Jak sobie radziÄâ€Ä„ z trudnymi ludÄążmi


Jak sobie radzić
z trudnymi ludxmi
Autor: Roy Lilley
TÅ‚umaczenie: Agnieszka Czardybon
ISBN: 83-7361-590-3
Tytuł oryginału: Dealing with Difficult People
Format: 121×194, stron: 144
Trudni ludzie potrafią skutecznie zatruwać życie innym. W pracy spotykamy się
z różnymi zachowaniami ludzkimi; są osoby, z którymi niełatwo jest się porozumieć,
a to ujemnie wpływa na komfort naszej pracy i jej efekty. Zrozumienie motywów
uciążliwych zachowań to najlepszy sposób, aby radzić sobie z problemami,
jakie z nich wynikajÄ….
 Jak radzić sobie z trudnymi ludxmi to recepta na pokonywanie problemów w relacjach
międzyludzkich. Ten praktyczny przewodnik nauczy Cię patrzeć z innej perspektywy na
zachowania innych; pomoże zrozumieć ich motywy, podpowie, jak reagować w różnych
sytuacjach. Roy Lilley wyjaSnia, jak:
" rozpoznawać siedem trudnych typów osobowoSci;
" docierać do sedna nieporozumień, aby gasić konflikty;
" postępować z ludxmi agresywnymi;
" motywować leniwych współpracowników;
" radzić sobie z trudnymi klientami;
" przyjmować skargi i zażalenia.
Książka zawiera mnóstwo użytecznych wskazówek i ostrzega przed potencjalnymi
zagrożeniami, jakie wynikają z relacji międzyludzkich. To lektura obowiązkowa dla
każdego, kto jest skazany na uciążliwych współpracowników. Pomoże Ci polubić
trudnych ludzi, dotrzeć do nich, wywrzeć na nich wpływ i w konsekwencji zmotywować
do osiągania lepszych wyników.
O autorze:
Roy Lilley jest autorem wielu opracowań i komentatorem radiowym. Prowadzi wykłady
na temat zdrowia, życia społecznego oraz zarządzania zmianami. Swoje teksty publikuje
w renomowanych czasopismach, takich jak Guardian czy Daily Telegraph.
Spis treści
O Autorze 7
Wstęp 9
Konwencje użyte w tej książce......................................................... 9
1. Krótki kurs na temat relacji międzyludzkich 11
Trudny? To na pewno nie ja!..........................................................12
2. Krótki przewodnik po siedmiu klasycznych
trudnych typach albo jak zostać ekspertem
w czasie potrzebnym na wypicie kawy 15
Rozpoznajesz kogoÅ›?.......................................................................15
Najpierw diagnoza.......................................................................... 24
3. Rodzaje konfliktów
i sposoby radzenia sobie z nimi 31
Co to jest konflikt? ..........................................................................31
4. Jak poradzić sobie z szefem,
który doprowadza cię do szału 33
Pan Wściekły.................................................................................... 34
Nigdy nie pozwól, żeby szef widział, że się denerwujesz............35
5. Koledzy, których tylko udusić 39
Opętani na punkcie rywalizacji.....................................................41
Rywale, antagoniści i ataki personalne........................................ 42
Cicha woda brzegi rwie.................................................................. 43
4 JAK SOBI E RADZI Ć Z TRUDNYMI LUDyMI
6. Pracownicy, których tylko udusić 45
Uparty czy niezależny?................................................................... 48
Kiedy duża wskazówka zbliża się do 12 ....................................... 49
Dobry szef nie wsadza nosa w nie swoje sprawy.
Ale powinien próbować.............................................................. 50
Metoda kija i marchewki ................................................................51
Jakim jesteÅ› szefem? .........................................................................53
NaprawdÄ™ trudni pracownicy ....................................................... 54
7. Urabianie egoisty 55
Jeśli twój szef jest egocentrykiem.................................................. 55
Jeśli twój pracownik jest egoistą.................................................... 56
Jeśli twój kolega jest egocentrykiem ............................................. 56
Znokautować mądralę ................................................................... 56
8. Radzenie sobie z ludzmi agresywnymi
bez użycia przemocy 59
Kiedy agresywny menedżer torpeduje twoje pomysły............... 60
Kiedy utknąłeś z projektem, który nie ma szans się powieść.... 60
Kiedy ktoś wbija ci nóż w plecy .....................................................61
9. Wysadzić leniucha w powietrze 63
Uzależnieni od zegarka, regulaminu ........................................... 64
Kiedy blokuje ciÄ™ leniwy kolega.................................................... 64
Szef, który się guzdra...................................................................... 65
Jak połknąć słonia? ......................................................................... 66
Karygodnie leniwi .......................................................................... 66
10. Pobić tyrana jego własną bronią 69
Hałaśliwy dyktator.......................................................................... 70
Kiedy nie potrafisz niczego zrobić dobrze ................................. 70
Ostatnia deska ratunku.................................................................. 70
Wybuchowy kolega..........................................................................71
11. Wiecznie niezadowoleni i krytykanci 73
Zimny prysznic ............................................................................... 74
Buduj sojusze, pakty, przymierza, koalicje ................................. 74
Słowa, których nie chcesz słyszeć ................................................. 75
Kiedy krytykanci strzelają gola do własnej bramki.................... 75
SPI S TREÅšCI 5
12. Perfekcjoniści także mogą być utrapieniem 77
CoÅ› dla perfekcjonisty.................................................................... 78
Zasady sÄ… zasadami......................................................................... 78
Szef perfekcjonista.......................................................................... 79
13. Manipulowanie manipulatorami 81
Jeśli jesteś zmuszony wziąć całą winę na siebie........................... 82
Zróbmy interes................................................................................ 83
Jeśli jesteś łasy na pochlebstwa ...................................................... 84
Kiedy ulegasz pochlebstwom twoich pracowników.................. 85
14. Urabianie leniucha 87
Klient wie najlepiej ......................................................................... 88
15. Jak tam twoje morale? 89
Kiedy masz już dosyć chorych...................................................... 90
Kiedy wszyscy sÄ… na L-4...................................................................91
Kliki, towarzystwa wzajemnej adoracji, sabaty czarownic.........91
16. Krytykanci i czepialscy 93
Jeśli twój szef jest krytykantem ..................................................... 93
Kolega krytykant............................................................................. 94
17. Plotka 95
Rada na plotkarzy........................................................................... 97
Lepiej zapobiegać niż leczyć.......................................................... 98
18. Klient  nasz pan! 99
Radzenie sobie z trudnymi klientami ....................................... 100
Na kiedy to ma być? ..................................................................... 100
Jak unikać prawdziwych kłopotów?............................................101
WyjÄ…tkowo trudny klient..............................................................101
Nieustannie przypominaj, jaki jesteÅ› dobry ..............................101
Krzykacz......................................................................................... 102
Kiedy krzykacz wścieka się na obsługę........................................ 104
Jeśli twojemu pracownikowi puszczają nerwy.......................... 104
Kiedy twój szef się wścieknie........................................................105
Co go wkurza? ................................................................................105
6 JAK SOBI E RADZI Ć Z TRUDNYMI LUDyMI
Jak powinniśmy radzić sobie z niegrzecznymi ludzmi,
nie zniżając się do ich poziomu ...............................................105
Atak pod maską uprzejmości.......................................................106
19. Skargi  wszyscy je uwielbiamy! 107
Sześć kroków do sukcesu ............................................................. 107
20. e-problem@twojapraca 113
21. Przeklęte zebrania 115
Technologia....................................................................................117
Spotykać się czy nie spotykać? .....................................................118
Kogo możesz spotkać na zebraniach ..........................................121
Pięć złotych reguł  co zrobić, żeby zebranie było owocne ...130
22. Jeśli coś się nie zmienia, to zostaje takie samo 133
Cztery elementy zmiany ...............................................................133
Jak poradzić sobie z trudnymi ludzmi
podczas wprowadzania zmian..................................................134
23. Dziesięć kroków do zażegnania konfliktu 139
24. Zakończenie 143
Jak poradzić
sobie z szefem, który
doprowadza cię do szału
Mózg to wspaniały organ: zaczyna działać, kiedy tylko się obudzisz
i przestaje, kiedy tylko dotrzesz do biura.
Robert Frost
Ludzie awansują i zostają szefami z najróżniejszych powodów.
Niektórzy  ponieważ są naprawdę dobrzy w tym, co robią, świet-
nie radzą sobie z ludzmi i sytuacjami, mają wizję rzeczywistości
i z łatwością potrafią przekazywać swoje idee. Taki szef to anioł.
Niestety, wielu szefów przypomina raczej upadłe anioły&
f& W firmach o profilu technicznym pracownicy zazwyczaj
awansują na szefów ze względu na swoją wiedzę. Gubią
siÄ™ jednak, kiedy chodzi o ludzi.
f& W firmach rodzinnych szefami zostają synowie szefów.
f& W korporacjach Kowalski awansuje, bo akurat nadeszła
jego kolej.
f& W niektórych mniej popularnych branżach i instytucjach
państwowych na stanowiskach kierowniczych powszechnie
spotyka się osoby, które nie mogły znalezć pracy nigdzie
indziej.
f& W środowisku handlowców zdolni pracownicy porzucają to,
w czym byli naprawdę dobrzy, by stać się kiepskimi szefami.
f& W firmach, które mają problemy finansowe, szefem może
niespodziewanie stać się dobry księgowy.
34 JAK SOBI E RADZI Ć Z TRUDNYMI LUDyMI
f& We współczesnych firmach sektora informatycznego
szefami zostają ludzie młodzi i niedoświadczeni, rzadko
dajÄ…cy sobie radÄ™ w sytuacjach kryzysowych.
Czy w takim razie można gdzieś w ogóle znalezć dobrego szefa?
Oczywiście, że tak. Ale warto zwrócić uwagę na fakt, że szefowie nie
zawsze awansują dlatego, że się do tego nadają. Bycie w czymś do-
brym, posiadanie umiejętności technicznych czy długi staż w danej
firmie są często wystarczającym powodem, by mieć własną tabliczkę
na drzwiach z napisem  Dyrektor . Niektórzy z czasem rzeczywiście
siÄ™ wyrabiajÄ…, inni za to stajÄ… siÄ™ chodzÄ…cym koszmarem.
W głębi duszy każdego kiepskiego szefa czai się głos, który przy-
pomina mu nieustannie, że się do tego nie nadaje. Co wtedy robi
kiepski szef? Stara się to sobie jakoś zrekompensować. Usiłuje
przezwyciężyć uczucie niepewności, stając się karykaturą własnej
wizji dobrego szefa. Skąd jednak ma wiedzieć, co robi dobry szef,
skoro nikt nigdy nie przygotował go do zarządzania ludzmi,
zajmowania się zasobami ludzkimi? Na własny użytek stwarza więc
sobie strategiÄ™. Jest arogancki, zaczepny, krzyczy, stosuje manipu-
lację, jest samolubny i niepewny, trudno go zadowolić. Ale bar-
dzo łatwo sobie z nim poradzić!
Najpierw najważniejsze. On jest szefem i w każdej chwili mo-
że ci pokazać drzwi. Więc jeśli jesteś przywiązany do swojej wy-
płaty, pamiętaj  bądz dyplomatą! Pozwól mu czuć, że to on kon-
troluje sytuację. Nawet jeśli tak nie jest!
Pan Wściekły
Pracujesz dla Pana Wściekłego? Spokojnie. Niech się wścieka. Co
z tego, że chce zrobić awanturę? Rzadko trwa to dłużej niż kilka
minut. Pozwól mu się zagotować, wybuchnąć i eksplodować. Jesteś
bezpieczny tak długo, jak długo nie dasz się sprowokować. Nawet
jeśli masz 1000% racji, a za sobą prawo, politykę firmy, Europej-
ski Trybunał Sprawiedliwości i wszystkie anioły w niebie  nie
daj się sprowokować.
Sztuka polega na tym, by się ulotnić, dopóki wszystko się nie
uspokoi. Najlepiej powiedzieć: Przykro mi, że tak to pana rozgnie-
wało, ale musimy podejść do tego racjonalnie. Teraz muszę wyjść, ale może
JAK PORADZI Ć SOBI E Z SZEFEM. .. 35
moglibyśmy wrócić do tego pózniej i przedyskutować? Następnie wyjdz.
Cokolwiek będzie mówił  po prostu wyjdz. Nawet jeśli wyda się
skruszony, będzie przepraszał, a może nawet wścieknie się jeszcze
bardziej  wyjdz. Jeśli to będzie konieczne, powiedz: Odłóżmy to na
razie, a ja może wróciłbym tu za godzinę i przyjrzelibyśmy się temu jeszcze raz?
Nie daj się sprowokować i nie bierz udziału w awanturze. Miło
sobie wyobrazić, że mówisz do szefa: Ty wredny gadzie, jak ktokol-
wiek może w ogóle z tobą pracować? Umiesz się tylko wściekać. Ale
wtedy masz już kolejny problem na głowie  gdzie będziesz pra-
cować od przyszłego tygodnia? Dlatego zachowaj spokój i uporaj
się z tym na własnych warunkach.
Wskazówka
Bardzo ważną rolę odgrywają w tym kontekście sformułowania ozna
czające wspólne działania (słowa takie jak  musimy ,  moglibyśmy ,
 przyjrzelibyśmy się itp.). Wyrażają one twój związek ze zdarzeniami,
współdzielą odpowiedzialność za to, co się dzieje, nie pozwalają na
wrażenie, że zrzucasz winę na innych. Na pewno pozwolą uniknąć
zaognienia sytuacji.
Nigdy nie pozwól, żeby szef widział,
że się denerwujesz
Szefowie-tyrani bardzo lubią, kiedy pracownicy pocą się z nerwów
 nie daj im tej przyjemności. Cokolwiek będzie się działo:
f& Zachowaj spokój.
f& Nie odszczekuj siÄ™.
f& Nie daj się wciągnąć w żadną kłótnię. Nie mów szefowi,
jak ma pracować. Tekst w rodzaju:  Wsadz to sobie tam,
gdzie słońce nie dochodzi może być bardzo satysfakcjonujący,
ale tylko przez pierwszych 60 sekund. Potem będziesz
żałował!
f& Nigdy, przenigdy nie odchodz pod wpływem chwilowego
impulsu.
36 JAK SOBI E RADZI Ć Z TRUDNYMI LUDyMI
Zastanów się!
Dlaczego miałbyś pozwolić, żeby szef potwór zrujnował pracę twoich
marzeń?
Wskazówka
Załóż się, że to działa&
Ta metoda naprawdę działa. Wiem, że będziesz pewnie wzdychał
w czasie czytania, ale proszÄ™, zaufaj mi. To jest jak rada dana przez
matkę. Nie jest to ani magia, ani najświeższa nowinka psychologicz
na, za to opiera siÄ™ na sprawdzonych metodach radzenia sobie ze
złością i stresem.
Polega ona na tym: odejdz (oddal się) z miejsca zdarzenia, kłótni,
sprzeczki, awantury. Znajdz jakieś spokojne miejsce i zacznij liczyć
wstecz od 20 do 1. Wez głęboki oddech, skoncentruj się i licz: 20, 19,
18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.
Z jakichś powodów liczenie w przód nie sprawdza się tak dobrze. Li
czenie wstecz wpływa uspokajająco. Widziałeś kiedykolwiek, jak pra
cuje hipnotyzer? Zawsze stosuje techniki liczenia wstecz, żeby roz
luznić, zrelaksować swoich pacjentów. Tak naprawdę istnieją pewne
uzasadnione psychologicznie powody, dla których akurat liczenie
wstecz działa tak dobrze, jednak teraz nie miejsce ani czas na wyja
śnianie. Kiedy następnym razem będziesz miał ochotę zaaplikować
komuś lewego sierpowego, spróbuj tej metody, a na pewno pomoże.
Co jeszcze można zrobić, jeśli wszystko inne zawiedzie?
W porządku, więc zrobiłeś wszystko, co mogłeś:
f& Dostarczyłeś wszystko na czas.
f& Nie mogłeś dostarczyć na czas, ale miałeś ku temu poważny
powód i uprzedziłeś odpowiednio wcześniej, że dotrzymanie
terminu nie będzie możliwe.
f& Publicznie popierałeś swojego wrednego szefa, nigdy
nie zachowywałeś się niewłaściwie w jego obecności, nigdy
nie sprawiłeś, że wyszedł na głupca (nawet jeśli nim jest).
f& Pracowałeś z szefem, odkryłeś jego słabości i starałeś
się nigdy nie nadepnąć mu na odcisk.
f& Nigdy nie dostarczyłeś mu powodów, żeby musiał
do ciebie strzelać.
JAK PORADZI Ć SOBI E Z SZEFEM. .. 37
Co dalej? Pora podjąć mediacje.
f& Może pomocny będzie dział kadr?
f& Spróbuj zwrócić się o pomoc do starszego pracownika.
f& Możesz nawet spróbować powiedzieć: Rozumiem, że wszyscy
jesteśmy pod dużą presją, i doskonale zdaję sobie sprawę, że codziennie
trzeba się zmagać z różnymi problemami. Jednak naprawdę nie wydaje
mi się, że może pan ode mnie oczekiwać, że będę znosił takie
zachowanie (żeby nie być gołosłownym, przytocz jakąś
konkretną sytuację, która miała miejsce). Myślę, że musimy
znalezć jakąś wspólną płaszczyznę porozumienia.
Co jeszcze?
Pamiętaj, że masz tylko jedno życie i nie jest to  jazda próbna .
Jeśli trzeba, to po prostu odejdz, rzuć to, zacznij życie na nowo.
Jeśli jesteś dobry w tym, co robisz, znajdziesz inną pracę. Zrób to
na własne życzenie, na własnych warunkach, we własnym tempie.
Nie trzaskaj drzwiami, nie odgrażaj się, po prostu odjedz w spo-
koju. Jeśli sądzisz, że twoja sprawa nadaje się do sądu pracy, po-
rozmawiaj z prawnikiem. Nie rozpowiadaj znajomym w pracy, że
szukasz pracy  coÅ› takiego jak  tajemnica nie istnieje. I nie
martw się  życie jest na to za krótkie!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami(1)
Jak sobie radzic z trudnymi ludzmi trudni
Jak sobie radzic z trudnymi ludzmi
JAK SOBIE RADZIĆ Z POKUSAMI ANDREW WOMMACK
Jak sobie radzic z rodzicami
Dr Berrenda Fox O Nowym DNA i Jak Sobie Radzić Ze Zmianami
Jak sobie radzić z nerwicą

więcej podobnych podstron