzeniem lub zakwalifikowaniem nowe-
go zródła zakupów, konieczność zakupywania pomocy technicznej,
którą dotychczas uzyskiwano w postaci inżynierskich usług dostaw-
cy, zmianę wzoru wyrobu, a nawet emocjonalne koszty zerwania
stosunków z firmą, z którą się współpracowało6.
Jeśli koszty zmiany są wysokie, to nowo wchodzący muszą zaofe-
rować znacznie lepsze warunki cenowe lub większą efektywność wy-
robu, żeby nabywca zmienił dostawcę. Na przykład, w szpitalach sto-
suje się różnego rodzaju roztwory i dostosowane do nich urządzenia
do podwieszania pojemników. Zmiana dostawcy roztworów utrudnia
pracę pielęgniarek i wymaga zainstalowania nowych urządzeń.
Dostęp do kanałów dystrybucji. Przyczyną powstania bariery
wejścia może być potrzeba zapewnienia dystrybucji wyrobów przez
nowo wchodzącego. Jeśli kanały dystrybucji danego wyrobu są już
obsługiwane przez jakieś firmy, to nowe przedsiębiorstwo musi za-
chęcić te kanały do przyjęcia jego wyrobów za pomocą opustów
cen, rabatów na wspólną reklamę itd., co zmniejsza jednak zyski.
5
W niektórych przemysłach dostawcy są skłonni udzielać pomocy w sfinansowaniu
wejścia w celu zwiększenia własnej sprzedaży, np. tankowców czy urządzeń do wyrębu
drewna. To oczywiście zmniejsza skuteczność kapitałowych barier wejścia.
6
Koszty zmiany może też ponosić sprzedawca. Koszty zmiany i niektóre ich konse-
kwencje będą szerzej umówione w rozdziale 6.
31
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
Na przykład, producent nowego wyrobu spożywczego poprzez
obietnice kampanii reklamowych, zintensyfikowanie sprzedaży
i inne sposoby musi nakłonić detalistę, aby umieścił jego towar na
mocno konkurencyjnej półce supermarketu.
Im bardziej są ograniczone kanały hurtowe czy detaliczne dys-
trybucji danego wyrobu i im bardziej są zajęte przez istniejących
konkurentów, tym trudniej, oczywiście, będzie wejść do danego
sektora. Istniejący konkurenci mogą mieć powiązania z kanałami,
oparte na długotrwałych związkach, usługach wysokiej jakości albo
nawet wyłączności związków, polegającej na całkowitej identyfi-
kacji określonego kanału z danym producentem. Niekiedy ta prze-
szkoda wejścia jest tak duża, że nowa firma musi stworzyć nowy
kanał dystrybucji, tak jak to zrobił Timex w przemyśle zegarmi-
strzowskim.
Gorsza sytuacja kosztowa niezależnie od skali. Istniejące fir-
my mogą mieć korzystniejszą sytuację pod względem kosztów, nie-
możliwą do osiągnięcia przez potencjalnych wchodzących, nieza-
leżnie od ich wielkości i osiągniętej ekonomii skali. Do najbardziej
krytycznych elementów przewagi należą poniższe czynniki.
" Wyłączność techniki produkcji: know-how albo cechy konstruk-
cji, których wyłączność jest zagwarantowana przez patenty lub
utrzymanie tajemnicy.
" Korzystny dostęp do surowców: istniejące firmy mogły zająć
najlepsze zródła lub zapewnić zaspokojenie możliwych do prze-
widzenia potrzeb po cenach odpowiadających popytowi niższe-
mu od istniejącego. Na przykład, przedsiębiorstwa siarkowe
grupy Frasch, jak Texas Gulf Sulphur, wiele lat temu uzyskały
kontrolę nad bardzo korzystnymi złożami siarki w słupach sol-
nych, na długo przedtem, nim właściciele kopalin zdali sobie
sprawę z ich wartości, wynikającej z zastosowania technologii
wydobycia Frascha. Odkrywcami złóż siarki były często zawie-
dzione towarzystwa naftowe, poszukujące złóż ropy, a nie do-
ceniające siarkę.
" Korzystne lokalizacje: istniejące firmy mogły wykupić korzyst-
ne lokalizacje, zanim siły rynku podniosły ceny do poziomu od-
powiadającego ich pełnej wartości.
32
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
" Subsydia państwowe: preferencyjne subsydia państwowe mogą
w niektórych sektorach gospodarki zapewnić istniejącym fir-
mom trwałą przewagę.
" Krzywa uczenia się lub krzywa doświadczenia: w niektórych
rodzajach działalności gospodarczej obserwuje się tendencję do
obniżki kosztów jednostkowych w miarę zdobywania przez firmę
coraz większego doświadczenia w wytwarzaniu danego wyrobu.
Koszty maleją, gdyż robotnicy doskonalą metody pracy i nabierają
większej sprawności (klasyczna krzywa uczenia się), usprawnia się
rozmieszczenie urządzeń, opracowuje się wyspecjalizowane
urządzenia, doskonali proces produkcyjny, techniki pomiaru
i kontroli operacji, wprowadza zmiany w konstrukcji wyrobu,
które ułatwiają produkcję itd. Doświadczenie to tylko nazwa
niektórych rodzajów zmian technologicznych i może odnosić
się nie tylko do produkcji, ale także do dystrybucji, logistyki
i innych funkcji. Tak jak w przypadku ekonomii skali, zmniej-
szanie się kosztów wraz ze wzrostem doświadczenia występuje
nie tylko w całej firmie, lecz powstaje również w poszczegól-
nych operacjach czy funkcjach, składających się na tę firmę.
Doświadczenie może obniżać koszty marketingu, dystrybucji
i innych dziedzin, a nie tylko produkcji czy poszczególnych
operacji produkcyjnych; należy zatem badać każdy element
kosztów z punktu widzenia skutków doświadczenia.
Jak się wydaje, obniżanie kosztów w miarę zdobywania doświad-
czenia jest najbardziej znaczące w działalności charakteryzującej
się dużą pracochłonnością, skomplikowanymi zadaniami czy zło-
żonymi operacjami montażowymi (produkcja samolotów, budowa
okrętów). Niemal zawsze obniżka kosztów jest największa w fazie
początkowej i rozwojowej produkcji wyrobu, a pózniej zmniejsza
się. Często jako jedną z przyczyn obniżki kosztów w miarę naby-
wania doświadczenia wymienia się ekonomię skali. Ekonomia skali
zależy od wielkości produkcji na jednostkę czasu, a nie od skumu-
lowanej wielkości produkcji, i analitycznie znacznie rożni się od
doświadczenia, chociaż jedno i drugie często występuje łącznie
i trudno je rozdzielić. Poniżej omówię niebezpieczeństwa płynące
z łącznego traktowania skali produkcji i doświadczenia.
33
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
Jeśli w danym sektorze koszty maleją w miarę zdobywania do-
świadczenia i jeśli istniejące firmy mogą utrzymać wyłączność
na to doświadczenie, to sytuacja ta prowadzi do bariery wejścia.
Nowo założone firmy, bez żadnego doświadczenia, będą miały
wyższe koszty niż firmy istniejące i będą ponosiły poważne straty
rozruchu, wynikające z ustalania cen poniżej kosztów lub blisko ich
poziomu, dla uzyskania doświadczenia potrzebnego do zrównania
kosztów w istniejących firmach (jeśli kiedykolwiek im się to uda).
Firmy już działające, zwłaszcza mające największy udział w rynku,
najszybciej zdobywające doświadczenie, będą miały wyższe zyski
brutto ze względu na niższe koszty inwestowania w nowe urządze-
nia i technologie. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że ob-
niżanie kosztów zgodnie z krzywą doświadczenia (oraz ekonomią
skali) może wymagać znacznych nakładów inwestycyjnych na urzą-
dzenia i rozruch. Jeśli koszty nadal będą malały wraz ze wzrostem
produkcji, to nawet mimo bardzo dużej skumulowanej wielkości
produkcji, nowo wchodzący mogą nigdy nie dogonić istniejących
firm. Szereg przedsiębiorstw, w tym szczególnie Texas Instruments
i Black and Decker, opracowało skuteczne strategie oparte na krzy-
wej doświadczenia, drogą agresywnego inwestowania dla uzyska-
nia dużej skumulowanej wielkości produkcji we wczesnej fazie
rozwoju sektora, często ustalając ceny z uwzględnieniem przewi-
dywanych przyszłych obniżek kosztów.
Można uzyskać większe oszczędności wynikające z nabierania
doświadczenia, jeśli w danym sektorze funkcjonują jednostki zdy-
wersyfikowanych firm, które prowadzą operacje lub pełnią funkcje
umożliwiające osiągnięcie takich oszczędności wspólnie z innymi
jednostkami swoich firm, albo jeśli inne jednostki firmy prowadzą
pokrewne rodzaje działalności, w których można uzyskać poży-
teczne, choć niepełne doświadczenia. Gdy kilka jednostek wspólnie
prowadzi taką działalność, jak przerób surowca, to doświadczenia
oczywiście nabiera się szybciej, niż gdyby była ona prowadzona
jedynie na potrzeby jednego sektora. Albo też, gdy jednostka korpo-
racji prowadzi działalność podobną jak w innych częściach firmy,
to siostrzane jednostki mogą korzystać z jej doświadczeń bezpłat-
nie lub po niewielkim koszcie, gdyż doświadczenie w znacznym
stopniu jest zasobem niematerialnym. Takie wspólne uczenie się
34
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
wzmacnia barierę wejścia stworzoną przez krzywą doświadczenia,
jeśli spełnione są inne warunki, od których zależy jej znaczenie.
Doświadczenie jest pojęciem tak szeroko stosowanym w formu-
łowaniu strategii, że jego strategiczne konsekwencje zostaną odręb-
nie omówione.
Polityka państwa. Ostatnim głównym zródłem barier wejścia
jest polityka państwa. Rząd może ograniczyć czy nawet uniemożli-
wić wejście do poszczególnych sektorów za pomocą takich instru-
mentów, jak obowiązek uzyskania licencji lub ograniczenie dostę-
pu do surowców (na przykład do terenów, na których występuje
węgiel lub obszarów górskich do budowy ośrodków narciarskich).
Oczywistymi przykładami są sektory podlegające regulacjom pań-
stwowym, na przykład transport samochodowy, koleje, detaliczna
sprzedaż wyrobów alkoho lowych czy spedycja. Mniej widoczne
ograniczanie przez państwo wejścia może wynikać ze stosowania
takich instrumentów, jak normy zanieczyszczania powietrza i wody
lub przepisy dotyczące bezpieczeństwa czy sprawności wyrobów.
Na przykład, wymagania dotyczące ograniczenia zanieczyszczania
środowiska mogą spowodować zwiększenie kapitału potrzebnego
na wejście, na uzyskanie wymaganego stopnia wyrafinowania tech-
nologii, a nawet na zbudowanie urządzeń optymalnej wielkości.
Normy badania wyrobów, powszechnie występujące w przemyśle
spożywczym i innych mających związek ze zdrowiem, mogą spo-
wodować znaczne opóznienia; podwyższają one nie tylko kapita-
łowy koszt wejścia, ale także z dużym wyprzedzeniem ostrzegają
istniejące firmy o mającym nastąpić wejściu, a niekiedy zapewnia-
ją im całkowitą wiedzę o wyrobie nowego konkurenta, stanowiącą
podstawę sformułowania strategii odwetowych. Polityka państwa
w takich dziedzinach z pewnością przynosi bezpośrednie korzyści
społeczne, często jednak wywołuje konsekwencje dotyczące wej-
ścia, które nie są dostrzegane.
Oczekiwane działania odwetowe
Oczekiwania ewentualnego wchodzącego, związane z reakcją
konkurentów, również zwiększają grozbę wejścia. Jeśli wchodzą-
cy spodziewa się, że konkurenci zareagują w taki sposób, że koeg-
zystencja będzie niemożliwa, to sytuacja taka może go odstraszyć.
35
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
Na duże prawdopodobieństwo wystąpienia działań odwetowych
w przypadku wejścia wskazują:
" energiczne działania odwetowe wobec wchodzących w prze-
szłości,
" znaczne zasoby istniejących firm, umożliwiające im podjęcie
walki, w tym nadwyżki gotówki i nie wykorzystane możliwości
zaciągania kredytów, na tyle duże nadwyżki zdolności produk-
cyjnej, aby sprostać każdemu przewidywanemu przyszłemu za-
potrzebowaniu, a także duża siła oddziaływania na kanały dys-
trybucji lub na klientów,
" duże zaangażowanie istniejących firm w dany sektor i bardzo
mała płynność zainwestowanych zasobów,
" powolny wzrost sektora, ograniczający zdolność przyjęcia no-
wej firmy bez zmniejszenia sprzedaży i finansowej efektywno-
ści istniejących firm.
Cena zapobiegająca wejSciu
Warunki wejścia do sektora można określić za pomocą waż-
nej hipotetycznej koncepcji, zwanej ceną zapobiegającą wejściu.
Cena taka występuje wtedy, kiedy wskutek istniejącej struktury cen
(i związanych z nią takich czynników, jak jakość wyrobu i poziom
jego obsługi) następuje zrównoważenie potencjalnych korzyści wy-
nikających z wejścia, przewidywanych przez potencjalnego wcho-
dzącego, z prognozowanymi przez niego kosztami przezwycięże-
nia strukturalnych barier wejścia i ryzykiem działań odwetowych.
Jeśli obecny poziom cen przewyższa cenę zapobiegającą wejściu,
to wchodzący będą przewidywać wyższe niż przeciętne zyski wyni-
kające z wejścia, a zatem zdecydują się na nie. Oczywiście, cena za-
pobiegająca wejściu zależy od dotyczących przyszłości oczekiwań
wchodzących, a nie tylko od obecnych warunków.
Można wyeliminować grozbę wejścia do sektora, jeśli istniejące
firmy zechcą lub zostaną zmuszone przez konkurencję do ustale-
nia cen poniżej poziomu ceny zapobiegającej wejściu. Jeśli usta-
lają ceny powyżej niej, to korzyści w postaci rentowności są krót-
kotrwałe, gdyż na ogół koszty zwalczania nowo wchodzących lub
współistnienia z nimi okazują się być większe.
36
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
WłaSciwoSci barier wejScia
Istnieje kilka dodatkowych właściwości barier wejścia o wę-
złowym  ze stra
tegicznego punktu widzenia  znaczeniu. Po
pierwsze, bariery wejścia mogą się zmieniać i zmieniają się wraz
ze zmianami omawianych warunków. Na przykład, wygaśnięcie
patentów dotyczących techniki fotograficznej Polaroida znacznie
zmniejszyło barierę absolutnego kosztu, wynikającą z opatentowa-
nej technologii. Nic dziwnego, że Kodak  rzucił się na ten rynek.
Zróżnicowanie wyrobów w przemyśle poligraficznym czasopism
niemal całkowicie znikło, zmniejszając barierę. Natomiast ekono-
mia skali w przemyśle samochodowym po drugiej wojnie światowej
wzrosła w wyniku automatyzacji i pionowej integracji, praktycznie
uniemożliwiając skuteczne nowe wejścia.
Po drugie, chociaż bariery wejścia niekiedy ulegają zmianom
z przyczyn w dużym stopniu niezależnych od danej firmy, to jednak
jej strategiczne decyzje również mogą wywierać znaczny wpływ. Na
przykład, działania wielu amerykańskich producentów win w latach
sześćdziesiątych, polegające na szybszym wprowadzaniu nowych
wyrobów, intensywniejszej reklamie i podejmowaniu dystrybucji
na skalę ogólnokrajową, z pewnością zwiększyły bariery wejścia
przez zwiększenie ekonomii skali w sektorze i utrudnienie dostępu
do kanałów dystrybucji. Podobnie, decyzje producentów pojazdów
kempingowych, prowadzące do pionowej integracji w dziedzinie
produkcji części, znacznie zwiększyły ekonomię skali i bariery
związane z wielkością nakładów kapitałowych.
Wreszcie niektóre firmy mogą dysponować zasobami czy
umiejętnościami pozwalającymi przezwyciężyć bariery wejścia
do danego przemysłu po koszcie niższym niż większości innych
firm. Na przykład, dla Gillette a, mającego rozwinięte kanały dys-
trybucji maszynek i nożyków do golenia, koszty wejścia związa-
ne z jednorazowymi zapalniczkami na pewno były niższe, niż dla
wielu innych firm. Możliwość dzielenia kosztów również stwarza
okazje do wchodzenia po niskim koszcie. (W rozdziale 16 rozwa-
żymy bardziej szczegółowo wpływ takich czynników na strategię
wejścia).
37
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
DoSwiadczenie i skala jako bariery wejScia
Chociaż ekonomia skali i doświadczenie często zbiegają się, to
mają zupełnie odmienne właściwości jako bariery wejścia. Ekonomia
skali zawsze prowadzi do przewagi kosztowej firmy działającej na
dużą skalę (lub firmy, która może wspólnie prowadzić działania) nad
firmami działającymi w małej skali, przy założeniu, że te pierwsze
mają najbardziej sprawne urządzenia, systemy dystrybucji, organi-
zację obsługi i inne rodzaje działań funkcjonalnych, odpowiednie do
ich wielkości7. Taką przewagę kosztową można zrównoważyć tyl-
ko drogą osiągnięcia porównywalnej skali albo drogą odpowiedniej
dywersyfikacji, umożliwiającej dzielenie kosztów. Firma działająca
w dużej skali albo zdywersyfikowana, może rozłożyć koszty stałe
funkcjonowania urządzeń na wiele jednostek, podczas gdy mniejsza
firma, nawet dysponująca technicznie sprawnymi urządzeniami, nie
zdoła ich w pełni wykorzystać.
Ze strategicznego punktu widzenia istniejących firm, do niektó-
rych ograniczeń ekonomii skali, traktowanych jako bariery wejścia,
zalicza się następujące:
" Oszczędności wynikające z dużej skali można osiągnąć kosz-
tem innych potencjalnie wartościowych barier wejścia, jak
zróżnicowanie wyrobu (na przykład duża skala może szkodzić
prestiżowi wyrobu czy właściwie reagującej obsłudze posprze-
dażnej) lub zdolność szybkiego opracowania technologii, nale-
żącej wyłącznie do firmy.
" Zmiana technologiczna może wyrządzić szkody firmie działa-
jącej na dużą skalę, jeśli urządzenia zaprojektowane do wyko-
rzystania ekonomii skali są bardziej wyspecjalizowane i mniej
elastyczne przy dostosowywaniu się do nowych technologii.
" Zaangażowanie w osiąganie ekonomii skali przy wykorzysta-
niu istniejącej technologii może utrudnić dostrzeżenie nowych
możliwości technicznych czy innych nowych sposobów konku-
rowania, mniej zależnych od skali.
Doświadczenie jest barierą wejścia bardziej ulotną niż skala, gdyż
samo istnienie krzywej doświadczenia nie stanowi bariery wejścia.
Innym węzłowym warunkiem wstępnym jest to, by doświadczenie
7
Przy założeniu, że firma działająca na dużą skalę nie zmarnuje swojej przewagi przez
rozdrobnienie asortymentu produkcji.
38
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
stanowiło wyłączną własność firmy, niedostępną dla konkurentów
poprzez: 1) naśladownictwo, 2) zatrudnienie pracowników konku-
renta, 3) zakup najnowocześniejszych maszyn u producentów urzą-
dzeń lub 4) nabycie wiedzy technicznej od doradców czy innych
firm. Często nie da się utrzymać wyłączności doświadczenia, a na-
wet jeśli to możliwe, to druga i trzecia firma na danym rynku może
je zdobywać szybciej niż firma pionierska, gdyż następcy mogą ob-
serwować niektóre aspekty jej operacji. Tam, gdzie nie da się utrzy-
mać wyłączności doświadczenia, nowo wchodzący mogą w istocie
uzyskać przewagę, jeśli mogą zakupić najnowsze urządzenia albo
przystosować się do nowych metod, bez obciążenia wynikającego
ze stosowania starego sposobu operacji w przeszłości.
Inne ograniczenia krzywej doświadczenia jako bariery wejścia
są następujące:
" Barierę tę można zlikwidować przez innowacje wyrobu lub
procesu, prowadzące do nowej techniki i tym samym do całko-
wicie nowej krzywej doświadczenia8. Nowo wchodzący mogą
wyprzedzić wiodące firmy w danym sektorze i znalezć się na
nowej krzywej doświadczenia, którą firmom wiodącym może
być trudno osiągnąć.
" Dążenie do obniżenia kosztów w wyniku wzrostu doświadcze-
nia może odbywać się za cenę innych wartościowych barier, jak
zróżnicowanie wyrobów osiągnięte dzięki ich prestiżowi, albo
drogą postępu technicznego. Na przykład, Hewlett-Packard
stworzył poważne bariery oparte na postępie technicznym
w sektorach, w których inne firmy stosują strategie oparte na
doświadczeniu i skali produkcji, tj. w kalkulatorach i minikom-
puterach.
" Jeśli więcej niż jedno potężne przedsiębiorstwo opiera swoją
strategię na krzywej doświadczenia, to skutki dla jednego lub
więcej spośród nich mogą się okazać zgubne. Do czasu, gdy
zostanie tylko jeden z rywali stosujących taką strategię, roz-
wój sektora może ulec zahamowaniu, a perspektywy uzyskania
korzyści płynących z krzywej doświadczenia ulotnią się dużo
wcześniej.
8
Przykład takiego przebiegu zdarzeń, zaczerpnięty z przemysłu samochodowego, przed-
stawiają Abernathy i Wayne [1974, s.109].
39
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
" Agresywne dążenie do obniżania kosztów w wyniku nabiera-
nia doświadczenia może odwrócić uwagę od nowych zjawisk
na rynku w innych dziedzinach albo od nowej techniki, która
niweczy dotychczasowe doświadczenia.
Wzrost rywalizacji między konkurentami
Rywalizacja między konkurentami polega na zdobyciu jak naj-
lepszej pozycji, czy to za pomocą konkurencji cenowej, wojny re-
klamowej, czy wprowadzania nowych wyrobów, zwiększonego
zakresu obsługi klientów, gwarancji itd. Rywali zacja występuje
wtedy, kiedy jeden lub więcej konkurentów albo podlega naciskom
sytuacji, albo widzi okazję do poprawienia własnej pozycji. W wię-
kszości sektorów konkurencyjne posunięcia jednej z firm wywierają
widoczne skutki dla pozostałych, mogą zatem pobudzać do odwetu
lub działań neutralizujących te posunięcia; to oznacza, że firmy są
wzajemnie od siebie zależne. Taki schemat działań i przeciwdziałań
może doprowadzić do tego, że firma inicjująca i cały sektor albo
znajdzie się w lepszej sytuacji, albo nie. Jeśli działania i przeciw-
działania nasilają się, to wszystkie firmy w sektorze mogą na tym
ucierpieć i znalezć się w gorszym położeniu niż poprzednio.
Niektóre formy konkurencji, w tym zwłaszcza konkurencja
cenowa, są wysoce niestabilne; jest bardzo prawdopodobne, że
z punktu widzenia rentowności pogorszą sytuację całego sektora.
Rywale łatwo i szybko dostosowują się do obniżek cen; po ich wy-
równaniu, obniżają przychody wszystkich firm, chyba że cenowa
elastyczność popytu w sektorze jest dość wysoka. Z drugiej stro-
ny, wojny reklamowe mogą spowodować zwiększenie popytu albo
przyczynie się do większego zróżnicowania wyrobów, co przynosi
korzyść wszystkim firmom.
W niektórych sektorach rywalizację określa się jako  wojnę na
noże , w innych jako  dżentelmeńską . Wzmożona rywalizacja jest
wynikiem wzajemnego oddziaływania licznych czynników struktu-
ralnych.
Liczni albo zrównoważeni konkurenci. Jeśli jest duża liczba
firm, to istnieje dość znaczne prawdopodobieństwo występowania
jednostek wyłamujących się konwencji, a niektóre z tych firm mogą
40
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
wciąż sądzić, że ich działania pozostaną niezauważone. Nawet jeśli
liczba firm jest raczej niewielka lub jeśli są względnie zrównoważo-
ne pod względem wielkości i znanych zasobów, prowadzi to do nie-
stabilności, gdyż firmy mogą mieć skłonność do wzajemnego zwal-
czania się i mieć zasoby potrzebne do długotrwałego i energicznego
przeciwdziałania. Jeśli natomiast dany sektor jest w wysokim stop-
niu skoncentrowany albo zdominowany przez jedną lub kilka firm,
to występuje niewiele błędnych ocen relatywnej siły, a przywódca
czy przywódcy mogą narzucać dyscyplinę lub odgrywać funkcję
koordynującą w sektorze, pełniąc na przykład wiodącą rolę w usta-
laniu cen.
W wielu sektorach poważną rolę w konkurencji odgrywają
konkurenci zagraniczni, którzy zajmują się eksportem do danego
sektora albo uczestniczą w nim bezpośrednio w formie inwestycji
zagranicznych. Konkurenci zagraniczni do celów analizy struktu-
ralnej powinni być traktowani dokładnie tak samo, jak konkurenci
krajowi, chociaż, jak zauważymy pózniej, różnią się pod pewnymi
względami.
Powolny wzrost danego sektora. Powolny wzrost sektora powo-
duje, że konkurencja przekształca się w grę o zwiększenie udziału
w rynku firm dążących do ekspansji. Konkurencja o udział w rynku
stwarza sytuację znacznie mniej stabilną od tej, w której szybki roz-
wój danego sektora umożliwia firmom osiąganie lepszych wyników
jedynie przez dotrzymywanie kroku, i w której wszystkie zasoby
finansowe i kierownicze są przeznaczane na rozwój równoległy
z rozwojem całego sektora.
Wysokie koszty stałe lub koszty składowania. Wysokie kosz-
ty stałe wywierają na wszystkie firmy silny nacisk na pełne wyko-
rzystanie zdolności produkcyjnej. Często prowadzi to do eskalacji
obniżek cen, zwłaszcza gdy występuje nadmiar tej zdolności. Na
chorobę tę cierpi wiele przemysłów surowcowych, jak na przykład
papierniczy czy aluminiowy. Znaczącą cechą kosztów jest stosunek
kosztów stałych do wartości dodanej, a nie udział kosztów stałych
w kosztach ogółem. Firma (o niewielkiej wartości dodanej), której
koszty w znacznym stopniu ponoszone są na zakupy z zewnątrz, może
podlegać ogromnym naciskom na pełne wykorzystanie zdolności pro-
41
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
dukcyjnej dla zrównoważenia kosztów z wpływami, mimo że bez-
względny udział kosztów stałych w kosztach ogółem jest niewielki.
Sytuacją zbliżoną do wysokich kosztów stałych jest taka, w któ-
rej przechowywanie wytworzonego wyrobu jest bardzo trudne albo
kosztowne. Także i tu firmy mogą ulegać pokusie obniżania cen dla
zapewnienia sprzedaży. Tego rodzaju naciski powodują utrzymy-
wanie się małych zysków w takich sektorach, jak połów homarów,
wytwarzanie niektórych niebezpiecznych związków chemicznych
oraz pewne rodzaje działalności usługowej.
Brak zróżnicowania lub kosztów zmiany. Jeśli dany wyrób
lub usługa traktowane są jak masowe lub prawie masowe, wybór
dokonywany przez nabywcę w znacznym stopniu opiera się na ce-
nie i obsłudze, co prowadzi do eskalacji konkurencji cenowej i ob-
sługowej. Jak wspomniano, te rodzaje konkurencji są szczególnie
niestabilne. Natomiast zróżnicowanie wyrobów chroni przed wojną
konkurencyjną, gdyż nabywcy mają określone preferencje i wy-
kazują lojalność wobec konkretnych dostawców. Taki sam skutek
przynoszą opisane wyżej koszty zmiany.
Skokowy przyrost zdolności produkcyjnej. Tam, gdzie eko-
nomia skali narzuca duże skoki przyrostu zdolności produkcyjnej,
jej powiększanie może chronicznie naruszać równowagę podaży
i popytu w sektorze, szczególnie tam, gdzie istnieje ryzyko nakła-
dania się przyrostów zdolności. W sektorze mogą występować po-
wtarzające się okresy nadmiaru zdolności i obniżania cen, jak to się
dzieje w produkcji chloru, chlorku winylu i nawozów azotowych.
Warunki prowadzące do chronicznego nadmiaru zdolności produk-
cyjnej zostaną omówione w rozdziale 15.
Różnorodność konkurentów. Konkurenci różnią się pod wzglę-
dem strategii, pochodzenia, osobowości i stosunku do firm macie-
rzystych. Różnice te powodują odmienność celów i strategii kon-
kurencji. W efekcie może dochodzie do nieustannego zderzania
działań konkurencyjnych firm. Mogą one mieć poważne trudności
w dokładnym odczytaniu wzajemnych zamiarów i w uzgodnieniu
zbioru reguł gry dla danego sektora. Strategiczne wybory odpo-
wiednie dla jednego konkurenta będą błędne dla innego.
Zagraniczni konkurenci często wprowadzają wiele urozmaiceń
do poszczególnych sektorów ze względu na odmienne warunki
42
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
i często odmienne cele. Podobnie może być w przypadku właści-
cieli prowadzących małe firmy produkcyjne lub usługowe, którzy
mogą zadowalać się stopą zysku poniżej przeciętnej dla utrzyma-
nia niezależności wynikającej z własności firmy, podczas gdy taka
stopa byłaby nie do przyjęcia i wydawałaby się nieracjonalna dla
dużego konkurenta, działającego w postaci spółki. W takim sekto-
rze pozycja małych firm może ograniczać rentowność większego
koncernu. Podobnie firmy, traktujące dany rynek jako miejsce zby-
tu nadmiaru zdolności produkcyjnej (np. w przypadku dumpingu),
będą stosować zasady postępowania sprzeczne z tymi, których prze-
strzegają firmy traktujące ten rynek jako podstawowy. Wreszcie
ważnym zródłem różnorodności w danym sektorze są także różnice
w stosunkach między konkurującymi jednostkami a ich macierzy-
stymi korporacjami. Na przykład, jednostka stanowiąca ogniwo
w pionowym łańcuchu przedsiębiorstw danej korporacji, może
mieć inne, być może nawet sprzeczne cele z celami samodzielnej
firmy, konkurującej w tym samym sektorze. Albo też jednostka, bę-
dąca  dojną krową w portfelu filii swojej macierzystej korporacji,
będzie się zachowywać inaczej niż ta, która przewidziana jest do
długotrwałego rozwoju wobec braku innych możliwości w firmie
macierzystej (niektóre metody identyfikacji różnorodności konku-
rentów zostaną szerzej przedstawione w rozdziale 3).
Wysokie stawki strategiczne. Rywalizacja w przemyśle sta-
je się jeszcze bardziej nieustabilizowana, gdy gra o powodzenie
w sektorze toczy się o wysoką stawkę. Na przykład, zdywersyfi-
kowana firma może przywiązywać wagę do osiągnięcia poważenia
w określonym sektorze ze względu na realizację jej ogólnej strategii
dotyczącej całej korporacji. Albo też firma zagraniczna, jak Bosch,
Sony czy Philips, może uznać za szczególnie potrzebne osiągnię-
cie poważnej pozycji na rynku Stanów Zjednoczonych dla zdobycia
prestiżu w skali światowej albo dla uzyskania wiarygodności tech-
nicznej. W takich sytuacjach cele firm nie tylko mogą być różnorod-
ne, ale mogą też powodować destabilizację prowadząc do ekspan-
sji, nawet za cenę ewentualnego obniżenia rentowności (niektóre
metody oceny strategicznych stawek zostaną szerzej przedstawione
w rozdziale 3).
43
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
Bariery wyjścia. Bariery wyjścia mają charakter czynników
ekonomicznych, strategicznych i emocjonalnych, powodujących,
że firmy nadal konkurują w danej dziedzinie działalności, mimo że
uzyskują niską stopę zysku lub w ogóle jej nie uzyskują9. Do głów-
nych zródeł barier wyjścia należą:
" wyspecjalizowane zasoby: zasoby o wysokim stopniu specja-
lizacji, wiążące się z określonym rodzajem działalności lub
z określoną lokalizacją, mają niską wartość przy ich likwidacji
albo powodują wysokie koszty przeniesienia lub konwersji,
" stałe koszty wyjścia: obejmują układy zbiorowe z pracownika-
mi, koszty przeniesienia pracowników, utrzymania produkcji,
zapewnienia części zamiennych itd.,
" współzależności o charakterze strategicznym: są to współzależ-
ności między daną jednostką a innymi w korporacji z punktu
widzenia prestiżu, zdolności działania na rynku, dostępu do
rynków kapitałowych, wspólnych urządzeń itd.; powodują one,
że firma przywiązuje duże znaczenie do udziału w danej dzie-
dzinie,
" przeszkody emocjonalne: niechęć kierownictwa do podejmo-
wania ekonomicznie uzasadnionych decyzji o wyjściu z danej
dziedziny może być powodowana identyfikowaniem się z tą
dziedziną działalności, lojalnością wobec pracowników, obawą
o własną karierę, dumą i innymi przyczynami,
" restrykcje państwowe i społeczne: obejmują zakazy rządowe
lub inne formy zniechęcające do wyjścia, podejmowane w tro-
sce o zachowanie miejsc pracy lubo regionalne skutki ekono-
miczne; są one szczególnie rozpowszechnione poza Stanami
Zjednoczonymi.
Gdy bariery wyjścia są duże, to nadmiar zdolności produkcyj-
nej pozostaje w sektorze, a przedsiębiorstwa przegrywające bitwę
w konkurencji nie dają za wygraną. Raczej z uporem usiłują się
utrzymać, a ponieważ są słabe, to muszą uciekać się do skrajnych
taktyk. W efekcie rentowność całego sektora może stale utrzymy-
wać się na niskim poziomie.
9
Pełniejsze ich omówienie zawiera rozdział 12, który przedstawia także węzłowe zna-
czenie diagnozy barier wyjścia przy opracowywaniu strategii dla sektorów schyłko-
wych.
44
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
Zmiany w rywalizacji
Czynniki wyznaczające konkurencyjną rywalizację mogą ulegać
i ulegają zmianie. Przykładem jest zmiana tempa rozwoju sektora,
spowodowana osiąganiem przez niego dojrzałości. W miarę dojrze-
wania sektora tempo jego wzrostu maleje, doprowadzając do wzmo-
żonej rywalizacji, malejących zysków i (często) kryzysu. W okresie
ożywienia w przemyśle pojazdów kempingowych na początku lat
siedemdziesiątych niemal każdemu producentowi wiodło się do-
brze, jednak powolny wzrost od tego czasu wyeliminował wysokie
zyski  z wyjątkiem jedynie najsilniejszych konkurentów  nie
mówiąc już o zmuszeniu do wycofania się wielu słabszych przed-
siębiorstw. Ta sama historia rozegrała się kolejno w rożnych sekto-
rach: pojazdów śniegowych, opakowań aerozolowych, wyposażenia
sportowego, aby przytoczyć tylko niektóre przykłady. Inna często
spotykana zmiana w rywalizacji następuje wtedy, kiedy wykupienie
którejś z firm, wprowadza do sektora całkiem odmienną osobowość;
tak się stało, gdy Philip Morris wykupił Miller Beer, a Procter and
Gamble  Charmin Paper Company. Innowacja techniczna może
także znacznie podwyższyć poziom kosztów stałych w procesie
produkcyjnym i zwiększyć niestabilność rywalizacji, jak to się stało
przy przejściu od obróbki w partiach do ciągłej linii wywoływania
zdjęć fotograficznych w latach sześćdziesiątych.
Chociaż przedsiębiorstwo musi pogodzić się z wieloma czyn-
nikami wyznaczającymi natężenie rywalizacji wewnątrzsektoro-
wej  gdyż są one wbudowane w ekonomikę sektora  to może
mieć pewne możliwości poprawienia sytuacji przez strategiczne
przesunięcia. Na przykład, może dążyć do podniesienia kosztów
zmiany dla nabywców przez zapewnienie im pomocy technicznej
w pro jektowaniu, tak by włączyć własny wyrób w ich operacje,
albo przez uzależnienie nabywców od porad technicznych. Firma
może też próbować zwiększyć zróżnicowanie wyrobów za pomo-
cą nowych rodzajów usług, innowacji w marketingu albo zmian
w wyrobach. Skoncentrowanie wysiłków sprzedaży na najszybciej
rosnących segmentach danego sektora albo na obszarach rynku,
w których koszty stałe są najniższe, może ograniczyć wpływ rywa-
lizacji wewnątrzsektorowej. Ponadto, przedsiębiorstwo może dą-
żyć, w miarę możliwości, do unikania konfrontacji z konkurentami
45
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
o wysokich barierach wyjścia (wzajemne podcinanie cen) albo też
może zmniejszyć własne bariery wyjścia. (Posunięcia konkurencyj-
ne szczegółowo rozpatrzymy w rozdziale 5).
Bariery wyjScia i bariery wejScia
Chociaż bariery wyjścia i bariery wejścia koncepcyjnie są czymś
innym, ich łączny poziom jest ważnym aspektem analizy danego
sektora. Bariery wyjścia i wejścia często są pokrewne. Na przykład,
znaczna ekonomia skali produkcji zazwyczaj wiąże się z wyspe-
cjalizowanymi zasobami, podobnie jak wyłączność technologii.
Rysunek 4 przedstawia uproszczoną sytuację, w której bariery wyj-
ścia i wejścia mogą być albo duże, albo małe.
Z punktu widzenia zysków sektora najlepsza jest sytuacja,
w której bariery wejścia są duże, a bariery wyjścia małe. Tu wejście
będzie utrudnione, a konkurenci, którym się nie powiodło, odejdą
z danego sektora. Jeśli zarówno bariery wejścia, jak i bariery wyj-
ścia są duże, to potencjalny zysk jest znaczny, ale zazwyczaj wiąże
się z większym ryzykiem. Chociaż wejście jest utrudnione, to firmy,
którym się nie powiodło, pozostaną w danym sektorze i będą wal-
czyć dalej.
Przypadek małych barier wejścia i wyjścia nie jest korzystny,
ale najgorsza jest sytuacja, gdy bariery wejścia są małe, a bariery
wyjścia duże. Tu wejście jest łatwe, a zachętą będzie koniunktu-
ralna poprawa sytuacji ekonomicznej lub inne chwilowo korzystne
warunki losowe. Zdolność produkcyjna nie opuści sektora, nawet
jeśli wyniki ulegną pogorszeniu. W efekcie zdolność produkcyjna
w sektorze narasta, a rentowność zazwyczaj jest chronicznie słaba.
Rysunek 4
Bariery i rentowność
46
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
Sektor mógłby się znalezć w takiej nieszczęśliwej sytuacji, gdyby
na przykład dostawcy lub kredytodawcy sfinansowali wejście, a fir-
ma, która już się tam znalazła, miała do czynienia ze znacznymi
stałymi kosztami finansowania działalności.
Naciski związane z wyrobami substytucyjnymi
Wszystkie firmy w danym sektorze w szerokim rozumieniu kon-
kurują z sektorami wytwarzającymi wyroby substytucyjne. Wyroby
substytucyjne ograniczają potencjalne zyski w danym sektorze,
ustalając pułap cen, które firmy w sektorze mogłyby korzystnie
wyznaczać10. Im atrakcyjniejsze pod względem ceny efektywności
są wyroby substytucyjne, tym ostrzejsze są ograniczenia zysków
w danym sektorze
Lekcji tej uczą się dziś producenci cukru, konkurujący z wpro-
wadzonym na rynek na dużą skalę syropem kukurydzianym o dużej
zawartości fruktozy. Podobnie producenci acetylenu oraz jedwabiu
sztucznego przy wielu zastosowaniach ich wyrobów, zetknęli się
z ostrą konkurencją ze strony wytwórców zastępczych, tanich mate-
riałów Wyroby substytucyjne nie tylko ograniczają zyski w normal-
nych czasach, ale redukują też złotą żyłę, którą sektor mógłby wy-
korzystać w okresie koniunktury. W 1978 r. producenci materiałów
izolacyjnych z włókna szklanego korzystali z bezprecedensowego
popytu wywołanego wysokimi kosztami energii i ostrą zimą. Jednak
możliwość podnoszenia cen przez ten przemysł została ograniczo-
na przez mnogość substytutów izolacyjnych, w tym celulozy, waty
mineralnej i styropianu. Takie substytucyjne wyroby jeszcze silniej
ograniczają rentowność, gdy kolejna runda inwestowania w nowe
zakłady zwiększa produkcyjną zdolność zaspokojenia popytu (i to
w nadmiarze).
Identyfikacja wyrobów substytucyjnych jest sprawą odszukania
innych wyrobów, które mogą spełniać taką samą funkcję, jak wyro-
by danego sektora. Czasem jest to zadanie wymagające od analityka
wnikliwości, prowadzące do dziedzin działalności pozornie bardzo
odległych od danego sektora. Na przykład, maklerzy papierów war-
10
Wpływ wyrobów substytucyjnych można zreasumować jako ogólną elastyczność po-
pytu w sektorze.
47
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
tościowych w coraz większym stopniu mają do czynienia z takimi
substytutami, jak nieruchomości, ubezpieczenia, fundusze rynków
kapi tałowych i inne sposoby inwestowania kapitałów przez po-
szczególne osoby; ich znaczenie rośnie z powodu słabej efektywno-
ści rynków papierów wartościowych. Stanowisko wobec wyrobów
substytucyjnych może być sprawą zbiorowego działania sektora.
Na przykład, reklama prowadzona przez jedną firmę może okazać
się niewystarczająca do wzmocnienia pozycji wyrobu danego prze-
mysłu wobec wyrobu substytucyjnego; ale natężona i długotrwała
kampania reklamowa prowadzona przez wszystkich uczestników
sektora może poprawić jego pozycję. Podobne rozumowanie od-
nosi się do kolektywnej reakcji w takich dziedzinach, jak poprawa
jakości wyrobów, działania marketingowe, zapewnienie większej
dostępności wyrobów itd.
Na największą uwagę zasługują wyroby substytucyjne, które: 1)
skutecznie mogą zastępować wyroby danego sektora pod względem
cenowo-efektywnościowym, 2) wytwarzane są przez sektory osią-
gające wysokie zyski. W tym ostatnim przypadku wyroby substytu-
cyjne często wchodzą w grę, jeśli jakiś czynnik wywołując wzrost
konkurencji w ich sektorach, powoduje obniżenie cen lub większą
efektywność. Analiza takich tendencji może być ważna przy po-
dejmowaniu decyzji: czy należy strategicznie zablokować drogę
substytucyjnemu wyrobowi, czy też planować strategię, traktując
wyrób jako nieuniknioną kluczową siłę. Na przykład, w sektorze
strażników bezpieczeństwa potężnym substytutem są elektronicz-
ne systemy alarmowe. Ponadto mogą one tylko zyskać na znacze-
niu, gdyż pracochłonne usługi strażnicze wiążą się z nieuchronnym
wzrostem kosztów, natomiast efektywność systemów elektronicz-
nych najprawdopodobniej będzie wzrastać, a ich koszt maleć.
W tym przypadku wydaje się, że najodpowiedniejszą reakcją firm
ochrony mienia byłoby połączenie systemów strażników i urządzeń
elektronicznych, oparte na ponownym zdefiniowaniu strażnika jako
wyszkolonego operatora, zamiast prób bezpośredniego konkurowa-
nia z systemami elektronicznymi.
48
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
Siła przetargowa nabywców
Nabywcy konkurują z sektorem wymuszając obniżanie cen,
targując się o wyższą jakość lub zwiększenie zakresu obsługi oraz
przeciwstawiając sobie konkurentów  wszystko kosztem rentow-
ności sektora. Siła każdej z liczących się grup nabywców w danym
sektorze zależy od wielu cech charakteryzujących jej sytuację ryn-
kową oraz od względnego znaczenia jej zakupów w tym sektorze,
w porównaniu z jego całym zbytem. Grupa nabywców jest potężna,
jeśli spełnia następujące warunki:
" Jest skoncentrowana albo zakupuje duże ilości wyrobów w po-
równaniu z wielkością oferowaną do sprzedaży. Jeśli dany na-
bywca kupuje dużą część wolumenu sprzedaży, zwiększa to jego
znaczenie dla wyników działalności dostawcy. Tacy nabywcy
stanowią szczególnie dużą siłę, zwłaszcza jeśli dany przemysł
charakteryzuje się znacznymi kosztami stałymi  na przykład
w przemyśle młynarskim lub chemii ciężkiej  które zmuszają
do efektywnego wykorzystania zdolności produkcyjnej.
" Wyroby zakupywane w danym sektorze stanowią poważną
część kosztów lub wolumenu zaopatrzenia nabywcy. W takim
przypadku nabywcy są skłonni do selektywnego przeznaczenia
potrzebnych zasobów na poszukiwanie korzystnej ceny lub wa-
runków zakupu. Jeśli wyroby sprzedawane przez sektor stano-
wią mały ułamek kosztów nabywcy, to jest on zazwyczaj znacz-
nie mniej wyczulony na cenę.
" Wyroby zakupywane w sektorze są znormalizowane lub nie-
zróżnicowane. Nabywcy, mający pewność znalezienia innych
dostawców, mogą  wygrywać jedno przedsiębiorstwo przeciw
drugiemu, jak to ma miejsce przy wypraskach aluminiowych.
" Ma niewielkie zyski. Niewielkie zyski stanowią silną zachętę
do obniżania kosztów zakupu. Na przykład, dostawcy Chryslera
narzekają, że wymusza się od nich lepsze warunki. Natomiast
nabywcy osiągający duże zyski są na ogół mniej wyczuleni na
koszty (oczywiście, jeśli dana pozycja nie stanowi znacznej czę-
ści ich kosztów) i mogą godzić się na lepszą sytuację dostaw-
ców w dłuższej perspektywie.
49
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
" Nabywcy stwarzają realną grozbę integracji wstecz11. Jeśli na-
bywcy są częściowo zintegrowani albo stwarzają realną grozbę
integracji wstecz, to znajdują się w sytuacji, która umożliwia
im stawianie warunków przetargowych12. Główni producen-
ci samochodów  General Motors i Ford  są znani z tego,
że w przetargach z dostawcami wykorzystują grozbę podjęcia
własnej produkcji części. Stosują praktykę zwężającej się in-
tegracji, to znaczy częściowego zaspokojenia zapotrzebowania
na dany komponent własną produkcją i zakupywania pozostałej
części od dostawców z zewnątrz. Powoduje to nie tylko szcze-
gólnie dużą realność grozby dalszej integracji, ale i dokładną
znajomość kosztów produkcji, co stanowi ogromną pomoc przy
negocjacjach. Siłę nabywców można w części zneutralizować,
jeśli dostawcy grożą, im integracją w przód, czyli wejściem do
sektora, w którym działają nabywcy13.
" Wyrób danego sektora nie wpływa na jakość wyrobów czy usług
nabywcy. Jeśli jakość wyrobów nabywców w znacznym stopniu
zależy od wyrobu danego sektora, to nabywcy są na ogół mniej
wrażliwi na ceny. Sytuacja taka występuje na przykład w prze-
myśle urządzeń wiertniczych, gdzie awaria urządzenia może
prowadzić do dużych strat (świadczą o tym ogromne straty po-
niesione wskutek awarii urządzenia zabezpieczającego przed
erupcją ropy w przybrzeżnym szybie naftowym w Meksyku)
oraz przemysł futerałów elektronicznych instrumentów me-
dycznych i diagnostycznych (jakość futerału może mieć duży
wpływ na wrażenia użytkownika dotyczące jakości zawartego
w nim instrumentu).
" Nabywca dysponuje pełną informacją. Jeśli nabywca dysponuje
pełną informacją o popycie, bieżących cenach na rynku, a na-
11
Integracja wstecz (backward integration) oznacza przystąpienie przez dane przedsię-
biorstwo  w wyniku odpowiednich inwestycji lub wykupienia istniejących firm  do
realizowania faz wytwarzania w cyklu produkcyjnym danej grupy wyrobów (przyp.
tłum.).
12
Jeśli motywem integracji dla nabywców są raczej takie czynniki jak zapewnienie do-
staw czy inne względy pozafinansowe może to wskazywać, że firmy działające w sek-
torze muszą zaproponować znaczne ustępstwa cenowe, aby zapobiec integracji.
13
Integracja w przód (forward integration) oznacza podjęcie przez dane przedsiębior-
stwo dalszych faz wytwarzania w cyklu produkcyjnym, bliższych wyrobowi finalnemu
(przyp. tłum.).
50
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
wet o kosztach dostawcy, daje mu to zazwyczaj lepszą pozycję
przetargową niż wtedy, kiedy informacji tych ma za mało. Przy
pełnej informacji nabywca ma większe możliwości uzyskania
najlepszych cen oferowanych innym klientom i może przeciw-
stawić się twierdzeniom dostawcy, że zagrożona jest jego zdol-
ność przetrwania.
Większość tych zródeł siły nabywców można przypisać zarówno
konsumentom, jak i klientom przemysłowym lub handlowym; po-
trzebna jest tylko modyfikacja ram odniesienia. Na przykład, konsu-
menci bywają bardziej uczuleni na ceny, jeśli zakupują wyroby nie
zróżnicowane, drogie w porównaniu z ich dochodami albo których
jakość nie ma dla nich szczególnego znaczenia.
Siła nabywcza hurtowników i detalistów jest wyznaczana przez
takie same zasady, z jednym ważnym uzupełnieniem. Detaliści
mogą uzyskać znaczną siłę przetargową wobec producentów, je-
śli potrafią wpływać na decyzje konsumen
tów o zakupach, jak to
ma miejsce przy sprzęcie akustycznym, biżuterii, urządzeniach
gospodarstwa domowego, sprzęcie sportowym i innych towarach.
Podobnie hurtownicy mogą uzyskać większą siłę przetargową, jeśli
potrafią wpływać na decyzje o zakupach detalistów lub innych firm,
którym sprzedają.
Zmiana siły nabywców
W miarę, jak zmieniają się powyższe czynniki, czy to w wyni-
ku upływu czasu, czy strategicznych decyzji firmy, siła nabywców
wzrasta lub maleje. Na przykład, w przemyśle odzieżowym koncen-
tracja nabywców i przejęcie kontroli przez wielkie sieci handlowe
(domy towarowe i magazyny odzieżowe) wzmocniły nacisk na pro-
ducentów, a marże zysku uległy obniżeniu. Przemysł odzieżowy nie
zdołał zróżnicować swoich wyrobów ani spowodować wystąpienia
kosztów zmiany, wiążących nabywców z producentami w stopniu
wystarczającym do zneutralizowania tych tendencji, zaś napływ to-
warów importowanych nie przyczynił się do poprawy sytuacji.
Wybór grup nabywców, którym przedsiębiorstwo ma sprze-
dawać, należy traktować jako węzłową decyzję strategiczną.
Przedsiębiorstwo może poprawić swoją strategiczną pozycję przez
dobór nabywców. Rzadko kiedy wszystkie grupy nabywców, którym
51
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
dane przedsiębiorstwo sprzedaje, mają jednakową siłę. Jeśli nawet
dane przedsiębiorstwo sprzedaje swoje wyroby jednemu sektoro-
wi, to zwykle istnieją tam segmenty o mniejszej sile (a zatem mniej
uczulone na ceny) niż inne. Na przykład, rynek części zamiennych
większości wyrobów jest mniej wyczulony na ceny niż rynek części
służących jako wyposażenie pierwotne. Szerzej rozważymy dobór
nabywców jako strategię w rozdziale 6.
Siła przetargowa dostawców
Dostawcy mogą wykorzystywać siłę przetargową wobec nabyw-
ców w określonym sektorze, grożąc podniesieniem cen lub obni-
żeniem jakości sprzedawanych towarów czy usług. Dysponujący
siłą nabywcy mogą zatem zdusić rentowność sektora, niezdolne-
go do odzyskania podwyżek kosztów przez podnoszenie własnych
cen. Na przykład, firmy chemiczne podnosząc ceny przyczyniły się
do spadku rentowności firm napełniających na zlecenie opakowa-
nia aerozolowe. Firmy te wobec nasilonej konkurencji odbiorców,
którzy sami napełniają opakowania, mają ograniczoną możliwość
podnoszenia własnych cen.
Warunki, od których zależy siła dostawców, stanowią odbicie
tych, od których zależy siła nabywców. Grupa dostawców dyspo-
nuje siłą, jeśli:
" Jest zdominowana przez kilka przedsiębiorstw i jest bardziej
skoncentrowana niż sektor, któremu sprzedaje. Dostawcy sprze-
dający towar bardziej rozproszonym nabywcom zazwyczaj będą
mogli wywierać znaczny wpływ na ceny, jakość i warunki do-
stawy.
" Nic musi współzawodniczyć z innymi wyrobami substytucyjny-
mi oferowanymi sektorowi. Można utrzymać w ryzach poten-
cjał nawet wielkich dostawców, jeśli konkurują oni z wyrobami
substytucyjnymi. Na przykład, dostawcy produkujący środki
słodzące, ostro konkurują o rozmaite zastosowania, mimo że
poszczególne firmy są duże w porównaniu z poszczególnymi
nabywcami.
" Sektor nie jest znaczącym klientem dla grupy dostawców. Gdy
dostawcy sprzedają swoje wyroby różnym sektorom, z których
52
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
jeden nie zapewnia znacznej części sprzedaży, to dostawcy są
bardziej skłonni wykorzystywać swoją siłę. Jeśli dany sektor
jest ważnym klientem, to losy dostawców będą z nim ściśle
związane; będą zatem dążyć do jego ochrony przez ustalanie
rozsądnych cen i przez udzielanie pomocy w takich dziedzi-
nach, jak prace badawczo-rozwojowe czy dążenie do uzyskania
poparcia politycznego.
" Wybór dostawcy jest ważnym nakładem w działalności nabyw-
cy. Taki nakład ma znaczenie dla powodzenia procesu produk-
cyjnego nabywcy lub dla jakości jego wyrobu. To powiększa
siłę dostawcy. Ma to szczególnie znaczenie wtedy, kiedy dane-
go nakładu nie można przechowywać, czyli tworzyć u nabywcy
zapasu.
" Wyroby grupy dostawców są zróżnicowane albo powodują
koszty zmiany. Zróżnicowanie wyrobów albo koszty zmiany
uniemożliwiają nabywcom przeciwstawianie jednego dostawcy
innemu. Jeśli dostawca ma do czynienia z kosztami zmiany, to
występuje sytuacja odwrotna.
" Grupa dostawców stwarza realną grozbę integracji w przód. To
ogranicza możliwości uzyskania przez sektor lepszych warun-
ków zakupu.
Zazwyczaj mówiąc o dostawcach mamy na myśli inne firmy. Za
dostawcę musimy również uważać siłę roboczą, i to dysponującą
w wielu sektorach wielkim potencjałem. Istnieje sporo dowodów
empirycznych na to, że wysoko wykwalifikowani, trudno osiągalni
pracownicy lub silnie uzwiązkowiony personel może wynegocjo-
wać dla siebie znaczną część potencjalnych zysków sektora. Zasady
określania potencjalnej siły pracowników jako dostawców są po-
dobne do przedstawionych. Kluczowymi uzupełnieniami przy oce-
nie potencjału siły roboczej jest stopień jej zorganizowania oraz to,
czy podaż pracowników deficytowych specjalności może się zwięk-
szyć. Tam, gdzie siła robocza jest ściśle zorganizowana albo gdzie
zwiększenie podaży pracowników deficytowych specjalności było-
by trudne, potencjał siły roboczej może być duży.
Warunki wyznaczające potencjał dostawców nie tylko mogą pod-
legać zmianom, ale często nie poddają się również kontroli firmy.
Jednak tak jak w przypadku siły nabywców, firma może niekiedy
53
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
poprawić swoją sytuację przez odpowiednią strategię. Może zwięk-
szyć grozbę integracji wstecz, dążąc do eliminacji kosztów zmiany
itd. (W rozdziale 6 szerzej rozpatrzymy niektóre konsekwencje siły
dostawców dla formułowania strategii zakupów).
Wpływ państwa na konkurencję w przemySle
Omawialiśmy państwo głównie z punktu widzenia jego ewen-
tualnego wpływu na bariery wejścia. W latach siedemdziesiątych
i osiemdziesiątych pań stwo na wszystkich szczeblach miało po-
tencjalny wpływ na wiele, jeśli nie na wszystkie aspekty struktu-
ry przemysłowej, i to wpływ zarówno pośredni, jak i bezpośredni.
W wielu sektorach państwo jest dostawcą lub nabywcą i mo że
wpływać na konkurencję w przemyśle poprzez prowadzoną poli-
tykę. Na przykład. państwo odgrywa kluczową rolę jako nabywca
wyrobów związanych z obronnością oraz jako dostawca drewna
(wynika to z kontroli, jaką sprawuje Służba Leśna nad ogromnymi
zasobami drewna w zachodnich Stanach Zjednoczonych). W wielu
przypadkach rola państwa jako dostawcy czy nabywcy jest wyzna-
czana w większym stopniu przez czynniki polityczne niż przez wa-
runki ekonomiczne. Zapewne tak już musi być. Również regulacje
prawne mogą wyznaczać granice sposobów postępowania firm jako
dostawców czy nabywców.
Państwo może też wpłynąć na sytuację przemysłu, w którym
istnieją substytuty, poprzez regulacje prawne, dotacje lub inne
środki. Na przykład, rząd Stanów Zjednoczonych usilnie popiera
wykorzystanie energii słonecznej do ogrzewania, stosując ulgi po-
datkowe i finansowanie prac badawczych. Zniesienie ograniczeń
państwowych dotyczących gazu ziemnego, prowadzi do szybkie-
go wyeliminowania acetylenu jako surowca chemicznego. Normy
bezpieczeństwa i zanieczyszczenia wpływają na względne koszty
i jakość substytutów. Państwo może też wpływać na rywalizację
między konkurentami oddziałując na rozwój przemysłu, na struktu-
rę cen drogą regulacji itd.
Żadna analiza strukturalna nie jest więc pełna bez diagnozy tego,
w jaki sposób obecna i przyszła polityka państwa na wszystkich
szczeblach wpłynie na warunki strukturalne. Do celów analizy stra-
tegicznej bardziej użyteczne jest zatem rozważenie, w jaki sposób
54
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
państwo wpływa na konkurencję za pośrednictwem pięciu sił kon-
kurencji, niż traktowanie państwa jako odrębnej siły. Strategia może
jednak zakładać traktowanie państwa jako podmiotu działającego,
na który należy wywierać wpływ.
ANALIZA STRUKTURALNA A STRATEGIA KONKURENCJI
Po przeprowadzeniu analizy sił wpływających na konkurencję
w sektorze, firma jest w stanie zidentyfikować swoje mocne i słabe
strony, w porównaniu z całym sektorem. Ze strategicznego punktu
widzenia najważniejsza jest sytuacja przedsiębiorstwa wobec każ-
dej z sił konkurencyjnych. Jaka jest pozycja firmy wobec wyrobów
substytucyjnych? Wobec zródeł barier wejścia? Wobec rywalizacji
ze strony konkurentów?
Skuteczna strategia konkurencji przewiduje działania zaczepne
lub obronne, aby stworzyć pozycję możliwą do obrony przed pię-
cioma siłami konkurencyjnymi. Ogólnie biorąc, możliwe są różne
podejścia:
" usytuowanie firmy w taki sposób, aby jej możliwości stanowiły
najskuteczniejszą obronę przed istniejącym układem sił konku-
rencyjnych,
" wpływanie na równowagę sił przez działania strategiczne, aby
poprawić w ten sposób względną sytuację firmy,
" uprzedzanie zmian czynników leżących u podłoża tych sił i rea-
gowanie na nic, wykorzystuje się zmianę przez wybór strategii
odpowiedniej dla nowego układu równowagi konkurencyjnej,
zanim rywale zainteresują się nim.
Usytuowanie firmy
W pierwszym podejściu traktuje się strukturę sektora jako
daną i dostosowuje do niej mocne i słabe strony przedsiębiorstwa.
Strategię można traktować jako wznoszenie umocnień przeciw si-
łom konkurencyjnym albo jako wyszukiwanie w sektorze pozycji,
w których są one najsłabsze.
Znajomość możliwości przedsiębiorstwa oraz przyczyn wy-
stępowania sił konkurencyjnych uwypukla dziedziny, w których
55
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
przedsiębiorstwo powinno podjąć konkurencję oraz te, w których
powinno jej unikać. Na przykład, jeśli przedsiębiorstwo produkuje
po niskim koszcie, może zdecydować się na sprzedaż wyrobów po-
tężnym nabywcom, ale jedynie wyrobów niewrażliwych na konku-
rencyjne substytuty.
Wpływanie na równowagę
Przedsiębiorstwo może opracować strategię zaczepną. Jej celem
jest nie tylko radzenie sobie z samymi siłami, ale także oddziaływa-
nie na ich zródła.
Innowacje w marketingu mogą prowadzić do silniejszej identy-
fikacji znaków firmowych lub do zróżnicowania wyrobów w inny
sposób. Nakłady inwestycyjne na urządzenia produkcyjne du-
żej skali lub na pionową integrację wpływają na bariery wejścia.
Równowaga sił jest w części wynikiem działania sił zewnętrznych,
a w części sił znajdujących się pod kontrolą przedsiębiorstwa.
Analizę strukturalną można wykorzystać do identyfikacji głównych
czynników napędzających konkurencję w określonym sektorze,
a więc do rozpoznania tych obsza rów, w których strategiczne od-
działywanie na równowagę przyniesie największe efekty.
Wykorzystywanie zmiany
Ewolucja sektora ma znaczenie strategiczne, gdyż wiąże się
ona ze zmianami strukturalnych zródeł konkurencji. Na przykład,
w znanym modelu rozwoju gałęzi przemysłu, opartym na cyklu ży-
cia wyrobu, tempo wzrostu ulega zmianie, reklama ulega ogranicze-
niu w miarę dojrzewania przedsiębiorstwa, a firmy skłaniają się ku
pionowej integracji.
Tendencje te same w sobie nie są tak bardzo ważne; najważniej-
sze jest to, czy wpływają one na strukturalne zródła konkurencji.
Rozważmy integrację pionową W dojrzewającym przemyśle mini-
komputerów następuje na szeroką skalę integracja pionowa. zarów-
no w produkcji, jak i w opracowaniu oprogramowania. Ta bardzo
istotna tendencja w znacznym stopniu zwiększa ekonomię skali,
a także ilość kapitału potrzebnego do konkurowania w tym przemy-
śle. To z kolei umacnia bariery wejścia i może zmusić niektórych
56
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
pomniejszych konkurentów do opuszczenia przemysłu, gdy tempo
jego wzrostu ulegnie zahamowaniu.
Oczywiście, ze strategicznego punktu widzenia najważniej-
sze są te tendencje, które wpływają na główne zródła konkurencji
w sektorze, oraz te, które na pierwszy plan wysuwają nowe czyn-
niki strukturalne. Na przykład, w zlecanym napełnianiu pojemni-
ków aerozolowych dominuje obecnie tendencja do zmniejszania się
zróżnicowania wyrobów. Tendencja ta zwiększyła potencjał nabyw-
ców, podwyższyła bariery wejścia i nasiliła rywalizację.
Analizę strukturalną można wykorzystać do prognozowania
przyszłej rentowności sektora. W planowaniu długofalowym zada-
nie to polega na zbadaniu każdej z sił konkurencyjnych, oszacowa-
niu nasilenia występowania ich przyczyn oraz zbudowaniu obrazu
prawdopodobnego potencjału rentowności sektora.
Wynik takiego programowania może znacznie odbiegać od
istniejącej obecnie struktury sektora. Na przykład, dziedzina cie-
płownictwa wykorzystującego energie słoneczną obejmuje obecnie
dziesiątki, a może setki przedsiębiorstw, z których żadne nie ma
poważnej pozycji na rynku. Aatwo jest wejść, a konkurenci toczą
walkę o to, aby energia słoneczna została uznana za nadrzędny sub-
stytut konwencjonalnych zródeł ciepła.
Potencjał ciepłownictwa wykorzystującego energię słoneczną
w znacznym stopniu zależeć będzie od przyszłych barier wejścia,
od poprawy pozycji sektora w odniesieniu do substytutów, od osta-
tecznego natężenia konkurencji i od potencjału zdobytego przez
dostawców i nabywców. Na te cechy z kolei wpływać będą takie
czynniki, jak: prawdopodobieństwo ustanowienia odrębności zna-
ków firmowych, to, czy zmiany techniczne doprowadzą do znacznej
ekonomii skali lub krzywych doświadczenia, ostateczne kapitało-
we koszty wejścia i przyszły udział kosztów stałych w produkcji.
(Proces strukturalnej ewolucji sektora i siły wpływające nań będą
przedmiotem szczegółowych rozważań w rozdziale 8).
Strategia dywersyfikacji
Zasady analizy konkurencji w sektorze można wykorzystać przy
ustalaniu strategii dywersyfikacji. Wskazują one, w jaki sposób uzy-
skać odpowiedz na niezwykle trudne pytanie, nieodłącznie towa-
57
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRATEGIA KONKURENCJI
rzyszące decyzjom, dotyczącym dywersyfikacji  Jaki jest potencjał
danej dziedziny działalności? Analiza umożliwia przedsiębiorstwu
wykrycie sektorów z dużą przyszłością, zanim powszechna świado-
mość tej przyszłości doprowadzi do podwyższenia ceny jednostek
rozważanych do wykupienia.
Analiza może także pomóc przy rozpoznaniu szczególnie cen-
nych rodzajów związków w dywersyfikacji. Na przykład, podstawą
dywersyfikacji mogą być związki pozwalające firmie na przezwy-
ciężenie kluczowych barier wejścia drogą dzielenia funkcji, albo
istniejące wcześniej związki z kanałami dystrybucji. (zagadnienia
te zostaną rozpatrzone bardziej szczegółowo w rozdziale 16).
ANALIZA STRUKTURALNA A DEFINIOWANIE SEKTORA
Wiele uwagi poświęcono sprawie definiowania sektora, będące-
go węzłowym etapem w formułowaniu strategii konkurencji. Wielu
autorów podkreślało także potrzebę wyjścia poza wyrób i spojrze-
nia na funkcję przy definiowaniu działalności, poza granice kraju
i spojrzenia na ewentualną konkurencję międzynarodową, poza
obecne szeregi konkurentów i spojrzenia na tych, którzy mogą być
konkurentami w przyszłości. Poprawna definicja sektora, do które-
go należy przedsiębiorstwo, jest przedmiotem nieustannej dyskusji.
Ważnym jej motywem jest obawa przed pominięciem utajonych
zródeł konkurencji, które mogłyby pewnego dnia zagrozić temu
sektorowi.
Analiza strukturalna skupiająca się na konkurencji w szerokim
tego słowa znaczeniu, wykraczającym poza obecnych konkuren-
tów, powinna ograniczyć dyskusję o tym, gdzie nakreślić granice
sektora. Każda definicja sektora jest w istocie sprawą wyboru, gdzie
wyznaczyć granicę między istniejącymi konkurentami a wyrobami
substytucyjnymi, między istniejącymi firmami a potencjalnymi
nowo wchodzącymi, między istniejącymi firmami a dostawcami
i odbiorcami. Wyznaczenie tych granic jest z natury sprawą umow-
ną, mającą niewiele wspólnego z wyborem strategii.
Jeśli jednak dostrzeże się te ogólne zródła konkurencji i oceni
ich relatywny wpływ, to konkretne ustalenie granic staje się bez
58
www.mtbiznes.pl
Michael E. Porter - Strategia konkurencji
STRUKTURALNA ANALIZA SEKTORA
znaczenia przy formułowaniu strategii. Nic przeoczy się utajonych
zródeł konkurencji ani podstawowych jej rozmiarów.
Zdefiniowanie sektora nie jest równoznaczne ze zdefiniowa-
niem dziedziny, w której firma chce konkurować (zdefiniowaniem
jej dziedziny działalności). Na przykład to, że sektor został zdefi-
niowany szeroko, nie oznacza wcale, że firma może albo powinna
konkurować w równie szerokim zakresie. Mogą też istnieć duże
korzyści wynikające z konkurowania w grupie pokrewnych sekto-
rów, jak to już mówiono. Oddzielenie definicji sektora od definicji
dziedzin działalności, którą firma chce prowadzić, w dużym stopniu
przyczyni się do wyeliminowania niepotrzebnego zamieszania przy
określaniu granic sektora.
Wykorzystanie analizy strukturalnej
W rozdziale tym zidentyfikowano wiele czynników, które po-
tencjalnie wpływają na konkurencję przemysłową14. Nie w każdym
jednak sektorze będą odgrywały znacząca, rolę. Należy raczej wy-
korzystać zasady analizy do szybkiej identyfikacji głównych cech
strukturalnych, wyznaczających istotę konkurencji w określonym
sektorze. Na nich trzeba skupić uwagę analityczną i strategiczną.
14
W Załączniku B omówiono zródła danych, dotyczących czynników.
59
www.mtbiznes.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kultura organizacyjna jako determinanta wyboru strategii konkurencji (kasia613)
Marketing i Logistyka w strategiach konkurencji
STRATEGIE KONKURENCJI
STRATEGIE KONKURENCJI W ZMIENIAJACYCH SIĘ
konkurencyjność regionu Strategia regionów
pzp mslowski jakosc swiadczen zdrowotnych strategicznym czynnikiem konkurencyjnosci[1]
strategie rozwoju i konkurencji (8 stron)
konkurs o krajach ang

więcej podobnych podstron