Koncepcja zarzadzania Wykład 06 12 2009


Koncepcja zarządzania  Wykład 06.12.2009
Organizacja nieformalna rozwija się spontanicznie poza organizacją formalną i ma
pośredni wpływ na sprawność realizacji zadań.
Socjologiczna teoria organizacji traktuje człowieka, jako członka organizacji
społecznej i uwzględnia przede wszystkim psychologiczne i społeczne zjawiska towarzyszące
w pracy. Teoria ta powstała w latach 20-tych ubiegłego wieku i zmierza do stworzenia
organizacji, która po:
1. Osiąga wytyczone cele i jednocześnie w ten sposób zadawala swoich członków.
2. Popiera wysoką wydajność i niską absencję.
3. Popiera kooperację i eliminuje konflikty między pracownikami.
W stosunku do klasycznej teorii wysuwa następujące zarzuty:
1. Klasyczna teoria nie uwzględnia prawdopodobnego zachowania się ludzi w ró\nych
rozwiązaniach organizacyjnych.
2. Skupia się na fizycznej wydolności ignorując emocjonalne aspekty pracy.
3. Członek organizacji to nie bierne narzędzie, lecz mo\e on przedsięwziąć własne
działania.
Przedstawiciele:
1. Harry Parker Follet  zajmowała się ona m.in. zagadnieniami wiedzy i autorytetu
oraz konfliktami w grupach. Dą\yła do rozpowszechniania tzw. nowego podejścia do
procesu zarządzania, które miało być podejściem do nowego procesu zarządzania,
miało być kompleksowe, integracyjne i sytuacyjne.
2. Elton Mayo  profesor psychologii na amerykańskim uniwersytecie& Eksperymenty
miały na celu ustalenie wpływu warunków środowiska i organizacji pracy na
wydajność (jakość oświetlenia itp.) Zespół badawczy sformułował stwierdzenie i\
pracownicy będą lepiej pracować jeśli czują, \e kierownictwo troszczy się o nich i
jeśli nadzór poświęca im więcej uwagi. Nastąpiło zastąpienie koncepcji człowieka
racjonalnego, czyli motywowanego osobistymi potrzebami ekonomicznymi koncepcją
człowieka społecznego motywowanego potrzebami społecznymi.
3. Douglas McGregor  twórca teorii X i teorii Y. Mówią one o poglądzie kierownika
na pracownika. X  ludzie są motywowani do pracy poprzez pieniądze, sami nie chcą
podejmować inicjatywy, nie chcą odpowiadać za swoją prace, oczekują, \e będzie im
się mówić, co mają robić. Preferują kary zamiast nagród. Jeśli dobrze to premia itp.
Pogląd teorii Y, kierownicy postrzegają pracowników, jako osoby, które wychodzą z
inicjatywą, nie lubią być dyrygowani, jak będą mieli odpowiednie warunki to wniosą
coś od siebie&
Podsumowanie kierunku socjo  psychologicznego:
1. Potrzeby społeczne zwłaszcza potrzeby przynale\ności i uznania są podstawą
zachowań człowieka w organizacji
2. Z powodu daleko posuniętej specjalizacji obni\yła się mo\liwość zaspokojenia
potrzeb organizacji, dlatego ludzie szukają satysfakcji w kontaktach nieformalnych.
3. Uczestnictwo człowieka w organizacji jest tym pełniejsze i lepsze im wy\sze jest jego
morale.
4. Wysokie morale i zadowolenie pracowników mo\na uzyskać poprzez interesowanie
się ich sprawami i potrzebami.
III. Systemowy nurt w nauce o organizacji i zarządzaniu.
Nurt ten rozwinął się w nauce o zarządzaniu w latach 50-tych XX wieku pod wpływem
nowych osiągnięć socjologii przemysłu i w wyniku prób zastosowania niektórych osiągnięć
cybernetyki i ogólnej teorii systemów w zarządzaniu systemami społecznymi. Pod adresem
klasycznej i socjologicznej teorii organizacji i zarządzania wysuwa zarzut nie
kompleksowego podejścia. Według przedstawicieli nurtu systemowego klasyczna teoria
uwzględnia tylko rzeczowe i ekonomiczne strony organizacji. Socjologiczna z kolei przecenia
ludzki czynnik organizacji kosztem realizacji rzeczowych i ekonomicznych celów w
przedsiębiorstwa. Systemowa teoria organizacji i zarządzania zmierza do kompleksowego
badania przedsiębiorstwa opierając się zarówno na socjologii przemysłu jak i ekonomii i
cybernetyki. Najwa\niejszym problemem w tym nurcie są procesy podejmowania decyzji.
Budując strukturę organizacyjną nale\y tak ją konstruować, aby decyzje mogły być
podejmowane trafnie i szybko. W tym celu nale\y zapewnić sprawny obieg informacji
między komórkami organizacyjnymi oraz między nimi a otoczeniem instytucji, organizacji.
U podstaw szkoły systemowej le\y pojęcie systemu. Przyjmuje ono, \e takie
organizacje gospodarcze jak przedsiębiorstwo produkcyjne lub usługowe, instytut badawczy,
lub cała gospodarka są systemami.
System  to uporządkowany w określony sposób zbiór elementów wzajemnie ze sobą
powiązanych i stanowiących całość wyodrębnioną z otoczenia ze względu na wspólnie
realizowany cel.
Ekwifinalność  jest to cecha organizacji polegająca na tym, \e te same rezultaty
mo\emy osiągnąć ró\nymi drogami stosując ró\ne metody i startujące z ró\nych punktów
wyjścia.
Podsystemy:
1. Cele i wartości wyznawane przez członków organizacji.
2. Techniczny, maszyny, urządzenia, wyposa\enie oraz sposób ich zastosowania w
organizacji, czyli technologia
3. Struktury  formalna struktura organizacyjna, czyli wyodrębnienie komórek i
jednostek organizacyjnych oraz procesy w nich zachodzące.
4. Psychospołeczny  to ludzie, uczestnicy organizacji ich interakcje, oczekiwania i
aspiracje.
5. Zarządzania  spaja całą organizację  są to koncepcje, metody i techniki
wykorzystywane w zarządzaniu na ró\nych szczeblach struktury organizacyjnych.
6. Organizacja jest systemem zachowującym się rozmyślnie gdy\ nie tylko dobiera
środki do realizacji celów, ale tak\e sama określa cele, które realizuje.
IV. Nurt sytuacyjny w nauce o organizacji i zarządzaniu. (Patrz materiały ksero)
Podsumowanie nurtu sytuacyjnego.
Cechą charakterystyczną nauk o zarządzaniu jest ich niska predyktywność
(prawdopodobieństwo), \e zalecenia w metodach sprawdzą się w zastosowaniu do
konkretnego przypadku. Wynika ona z nieprzewidywalności otoczenia organizacji a tak\e jej
wnętrza. Nieprzewidywalność ta stale się zwiększa. W tej sytuacji trudno mówić o
wskazywaniu jednej trafnej drogi postępowania i rozwiązywania problemów. Ka\dy problem
ma, bowiem kilka rozwiązań i to szybko tracących aktualność. Do menagera nale\y to, aby
problemy te niezwłocznie analizować i dokonywać trafnego wyboru.
Skoro rozwiązania szybko tracą aktualność to nie mo\na ich powielać ani polecać
innym organizacją, jako rozwiązania idealnego. Wczorajsza organizacja dzisiaj ju\ jest inna.
Wynika to z nowego układu otoczenia a tak\e ze zmienności i dynamiki elementów, z których
się ona składa.
Zadowolenie klienta u podstaw usprawniania i projektowania organizacji.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Koncepcja zarzadzania Wykład 20 12 2009
koncepcje zarzadzania, wykład 12
Wykład 2 (06 03 2009) ruchy kamery, plan, punkty widzenia kamery
koncepcje zarządzania, wykład 9, 10, 11
koncepcje zarządzania, wykład 1, 2, 3, 4, część wykładu 5 notatki najlepsza jakość
Wykład 4 16 06 12
Analiza Finansowa Wykład 06 16 12 09
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA 10 10 2009
koncepcje zarządzania, część wykładu 5, 6, 7, 8 notatki
Eucharystia Orędzie z dnia 27 12 2009, 11 06 2010
Wykład 5 16,06,12
2014 12 07 ZUSO Wykład 06
0210 06 05 2009, wykład nr 10 , Tkanka łączna właściwa Paul Esz
Wykład 2 10 3 12
Wyklad 1 CIAGI 12 wer stud

więcej podobnych podstron