2010 Logistyka w ZK artykuł Grocki UE


Romuald Grocki
LOGISTYKA W ZARZDZANIU KRYZYSOWYM
I. Dobre praktyki w zarzÄ…dzaniu kryzysowym
Podejmując decyzje w działaniach logistycznych, jako element wsparcia w
sytuacjach kryzysowych, konieczna jest znajomość nie tylko logistyki, ale także rodzajów
zagrożeń, charakterystyki zagrożeń oraz skutków, jakie one ze sobą niosą. Wsparcie
logistyczne w sytuacji kryzysowej nie może być rozpatrywane jako samodzielne działanie,
nie powiÄ…zane z zasadami zarzÄ…dzania kryzysowego. Konieczne jest zatem w pierwszym
rzędzie uwzględnienie podstawowych zasad i kryteriów związanych z zarządzaniem
kryzysowym. Celowym jest więc uwzględnienie tzw. dobrych praktyk w zarządzaniu
kryzysowym, aby właściwie móc określić miejsce i rolę wsparcia logistycznego w
sytuacjach kryzysowych czy nadzwyczajnych. Poważne kryzysy zdarzają się nie dlatego,
że ich się spodziewamy, planujemy działania i sądzimy, że jesteśmy przygotowani, ale
dlatego, że w wielu przypadkach nie jesteśmy w stanie pewnych zdarzeń przewidzieć i nie
mamy żadnej koncepcji działania1.
Dobra praktyka jest to proces pozwalający na osiągniecie wyznaczonego celu w sposób
skuteczny i efektywny (najmniej wysiłku, najlepszy wynik), oparty na sprawdzonych w
praktyce procedurach, mimo mogących zaistnieć nieprzewidzianych problemów.
Zgodnie z tą definicją, dobre praktyki, to przedsięwzięcia, które pozwalają na skuteczną
realizację zadań i osiąganie celów, spełniających ponadto następujące warunki:
·ð w sposób efektywny wykorzystujÄ…ce zasoby,
·ð można je zastosować dla wielu zdarzeÅ„.
1
Mitroff I. Ian, Managing Crises. Before They Happen, AMACOM, New York 2000, s.35.
1
Elementy modelu dobrych praktyk w zarzÄ…dzaniu kryzysowym przedstawione sÄ… na
rysunku 1.
STRUKTURY
ĆWICZENIA
OCENA
RYZYKA
WIEDZA I
SCENARIUSZ STRATEGIA
ŚWIADOMOŚĆ
DZIAAANIA
WSPÓADZIA-
PLAN
AANIE
PROCEDURY
Rysunek 1. Elementy modelu dobrych praktyk w zarzÄ…dzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 1 The Components of a Best Practice Model for Crisis Management.
(source: own study)
Poniżej krótka charakterystyka poszczególnych elementów modelu dobrych praktyk w
zarzÄ…dzaniu kryzysowym.
Struktury.
W celu zwiększenia skuteczności i sprawności działań, w strukturach
organizacyjnych systemu zarządzania kryzysowego powinny funkcjonować Zespoły
Wsparcia Działań (ZWD), których zadaniem jest zapewnienie wsparcia logistycznego w
2
ściśle określonych obszarach działania. Poszczególne Zespoły Wsparcia Działań
odpowiadają za następujące obszary działania:
Zabezpieczenie w wodÄ™ (ZWD1)
Zabezpieczenie w żywność (ZWD2)
Pomoc społeczna (ZWD3)
Organizacja łączności (ZWD4)
Opieka medyczna (ZWD5)
Organizacja ewakuacji (ZWD6)
Zabezpieczenie miejsc doraznych (ZWD7)
Zabezpieczenie transportu (ZWD8)
Informacja, media (ZWD9)
Alarmowanie i ostrzeganie (ZWD10)
Finansowanie (ZWD11)
Prawo (ZWD12)
PorzÄ…dek publiczny (ZWD13)
Ograniczenie szkód , ratownictwo (ZWD14)
Zabezpieczenie w energiÄ™ (ZWD15)
Organizacja wolontariatu (ZWD16)
Energetyka cieplna (ZWD17)
Współdziałanie z sąsiadami (ZWD18)
Pomoc zagraniczna (ZWD19)
Dla każdego ZWD opracowany jest zestaw zadań i odpowiedzialności. Uruchomienie
poszczególnych ZWD realizowane jest wg Standardowej Procedury Operacyjnej z
uwzględnieniem konkretnego zagrożenia2.
Ocena ryzyka.
Określenie ryzyka jest podstawowym przedsięwzięciem w działaniach systemu
zarządzania kryzysowego. Pojęcie ryzyka związane jest z takimi parametrami jak
prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia i skutkami jakie to zdarzenie wywoła.
Istotnym jest określenie wagi zagrożenia, która determinowana jest przez dwa parametry:
odległość w czasie oraz skutki zdarzenia. Wagę zagrożenia można ocenić na podstawie
reguły ujętej w kategoriach: rozmiaru i natychmiastowości zagrożenia. Jest ona pochodną
dwóch wielkości: skali ( rozmiaru) zagrożenia oraz czasu, jaki upłynie od momentu
2
Grocki R., ZarzÄ…dzanie kryzysowe, FRDL/USAD, Warszawa 2000, s.70.
3
sygnału o możliwości wystąpienia zdarzenia do jego wystąpienia. Ocena ta może się
zmieniać w bardzo szerokim zakresie. Relacje powyższe przedstawia tabela nr 1.
Tabela 1.
Waga zagrożenia, jako zależność skali zagrożenia i odległości w czasie.
Table 1.
Weight of threat as relation of level of threat and the time remoteness.
Skala
zagrożenia
Mała Średnia Duża
Zagrożenie w czasie
Bezpośrednie Mała Średnia Duża
Średnio-odległe Mała Mała/Średnia Średnia
Odległe Mała Mała Mała
Dla zagrożenia w czasie przyjęto trzy stopniową skalę: zagrożenie bezpośrednie, średnio-
odległe, odległe w czasie. Zagrożenie w czasie determinuje możliwość podjęcia działań w
celu ograniczenia skutków zagrożenia. Trudno jest jednak zdefiniować, jaki czas jest np.
odległy, a jaki średnio  odległy.
W celu przejrzystego przedstawienia wzajemnych relacji czasowych, proponujÄ™
wprowadzenie następujących pojęć: czas reakcji, czas gotowości, współczynnik reakcji,
gdzie:
czas reakcji tr, oznacza czas, jakim dysponujemy od momentu wystÄ…pienia
zdarzenia lub informacji o możliwości jego wystąpienia, do momentu bezpośredniego
(wystąpienia) zagrożenia w określonym punkcie terenu (obszaru),
czas gotowości tg, oznacza czas, niezbędny do powiadomienia służb,
zaalarmowania ludności, przeprowadzenia ewakuacji oraz innych przedsięwzięć ujętych w
planie postępowania na wypadek określonego zdarzenia.
Wzajemne relacje pomiędzy czasem reakcji ( tr ) i czasem gotowości ( tg ) określono jako
stosunek tych czasów:
wr = tr / tg [1]
Współczynnik reakcji wr określa potencjalny stopień zagrożenia. Z punktu widzenia
zarządzania kryzysowego, celowym byłoby, aby współczynnik reakcji wr był większy od
jedności.
Proponuję, aby punktem odniesienia w przypadku pojęcia odległości w czasie, był
współczynnik reakcji , który w jednoznaczny sposób określa relacje pomiędzy
4
zagrożeniem w czasie, a możliwościami reagowania podczas zdarzenia. Można przyjąć, że
dla współczynnika mniejszego od jedności, zagrożenie jest bezpośrednie, natomiast dla
współczynnika o wartości większej niż  2 , jest ono odległe w czasie3.
Ocena ryzyka i wypływające z niej wnioski determinują sposób i zakres działania w
przypadku wystąpienia zagrożenia.
Strategia działania.
Dla określonego scenariusza, przy wyborze strategii działania główną rolę będą
odgrywały następujące kryteria:
1. Kryterium czasu.
2. Kryterium możliwości sił i środków.
ad.1. Kryterium czasu będzie determinowało możliwość zaplanowanych działań w
określonym czasie. Konieczne zatem jest tu kolejne przeprowadzenie analizy z zakresu
zarządzania czasem w sytuacjach kryzysowych. Istotne będą tu dwa elementy:
·ð czas jaki mamy do dyspozycji, tj. czas do wystÄ…pienia zagrożenia i pierwszych
skutków. Jest to tzw. czas reakcji.
·ð czas jaki jest niezbÄ™dny do realizacji wszystkich dziaÅ‚aÅ„ przewidzianych w planie,
w razie powstania określonej sytuacji kryzysowej. Jest to tzw. czas gotowości. Czas
ten określamy na podstawie analizy czasowej poszczególnych przedsięwzięć.
ad. 2. Kryterium możliwości sił i środków prowadzimy dla każdego planowanego
działania:
·ð bazujÄ…c wyÅ‚Ä…cznie na wÅ‚asnych siÅ‚ach i Å›rodkach
·ð okreÅ›lajÄ…c brakujÄ…ce siÅ‚y i Å›rodki do realizacji zadania w okreÅ›lonym czasie, dla
kilku wybranych wariantów czasowych.
Jeśli czas reakcji będzie krótszy niż gotowości ( współczynnik reakcji wr < 1), oznacza to,
że własnymi siłami i środkami nie zrealizujemy danego przedsięwzięcia. W tej sytuacji
musimy poprosić o wsparcie logistyczne jednostkę nadrzędną.
Planowanie.
Planowanie jest jednym z zasadniczych elementów zarządzania i jest zdefiniowane
jako wytyczanie celów i określanie sposobu ich najlepszej realizacji4. Planowanie odbywa
się w kontekście określonego otoczenia. Jest ono jednak możliwe przy spełnieniu
3
Grocki R., Sytuacja kryzysowa - wartości progowe, [w:] red. Żuber M., Katastrofy naturalne
i cywilizacyjne, Bełchatów 2008, s.331.
4
Griffin R.W.: Podstawy zarzÄ…dzania organizacjami. PWN, Warszawa 200, s.41.
5
określonych zasad procesu planowania, dla którego podstawowym zagadnieniem jest
określenie celu działania. Cele są punktem wyjścia do opracowania planów. Dobrze
określone cele, pozwalają zrozumieć, do czego w końcowym efekcie dążymy. Cele
ustalane są na różnych szczeblach zarządzania i dla różnych szczebli w ramach
określonych struktur. Konieczne jest określenie podstawowego celu, a następnie celów
strategicznych (dla najwyższego poziomu zarządzania), celów taktycznych i operacyjnych.
Na poszczególnych szczeblach zarządzania może być ustalanych wiele celów, natomiast
cel podstawowy określa pośrednio cele niższego rzędu. Nie ulega wątpliwości, że istnieje
bezpośrednia relacja pomiędzy celami na poszczególnych poziomach zarządzania a
planowaniem. Jest rzeczą oczywistą powiązanie celów i planów. Stąd też wynika
taksonomia planów, odpowiednia do celów. Można wyróżnić kilka rodzajów planów, do
których zaliczamy: plany strategiczne, taktyczne i operacyjne. Ze względu na ramy
czasowe planowania wyróżniamy plany długo-średnio i krótkookresowe. Wśród tych
ostatnich istotną rolę odgrywać będą plany działania i reakcji, gdzie plan działania jest to
plan używany do uruchomienia innego planu, natomiast plan reakcji opracowany jest w
celu zareagowania na nieprzewidziane okoliczności5. Dopiero z takiego
usystematyzowania celów i planów istnieje możliwość określenia struktur i treści
poszczególnych planów oraz ich wzajemnych zależności. Zasadą powinna być
kompatybilność opracowywanych planów na wszystkich szczeblach zarządzania.
Procedury.
Standardowa Procedura Operacyjna jest to DOKUMENT, który krok po kroku
opisuje realizację określonego procesu ( np. ostrzegania, powiadamiania, patrolowania
wałów, zabezpieczenia logistycznego...). Jest to dokument, którego nieprzestrzeganie
powinno rodzić skutki dyscyplinarne w stosunku do podmiotów (osób), które działały
niezgodnie z określoną procedurą. Określa on, kto, kiedy, jak, czym, po co i na jakiej
podstawie realizuje daną czynność. Nie wystarczy w planie napisać, że w razie zagrożenia
są ostrzegani mieszkańcy. Musi być napisane, kto, kogo, jakimi środkami, w jakim czasie,
w jaki sposób będzie tę czynność realizował. Dla poszczególnych stopni zagrożenia czy
scenariuszy, konieczne jest napisanie procedur dla komórek organizacyjnych urzędu,
jednostek podległych (w tym służb, inspekcji, straży...) oraz stanowiskowych. Komórka
organizacyjna władna w sprawach zarządzania kryzysowego opracowuje procedury dla
jednostek organizacyjnych urzędu, natomiast dla służb, inspekcji, straży procedury
5
Tamże, s. 209.
6
opracowywane są przez określone komórki tych jednostek i udostępnione do planów
zarządzania kryzysowego. Głównym zamiarem zastosowania Standardowych Procedur
Operacyjnych jest:
·ð uÅ‚atwienie podejmowania decyzji, dotyczÄ…cych dziaÅ‚aÅ„ w zakresie zarzÄ…dzania
kryzysowego, w efekcie zmniejszajÄ…cych straty spowodowane zdarzeniem
nadzwyczajnym.
·ð przygotowanie niezbÄ™dnych informacji wedÅ‚ug Standardowych Procedur
Operacyjnych dla podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe
i realizujących zadania w tym obszarze, a w szczególności obejmujących:
o zabezpieczenie logistyczne
o monitoring sytuacji,
o powiadamianie i alarmowanie,
o opracowanie raportów codziennych i okresowych,
o dystrybucjÄ™ opracowanych informacji zgodnie z procedurami,
o zwołanie zespołu zarządzania kryzysowego,
Każda procedura posiada określony format, określoną strukturę i treść.
Współdziałanie.
Zasady współdziałania poszczególnych podmiotów ujęte są w tzw. siatce
bezpieczeństwa, w której jednoznacznie określono, które podmioty uczestniczą w akcji, w
wyniku powstania określonego zagrożenia oraz który z podmiotów jest wiodący.
Wiedza i świadomość.
Jedną z metod podniesienia wiedzy i świadomości jest szkolenie. Szkolenie jest
jednym z elementów wpływających na bezpieczeństwo mieszkańców. W praktyce
rozróżniamy kilka grup szkoleniowych, mających jednak jeden wspólny cel  podniesienie
wiedzy, umiejętności i nabycia praktyki w postępowaniu podczas zaistnienia sytuacji
kryzysowej. Ogólnie szkolenia można podzielić ze względu na :
·ð uczestników szkolenia
·ð formÄ™ szkolenia
Rozpatrując podział szkolenia ze względu na jego uczestników możemy wyróżnić
szkolenia dla:
·ð kadry kierowniczej administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej
·ð pracowników administracji i zakÅ‚adów pracy, zajmujÄ…cych siÄ™ profesjonalnie
zarzÄ…dzaniem kryzysowym
7
·ð kadry i ratowników
·ð wolontariuszy
·ð ludnoÅ›ci
Podstawowe formy szkolenia to:
·ð wykÅ‚ady
·ð ćwiczenia
·ð treningi
·ð prelekcje, pogadanki, konferencje, sympozja, artykuÅ‚y, programy radiowe i
telewizyjne.
Szkolenia w zakresie zarzÄ…dzania kryzysowego majÄ… na celu:
·ð naukÄ™ skutecznego współdziaÅ‚ania w dużych zespoÅ‚ach,
·ð wypracowanie modelu wzajemnych dziaÅ‚aÅ„ pomiÄ™dzy sÅ‚użbami ratowniczymi a
organizacjami współdziałającymi,
·ð ograniczenie problemów powstajÄ…cych przy współpracy na poziomie kierowania
zarzÄ…dzaniem kryzysowym.
Wymaga się, aby szkolenia dostarczały i doskonaliły zakres wiedzy i zdolności działania
personelu, sztabów i innych instytucji we wdrażaniu procedur oraz w planowaniu i
kierowaniu sytuacjami kryzysowymi.
Ćwiczenia.
W zarządzaniu kryzysowym podstawowymi rodzajami ćwiczeń są:
·ð ćwiczenia specjalistyczne
·ð ćwiczenia kompleksowe
Ćwiczenie specjalistyczne ma szczególne znaczenie w podnoszeniu wiedzy
i zdolności działania wewnątrz własnych struktur organizacyjnych. Pozwala na
doskonalenie procedur wewnętrznych oraz poprawę obiegu informacji. Celowym jest
wyznaczenie jednej z grup ćwiczących jako grupy wiodącej lub pełniącej rolę sztabu. Ma
to na celu zapoznanie się niższego szczebla organizacyjnego z pracą sztabu i
uświadomienie jakie niezbędne informacje muszą być opracowane na szczeblach niższych,
aby prawidłowo mógł funkcjonować sztab podczas rzeczywistych działań. Dotyczy to
opracowania map, formularzy czy odpowiednio skonstruowanych informacji.
Ćwiczenie kompleksowe ma m.in. za zadanie zdobycie wiedzy i utrwalenie
nawyków związanych z współdziałaniem wielu służb i podmiotów podczas prowadzenia
8
działań w sytuacji kryzysowej. W głównej mierze dotyczy on kadry kierowniczej
poszczególnych rodzajów służb, straży i inspekcji. W miarę możliwości część elementów
ćwiczenia może być przeprowadzona praktycznie z użyciem sił i środków poszczególnych
służb. Ćwiczenie kompleksowe nawet bez użycia sił poszczególnych jednostek, powinno
być przeprowadzone na bazie rzeczywiście istniejących centrów zarządzania i istniejących
systemach łączności . Zespół podgrywający powinien symulować rzeczywiste funkcje
poszczególnych osób i instytucji. Ćwiczenie kompleksowe powinno być ujęte w planach
szkolenia i przeprowadzone co najmniej raz w roku, lub przy wprowadzaniu istotnych
zmian w obowiÄ…zujÄ…cych dokumentach.
Scenariusz.
Scenariusz opracowywany jest dla każdego rodzaju zagrożenia. Opisuje się w nim
przewidywany przebieg zdarzenia w czasie oraz ewentualne skutki zdarzenia i tryb
postępowania, w zależności od bieżącej sytuacji.
II. Dobre praktyki wsparcia logistycznego w sytuacjach kryzysowych
Celem logistyki w sytuacjach kryzysowych jest wsparcie logistyczne działań mających
za zadanie ratowanie życia, zdrowia, zapewnienie poszkodowanej ludności możliwości
przetrwania w zaistniałej sytuacji oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania
poszczególnych służb i podmiotów uczestniczących w akcji.
Organizacja elementów logistycznych w sytuacjach kryzysowych.
Logistyka, to związana z czasem alokacja zasobów. Czas należy traktować, jako
determinant powodzenia lub niepowodzenia (sukces  klęska). System zabezpieczenia
logistycznego działań w sytuacjach kryzysowych powinien być budowany w oparciu o siły
i środki poszczególnych służb ratowniczych, natomiast jednostki administracji, powinny
pełnić w głównej mierze funkcje koordynacyjne działań logistycznych oraz interwencyjne
tj. związane z uzupełnieniem zasobów poszczególnych służb na terenie działań ( magazyn
interwencyjny).
Podczas działań w sytuacjach nadzwyczajnych działania logistyczne realizowane są w
dwóch obszarach:
·ð zewnÄ™trznym
·ð wewnÄ™trznym
9
Działania zewnętrzne dotyczą działań związanych z bezpośrednio prowadzoną akcją
ratowniczą przez poszczególne służby i mają na celu ochronę zagrożonej ludności
i zapewnienie podstawowych warunków bytowania. Są one koordynowane przez jednostki
administracji samorządowej lub rządowej. Ewentualne braki materiałowe uzupełniane są
z magazynu interwencyjnego lub poprzez bieżące zakupy.
Działania wewnętrzne dotyczą zabezpieczenia działań służb ratowniczych biorących udział
w akcji. Z reguły ten obszar zabezpieczają we własnym zakresie poszczególne służby.
Dobre praktyki wsparcia logistycznego w zarzÄ…dzaniu kryzysowym stanowiÄ…
podstawę właściwej realizacji zadań w tym zakresie. Elementy modelu dobrych praktyk
wsparcia logistycznego w zarzÄ…dzaniu kryzysowym przedstawia rysunek 2.
STRUKTURY
UZUPEANIENIE
STANÓW PLANOWANIE
MAGAZYNO-
WYCH
SCENARIUSZ
WSPÓADZIAAA ANALIZA
- SYTUACJI
NIE
PROCEDURY
TRANSPORT
Rysunek 2. Elementy modelu dobrych praktyk wsparcia logistycznego w zarzÄ…dzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 2 The Components of a Best Practice Model for Logistics Support in Crisis
Management.
(source: own study)
10
Scenariusz.
Scenariusz opisuje udział podmiotów odpowiedzialnych za wsparcie logistyczne w
poszczególnych rodzajach zagrożeń. Jest on częścią całościowego scenariusza planu
zarządzania kryzysowego. Poszczególne podmioty, w tym Zespoły Wsparcia Działań
uruchamiane sÄ… zgodnie z procedurami.
Struktury.
Struktury organizacyjne wsparcia logistycznego, w głównej mierze dotyczą
organizacji Zespołów Wsparcia Działań.
Planowanie.
Podstawą do planowania działań logistycznych jest znajomość zagrożenia oraz
identyfikacja niezbędnych sił i środków do minimalizacji strat oraz działań mających na
celu ochronę ludności. Identyfikacja sił i środków jest konieczna do porównania z
rzeczywistym stanem posiadania określonych środków i podjęciem działań niezbędnych
do ich uzupełnienia. Właściwe planowanie pozwala na realizację całego zakresu działań w
logistyce, głównie Zespołów Wsparcia Działań.
Analiza sytuacji.
W zakresie wsparcia logistycznego, analiza sytuacji będzie dotyczyła głównie
możliwości sił i środków w realizacji zadań przy określonym zdarzeniu. Anakizę należy
przeprowadzić zarówno dla działań wewnętrznych (własnych) jak i zewnętrznych (
poszkodowana ludność)
Procedury.
Uruchomienie procedur następuje z chwilą otrzymania informacji o możliwości
zaistnienia zagrożenia lub z chwilą jego powstania. Procedury ujęte są w planach i
jednoznacznie, krok po kroku, określają realizację określonych procesów niezbędnych do
wykonania działania.
Transport.
System transportowy należy rozumieć, jako fizyczne połączenie wiążące klientów
firmy, dostawców surowców, zakłady produkcyjne, magazyny i innych członków kanału
logistycznego. W sytuacjach nadzwyczajnych jest to system niestabilny, rozumieć przez to
należy zmienność klientów, połączeń transportowych a nawet lokalizacji magazynów
( polowe magazyny w rejonie akcji ratunkowej).
11
Logistyczny łańcuch dostaw składa się6:
·ð z szeregu staÅ‚ych miejsc, gdzie docierajÄ… transportowane towary
·ð z poÅ‚Ä…czeÅ„ transportowych
W przypadku logistyki w zarządzaniu kryzysowym stałymi miejscami gdzie docierają
transporty, będą magazyny interwencyjne, natomiast dochodzi tu jeszcze konieczność
dostawy do miejsc zorganizowanych tymczasowo, którymi są magazyny baz logistycznych
oraz polowe magazyny zorganizowane tymczasowo w miejscu prowadzenia działań.
W zarządzaniu kryzysowym głównym rodzajem transportu jest transport konwencjonalny.
W organizacji transportu w zarzÄ…dzaniu kryzysowym istotnÄ… funkcjÄ™ odgrywa czas.
Niejednokrotnie konieczność przeprowadzenia kalkulacji czasowej i jej wynik decyduje o
realności i celowości organizacji transportu. W przypadku niemożliwości dostarczenia
określonego rodzaju towaru w ściśle określonym czasie i w określone miejsce, będzie
istniała konieczność z rezygnacji danego przedsięwzięcia i szukania innych rozwiązań.
Wiąże się to z takimi zadaniami transportu jak przygotowanie transportu do:
·ð ewakuacji ludnoÅ›ci
·ð ewakuacji zwierzÄ…t
·ð ewakuacji dobytku i dóbr materialnych
·ð dostawy Å›rodków do rejonów zagrożonych
·ð sÅ‚użb ratowniczych
Choć może brzmi to dziwnie, ale w sytuacji działań ratowniczych  towarem będą także
ludzie, zwierzęta domowe. Nie jest to pojęcie adekwatne do tradycyjnego pojęcia towaru,
ale w zarządzaniu kryzysowym jest związane z bezpośrednim ratowaniem życia i zdrowia
ludzi i koniecznością zapewnienia efektywnego transportu. Stąd też, dla tej sytuacji pojęcia
magazynu, nie odnoszÄ… siÄ™ do potocznie stosowanego zwrotu. W tym przypadku
 magazynem będzie miejsce zagrożone, z którego należy ewakuować ludzi, a
 magazynem docelowym, będą miejsca zastępcze, w bezpiecznym obszarze.
Współdziałanie.
Współdziałanie określone jest w planach zarządzania kryzysowego. Każdy Zespół
Wsparcia Działań powinien otrzymać informację kiedy, w jakim zagrożeniu pełni rolę
zespołu wiodącego w jakim zespołu wspierającego.
6
J. Myszewski: Transport w logistyce. WSPiZ. Warszawa 2005. s.2.
12
Uzupełnienie stanów magazynowych.
Uzupełnienie stanów magazynowych jest niezbędnym elementem działań. Wynika to z
faktu, że praktycznie trudno jest przewidzieć kiedy nastąpi kolejne zdarzenie, a gotowość
poszczególnych ZWD powinna być utrzymana. Nie uzupełnienie na czas stanów
magazynowych, może w efekcie spowodować, że czas gotowości w przypadku
wystąpienia zdarzenia znacznie się zwiększy, co w konsekwencji może zagrozić realizacji
zadania.
III. Wsparcie logistyczne w poszczególnych etapach działania
W poniższym rozdziale przedstawiono poglądowe grafy uruchamiania elementów
modelu dobrych praktyk w poszczególnych etapach działania.
Etap przed wystÄ…pieniem zdarzenia.
AKTUALIZACJA POTRZEB
URUCHOMIENIE PROCEDUR
URUCHOMIENIE PLANU
ANALIZA SYTUACJI
PLANOWANIE
Etap: działania przygotowawcze
Ostrzeżenie o zdarzeniu
WystÄ…pienie zdarzenia
Rysunek 3. Etap działań przygotowawczych wsparcia logistycznego w zarządzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 3 Pre-disaster stage of logistics support operations in crisis management.
(source: own study)
Na tym etapie konieczne jest zwrócenie uwagi na czas, jakim dysponujemy od
momentu ostrzeżenia o zdarzeniu do momentu wystąpienia zdarzenia. Jest to czas reakcji,
a więc czas jaki mamy  do dyspozycji do zrealizowania zadań ujętych w planach.
13
Etap rozpoczęcia działań.
TRANSPORT/PRZEPAYW MATERIAAÓW
WSPÓADZIAAANIE
AKTUALIZACJA POTRZEB
REALIZACJA PROCEDUR
ANALIZA SYTUACJI
Etap: rozpoczęcie działań
Wystąpienie zdarzenia Działania
Rysunek 4. Etap rozpoczęcia działań logistycznych w zarządzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 4 Initial operations stage of logistics support in crisis management.
(source: own study)
Etap kontynuacji działań.
WERYFIKACJA POTRZEB
REALIZACJA PROCEDUR
WSPÓADZIAAANIE
TRANSPORT MATERIAAÓW/LUDZI
Etap: kontynuacja działań
Działania
Zakończenie akcji
Rysunek 5. Etap kontynuacji działań logistycznych w zarządzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 5 Sustainment operations stage of logistics support in crisis management.
(source: own study)
14
Etap zakończenia działań.
WNIOSKI
PLANOWANIE
ODNOWIENIE ZASOBÓW
WSPÓADZIAAANIE
REALIZACJA PROCEDUR
Etap: zakończenia działań Etap przejściowy
Zakończenie akcji Odwołanie
Normalny tok pracy
zagrożenia
Rysunek 6. Etap zakończenia działań logistycznych w zarządzaniu kryzysowym.
(zródło: opracowanie własne)
Fig. 6 Closure operations stage of logistics support in crisis management.
(source: own study)
W zarzÄ…dzaniu kryzysowym istotnÄ… funkcjÄ™ odgrywa czas. Niejednokrotnie
konieczność przeprowadzenia kalkulacji czasowej i jej wynik decyduje o realności i
celowości przeprowadzenia działań. Czas będzie determinował sposób organizacji
łańcucha logistycznego i koordynacji działań. Istotnym jest, aby czas, który mamy do
dyspozycji był zawsze większy od czasu niezbędnego do wykonania wszystkich
przedsięwzięć ujętych w planach. Stąd po analizie poszczególnych rozwiązań, dotyczących
czasu, można dopiero przystąpić do ewentualnej analizy kosztów. Taką analizę można
wykonać w przypadku, kiedy mamy więcej niż jedno rozwiązanie dotyczące organizacji
działań, uwzględniające czynnik czasowy. W każdym przypadku, w zarządzaniu
kryzysowym, decydującym kryterium będzie czas, a następnie dopiero kryterium
ekonomiczne. Choć działania logistyczne w zarządzaniu kryzysowym podlegają tym
samym zasadom, co w przedsiębiorstwie, inne są jednak priorytety, a co za tym idzie
i kryteria. W zarządzaniu kryzysowym naczelną zasadą jest  orientacja na czas . Należy
jednak zdawać sobie sprawę, że działania logistyczne w sytuacjach kryzysowych związane
sÄ… z :
¨ð zmiennoÅ›ciÄ… decyzji,
¨ð niepeÅ‚nÄ… informacjÄ…,
15
¨ð dynamikÄ…,
¨ð zmiennoÅ›ciÄ… zamówieÅ„,
¨ð nieprzewidywalnoÅ›ciÄ… zdarzeÅ„,
¨ð znacznie wiÄ™kszÄ… odpowiedzialnoÅ›ciÄ… ( życie ludzkie) w dziaÅ‚aniu.
Podejmując decyzje w działaniach logistycznych w sytuacjach kryzysowych, konieczna
jest znajomość nie tylko logistyki, ale także rodzajów zagrożeń, charakterystyki zagrożeń
oraz skutków, jakie one ze sobą niosą. Wsparcie logistyczne w sytuacjach kryzysowych
zawsze będzie związane z ochroną życia i zdrowia ludzkiego, jako nadrzędnego kryterium
w tego rodzaju działaniach.
Literatura
1. Griffin R.W., Podstawy zarzÄ…dzania organizacjami, PWN, Warszawa 2001.
2. Grocki R., Sytuacja kryzysowa - wartości progowe, [w:] red. Żuber M., Katastrofy
naturalne i cywilizacyjne, Bełchatów 2008.
3. Grocki R., ZarzÄ…dzanie kryzysowe, FRLD/USAD, Warszawa 2000.
4. Mitroff I. Ian., Managing Crises. Before They Happen, AMACOM, New York
2000.
5. Myszewski J., Transport w logistyce, WSPiZ, Warszawa 2005.
Streszczenie
W publikacji przedstawiono zasady zabezpieczenia logistycznego podczas zdarzeń
nadzwyczajnych. Autor przedstawił zasady współdziałania, koordynacji różnych
podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie kryzysowe w aspekcie logistycznego
zabezpieczenia działań, uwzględniając proces planowania i model decyzyjny w oparciu o
dobre praktyki w zarzÄ…dzaniu kryzysowym.
LOGISTICS IN CRISIS MANAGEMENT
Summary
In the publication presented principles of the logistics provide for the action in emergency
events. The author presented principles of the cooperation, of coordination of the various
subjects responsible for the crisis management, in the aspect of logistics provide for action,
considering the process of planning and the decision-making model in basing on Best
Practices for Crisis Management.
16


Wyszukiwarka