wiedza i praktyka motywowanie pracownikow


Motywowanie pracowników
9 sposobów
na sukces bez kosztów
Motywowanie pracowników
9 sposobów na sukces bez kosztów
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Autor
Grażyna Boguta
dyrektor personalny z wieloletnim doSwiadczeniem
Wydawca
Beata Rudnicka
Redaktor
Anna Makarczuk
Koordynator produkcji
Agnieszka Janowska
Korekta
Zespół
ISBN 978-83-7468-742-3
Copyright by Wydawnictwo  Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Warszawa 2006
Wydawnictwo  Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
tel. 0 22 518 29 29, fax 0 22 617 60 10
Łamanie:  Triograf Dariusz Kołacz,
00-682 Warszawa, ul. Hoża 86 lok. 324, tel. 0 22 617 68 69
Druk: ABEDIK S.A. ul. Ługańska 1, 61-311 Poznań
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Motywowanie pracowników
 9 sposobów na sukces bez kosztów
Nie jest tajemnicą, że największe sukcesy osiągają firmy, w których pra-
cownicy pracują w sposób odpowiednio zmotywowany i zaangażowany
w działania firmy.
Dobrze motywowani pracownicy dążą do celu pracodawcy, tak jakby ten
był ich własnym  ich uwaga koncentruje się wokół spraw firmy, są kre-
atywni, zaangażowani w wykonywanie swoich zadań, skupieni na efekcie
swojej pracy, a krytykę potrafią potraktować jako bodziec.
W tej broszurze przeczytacie, o tym, co możecie uczynić, aby skutecznie
motywować Waszych pracowników. Przedstawiamy Wam 9 pomysłów na
sukces firmy bez wydawania dużych pieniędzy!
! Koniecznie przeczytajcie
1. Jakie potrzeby pracowników musi zaspokajać ich praca?
2. Jak zharmonizować cele pracowników z celami firmy?
3. Jak prawidłowo rozłożyć akcenty motywacji?
4. Dlaczego pracownicy na niższych stanowiskach także muszą mieć
poczucie sukcesu?
5. Na czym polega motywacja przez współpracę?
6. Jak zapewnić dobrą atmosferę w firmie i stworzyć zespół lojalnych
pracowników?
7. Dlaczego warto okazywać osobiste zainteresowanie sprawami pracow-
ników?
8. W jakich sytuacjach trzeba reagować natychmiast?
9. Jak zapewnić pracownikom korzystne, konkurencyjne na rynku warun-
ki pracy i świadczenia socjalne?
Sposób 1
Stwórzcie pracownikom poczucie bezpieczeństwa
Człowiek dąży do potrzeb wyższych, jeśli zaspokojone są potrzeby niż-
szego rzędu. Wyróżniamy następujące potrzeby, które powinny być zaspo-
kajane, także poprzez pracę:
q potrzeby podstawowe  jak na przykład ubranie, wyżywienie, mieszka-
nie  znajdują się na pierwszym (najniższym) poziomie,
Motywowanie pracowników 3
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Motywowanie pracowników  9 sposobów na sukces bez kosztów
q potrzeba bezpieczeństwa,
q potrzeba kontaktów międzyludzkich,
q potrzeba akceptacji,
q potrzeba samorealizacji  znajduje się na piątym (najwyższym) pozio-
mie.
Przede wszystkim powinniście zaspokoić potrzeby podstawowe i potrzebę
bezpieczeństwa wszystkich zatrudnianych przez Was osób.
Potrzeby: kontaktów międzyludzkich, akceptacji i samorealizacji pozwa-
lają się zaklasyfikować pod pojęciem poczucia własnej wartości. Zdrowe
poczucie wartości własnej pracownika to podstawa wysokiego poziomu
jego aspiracji i aktywności, pragnienia sukcesu i odporności na krytykę.
Ważne jest tu rozróżnienie między:
l czynnikami motywującymi, które mogą stanowić prawdziwe bodzce
wydajnościowe, a
l czynnikami higienicznymi, które sprawiają, że pracownik jest zado-
wolony; zadowolenie to jest z całą pewnością głównym warunkiem
zaangażowanej pracy.
Motywacja wynika z:
q dodatnich przeżyć uczuciowych (poczucia sukcesu),
q akceptacji,
q wymagań,
q odpowiedzialności,
q określenia celu,
q poczucia rozwoju.
Higiena pracy zaś obejmuje:
q warunki pracy,
q zakres pracy,
q zapłatę za pracę,
q świadczenia socjalne,
q atmosferę w firmie,
q stosunek do przełożonych i kolegów,
q zabezpieczenie trwałości stosunku pracy.
4 Motywowanie pracowników
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Motywowanie pracowników  9 sposobów na sukces bez kosztów
Jeśli czynniki higieniczne pogarszają się lub są likwidowane, prowadzi
to do zmniejszenia zadowolenia z pracy. Z drugiej strony skupienie się
jedynie na polepszaniu czynników higienicznych może prowadzić tylko
do krótkotrwałego zadowolenia.
Pracownik nie powinien się bać. Wystraszeni pracownicy demonstrują
być może zaangażowanie i wytężoną pracę  nie możecie jednak spodzie-
wać się po nich wyjątkowych osiągnięć.
Wiele zyskujecie, jeśli traktujecie swoich pracowników z poważaniem
i respektem. Natomiast lekceważenie i obojętność z Waszej strony mogą
sparaliżować aktywność Waszych pracowników. Często to Wy jesteście
przyczyną tego, że pracownikowi obojętne są cele firmy.
Gdy Wasi pracownicy są zaniepokojeni lub odczuwają strach, nie
osiągniecie zaplanowanego przez Was celu.
Pamiętajcie  potrzeba bezpieczeństwa jest elementarną potrzebą
każdego człowieka. Jeśli się ją zachwieje, pracownik traci grunt pod
nogami.
Nastawienie się na potrzeby pracowników nie oznacza wcale, że musicie
nieustannie im pochlebiać czy wydawać bardzo wiele pieniędzy. Możecie
to robić zupełnie bezkosztowo.
Sposób 2
Zharmonizujcie cele pracowników i cele firmy
Każdy człowiek zmierza do celu określanego przez pryzmat własnego
interesu. Dotyczy to także Waszych pracowników. Wasi pracownicy
będą wydajniej pracować, jeśli dzięki swojej pracy będą mogli osiągać
także prywatne cele. Powinniście więc przeanalizować indywidualne
cele i potrzeby swoich pracowników, aby zharmonizować je z celami
Waszej firmy.
ków Motywowanie pracowników 5
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce
Motywowanie pracowników  9 sposobów na sukces bez kosztów
Wasi pracownicy będą lepiej pracować tylko wówczas, gdy dzięki
swojej pracy będą mogli zaspokoić również całkiem osobiste potrze-
by i cele. Przymusem niczego tu nie osiągniecie.
Pracownik musi znać cele firmy. Jeśli pracownicy mają być zmotywo-
wani do pracy, powinniście informować ich o celach, do których dąży fir-
ma. Pracownik powinien wiedzieć,  dokąd to wszystko zmierza . Z tego
względu przydatne jest opracowanie broszury określającej cele, które za-
mierzacie realizować jako firma, i przekazanie jej Waszym pracownikom.
Przykład
W broszurze  Polityka i zasady firmy powinniście przekazać pracow-
nikom informacje na temat:
q głównych celów i zadań firmy,
q produktu firmy, a także standardów Waszej jakości i cen,
q rynku  kręgu Waszych odbiorców, kanałów dystrybucyjnych,
q zasad organizacji firmy (struktura zarządzania itp.),
q stosunku firmy do tzw. otoczenia zewnętrznego, szczególnie stosunku
do ochrony środowiska, gospodarki rynkowej, władz lokalnych itp.
I pamiętajcie, że chodzi nie tylko o piękne słowa, lecz o istotną treść.
Sposób 3
Prawidłowo rozłóżcie akcenty motywacji
Do czynników motywujących pracowników należą:
1) pozytywne przeżycia emocjonalne (poczucie sukcesu),
2) interesujące zajęcie,
3) poczucie odpowiedzialności (np. przy okazji powierzenia pracownikowi
samodzielnego zadania wymagającego odpowiednich kompetencji),
4) możliwość awansu, jak również rozwoju poprzez doskonalenie zawo-
dowe; chodzi tutaj o poczucie własnej wartości, wzrastające wraz ze
znaczeniem powierzonego pracownikowi zadania.
6 Motywowanie pracowników
Kup książkę Przeczytaj więcej o książce


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wiedza i praktyka akta pracownicze 2011
wiedza i praktyka zwalnianie pracownikow
wiedza i praktyka nowa ustawa
Systemy motywowania pracowników wyk 1
Biznes E book Wiedza I Praktyka Kontrola Pip
Efektywne motywowanie pracowników Jak skutecznie zbudować i motywować zespół fragment
wiedza i praktyka zwolnienie dyscyplinarne w orzecznictwie sadu najwyzszego
Motywowanie pracownika do pracy
wiedza i praktyka sezon letni w firmie
wiedza i praktyka kontrola pip
wiedza i praktyka zatrudnianie niepelnoetatowcow 2011
Motywowanie pracownikow
wiedza i praktyka odpowiedzialnosc kadrowej podczas kontroli pip
efektywne motywowanie pracownikow verlag?shofer demo

więcej podobnych podstron