Prawo, norma prawna, przepis prawa


Prawo, norma prawna, przepis prawa
PRAWO, NORMA PRAWNA, PRZEPIS PRAWA
PRAWO
Czym jest prawo?
Pojęcie prawo nie jest terminem jednoznacznym. W życiu codziennym spotykamy się bowiem z
różnymi prawami . Znamy prawo powszechnego ciążenia, prawo dżungli, kierunek studiów czy
kierunek jazdy. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się jednak pojęciem prawa w znaczeniu spójnego i
kompletnego systemu, powstałego z uporządkowania norm prawnych.
Skąd pochodzi w/w system? Kto go ustanowił? Dlaczego należy przestrzegać zawartych w nim zasad. Na
te pytania szczegółowo odpowiada dziedzina nauki zwana prawoznawstwem. Wg klasycznego podziału
wyróżnia się trzy kierunki prawa, które pomagają zrozumieć istotę omawianego systemu:
a. kierunek naturalistyczny - jego zwolennicy uważają, że prawo pochodzi od wyższej instancji np. od
Boga. Jest przyrodzone a wszelkie akty normatywne powinny jedynie gwarantować prawa naturalne lub
wzorować się na nich. W razie sprzeczności norm prawa stanowionego i naturalnego, te drugie winno
mieć pierwszeństwo w stosowaniu, co może implikować sytuację ustawowego bezprawia .
b. kierunek pozytywistyczny - wyznacza prawu stanowionemu taką pozycję, że w zasadzie jest ono
niepodważalne. Trafnie obrazuje je stara łacińska paremia twarde prawo, ale prawo (z łac. Dura lex
sed lex). W tym ujęciu jednostki odpowiadają za swoje działania, co trafnie podkreśla paremia myśli
nie podlegają karze (z łac. Cogitationis poenam nemo patitur). Jednostki mogą robić wszystko, czego
prawo im nie zakazuje. Mogą też powstrzymywać się od działań, chyba, że prawo im czegoś nakazuje.
Celem realizacji wytycznych, państwo może użyć środków przymusu. Prawo stanowione nie musi być
wieczne. Odpowiednia instytucja może je zmienić w każdej chwili. Same jednostki mogą również
występować z postulatami zmian (z łac. de lege ferenda). Postulaty te nie są jednak wiążące a sama
instytucja stanowiąca prawo nie musi ich uwzględniać.
c. kierunek realistyczny - zwany również psychologicznym lub behawioralnym. Ujmuje prawo jako efekt
ludzkich przeżyć i emocji a zatem część ludzkiego życia psychicznego. Dlatego też istota prawa ma
spoczywać w powtarzalnych działaniach jednostek. Prawa uczymy się zatem poprzez interakcję z innymi
ludzmi m.in. w procesie socjalizacji. Charakterystyczne dla tego kierunku jest przekonanie, że
odwykniecie jednostek od stosowania danego prawa i brak reakcji ze strony instytucji państwowych
powinno prowadzić do utraty jego mocy obowiązywania (z łac. desuetudo).
Cechy prawa
Pomijając to, w jaki sposób będziemy prawo postrzegać i który z opisanych kierunków wydaje się nam
najbliższy, należy zauważyć, że prawo samo w sobie posiada pewne cechy. Przede wszystkim pojawia się
zawsze w zorganizowanych grupach ustalając wzajemne relacje między nimi. I niezależnie czy grypy te
są sformalizowane czy nie, a ich członkowie pokojowo czy wrogo do siebie nastawieni, prawo zawsze
reguluje ich wzajemne stosunki. Prawo jest produktem pewnej grupy a w związku z tym - chronione
przez tą grupę.
Prawo nie odnosi się do stosunku jednego człowieka do samego siebie (sumienie) a jedynie do relacji
tegoż z innymi członkami grupy. Prawo nade wszystko ma charakter normatywny. Oznacza to, że
implikuje katalog działań będących wzorem powinnego zachowania. Grupa jako całość w tracie procesu
decyzyjnego wyznacza, które działania powinny zostać uznane za pozytywne (zgodne z prawem) a które
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
za negatywne (niezgodne z prawem). Taki katalog założeń wpajany jest nowym członkom grupy toteż
uznaje się, że prawo ma charakter wychowawczy.
Oprócz ujęcia socjologicznego prawo postrzegane jest także jako zjawisko polityczne. Stanowiąc
instrument sprawowania władzy pozwala na właściwe rządzenie . W ujęciu politycznym prawo ma
charakter terytorialny tj. obowiązuje tylko na terytorium danego tworu międzynarodowego. Z drugiej
strony, tylko podmiot posiadający zdolność tworzenia i egzekwowania prawa może być postrzegany jako
suwerenny.
Funkcje prawa
Ponieważ, podobno nic na świecie nie dzieje się bez przyczyny również i prawo nie powstaje w grupach
nieprzypadkowo. Ogólnie rzecz ujmując można powiedzieć, że prawo organizuje grupę i wyznacza jej
członkom określone prawa i obowiązki. Do funkcji prawa można zaliczyć:
a. zapewnienie ładu i stabilizacji w grupie,
b. tworzenie instytucyjnych ram zapewniających egzystencję lub określających warunki uczestnictwa
jednostek w grupie,
c. ochronę określonych wartości,
d. redystrybucję dóbr i obowiązków w grupie,
e. dynamizację rozwoju grupy; promowanie zmian w różnych sferach życiowych jednostek,
f. działanie represyjne i wychowawcze,
g. kontrola jednostek,
h. rozstrzyganie wszelkich konfliktów grupie, pomiędzy jej całością a jednostkami oraz pomiędzy samymi
jednostkami.
Dlaczego przestrzegamy prawa?
Zważywszy na cechy prawa oraz jego świadomość wśród członków grupy, możemy mówić o różnych
motywacjach w kontekście przestrzegania prawa. Te mocno indywidualistyczne poglądy można zawęzić
do trzech głównych postaw:
a. postawy oportunistycznej- jednostka obawiając się sankcji postępuje zgodnie z przyjętymi kanonami.
Wierzy także, że taka postawa może mu przynieść wymierne korzyści. Postawa oportunistyczna jest na
dłuższą metę nietrwała, dlatego strach przed prawem powinien zostać zastąpiony edukacją i wpojeniem
wartości grupy (socjalizacją).
b. postawy konformistycznej- jednostka naśladuje zachowania jakich nauczyła się podczas procesu
socjalizacji. Dostosowanie się do grupy nie jest stuprocentową gwarancją jego przestrzegania. Po
pierwsze, niekiedy sama grupa akceptuje pewne zachowania, choć są one bezprawne (np. łamanie
przepisów drogowych). Po drugie sama jednostka może w różny sposób reagować na ograniczające ją
przepisy prawa. Dla przykładu warto przytoczyć strukturalną teorię kryminologii pozytywistycznej
Roberta Mertona. Wymienił on pięć sposobów przystosowania jednostki:
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
" konformizm - gdy jednostka zinternalizowała niektóre cele grupy i ma środki by je realizować,
" innowacja - gdy jednostka co prawda zindywidualizowała cele grupy lecz nie posiada środków na ich
realizację, zatem może podejmować działania uznane za bezprawne,
" rytualizm - gdy jednostka ślepo dysponuje środkami (prawem) nie dostrzegając celów swoich
działań,
" wycofanie - gdy jednostka nie mając środków porzuciła również cele. Skutkować to może
patologicznymi zachowaniami jak alkoholizm czy włóczęgostwo,
" bunt - gdy jednostka odrzuca cele grupy a także środki na ich osiągnięcie, proponując inne.
c. postawa legalistyczna - najbardziej pożądana ze względu na jej trwałość i skuteczność. Jednostka
reprezentująca postawę legalistyczną posiada dużą wiedzę na temat obowiązującego prawa, a
przynajmniej szacunek do wartości, jakie te chroni. Zdaje sobie sprawę z doniosłości jego funkcji i
problemów jakie tworzy stan anarchii. Szczera postawa legalistyczna jest jednak trudna do
wypracowania a wszelkie dewiacyjne zachowania określonych instytucji mogą dozgonnie zniechęcić
jednostki do prawa określonego w grupie.
yródła prawa
W doktrynie prawa wyróżnia się kilka sposobów powstawania prawa. Jak zostało już podniesione, system
norm powinien wywodzić się z uznanych przez grupę wartości. To jednak, kto dokonuje ich selekcji oraz
sformułowania podstaw systemu- zależy od danego sposobu powstawania prawa:
a. uznanie zwyczaju za prawo- jeśli praktykowanie określonych wzorów zachowań okaże się dość trwałe,
może ono zostać uznane za prawo. Ten sposób powstawania wiążących norm w społeczeństwie był
szczególnie rozpowszechniony w historii starożytnej i średniowieczu.
b. stanowienie prawa- celowy proces upoważnionej instytucji zmierzający do zbudowania całego
porządku prawnego lub powołanie do życia nowych norm. Stanowienie prawa jest procesem
charakterystycznym dla każdego państwa. Istnieje jednak instytucja tzw. recepcji prawa, gdzie obce
regulacje wprowadza się do państwowego porządku prawnego. Przykładem takiego zabiegu był m.in.
wprowadzenie instytucji świadka koronnego w Polsce. Procedura stanowienia prawa w Polsce zostanie
omówiona w innym opracowaniu.
c. orzecznictwo precedensowe - precedens oznacza uznanie za wiążące raz przyjętego rozwiązania w
danym kazusie. Innymi słowy jedno orzeczenie sądu wiąże inne sądy w sprawach podobnych. prawo
tworzone przez sędziów jest charakterystyczne dla systemu prawa anglosaskiego (tzw. common law).
d. tworzenie prawa przez jurystów - historyczny dziś sposób tworzenia prawa polegający na uznaniu za
wiążące interpretacje znawców prawa (z łac. ius respondendi). Rozpowszechniony w Starożytnym
Rzymie, wymagał dużego autorytetu u prawnika, na którego opinie powoływała się strona przed sądem.
Dziś doktryna może służyć jedynie jako forum postulatów de lege ferenda, choć istnieje praktyka
przywoływania opinii prawników w razie wieloznaczności niektórych przepisów aktów normatywnych.
e. Zawieranie umów międzynarodowych o charakterze prawnym - podmioty prawa międzynarodowego
mogą rozporządzać swoją suwerennością w taki sposób, że posiadają zdolność do zawierania umów z
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
innymi podmiotami w taki sposób, że z kontraktów tych praw wynikają obowiązki, stanowiących dla tych
podmiotów prawo. Przykładem może być m.in. katalog wtórnych zródeł prawa Wspólnot Europejskich.
W polskiej nauce prawa przyjęto założenie, że autorem całości prawa zawartego jest abstrakcyjny
prawodawca. Prawodawca ten funkcjonuje jakby był jedną osobą i jako podmiotowi niezbiorowemu
przypisuje mu się autorstwo wszystkich przepisów krajowych bez względu na czas i miejsce ich
powstania (ponadczasowość prawodawcy). Nadto zakłada się, że prawodawca jest racjonalny, zarówno
językowo jak i aksjologicznie. Jego wartości są stałe, a zakres wiedzy poznawczej jaką posiada jest
nieograniczony. Prawodawca ma działań optymalnie, wykorzystując najbardziej trafne środki do
osiągnięcia konkretnych celów. Niestety, w praktyce kryteria te nie zawsze są realizowane, co nie tylko
stwarza duże problemy z nauką prawa, ale nade wszystko zniechęca przeciętnego obywatela do
pokładania ufności w instytucji państwa.
NORMA PRAWNA
Pojęcie normy prawnej
Norma oznacza wypowiedz skierowaną do danej osoby lub grupy osób, zawierająca nakaz, zakaz lub
dozwolenie określonego zachowania się (wzór powinnego zachowania). Normy prawne istnieją obok
innych norm, z których można wyróżnić obyczaje, normy moralne oraz religijne. Wszystkie wymienione
normy mogą stanowić inspirację lub genezę powstania określonej normy prawnej. Normę prawną
charakteryzuje m.in. to, że odnosi się tylko do czynów a nie do myśli. Ponad to obyczaje etc. nie są
zwykle spisane i ogłoszone, choć i bez tego skutecznie funkcjonują w określonej grupie. Tymczasem
normy prawne zawarte są w przepisach prawa zawartych w aktach normatywnych. Poszczególne rodzaje
norm odróżnia również rodzaj sankcji przewidzianej za jej nieprzestrzeganie. W przypadku norm
prawnych, sankcja ta poparta jest autorytetem państwa, które posiada monopol na egzekucję
poszczególnych przepisów prawa.
Norma prawna skierowana jest do adresata, który zobligowany jest do określanego w normie
zachowania się.
Podziały norm prawnych
Istnieje kilka różnych podziałów norm prawnych. Niżej przedstawione zostały najpopularniejsze z nich:
a. Ze względu na adresata:
" indywidualne - gdzie adresat normy określony jest imiennie, dokładnie wskazany,
" generalne - gdzie adresat określony jest rodzajowo (szeroka grupa adresatów),
b. Ze względu na okoliczności:
" abstrakcyjne - norma odnosi się do nieoznaczonych, potencjalnych zdarzeń,
" konkretne - norma odnosi się do dokładnie określonego zdarzenia,
c. Ze względu na cel:
" sankcjonowane - określa powinne zachowanie adresata,
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
" sankcjonujące - penalizuje sytuację, w której adresat nie zrealizował normy sankcjonowanej,
d. Ze względu na formę:
" nakazujące,
" zakazując,
" dozwalające
e. Ze względu na wartość aksjologiczną
" słuszne - normy odpowiadające przyjętym poglądom co do oceny dobra i zła;
" niesłuszne - przeczące przyjętym kanonom dobra.
f. Ze względu na sposób wyznaczenia danego zachowania:
" bezwzględnie wiążące - wyznaczające tylko jeden schemat zachowania
" względnie wiążące - wyznaczające wzorzec zachowania jeśli umowa nie stanowi inaczej
" semiimperatywne - jednostronnie bezwzględnie wiążące, określające minimalny standard zachowania.
Normy często spotykane w prawie pracy np. minimalne, średnie wynagrodzenie.
Budowa normy prawnej
Co do kwestii ilości elementów składających się na normę prawną istnieją zasadniczo dwie szkoły.
Pierwsza zakłada, że w skład normy wchodzą: hipoteza, dyspozycja i sankcja. Druga natomiast zakłada,
że normy prawne dzielą się na sankcjonowane i sankcjonujące i każda z nich zbudowana jest z osobnych
hipotez i dyspozycji, ale brak realizacji dyspozycji normy sankcjonowanej implikuje hipotezę normy
sankcjonującej. Nie chcąc rozstrzygać doktrynalnego sporu omówię wszystkie trzy wymienione elementy
normy:
a. hipoteza normy - określa indywidualnie lub generalnie adresata (kryterium podmiotowe) oraz warunki
i okoliczności w których norma ma mieć zastosowanie (kryterium przedmiotowe). Ogół takich
przypadków tworzy tzw. zakres zastosowania normy.
b. dyspozycja normy - określa treść zachowania się (nakaz, zakaz, dozwolenie), jakie powinno zostać
podjęte w razie zaistnienia okoliczności zawartych w hipotezie. Całość zachowań zawartych w dyspozycji
nazywa się zakresem normowania normy.
c. sankcja - element określający konsekwencje, jakie wiąże się z brakiem realizacji dyspozycji przy
zaistnieniu warunków określonych w hipotezie danej normy prawnej. W związku na dolegliwość zawartą
w sankcji wyróżnia się:
" sankcje nieważności i bezskuteczności- polegające na odebraniu działaniom podmiotu podstaw
prawnych a zatem ich skuteczności. Charakterystyczne dla prawa cywilnego.
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
" sankcje egzekutywie - polegające na faktycznym unicestwieniu wyników działań podmiotu lub
przymuszenie go do określonego działania. Charakterystyczne dla prawa administracyjnego.
" sankcje penalne- zwane również represyjnymi lub karnymi. Polegają na pozbawieniu jednostki
pewnego cennego dla niej dobra (pieniędzy, wolności, praw wyborczych etc.). Są charakterystyczne dla
prawa karnego.
Niezgodności norm
Kiedy dwie normy posiadają taką samą hipotezę (określają tego samego adresata i takie same
okoliczności) a odmienne dyspozycje mamy do czynienia z niezgodnością norm. Wyróżnia się:
a. wykluczanie norm w formie sprzeczności - niemożliwe jest spełnienie obydwu norm jednocześnie, a
powstrzymanie się od działania jest niewykonalne np. nakazane jest palenie papierosów i jednocześnie
zakazane jest palenie papierosów.
b. wykluczanie norm w formie przeciwieństwa - niemożliwe jest spełnienie obydwu norm jednocześnie,
ale możliwe jest powstrzymanie się od działania (i niespełnienie żadnej z norm) np. jutro o 17.00 bądz w
Rzymie i jutro o 17.00 bądz w Krakowie.
c. niezgodności prakseologiczne - zwane normami syzyfowymi. Normy nie są sprzeczne, ale postąpienie
z dyspozycją jednej z norm niweczy skutki postąpienia z drugą np. otwórz drzwi, jeśli są zamknięte i
zamknij drzwi, jeśli są otwarte.
PRZEPIS PRAWA
Pojęcie przepisu prawa
Przepis prawa jest wypowiedzią w akcie normatywnym, w którego treści zawarta jest norma prawna.
Zarazem jest to najmniejsza jednostka systematyzująca w akcie normatywnym. Przepisy dzielimy na
ogólne (z łac. leges generales) oraz szczególne (z łac. leges speciales), opisujące wyjątki od przepisów
ogólnych. Zasadą jest, że przepis szczególny ma pierwszeństwo w stosowaniu przed przepisem ogólnym
(z łac. lex specialis derogat lex generalis).
Jak zostało już podniesione w przepisach prawa zawarte są normy prawne. Nie jest jednak zasadą, że w
jednym przepisie koniecznie musi być zawarta jedna norma. Możliwa jest sytuacja występowania w
jednym przepisie kilku norm. Zasadą jest także, że jedną normę prawną odnajdziemy w wielu przepisach
prawa.
Wyłuskanie normy z przepisu prawa odbywa się w trakcie procesu stosowania prawa, a dokładniej w
trakcie jej etapu zwanego wykładnią prawa. Pytanie Czy każdy przepis prawa musi podlegać
wykładni? jest jednym z problematycznych w doktrynie prawa. Wg koncepcji nazwanej derywacyjną-
wykładnia prawa jest nieodłącznym elementem procedury stosowania prawa i jej przeprowadzenie jest
nieodzowne. Wg tzw. koncepcji klaryfikacyjnej, wykładnia powinna być przeprowadzana tylko wtedy,
kiesy z przepisu prawa wprost nie wynika norma. Jeśli przepis jest klarowny to nie wymaga on wykładni.
Szczególne rodzaje przepisów prawa
Wśród przepisów prawa można wyróżnić kilka ich specyficznych rodzajów:
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06
a. przepisy odsyłające - przepis odsyła innego przepisu tego samego aktu, innego aktu normatywnego
lub innych norm (np. moralnych) lub poglądów (np. sędziego). Szczególnym rodzajem przepisów
odsyłających są przepisy blankietowe, które wskazują organ kompetentny do wydania odpowiedniego
aktu normatywnego, w którym odnajdzie się określone normy.
b. przepisy przejściowe - zwane intertemporalnymi, regulujące określony stan rzeczy na określony czas
lub regulujące nadmiar prawa tj. sytuację występowania w tym samym czasie niezgodnych ze sobą
norm.
c. przepisy wprowadzające - zawierają termin i tryb wejścia w życie norm ustanowionego aktu
normatywnego. Przepisy wprowadzające mogą być powiązane z przepisami przejściowymi.
d. przepisy uchylające - zwane derogacyjnymi, znoszące aktualnie obowiązujące przepisy aktu
normatywnego i określające wejście w życie nowych przepisów.
Przepisy przejściowe, wprowadzające i uchylające występują najczęściej w ostatniej części aktu
normatywnego zwanym przepisami przejściowymi.
Oznaczenia przepisów prawa
Podstawą oznaczenia przepisu prawa jest artykuł (art.). Artykuły numerowane są kolejno a w razie
wprowadzenia nowego przepisu, który zgodnie z przyjętą systematyką powinien znajdować się pomiędzy
istniejącymi już artykułami, oznacza się go z indeksem górnym np. art. 353, art. 3531, art. 354 KC.
Artykuł może być podzielony na:
" paragrafy (ż) - dla kodeksów
" ustępy (ust.) - dla innych aktów normatywnych
Jeśli w artykule wymienia się pewne przykłady etc. wówczas artykuł lub paragraf/ustęp podzielony jest
na punkty (pkt). Ponieważ często ustępy w akcie normatywnym zapisywane są jako numer z kropką np.
art. 4.1. dla odróżnienia punkty zapisuje się z nawiasem np. 6). Ponad to punkty mogą być podzielone
na litery np. a)
Przeczytaj także artykuły pod tytułem:
Państwo - pojęcie państwa i władzy ::
Prawa człowieka ::
Władza sądownicza w
Polsce ::
Warstwy społeczne ::
Społeczeństwo
http://www.wos.net.pl Kreator PDF Utworzono 15 November, 2010, 19:06


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Prawo karne Zbiór przepisów Wydanie 18
02 Stosowanie przepisów prawa i zasad ekonomiki
teoria Prawo, normy prawne, przepis prawny
wst p do prawoznawstwa normy a przepisy prawa wyk ? mor
Dostosuj zakład do przepisów prawa pracy Komentarz do ankiety kontrolnej bhp na budowie, 2005 cz1
Prawo handlowe Zbiór przepisów Wydanie 10
Porozumienie w sprawie zawieszenia stosowania niektórych przepisów prawa pracy
Prawo Lotnicze Międzynarodowe konwencje prawa lotniczego
AKADEMIA EKONOMICZNA W KRAKOWIE Prawo bankowe Zasady wspólnotowego prawa bankowego wybrane probl

więcej podobnych podstron