38 242106 specjalista do spraw doskonalenia organizacji


Specjalista do spraw doskonalenia
organizacji
(242106)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw doskonalenia organizacji
(242106)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-038-2 (38)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ............................................................. 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfikacjach ... 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy ................................................ 4
2. Opis zawodu .......................................................................................... 6
2.1. Synteza zawodu ....................................................................... 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary występowania
zawodu .................................................................................... 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia pracy,
zagrożenia, organizacja pracy) ................................................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym przeciwwska-
zania do wykonywania zawodu ................................................ 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia pracy
w zawodzie ............................................................................... 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/walidacji
kompetencji............................................................................... 8
2.7. Zadania zawodowe ................................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych.............................................. 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a poziomem
kwalifikacji w ERK/PRK............................................................. 9
3. Opis kompetencji zawodowych .......................................................... 10
3.1. Identyfikowanie, analizowanie i monitorowanie obszarów wy-
magajÄ…cych doskonalenia w organizacji Kz1 ........................... 10
3.2. Planowanie i organizowanie procesów doskonalenia Kz2 ....... 11
3.3. Badanie skuteczności i efektywności wdrożonych rozwiązań
Kz3 ........................................................................................... 12
3.4. Kompetencje społeczne KzS ................................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ............................................................ 14
5. SÅ‚ownik .................................................................................................. 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS 2010):
242106 Specjalista do spraw doskonalenia organizacji
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standardów
Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2421  Specjaliści do spraw zarządzania i organizacji
(w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada
grupie 2421 Management and organization analysts).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Dział 74. Po-
została działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, Grupa 74.9.
Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej
niesklasyfikowana.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: analizy
zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz głównie wyni-
ków badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 6 przedsiębiorstwach
(duże  1, średnie  3, małe - 1, mikro - 1, w tym produkcyjne - 1, usługowe - 4,
inne - 1) przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Anna Szymańska  Kancelaria Adwokacka Anna Szymańska Radosław
Szymański S.C. w Warszawie,
" Krzysztof Szadkowski  Surtex Sp. z o.o. Sosnowieckie Przedsiębior-
stwo Handlowe w Sosnowcu,
" Ewelina Gorczyca  Rossmann SDP Sp. z o.o. w Aodzi,
" Edyta Kozieł  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Radomiu.
Ewaluatorzy:
" Agnieszka Bergtold  PER ASPERA w Warszawie,
" Agnieszka Gąsior  Urząd Skarbowy w Mińsku Mazowieckim.
4
Recenzenci:
" Bożenna Marczewska  Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Rolnic-
twa w Warszawie,
" Jana Chudzik  ekspert niezależny, były pracownik Instytutu Rynku Ka-
pitałowego  WSE Reasearch S.A., Grupa Kapitałowa Giełdy Papierów
Wartościowych.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Monika Zakrzewska (przewodniczÄ…ca)  PKPP Lewiatan w Warszawie,
" Jerzy Kwieciński  Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
w Warszawie,
" Wojciech Jabłoński  przedstawiciel pracodawców WJJ Consulting
w Radomiu,
" Marek Małysa  Zarząd Regionu NSZZ  Solidarność Ziemia Radomska
w Radomiu.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw doskonalenia organizacji jest inicjatorem działań mają-
cych na celu usprawnianie obszarów działalności przedsiębiorstwa lub instytucji.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Specjalista do spraw doskonalenia organizacji zajmuje siÄ™ tworzeniem stra-
tegii rozwoju organizacji oraz nadzorowaniem i monitorowaniem realizacji tej
strategii. Celem jego pracy jest inicjowanie i prowadzenie działań mających na
celu usprawnienie i rozwój poszczególnych obszarów działalności przedsię-
biorstwa lub instytucji. Osoba zatrudniona na tym stanowisku wybiera metody
i narzędzia doskonalenia w celu osiągnięcia założonych wyników. Sporządza
prognozy i analizy dotyczące procesów oraz raportuje wyniki. Do jego obowiąz-
ków należy analizowanie wskazników działalności firmy oraz bieżących rapor-
tów, które to dostarczają mu informacji niezbędnych do podjęcia właściwych
decyzji. Do zadań specjalisty do spraw doskonalenia organizacji należy również
współpraca z ośrodkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi oraz poszukiwa-
nie i dobór nowych technologii. Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpo-
wiada za koordynowanie projektów oraz weryfikację końcowych rezultatów
wprowadzonych udoskonaleń.
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Specjalista do spraw doskonalenia organizacji pracuje w pomieszczeniach
biurowych oraz w terenie, jeżeli wymaga tego sytuacja. Podstawowymi narzę-
dziami pracy są: komputer z dostępem do Internetu oraz programy służące do
zbierania i analizowania danych oraz informacji, telefon, fax. Długotrwała praca
przy komputerze wiąże się z obciążeniem dla wzroku i kręgosłupa. Osoba
zatrudniona na tym stanowisku pracuje pod presją czasu, podejmuje ważne dla
firmy decyzje, co może sprzyjać rozwojowi chorób psychosomatycznych. Jest
to stanowisko samodzielne, ale pod nadzorem przełożonego (może podlegać
bezpośrednio prezesowi lub osobie odpowiedzialnej za rozwój organizacji 
dyrektorowi ds. rozwoju organizacji). Praca nie jest rutynowa, osoba wykonujÄ…-
ca ten zawód musi umieć samodzielnie organizować sobie czas i zadania.
W naturę zawodu wpisane są częste kontakty z ludzmi (np. podczas prowa-
dzenia projektów oraz wprowadzania zmian). Czas pracy zwykle wynosi ok. 8 h
dziennie, ale nie są to godziny stałe, może również pracować w zadaniowym
trybie pracy. W dużej mierze czas pracy osoby pracującej na tym stanowisku
zależny jest od ilości i rodzaju zadań, które w danym czasie osoba ta realizuje
lub nadzoruje.
6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu specjalisty do spraw doskonalenia organizacji wy-
maga szeroko rozwiniętych umiejętności analitycznych oraz zdolności interper-
sonalnych. Pracownik powinien posiadać wysokie kompetencje  doskonała
orientacja w działalności danej organizacji jest podstawą do realizowania zadań
na tym stanowisku. Specyfika zawodu wymaga zdolności organizacyjnych oraz
samodzielności w wykonywaniu zadań przy jednoczesnej umiejętności pracy
zespołowej, dyscypliny, terminowości i asertywności. Specjalista do spraw
doskonalenia organizacji musi posiadać również szeroko rozwinięte umiejętno-
ści negocjacji niezbędne przy prowadzeniu projektów oraz wprowadzaniu
zmian. Osoba ta powinna być stanowcza, umieć motywować podległy personel
 członków zespołów projektowych, środowisko, w którym wdrażane są nowe
rozwiÄ…zania organizacyjne/technologiczne. Specjalista do spraw doskonalenia
organizacji powinien posiadać szeroko rozwinięte umiejętności dostrzegania
związków przyczynowo-skutkowych. Wymagana jest również konsekwencja
w działaniu, umiejętność pracy zespołowej. Ze względu na specyfikę zawodu
pracownik powinien cechować się umiejętnością pracy w stresie, powinien
podejmować właściwe decyzje nawet pod presją czasu. Specjalista do spraw
doskonalenia organizacji powinien być osobą kreatywną, otwartą na innowa-
cyjne rozwiÄ…zania.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Specjalista do spraw doskonalenia organizacji powinien posiadać wykształ-
cenie wyższe pierwszego stopnia z zakresu zarządzania, ekonomii lub ukoń-
czyć studia kierunkowe w branży, w której będzie odpowiedzialny za doskona-
lenie. Pożądana jest znajomość języków obcych (przynajmniej jednego) oraz
obsługi komputera. Osoba pracująca na stanowisku specjalisty do spraw do-
skonalenia organizacji powinna posiadać umiejętność doboru metod i stosowa-
nia narzędzi potrzebnych do analizowania danych oraz informacji. Ważne jest
zdobywanie kompetencji na dodatkowych szkoleniach i kursach dotyczÄ…cych
zarzÄ…dzania projektami oraz zarzÄ…dzania zmianami. Specjalista do spraw do-
skonalenia organizacji powinien posiadać doświadczenie zawodowe w branży,
w której pracuje.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Uzyskane kompetencje zawodowe można potwierdzić dyplomem ukończe-
nia uczelni wyższej na kierunkach zarządzanie, ekonomia. Specjalista do
spraw doskonalenia organizacji powinien ciągle rozwijać swoje kompetencje.
Osoby na tym stanowisku powinny brać udział w dodatkowych kursach, szko-
leniach, studiach podyplomowych. W ten sposób możliwe jest uzyskanie do-
datkowych kompetencji. Pożądane są dla tego zawodu między innymi kursy
z obszaru doskonalenia umiejętności negocjacyjnych, technik przeprowadzania
analiz, umiejętności zarządzania projektami, czy też koordynowania prac ze-
społu projektowego. Dodatkowo wskazany jest udział w konferencjach branżo-
wych, prezentujÄ…cych nowe rozwiÄ…zania i technologie. Specjalista do spraw
doskonalenia organizacji może pracować w zawodach pokrewnych: 242223
Specjalista do spraw planowania strategicznego; 242107 Specjalista do spraw
konsultingu. Specjalista do spraw doskonalenia organizacji może awansować
na stanowisko kierownicze.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami BHP, ochrony
ppoż., ergonomii i ochrony środowiska (niezbędne kompetencje: Kz1,
Kz2, Kz3, KzS).
Z2. Opracowywanie strategii rozwoju organizacji (niezbędne kompetencje: Kz1,
Kz2, KzS).
Z3. Realizowanie strategii rozwoju organizacji (niezbędne kompetencje: Kz2,
KzS).
Z4. Analizowanie istotnych wskazników działalności organizacji w celu wska-
zania obszarów doskonalenia (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz3, KzS).
Z5. Identyfikowanie problemów i poszukiwanie rozwiązań w celu doskona-
lenia organizacji (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z6. Realizowanie projektów badawczo-rozwojowych (niezbędne kompeten-
cje: Kz1, Kz3, KzS).
Z7. Doskonalenie istniejących procesów i technologii w celu minimalizacji
kosztów działalności i wzrostu satysfakcji klientów (niezbędne kompe-
tencje: Kz2, KzS).
Z8. Przygotowywanie i wdrażanie narzędzi doskonalenia procesów (niezbęd-
ne kompetencje: Kz3, KzS).
Z9. Doskonalenie procedur i instrukcji postępowania (niezbędne kompeten-
cje: Kz2, KzS).
Z10. Raportowanie z postępu prac nad projektami, inicjatywami oraz działa-
niami udoskonalającymi (niezbędne kompetencje: Kz3, KzS).
Z11. Weryfikowanie końcowych rezultatów wykonanych projektów (niezbędne
kompetencje: Kz3, KzS).
8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Identyfikowanie, analizowanie i monitorowanie obszarów wymagających
doskonalenia w organizacji (potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z2,
Z4, Z5, Z6).
Kz2  Planowanie i organizowanie procesów doskonalenia (potrzebne do
wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z5, Z7, Z9).
Kz3  Badanie skuteczności i efektywności wdrożonych rozwiązań (potrzebne
do wykonywania zadań: Z1, Z4, Z6, Z8, Z10, Z11).
KzS  Kompetencje spoÅ‚eczne (potrzebne do wykonywania zadaÅ„: Z1÷Z11).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w zawodzie
specjalista do spraw doskonalenia organizacji sugeruje się wykorzystać do
opisu kwalifikacji na poziomie 6 właściwym dla wykształcenia wyższego pierw-
szego stopnia w Europejskiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest
uzasadniony miejscem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjal-
ności (grupa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw doskonalenia organizacji:
1) w zakresie wiedzy: posiada zaawansowanÄ… wiedzÄ™ dotyczÄ…cÄ… otoczenia
wewnętrznego i zewnętrznego organizacji; zna fakty, teorie, metody oraz
założone zależności między nimi, różnorodne, złożone uwarunkowania
prowadzonej działalności w zakresie doskonalenia organizacji;
2) w zakresie umiejętności: posiada umiejętności do innowacyjnego wykony-
wania zadań dotyczących doskonalenia organizacji poprzez rozwiązywanie
złożonych i nietypowych problemów w zmiennych i nie w pełni przewidy-
walnych warunkach; samodzielnie planuje proces własnego uczenia się;
komunikuje siÄ™ z otoczeniem, odpowiednio uzasadniajÄ…c swoje stanowisko.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefiniowanych
w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z4, Z5, Z6 wymaga posiadania kom-
petencji zawodowej Kz1.
3.1. Identyfikowanie, analizowanie, monitorowanie obszarów
wymagajÄ…cych doskonalenia w organizacji Kz1
Wiedza  zna i rozumie w zaawanso- Umiejętności  wykonuje innowacyjnie
wanym stopniu fakty, teorie, metody złożone zadania zawodowe oraz roz-
oraz złożone zależności z zakresu wiązuje nietypowe problemy w zmien-
monitorowania, analizowania i identy- nych i nie w pełni przewidywalnych
fikowania obszarów wspomagających warunkach z zakresu monitorowania,
doskonalenie w organizacji, w szcze- analizowania i identyfikowania obsza-
gólności zna: rów wspomagających doskonalenie
w organizacji, w szczególności potrafi:
- zasady i przepisy BHP, ochrony
ppoż., ergonomii, ochrony środowi- - przestrzegać zasad i przepisów
BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
ska w zakresie monitorowania,
ochrony środowiska w zakresie
analizowania i identyfikowania ob-
monitorowania, analizowania
szarów doskonalenia w organizacji;
i identyfikowania obszarów dosko-
- metody badań trendów i zmian
nalenia w organizacji;
w otoczeniu organizacji;
- przewidywać trendy i zmiany
- zasady funkcjonowania organizacji;
w otoczeniu organizacji;
- metody i narzędzia tworzenia
- określać zasady funkcjonowania
strategii doskonalenia;
organizacji;
- zasady przeprowadzania analiz;
- dobierać metody i narzędzia two-
- metody i narzędzia identyfikowania
rzenia strategii;
obszarów wymagających uspraw-
- interpretować wskazniki operacyj-
nienia;
ne i finansowe;
- klasyfikację i rodzaje wskazników
- sporządzać analizy jakościowe
operacyjnych i finansowych;
i ilościowe w celu doskonalenia
- system zbierania pomysłów z firmy
organizacji;
i z jej otoczenia;
- dobierać metody i narzędzia iden-
- metody pozyskiwania informacji
tyfikowania obszarów wymagają-
z zakresu nowych technologii
cych usprawnienia;
i metod optymalizacji.
- stosować metody i narzędzia
identyfikowania obszarów wyma-
gajÄ…cych usprawnienia;
- współpracować z instytucjami na-
ukowymi i badawczo-rozwojowymi;
- pozyskiwać informacje z zakresu
nowych technologii i metod opty-
malizacji.
10
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z5, Z7, Z9 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Planowanie i organizowanie procesów doskonalenia
Kz2
Wiedza  zna i rozumie w zaawanso- Umiejętności  wykonuje innowacyj-
wanym stopniu fakty, teorie, metody nie złożone zadania zawodowe oraz
oraz złożone zależności z zakresu rozwiązuje nietypowe problemy
planowania i organizowania procesów w zmiennych i nie w pełni przewidy-
doskonalenia, w szczególności zna: walnych warunkach z zakresu plano-
wania i organizowania procesów do-
- zasady i przepisy BHP, ochrony
ppoż., ergonomii, ochrony środo- skonalenia, w szczególności potrafi:
wiska w zakresie planowania i or- - przestrzegać zasad i przepisów
ganizowania procesów doskona- BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
lenia; ochrony środowiska w zakresie
- procedury i instrukcje funkcjonujÄ…- planowania i organizowania pro-
cesów doskonalenia;
ce w organizacji;
- przestrzegać procedur i instrukcji
- procesy w organizacji;
funkcjonujÄ…cych w organizacji;
- zasady tworzenia harmonogramu
- identyfikować procesy w organizacji;
projektu;
- metody planowania i organizowa- - opracowywać strategie rozwoju
organizacji;
nia nowych wdrożeń;
- zasady i techniki prowadzenia - stosować zasady i narzędzia w two-
rzeniu harmonogramu projektu;
negocjacji;
- zasady doboru zespołu projekto- - dobierać metody planowania
i organizowania nowych wdrożeń;
wego;
- zasady i narzędzia koordynacji - stosować zasady i techniki prowa-
dzenia negocjacji;
działań związanych z realizacją
projektów; - dobierać zespół projektowy;
- zasady kierowania, motywowania - stosować zasady koordynacji dzia-
i nadzoru grupy projektowej. łań związanych z realizacją projek-
tów;
- motywować grupę projektową;
- stosować zasady kierowania i nad-
zoru nad grupÄ… projektowÄ….
11
Wykonanie zadań zawodowej Z1, Z4, Z6, Z8, Z10, Z11, wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz3.
3.3. Badanie skuteczności i efektywności wdrożonych
rozwiązań Kz3
Wiedza  zna i rozumie w zaawanso- Umiejętności  wykonuje innowacyj-
wanym stopniu fakty, teorie, metody nie złożone zadania zawodowe oraz
oraz złożone zależności z zakresu rozwiązuje nietypowe problemy
badania skuteczności i efektywności w zmiennych i nie w pełni przewidy-
wdrożonych rozwiązań, w szczegól- walnych warunkach z zakresu badania
ności zna: skuteczności i efektywności wdrożo-
nych rozwiązań, w szczególności po-
- zasady i przepisy BHP, ochrony
ppoż., ergonomii, ochrony środo- trafi:
wiska w zakresie badania sku- - przestrzegać zasad i przepisów
teczności i efektywności wdrożo- BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
nych rozwiązań; ochrony środowiska w zakresie
badania skuteczności i efektywno-
- koszty wdrożenia projektu;
- instrumenty do analizy skuteczno- ści wdrożonych rozwiązań;
ści wdrożonego rozwiązania; - analizować i kwalifikować koszty
wdrożonego projektu;
- metody badania skuteczności;
- narzędzia kontrolne efektywności - stosować narzędzia do analizy
skuteczności wdrożonego udo-
przeprowadzonych działań;
skonalenia;
- zasady oceny skuteczności roz-
- stosować metody badania sku-
wiązań;
teczności wykonywanych działań;
- klasyfikację i rodzaje wskazników
- stosować narzędzia do kontroli
efektywności;
efektywności wprowadzonych
- zasady raportowania.
rozwiązań;
- stosować zasady oceny skutecz-
ności rozwiązań;
- oceniać skuteczność wykonywa-
nych działań;
- analizować wskazniki efektywno-
ści;
- sporządzać raporty dotyczące
wdrożonych rozwiązań zgodnie
z zasadami.
12
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań zawodo-
wych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.4. Kompetencje społeczne KzS:
- kultywuje i upowszechnia wzorce właściwego postępowania w środowisku
pracy i poza nim,
- przyjmuje odpowiedzialność za działania dotyczące doskonalenia organizacji,
- dokonuje krytycznej oceny działań swoich i zespołu w zakresie doskonale-
nia organizacji,
- uzupełnia i aktualizuje wiedzę niezbędną do realizacji procesów doskonale-
nia organizacji oraz wprowadzania innowacji,
- przestrzega zasad etyki zawodowej zwiÄ…zanych z doskonaleniem organizacji,
- potrafi samodzielnie podjąć trafne decyzje w kwestiach dotyczących dosko-
nalenia organizacji.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do spraw
doskonalenia organizacji przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stoso-
wanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - projekt
PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 242106 Specjalista do spraw
doskonalenia organizacji
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka