CANTON DIGITAL 2 1


Hi-End
Hi-End
Hi-End
Hi-End
Hi-End
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Informacja pierwsza: Canton Digital 2 jest konstrukcją blizniaczą
do Canton Digital 1, tylko nieco mniejszą.
Informacja druga: Canton Digital 1 został wyróżniony trzy lata temu
jako głośnik roku przez EISA...
Digital 2.1
CANTON
Ale to nie wszystko. Digital 1 zdobył wspomniane wy-
...Na podstawie tych dwóch informacji można
różnienie nie za byle co, ale za istotną innowację, która
Digitali 2
nabrać ochoty do przetestowania Digitali 2
Digitali 2,
Digitali 2
Digitali 2
jest w tym samym stopniu udziałem Digitali 2. Test Digitali
2 jest więc jednocześnie prezentacją istoty działania oby-
zwłaszcza jeśli wezmie się dodatkowo pod uwagę,
dwu Digitali. Prezentacją, która nie sprowadza się do ruty-
że są prawie dwukrotnie tańsze od większych
nowego opisu obudowy i zainstalowanych w niej głośni-
pierwowzorów, co zwiększa szanse na znalezienie ków...
Digital 1 i Digital 2 mają bowiem coś więcej niż głośni-
choćby niewielkiej grupy  poważnie
ki, obudowę i zwrotnicę - są wyposażone w elektroniczną
zainteresowanych.
przystawkę - sterownik, korygującą charakterystykę
częstotliwościową, impulsową i fazową. W pamięci ste-
rownika zapisano 10 programów korekcyjnych. Pierwszy
(oznaczony jako  zerowy ), gwarantuje uzyskanie liniowej
charakterystyki częstotliwościowej (w zakresie 25Hz -
20kHz +/- 0,5dB!), ale w oparciu o pomiar wykonany w
fabrycznej komorze bezdechowej - w miejscu odsłuchu
pomieszczenia użytkownika charakterystyka będzie oczy-
wiście inna. Programy od 1 do 3 wprowadzają korekcję
 fizjologiczną , związaną z charakterystykami czułości
słuchu wyznaczonymi przez Fletchera. Wraz z obniża-
niem głośności relatywnie bardziej maleje czułość ucha
na częstotliwości niskie i wysokie niż średnie. Aby utrzy-
mywać taką samą subiektywną równowagę tonalną, wraz
ze ściszaniem należy stopniowo uwypuklać częstotliwoś-
ci niskie i wysokie. Problem w tym, że nie wiadomo, jaki
poziom głośności przyjąć za wzorcowy, przy którym nale-
ży zadbać o charakterystykę liniową. Konstruktorzy Can-
tona założyli, że charakterystyka liniowa odpowiada po-
ziomowi 110dB, i kolejne trzy charakterystyki - od 1. do 3.
- skorygowali tak, aby odpowiedały obniżeniu poziomu
odpowiednio do 100, 90 i 80 dB. Wybór taki wydaje się
być podyktowany stwierdzeniem, że za poziom odniesie-
nia należy przyjąć poziom, na którym obcujemy z natural-
nymi dzwiękami większości instrumentów, a więc poziom
dość wysoki. Dlatego korekcja dla poziomu 80 dB jest już
całkiem spora, różnica między skrajami pasma a częstot-
liwością 300Hz wynosi ok. 6dB. Wielu audiofilów nato-
miast, oduczonych od używania konturów i regulatorów,
nieco wbrew doświadczeniom Fletchera, słucha nawet
bardzo cicho przy liniowej charakterystyce; działanie ko-
rekcji Cantona może więc zdziwić wyraznym  podbiciem
basów i wysokich częstotliwości, jednak na szczęście ko-
rekcja jest dobrowolna - można pozostać przy charakte-
rystyce liniowej na każdym poziomie głośności.
Kolejnych sześć zaprogramowanych korekcji pozwala
na: podbicie basów w zakresie 50Hz; podbicie basów
i wysokich z lekkim cofnięciem  wyższego środka (za-
kres  prezencyjny ); jak wyżej, ale bez podbicia basów;
jak wyżej, ale z podbiciem najniższych częstotliwości (aż
do 20Hz); osłabienie niskich częstotliwości (stopniowo już
poniżej 100Hz, aż do 20Hz), osłabienie wysokich. Abstra-
hując od indywidualnych upodobań, które mogą skłaniać
np. do uwypuklania basu, wydaje się, że najpożyteczniej-
sze są dwie ostatnie z wymienionych charakterystyk -
sposób osłabienia niskich częstotliwości wskazuje, że ko-
rekcja ta może być korzystna przy ustawieniu kolumn
bardzo blisko tylnej ściany (zwiększona reaktancja pro-
mieniowania będzie oddziaływała na charakterystykę w
przeciwnym kierunku), delikatne osłabienie wysokich to-
nów może być natomiast pożądane w słabo wytłumionych
pomieszczeniach.
Każdą z tych  fabrycznych charakterystyk użytkownik
może ponadto zmodyfikować.
Dodatkową korekcję w zakresie najniższych częstotli-
wości może wprowadzić filtr  SC , rozciągający liniowe
pasmo przenoszenia do 25Hz, poniżej których charakte-
rystyka opada już bardzo stromo, odciążając głośnik nis-
kotonowy od niebezpiecznie dużych amplitud w zakresie
infrasonicznym.
52 AUDIO 6/99
Korygować czy nie?
Problem wysokiej wierności
przetwarzania jest złożony; wpływ
na jakość transmitowanego dzwię-
ku mają poszczególne urządzenia,
a także sama akustyka pomiesz-
czenia odsłuchowego. Nawet jeśli
Sterownik - korektor cyfrowy
zdajemy sobie sprawę ze wszyst-
systemu Digital 2.1 pozwala na skompensowanie akus-
kich zagrożeń, to staramy się im
przeciwdziałać już tam, gdzie się
tyki pomieszczenia i podniesienie jakości przetwarzania
rodzą, udoskonalając każde z urzą-
o dwie klasy. Precyzyjne kształtowanie charakterystyki
dzeń i aranżując akustycznie pokój,
amplitudowej i czasowej nie ma bowiem wiele wspólne-
w którym czytając Audio, delektuje-
my się muzyką. Dewiza, że aby
go z prymitywnym działaniem kilkupunktowych
uzyskać dzwięk doskonały, należy
korektorów graficznych.
dbać o jakość każdego elementu
mającego nań wpływ i rozwiązywać
Ale naważniejsza i najwartoś- rownikiem, potrzebną przy doko-
problemy w zarodku, jest uznawana
ciowsza korekcja dopiero przed nywaniu pomiarów. Jest to pew-
zarówno przez wszystkich  uświa-
nami. Możemy bowiem wprowa- na niedoskonałość sterownika, domionych audiofilów, jak i kon-
dzić, na podstawie pomiarów który nie posiada regulacji napię- struktorów. Dopracowuje się kon-
strukcje - np. zespołów głośniko-
przeprowadzonych w naszym cia wyjściowego, co rozwiązało-
wych - również w detalach, stosu-
pomieszczeniu, własną popraw- by powyższy problem. Poza tym
jąc wysokiej jakości elementy w
kę, linearyzującą charakterysty- mamy jednak możliwość najróż-
Program 0(zero) - charakterystyka
Program 0(zero) - charakterystyka
Program 0(zero) - charakterystyka
Program 0(zero) - charakterystyka
Program 0(zero) - charakterystyka
zwrotnicach, wymyślając nowe ro-
liniowa 110 dB
liniowa 110 dB
liniowa 110 dB
liniowa 110 dB
liniowa 110 dB
kę przetwarzania i optymalizują- niejszych połączeń, wtrącenia
dzaje membran i ich zawieszeń, in-
cą odpowiedz impulsową dla za- sterownika w drogę sygnałów
westując w lepsze układy mag-
danego miejsca odsłuchu. Doko- analogowych, między sygnał cyf- netyczne, wzmacniając obudowy.
nanie pomiarów umożliwia będą- rowy a analogowy, i w drogę syg- Wszystko to oczywiście prowadzi w
dobrym kierunku, lecz często oka-
ce na wyposażeniu oprogramo- nału cyfrowego, a więc można
zuje się, że do ideału wciąż pozo-
wanie, natomiast komputer i mik- w ten ostatni sposób podłączyć
staje daleko. Zwłaszcza gdy dopra-
rofon pomiarowy są dostępne u systemy Digital 1 lub Digital 2
cowane i przemierzone w komorze
dystrybutora, przy czym pierw- do wzmacniacza cyfrowego TacT
bezechowej i kontrolnym pomiesz-
sze ustawienie kolumn bezpłat- Millennium. Jest to zresztą naj-
czeniu odsłuchowym kolumny nie
nie wykonuje sam przedstawiciel szlachetniejszy sposób połącze- chcą  zagrać u nas, mimo wysiłku
firmy. Do programowania ste- nia. Ponieważ zastosowanie włożonego w akustyczną adapta-
Program 1 - charakterystyka
Program 1 - charakterystyka
Program 1 - charakterystyka
Program 1 - charakterystyka
Program 1 - charakterystyka
cję. Po pierwsze, nawet najlepsze
rownika i wykonania pomiarów wzmacniacza cyfrowego jest ma-
fizjologiczna 100 dB
fizjologiczna 100 dB
fizjologiczna 100 dB
fizjologiczna 100 dB
fizjologiczna 100 dB
przetworniki nie mają doskonale
wymagany jest komputer PC z ło prawdopodobne (cena...), więc
płaskiej charakterystyki częstotli-
procesorem co najmniej klasy zastanawiając się nad pracą ze
wościowej, po drugie nawet naj-
486DX z systemem operacyjnym wzmacniaczami analogowymi
lepiej przygotowane pomieszcze-
DOS 6.0 lub nowszym. możemy rozważać, czy lepiej za-
nie wnosi własne rezonanse. Kie-
Sterownik najlepiej włączyć silać sterownik sygnałem cyfro- dy niedoskonałości urządzeń i po-
między zródła a wzmacniacz zin- wym, czy analogowym. Może wy- mieszczenia nieszczęśliwie się sku-
mulują, wówczas rezultaty, mimo
tegrowany lub przedwzmacniacz. dawać się, że jeśli mamy dobry
poniesionych kosztów, mogą być
Może pełnić rolę przetwornika C/ przetwornik w odtwarzaczu CD,
bardzo rozczarowujące...
A dla podłączonych zródeł cyfro- to lepiej wykorzystać go i zasilać
Na bolączkę zaburzenia cha-
wych (może przyjąć sygnały cyf- sterownik sygnałem analogo-
rakterystyki częstotliwościowej, wy-
Program 2 - charakterystyka
Program 2 - charakterystyka
Program 2 - charakterystyka
Program 2 - charakterystyka
Program 2 - charakterystyka
rowe z trzech zródeł, przez dwa wym. Jednak sterownik działa ja-
nikającą z interakcji niedoskonałych
fizjologiczna 90 dB
fizjologiczna 90 dB
fizjologiczna 90 dB
fizjologiczna 90 dB
fizjologiczna 90 dB
gniazda koncentryczne i jedno ko korektor cyfrowy, i wchodzące
głośników w niedoskonałym po-
optyczne), może odesłać skory- sygnały analogowe musi prze- mieszczeniu, wymyślono już daw-
gowany sygnał cyfrowy, może tworzyć na cyfrowe; jeśli na wy- no lekarstwo - korektor graficzny.
Jednak lekarstwo to okazało się nie
przyjąć i odesłać sygnały analo- jściu chcemy uzyskać sygnał
tylko niedoskonałe, ale i mające
gowe. Sterownik można włączyć analogowy, to kolejna, odwrotna
poważne skutki uboczne. Ponadto
między odtwarzacz z regulowa- konwersja jest nieuchronna. Dla-
prowadziło do uzależnienia i skła-
nym wyjściem a końcówkę mo- tego lepiej wejść do sterownika z
niało do przedawkowania. Niedo-
cy, ale wówczas pojawi się prob- sygnałem cyfrowym, który od ra-
skonałe, bowiem dziesięciopasmo-
lem z regulacją poziomu za ste- zu zostanie poddany obróbce.
wy, a czasami tylko pięciopasmowy
Tłumaczy to, dlaczego tak mało korektor jest zbyt niedokładny, aby
interweniować w dokładnie wy- Program 3 - charakterystyka
Program 3 - charakterystyka
Program 3 - charakterystyka
Program 3 - charakterystyka
jest wejść analogowych do ste- Program 3 - charakterystyka
Elementy tradycyjnej
fizjologiczna 80 dB
fizjologiczna 80 dB
fizjologiczna 80 dB
fizjologiczna 80 dB
fizjologiczna 80 dB
branych punktach charakterystyki
rownika - dedykowane są one
techniki głośnikowej -
częstotliwościowej, gdzie następu-
tylko zródłom analogowym. Je-
zmodyfikowany sygnał je zaburzenie. Skutki uboczne to
żeli natomiast nie mamy zaufa-
wprowadzenie zniekształceń fazo-
rozdziela między poszcze-
nia do wbudowanego w sterow-
wych, właściwych działaniu tra-
gólne głośniki zwrotnica
nik przetwornika, powinniśmy
dycyjnych obwodów rezonanso-
konwersji C/A dokonać po obrób- wych, podniesienie poziomu szumu
bierna.
wskutek wtrącenia w drogę sygnału
elementów wzmacniających. Dzia-
łanie korektora graficznego naj-
częściej odbijało się na jakości
dzwięku w stopniu większym niż
Program 4
Program 4
wady, które miał on wyeliminować. Program 4
Program 4
Program 4
Jednak wiara, że korektor  pomo-
że , prowadziła jego użytkowników
(mnie również) do nieustannych
eksperymentów; miało być prze-
cież tylko kwestią czasu i doświad-
czeń odnalezienie właściwego
ustawienia suwaków, gwarantują-
cego uzyskanie idealnej charakte-
rystyki częstotliwościowej. To na-
zwałem uzależnieniem. A wśród in-
nych użytkowników korektory słu-
żyły do prowadzonego z premedy-
Program 5
Program 5
Program 5
Program 5
Program 5
dok. na str. 54
AUDIO 6/99
53
s
Hi-End
Hi-End
Hi-End
Hi-End
Hi-End
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
Zespoły głośnikowe
ce sygnału, niezależnym prze- (do odpowiednio niskiego dostro-
tacją odkształcania charakterystyki
twornikiem podłączonym do jenia - do ok. 30Hz, jego tunel
częstotliwościowej, niemiłosierne-
wyjścia cyfrowego. sięga niemal do tylnej ścianki,
go podbijania skrajów pasma. To
nazwałem przedawkowaniem. Tyle o części cyfrowej syste- mając długość 28 cm), pozwala-
Problem nadużywania, a w za- mu, przejdzmy do właściwych jący liniowo pracować układowi
sadzie używania korektorów gra-
kolumn. Jak już można było za- rezonansowemu, czyli przepom-
ficznych nie wymagałby jednak dzi-
uważyć, cyfrowa korekcja w powywać dużą objętość powiet-
siaj już takiego roztrząsania, jako
systemach Digital 1 i 2 przebie- rza bez nadmiernych prędkoś-
że po zdobyciu (niedobrych) do-
ga na pełnym sygnale, nie ozna- ci. Zwrotnica została podzielona
świadczeń i kilku podobnych wy-
cza cyfrowej korekcji i filtrowa- między dwie płytki, znajdujące
kładów w specjalistycznej prasie
Program 6
Program 6
Program 6
Program 6
Program 6
audiofilska społeczność odstąpiła nia poszczególnych głośników się za głośnikami niskotonowy-
od korektorów graficznych, a pro- (tak jak np. w systemie Cine- mi. Dolna zawiera filtr dolnoprze-
ducenci sprzętu szybko na to zare-
Master Jamo). Same kolumny pustowy dla głośników baso-
agowali... wycofali je z ofert, nie
Digital 1 i Digital 2 są więc za- wych, górna - filtry dla sekcji
próbując walczyć o przetrwanie
silane sygnałem analogowym z średnio-wysokotonowej. Głośnik
mało pożytecznych urządzeń. W
zewnętrznego wzmacniacza, i średniotonowy pracuje w komo-
tym samym okresie, gdy korektory
3
3
3
3
mają konwencjonalną, w pełni rze ok. 10dm3, dodatkowe wzmoc-
umierały śmiercią naturalną, dyna-
micznie rozwijała się technika cyf- analogową konstrukcję. Układ nienia stanowią dwa wieńce -
rowa. Pojawiła się nowa perspekty- jest trójdrożny, z dwoma głośni- jeden między głośnikami nisko-
wa - korektorów cyfrowych, które
kami niskotonowymi (w Digita- tonowymi, drugi pod dolnym, a
będą skuteczniejsze i pozbawione
lach 1 - 26 cm, w Digitalach 2 - także płyta podtrzymująca tunel
wad swoich analogowych poprzed-
Program 7
Program 7
Program 7
Program 7
Program 7
22 cm). Ciekawostką jest kon- bass-reflexu. Obudowę przygo-
ników.
centryczny przetwornik średnio- towano częściowo z płyt MDF-u,
Nauka, jaka płynęła ze stoso-
wysokotonowy, przypominają- częściowo z płyt wiórowych. For-
wania prymitywnych, kilkukanało-
wych korektorów graficznych, pro- cy głośniki samochodowe. Nie ma obudowy jest skromna, ale
wadziła do uogólniającego stwier- przeprowadzono implementacji elegancka. Firma jest od lat wier-
dzenia, że wady jednych urządzeń
kopułki wysokotonowej w układ na wprowadzonej kiedyś linii, po
nie mogą być naprawiane przez in-
magnetyczny głośnika średnio- której można rozpoznać wszyst-
ne. Stąd też należy dążyć do udos-
tonowego, osadzono ją na wy- kie jej najlepsze wyroby, czyli ak-
konalania poszczególnych ogniw w
stającym z niego trzpieniu. tualnie konstrukcje Digital i mo-
systemie reprodukcji dzwięku, i po-
Przetwornik średniotonowy ma dele serii Ergo. Mianowicie gór-
niechać prób korekcji, która zrobi
18cm, aluminiowa kopułka wy- ne krawędzie są mocno zaokrąg-
więcej złego niż dobrego. Ale tech-
Program 8
Program 8
Program 8
Program 8
Program 8
nika cyfrowa każe zrewidować ten sokotonowa tradycyjne 25mm. lone poprzez wstawienie dużych
pogląd.
Membrany przetworników nis- ćwierćwałków, a powierzchnia
Wypada więc wrócić do pyta-
kotonowych i średniotonowych przedniej ścianki na wysokości
nia, czy za pomocą dodatkowych
są polipropylenowe, zawiesze- mocowania głośników pokryta
korekcji można naprawiać błędy
nia gumowe, a kosze to odlewy jest welurem. Pozostałe powierz-
wnoszone zarówno przez urządze-
z tworzywa. Wypada dodać, chnie oklejone są naturalnym for-
nia, jak i akustykę pomieszcze-
że wszystkie głośniki zostały nirem. Gniazdo przyłączeniowe
nia. Jednoznaczna odpowiedz jest
przygotowane własnymi siłami jest podwójne.
trudna, bowiem zależy od sposobu,
w jaki korekcja będzie przeprowa- firmy Canton, która jest na tyle Aktualnie sprzedawane są
dzana, jak i rodzaju zniekształceń,
dużym producentem, że może wersje Digital 1.1 i Digital 2.1,
które chcemy jej poddać. Nie moż-
sobie pozwolić na taką produk- różniące się od pierwowzorów
Program 9 na skorygować każdego rodzaju
Program 9
Program 9
Program 9
Program 9
cję. zastosowaniem lepszego DSP
zniekształceń (stąd też dbałość o
Imponujący jest otwór bass- w sterowniku - Motoroli 56007,
jakość poszczególnych komponen-
reflex, mający średnicę 10 cm, w miejsce 56004.
tów jest wciąż ważna), a te, które
potencjalnie można naprawić, do
ich zredukowania wymagają dzia- Dla uzyskania jak najlepszych charakterystyk
łania dokładnych i wysokiej jakości
kierunkowych zastosowano koncentryczny układ śred-
programów. Jednocześnie nie moż-
nio-wysokotonowy, przypominający nieco  koaksjale
na liczyć, że drogą korekcji zostaną
wyeliminowane całkowicie, a więc i
samochodowe...
w ich obszarze nie należy zanie-
dbywać działań tradycyjnych, prze-
ciwdziałających ich wzrostowi.
Aproksymowana charakterystyka
Aproksymowana charakterystyka
Aproksymowana charakterystyka
Aproksymowana charakterystyka
Aproksymowana charakterystyka
Najłatwiej poddać korekcji cha-
pomieszczenia odsłuchowego
pomieszczenia odsłuchowego
pomieszczenia odsłuchowego
pomieszczenia odsłuchowego
pomieszczenia odsłuchowego
podczas testów Audio rakterystykę częstotliwościową; do-
podczas testów Audio
podczas testów Audio
podczas testów Audio
podczas testów Audio
konując pomiarów w pomieszcze-
niu odsłuchowym, można poddać
korekcji cały system, wliczając weń
również akustykę pomieszczenia
odsłuchowego. Po zaangażowaniu
techniki cyfrowej można poddać
korekcji również charakterystykę
impulsową. Zawsze należy jednak
pamiętać, że korekcja  obowiązuje
w wybranym do pomiaru miejscu
odsłuchowym, dla głośników usta-
wionych w określony sposób. Jeśli
Zmiana charakterystyki
Zmiana charakterystyki
Zmiana charakterystyki
Zmiana charakterystyki
Zmiana charakterystyki
głośniki mają złe charakterystyki
częstotliwości
częstotliwości
częstotliwości
częstotliwości
częstotliwości
kierunkowe, lub jeśli pomieszcze-
nie jest bardzo słabo wytłumione,
to wówczas nawet niewielkie odsu-
nięcie słuchacza od założonego
miejsca odsłuchu spowoduje gwał-
towną degradację dzwięku. Biorąc
to pod uwagę ponownie należy
przypomnieć, że nigdy dość zabie-
gów poprawiających samą akusty-
kę pomieszczenia odsłuchowego,
nigdy dość doskonalenia samego
głośnika, bez względu na możli-
Zmierzone charakterystyki wość wprowadzenia jakiejkolwiek
Zmierzone charakterystyki
Zmierzone charakterystyki
Zmierzone charakterystyki
Zmierzone charakterystyki
częstotliwości z odpowiedzi
częstotliwości z odpowiedzi
częstotliwości z odpowiedzi
częstotliwości z odpowiedzi
częstotliwości z odpowiedzi
elektronicznej korekcji.
impulsowej
impulsowej
impulsowej
impulsowej
impulsowej
54 AUDIO 6/99


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
A Digital
E book O Zachowaniu Sie Przy Stole Netpress Digital
[Photography Ebook] digital photography hacks
32 Kanal Digital Eingangskarte fuer RS232
Auto alarm Digital Tytan DS200 instr obslugi
DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY
Digital Mode Interface Kit
Sprzysiezenie Starcow Netpress Digital Ebook
Ebook Szczesliwi Netpress Digital
Altagamma Digital Luxury Experience 2012a
Ebook Sonety Netpress Digital
DIGITAL OUTPUT ANGULAR ACCELEROMETER 8556
Ebook Pocalunek Netpress Digital
Exploring Digital Photography
Digital Clock

więcej podobnych podstron