41 242109 specjalista do spraw pozyskiwania funduszy


Specjalista do spraw pozyskiwania
funduszy
(242109)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
(242109)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-041-2 (41)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 7
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 10
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 11
3.1. Analizowanie zródeł informacji o funduszach i dobór
funduszy Kz1 .................................................................. 11
3.2. Opracowywanie dokumentacji aplikacyjnej funduszy
Kz2 .................................................................................. 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 14
5. SÅ‚ownik ........................................................................................ 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS
2010):
242109 Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standar-
dów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2421  Specjaliści do spraw zarządzania i organi-
zacji (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08
odpowiada grupie 2421 Management and Organization Analysts).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja M. Działalność Profesjonalna, Naukowa i Techniczna, Dział
70. Działalność Firm Centralnych (Head Offices); Doradztwo Zwią-
zane z ZarzÄ…dzaniem, Grupa 70.2. Doradztwo zwiÄ…zane z zarzÄ…dza-
niem.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 19 stanowiskach pracy
w 9 przedsiębiorstwach/instytucjach (duże  1, średnie  3, małe - 3,
mikro  2, w tym produkcyjne  1, usługowe  4, administracyjne  2,
inne  2) przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Jolanta Agata Bryzgalska  VN Laboratorium Innowacji Jolanta
Agata Bryzgalska w Koninie,
" Marta Magdalena Drygała  Centrum Projektów i Współpracy
Międzynarodowej Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie,
" Małgorzata Szpilska  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Ra-
domiu,
" Marek Rudziński  Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwi-
nowie.
4
Ewaluatorzy:
" Anna Wozniakowska  Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transfe-
ru Technologii w Kielcach,
" Tadeusz Budzisz  Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym
Lubiejewie.
Recenzenci:
" Wiesława Gąsiorowska  Stowarzyszenie EUROPEA Internatio-
nal w Brwinowie,
" Anna Wisła Świder  Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Kra-
kowie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Michał Butkiewicz (przewodniczący)  przedstawiciel pracodaw-
ców, Edukacja i Praca w Warszawie,
" Jerzy Kwieciński  Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
w Warszawie,
" Marek Małysa  Zarząd Regionu NSZZ  Solidarność Ziemi Ra-
domskiej.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy identyfikuje zewnętrz-
ne zródła finansowania planowanych przedsięwzięć i pozyskuje fundu-
sze z tych zródeł.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Praca specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy jest pracÄ… umy-
słową. Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy zajmuje się wyszu-
kiwaniem dla przedsiębiorstw, instytucji i innych organizacji krajowych
lub zagranicznych zewnętrznych zródeł finansowania planowanych
przedsięwzięć. Mogą one dotyczyć różnych obszarów działalności pro-
dukcyjnej, usługowej, naukowej, badawczej, edukacyjnej, kulturalnej,
społecznej. Celem pracy specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy
jest uzyskanie zewnętrznego finansowania dla planowanych przedsię-
wzięć. Do zadań specjalisty należy diagnozowanie problemów i potrzeb
w zakresie pozyskania funduszy, identyfikowanie zródeł finansowania
zaplanowanych działań, przeanalizowanie warunków i ocena szans na
uzyskanie środków. Następnie opracowuje i przygotowuje dokumenta-
cję do złożenia wniosku o środki finansowe zgodnie z założeniami i/lub
potrzebami przedstawionymi przez wnioskodawcę. Do zadań specjali-
sty należy również złożenie pełnego wniosku o dofinansowanie, ewen-
tualne składanie uzupełnień i udzielanie dodatkowych wyjaśnień, odwo-
ływanie się od niekorzystnych decyzji i ocen, przygotowanie pełnej
dokumentacji wymaganej do podpisania umowy o dofinansowanie
i doprowadzenie do zawarcia umowy. Specjalista stosuje nowoczesne
technologie informatyczne do wyszukiwania informacji i opracowania
dokumentacji.
6
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy specjalisty są przedsiębiorstwa, organizacje poza-
rządowe, organizacje związków zawodowych i pracodawców, instytucje
otoczenia biznesu, instytucje finansowe, instytucje edukacji formalnej
i nieformalnej, jednostki naukowo-badawcze, urzędy i instytucje admini-
stracji publicznej różnych szczebli. Specjalista może też pracować jako
niezależny ekspert (samozatrudnienie). Zawód ten wymaga mobilności
oraz systematycznego uzupełniania wiedzy w zakresie nowych zródeł
finansowania projektów oraz przepisów prawa i wytycznych publikowa-
nych przez instytucje zarzÄ…dzajÄ…ce funduszami. Podstawowym wyposa-
żeniem stanowiska pracy specjalisty jest komputer wraz ze specjali-
stycznym oprogramowaniem i dostępem do Internetu, telefon komórkowy
oraz standardowe urządzenia biurowe. Głównym zagrożeniem w pracy
specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy jest stres wynikajÄ…cy z presji
czasu i odpowiedzialności za podejmowane działania, zazwyczaj termi-
nowość pracy oraz ryzyko nieprzewidzianych problemów (np. czynnik
ludzki lub problemy techniczne).
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy
wymaga komunikatywności, umiejętności prowadzenia spotkań, rozmów
telefonicznych, umiejętności prezentowania informacji, gdyż wiąże się ze
współpracą z ludzmi. Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy powi-
nien cechować się kreatywnością, umiejętnością pozyskiwania informacji
z różnych zródeł oraz diagnozowania problemów podmiotów, dla których
mają być pozyskiwane środki. Specjalistę do spraw pozyskiwania fundu-
szy powinna cechować umiejętność dobrej organizacji czasu pracy, pla-
nowania, prognozowania, analitycznego myślenia oraz wnioskowania,
a także dokładność i umiejętność kojarzenia faktów (np. z uwagi na wy-
soki poziom szczegółowości zapisów w dokumentacji aplikacyjnej). Pra-
ca specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy zwiÄ…zana jest z zadanio-
wym czasem pracy (z uwagi na wyznaczane terminy zakończenia prac),
w tym również może być wykonywana w soboty i niedziele. Przeciw-
wskazaniem do wykonywania zawodu jest znaczna niesprawność wzro-
ku lub słuchu oraz wady wymowy.
7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
W zawodzie specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy zwykle
wymagane jest wykształcenie wyższe pierwszego stopnia (licencjat)
najczęściej na kierunkach: ekonomia, prawo, finanse i rachunkowość.
W zawodzie mogą też pracować absolwenci innych kierunków studiów
wyższych, którzy posiadają opisane predyspozycje, nabyli doświadcze-
nie lub uzupełnili kompetencje z zakresu pozyskiwania funduszy np. na
studiach podyplomowych. Pracodawcy, zatrudniajÄ…c na stanowisku
specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy, wymagajÄ… minimum dwu-
letniego doświadczenia w przygotowywaniu wniosków o finansowanie.
W pracy specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy wskazana jest
znajomość języka angielskiego oraz posiadanie prawa jazdy kategorii
B. Pracodawcy wymagają również znajomości przepisów i specyfiki
realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych, biegłej obsługi
programów biurowych, precyzyjnego redagowania pism, formułowania
pisemnych uzasadnień, samodzielności w działaniu.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Specjalista do spraw pozyskiwania funduszy zwykle rozpoczyna
pracę jako młodszy specjalista, referent lub asystent specjalisty
w przedsiębiorstwach, organizacjach pozarządowych, instytucjach edu-
kacji formalnej i nieformalnej, jednostkach naukowo-badawczych, urzÄ™-
dach i instytucjach administracji publicznej różnych szczebli, wykonując
prace pomocnicze. Po ukończeniu szkoleń i nabyciu doświadczenia
zawodowego może awansować na stanowisko specjalisty. Specjalista
do spraw pozyskiwania funduszy po osiągnięciu pełnej samodzielności
często rozpoczyna własną działalność gospodarczą jako niezależny
konsultant obsługujący wiele podmiotów. Doświadczony specjalista po
uzyskaniu funduszy na planowane przedsięwzięcie często jest zaanga-
żowany w jego realizację w różnorodnym zakresie  jako doradca, jako
osoba nadzorująca prawidłową realizację projektu lub jako osoba zaj-
mujÄ…ca siÄ™ rozliczeniami projektu. Specjalista do spraw pozyskiwania
funduszy możne pracować również w zawodach 242102 Koordynator
projektów unijnych lub 242107 Specjalista do spraw konsultingu. Za-
wód specjalisty do spraw pozyskiwania funduszy wymaga ciągłego
doskonalenia zawodowego, monitorowania zmieniajÄ…cych siÄ™ przepi-
sów prawa oraz wytycznych dotyczących poszczególnych zródeł finan-
sowania. Wiedzę i umiejętności z zakresu pozyskiwania funduszy moż-
8
na aktualizować i podnosić, uczestnicząc w szkoleniach organizowa-
nych między innymi przez instytucje krajowe i zagraniczne odpowie-
dzialne za dysponowanie środkami finansowymi na różnego rodzaju
przedsięwzięcia. Szeroka jest również oferta studiów podyplomowych
w zakresie pozyskiwania, zarzÄ…dzania i rozliczania funduszy krajowych
i unijnych.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy, w tym przestrzeganie zasad
i przepisów BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska
(niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z2. Diagnozowanie problemów i potrzeb w zakresie pozyskania fun-
duszy (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z3. Identyfikowanie zródeł finansowania planowanych działań (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Analizowanie warunków i ocenianie szans na uzyskanie finan-
sowania (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z5. Opracowywanie dokumentacji we współpracy ze specjalistami
różnych dziedzin (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z6. Przygotowywanie i składanie wniosku o finansowanie łącznie
z dokumentami towarzyszącymi (niezbędne kompetencje: Kz2,
KzS).
Z7. Składanie uzupełnień i dodatkowych wyjaśnień, odwoływanie się od
niesłusznych decyzji i ocen (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z8. Przygotowywanie pełnej dokumentacji wymaganej do podpisania
umowy o dofinansowanie i doprowadzanie do zawarcia tej umo-
wy (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z9. Ocenianie skuteczności działań podjętych w związku z pozyski-
waniem finansowania (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Analizowanie zródeł informacji o funduszach i dobór funduszy
(potrzebne do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z5).
Kz2  Opracowywanie dokumentacji aplikacyjnej funduszy (potrzebne
do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z9).
9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2  Specjaliści i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw pozyskiwania fun-
duszy:
1) w zakresie wiedzy: zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty,
teorie, metody i zależności w obszarze pozyskiwania funduszy oraz
otoczenia zewnętrznego, zna i rozumie różnorodne uwarunkowania,
kontekst prowadzonej działalności;
2) w zakresie umiejętności: potrafi innowacyjnie pozyskiwać fundusze
oraz formułować i rozwiązywać problemy dotyczące planowania, re-
alizacji i raportowania projektów, wykorzystując w tym celu nową
wiedzę także z innych dziedzin. Potrafi samodzielnie planować
uczenie się przez całe życie i ukierunkować innych w tym zakresie,
komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców realizowa-
nych działań, również w języku obcym, odpowiednio uzasadniać
swoje stanowisko.
10
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z5 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Analizowanie zródeł informacji o funduszach
i dobór funduszy Kz1
Wiedza  zna i rozumie w za- Umiejętności  wykonuje innowa-
cyjne zadania, rozwiązuje złożone
awansowanym stopniu fakty, teo-
i nietypowe problemy w zmiennych
rie, metody oraz złożone zależno-
i nie w pełni przewidywalnych wa-
ści między nimi w zakresie anali-
runkach, samodzielnie planuje wła-
zowania zródeł informacji o fun-
sne uczenie się przez całe życie,
duszach, w szczególności zna:
kontaktuje siÄ™ z otoczeniem, uza-
- zasady i przepisy BHP, ochrony
sadnia swoje stanowisko w zakre-
ppoż., ergonomii i ochrony śro-
sie analizowania zródeł informacji
dowiska na stanowisku kompu- o funduszach, w szczególności
terowym w zakresie analizowa- potrafi:
- organizować komputerowe sta-
nia zródeł informacji o fundu-
nowisko pracy zgodnie z zasa-
szach i doborze funduszy;
dami i przepisami BHP, ochrony
- metody diagnozowania proble-
ppoż., ergonomii i ochrony śro-
mów i potrzeb;
dowiska w zakresie analizowa-
- zewnętrzne zródła finansowa-
nia zródeł informacji o fundu-
nia przedsięwzięć;
szach i doborze funduszy;
- dokumentacjÄ™ pozyskiwania
- dobierać i stosować metody
funduszy;
diagnozowania problemów i po-
- zasady przyznawania dofinan- trzeb w zależności od rodzaju
przedsięwzięcia;
sowania i kryteriów oceny
- rozróżniać fundusze i identyfi-
wniosków.
kować ich zródła;
- dobierać fundusze zgodnie
z potrzebami beneficjenta;
- identyfikować wymagane do-
kumenty do dofinansowania;
- wypełniać wniosek o dofinan-
sowanie;
- opracowywać dokumenty, za-
Å‚Ä…czniki do wniosku, w tym biz-
nesplan;
- oceniać szanse na pozyskanie
dofinansowania.
11
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z4, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9 wy-
maga posiadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Opracowywanie dokumentacji aplikacyjnej
funduszy Kz2
Wiedza  zna i rozumie w za- Umiejętności  wykonuje innowa-
awansowanym stopniu fakty, teo- cyjne zadania, rozwiązuje złożone
rie, metody oraz złożone zależno- i nietypowe problemy w zmiennych
ści między nimi w zakresie opra- i nie w pełni przewidywalnych wa-
cowywania dokumentacji aplika- runkach, samodzielnie planuje
cyjnej, w szczególności zna: własne uczenie się przez całe
- zasady i przepisy BHP, ochrony życie, kontaktuje się z otoczeniem,
ppoż., ergonomii i ochrony śro- uzasadnia swoje stanowisko
dowiska na stanowisku kompu- w zakresie opracowywania doku-
terowym w zakresie opracowy- mentacji aplikacyjnej, w szczegól-
wania dokumentacji aplikacyjnej ności potrafi:
funduszy; - organizować komputerowe sta-
- zasady współpracy i komuni- nowisko pracy zgodnie z zasa-
kacji w procesie pozyskiwania dami i przepisami BHP, ochrony
ppoż., ergonomii i ochrony śro-
funduszy;
- zasady opracowywania wnio- dowiska;
- pozyskiwać specjalistów do
sków o dofinansowanie;
współpracy przy opracowaniu
- zasady opracowywania bizne-
wniosku;
splanu dla przedsięwzięć in-
- współpracować z podmiotami
westycyjnych;
zewnętrznymi podczas opraco-
- przepisy zwiÄ…zane z realizacjÄ…
wania wniosku;
finansowanych przedsięwzięć;
- opracowywać biznesplan przed-
- zasady składania odwołań;
sięwzięcia;
- zasady przygotowywania i za-
- wypełniać wnioski o finansowa-
wierania umów w obrocie go-
nie;
spodarczym.
- pozyskiwać lub opracowywać
dokumenty towarzyszÄ…ce (za-
Å‚Ä…czniki do wniosku o finanso-
wanie);
- oceniać skuteczność działań
dotyczÄ…cych wnioskowania
o dofinansowanie;
- składać odwołania od nega-
tywnych rozstrzygnięć komisji
oceniajÄ…cych wnioski;
12
- stosować w przygotowywanej
dokumentacji przepisy wynika-
jÄ…ce z realizacji finansowanych
przedsięwzięć (w tym np. doty-
czące pozwoleń budowlanych,
ochrony środowiska, równości
szans itp.);
- przygotowywać umowy i doku-
menty do zawarcia umowy o fi-
nansowanie planowanego
przedsięwzięcia.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- ponosi odpowiedzialność za powierzoną pracę oraz terminowość
i jakość realizowanych zadań dotyczących pozyskiwania funduszy,
- samodzielnie podejmuje współpracę z osobami i instytucjami w pro-
cesie pozyskiwania środków finansowych,
- potrafi oceniać swoje działania wykonywane w ramach współpracy
zespołowej oraz przyjmować odpowiedzialność za ich skutki,
- podejmuje decyzje samodzielnie lub we współpracy z podmiotem,
dla którego przygotowuje wniosek o finansowanie.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalisty do
spraw pozyskiwania funduszy przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 242109 Specjalista do spraw
pozyskiwania funduszy
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka