PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA


Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym epublikacje.
Niniejszy ebook jest własnością prywatną.
Niniejsza publikacja ani żadna jej część, nie może być kopiowana ani
w jakikolwiek inny sposób reprodukowana, powielana ani odczytywana
w środkach publicznego przekazu bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania
się jej publicznego udostępniania w Internecie, oraz odsprzedaży zgodnie
z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
© Copyright for Polish edition by ZloteMysli.pl
Data: 12.02.2009
Tytuł: Praktyczny kurs szybkiego czytania
Autor: Marcin Matuszewski
Wydanie 1
ISBN: 978-83-7582-769-9
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Skład: Magda Wasilewska
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www. ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREÅšCI
SPIS TREÅšCI
WSTP......................................................... .....................4
LEKCJA 1. SPRAWDy SWOJ SZYBKOŚĆ CZYTANIA.........................6
LEKCJA 2. CZY WIESZ, JAK CZYTASZ?.......................................16
LEKCJA 3. ROZSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ.1.).......25
LEKCJA 4. ROZSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ.2.).......34
LEKCJA 5. OPTYMALNE WARUNKI DO SZYBKIEGO CZYTANIA...........42
LEKCJA 6. POSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ.3.).........52
LEKCJA 7. ŻONGLOWANIE.....................................................57
LEKCJA 8. CZYTANIE ZE WSKAyNIKIEM.....................................59
LEKCJA 9. POSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ. 4.)........62
LEKCJA 10. ZWIKSZ SWOJ SZYBKOŚĆ CZYTANIA
(400 SAÓW/MINUT)...........................................................75
LEKCJA 11. POSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ. 5.).......87
LEKCJA 12. PAMIĆ FOTOGRAFICZNA.......................................94
LEKCJA 13. TWOJE POLE WIDZENIA.......................................100
LEKCJA 14. ZWIKSZANIE SZYBKOÅšCI CZYTANIA
(2000 SAÓW/MINUT)........................................................106
LEKCJA 15. POSZERZANIE POLA WIDZENIA. ĆWICZENIA (CZ. 6.).....122
LEKCJA 16. WYSZUKIWANIE POTRZEBNYCH INFORMACJI
W TEKÅšCIE......................................................................131
LEKCJA 17. PRZEKRÓJ ĆWICZEC (CZ.1.).................................134
LEKCJA 18. PRZEKRÓJ ĆWICZEC (CZ.2.).................................157
LEKCJA 19. PRZEKRÓJ ĆWICZEC (CZ.1.).................................171
LEKCJA 20. SPRAWDZENIE OSIGNITYCH EFEKTÓW (ĆWICZENIA)..178
ARKUSZE ODPOWIEDZI.......................................................222
TABELA POSTPÓW...........................................................224
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 4

Wstęp
Wstęp
Wstęp
Na początku pragnę Ci pogratulować decyzji zakupu niniejszej pu-
blikacji z kursem szybkiego czytania.
Kurs został podzielony na 20 lekcji, podczas których będziemy ćwi-
czyć zarówno szybkość, jak i zrozumienie czytanego tekstu. Nie-
które ćwiczenia mogą Ci się wydać dziwne, lecz zaufaj mi i zrób je
według załączonych wskazówek.
Optymalnie byłoby, gdybyś rozłożył sobie przeczytanie i  przero-
bienie tego kursu w czasie, np. na 10 tygodni  po 2 lekcje tygo-
dniowo. Każda z lekcji przewidziana jest na około 45-60 minut. To
naprawdę krótko, dlatego do każdej przystępuj wówczas, gdy dys-
ponujesz wolną chwilą  tak, aby nic Cię nie rozpraszało. Wykorzy-
staj swój czas, aby osiągnąć w pełni sukces.
Muszę Cię uprzedzić, iż zrozumienie, przy szybkim czytaniu, przyj-
dzie po około 6 tygodniach (mówimy o zrozumieniu przy czytaniu
powyżej 500 sł/min.), bądz zatem cierpliwy, przerabiaj systema-
tycznie lekcje, a zapewne odniesiesz sukces.
Kurs ten nastawiony jest maksymalnie na praktykę i efekt, toteż
przerabiaj ćwiczenia sumiennie.
Możesz robić ćwiczenia ze skreślaniem liter (dowiesz się niedługo,
o co chodzi) codziennie po około 15-30 minut, to Ci bardzo pomoże.
Odpowiedz sobie, przed rozpoczęciem nauki szybkiego czytania,
jeszcze na jedno ważne pytanie: jaki jest Twój cel, jeśli chodzi
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 5

Wstęp
o szybkie czytanie  500 sł/min., 1000 sł/min., 1500 sł/min?
A może więcej? Zapisz swój cel i dąż do niego, aż go osiągniesz.
Przeciętna książka to około 40 000 słów. Jak szybko chcesz ją prze-
czytać?
Do dzieła!!!
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 6

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Nie martw się uzyskiwaniem słabych wyników w szybkości czytania
lub w zrozumieniu tekstu. Przecież właśnie po to kupiłeś ten kurs
szybkiego czytania, aby zwielokrotnić prędkość, z jaką czytasz. Ni-
skie poczÄ…tkowe rezultaty sÄ… powszechne i normalne.
Czytaj więc spokojnie tak, jak zawsze, aby osiągnąć doskonały wy-
nik w zrozumieniu tekstu. Zwielokrotniona szybkość czytania przyj-
dzie sama, gdy będziesz systematycznie robił wskazane przeze
mnie ćwiczenia.
Wez stoper (masz go zapewne w telefonie komórkowym) lub zegarek
i przeprowadz sprawdzian sam (obecność kogoś obliczającego czas
lub przyglądającego się zakłóci zrozumienie tekstu; może sprawić
także, że niektóre osoby będą czytać prędzej niż zwykle, inne wol-
niej).
Po skończeniu czytania natychmiast sprawdz czas i oblicz swoją pręd-
kość. Po zakończeniu sprawdzianu dowiesz się, jak to zrobić. Przygotuj
się i rozpocznij teraz zwykłe czytanie artykułu, aby móc potem obli-
czyć swoje tempo.
Pamiętaj o włączeniu stopera.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 7

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Ćwiczenie 1.
Wyprawy Zheng He
W bieżącym roku Chiny przygotowują się do obchodów
600. rocznicy pierwszej wyprawy Zheng He  chińskiego żegla-
rza, który w latach 1405-1433 aż siedmiokrotnie pływał na za-
chód, przemierzając ponad 50 000 kilometrów i odwiedzając
37 krajów i regionów. Wszystko wskazuje na to, że to właśnie
chińscy marynarze, pod dowództwem Zheng He, pierwsi dotarli
do Ameryki Północnej, Grenlandii, Antarktyki, Australii i Nowej
Zelandii.
Armada gigantycznych dżonek była wielokrotnie większa od
flot, którymi dowodził Kolumb blisko sto lat pózniej. Statki
Zheng He były też pięć razy dłuższe od statków sławnego portu-
galskiego podróżnika Vasco da Gamy.
Zheng He dowodził przeszło 300 statkami oceanicznymi i załogą
liczącą ponad 30 000 ludzi. Najdłuższy statek miał 400 stóp dłu-
gości! Te wielkie dżonki Chińczycy nazywali bao chuan   statki
skarbu , przewoziły bowiem bardzo cenny ładunek: porcelanę,
jedwabie, dzieła sztuki, które były wymieniane na pożądane
przez Chińczyków artykuły: kość słoniową, rogi nosorożca, rzad-
kie drzewa, kadzidła, medykamenty, perły, kamienie szlachetne.
Trzeba też dodać, że te wielkie statki były bardzo luksusowe.
Dla porównania podam, że Kolumb w roku 1492 roku miał jedy-
nie 90 marynarzy na trzech statkach, z których najdłuższy miał
85 stóp. To właśnie Zheng He przyczynił się do przekształcenia
Chin w regionalne, a być może także światowe, supermocar-
stwo. Dotarł on do Wschodniej Afryki pół wieku przed Kolum-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 8

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
bem. Mógł z łatwością pokonać drogę dookoła Przylądka Dobrej
Nadziei i prowadzić bezpośredni handel z Europą, jednak w tym
czasie Europa była regionem jeszcze dość zacofanym, zaś Chiny
nie były zainteresowane europejskimi towarami, takimi jak weł-
na czy wino.
Chińczycy dowiedzieli się o Europie od arabskich kupców, jed-
nak nie widzieli potrzeby, by tam popłynąć. Europa nie była
w tym czasie dla nich ciekawa. Afryka natomiast miała wszystko
to, czego ówczesne Chiny potrzebowały: kość słoniową, medy-
kamenty, przyprawy, egzotyczne lasy czy okazy dzikiej przyrody.
W czasach Zheng He to właśnie Chiny i Indie razem wzięte sta-
nowiły więcej niż połowę produktu narodowego brutto całego
świata! W tym czasie towary zagraniczne, medykamenty, wie-
dza geograficzna, płynęły do Chin w bezprecedensowym tem-
pie. Rozszerzyły także sferę swoich politycznych wpływów na
wskroÅ› Oceanu Indyjskiego.
W tym czasie połowa świata była pod wpływem chińskiego pa-
nowania, natomiast druga połowa była niewątpliwie w zasięgu
ich ręki. Gdyby Chiny chciały, mogłyby stać się wielką kolonial-
ną siłą sto lat przed  wielkim wiekiem europejskich odkryć
i rozwoju. Ale Chiny nie chciały!
Kim był legendarny Zheng He (1371-1433)? Urodził się
w 1371 roku za czasów panowania dynastii Ming (1368-1644)
w mieście Kun Yang w południowo-zachodniej prowincji Yunnan.
Jego rodzina nazywała się Ma i pochodziła z centralnej Azji.
Była częścią mniejszości narodowej zwanej Semur.
Oryginalne imię Zheng He to Ma He. Był on synem muzułmań-
skiego buntownika pojmanego przez Chińską Armię. Zheng He
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 9

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
był bardzo uzdolnionym człowiekiem i urodzonym dowódcą.
Yunnan było ostatnią mongolską twierdzą, która przetrwała aż
do roku 1382, a gdy armia cesarza Ming zdobyła twierdzę,
Zheng He został wzięty do niewoli i przewieziony do Nanjing.
Wkrótce też został służącym księcia Yong Le i to właśnie on
przemianował chłopca na Zheng He.
Za zasługi dla nowego cesarza Zheng He stał się jego bliskim po-
wiernikiem, a jego pozycja na dworze cesarza była bardzo wy-
soka. Generalnie był bardzo lubiany i podziwiany.
Cesarz Yong Le miał bardzo ambitne plany. To właśnie ten ce-
sarz odbudował Wielki Mur, zbudował też nową stolicę w Beijing
(Pekin). Następnie zdecydował się na rozwój podróży morskich,
które zresztą od dawna były w zamierzeniu, zanim jeszcze
Zheng He się urodził. To także ten cesarz mianował Zheng He
dowódcą floty morskiej oraz nadał mu tytuł  admirała Zachod-
nich Mórz .
Świat niewiele wie o tym wspaniałym podróżniku, dowódcy. Oto
jednak w roku 1930 w mieście w prowincji Fujian odkryto ka-
mienną kolumnę, która zawierała inskrypcję opisującą zdumie-
wające podróże chińskiego admirała o nazwisku Zheng He. Wte-
dy zaczęto badania. Powstało pierwsze pytanie: dlaczego ko-
lumna została umieszczona w Fujian? To było piękne podzięko-
wanie dla Bogini Tianfai za cudowne ocalenie statków podczas
jednej z wypraw dalekomorskich. W roku 1430 Zheng He, wy-
brawszy szczęśliwy dzień, umieścił tę kolumnę w Świątyni Nie-
biańskiej Małżonki, Taoistycznej Bogini Tianfei. W inskrypcji
opisał on, jak cesarz Dynastii Ming rozkazał mu popłynąć do kra-
jów za horyzontem  wszystkimi drogami do końca ziemi . Misja
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 10

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
ta miała pokazać potęgę Chin i oczywiście zebrać  daninę od
barbarzyńców zza mórz .
Ponieważ Chiny rozwijały się w izolacji od innych wielkich kul-
tur, miały więc zupełnie unikalną ocenę stosunków z zagranicą.
W każdym kraju, który odwiedzał, Zheng He miał obowiązek zo-
stawiać dary od cesarza dla miejscowego króla i wymagać dani-
ny dla sławy dynastii Ming. Ponieważ Chiny uważały się za  Kró-
lestwo Środka , cesarz natomiast był władcą  wszystkiego, co
pod niebem , stąd nawet obcy wysłannicy mieli obowiązek
 kłaniania się w pas cesarzowi.
Istniała zatem specjalna etykieta dotycząca  kłaniania się
w pas , która była ściśle przestrzegana. W zamian za daniny,
cesarz wysyłał upominki (dary) oraz specjalne pieczęcie, które
potwierdzały jego wielkość (autorytet). Był on przecież  panem
wszystkiego, co pod niebem , więc obcy królowie musieli kła-
niać mu się w pas, musieli uznawać zwierzchnictwo chińskiego
cesarza. W zamian obcy królowie rzeczywiście stawali się czę-
ścią Dynastii Ming. Kolumna odkryta w Fujian zawiera chińskie
nazwy krajów, które odwiedzał Zheng He.
W latach 1405-1433 Zheng He dokonał 7 zdumiewających, od-
krywczych podróży. Natomiast jego wyczyny niezbicie pokazują,
że Chiny miały potencjał, miały odpowiednie statki i niezbędne
umiejętności nawigacyjne, by zbadać świat. Ich technika, wie-
dza były na znacznie wyższym poziomie niż np. w Europie.
Dlaczego Zheng He umieścił tablicę dziękczynną w świątyni? Oto
pewnego dnia, kiedy płynął od wybrzeży Chin w stronę zachodu,
poprzez Ocean Indyjski, wiele dni nie widzÄ…c lÄ…du, natknÄ…Å‚ siÄ™
na nawałnicę i wydawało się, że statki są bliskie zatonięcia.
Trwało to wiele godzin, tak że przerażeni marynarze już szyko-
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 11

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
wali się na śmierć. Niektórzy modlili się do taoistycznej Bogini
Tianfei. A wtedy  boskie światło nagle ukazało się przy koń-
cach masztów i gdy tylko się ukazało, niebezpieczeństwo zosta-
ło zażegnane. Owo boskie światło było prawdopodobnie dobrze
znanym żeglarzom zjawiskiem fizycznym, jednak ponieważ ma-
rynarze modlili się do Bogini, uznali, że zostali wysłuchani, a to
był znak ochrony. Od tego czasu marynarze szli za Zheng He do-
kądkolwiek rozkazał. To też było przyczyną ustawienia kolumny
dziękczynienia w prowincji Fujian w świątyni Niebiańskiej Mał-
żonki, taoistycznej Bogini Tianfei. Zheng He zbudował jej także
nową, wspaniałą świątynię  obok starej.
CDN.
Grażyna Czajka-Bartosik
http://www.artelis.pl/
Teraz wyłącz stoper
Czas czytania:................min
Oblicz teraz swoją szybkość czytania w słowach na minutę
(sł./min), dzieląc liczbę słów w tekście (w tym przypadku
1001 słów) przez czas (w minutach), który widnieje na stoperze.
słowa na minutę (sł./min) = liczba słów / czas
Twoja szybkość czytania wynosi................sł./min
Sprawdzmy teraz Twoje zrozumienie tekstu. PrzystÄ…p do testu, za-
pisujÄ…c poprawnÄ… odpowiedz na kartce  teraz.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 12

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
1.Które obchody pierwszej wyprawy Zheng He obchodzili Chiń-
czycy w 2005 r.?
a) 500
b) 600
c) 700
d) 800
2. W latach 1405-1433 chiński żeglarz odwiedził 39 krajów.
Prawda czy fałsz?
3.Najdłuższy statek Zheng He miał............. stóp długości.
a) 350
b) 380
c) 400
d) 420
4. Na co Chińczycy wymieniali porcelanę i jedwabie?
a) kość słoniową, rogi nosorożca, medykamenty, perły
b) sadzonki, skórę, wełnę, srebro
c) biżuterie, wino, heban, herbatę
d) nie wymieniali
5. Chińczycy dowiedzieli się o Europie od arabskich kupców,
nie byli jednak zainteresowani europejskimi towarami. Prawda
czy fałsz?
6. Zheng He urodził się w 1371 r., za czasów panowania dyna-
stii&
a) Yong
b) Shan
c) Ming
d) Zing
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 13

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
7.Zheng He był wojownikiem w armii cesarza. Prawda czy
fałsz?
8.Jak nazywał się cesarz Chin, za którego panowania odbudo-
wano Mur Chiński?
a) Ung He
b) Yong Le
c) Dong He
d) Lang Le
9. Chiny uważały się za  Królestwo Środka . Prawda czy fałsz?
10. Gdzie Zheng He umieścił tablicę dziękczynną?
a) na świętej górze
b) w jaskini
c) w świątyni
d) na statku
Porównaj swoje odpowiedzi z poprawnymi, zawartymi w Arkuszu od-
powiedzi. Następnie podziel liczbę uzyskanych punktów przez 10 oraz
pomnóż przez 100, dzięki temu obliczysz procent zrozumienia.
Uzyskany rezultat:......... poprawnych odpowiedzi.
...................% zrozumienia czytanego tekstu.
GratulujÄ™!!!
To pierwszy i bardzo ważny krok, określenie punktu, w którym się
jest. Zapisz proszę swój wynik w Tabeli postępów, będziesz mógł
w ten sposób sprawdzać swoje postępy.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 14

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Pamiętaj, że każdy, kto zapisał się na ten kurs, chce poprawić swo-
ją szybkość czytania i zrozumienie.
A więc do dzieła!
Ćwiczenie 2.
Ćwiczenie, które będziemy robić przez najbliższe 30 minut, jest
bardzo ważne. Będziemy bardzo często do niego wracać, oczywi-
ście utrudniając je z czasem.
Możesz robić to ćwiczenie ze skreślaniem liter codziennie, po około
15-30 minut, to Ci bardzo pomoże.
Wez teraz stary program telewizyjny lub gazetę (inaczej nie może-
my zrobić tego ćwiczenia).
Już jesteś gotowy? Wez także długopis lub ołówek i zaczynamy.
W pierwszym artykule (gdy masz gazetÄ™) lub w pierwszej kolumnie
(jeśli wybrałeś program telewizyjny) wyszukaj wszystkie litery  e
(skreśl każdą literę  e , jaką zauważysz).
Zrób to, za każdym razem przesuwając długopis POD linią tekstu
(tak jak podkreślenie). Staraj się nie czytać tekstu, tylko wyszukuj
i skreślaj litery. W następnej kolumnie lub artykule wybierz  i ,
 a oraz inne litery. Gdy minie 30 minut zakończ ćwiczenie.
Jeśli już skończyłeś ćwiczenie, powinieneś je sprawdzić. Zrób to za
około 5 minut (teraz pozwól swoim oczom odpocząć) lub poproś
o to kogoś z najbliższych. Ćwiczenie jest zaliczone, gdy masz poni-
żej 5 pominięć na stronę. Oznacza to, że jeżeli np. pominąłeś (nie
skreśliłeś) 6 liter na całą stronę tekstu, to ćwiczenia nie zaliczyłeś.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
PRAKTYCZNY KURS SZYBKIEGO CZYTANIA  Marcin Matuszewski
str. 15

Lekcja 1. Sprawdz swoją szybkość czytania
Bez obaw. Nie ma za to kar ani złych ocen. Zdecydowana większość
ludzi pomija na początku po kilkadziesiąt liter na stronę. Ćwicz
wytrwale, a z biegiem czasu dojdziesz do perfekcji.
To już koniec tej lekcji. Jeśli chcesz osiągnąć szybsze i lepsze wy-
niki, rób to ćwiczenie po około 30 minut dziennie, codziennie. Jeśli
będziesz robił je tylko podczas zajęć, także osiągniesz swój cel,
może to jedynie zająć więcej czasu.
Do następnej lekcji przystąp po upływie jakiegoś czasu, najlepiej
3-4 dni.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marcin Matuszewski
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym epublikacje.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
praktyczny kurs szybkiego czytania
Praktyczny Kurs Szybkiego Czytania
Kurs Szybkiego Czytania Czytaj 10 Razy Szybciej W 2 Tygodnie
Kurs szybkiego czytania Arkusz odpowiedzi
Przktyczny kurs szybkiego czytania

więcej podobnych podstron