DEKALOG Dla nauczycieli dzieci dyslektycznych


DEKALOG - Dla nauczycieli dzieci dyslektycznych

NIE

*

Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
*

Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.
*

Nie łudź się, że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiądzie fałdów" lub że ktoś go z tego "wyleczy".
*

Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i że skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
*

Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go od systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.



TAK

*

Staraj się zrozumieć swojego ucznia, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.
*

Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności ucznia: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj problemy dziecka ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą, a w razie potrzeby z lekarzem).
*

Aby jak najwcześniej pomóc uczniowi
*

Bądź w kontakcie z poradnią, wykorzystuj wyniki badań i zalecenia specjalistów zawarte w opinii psychologiczno- pedagogicznej,
*

Ustal kontrakt pomiędzy tobą, rodzicami i dzieckiem, który określa reguły współpracy: dziecko uczyni odpowiedzialnym za pracę nad sobą, rodziców za pomaganie dziecku, a nauczyciela za bycie doradcą,
*

Zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga dziecku,
*

Bądź w stałym kontakcie z jego pedagogiem terapeutą i korzystając z jego wskazań włączaj do zajęć dydaktycznych potrzebne dziecku ćwiczenia.
*

Opracuj program indywidualnych wymagań wobec ucznia, dostosowany do jego możliwości i wkładu pracy. Oceniaj go na podstawie odpowiedzi ustnych i treści prac pisemnych. Nie karz mu głośno czytać przy całej klasie. Pozwól mu korzystać ze słownika i daj więcej czasu na zadania pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakościowo (opisowa ocena błędów) pod warunkiem systematycznej pracy, znajomości reguł ortografii i korekty błędów w zeszytach. Nagradzaj za wysiłek i pracę, a nie za jej efekty.
*

Bądź życzliwym, cierpliwym przewodnikiem ucznia w jego problemach.

prof. dr hab. Marta Bogdanowicz

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dekalog dla rodzicow dzieci dyslektycznych
REFERAT dysleksja dekalog dla nauczycieli
Broszura dla rodzicw dzieci szescioletnich
Psychologia dla nauczycieli Fontana 2
Zegar do szkoły dla małych dzieci
Pedagogika dla nauczycieli w praktyce fragment
Wielokulturowość na co dzień materiały dla nauczycieli

więcej podobnych podstron