Biofizyka instrukcja do cw nr 04


ĆWICZENIE 4
WYZNACZANIE PRDKOŚCI DyWIKU W
POWIETRZU.
A. Przebieg doświadczenia.
1. Zapoznać się z układem pomiarowym.
2. Ustawić tłok w skrajnym lewym położeniu, jak najbliżej głośnika.
3. Włączyć generator fali dzwiękowej.
4. Ustawić częstotliwość generowanego dzwięku na dowolną wartość w granicach od 700 do
800 Hz.
5. Zapisać na kontrolce częstotliwość sygnału z generatora oraz dokładność przyrządu.
6. Przesuwając powoli tłok w prawą stronę znalezć położenie odpowiadające pierwszemu
maksimum rezonansowemu dla fali stojącej wytworzonej w rurze z powietrzem. Przy
maksymalnym natężeniu dzwięku zmierzyć długość d słupa powietrza. Powtórzyć
doświadczenie 5 razy. Wyniki wpisywać na kontrolkę do tabeli I.
7. Przesuwając dalej tłok w prawo znalezć drugie maksimum rezonansowe. Zmierzyć długość
d słupa powietrza odpowiadającego tej sytuacji. Powtórzyć pomiar 5 razy. Wyniki
wpisywać na kontrolkę do tabeli I.
8. Ustawić na generatorze dowolną częstotliwość w granicach od 900 do 1000 Hz. Wpisać ją
wraz z dokładnością na kontrolce do tabeli II.
9. Dla nowej częstotliwości sygnału powtórzyć pomiary jak w punkcie 6. wpisując wyniki do
tabeli II.
10. Przesuwając dalej tłok w prawo znalezć trzecie maksimum rezonansowe. Zmierzyć długość
d słupa powietrza odpowiadającego tej sytuacji. Powtórzyć pomiar 5 razy. Wyniki
wpisywać na kontrolkę do tabeli II.
11. Wyłączyć generator.
12. Zapoznać się z instrukcją obsługi miernika poziomu dzwięku.
13. Sprawdzić prawo Webera-Fechnera. W tym celu osoba trzymająca miernik staje na
pracowni w miejscu o dużym natężeniu dzwięku (np. w sali). Druga osoba z pary stojąc w
odległości około 2 metrów odczytuje wskazanie miernika dla tła (poziom natężenia
dzwięku Lt), czyli w chwili, kiedy partner nic nie mówi.
14. Następnie osoba trzymająca miernik mówi do mikrofonu szeptem dowolne słowo. Osoba
słuchająca patrzy na miernik i obserwuje wskazania. Osoba mówiąca wypowiada dane
słowo głośniej do momentu aż partner je rozróżni. Osoba słuchająca notuje wskazanie
miernika w chwili, kiedy rozróżniła wypowiadane słowo spośród tła (poziom natężenia
dzwięku Ls).
15. To samo doświadczenie powtórzyć w miejscu, w którym poziom hałasu otoczenia jest
niewielki (np. na korytarzu).
B. Opracowanie wyników.
1) Uzupełnić obie tabele o następujące obliczenia:
a) Obliczyć średnie długości słupów powietrza i odchylenia standardowe tych średnich.
b) Obliczyć różnice między długościami tych słupów.
c) Obliczyć długość fali stojącej w rurze. Zwrócić uwagę na ilość połówek długości fali
między kolejnymi maksimami!
d) Obliczyć na podstawie uzyskanych wyników prędkość dzwięku w powietrzu.
2) Dla obu częstotliwości obliczyć błąd wyznaczenia prędkości dzwięku. Na kontrolce
wyprowadzić odpowiednie wzory.
3) Obliczyć różnice odpowiednich poziomów natężenia dzwięku.
4) Przedyskutować wyniki doświadczenia.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Biofizyka instrukcja do cw nr
Biofizyka instrukcja do cw nr
Biofizyka instrukcja do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Instrukcja do cw nr 4 Metalurgia proszkow
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Instrukcja do cw nr 3 Technologie materialowe
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr
Biofizyka kontrolka do cw nr#
instrukcja do cw nr 6 obrobka cieplno plastyczna
Biofizyka kontrolka do cw nr
Instrukcja do ćw lab nr 3

więcej podobnych podstron