DOS SYS TUT


Pisanie plikow .SYS
Autor: Bogdan Drozdowski, bogdandr (at) op.pl


Sterowniki w postaci plikow .SYS dziela sie na 2 rodzaje:

- Nie-DOSowe pliki .SYS (ladowane z config.sys poleceniem DEVICE=...)
zazwyczaj zawieraja sterowniki takich urzadzen zewnetrznych jak np. CD-ROM.
- Pliki .SYS systemu DOS - np. MSDOS.SYS czy IO.SYS. Te pliki zawieraja
sterowniki urzadzen standardowych, jak konsola CON czy drukarka PRN.


Wszystkie te pliki laczy wspolna struktura, ktora postaram sie tutaj
przedstawic. Informacje podane przeze mnie sa wycinkiem z dokumentu
"Programmer's Technical Reference for MSDOS and the IBM PC", ktorego
kopie mozna znalezc tutaj:
http://www.o3one.org/hwdocs/bios_doc/dosref22.html (720 kB).



Pliki .SYS zaczynaja sie od adresu 0 (org 0), a naglowek takiego pliku sklada
sie z 5 elementow:

DWORD pelny adres (najpierw offset, potem segment) do nastepnego takiego
naglowka jak ten, jesli nasz plik .SYS obsluguje wiecej niz 1 urzadzenie.
Jesli mamy tylko 1 sterownik w naszym pliku, wpisujemy tutaj wartosc -1,
czyli FFFF:FFFF.
WORD atrybut urzadzenia (opisany dalej)
WORD offset "procedury strategii" danego sterownika (opisane dalej)
WORD offset "procedury przerwania" danego sterownika (opisane dalej)
8B nazwa (urzadzenie znakowe) dopelniana w razie potrzeby spacjami do 8 znakow
/ ilosc jednostek (urzadzenie blokowe)

Urzadzenie znakowe to takie, ktore moze wysylac/odbierac pojedyncze bajty,
np. CON, PRN, AUX. Mozna je otwierac jak normalne pliki.
Urzadzenie blokowe to takie, ktore operuja na blokach danych i sa to
zazwyczaj dyski.



Bity atrybutu i ich znaczenie Numer bitu Znaczenie
0 0 - to urzadzenie nie jest standardowym urzadzeniem wejscia
1 - to urzadzenie jest standardowym urzadzeniem wejscia
1 0 - to urzadzenie nie jest standardowym urzadzeniem wyjscia
1 - to urzadzenie jest standardowym urzadzeniem wyjscia
2 0 - to urzadzenie nie jest urzadzeniem NUL
1 - to urzadzenie jest urzadzeniem NUL
3 0 - to urzadzenie nie jest urzadzeniem CLOCK
1 - to urzadzenie jest urzadzeniem CLOCK
4 0 - nalezy uzywac standardowych procedur we/wy CON
1 - nalezy uzywac szybkich procedur we/wy ekranu (int 29h)
5-10 zarezerwowane, musza byc rowne 0
11 0 - to urzadzenie nie obsluguje wymiennych nosnikow (domyslne dla
DOS 2.x)
1 - to urzadzenie obsluguje wymienne nosniki (tylko dla DOS 3.0+)
12 zarezerwowane, musi byc rowny 0
13 0 - format IBM (urzadzenia blokowe)
1 - format nie-IBM (urzadzenia blokowe)
1 - obsluguje funkcje zapisywania danych az do stanu zajetosci
("output till busy", urzadzenia znakowe)
14 0 - nie obsluguje IOCTL
1 - obsluguje IOCTL
15 0 - urzadzenie blokowe
1 - urzadzenie znakowe


Ostatnie pole w naglowku to nazwa urzadzenia (w przypadku urzadzen znakowych)
lub ilosc jednostek/dyskow obslugiwanych przez ten sterownik
(urzadzenia blokowe).



-----------------------------------------------------------------------------

"Procedura strategii" (strategy routine).

Za kazdym razem, jak DOS chce cos od naszego sterownika, uruchamia go, podajac
mu w parze rejestrow ES:BX tzw. naglowek zadania (request header). On zawiera
informacje o tym, co mamy zrobic.

Procedura strategii jest uruchamiana tylko raz, przy uruchomieniu sterownika
przez DOS, a jedynym wlasciwie jej zadaniem jest zachowanie tego adresu z
ES:BX w zmiennej lokalnej, aby mozna bylo potem odczytywac zadania. Jesli
chcemy zrobic cos wiecej, musimy zachowac wszystkie rejestry (lacznie z
flagami), ktore zmieniamy.

Procedura konczy sie wywolaniem RETF, gdyz DOS uruchamia nasz sterownik
wykonujac CALL FAR.


Tak wiec najprostszy przyklad sprowadza sie do:

===========================
mov word cs:[nagl_zad], bx ; NASM : "[cs:nagl_zad]"
mov word cs:[nagl_zad+2], es ; NASM : "[cs:nagl_zad+2]"
retf
===========================



-----------------------------------------------------------------------------

"Procedura przerwania" (interrupt routine).

Ta procedura jest odpowiedzialna za wykonywanie polecen od systemu. Polecenia
te sa zawarte w naglowku zadania, ktory teraz omowie.

W procedurze przerwania rowniez nalezy zachowac wszystkie modyfikowane rejestry
i wrocic do DOSa poleceniem RETF.



Naglowek zadania:
Odleglosc od poczatku Dlugosc w bajtach Zawartosc
0 1 Dlugosc w bajtach calego naglowka i
ewentualnych danych
1 1 Kod podjednostki w urzadzeniach
blokowych. Nieistotne dla urzadzen
znakowych
2 1 Kod rozkazu
3 2 Status wykonania
5 8 zarezerwowane dla DOSa
0Ch rozna Dane odpowiednie dla operacji

Kod podjednostki w urzadzeniach blokowych jest istotny, gdy nasz sterownik
obsluguje wiecej niz 1 urzadzenie.



Kod rozkazu:
Kod Nazwa Funkcja
0 INIT Inicjalizacja sterownika. Uzywane tylko raz.
1 MEDIA CHECK Sprawdzanie, czy zmieniono dysk od ostatniego
sprawdzenia. Uzywane tylko w urzadzeniach blokowych.
Urzadzenia znakowe nic nie robia.
2 BUILD BPB Stworzenie nowego BIOS Parameter Block. Uzywane tylko
w urzadzeniach blokowych. Urzadzenia znakowe nic
nie robia.
3 IOCTL INPUT Odczyt IOCTL. Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie
ma ustawiony bit IOCTL.
4 INPUT Odczyt danych.
5 NONDESTRUCTIVE INPUT NO WAIT Odczyt danych.
6 INPUT STATUS
7 INPUT FLUSH
8 OUTPUT Zapis danych.
9 OUTPUT Zapis danych z weryfikacja.
10 OUTPUT STATUS
11 OUTPUT FLUSH
12 IOCTL OUTPUT Zapis IOCTL. Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie
ma ustawiony bit IOCTL.
13 DEVICE OPEN Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie ma ustawiony
bit OPEN/CLOSE/RM.
14 DEVICE CLOSE Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie ma ustawiony
bit OPEN/CLOSE/RM.
15 REMOVEABLE MEDIA Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie blokowe ma
ustawiony bit OPEN/CLOSE/RM.
16 OUTPUT UNTIL BUSY Uruchamiane tylko wtedy, gdy urzadzenie znakowe ma
ustawiony bit 13.

Najwazniejsze rozkazy sa opisane dalej.



Status wykonania zadania:
bit Znaczenie bitu(ow)
0-7 Kod bledu, gdy bit15 = 1
8 =1 oznacza "Operacja zakonczona"
9 =1 oznacza "Urzadzenie zajete"
10-14 Zarezerwowane dla DOSa
15 =1 oznacza "blad"


Znaczenie numerow bledow:
numer Typ bledu
0 naruszenie ochrony przed zapisem
1 nieznana jednostka
2 urzadzenie nie jest gotowe
3 nieznana komenda
4 blad CRC
5 nieprawidlowa dlugosc struktury zadania dostepu do dysku
6 blad wyszukania (seek error)
7 nieznany nosnik
8 sektor nie znaleziony
9 koniec papieru w drukarce
10 blad zapisu
11 blad odczytu
12 blad ogolny
13 -zarezerwowane-
14 -zarezerwowane-
15 nieprawidlowa zmiana dysku




-----------------------------------------------------------------------------

Rozkazy


* INIT.
ES:BX -> struktura zawierajaca naglowek zadania i dane. Ta struktura
wyglada tak:


Odleglosc
od poczatku Dlugosc w bajtach Zawartosc
0 13 Naglowek zadania
0Dh 1 Liczba jednostek w urzadzeniach
blokowych. Nieistotne dla urzadzen
znakowych
0Eh? 4 Offset i segment konca kodu naszego
sterownika. Mowi DOSowi, ile pamieci
mozna zwolnic (wymieniony wczesniej
dokument podaje tutaj ofset 11h,
ktory nie jest prawidlowy).
11h? 4 Wskaznik na tablice BPB (nieistotne
dla urzadzen znakowych) / wskaznik
na reszte argumentow (wymieniony
wczesniej dokument podaje tutaj
offset 15h).
15h? 1 numer dysku (DOS 3.0+) (wymieniony
wczesniej dokument podaje tutaj
offset 19h).


W czasie inicjalizacji nalezy:
- ustawic liczbe jednostek (tylko w urzadzeniach blokowych). Wpisac 0, jesli
nie mozna uruchomic urzadzenia.
- ustawic wskaznik na tablice BPB (tylko w urzadzeniach blokowych)
- wykonac czynnosci inicjalizacyjne (np. modemow, drukarek)
- ustawic adres konca rezydentnego kodu. Wstawic CS:0, jesli nie mozna
uruchomic urzadzenia.
- ustawic odpowiedni status w naglowku zadania



* Odczyt/Zapis (funkcje: 3, 4, 8, 9, 12, 16).

ES:BX -> struktura zawierajaca naglowek zadania i dane. Ta struktura
wyglada tak:

Odleglosc
od poczatku Dlugosc w bajtach Zawartosc
0 13 Naglowek zadania
0Dh 1 Bajt deskryptora nosnika z BPB (Media
Descriptor Byte)
0Eh 4 Offset i segment bufora, z ktorego
dane beda odczytywane/ do ktorego
dane beda zapisywane.
12h 2 Ilosc bajtow/sektorow do
zapisania/odczytania.
14h 1 Poczatkowy numer sektora (tylko
urzadzenia blokowe). Nie ma znaczenia
dla urzadzen znakowych.
16h 4 Offset i segment identyfikatora
napedu (volume ID), gdy zwrocono
kod bledu 0Fh.


W czasie tej operacji nalezy:
- ustawic odpowiedni status w naglowku zadania
- wykonac zadanie
- ustawic rzeczywista liczbe przeniesionych bajtow/sektorow



* NONDESTRUCTIVE INPUT NO WAIT.
Ten odczyt rozni sie od innych tym, ze nie usuwa odczytanych
danych z bufora.

ES:BX -> struktura zawierajaca naglowek zadania i dane. Ta struktura
wyglada tak:

Odleglosc
od poczatku Dlugosc w bajtach Zawartosc
0 13 Naglowek zadania
0Dh 1 Bajt odczytany z urzadzenia


W czasie tej operacji nalezy:
- zwrocic bajt odczytany z urzadzenia
- ustawic odpowiedni status w naglowku zadania



* INPUT FLUSH
Wymuszenie wykonania wszystkich operacji odczytu, o ktorych wie sterownik.
ES:BX -> naglowek zadania.

W czasie tej operacji nalezy:
- ustawic odpowiedni status w naglowku zadania



* OUTPUT FLUSH
Wymuszenie wykonania wszystkich operacji zapisu, o ktorych wie sterownik.
ES:BX -> naglowek zadania.

W czasie tej operacji nalezy:
- ustawic odpowiedni status w naglowku zadania



-----------------------------------------------------------------------------

Przyklad

Skladajac razem powyzsze informacje, napisalem taki oto przykladowy plik .SYS.
Jest to sterownik wymyslonego urzadzenia znakowego "MYSZKA1", ktory obsluguje
tylko funkcje INIT (oczywiscie) i "pobieranie danych" z urzadzenia, ktore
sprowadza sie do zwrocenia EOF (1Ah).

Aby bylo widac, ze moj sterownik sie laduje (dzieki linii DEVICE=...
w config.sys), dorobilem kod wyswietlajacy na ekranie informacje o ladowaniu.


Reszte zobaczcie sami:


===========================
; Przyklad sterownika typu .SYS
; Autor: Bogdan D.
; kontakt: bogdandr (malpka) op (kropka) pl
;
; kompilacja:
; nasm -O999 -w+orphan-labels -o protosys.sys -f bin protosys.asm


dd 0FFFFFFFFh ; wskaznik na nastepny sterownik
; -1, bo mamy tylko 1 urzadzenie
dw 0A000h ; atrybuty (urz. znakowe), "output
; till busy"
dw strategia ; adres "procedury strategii"
dw przerwanie ; adres "procedury przerwania"
db 'MYSZKA1 ' ; nazwa urzadzenia (8 znakow,
; dopelniane spacjami)


przerwanie:
pushf
push es
push bx
push ax

les bx, [cs:request_header] ; ES:BX -> naglowek zadania
mov al, [es:bx + 2] ; kod rozkazu

test al, al ; 0 = INIT
jz .init

cmp al, 4 ; czy ktos chce czytac dane?
je .czytanie

cmp al, 5
je .czytanie2

; innych zadan nie obslugujemy

.koniec_przer:
; word wyniku w [es:bx+3]

mov word [es:bx + 3], 100h ; zwracamy "wszystko zrobione"

pop ax
pop bx
pop es
popf

retf

; --------------------------

.init:
; podajemy adres konca kodu, ktory ma
; zostac w pamieci
; celowo usuwamy niepotrzebny juz kod.
mov word [es:bx + 0Eh], koniec
mov [es:bx + 10h], cs
jmp short .koniec_przer


; --------------------------

.czytanie: ; jak ktos chce czytac, zwracamy mu EOF
push es
push ax
push cx
push di

mov cx, [es:bx + 12h] ; liczba zadanych bajtow
les di, [es:bx + 0Eh] ; adres czytania/zapisywania
mov al, 1Ah ; 1ah = EOF
rep stosb ; zapisujemy

pop di
pop cx
pop ax
pop es
jmp short .koniec_przer


.czytanie2: ; jak ktos chce czytac, zwracamy mu EOF
mov byte [es:bx+0Dh], 1Ah
jmp short .koniec_przer

; --------------------------

request_header dd 0 ; wskaznik na naglowek zadania





; ==========================================================
; wszystko od tego miejsca zostanie wyrzucone z pamieci

koniec:
strategia:

mov [cs:request_header], bx ; zapisujemy adres naglowka zadania
mov [cs:request_header+2], es

pusha
push es

mov ah, 3 ; pobranie aktualnej pozycji kursora
xor bx, bx
int 10h ; DH, DL - wiersz, kolumna kursora

inc dh
xor dl, dl ; "idziemy" o 1 wiersz nizej, od
; lewej krawedzi

push cs
mov ax, 1301h ; AH=funkcja pisania na ekran.
; AL=przesuwaj kursor
mov bx, 7 ; normalne znaki (szary na czarnym)
mov cx, info1_dl ; dlugosc napisu
mov bp, info1 ; adres napisu
pop es ; segment napisu = CS
; DH, DL wskazuja pozycje.
int 10h ; napis na ekran.

pop es
popa

retf

info1 db "Uruchamianie sterownika MYSZKA1...", 10, 13, 10, 13
info1_dl equ $ - info1
===========================


Jak widac, bylo tu o wiele wiecej opisu niz samej roboty i wcale nie okazalo
sie to takie straszne.


Aby zobaczyc, czy nasz sterownik rzeczywiscie zostal zaladowany i ile zajmuje
miejsca w pamieci, nalezy wydac polecenie "mem /c". Milej zabawy.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DOS DIOD TUT
SYS TUT
SYS TUT
DOS PWR TUT
DOS MYSZ TUT
DOS GRAF TUT
DOS SPKR TUT
DOS CPU TUT
DOS BOOT TUT
DOS BIBL TUT
SYS TUT
DOS TSR TUT
DOS BMP TUT
FUNFACE DOS OPIS
ART121 tut 2
compilar dos
sys akw?nych dodatek a

więcej podobnych podstron