Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych


Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
SZKOAA PODSTAWOWA nr 3
im. OBROCCÓW WESTERPLATTE
w GOSTYNINIE
Zasady organizowania
wycieczek i imprez szkolnych
Tekst ujednolicony  16 XI 2009 r.
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. nr 25, poz. 113 i nr 119, poz.
562)
2) Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad
i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki
(Dz. Urz. MEN nr 9, poz. 40) - obowiązuje do dnia 21 pazdziernika 2002 r.
3) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków
bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się
i uprawiających sporty wodne (Dz. U. nr 57 poz. 358)
4) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki
krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. nr 135, poz. 1516)
- 1 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
ż 1. Zasady ogólne.
1. Wycieczki i inne formy turystyki są integralną częścią działalności wychowawczej szkoły.
2. Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
a) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b) poznawanie kultury i języka innych państw,
c) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
d) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
e) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz
umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f) podnoszenie sprawności fizycznej,
g) poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych
ekologicznie,
h) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
i) przeciwdziałanie patologii społecznej,
j) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
3. Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych
oraz pozaszkolnych.
4. Zamiar zorganizowania wycieczki wpisuje się do planu oddziaływań wychowawczych
obowiązującym w danym roku szkolnym, w terminie do 20 września. Zorganizowanie
pozaplanowej wycieczki jest możliwe po wyczerpującym uzasadnieniu i uzyskaniu zgody
dyrektora.
5. Organizację i program wycieczek (imprez) dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb
uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności
specjalistycznych.
51. Dzieci biorące udział w wycieczce muszą być uczniami jednego lub sąsiednich poziomów klas
6. Dla uczniów klas I - III, wycieczki (imprezy) powinny być organizowane przede wszystkim na
terenie najbliższego regionu geograficzno - turystycznego.
7. Dla uczniów klas IV  VI, mogą być organizowane wycieczki (imprezy) w bardziej odległe
rejony kraju.
71. Czas trwania wycieczek o których mowa w ż2 ust. 1b ogranicza się do:
a) 2 dni dla uczniów klas I-III,
b) 4 dni dla uczniów klas IV-VI.
8. W wycieczkach (imprezach) organizowanych przez szkołę, mogą brać udział rodzice na
prawach uczestnika oraz uczniowie spoza szkoły.
9. W wycieczkach (imprezach) nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją
przeciwwskazania lekarskie.
10. Uczniowie niepełnosprawni, mogą brać udział w wycieczkach i imprezach, jeżeli zostaną
zapewnione im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju
i stopnia niepełnosprawności.
- 2 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
11. Za właściwe przygotowanie wycieczki (imprezy) odpowiada kierownik.
12. Przy organizowaniu i przeprowadzaniu wycieczek współdziałają nauczyciele, rodzice
i uczniowie. Prace te obejmują zaznajomienie się z terenem wycieczki (korzystamy w tym
zakresie z map, przewodników, literatury pięknej, podań ludowych, przezroczy i filmów).
13. Podsumowanie wycieczki jest logiczną konsekwencją świadomego uczestnictwa. Omówienie
powinno w szczególności dotyczyć:
a) stopnia realizacji celów i zadań,
b) walorów edukacyjnych, krajoznawczych i turystycznych,
c) rozliczenia finansowego,
d) spostrzeżeń wychowawczych,
e) wrażeń uczniów (mogą być wykorzystane formy pisemne, fotogazetki, itp.)
f) wniosków.
ż 2. Formy krajoznawstwa, turystyki i innych imprez.
1. Wycieczki:
a) przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia
obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów
pokrewnych; organizowane są na terenie miasta w godzinach w których odbywałaby się
lekcja z danego przedmiotu (przedmiotów),
b) krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania
kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych.
2. Imprezy
a) krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, rajdy, konkursy, turnieje,
b) wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły
zimowe, szkoły ekologiczne, itp.
c) sportowe  odbywające się na terenie szkoły, miasta lub wyjazdowe.
ż 3. Kierownik wycieczki i opiekunowie.
1. Kierownikiem wycieczki (imprezy) musi być nauczyciel.
2. Zadania kierownika (nie dotyczy wycieczek przedmiotowych)
1) opracowuje program i harmonogram wycieczki (imprezy),
2) opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
3) zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki (imprezy)
oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
4) zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich
przestrzegania,
5) określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki
i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki (imprezy),
6) nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę
pierwszej pomocy,
7) organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
8) dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
9) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki
(imprezy),
- 3 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
10) przekazuje dyrektorowi do zatwierdzenia na trzy dni przed planowanym terminem
wycieczki (imprezy) pełną dokumentację określoną w ust. 6 p. 1 - 3,
101) w przypadku wycieczki (imprezy) zagranicznej na cztery tygodnie przed terminem
wyjazdu kierownik wycieczki (imprezy) przekazuje kartę wycieczki wraz
z załącznikami:
a) informację zawierającą: nazwę kraju, czas pobytu, szczegółowy program
pobytu,
b) imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów a także listę uczniów biorących
udział w wyjezdzie wraz z podaniem ich daty urodzenia i miejsca
zamieszkania,
11) dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki (imprezy)
w ciągu dwóch tygodni po jej zakończeniu; rozliczenie przechowywane jest w teczce
wychowawcy klasy i udostępniane na życzenie dyrektorowi lub rodzicom
uczestników.
3. Opiekunem może być: nauczyciel, rodzic lub inna pełnoletnia osoba po uzyskaniu zgody
dyrektora szkoły.
4. Zadania opiekuna:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2) współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu
wycieczki (imprezy),
3) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym
uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
4) nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
5) wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
5. Zadania nauczyciela organizującego wycieczkę przedmiotową:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
2) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez uczniów zasad bezpieczeństwa,
3) skreślony,
4) realizuje cele wynikające z przyjętego planu wycieczki.
51. Zadania nauczyciela organizującego imprezę sportową:
1) zbiera opinię od wychowawców o uczniach mających wziąć udział w imprezie,
2) organizuje pomoc dydaktyczną dla uczniów opuszczających zajęcia lekcyjne
z powodu zwiększonej aktywności sportowej,
3) przygotowuje i przechowuje do końca roku szkolnego następującą dokumentację:
- listę uczestników,
- indywidualne zgody rodziców,
- kartę imprezy w przypadku opuszczania terenu szkoły,
- rozliczenie finansowe (jeżeli ponoszone były koszty);
4) sprawuje opiekę nad podopiecznymi w ciągu całej imprezy,
5) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przez uczniów zasad bezpieczeństwa,
6. Dokumentacja wycieczki (imprezy)  nie dotyczy wycieczek przedmiotowych:
1) karta wycieczki  załącznik nr 1
2) dwa egzemplarze listy uczestników  załącznik nr 2,
3) pisemna zgoda rodziców  załącznik nr 3,
- 4 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
4) regulamin zachowania się uczniów podczas wycieczki  załącznik nr 4,
5) preliminarz finansowy wycieczki,
6) dowód ubezpieczenia wszystkich uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych
wypadków (w przypadku dodatkowego ubezpieczenia).
7. Organizując imprezy i wycieczki przedmiotowe poza teren szkoły należy przekazać dyrektorowi
do zatwierdzenia na 1 dzień przed planowanym terminem wycieczki (imprezy) pełną
dokumentację określoną w ust. 6 p. 1-3 z uwzględnieniem ust. 8.
8. Pisemna zgody rodziców na udział ich dziecka w wycieczce lub imprezie przedmiotowej nie jest
konieczna przy wyjściach poza teren szkoły w ramach 2 godzin lekcyjnych.
ż 4. Zasady bezpieczeństwa.
1. Udział uczniów w wycieczkach lub imprezach (z wyłączeniem przedmiotowych), wymaga
pisemnej zgody rodziców albo opiekunów prawnych. (Załącznik nr 2)
2. Przed wyruszeniem na wycieczkę (imprezę) należy pouczyć jej uczestników o zasadach
bezpieczeństwa i sposobie zachowania się w razie nieszczęśliwego wypadku.
3. Podczas wycieczek (imprez) należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania
się po drogach.
4. Uczestnicy wycieczek (imprez) muszą być objęci ubezpieczeniem od następstw
nieszczęśliwych wypadków.
5. Czas trwania i trasa wycieczki muszą być dopasowane do wieku i możliwości uczestników.
Tempo marszu dla młodzieży powyżej 10 roku życia nie powinno przekraczać dla chłopców
i dziewcząt odpowiednio 4,5 i 4 km/h. Dzienne odcinki trasy nie mogą przekraczać dla nich
odpowiednio 18 i 15 km.
6. Opiekunowie są zobowiązani do stałego kontrolowania stanu liczbowego uczestników.
7. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły liczbę opiekunów oraz sposób
zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan
zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły, a także specyfikę
zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać.
8. Uczestnicy wycieczek rowerowych poruszający się po drogach publicznych, muszą posiadać
karty rowerowe.
9. Długość trasy pokonywanej podczas wycieczek rowerowych nie może przekraczać 50 km
dziennie. Z tyłu i przodu bezwzględnie jadą osoby dorosłe. Odległość od roweru do roweru nie
powinna przekraczać 2-3 m. Przerwa między grupami co najmniej 200 m. Oznaczenia: z przodu
biała chorągiewka, z tyłu wysunięty lizak zamontowany przy siodełku rowerowym.
10. Zabrania się prowadzenia wycieczek (imprez) podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.
11. Zabrania się organizowania wycieczek na terenach górskich leżących na obszarach parków
narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m nad poziomem morza, bez
udziału wykwalifikowanego przewodnika.
- 5 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
12. W przypadku zagubienia się, uczeń (uczniowie) bezwzględnie pozostaje w miejscu zaginięcia.
Każdy uczestnik, w zależności od rodzaju wycieczki (imprezy) musi znać:
a) plan dnia,
b) miejsce postoju,
c) miejsce noclegu,
d) szlak turystyczny ( kolor szlaku i docelowe miejsce lub schronisko),
Kierownik zobowiązany jest do podjęcia stosownych działań, w tym sytuacjach niezbędnych
powiadomić policję, GOPR, dyrektora szkoły.
13. Miejscem rozpoczęcia i zakończenia wycieczki (imprezy) jest parking szkolny przy ulicy Bema
(zmiana miejsca, wymaga uzgodnienia z dyrektorem szkoły). Za doprowadzenie dziecka przed
rozpoczęciem i odbiór po zakończeniu wycieczki (imprezy), odpowiadają rodzice
(opiekunowie).
14. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych
wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej - ubezpieczeniu od następstw
nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
ż 5. Finansowanie wycieczek.
1. Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników lub innych zródeł.
2. Rodzice, którzy zadeklarowali udział swego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę
wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
3. Kierownik wycieczki oraz opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w imprezie.
ż 6. Postanowienia końcowe.
1. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce (imprezie) organizowanej w dniach zajęć
szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą ustaloną przez kierownika wycieczki
(imprezy). Wykaz tych uczniów (na którym można odnotować frekwencję) kierownik dołącza
do odpowiedniego dziennika klasowego.
2. Sprawy nieuregulowane lub wymagające odstępstw od ustaleń zawartych w niniejszym
regulaminie rozstrzyga dyrektor szkoły.
3. Wycieczka (impreza) nie może zostać zrealizowana, jeżeli na etapie przygotowawczym
popełniono błędy organizacyjne sprzeczne z niniejszym regulaminem lub innymi przepisami
prawa.
4. Za poniesione koszty związane z rezerwacjami lub przedpłatami dotyczącymi wycieczki
(imprezy) o której mowa w ust.3, odpowiedzialny jest nauczyciel organizujący tę wycieczkę
(imprezę).
Gostynin, 12 września 2002 r. (zmiany: z dn. 16 kwietnia 2004r., 18 maja 2006r.)
- 6 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
Załącznik nr 1
KARTA WYCIECZKI / IMPREZY
Cel i założenia programowe wycieczki/imprezy
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Trasa wycieczki/imprezy
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
Termin ............................................ ilość dni................................ klasa...............................................
Liczba uczestników ...............................................................................................................................
Kierownik (imię i nazwisko) .................................................................................................................
Liczba opiekunów .................................................................................................................................
Środek transportu ..................................................................................................................................
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i
imprezach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie wycieczki/imprezy Kierownik wycieczki/imprezy
(imiona i nazwiska oraz podpis)
....................................................... ...............................................
....................................................... (podpis)
.......................................................
HARMONOGRAM WYCIECZKI / IMPREZY
Adres punktu
Data i godz. Ilość km Miejscowość Program noclegowego
i żywieniowego
Adnotacje organu prowadzącego Zatwierdzam
i sprawującego nadzór pedagogiczny
.........................................
(pieczątka i podpis dyrektora)
- 7 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
Załącznik nr 2.
Gostynin, dnia ...................................
pieczątka szkoły
Lista uczestników wycieczki / imprezy
Lp. Imię i nazwisko Klasa Adres zamieszkania Numer telefonu
1
2
3
4
5
6
7
8
........................................................ ....................................................
podpis kierownika imprezy pieczątka i podpis dyrektora szkoły
Załącznik nr 3
O Ś W I A D C Z E N I E
Wyrażam zgodę na udział dziecka .................................................................... ucz. kl. ............
(nazwisko i imię)
w .................................................................................................................................................*)
w terminie od ...................... do ..................
Biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne spowodowane przez moje
dziecko, wynikające z nie przestrzegania regulaminu ww. imprezy. Zobowiązuję się doprowadzić i
odbierać dziecko o określonej godzinie w wyznaczonym miejscu
............................................................
Data i podpis rodzica lub opiekuna
*) określić rodzaj imprezy np.: wycieczka (trasa), rajd (trasa), biwak (miejsce pobytu), zielona
szkoła (miejsce pobytu), zawody sportowe (miejsce), itp.
- 8 -
Zasady organizowania wycieczek i imprez szkolnych
Załącznik nr 4
REGULAMIN WYCIECZKI
W autokarze
1. Do autokaru wsiadamy i zajmujemy miejsca w kolejności ustalonej przez kierownika.
2. Śmieci wyrzucamy do przygotowanych koszy lub pojemników obok foteli.
3. Podczas jazdy słuchamy objaśnień przewodnika lub opiekunów, nie zmieniamy miejsc, nie
wstajemy z foteli, nie hałasujemy.
4. Wszelkie niedyspozycje związane z jazdą zgłaszamy natychmiast opiekunowi.
Zwiedzanie
1. Podczas zwiedzania obiektów zabytkowych, muzeów, wystaw nie dotykamy eksponatów,
uważnie słuchamy objaśnień przewodnika lub opiekunów.
2. Nie oddalamy się od grupy, chyba, że opiekun pozwala zwiedzać indywidualnie.
3. W zwiedzanych obiektach nie hałasujemy, nie spożywamy żadnych pokarmów, nie siadamy
w miejscach do tego nie przeznaczonych.
4. Podczas zwiedzania obiektów sakralnych dostosowujemy się do regulaminu obowiązującego
w tym obiekcie (odpowiedni strój, zachowanie ciszy, uszanowanie miejsca świętego).
5. Na miejsca zbiórek przychodzimy zawsze punktualnie.
Na trasie
1. Na trasie prowadzi przewodnik lub opiekun.
2. Tempo marszu oraz czas i miejsce odpoczynku wyznacza przewodnik lub opiekun.
3. Podczas wędrówki staramy się iść rytmicznie, nie hałasujemy, nie śmiecimy, nie chodzimy na
skróty, nie niszczymy przyrody żywej i nieożywionej, słuchamy uważnie objaśnień przewodnika.
Miejsce noclegowe
1. Przydział miejsc noclegowych ustala kierownik wycieczki.
2. Po zajęciu miejsc w pokojach zachowujemy się kulturalnie (nie kładziemy na łóżkach bagażu,
nie niszczymy mebli, nie wychylamy się z okien, nie trzaskamy drzwiami, nie śmiecimy, ...).
3. Bezwzględnie przestrzegamy ciszy nocnej pomiędzy godz. 2200 a 600.
4. W sanitariatach utrzymujemy idealną czystość.
5. Za wszelkie zniszczenia w obiekcie noclegowym ponosimy odpowiedzialność materialną.
6. Każdorazowe wyjście z miejsca noclegowego zgłaszamy opiekunowi wycieczki.
Podsumowanie
Zachowanie człowieka w miejscach publicznych daje świadectwo o jego kulturze, może mieć
również wpływ na bezpieczeństwo wielu osób.
Dlatego każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest:
1. Zachowywać się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
2. Stosować się do poleceń, zakazów i nakazów wydawanych przez opiekunów lub przewodników.
3. Nie oddalać się od grupy bez wyraznego zezwolenia opiekuna.
4. Przestrzegać przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w innych
miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
5. Kulturalnie odnosić się do opiekunów, kolegów i innych osób.
6. Traktować z należytym respektem obiekty zabytkowe i eksponaty muzealne.
7. Nie śmiecić, nie niszczyć zieleni, nie płoszyć zwierząt.
8. W miejscach noclegowych postępować zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
Przestrzegać godzin ciszy nocnej.
- 9 -


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zasady organizacji wycieczek szkolnych
Regulamin organizacji wycieczek szkolnych
instrukcja bhp regulamin organizacji wycieczek szkolnych
Franklin Graham organizuje ekumeniczna impreze pt Festiwal Nadziei
kwasy zasady organiczne
Ir 19 Zasady organizacji i udzielania zamkniec torowych
1 Zasady organizowania i zaliczania lektoratów 12
Organizacja pracy pedagoga szkolnego
ślubowanie pierwszych klas scenariusze imprez szkolnych
Idealna pani domu Zlote zasady organizowania czasu i przestrzeni idepaz
16 Organizacja i obsługa imprez okolicznościowych
Podstawowe zadania i zasady organizacji zajęć z rewalidacji indywidualnej
Zasady programowania imprez turystycznych
KRAJOZNAWSTWO wyklad 5 Metodyka organizowania imprez krajoznawczych

więcej podobnych podstron