impuls powitanie wiosny id 2203 Nieznany


IMPULS

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce



Wojciech Śliwerski

POWITANIE WIOSNY

Kraków 2009

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

© Copyright by Ofi cyna Wydawnicza śImpuls”

Korekta:

Zespół

Projekt okładki:

Andrzej Augustyński

na okładce wykorzystano grafi kę Agaty Fuks ISBN 978-83-7587-143-2

Ofi cyna Wydawnicza śImpuls”

30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5

tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47

www.impulsofi cyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi cyna.com.pl Wydanie III, Kraków 2009

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

KILKA SŁÓW O MARZANNIE...

Gdy ruszyły zimowe lody i stopniały śniegi, gdy zaczęły przylaty-wać skowronki, bociany, jaskółki, gdy drzewa zaczynały się budzić do życia, w niektórych regionach Polski wynoszono ze wsi do najbliższej rzeczki lub kałuży wielką kukłę słomianą, którą topiono lub palono.

Zwano ją Zimą, Śmiercią, Śmiercichą, Marzanną.

Marcin Bielski, kronikarz z XVI w., pisze:

śZa mej jeszcze pamięci był ten obyczaj u nas po wsiach, iż na Białą niedzielę [w] poście topili bałwan jeden, ubrawszy snop konopi albo słomy w odzienie człowiecze, który wszystka wieś prowadziła, gdzie najbliżej było jakie jeziorko albo kałuża, tamże zebrawszy z nie-go odzienie wrzucali do wody, śpiewając żartobliwie: Śmierć się wije po płotu

szukający kłopotu...

Potem co najprędzej od tego miejsca bieżeli, którzy albo która się wtenczas powaliła, wróżbę tę mieli, iż tego roku umrze.

Zwali tego bałwana Marzanna...”.

Andrzej Komoniecki, wójt żywiecki, w drugiej połowie XVII w. po-daje, że:

śNa Czarną niedzielę w post dziewczęta miejskie sprawiwszy sobie na długiej żerdzi Marzanę, po mieście nosiły, śpiewając różnie, którym dawano w domach co czyja łaska była”.

Na Śląsku w okolicach Głogówka i Raciborza jeszcze w XIX w., po wyniesieniu Marzanny ze wsi, dziewczęta wnosiły gaik, tj. gałąź świer-kową lub sosnową, przybraną we wstążki, czasami z lalką umieszczoną u szczytu. Idąc od chaty do chaty, śpiewały: Wynieśliśmy mór ze wsi,

Latorośl niesiem do wsi...

lub

Marzena ze wsi, a lateczko do wsi.

Zwyczaj ten jest nadal aktualny na Śląsku i w Wielkopolsce.

Często osoba przystrojona zielenią i kwiatami, symbolizująca ducha roślinności, była nazywana śkrólem” lub śkrólową”, co może świadczyć o władczej mocy, jaka była jej przypisywana.

3

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

W Ligocie Śląskiej urządzano tzw. królewskie wyścigi. Polegały one na tym, że pędzący na koniach chłopcy próbowali zerwać kawał

płótna przymocowany do słupa, specjalnie w tym celu ustawionego, na rozległej łące. Kto pierwszy zdobył płótno i następnie zanurzył je w wodzie płynącej opodal Odry, był ogłaszany śkrólem”.

W Wielkopolsce, krótko przed wiosną lub też na wiosnę, dzieci chodziły z choiną, tj. gałęzią sosnową ubraną we wstążki, i gdzie przy-szły, tam śpiewały piosenkę, dopominając się o podarunek. Był to rodzaj powitania nadchodzącej wiosny nazywany śLeto” albo śLetko”.

Pani gospodyni nowe letko w sieni,

chcecie oglądować, musicie mu co dać.

Pani gospodyni nie bądź taka sknera, biegnij do komory, przynieś kopę sera.

W miejscowości Jawór, w czwartą niedzielę postu, chodziły dziewczęta, zawsze po dwie, z śNowym Letkiem”. Był to dość duży krzak sosnowy, pięknie ubrany we wstążki, różnokolorowe papiery, z piękną lalką na wierzchołku. Dziś śkrólewna” chodzi.

W Zielone Świątki, rano, cztery wybrane dziewczęta ubierały się w męski strój i długie, siwe sukmanki, obszywane z przodu i z tyłu białą taśmą i przepasane czerwonymi, wełnianymi pasami. Na gło-wę zakładały męskie czapki ozdobione wokół kolorowymi wstążka-mi i kwiatami. Wszystkie dziewczęta nazywały siebie śmarszałkami”.

Następnie małą, 4–6-letnią dziewczynkę ubierały, jak mogły najstroj-niej. Zakładały jej jasną, długą suknię, przepasywały wstęgą, a gło-wę przystrajały koroną z lilii i barwinku. Około godziny 10 wszystkie dziewczęta ze wsi zbierały się w jednym domu, po czym wyruszały z śmarszałkami” i śkrólewną” na obchód granic wioski. śMarszałkowie” szli parami, jedna za drugą, a między nimi niesiono na rękach

śkrólewnę”. Dziewczęta śpiewały, co kilka kroków zatrzymywały się, oddawały śkrólewnie” niskie pokłony. Orszak posuwał się wokół gra-nicznych pól wsi.

Ceremonia trwała niemal cały dzień. Kończono ją wieczorem w gospodzie. Tam śmarszałkowie” sadzali śkrólewnę” na środku stołu, na poduszce, a matka musiała ją wykupić, wydając kolację. Wówczas 4

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

przybywali do karczmy chłopcy z muzykantami i bawiono się przy we-sołej muzyce i biesiadzie do późnej nocy.

Bywało, że śkrólewna” była ubrana w białą lub niebieską suknię, obwieszona koralami i wstążkami, obuta w ciżemki, podczas gdy śmarszałkowie” szli boso. Podczas wkładania na głowę śkrólewny” korony-

-wieńca śpiewano pieśń, z której zachował się jedynie mały fragment: Marszałkowie wstawajcie,

Królewne ubierajcie!

Marszałkowie powstali,

Królewne ubierali.

Głowę śkrólewny” okrywano następnie chustką lub białym płót-nem i oprowadzano ją trzy razy dookoła ogniska rozpalonego przez

śmarszałków”. Od tego momentu rozpoczynało się obchodzenie pól ze śpiewem, w którym często powtarzała się zwrotka: Dzie Królewna chodzi,

Tam psenicka rodzi,

Dzie Królewna nie chodzi,

Tam psenicka nie rodzi.

Po obchodzie pól śkrólewna” z śmarszałkiem” wracali do wsi.

Wstępowano do niektórych chat na poczęstunek, a przede wszystkim do matki śkrólewny” po obfi ty wykup. Po wspólnym poczęstunku rozpoczynały się tańce i zabawy.

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

PROPOZYCJE ZADAŃ

Zgodnie z ludowym obyczajem wiosnę należy witać hucznie i we-soło. W spotkaniu z wiosną nie może oczywiście zabraknąć uczniów.

Zaczynamy od przeglądu i przygotowania okolicy naszego działania (podwórka, domu, szkoły) na powitanie wiosny. Wyruszając jej na-przeciw, uczymy się poznawać przyrodę, życie roślin, lasu, zwierząt.

Wiosenne wyprawy to okazja do rozbudzenia wrażliwości uczniów na otaczający ich świat.

Wiosenne prace porządkowe

Zanim przystąpimy do pracy, musimy poznać teren naszego dzia-

łania, zobaczyć, co jest do zrobienia i jakiego sprzętu będziemy po-trzebowali do wykonania drobnych napraw czy niezbędnej kosmetyki zaniedbanego obiektu. Klasę dzielimy na kilka grup, które pod opieką dorosłych wyruszają w teren. Podczas zwiadu rywalizują o tytuł śSo-kolego Oka”. Otrzymają go ci uczniowie, którzy wytropią najwięcej miejsc wymagających działań porządkowych. Przed wyruszeniem na zwiad każda grupa otrzymuje od wychowawczyni zestaw zadań, które pomogą jej w ukierunkowaniu poszukiwań, np.:

– Jak wyglądają zieleńce na terenie naszego osiedla, wokół szkoły, najbliższych bloków itp.? Czy są (i w jakim stanie) tabliczki na zieleń-

cach?

– Czy są na terenie osiedla kosze na śmieci? W jakim stanie?

– Czy śmietniki są zamykane pokrywami?

– Czy są ławki? W jakim stanie? Ile jest zepsutych, a które wymagają tylko odświeżenia (malowania)?

– Jak wyglądają place zabaw dla dzieci? W jakim stanie są: karuze-le, huśtawki, drabinki, boisko czy piaskownice?

– W jakim stanie jest ogrodzenie szkoły, boiska, placów zabaw?

– Jak wyglądają kwietniki w szkole, na balkonach (w domach uczniów) itp.?

– Jak wyglądają pomieszczenia dla zwierząt? Czy w budzie psa jest czysto, czy nie jest dziurawa, czy nie przecieka? Jak wyglądają 6

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

domki ptaków? Które wymagają nieznacznej naprawy, a które trzeba całkowicie wymienić?

Podane tu przykładowe pytania ułatwią uczniom sporządzenie listy zadań do wykonania. Każda z grup przygotowuje własny zestaw za-dań. Ich treść zależy od środowiska działania uczniów (miejsca szko-

ły): wieś, małe czy duże miasto.

Gdy już lista zadań do wykonania jest gotowa, musimy się wspólnie zastanowić, które z nich wykonamy sami, a do wykonania których będziemy potrzebować pomocy sojuszników: drużyny harcerskiej, starszych uczniów, rodziców, przedstawicieli komitetu osiedlowego czy spółdzielni mieszkaniowej? Nie mniej ważne jest ustalenie, jakie środki (np. farby) i narzędzia będą potrzebne do naszych prac?

Następnym etapem działania są już same prace porządkowe wykonane wspólnie z wychowawczynią klasy, drużynowym (szczepowym) czy pod okiem przedstawicieli komitetu rodzicielskiego.

Wiosenny raport z wykonanego rozpoznania terenu i przeprowa-dzonych prac porządkowych wklejamy do kroniki klasy (szkoły), a jedną jego kopię wręczamy przedstawicielom lokalnego samorządu.

Zakładamy ogródki kwiatowe i zieleńce

Zupełnie inaczej, bardziej radośnie, czysto i kolorowo, wyglądają ogródki pełne kwiatów rosnących koło domu, szkoły, ścieżki, pło-tu itp., a między kwiatami grządki warzyw. Może w waszym otoczeniu są skrawki niewykorzystanej ziemi, ogródki pełne chwastów, brudne, niezagospodarowane kwietniki na balkonach?

Czas wydać walkę szarzyźnie, brudowi, ożywić barwą i zapachem kwiatów otaczające nas środowisko. Może zdopinguje nas do tego konkurs na najpiękniejszy ogródek, kwietnik na balkonie, najciekaw-szą odmianę rośliny? Spróbujcie...!

Spotkanie z...?

Zamiast wymyślać gawędę przyrodniczą o nadchodzącej wiośnie, która z różnych względów może być dla nas kłopotliwa, możemy zorganizować spotkanie ze znanym w naszej okolicy ogrodnikiem, leś-

7

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

nikiem, botanikiem, nauczycielem biologiem, kimś, o kim wiemy, że rośliny lub zwierzęta są jego pasją (może prowadzi zielnik, ma klucz do oznaczania roślin czy ciekawe zbiory).

Jeżeli, z różnych powodów, takie spotkanie jest niemożliwe, to proponujemy uczniom przeprowadzenie wywiadu z takimi osobami (wywodzącymi się z bliskiego kręgu: rodziny, znajomych itp.).

O co pytać?

Zależy to głównie od naszych zainteresowań, wieku itp.

– Jakie ptaki przylatują do nas na wiosnę?

– Czym się odżywiają? Na jakich roślinach żerują?

– Jak rodzice opiekują się małymi? Który je karmi?

– Jak często ptaki przynoszą pokarm?

– Gdzie go zdobywają?

– Jakich mają wrogów? Przed czym i jak je bronić?

– Jakie nasiona kwiatów wybrać do ogródka, a jakie do kwietnika balkonowego czy pokoju (klasy)?

– Jakiej ziemi i jakich warunków określony rodzaj roślin wymaga?

– Jak poznać, czy nasiona dobrze kiełkują, a kwiat dobrze się roz-wija?

Wyniki wywiadu uczniowie przedstawiają w krótkich relacjach podczas lekcji.

Konkurs

Organizujemy konkurs – wystawę rysunków o tematyce przyrodniczej. Zamiast (lub oprócz) rysunków możemy do wykonania wystawy wykorzystać inne materiały, np. znaczki, etykiety lub pocztówki o tematyce przyrodniczej.

Wiosenna olimpiada

Przy pomocy nauczyciela-wychowawcy lub nauczyciela wychowa-nia fi zycznego przygotowujemy i przeprowadzamy lekkoatletyczną olimpiadę. Wspólnie wybieramy konkurencje, opracowujemy regula-min, ustalamy listy zawodników, rodzaj nagród. Olimpiada nie musi 8

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce

się składać z wielu konkurencji, wystarczą: skoki, biegi, rzut piłeczką palantową, jedna z gier zespołowych.

Obrzędy i zwyczaje ludowe

Tam, gdzie jest to możliwe (na wsi, w miastach, z których do najbliższej wioski nie jest daleko), przeprowadzamy zwiad, którego celem jest poznanie obyczajów ludowych związanych z nadejściem wiosny lub z innymi porami roku.

Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na różne elementy zwyczajów ludowych: piosenki, stroje, potrawy, wypieki, dekoracje budynków, wnętrza izb, dekoracje stołu itp.

Poznajemy piosenki ludowe

W repertuarze piosenek ludowych nie powinno zabraknąć tych, które znacie ze szkoły lub poznaliście podczas wiosennej wyprawy.

Jeżeli mieszkacie na wsi, to możecie taką wyprawę zorganizować do wsi sąsiedniej. Tym zaś, którzy chcieliby się nauczyć czegoś nowego, proponuję dwa teksty piosenek zamieszczone na końcu tej książeczki:

– pierwszy możecie wykorzystać podczas robienia porządków (przyjemniej się pracuje, śpiewając piosenkę),

– drugi wykorzystajcie podczas pochodu z Marzanną.

Marzanna czy śkrólewna”?

Obrzęd powitania wiosny najczęściej kojarzy nam się z topieniem Marzanny, a przecież tak różnorodne i bogate są tradycje ludowe.

Może podczas tegorocznych obchodów wykorzystacie bardzo ciekawy i nadający się do adaptacji obrzęd z śkrólewną” (opisany w tej ksią-

żeczce).

9

Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce



Kup książkę

Przeczytaj więcej o książce







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
impuls swiat lektur 3 id 220314 Nieznany
Impuls Powitanie Wiosny
impuls swiat lektur 2 id 220314 Nieznany
impuls powitanie wiosny
Impuls Czlowiek Dobry id 220311 Nieznany
impuls alfabet id 2203106 Nieznany
impuls rymowanki utrwalanki id Nieznany
impuls rytmika dla dzieci id 22 Nieznany
Impuls Edukacja W Wolnosci id 2 Nieznany
CISAX01GBD id 2064757 Nieznany
SGH 2200 id 2230801 Nieznany
111003105109 stress id 2048457 Nieznany
CIXS201GBD id 2064760 Nieznany
TOCEL96GBB id 2491297 Nieznany
1078 2 FEA209544 128UEN A id 22 Nieznany
McRib(r) Sandwich id 2201097 Nieznany
BD V600 L3 C A3 V1[1] 1 id 2157 Nieznany
DOC0534 id 2032985 Nieznany
8 17 id 2009842 Nieznany

więcej podobnych podstron