sobol wojciechowska,zachowania organizacyjne, KONFLIKTY WEWNÄ„TRZORGANIZACYJNE


KONFLIKTY WEWNTRZORGANIZACYJNE
Istotą jest nauczyć się z nimi żyć i posiąść umiejętność radzenia sobie z konfliktem
Należy stosować reguły tzw. Poprawności funkcjonowania zespołów
6 REGUA POPRAWNOŚCI FUNKCJONOWANIA ZESPOAÓW:
1. Zadania stawiane to konkrety a nie uogólnienia
2. stosować zasadę dekompozycji przed przydzieleniem ich grupom i poszczególnym pracownikom
3. dobór pracowników do zespołów powinien opierać się o kryterium umiejętności i przydatności
4. przydzielając zadania należy pamiętać o sprawiedliwości w przeciwnym razie praca może być
wykonana nieuczciwie
5. musi być zapewniony właściwy system komunikacji oraz jakości informacji
6. kierownicy muszą prowadzić politykę zaangażowania i otwartości polegającej na zaufaniu
7 PARADOKSÓW SMITHA I BERGA: (PRZYCZYNY KONFLIKTÓW):
1. tożsamość jednostki to nie tożsamość grupy
2. zamiast ujawnić swoje myśli i zamiary przed grupą jednostka je ukrywa
3. wynika z problemu kto ma komu ufać  jednostka organizacji czy organizacja jednostce
4. jednostka nie ujawnia przed grupą wszystkich swoich umiejętności z obawy ze zostanie ograniczona jej
indywidualność
5. jednostka oddając władzę grupie ogranicza swoje wpływy
6. jednostka obawia się ze przystępując do grupy zamiast zyskać będzie tracić
7. wynika z obawy jednostki o to, że każda nowa sytuacja w grupie może oznaczać zmiany w sposobie
działania jednostki. Każde zaś nowe rodzi niepewność.
8.12.10 - Zmiany w organizacji
1) Natura zmian organizacyjnych
Þð Zmiana organizacyjna  istotne zmiany we wszystkich lub niektórych częściach
organizacji;
Þð Bodzce do zmian  organizacje dostrzegajÄ… konieczność zmian kiedy coÅ› powiÄ…zanego z
organizacją już się zmieniło bądz zamierza się zmienić:
·ð bodzce zewnÄ™trzne  wynikajÄ… z ogólnego funkcjonowania organizacji i Å›rodowiska
zadaniowego (kryzys energetyczny, wahania kursu walut, wszelkie przejawy
międzynarodowego wymiaru globalnej ekonomii)
·ð bodzce wewnÄ™trzne  różnorodne bodzce wewnÄ…trz organizacji, mogÄ…ce powodować
zmiany (zrewidowanie strategii organizacji)
Þð Zmiany planowane vs. reaktywne:
Niektóre zmiany można z powodzeniem planować z wyprzedzeniem, podczas gdy inne
zachodzÄ… jako reakcja na nieoczekiwane wydarzenie:
·ð zmiana planowana  zmiana, która jest zaprojektowana i zaimplementowana w Å›ciÅ›le
określonym porządku i chronologii, w oczekiwaniu na przyszłe wydarzenia
·ð zmiana reaktywna  Å‚agodna odpowiedz na okolicznoÅ›ci, które jÄ… wywoÅ‚ujÄ…
2) Obszary zmian organizacyjnych
Podczas gdy zmiana może być ukierunkowana na jakikolwiek aspekt organizacji, większość
podejmowanych decyzji o zmianach koncentruje się na jednym z czterech obszarów:
·ð strategia  cele strategiczne, główna strategia, portfolio biznesowe, strategia biznesowa,
strategia funkcjonalna, współpraca, umiędzynarodowienie
·ð struktura organizacyjna i plan  plan pracy, departamentyzacja, raportowanie
współpracy, dystrybucja władzy, mechanizmy koordynacyjne, struktury liniowe, plan
ogólny, kultura, zarządzanie zasobami ludzkimi
·ð technologia i operacje  sprzÄ™t, procesy pracy, sekwencja pracy, system informatyczny,
system kontrolny
·ð ludzie  możliwoÅ›ci/umiejÄ™tnoÅ›ci, wydajność, percepcja, oczekiwania, postawy, wartoÅ›ci
3) ZarzÄ…dzanie zmianÄ… w organizacji
Każda zmiana powinna być osiągana w sposób systematyczny i logiczny, aby stworzyć realne
szanse na odniesienie sukcesu
Kroki w procesie zmian:
Þð rozpoznanie potrzeby zmian
Þð ustalenie celów zmian
Þð diagnostyka powiÄ…zanych zmiennych
Þð wybór odpowiedniej techniki zmian
Þð planowanie implementacji zmiany
Þð faktyczna implementacja
Þð ocena i monitorowanie
Aby efektywnie zarządzać zmianą, menedżerowie muszą zrozumieć, że opór często poprzedza
zmiany. Taki opór jest powszechny z wielu powodów
Powody oporu wobec zmian:
·ð niepewność  w obliczu zbliżajÄ…cych siÄ™ zmian pracownicy mogÄ… stać siÄ™ podejrzliwi i
nerwowi
·ð zagrożenie wÅ‚asnych interesów  zmiana może zagrażać interesom wÅ‚asnym
menedżerów poprzez zmniejszanie (potencjalne) ich siły wpływów
·ð różnice w postrzeganiu  postrzeganie tej samej sytuacji przez pracownika jest inne niż
przez menedżera
·ð poczucie straty  zmiany powodujÄ… zaburzenia stosunków pracowniczych poprzez
ingerencje w więzi społeczne i przyjaznie: władza, status, bezpieczeństwo, znajomość
obowiązujących procedur i pewności siebie
4) ZarzÄ…dzanie oporem wobec zmian
Istnieje kilka technik, które posiadają co najmniej potencjał do przezwyciężenia oporu:
·ð partycypacja  jest czÄ™sto najbardziej efektywnÄ… technikÄ… przezwyciężania oporu wobec
zmian. Pracownicy, którzy uczestniczą w panowaniu i implementacji zmian, są w stanie lepiej
zrozumieć powody tych zmian
to jest tylko
przepis
·ð edukacja i komunikacja  jeÅ›li otwarta komunikacja jest ustanowiona i utrzymywana w
procesie zmian, to niepewność może być zminimalizowana
·ð udogodnienia  uproszczenia procedur, które zawierajÄ… tylko niezbÄ™dne zmiany; ogÅ‚oszenie
tych zmian z odpowiednim wyprzedzeniem, pozostawiając ludziom wystarczającą ilość czasu
na przywyknięcie do nowych sposobów wykonywania czynności, może pomóc zredukować
opór wobec zmian
15.12.10 - Standardy etyczne i biznesowe
1) Etyka indywidualna - uwarunkowania
·ð Etyka  osobiste przekonania na temat dobrych i zÅ‚ych zachowaÅ„
·ð Zachowanie etyczne  zachowanie zgodne z ogólnie przyjÄ™tymi normami spoÅ‚ecznymi
·ð Zachowanie nieetyczne  zachowanie, które nie jest zgodne z ogólnie przyjÄ™tymi normami
społecznymi
·ð Uwarunkowania etyki indywidualnej:
wpływ czynniki wartości wpływ
doświadczenie
rodziny sytuacyjne i morale rówieśników
Etyka indywidualna
o wpływ rodziny  jednostki formują swoje standardy etyczne jako dzieci poprzez percepcję
o wpływ rówieśników  kiedy dziecko dorasta i idzie do szkoły jest na nie wywierany wpływ przez
rówieśników, z którymi wchodzi w interakcję
o doświadczenie życiowe  indywidualne wydarzenia (pozytywne i negatywne) kształtują życie ludzi i
przyczyniają się do ich etycznych przekonań i zachowań
o indywidualne wartości i moralność  jednostka zyskuje wartości i kodeks moralny w odniesieniu do
jej/jego indywidualnych preferencji i potrzeb
o czynniki sytuacyjne  uwarunkowania, jakie powstają w nieprzewidzianych sytuacjach, które powodują
działania odpowiednie do okoliczności
2) Etyka kierownicza
·ð Standardy i zachowania, które prowadzÄ… poszczególnych menedżerów w ich pracy
·ð Obszary troski etyki menedżerskiej:
o stosunek firmy do pracownika: zachowanie menedżera określa standardy etyczne, zgodnie z którymi
firma traktuje swoich pracowników:
żð zatrudnianie i zwalnianie,
żð pÅ‚ace i warunki pracy,
żð prywatność.
o stosunek pracownika do firmy: stosunek pracowników do firmy, zwłaszcza w odniesieniu do konfliktu
interesów, tajemnicy i uczciwości w prowadzeniu ksiąg rachunkowych
żð konflikt interesów,
żð tajemnica,
żð uczciwość i ksiÄ™gi rachunkowe.
o stosunek firmy do innych podmiotów gospodarczych: relacje między firmą i innymi podmiotami
gospodarczymi sugerująca, że produkty będą bezpieczne, zaopatrzone w informacje o cechach produktu,
użytecznościach i ograniczeniach oraz że będą w rozsądnej cenie:
żð klienci,
Konkurent  postępuje etycznie
żð konkurenci,
Rywal  postępuje nieetycznie
żð interesariusze,
żð dostawcy, dealerzy, zwiÄ…zki
3) Etyka w kontekście organizacyjnym
·ð dziaÅ‚ania menedżerów i top menedżerów takie jak w kulturze organizacyjnej, przyczyniajÄ… siÄ™ do etycznego
kontekstu organizacji;
·ð punktem wyjÅ›cia dla zrozumienia etycznego kontekstu zarzÄ…dzania jest posiadanie przez organizacjÄ™ wÅ‚asnych
standardów etycznych;
·ð praktyki organizacji silnie wpÅ‚ywajÄ… na standardy etyczne pracowników. Niektóre organizacje otwarcie
przyznają się do prowadzenia nieetycznego biznesu, tak długo, jak długo leży to w interesie firmy;
·ð każdy wysiÅ‚ek w implementowaniu zachowaÅ„ etycznych musi mieć poczÄ…tek w kierownictwie najwyższego
szczebla, które formalizuje ich standardy etyczne;
·ð kodeks etyczny  zapisane oÅ›wiadczenia o wartoÅ›ciach i standardach etycznych, którymi posÅ‚uguje siÄ™ firma


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sobol wojciechowska,zachowania organizacyjne, ZACHOWANIA GRUPOWE W ORGANIZACJI
sobol wojciechowska,zachowania organizacyjne, Zachowania organizacyjne
hrnews pl ob czyli zachowania w organizacji
ZPSB Zachowanie organizacji
Zachowania organizacyjne wyklad5
Zachowania Organizacyjne2011
Zachowania organizacyjne pytania
Zachowania organizacyjne pytania

więcej podobnych podstron