lakiernik 714[03] z1 05 n


,
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Zbigniew Neumann
Znakowanie pokryć lakierniczych 714[03].Z1.05
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Krzysztof Garczyński
mgr inż. Andrzej Sadowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Zbigniew Neuman
Konsultacja:
mgr inż. Zenon Pietkiewicz
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[03].Z1.05
Znakowanie pokryć lakierniczych zawartych w modułowym programie nauczania dla zawodu
 lakiernik .
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze 7
5. Ćwiczenia 12
5.1 Technika nanoszenia napisów  przy użyciu szablonów, druku sitowego,
światłodruku, nakładania kalkomanii 12
5.1.1. Ćwiczenia 12
5.2 Projektowanie i wycinanie szablonów 14
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3 Nanoszenie napisów za pomocą pędzla 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4 Nanoszenie natryskowe napisów i oznaczeń przy użyciu szablonu 18
5.4.1. Ćwiczenia 18
5.5 Nakładanie napisów i wzorów metodą kalkomanii 20
5.5.1. Ćwiczenia 20
5.6 Stosowanie środków konserwujących pokrycia lakiernicze oraz nadające im
estetyczny wygląd 22
5.6.1. Ćwiczenia 22
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 24
7. Literatura 38
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu poradnik dla nauczyciela  Znakowanie pokryć lakierniczych , który
będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie:
lakiernik 714[03].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonymi w rozdziale 6 zestawami zadań testowych, zawierającymi zadania
różnego rodzaju.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
714[03].Z1
Podstawowe technologie
lakiernicze
714[03].Z1.01
Stosowanie przepisów bhp
ochrony ppoż. i ochrony
środowiska przy
wykonywaniu prac
lakierniczych
714[03].Z1.02 714[03].Z1.03
Przygotowanie powierzchni Nakładanie powłok
wyrobów do lakierowania lakierniczych
714[03].Z1.06
714[03].Z1.04
Wykonywanie napraw
Wytwarzanie powłok
i renowacji pokryć
malarsko  lakierniczych
lakierniczych
na wyrobach
powszechnego użytku
714[03].Z1.07
714[03].Z1.05
Nanoszenie pokryć
Znakowanie pokryć
ochronnych i ochronno
lakierniczych
-dekoracyjnych
714[03].Z1.08
Ocenianie jakości pokryć
lakierniczych
714[03].Z1.09
Organizowanie
i wyposażenie lakierni
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
 dobierać przybory i materiały do wykonania rysunku,
 przygotować powierzchnię do lakierowania,
 dobrać narzędzia pracy do powłok lakierowych,
 rozpoznawać technologie nakładania powłok lakierowych, dobrać sposób nałożenia
powłoki na dane podłoże, scharakteryzować przyczyny powstawania wad na klasycznych
pokryciach lakierowych,
 korzystać z różnych zródeł informacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:
 wykonać znakowanie pokryć lakierniczych zgodnie z przepisami bhp. ochrony ppoż.
i ochrony środowiska,
 wykonać szablony do nanoszenia napisów i oznaczeń na pokryciach lakierniczych,
 zaprojektować szablon metodami tradycyjnymi i z wykorzystaniem techniki
komputerowej,
 wykonać napisy na pokryciach lakierniczych przy użyciu szablonów,
 wykonać napisy z wykorzystaniem kalkomanii,
 ocenić jakość i estetykę napisów na pokryciach lakierniczych,
 skorzystać z literatury technicznej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...
Modułowy program nauczania: Lakiernik 714[03]
Moduł: Podstawowe technologie lakiernicze 714[03].Z1
Jednostka modułowa: Znakowanie powłok lakierniczych 714[03].Z1.05
Temat: Dobrać materiał szablonu oraz liternictwo i znaki graficzne, mającego
zastosowanie do znakowania opakowań wysyłkowych, lakierowanych skrzyń
metalowych.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonywania szablonów.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
 wykonać szablon zachowując zasady liternictwa,
 zorganizować stanowisko pracy,
 korzystać z literatury technicznej,
 rozwiązywać problemy.
Metody nauczania uczenia się:
 metoda przewodniego tekstu.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna.
Czas: 120 min.
Środki dydaktyczne:
 zeszyt do notatek z ćwiczeń i długopis,
 przybory kreślarskie,
 tekst napisu  UWAGA , (inne znaki graficzne podane przez nauczyciela),
 literatura techniczna,
 teksty i pytania przewodnie,
 formalne dotyczące potrzebnych środków,
 tabele prowadzące.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Omówienie zalet metody przewodniego tekstu.
4. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
5. Realizacja tematu  uczeń powinien:
- zapoznać się z treścią zadania,
- zapoznać się z rysunkiem otrzymanego znaku / słowa,
- zapoznać się z wymogami bhp,
- wyszukać informację,
- odpowiedzieć na pytania prowadzące,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- wypełnić tabele i odpowiedzieć na pytania,
- ustalić z nauczycielem plan działania,
- wykonać proces technologiczny i wykonać wg niego szablon,
- sprawdzić wykonanie swojego zadania; zamienić się z kolegą i sprawdzić jego pracę,
- zaprezentować efekty swojej pracy,
- podać wnioski dotyczące usprawnień przyjętej technologii.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze lub rozejrzyj się wokół siebie i zapisz wiadomości na temat
nowych technologii znakowania samochodów. Na podstawie zebranych informacji napisz
czynności przy wykonywaniu napisów i  obrazów na nadwoziach samochodów.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
Pytania prowadzące:
1) Jakie znasz materiały do wykonywania szablonów?
2) Jakie znasz narzędzia do wykonywania szablonów?
3) Jakie materiały nadają się na elastyczne szablony?
4) Jak zapobiegamy ściekaniu farby pod szablon podczas malowania?
5) Skąd uzyskasz urzędowy krój znaków graficznych ostrzegawczych i innych?
6) W jaki sposób dobierzesz krój liter do szablonu?
7) Jakie znaki graficzne i litery wymagają stosowania mostków w szablonie?
8) Jaką ilość razy można użyć szablon z folii?
9) Jakie inne zastosowania mają obecnie szablony?
Formularz
Wypisz podstawowe materiały i narzędzia do wykonania zadania.
Wypełnij tabelę podstawowych czynności przygotowawczych do wykonania szablonu:
Nr Czynność Narzędzia Uwagi
1
2
3
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Wypełnij tabelę podstawowych czynności podczas wykonywania szablonu:
Nr Czynność Narzędzia Uwagi
1
2
3
Odpowiedz na pytania:
1) Jak kształt podłoża do znakowania wpływa na dobór materiału szablonu?
2) Jakie elementy konstrukcyjne skrzyni należy uwzględnić projektując szablon?
3) Czy można wykonać więcej szablonów jak jeden, i za ich pomocą wykonać kompletne
znakowanie skrzyni?
4) Czy należy specjalnie przygotować powierzchnię skrzyni do znakowania?
5) W jaki sposób mocujemy szablon na znakowanym podłożu?
6) Jakie farby / lakiery stosujemy do znakowania powierzchni?
7) Jakimi metodami nakładamy powłoki lakiernicze poprzez szablon?
8) Od jakich czynników zależy przyjęcie metody nakładania farby / lakieru?
Dobierz materiał szablonu i rodzaj liternictwa oraz znaki graficzne:
Nr Materiał szablonu Liternictwo Znaki graficzne Uwagi
1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Modułowy program nauczania: Lakiernik 714[03]
Moduł: Podstawowe technologie lakiernicze 714[03].Z1
Jednostka modułowa: Znakowanie powłok lakierniczych 714[03].Z1.05
Temat: Wykonać konserwację  polerowanie powłoki lakierniczej.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności konserwacji powłoki lakierniczej.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
 dobrać technologię konserwacji powłoki lakierniczej - polerowania,
 zorganizować stanowisko pracy,
 wykonać konserwacje  polerowanie powłoki lakierniczej,
 ocenić jakość wykonanej pracy.
Metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
 indywidualna / zespołowa /.
Czas: 135 min.
Środki dydaktyczne:
 element nadwozia samochodowego, (np. pokrywa komory silnikowej),
 papier ścierny P2000,
 ścierka do odkurzania (antystatyczna),
 pasta polerska,
 tkanina do nanoszenia pasty na konserwowany element,
 szlifierka kątowa (elektronarzędzie) z tarczą polerską,
 gąbka,
 woda do mycia,
 zeszyt i długopis,
 literatura techniczna.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne, omówienie celów lekcji,
2. Zorganizowanie stanowiska pracy,
3. Ocena stanu elementu pojazdu do konserwacji,
4. Dobranie technologii polerowania,
5. Ręczne szlifowanie powierzchni lakierniczej elementu pojazdu,
6. Oczyszczenie i odtłuszczenie elementu pojazdu,
7. Naniesienie pasty polerskiej i jej rozprowadzenie po powierzchni,
8. Polerowanie szlifierką kątową,
9. Oczyszczenie  umycie polerowanego elementu nadwozia,
10. Prezentacja efektów swojej pracy i zaproponowanie usprawnień w pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości o zabezpieczaniu antykorozyjnym profili zamkniętych. Na
podstawie literatury napisz procesy technologiczne zabezpieczenia drzwi i progu samochodu.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
5. ĆWICZENIA
5.1. Technika nanoszenia napisów  przy użyciu szablonów,
druku sitowego, światłodruku, nakładania kalkomanii
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wyszukaj w Internecie (lub innych zródłach) i zestaw w tabelach firmy produkujące lub
sprzedające następujące materiały:
 tekturę i noże tapicerskie, (np. 3 firmy),
 farby i narzędzia do sitodruku, (np. 5 firm),
 kalkomanię i narzędzia do jej stosowania, (np. 5 firm),
 kalkomanię niskotemperaturową, (np. 5 firm).
(Liczbę firm określi nauczyciel).
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia. Wskazana jest wizyta w drukarni sitodruku.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko komputerowe,
2) uruchomić komputer i skorzystać z wyszukiwarek internetowych, np. Google, Yahoo,
3) wpisać odpowiednie hasło do poszukiwanego tematu,
4) znalezć odpowiednie do tematu firmy producentów lub sprzedawców,
5) wydrukować poszczególne dane lub wpisać do zeszytu,
6) wykonać tabelki z żądanymi danymi,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- komputer (z drukarką) z dostępem do Internetu.
Ćwiczenie 2
Wyszukaj w Internecie, literaturze branżowej, ogłoszeniach miejscowych, (lub odwiedz
osobiście), sprzedawców farb do sitodruku i kalkomanii w najbliższej okolicy szkoły i miejsca
zamieszkania, zapoznaj się i zestaw w tabelach nazwy firm których te materiały sprzedają:
 farby i narzędzia do sitodruku,
 kalkomanię i narzędzia do jej stosowania,
(Liczbę firm do wyszukania określi nauczyciel).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko komputerowe,
2) uruchomić komputer i skorzystać z wyszukiwarek internetowych, np. Google, Yahoo,
3) wpisać odpowiednie hasło do poszukiwanego tematu,
4) znalezć odpowiednie do tematu firmy sprzedawców,
5) wydrukować poszczególne dane lub wpisać do zeszytu,
6) wykonać tabelki z żądanymi danymi,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- komputer (z drukarką) z dostępem do Internetu,
- katalogi i prospekty producentów farb i narzędzi do sitodruku,
- katalogi i prospekty producentów kalkomanii.
Ćwiczenie 3
Na podstawie danych zebranych w ćwiczeniach 1 i 2 zestaw w tabelach:
 nazwy handlowe i podstawową charakterystykę farb do sitodruku,
 nazwy handlowe kalkomanii, ich zastosowanie i podstawową charakterystykę.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować dane zapisane podczas wykonywania ćwiczeń 1 i 2,
2) zestawić potrzebne dane w tabeli,
3) jeśli ograniczyłeś się tylko do firm, a nie zainteresował cię produkt, to należy powtórnie:
4) zorganizować stanowisko komputerowe do wykonania ćwiczenia,
5) uruchomić komputer i wejść do przeglądarek, np. Google / pójść do czytelni,
6) wpisać odpowiednie hasło do poszukiwanego tematu, i znalezć odpowiednie do tematu
produkty poprzednio ustalonych firm sprzedawców / znalezć dane w periodykach,
7) wydrukować poszczególne dane lub wpisać do zeszytu / wpisać do zeszytu,
8) wykonać tabelki z żądanymi danymi,
9) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
 komputer (z drukarką) z dostępem do Internetu,
 katalogi i prospekty farb i narzędzi do sitodruku,
 katalogi i prospekty kalkomanii.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Projektowanie i wycinanie szablonów
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Zaprojektuj liternictwo i wykonaj szablon ręcznie.
Wersja  A , wykonaj ręcznie szablon z napisem  UWAGA (Słowo tu umowne, hasło lub
znak do ćwiczenia otrzymasz od nauczyciela).
Wersja  B , wykonaj ręcznie szablon ze znakami graficznymi  zobacz rys. 1, w poradniku dla
ucznia.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przyjąć wielkość i materiał szablonu, (otrzymasz dane od nauczyciela),
3) przyjąć liternictwo napisu lub przyjąć dwa / trzy znaki graficzne, (otrzymasz dane od
nauczyciela), narysować litery lub znaki graficzne na materiale szablonu,
4) wyciąć w szablonie otwory o kształcie liter lub znaków graficznych,
5) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- przybory kreślarskie,
- przykłady (norma) liternictwa technicznego i blokowego, PN  EN ISO 3098:2002,
- narzędzia do ręcznego wycięcia otworów w szablonie.
Ćwiczenie 2
Sporządz liternictwo szablonu za pomocą komputera PC.
Poniższe ćwiczenie jest możliwe do wykonania na każdym komputerze klasy PC
wyposażanym w system Windows 95/98/XP. Ćwiczenie przedstawiono na przykładzie
programu WordPad, który jest standardowym wyposażeniem systemu Windows. Podobne,
praktycznie identyczne działania trzeba podjąć w edytorze tekst MS Word i innych
współczesnych edytorach tekstu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z materiałem dotyczącym zastosowania szablonów,
2) znać podstawy obsługi komputera i drukarki,
3) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
4) przyjąć wielkość i materiał szablonu, (otrzymasz dane od nauczyciela),
5) przyjąć rodzaj liter i ich wielkość lub przyjąć dwa / trzy znaki graficzne, (otrzymasz dane
od nauczyciela).
6) wydrukować napis (lub znaki graficzne) na materiale szablonu, (lub pośrednio na
papierze),
7) wyciąć ręcznie w szablonie otwory o kształcie liter lub znaków graficznych,
8) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- komputer PC z drukarką (atramentową lub laserową),
- narzędzia do ręcznego wycięcia otworów w szablonie, (jak w ćwiczeniu 1).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Nanoszenie napisów za pomocą pędzla
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj napis / znaki graficzne za pomocą szablonu na płaskim podłożu
z lakierowanego tworzywa sztucznego, z możliwością jego ustawienia poziomego
i pionowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do znakowania,
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na podłożu metalowym lakierowanym,
4) przygotować pędzel i farbę do użycia,
5) poprzez szablon nanieść pędzlem farbę na podłoże,
6) usunąć szablon,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pędzel i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże z lakierowanego tworzywa sztucznego, (np.  zderzak samochodu),
 pędzel,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 środki ekologiczne do umycia i zakonserwowania pędzla,
 literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Wykonaj napis / znaki graficzne za pomocą szablonu na płaskim lakierowanym podłożu
metalowym z możliwością jego ustawienia poziomego i pionowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do oznakowania,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na podłożu metalowym,
4) przygotować pędzel i farbę do użycia,
5) poprzez szablon nanieść pędzlem farbę / lakier na podłoże,
6) usunąć szablon,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pędzel i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże metalowe, (blacha polakierowana, np. drzwi samochodu),
 pędzel,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 środki ekologiczne do umycia i zakonserwowania pędzla,
- literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj napis / znaki graficzne za pomocą szablonu na walcowym (stożkowym) podłożu
metalowym polakierowanym lub emaliowanym z możliwością jego ustawienia poziomego
i pionowego, po stronie zewnętrznej i wewnętrznej (z zastosowaniem pędzla kątowego).
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do oznakowania,
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na walcowym (stożkowym) podłożu metalowym,
4) przygotować pędzel i farbę do użycia,
5) poprzez szablon nanieść pędzlem farbę / lakier na podłoże,
6) usunąć szablon,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pędzel i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże metalowe lakierowane / emaliowane, (np. rura, wiadro),
 pędzel, pędzel kątowy,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 środki ekologiczne do umycia i zakonserwowania pędzla,
- literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
5.4. Nanoszenie natryskowe napisów i oznaczeń przy użyciu
szablonu
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj za pomocą pistoletu lakierniczego napis / znaki graficzne z zastosowaniem
szablonu na płaskim podłożu polakierowanego tworzywa sztucznego z możliwością jego
ustawienia poziomego i pionowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do znakowania,
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na podłożu drewnianym,
4) przygotować farbę do użycia w pistolecie,
5) poprzez szablon nanieść pistoletem lakierniczym farbę / lakier na podłoże,
6) usunąć szablon z powierzchni lakierowanej (na której nanoszony był napis),
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności (wady) i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pistolet lakierniczy i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże z polakierowanego tworzywa sztucznego, (np.  zderzak samochodu),
 szablon,
 pistolet lakierniczy,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 miarka, filtr,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 środki ekologiczne do umycia i zakonserwowania pistoletu,
- literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Wykonaj za pomocą pistoletu lakierniczego napis / znaki graficzne za pomocą szablonu na
polakierowanym płaskim podłożu metalowym z możliwością jego ustawienia poziomego
i pionowego.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do oznakowania,
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na podłożu metalowym,
4) przygotować pistolet lakierniczy i farbę do użycia,
5) poprzez szablon nanieść pistoletem lakierniczym farbę / lakier na podłoże,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
6) usunąć szablon,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności (wady) i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pistolet i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże metalowe, (blacha polakierowana, np. drzwi samochodu),
 szablon,
 pistolet lakierniczy,
 miarka, filtr,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 środki ekologiczne do umycia i zakonserwowania pistoletu lakierniczego,
 literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj za pomocą pistoletu lakierniczego napis / znaki graficzne za pomocą szablonu na
emaliowanym walcowym (stożkowym) podłożu metalowym z możliwością jego ustawienia
poziomego i pionowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) przygotować podłoże (przedmiot) do oznakowania,
3) umieścić szablon tak aby napis / znaki powstały we wskazanym przez dokumentację
(nauczyciela) miejscu na walcowym (stożkowym) podłożu metalowym,
4) przygotować pistolet lakierniczy i farbę do użycia,
5) poprzez szablon nanieść pistoletem farbę / lakier na podłoże,
6) usunąć szablon,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny poprawności (wady) i estetyki wykonanego ćwiczenia,
9) zakonserwować pistolet i szablon.
Środki dydaktyczne:
 podłoże metalowe, (np. rura, wiadro),
 szablon,
 pistolet lakierniczy,
 pojemnik z farbą / lakierem,
 miarka, filtr,
 taśma samoprzylepna, (malarska, inna),
 możliwość ekologicznego umycia i zakonserwowania pistoletu po wykonaniu ćwiczenia,
- literatura z rozdziału 6 poradnika dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
5.5. Nakładanie napisów i wzorów metodą kalkomanii
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj kalkomanię niskotemperaturową na sucho na podłożu ceramicznym.
(W miarę możliwości szkolnych).
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) zapoznać się z wiadomościami dotyczącymi wykonywania podstawowych czynności,
3) sprawdzić urządzenia do wykonania ćwiczenia,
4) sprawdzić stan zakupionego kubka o odpowiednio przygotowanej powierzchni pod
kalkomanię, usunąć drobinki kurzu,
5) przygotować w komputerze tekst /obraz do naniesienia na kubek,
6) wydrukować przygotowany tekst / obraz,
7) przygotować kalkomanię-papier, (przyciąć na odpowiedni wymiar),
8) zamocować kalkomanię na kubku za pomocą taśmy samoprzylepnej,
9) docisnąć kalkomanię do kubka specjalną obejmą,
10) wstawić kubek / kubki do urządzenia wytwarzającego odpowiednią temperaturę,
11) nastawić temperaturę i czas pracy urządzenia,
12) wyjąć kubek / kubki z urządzenia,
13) usunąć zbędny już papier,
14) zaprezentować efekty swojej pracy  wskazać i określić wady,
15) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- komputer z drukarką z odpowiednimi pojemnikami ze specjalnymi do tej metody farbami
/ lub gotowa kalkomania - papier,
- kubek o przygotowanej powierzchni do kalkomanii niskotemperaturowej na sucho,
- urządzenie do nanoszenia kalkomanii ciepłym powietrzem (zastępcze typu prodiż,
piekarnik z termoobiegiem powietrza, do temp. 220 0C) / lub piec ceramiczny,
- obejmy profesjonalne do zamocowania kalkomanii na kubku, (lub inny sposób mocowania
wymyślony i przygotowany przez wszystkich uczniów,
- taśma samoprzylepna do mocowania kalkomanii,
 nożyczki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Ćwiczenie 2
Wykonaj kalkomanię nisko / wysoko temperaturową na podłożu ceramicznym / szklanym.
(W miarę możliwości szkolnych).
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) zapoznać się z wiadomościami dotyczącymi wykonywania podstawowych czynności,
3) sprawdzić stan urządzenia do wykonania ćwiczenia  wypalenia kalkomanii,
4) sprawdzić stan zakupionego np. kubka, usunąć drobinki kurzu,
5) sprawdzić stan otrzymanej (zakupionej) kalkomanii,
6) zwilżyć i przenieść nadruk kalkomanii z papieru na podłoże,
7) umieścić tak przygotowany przedmiot w piecu do wypału,
8) nastawić parametry pracy pieca (temp. i czas) i uruchomić go,
9) wyjąć z pieca  nasz przedmiot,
10) zaprezentować efekty swojej pracy  wskazać i określić wady,
11) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
- urządzenie (piec) do  wypalania kalkomanii ciepłym powietrzem,
- gotowa kalkomania - papier,
- kubek / talerz / szklankę do naniesienia kalkomanii,
- pojemnik z wodą do zwilżenia kalkomanii (kilkanaście sekund zwilżania).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
5.6. Stosowanie środków konserwujących pokrycia lakierowe
oraz nadających im estetyczny wygląd
5.6.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj prawidłowe mycie samochodu osobowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) dobrać się w zespół 3-4 osobowy,
3) przygotować narzędzia do mycia,
4) sprawdzić temp. wody do mycia oraz temp. nadwozia,
5) umyć nadwozie ręcznie i za pomocą urządzenia wysokociśnieniowego,
6) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
 stanowisko do mycia samodzielnego w myjni ogólnodostępnej, lub w szkole,
 samochód szkolny, lub innego właściciela za jego pozwoleniem,
 szampon do pojazdów,
 szczotka z miękkim włosiem,
 ścierka (ircha) do wytarcia pozostałych kropel wody po myciu.
Ćwiczenie 2
Wykonaj nabłyszczanie / woskowanie nadwozia samochodu osobowego, po jego umyciu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres i technikę
wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) ustawić na tym stanowisku samochód po uprzednim umyciu,
3) dobrać się w zespół 3-4 osobowy,
4) nabłyszczyć / nawoskować ręcznie nadwozie,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
 preparat do nabłyszczania / woskowania nadwozia,
 ścierki specjalistyczne, ścierka (ircha) do wytarcia pozostałych kropel wody po myciu,
 gąbka, woda.
Ćwiczenie 3
Wykonaj polerowanie zniszczonej powierzchni lakierowej auta osobowego / jego części.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) ustawić na tym stanowisku samochód, (pokrywę silnika, drzwi itp.),
3) wyznaczyć zakres naprawy powierzchni,
4) szlifierką za pomocą papieru ściernego P2000 zmatowić tą powierzchnię, nie zapominając
o usuwaniu pyłu poszlifierskiego,
5) nanieść pastę polerską z tuby,
6) rozprowadzić pastę za pomocą ścierki,
7) polerować za pomocą elektronarzędzia  szlifierki kątowej z tarczą polerską, małe obroty,
8) zwilżać powierzchnię, zwiększać obroty, polerować, powtarzając czynności aż do
uzyskania  lustrzanej powierzchni,
9) umyć powierzchnię, (i samochód, nie dopuścić do zaschnięcia i przywarcia pasty do
powierzchni lakierowej),
10) zaprezentować efekty swojej pracy, dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego
ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 pokaz z objaśnieniami, metodą projektów.
Środki dydaktyczne:
 literatura,
 stanowisko do umycia elementu karoserii,
 papier ścierny o gradacji ziarna P2000,
 ścierki do odkurzania pyłów poszlifierskich, (odkurzacz przemysłowy),
 pasta polerska,
 ścierki (specjalistyczne) do rozprowadzenia pasty,
 szlifierka kątowa ręczna z tarczą polerską, (z napędem elektrycznym lub pneumatycznym),
 gąbka,
 woda, (stanowisko do umycia elementu karoserii),
 ścierka (ircha) do wytarcia pozostałych kropel wody po myciu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Znakowanie powłok
lakierniczych
Test składa się z 22 zadań, z których:
 zadania 1-14 są z poziomu podstawowego,
 zadania 15-22 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 19 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Określaćrodzaje druku
1. A P b
kalkomanii
Opisać technologię sitodruku
2. B P d
Scharakteryzować zakres
3. temperatur różnych rodzajów A P c
kalkomanii
Dobierać rodzaj kalkomanii
4. B P a
do podłoża
Rozróżniać urządzenia do
5. A P a
mech. drukowania i wycinania
6. Stosować zasady liternictwa C P c
Stosować zasady mycia
7. C P b
pojazdów
8. Dobierać papier ścierny C P d
9. Dobierać parametry pistoletu C P d
10. Dobierać pędzel do procesu C P a
11. Przygotować farbę do użycia B P b
12. Dobierać rodzaj pistoletu C P a
13. Konstruować proces C P .... druk ...
nakładania kalkomanii
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
nakładania kalkomanii ...wyrzucamy.
Konstruować proces
& elastyczny &
14. technologiczny nakładania C P
& ściśle przylegał ....
szablonów
Zastosować posiadaną wiedzę wykonać napis, napisać
15. w praktycznym D PP które odległości między
rozwiązywaniu problemów literami będą różne
Rozumieć zasadę
wymienić co najmniej 5
16. wykonywania szablonów C PP
czynności wyk. ręcznie
ręcznie i mechanicznie
Zastosować posiadaną wiedzę
wymienić co najmniej 5
17. w praktycznym C PP
rodzajów i 3 składniki
rozwiązywaniu problemów
Zastosować wiedzę do
każdy strumień w zależności
18. rozwiązywania problemów D PP
od wielkości szablonu
technologicznych
Konstruować proces
wymienić co najmniej 5
19. technologiczny nanoszenia C PP
czynności
kalkomanii
Zastosować wiedzę do wymienić co najmniej 5
20. rozwiązywania problemów D PP czynności, użycie ręczne,
technologicznych delikatny docisk.
Określić wady występujące
podczas zle prowadzonego
21. C PP b
procesu technologicznego
polerowania nadwozia
Określić wady wypału
22. C PP a
kalkomanii na ceramice
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych, jakie
będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Klika minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania,
które sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi.
4. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
Materiały dla ucznia
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Do wykonania papieru - kalkomanii stosuje się druk:
a) światłodruk,
b) sitodruk,
c) druk typograficzny,
d) druk fotograficzny.
2. W wykonywaniu sitodruku rakla służy do:
a) rozgarniana farby,
b) zamocowania sita w maszynie,
c) podawania papieru,
d) przenoszenia farby przez sito.
3. Kalkomania niskotemperaturowa określona jest zakresem temperatur:
a) -5 do 0 0C,
b) 520  830 0C,
c) 180  220 0C,
d) 900  1250 0C.
4. W temperaturze 520  580 0C wypalamy kalkomanię na:
a) szkle gospodarczym,
b) drewnie,
c) tkaninie,
d) ceramice.
5. Ploter służy do:
a) mechanicznego rysowania i wycinania rysunków,
b) szycia,
c) nanoszenia kalkomanii,
d) komputerowego dobierania lakieru.
6. Mostki przy wycinaniu szablonu stosujemy w literach:
a) C, F, H,
b) K, J, L,
c) A, B, O,
d) T, M, W.
7. Powierzchnie lakierowe samochodu myjemy:
a) po długiej podróży,
b) gdy temperatura powierzchni lakierowej zbliżona jest do temp. wody do mycia,
c) bezpośrednio po nałożeniu powłoki lakierowej,
d) gdy samochód długo stał  na słońcu .
8. Do zmatowienia lakieru (nadwozia samochodowego) używamy papieru ściernego
o oznaczeniu:
a) P 80,
b) P 120,
c) P 1500,
d) P 2000.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
9. W jakiej odległości należy prowadzić pistolet lakierniczy (dyszę) od podłoża:
a) około 1 m,
b) 25 do 50 cm,
c) 10 do 15 cm,
d) 15 do 25 cm.
10. Pędzel rogowy / kątowy użyjesz do malowania:
a) naroży,
b) ścian pionowych,
c) dna statku rzecznego,
d) dna zbiornika.
11. Jaki składnik zostaje na dnie puszki z farbą gdy jej nie wymieszamy przed użyciem:
a) rozpuszczalnik,
b) pigment,
c) rozcieńczalnik,
d) woda.
12. Jakiego pistoletu lakierniczego nie użyjesz do szablonu papierowego:
a) niskociśnieniowego,
b) wysokociśnieniowego,
c) pojemnika z aerozolem,
d) aerografu.
13. Uzupełnij tekst: Kalkomanię  papier nakłada się na podłożę tą stroną, na której
naniesiony jest ..............................., pozostały papier po zużyciu ............................
14. Uzupełnij tekst: Na szablon do używania na powierzchni walcowej stosujemy
................................. materiał, i mocujemy tak, aby ....................................... do podłoża.
15. Zadanie rysunkowe:
Napisz drukowanymi literami zbliżonymi do pisma technicznego słowo INOWROCAAW
o wysokości liter około 1,5 cm, i podaj które odległości miedzy sąsiednimi literami będą
różne, a które jednakowe, i dlaczego?
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
16. Wymień kolejność czynności przy ręcznym wykonywaniu szablonu, i podaj, które nie
występują przy posługiwaniu się ploterem tnącym:
 ........................................ -- ........................................................
 ........................................ -- ........................................................
 ........................................ -- .........................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
17. Wymień 5 rodzajów pędzli i podaj 3 podstawowe części pędzla:
 1 ....................................... 2................................... 3............................................
4 ....................................... 5 ....................................
 1............................................2.....................................3.................................
18. Dobierz i uzasadnij rodzaj strumienia farby natryskiwanej poprzez szablon pistoletem
lakierniczym na ścianę pionową uwzględniając wielkość szablonu:
 pionowy, poziomy, okrągły, inny. (Właściwą odpowiedz podkreśl.)
 uzasadnienie: .........................................................................................................
.................................................................................................................................
19. Wymień kolejność czynności w procesie kalkomanii niskotemperaturowej na sucho:
Zakładasz, że projekt  obrazka posiadasz, a wyrobem będzie kubek ceramiczny
 .................................................................................................................................
 .................................................................................................................................
 .................................................................................................................................
20. Wymień kolejność czynności w procesie polerowaniu nadwozia samochodowego, podaj
przyczynę i sposób użycia papieru ściernego:
 ................................................................................................................................
 ................................................................................................................................
 ................................................................................................................................
21. Co spowoduje pozostawienie zaschniętej pasty polerskiej na nadwoziu:
a) zniszczenie tarczy polerskiej,
b) zaschnięte grudki porysują nawierzchnię podczas polerowania,
c) utratę koloru lakieru,
d) lepsze nabłyszczenie powierzchni lakierniczej.
22. Czy błędem wypału kalkomanii na ceramice są:
a) różnice w odcieniach,
b) brak przyczepność,
c) utrata koloru lakieru,
d) struktura pękającej siatki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Znakowanie pokryć lakierniczych
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania lub wykonaj rysunek.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5. a b c d
6. a b c d
7. a b c d
8. a b c d
9. a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12. a b c d
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21. a b c d
22. a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Znakowanie powłok
lakierniczych
Test składa się z 22 zadań, z których:
 zadania 1-14 i 22 są z poziomu podstawowego,
 zadania 15-22 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 7 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 19 zadań, w tym co najmniej 5 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Stosować szablony
1. A P a
Dobierać materiały do
2. B P b
sitodruku
Określać zakresy temperatur
3. B P c
różnych rodzajów kalkomanii
Scharakteryzować procesy
4. A P b
technologiczne kalkomanii
Rozróżnić urządzenia do
5. A P b
mechanicznego drukowania
Stosować zasady liternictwa
6. B P d
Posługiwać się pojemnikiem
7. C P b
aerozolowym
Dobierać pistolet lakierniczy
8. A P c
Dobierać materiał na szablon
9. B P d
Posługiwać się pędzlem
10. C P d
Zastosować wiedzę do
11. rozwiązywania problemów A P a
technologicznych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
Zastosować wiedzę w
12. praktycznym rozwiązywaniu C P c
problemów
Opisać technologię C P .. szablonu...,
13. przygotowania sita w ...umyć..., ...nanieść nowy
sitodruku wzór druku.
Konstruować procesy - nieprzepuszczalność
technologiczne wykonania lakieru, brak odkształceń
14. C P
różnych szablonów geometrycznych, dobre
przyleganie do podłoża.
Rozwiązać problem definicja pojęcia,
15. konstrukcyjny, zastosować D PP przykład pola między 3
posiadaną wiedzę literami
Scharakteryzować budowę budowa kalkomanii
16. kalkomanii oraz technologię D PP - niskotemp. / na sucho,
nakładania - na mokro
Określić wady technologiczne
wymienić co najmniej 4
17. powstające w procesie D PP
wady
wypalania kalkomanii
Zastosować wiedzę farba tego samego rodzaju.
18. do rozwiązywania problemów D PP Np. czarna, błyszcząca.
technologicznych
Zastosować posiadaną wiedzę wymienić co najmniej 5
19. w praktycznym C PP czynności i rodzaj pędzla,
rozwiązywaniu problemów - wstrząsnąć puszką.
mikropęknięcia lakieru,
Rozumieć zasadę mycia
20. B PP - korozja blachy
pojazdów
- niszczenie lakieru
Określić wady występujące
podczas zle prowadzonego
21. C PP b
procesu technologicznego
polerowania nadwozia
Określić zalety i wady
sposobu mycia karoserii
22. B P c
samochodu osobowego i
maszyn
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych, jakie
będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Klika minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi raz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania,
które sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi.
4. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
Materiały dla ucznia
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH 2
1. Szablon wykonuje się w celu:
a) uzyskania powtarzalności nakładanego wzoru,
b) spełnienia Polskich Norm,
c) dokładnego doboru koloru farby,
d) szybszego wysychania napisu.
2. Do procesu sitodruku możemy użyć:
a) dowolnej farby,
b) farby do sitodruku dobranej do podłoża,
c) kolorowego proszku,
d) farby w aerozolu.
3. Kalkomania do szkła gospodarczego określona jest zakresem temperatur:
a) 780 - 820 0C,
b) 160  220 0C,
c) 520  580 0C,
d) 900  1250 0C.
4. Kalkomanii niskotemperaturowej nie można stosować na:
a) ceramice,
b) szkle gospodarczym,
c) stali szlachetnej,
d) drewnie.
5. Do mechanicznego wycinania szablonów służą:
a) nożyczki,
b) ploter,
c) nóż tapicerski,
d) skalpel.
6. Mostki przy wycinaniu szablonu stosujemy:
a) wycinając litery W, Z, T,
b) wycinając oznaczenie znaku bezpieczeństwa CE,
c) wycinając litery H, I, A,
d) wykonując ramkę wokół liter lub znaków.
7. Aby oczyścić dyszę w pojemniku z farbą w aerozolu należy:
a) przeczyścić igłą lub drutem,
b) nacisnąć na zawór trzymając pojemnik do góry dnem,
c) przedmuchać dyszę sprężonym powietrzem,
d) nie ma możliwości oczyszczenia.
8. Podczas malowania pistoletem lakierniczym nie należy:
a) prowadzić pistoletu w odległości 15-25 cm od powierzchni lakierowanej,
b) prowadzić pistoletu prostopadle do szablonu,
c) stosować strumienia szerszego niż szablon,
d) stosować maski ochronnej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
9. Który parametr nie decyduje o doborze materiału na szablon:
a) przepuszczalność lakieru,
b) zachowanie kształtu geometrycznego,
c) dobre przyleganie do podłoża,
d) ładny wygląd .
10. Pędzel zanurzamy w farbie maksymalnie do długości części roboczej - szczeciny:
a) 1/2,
b) 3/4,
c) 1/3,
d) 1/4.
11. Który z szablonów musi spełniać największe wymagania jakościowe do oznaczenia:
a) na maszynie nazwy producenta i typu maszyny,
b) znakami graficznymi skrzyń transportowych,
c) że wiadro służy do celów p. pożarowych,
d) skrzyń metalowych z amunicją.
12. Natrysk lakieru pistoletem na dużą gabarytowo literę w szablonie zaczyna się od:
a) jej środka,
b) od dołu,
c) przy krawędziach,
d) od góry.
13. Uzupełnij tekst: W sitodruku, przygotowane ze wzorem sito spełnia rolę .......................
Aby nanieść kolejny kolor należy sito ...............i...................................
14. Uzupełnij tekst: Na szablon do używania w celu nanoszenia logo i oznaczenia typu
frezarki, umieszczonych na pierwszoplanowym miejscu użyjemy materiału o cechach:
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
15. Zdefiniuj pojęcie światła w liternictwie i podaj przykład stosowania.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
16. Opisz budowę papieru-kalkomanii i sposoby nanoszenia go na podłoże:
 ..............................................................................................................................
 ..............................................................................................................................
 .............................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
17. Wymień 4 rodzaje wad występujących w procesie nanoszenia i wypalania kalkomanii:
 1.......................................2.....................................3............................................
4....................................... ....................................
18. Podaj jak dobierzesz farbę do wykonania za pomocą szablonu napisu, przyciągającego
wzrok, podającego typ tokarki na jej obudowie. Obudowa w kolorze szarym  matowym.
 ................................................................................................................................
................................................................................................................................
.................................................................................................................................
19. Podaj technologię malowania pędzlem poprzez szablon, dobierz rodzaj pędzla do szablonu
o wymiarach 10 x 30 cm, i podaj jak przygotujesz farbę.
 .................................................................................................................................
 .................................................................................................................................
 ................................................................................................................................
20. Podaj jakie uszkodzenia powierzchni lakierniczej samochodu mogą nastąpić, gdy pokrywę
komory silnikowej po długiej jezdzie pojazdu polejemy zimną wodą i jakie będą tego
skutki:
 ................................................................................................................................
 ................................................................................................................................
 ................................................................................................................................
21. Pozostawiona zaschnięta pasta polerska na nadwoziu podczas polerowania spowoduje:
a) zniszczenie tarczy polerskiej,
b) porysowanie nawierzchni podczas polerowania,
c) utratę koloru lakieru,
d) lepsze nabłyszczenie powierzchni lakierniczej.
22. Wybrany sposób mycia powierzchni lakierniczej wpływa na:
a) zmianę odcienia lakieru,
b) brak przyczepności lakieru,
c) trwałość lakieru,
d) zmianę koloru.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko..........................................................................................
Znakowanie pokryć lakierniczych
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania lub wykonaj rysunek.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1. a b c d
2. a b c d
3. a b c d
4. a b c d
5. a b c d
6. a b c d
7. a b c d
8. a b c d
9. a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12. a b c d
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21. a b c d
22. a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
7. LITERATURA
1. Bablick M.: Roboty malarskie i lakiernicze. Praktyczny poradnik w pytaniach
i odpowiedziach. Wyd. Instalator Polski, Warszawa 1999.
2. Konferencja N.T. Lakiernictwo samochodowe XXI wieku. Aodz 26-28.04.2000 r.
SIMP-ZORPOT Aódz 2000.
3. Korozja samochodów i jej zapobieganie. Poradnik. WN-T, Warszawa 1991.
4. Leksykon naukowo-techniczny, WNT, Warszawa 1989.
5. Pokrycia ochronne i dekoracyjne. Poradnik .WNT Warszawa 1967.
6. Poradnik ceramiczny. Arkady. Warszawa 1963.
7. Powłoki malarsko-lakiernicze. Poradnik. WNT Warszawa 1983.
8. Rączkowski B.: BHP w praktyce. Poradnik, ODDK, Gdańsk 1997.
9. Sitodruk. Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Poligraficznego 1996.
10. Sobierajska G., Neumann Zb.: Lakiernictwo samochodowe. SIMP-ZORPOT Ośrodek
Rzeczoznawstwa, Szczecin 2006.
11. Tomsia Z., Zapytkowski B.: Technologia przemysłu emalierskiego. WGH, Katowice 1960.
12. Wolski Z., Roboty malarskie, WSiP, Warszawa 1997.
13. Zawadzki J.: Lakierowanie samochodów. WNT, Warszawa 1988.
14. Periodyki  czasopisma techniczne:
a) Lakiernictwo przemysłowe. Dwumiesięcznik. Wyd. Goldmann, Tczew.
b) Lakiernik. Magazyn reklamowy dla lakierników i blacharzy.
Miesięcznik. Wyd. Troton, Sp. z o.o. Ząbrowo k / Kołobrzegu.
c) AutoMoto Serwis. Miesięcznik. Wyd. Instalator Polski, Warszawa.
15. Materiały promocyjno-reklamowe dotyczące kalkomanii oraz sitodruku zamieszczone
w Internecie:
a) www.api.pl,
b) www.bisel.com.pl,
c) www.coner.com.pl,
d) www.etc.com.pl,
e) www.klakomania.com.pl,
f) www.nomar.com.pl,
g) www.sico.pl.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
lakiernikq4[03] z1 05 u
lakiernikq4[03] z1 02 n
lakiernikq4[03] z1 07 u
lakiernikq4[03] z1 01 n
lakiernikq4[03] z1 04 n
lakiernikq4[03] z1 01 u
lakiernikq4[03] z1 08 n
mechanik precyzyjnys1[03] z1 05 n
lakiernikq4[03] z1 03 u
monter sieci komunalnychq3[03] z1 2 05 n
lakiernikq4[03] z1 02 u
lakiernikq4[03] z1 03 n
opiekunka srodowiskowa46[03] z1 05 n
monter sieci komunalnychq3[03] z1 2 05 u
lakiernikq4[03] z1 06 n
lakiernikq4[03] l2 05 n
opiekunka srodowiskowa46[03] z1 05 u
lakiernikq4[03] z1 06 u
lakiernikq4[03] z1 09 n

więcej podobnych podstron