104 333201 organizator imprez rozrywkowych organizator eventow


Organizator imprez rozrywkowych
(organizator eventów)
(333201)
Technicy i inny średni personel
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Organizator imprez rozrywkowych
(organizator eventów) (333201)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-104-4 (104)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 10
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 11
3.1. Organizowanie i rozliczanie imprez rozrywkowych Kz1 . 11
3.2. Nadzorowanie i koordynowanie prawidłowego przebie-
gu imprezy rozrywkowej Kz2 ......................................... 13
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 14
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 15
5. SÅ‚ownik ........................................................................................ 16
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS
2010):
333201 Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów)
Grupa wielka 3  Technicy i inny średni personel (w Międzynarodo-
wej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 4).
Grupa elementarna 3332  Organizatorzy konferencji i imprez (w MiÄ™-
dzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada
grupie 3332 Conference and event planners).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja R. Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
Dział 93. Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna, Grupa
93.2. Działalność rozrywkowa i rekreacyjna. Sekcja M. Działalność
profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział 74. Pozostała działal-
ność profesjonalna, naukowa i techniczna, Grupa 74.9. Pozostała
działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej
niesklasyfikowana.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy
zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie
wyników badań analitycznych na 17 stanowiskach pracy w 14 przedsię-
biorstwach (średnie  4, małe  10, w tym usługowe  14), przeprowadzo-
nych w marcu i kwietniu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Izabela Chludzińska  Strefa HR Rozwiązania Personalne w Po-
znaniu,
" Joanna Åšwieboda  Max Media w Krakowie,
" Bogusław Aksamit  Rancho Aksamitka w Gawłowie,
" Marta Polanowska  Zespół Szkół w Brzegu.
4
Ewaluatorzy:
" Beata Kaczmarska  Integra w Poznaniu,
" Beata Kozłowska  Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Aomży.
Recenzenci:
" Anna Nowakowska  Hotel Narvil Conference & Spa w Serocku,
" Joanna Szalach-Jarmużek  Wyższa Szkoła Bankowa w Toru-
niu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Andrzej Bagniuk (przewodniczący)  Stowarzyszenie Branży Even-
towej w Warszawie,
" Adam Zagajewski  przedstawiciel pracodawców, Triangoo
Sp. z o.o. we Wrocławiu,
" Izabela Pastucha  przedstawiciel pracodawców, Vena Events
w Bielsku-Białej, członek Stowarzyszenia Branży Eventowej w War-
szawie,
" Ewa Miszczuk  OPZZ Województwa Mazowieckiego w Warsza-
wie.
Data zatwierdzenia:
" 08.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów) planuje,
organizuje, koordynuje i nadzoruje imprezy rozrywkowe.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów) jest zawo-
dem o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest częściowe lub
kompleksowe zorganizowanie imprezy rozrywkowej. Organizator im-
prez rozrywkowych zna branżowy rynek usług oraz aktualne trendy.
Działa w imieniu i na zlecenie klienta. Poprzez bezpośrednią analizę
oczekiwań, preferencji oraz celów określa indywidualne potrzeby zle-
ceniodawcy. Tworzy koncepcję imprezy rozrywkowej, układa jej scena-
riusz, opracowuje harmonogram prac z nią związanych, a także odpo-
wiada za koordynację i nadzór jej prawidłowego przebiegu. Doradza
klientowi wybór atrakcji oraz rzetelnych i sprawdzonych podwykonaw-
ców, z którymi ustala i negocjuje zakres i koszt usług, warunki tech-
niczne, warunki współpracy. Rezerwuje miejsce imprezy oraz podpisuje
umowy niezbędne do realizacji imprezy. Bierze pełną odpowiedzialność
za organizacjÄ™ i realizacjÄ™ imprezy rozrywkowej (eventu), a tym samym
za działania podwykonawców i/lub zespołu pracowników wyznaczo-
nych do realizacji poszczególnych zadań. Zapewnia organizację i prze-
prowadzenie imprezy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Uzyskuje
niezbędne pozwolenia i dopełnia wszelkich formalności związanych
z organizacjÄ….
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy organizatora imprez rozrywkowych (organizatora
eventów) jest biuro oraz miejsca, w których odbywają się imprezy (ho-
tele, sale koncertowe, konferencyjne, galerie sztuki, obiekty rekreacyj-
no-sportowe, lokale gastronomiczne, miejsca plenerowe). Działania
organizatora imprez rozrywkowych (organizatora eventów) są związane
z pracą poza miejscem zamieszkania oraz częstym przebywaniem
w miejscach publicznych. Zadaniowy czas pracy wiąże się z częstymi
wyjazdami służbowymi. Intensywność pracy nie jest rozłożona równo-
miernie w ciągu doby oraz całego roku, co wpływa na przemęczenie
6
organizmu i w rezultacie może wywoływać choroby psychosomatyczne.
Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów) może być też
narażony na hałas i związany z tym ubytek słuchu. Organizator imprez
rozrywkowych pracuje w zespole. Utrzymuje kontakt ze współpracow-
nikami oraz podwykonawcami. W pracy użytkuje środki komunikacji:
telefon komórkowy, komunikatory internetowe, pocztę elektroniczną.
Pożądane jest posiadanie i wykorzystywanie samochodu. Organizator
imprez rozrywkowych (organizator eventów) często prowadzi własną
działalność gospodarczą lub jest zatrudniany w firmach prywatnych,
takich jak agencje (reklamowe, marketingowe, HR) oraz korporacje,
w których tworzone są samodzielne stanowiska lub działy ds. organiza-
cji imprez rozrywkowych lub w organach administracji publicznej.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu organizatora imprez rozrywkowych (organi-
zatora eventów) wymaga zdolności organizacyjnych, umiejętności pra-
cy w zespole i zarządzania ludzmi. Osoba wykonująca zawód organiza-
tora imprez rozrywkowych (organizatora eventów) powinna być komu-
nikatywna i mieć pozytywne nastawienie do ludzi i łatwość nawiązywa-
nia i podtrzymywania kontaktów. Atutem jest wysoka kultura osobista
oraz schludny, wzbudzajÄ…cy zaufanie wyglÄ…d. Organizator imprez roz-
rywkowych (organizator eventów) powinien być osobą ambitną, pewną
siebie, śmiałą, opanowaną i rzeczową, a także pomysłową i kreatywną.
Bardzo ważna jest zdolność koncentracji i podzielność uwagi. Specyfi-
ka zawodu i zmienne warunki pracy wymagają dużej cierpliwości, ela-
styczności, odporności na stres, umiejętności pracy pod presją czasu
i radzenia sobie z emocjami klientów i presją otoczenia. Ważna jest
umiejętność rozwiązywania problemów oraz podejmowanie szybkich
i trafnych decyzji. Organizator imprez rozrywkowych (organizator even-
tów) powinien wykazywać się odpowiedzialnością, rzetelnością, su-
miennością i punktualnością a także dobrą kondycją i sprawnością
fizycznÄ… oraz orientacjÄ… w terenie.
7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Wykonywanie zawodu organizatora imprez rozrywkowych (organi-
zatora eventów) wymaga od kandydata ukończenia szkoły średniej
ogólnokształcącej lub zawodowej o dowolnym kierunku. Pracodawcy
zatrudniają chętnie absolwentów szkól wyższych i studiów podyplomo-
wych. Atutem jest znajomość języka angielskiego na poziomie zaawan-
sowanym oraz innych języków obcych na poziomie średniozaawanso-
wanym. Organizator imprez rozrywkowych (organizator eventów) powi-
nien rozszerzać kompetencje poprzez aktywne uczestnictwo w bran-
żowych targach, kursach dokształcających i warsztatach z zakresu
technologii i usług w dziedzinie organizacji koncertów, imprez rozryw-
kowych, kongresów. Pożądane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Doskonalenie kompetencji zawodowych jest możliwe poprzez ukoń-
czenie szkoleń branżowych. Rozszerzając kompetencje z zakresu
sportu i rekreacji istnieje możliwość wykonywania zawodów: 342305
Instruktor rekreacji ruchowej; 342201 Instruktor dyscypliny sportu.
Przydatne jest ukończenie kursów autoprezentacji, kreowania wizerun-
ku medialnego, komunikacji społecznej, profesjonalnej obsługi klienta,
asertywności, radzenia sobie ze stresem, zarządzania czasem i zarzą-
dzania zasobami ludzkimi W większych firmach możliwa jest ścieżka
awansu zawodowego na stanowisko specjalisty ds. organizacji imprez
(Event Manager); kierownika ds. organizacji imprez (Event Director).
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Określanie potrzeb zleceniodawcy poprzez analizę jego oczeki-
wań i preferencji (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Przygotowywanie oferty i kosztorysu imprezy rozrywkowej (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Planowanie imprezy rozrywkowej, opracowywanie scenariusza
imprezy oraz harmonogramu prac dotyczÄ…cych organizacji (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Organizowanie i nadzorowanie przygotowania imprezy rozryw-
kowej, prowadzenie ustaleń organizacyjnych, rezerwowanie, ne-
gocjowanie i podpisywanie umów z podwykonawcami (niezbęd-
ne kompetencje: Kz1, KzS).
8
Z5. Realizowanie imprezy rozrywkowej zgodnie z przyjętym harmo-
nogramem (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z6. Rozliczanie imprezy ze zleceniodawcami i podwykonawcami
(sporzÄ…dzanie kosztorysu wynikowego i raportu podsumowujÄ…-
cego) (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z7. Prowadzenie dokumentacji imprezy rozrywkowej (koresponden-
cja z klientami i podwykonawcami, umowy, kontrakty, zlecenia,
zamówienia, programy, harmonogramy, regulaminy, plany sytu-
acyjne, projekty scenograficzne, listy uczestników, menu, kalku-
lacje i kosztorysy) (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z8. Organizowanie i prowadzenie imprezy rozrywkowej zgodnie
z zasadami i przepisami BHP, ochrony ppoż., ergonomii, ochrony
środowiska (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z9. Nadzorowanie prac demontażowych po skończonej imprezie
(niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Organizowanie i rozliczanie imprez rozrywkowych (potrzebne do
wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z6, Z7, Z8).
Kz2  Nadzorowanie i koordynowanie prawidłowego przebiegu imprezy
rozrywkowej (potrzebne do wykonywania zadań: Z5, Z8, Z9).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z9).
9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 4
właściwym dla wykształcenia średniego w Europejskiej i Polskiej Ramie
Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miejscem usytuowania zawo-
du w Klasyfikacji zawodów i specjalności (grupa wielka 3 i jej odpo-
wiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód organizatora imprez rozrywkowych (or-
ganizatora eventów):
1) w zakresie wiedzy: zna i rozumie poszerzony zbiór podstawowych
faktów, umiarkowanie złożonych pojęć i teorii oraz zależności zwią-
zanych z organizacjÄ… imprez rozrywkowych; w szerszym zakresie
zna i rozumie umiarkowanie złożone pojęcia oraz podstawowe uwa-
runkowania prowadzonej działalności w branży rozrywkowej;
2) w zakresie umiejętności: potrafi wykonywać niezbyt złożone zadania
w części bez instrukcji; rozwiązywać niezbyt proste, w pewnej czę-
ści nietypowe problemy, często w zmiennych warunkach związane
z organizowaniem eventu; potrafi uczyć się samodzielnie w zorgani-
zowanej formie; odbierać złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt zło-
żone wypowiedzi dotyczące szerokiego zakresu zagadnień organi-
zacji imprez rozrywkowych, a także odbierać i formułować proste
wypowiedzi w języku obcym.
10
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z6, Z7, Z8 wymaga
posiadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Organizowanie i rozliczanie imprez rozrywkowych
Kz1
Wiedza  zna i rozumie w posze- Umiejętności  wykonuje niezbyt
rzony sposób zbiór podstawowych złożone zadania związane z orga-
faktów, umiarkowanie złożonych nizowaniem i rozliczaniem impre-
pojęć i teorii oraz zależności zwią- zy rozrywkowej w części bez in-
zanych z organizowaniem i rozli- strukcji, często w zmiennych wa-
czaniem imprezy rozrywkowej, runkach, w szczególności potrafi:
w szczególności zna: - przestrzegać zasad i przepisów
- zasady i przepisy BHP, ochro- BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
ochrony środowiska, sanitarno-
ny ppoż., ergonomii, ochrony
higienicznych i systemu HACCP
środowiska, w zakresie organi-
w zakresie organizowania im-
zowania imprez rozrywkowych;
prez rozrywkowych;
- wymagania sanitarno-higieni-
- definiować potrzeby i oczeki-
czne i procedury HACCP w za-
wania klienta;
kresie organizacji imprez roz-
- dobierać środki do realizacji
rywkowych;
oczekiwań, preferencji i możli-
- metody badania potrzeb klienta;
wości finansowych zlecenio-
- oferty na rynku branży imprez
dawcy;
rozrywkowych m.in. hotelarskiej,
- nawiązywać i utrzymywać rela-
gastronomicznej, artystycznej,
cje ze zleceniodawcÄ… i podwy-
rekreacyjno-sportowej;
konawcami;
- podstawy geografii, historii, kul-
- opracowywać scenariusz impre-
tury, sztuki, muzyki, turystyki
zy oraz harmonogram prac
i rekreacji;
montażowych i demontażowych;
- zasady i techniki komunikacji
- dobierać podwykonawców do
interpersonalnej;
wykonania zadań;
- zasady planowania imprezy; - organizować zespół do wyko-
- zródła pozyskiwania informacji nania zaplanowanych działań;
o usługodawcach działających - planować przebieg imprezy
w branży; rozrywkowej;
- zasady tworzenia i budowania - sporządzać kosztorys imprezy
rozrywkowej;
zespołu;
11
- zasady budżetowania i koszto- - negocjować warunki umów,
rysowania; zleceń, zamówień ze zlecenio-
- techniki negocjacyjne; dawcÄ… i podwykonawcami;
- zasady przygotowywania umów, - przeprowadzać rozliczenia ze
zleceń, zamówień; zleceniodawcą i podwykonaw-
- podstawy zarzÄ…dzania; cami;
- zasady postępowania w sytu- - nadzorować prace związane
acjach trudnych i kryzysowych; z przygotowaniami, organiza-
- przepisy, zasady i ustawy cjÄ… i realizacjÄ… imprezy rozryw-
o bezpieczeństwie imprez ma- kowej;
sowych, ustawy o organizowa- - rozwiązywać trudne sytuacje
niu i prowadzeniu działalności pojawiające się w trakcie im-
kulturalnej, ustawy o usługach prezy rozrywkowej;
turystycznych, ustawy o grach - stosować przepisy prawa przy
hazardowych, prawa cywilnego; organizowaniu imprez rozryw-
- zasady prowadzenia dokumen- kowych;
tacji; - prowadzić dokumentację orga-
- instrukcje i zasady działania nizacji imprezy rozrywkowej;
poczty elektronicznej, komuni- - obsługiwać pocztę elektro-
katorów internetowych, edyto- niczną, komunikatory interne-
rów tekstu, arkuszy kalkulacyj- towe, i podstawowe programy
nych); komputerowe;
- regulacje prawne organizacji - prowadzić rozliczenia z organi-
zbiorowego zarzÄ…dzania pra- zacjami zbiorowego zarzÄ…dza-
wami autorskimi twórców lub nia prawami autorskimi twór-
prawami pokrewnymi działające ców.
na podstawie ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrew-
nych.
12
Wykonanie zadań zawodowych Z5, Z8, Z9 wymaga posiadania kom-
petencji zawodowej Kz2.
3.2. Nadzorowanie i koordynowanie prawidłowego
przebiegu imprezy rozrywkowej Kz2
Wiedza  zna i rozumie w posze- Umiejętności  wykonuje niezbyt
rzony sposób zbiór podstawowych złożone zadania nadzorowaniem
faktów, umiarkowanie złożonych i koordynowaniem imprezy rozryw-
pojęć i teorii oraz zależności zwią- kowej, w części bez instrukcji, czę-
zanych z nadzorowaniem i koordy- sto w zmiennych warunkach,
nowaniem przebiegu imprezy roz- w szczególności potrafi:
rywkowej, w szczególności zna: - przestrzegać zasad i przepisów
- zasady i przepisy BHP, ochro- BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
ny ppoż., ergonomii, ochrony ochrony środowiska , sanitarno-
środowiska w zakresie nadzo- higienicznych systemu HACCP
rowania i koordynowania prze- w zakresie nadzorowania i koor-
biegu imprezy rozrywkowej; dynowania przebiegu imprezy;
- wymagania sanitarno-higieni- - kontrolować prace podwyko-
czne i procedury HACCP w za- nawców podczas imprezy roz-
kresie organizacji imprez roz- rywkowej;
rywkowych; - egzekwować realizację zawar-
- podstawy oceny, wdrażania, tych umów z podwykonawca-
mechanizmów kontroli; mi;
- sposoby motywowania pra- - przeprowadzać ewaluację po-
cowników  techniki wywiera- szczególnych prac;
nia wpływu; - kontrolować prawidłowy prze-
- metody i techniki zarzÄ…dzania bieg imprezy;
i kontroli; - współpracować z podwykonaw-
- przepisy prawa dotyczące bez- cami zaangażowanymi w orga-
pieczeństwa organizacji imprez; nizację imprezy rozrywkowej;
- zasady pracy zespołowej i tech- - podejmować decyzje w zmie-
niki porozumiewania siÄ™ z ludz- niajÄ…cych siÄ™ warunkach pro-
mi; wadzące do realizacji zamó-
- zasady postępowania w sytu- wienia;
acjach trudnych, w tym radze- - rozwiązywać konflikty interper-
nie sobie ze stresem; sonalne utrudniajÄ…ce realizacjÄ™
- sposoby łagodzenia sporów imprezy rozrywkowej.
oraz metody rozwiÄ…zywania
konfliktów.
13
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- ponosi odpowiedzialność za realizację zadań w zakresie organizacji
imprez rozrywkowych (organizacji eventów),
- pracuje częściowo samodzielnie i podejmuje współpracę w zorgani-
zowanych warunkach w zakresie organizacji imprez rozrywkowych
(organizacji eventów),
- ocenia działania własne oraz zespołu, z którym współpracuje i przyjmu-
je odpowiedzialność za skutki tych działań.
14
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu organizatora
imprez rozrywkowych (organizatora eventów) przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Planowanie i organizowanie pracy Serie1
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 333201 Organizator imprez
rozrywkowych (organizator eventów)
15
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Franklin Graham organizuje ekumeniczna impreze pt Festiwal Nadziei
KRAJOZNAWSTWO wyklad 5 Metodyka organizowania imprez krajoznawczych
10633203 organizator imprez sportowych
13 Organizowanie pracy ośrodka jeździeckiego oraz imprezid731
8 Organizacja imprez sportowych
16 Organizacja i obsługa imprez okolicznościowych
10533202 organizator imprez slubnych
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
dysleksja organizacja pomocy w szkole
04?che Organization
chemia organiczna2
00 Notatki organizacyjne
20 Organizacja usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim
Elementy wymagan organizacyjne

więcej podobnych podstron