zachowanie na wypadek pożaru


Zachowanie na wypadek pożaru
Większość opracowywanych obecnie instrukcji się pali (rodzaj obiektu np. szkoła podstawowa),
bezpieczeństwa pożarowego zawiera wiele cennych gdzie się pali (adres pożaru) oraz swoje imię i
wskazówek, które sprowadzają się mniej więcej do nazwisko. Wozni, portierzy, sprzątaczki i pozostali
rad w stylu  dołożyć starań",  zapewnić bezpie- pracownicy szkoły mają natychmiast otworzyć
czeństwo",  zapobiegać" itp. wszystkie drzwi prowadzące na zewnątrz budynku i
Podstawowym zadaniem każdej instrukcji jest pomagać wyprowadzać podopiecznych na
zapewnienie bezpieczeństwa w konkretnym zewnątrz, kierując ich do miejsca I etapu
obiekcie, którego architektury już się nie zmieni, ewakuacji-Osoby, pod których opieką przebywa w
konieczne więc są wskazówki organizacyjne po- czasie zdarzenia młodzież, mają za zadanie zająć
zwalające na przeprowadzenie szybkiej i się jedynie tą grupą, jej ewakuacją i bezpie-
bezpiecznej ewakuacji. Tej części instrukcji należy czeństwem.
poświęcić najwięcej uwagi, szczególnie gdy Jeżeli zdarzenie ma miejsce w czasie lekcji,
instrukcja dotyczy szkoły, przedszkola, hotelu, nauczyciel nakazuje uczniom powstać i
szpitala, dużego obiektu biurowego lub niezwłocznie opuścić obiekt, informując, którą
handlowego. Nie można nawet marzyć o sprawnej klatką schodową odbywa się ewakuacja. Młodzież
ewakuacji kilkuset osób, jeżeli wcześniej nie zo- musi wiedzieć gdzie znajduje się miejsce I etapu
stały przećwiczone jej elementy, jeżeli nikt z ewakuacji. Na czoło
pracowników lub uczniów nie zna sygnału grupy należy wyznaczyć nieformalnego przywódcę
alarmowego, jeżeli nikt nie wie, co robić, gdy grupy klasowej (najczęściej największego
usłyszy taki sygnał. klasowego łobuza).
Nigdzie nie mówi się. Jak przygotować i Nauczyciel wychodzi ostatni, koniecznie
przeprowadzić ćwiczenia z ewakuacji, oraz zabierając ze sobą dziennik. Młodzież zostawia w
najważniejszego: jak często je przeprowadzać. klasie wszystkie przedmioty - torby, teczki, plecaki
Wydawałoby się, ze właśnie instrukcja itp. Nie ma czasu na dokończenie kartkówki,
bezpieczeństwa pożarowego powinna zawierać te zejście do szatni itp. Działać należy natychmiast.
wymagania, ale nie, nigdzie nie ma na ten temat ani ' 3. Miejsce I etapu ewakuacji: należy wyznaczyć
słowa, poza pobożnymi życzeniami. W miejsce I etapu ewakuacji, na które najlepiej nadaje
instrukcjach postępowania na wypadek pożaru się boisko szkolne lub dziedziniec. teren ten należy
znajduje się punkt dotyczący gaszenia pożaru przez podzielić na sektory, w których gromadzić się będą
pracowników. W razie zaistnienia pożaru powinni uczniowie poszczególnych klas, np. razem klasy od
gasić go jedynie w razie bezpośredniego I do III, IV, V i VI itp. Na miejscu zbiórki
zagrożenia, zaś w pozostałych przypadkach - nauczyciele muszą sprawdzić listę swojej klasy - w
ewakuować się. razie stwierdzenia nieobecności któregoś z pod-
opiecznych należy fakt ten zgłosić ratownikom,
Organizacja ewakuacji:
niekoniecznie musi być to kierownik akcji
1. Sygnał alarmowy: powinien być ustalony
ratowniczej, wystarczy pierwszy lepszy strażak,
sygnał alarmowy, po usłyszeniu którego należy
którego uda się spotkać, od razu po przekazaniu
natychmiast opuścić placówkę. Najlepszy wydaje
informacji należy zapytać go o nazwisko.
się sygnał akustyczny zmienny, np. przerywany
4. Po sprawdzeniu listy podopiecznych nauczyciel
dzwonek uruchamiany z łatwo dla wszystkich
musi sprawdzić ich stan zdrowia, zwracając
dostępnego miejsca, sygnał powinien trwać tak
szczególną uwagę na zawroty głowy, wymioty,
długo aż wszyscy opuszczą budynek lub dokąd da
kaszel, bal głowy, chwilowe omdlenia itp. Mogą to
się naciskać przycisk dzwonka. Takie generowanie
być objawy obrażeń wewnętrznych
alarmu pozwala wyeliminować znaczny procent
spowodowanych zatruciem dymami pożarowymi.
alarmów fałszywych, ponieważ zawsze znana jest
Zlekceważenie tych objawów może być przyczyną
osoba, która go ogłasza,
bardzo poważnych komplikacji zdrowotnych, do
Sygnał alarmowy w razie pożaru może włączyć
zejścia śmiertelnego włącznie. Inne obrażenia, które
każdy, kto zauważy ogień. W innym przypadku
mogą powstać w czasie ewakuacji, jak złamania,
decyzje o włączeniu sygnału alarmowego
potłuczenia itp. są z reguły zgłaszane przez samych
podejmuje osoba odpowiedzialna za placówkę.
poszkodowanych. Wszystkich poszkodowanych
2. Po usłyszeniu alarmu osoby mające dostęp do
należy traktować jako ofiary zdarzenia i udzielić im
telefonu dzwonią do straży pożarnej, podając, co
pomocy szpitalnej.
5. Konieczne jest wytypowanie miejsca
nadającego się na H etap ewakuacji, czyli obiektu o
obszernych, w miarę ciepłych pomieszczeniach,
zdolnego do pomieszczenia wszystkich
ewakuowanych. Na U etap ewakuacji najlepiej
nadają się sąsiednie placówki o podobnym profilu,
np. szkoły, obiekty o dużych salach, kościoły itp.
6. Konieczne jest wcześniejsze uzgodnienie
takiego postępowania z kierownictwem
wytypowanej placówki, np. w zakresie
wzajemności, przede wszystkim po to, by
zaoszczędzić sobie możliwych problemów.
7. Niedopuszczalne jest zezwolenie na rozejście
się podopiecznych do domów bez wcześniejszego
powiadomienia o zdarzeniu rodziców.
8. Aby możliwe było jakiekolwiek rozsądne
postępowanie w razie pożaru, konieczne jest
przeprowadzenie co najmniej dwa razy w roku
ćwiczeń z ewakuacji.
9. Ćwiczenia ewakuacji prowadzone powinny
być siłami własnymi, nie jest do tego potrzebny
żaden strażak, ale trzeba je wcześniej zaplanować i
omówić, np. na radzie pedagogicznej, najlepiej we
wrześniu i na wiosnę, w maju lub w czerwcu.
10. W czasie ćwiczeń korzystamy tylko z
normalnie używanych ciągów i wyjść. Nie wolno
skakać z okna i korzystać z improwizowanych
wyjść ewakuacyjnych.
Pierwsze ćwiczenia nie muszą być udane, ważne,
żeby odbyły się spokojnie i bez ofiar. Wyrobienie
potrzebnych nawyków wymaga 2-3 lat.
bryg. inż. Ryszard BOWNIK


Wyszukiwarka