Stanisław Staszic – ostatnia przestroga dla Polski 2000 [Boris NOSOW]


NAPIS SERIA VI 2000
Stanisław Staszic - ostatnia przestroga dla
Polski
Boris Nosow
H AP9S Seria VI 2000
Boris Nosow
Stanisław Staszic  ostatnia przestroga dla Polski
rzeÅ‚om XVIII i XIX wieku, epoka Wielkiej Rewolucji Francuskiej i wojen napoleoÅ„­
skich, wraz z następującym po nim okresem restauracji gruntownie zmieniły oblicze
P
Europy, a nawet całego świata, kiedy to rozpoczął się przewrót nie tylko w stosunkach
społecznych, lecz także w sferze całej świadomości społecznej. Wszystko to w równej mierze,
jeśli nie w najwyższym stopniu, przejawiło się we wzajemnych kontaktach Rosji i Polski, co
oczywiście musiało odbić się na wzajemnym postrzeganiu się naszych narodów.
Rzecz jasna, nie można w granicach poniższego tekstu, nawet w przybliżeniu, zbadać
wszystkich najważniejszych tendencji w ewolucji wzajemnych wyobrażeń o sobie Polaków
i Rosjan w omawianym okresie, którego ramy chronologiczne stanowią daty 1788 i 1830,
zakreślające czas od rozpoczęcia Sejmu Wielkiego w Warszawie do wybuchu polskiego
powstania 1831 r. Prócz tego należy zaznaczyć, iż wspomnianego problemu w odniesieniu
do epoki rozbiorów Polski dotknęliśmy już w maju 1998 r. we wspólnym referacie
z G. W MakarowÄ… Rosja i powstanie Tadeusza KoÅ›ciuszki: nyobrażenia o Polsce w krÄ™gach rzÄ…dzÄ…­
cych Imperium Rosyjskiego w XVIII wieku *.
Dlatego też w obecnym referacie odważyliśmy się zająć jedynie twórczością wybitnego
polskiego myśliciela i działacza społecznego i politycznego epoki Oświecenia, Stanisława
Staszica (1755-1826) , mając oczywiście na myśli nie tyle analizę jego dzieł i poglądów1
1 Zob. G. W Makarowa, B. W. Nosow, Rosja i powstanie Tadeusza Kościuszki: wyobrażenia o Polsce w kręgach
rządzących Imperium Rosyjskiego w XVIII wieku (Polska  Rosja. Rola polskich powstań narodowych w kształtowaniu
wzajemnych wyobrażeń. Konferencja naukowa, 14-15 maja 1998 r., Warszawa, Instytut Historii PAN, 1998).
2 Ważniejsze publikacje dzieł Stanisława Staszica, oprócz prac wydanych za życia pisarza: Pisma filozoficzne
i społeczne, opr. i wst. B. Suchodolski, t. 1-2, Kraków 1954; Ród ludzki. Wersja brulionowa, opr. Z. Daszkowski,
wst. B. Suchodolski, Warszawa 1959; Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego, opr. S. Czarnowski, przyg. do
dr. B. Leśnodorski, Wrocław 1952 (BN I 90).
240 Boris Nosow
społeczno-politycznych, lecz to, w jaki sposób na kartach jego prac znalazły odbicie główne
sprzeczności epoki, oglądane przez pryzmat wzajemnych stosunków Polaków i Rosjan.
Droga twórcza Stanisława Staszica jako działacza i filozofa epoki Oświecenia w pewnym
sensie stanowi unikalne zjawisko w historii europejskiej myśli społecznej. Ideologia Wieku
Oświecenia na zachodzie Europy zakończyła swoje istnienie w czasie Rewolucji Francuskiej.
Na wschodzie kontynentu zachowała ona swój wpływ i znaczenie o wiele dłużej, aż do końca
lat dwudziestych XIX wieku. Zarazem w krajach Europy Å›rodkowej i wschodniej przedsta­
wiciele myśli oświeceniowej minionego wieku nie wkroczyli jako twórcy w nowe stulecie,
jakby ustępując miejsca ideologom Oświecenia nowego wieku. Na tym tle Stanisław Staszic
stanowi nadzwyczaj ważny wyjątek. Był onjednym z czołowych przedstawicieli myśli społecznej
Rzeczypospolitej epoki Sejmu Czteroletniego, a po zakończeniu wojen napoleońskich jego
rola społeczna i polityczna w Polsce nie tylko nie uległa osłabieniu, lecz istotnie wzrosła,
ponieważ dokładnie na ostatni okres twórczej pracy Staszica przypadają najbardziej znaczące
jego dzieła, które wywarły największy wpływ na rozwój polskiej świadomości narodowej.
Ciągłość rozwoju oświeceniowych idei Staszica można byłoby zilustrować choćby tym, iż
jego Przestrogi dla Polski, wydane po raz pierwszy 4 stycznia 1790 r., w 1816 r. zostaÅ‚y umie­
szczone przez autora w dziełach zebranych razem z Uwagami nad życiemJana Zamoyskiego. Co
prawda, w porównaniu z wydaniem z 1790 r., z tekstu wyeliminowano bezpoÅ›rednie wzmia­
nki o Rosji. Należy przy tym podkreślić, że nowa publikacja Przestróg nie oznaczała wyłącznie
daniny zÅ‚ożonej twórczej przeszÅ‚oÅ›ci autora i bynajmniej nie byÅ‚a jej przeznaczona zaszczyt­
na, lecz mało znacząca rola jednego z literackich pomników minionego czasu. Programowe
dzieÅ‚o polskiego myÅ›liciela zachowaÅ‚o swojÄ… aktualność także w nowych spoÅ‚eczno-politycz­
nych warunkach Królestwa Polskiego po Kongresie Wiedeńskim.
W 1816 r. Staszic powtórzył swoje przekonania sprzed 25 lat o tym, iż  w Polsce jeszcze
oligarchia szlachecka. Polska dopiero w wieku piętnastym. Cała Europa już wiek osiemnasty
koÅ„czy . WedÅ‚ug jego słów, wyrwać siÄ™ z poniżajÄ…cego poÅ‚ożenia, zrzucić z siebie cudzo­
ziemskie jarzmo (w pierwszym wydaniu mówi się o jarzmie  samodzierżycy Rusów ) Polacy
będą mogli tylko w tym wypadku, gdy przetworzą Polskę tak, aby mogła ona  stanąć w rzędzie
Europy . Dla osiągnięcia tego celu, pisał Staszic,  trzeba oddać całą ziemię staranności i pracy
wszystkich Polaków, trzeba powrócić rolnikowi sprawiedliwość, trzeba zapewnić rzemieÅ›l­
nikom i kupcom bezpieczeństwo i wolność, trzeba miasta przypuścić do towarzystwa, zgoła
połączyć, zjednoczyć wszystkich Polaków (...) 3
4.
Kształtowanie nowych wyobrażeń o wolności ludu i o narodzie jako takim, u których
zródeł stał Stanisław Staszic, ogłaszając naród twórcą i obrońcą ojczyzny, a nie po prostu
przedmiotem rządów, i w Polsce, i w Rosji związane było ze stopniowym wyzwalaniem się
opinii powszechnej z oków przesądów stanowych i politycznych. Najważniejszym przeło-
3 S. Staszic, Pisma filozoficzne..., t.l, s. 303.
4 Ibid., s. 308-309.
Stanisław Staszic  ostatnia przestroga dla Polski 241
mem na tej długiej i pełnej przeciwności drodze stała się świadomość, iż ludy same tworzą
swoje historyczne przeznaczenie, same okreÅ›lajÄ… wÅ‚asne ideaÅ‚y etyczne i estetyczne. W lite­
raturze badanego tu okresu tendencje takie, naszym zdaniem, najjaskrawiej wystÄ…piÅ‚y w twór­
czoÅ›ci Adama Mickiewicza, Seweryna GoszczyÅ„skiego (Zamek kaniowski) i Aleksandra Pu­
szkina. Znamienne, że w twórczoÅ›ci wymienionych autorów po raz pierwszy w artystycz­
nym obrazowaniu wyraziło się nie tylko przeciwstawienie Rosji i Polski, nie tylko ich
polityczny antagonizm, który w rezultacie doprowadził do upadku Rzeczypospolitej, lecz
także dążenie do zarysowania w portretach bohaterów (z jednej strony Polaków, z drugiej
Rosjan) cech pozytywnych, według powszechnych wyobrażeń odpowiadających rdzennemu
charakterowi obu nacji. Potępione zostały natomiast stanowa pycha i egoizm. Jeśli literatura
tamtego okresu mówi o Polakach i Rosjanach, przekazuje przede wszystkim obrazy godnych
przeciwników, a bezwzględnie potępia jedynie nikczemność i zaprzedanie. Takie podejście
w znacznym stopniu byÅ‚o podyktowane, rzecz jasna, kanonami romantyzmu, ale bez wÄ…t­
pienia sprzyjało tworzeniu atmosfery wzajemnego szacunku.
MówiÄ…c o oÅ›wieceniowej koncepcji narodu u Staszica, nie sposób pominąć jej pierwszo­
rzędnej cechy, odgrywającej, według nas, bardzo ważną rolę w kształtowaniu wzajemnego
postrzegania siÄ™ narodów, w tej liczbie także Polaków i Rosjan. Zgodnie z poglÄ…dami oÅ›wie­
conych, wszyscy ludzie mają taką samą wewnętrzną naturę i są równi wedle praw przyrody.
Teza taka, zakÅ‚adajÄ…ca odrzucenie niesprawiedliwoÅ›ci stanowej, wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ jednak ze sprzecz­
noÅ›ciÄ… miÄ™dzy wyobrażeniem o jednorodnej, oÅ›wieconej wspólnocie wszystkich ludzi a co­
raz wyrazniejszą narodową tożsamością ludów. Teoretyczne rozwiązanie tej sprzeczności
u Staszica leżało w granicach możliwego, jego zdaniem, bezkonfliktowego rozwoju narodów
w warunkach wolności. Oznaczało to z jednej strony przezwyciężenie staroszlacheckich
wyobrażeÅ„ o stanowej i narodowej odrÄ™bnoÅ›ci Polaków, a z drugiej  odrzucenie mocar­
stwowego prawa Rosji i innych potencji do rozporzÄ…dzania losem Europy i Polski. W ten
sposób w dziełach Staszica (Ród ludzki) powszechne starania ludzi o wolność przeciwstawiały
się nieprzychylnym okolicznościom politycznym, co prowadziło zwłaszcza do wnioskowania
o ogólnie słusznym dążeniu Polaków i Rosjan do wolności, a w efekcie budowało korzystną
podstawÄ™ dla wzajemnego pozytywnego postrzegania siÄ™ przez nasze narody.
Zgodnie z fundamentalnymi zaÅ‚ożeniami teorii  umowy spoÅ‚ecznej , obowiÄ…zek zreali­
zowania właściwych oczekiwań narodu  otworzenia mu drogi ku oświeceniu i wolności
 spoczywał na władzy monarszej. W tym też duchu zwraca się do polskiego króla Staszic,
wykładając swój program w 36 rozdziale Przestróg, zatytułowanym przez niego Wniosek dla Polski.
Warto zaznaczyć, że w tym czasie analogiczne idee wypowiadali oświeceni także w Rosji.
Wskażmy przede wszystkim niezwykle ważne stanowisko, wyrażone w ustawie Związku
Ocalenia (1818), gdzie była mowa o tym, iż przyszli dekabryści zamierzali  wspierać rząd
w podnoszeniu Rosji na nowy stopień historycznej wielkości. Treść tego twierdzenia staje się
zrozumiała, jeśli uwzględnić, że w ramach tradycyjnych wyobrażeń o politycznej potędze
w tym wÅ‚aÅ›nie okresie imperium Aleksandra I dosiÄ™gÅ‚o ostatecznych możliwych do pomy­
242 Boris Nosow
Å›lenia granic. W rezultacie można byÅ‚o mówić jedynie o wprowadzeniu swobód powsze­
chnych, co rzeczywiÅ›cie znajdowaÅ‚o potwierdzenie także w innych programowych doku­
mentach Związku (Zielona księga).
Zwracając się powtórnie do polskiego władcy w 1816 roku, Staszic miał tym razem na
myśli rosyjskiego imperatora, który ogłosił się polskim królem i został zatwierdzonyjako taki
przez polski Sejm i konstytucję. Nie podejmujemy się dociekać, czy w tym wypadku miał na
względzie konkretnie cara Aleksandra, czy prawdziwego oświeconego monarchę  filozofa
na tronie w ogóle. Jednak bez wątpienia to właśnie na rosyjskim władcy Staszic opierał swe
nadzieje, kiedy pisał:
Polacy są nieudolni być waszymi niewolnikami, ale są przygotowani stać się
waszymi braćmi. Połączcież ten naród z właściwą mu ustawą narodowego
prawa i rządu pod jednym cesarzem i królem w wielką rzeszę Cesarstwa5.
Przytoczone wyżej sÅ‚owa Staszica pochodzÄ… z jego wykÅ‚adu zatytuÅ‚owanego MyÅ›li o rów­
nowadze politycznej w Europie, wygłoszonego w Warszawie w sierpniu 1815 r. Zatrzymamy się
tylko nad poszczególnymi jego tezami. Po pierwsze, Staszic poddaje w nim krytyce podsta­
wową zasadę polityki europejskiej XVIII i XIX wieku   systemat równowagi . Stwierdza,
że poczynając od 1772 r. Polska wzywała pomocy i nie została usłyszana, że w europejskiej
polityce  nic w równowadze stałego nie ma i nie było 6.
7Po drugie, według zdania filozofa,
 systemat równowagi i reguła starego porządku stanęły w sprzeczności na przełomie XVIII
i XIX stulecia, o czym świadczyły postanowienia Kongresu Wiedeńskiego. Pojęcia  dawnego
systematu Staszic używał nie w tradycyjnym dla nas sensie ancien regime'u, lecz w znaczeniu
odwiecznego prawa narodów ( dawny systemat niepodległości i całości już ustanowionych
krajów ), wolnego od wiekowej despotycznej przemocy, której jaskrawym przykładem była
dla filozofa zwÅ‚aszcza epoka wojen napoleoÅ„skich. Po trzecie, drogÄ™ wyzwolenia z miÄ™dzy­
narodowej samowoli Staszic upatrywał w utworzeniu związku narodów słowiańskich.
W ten sposób koncepcja stosunków międzynarodowych, rozwinięta przez Staszica, nie
tylko znajdowała się na poziomie najbardziej postępowych politycznych teorii swego okresu,
lecz także, co istotne, była nierozerwalnie związana z odrzuceniem idei Świętego Przymierza.
Z tego punktu widzenia wyobrażenie Staszica o związku polsko-rosyjskim odpowiadało
zapatrywaniom liberalnych i rewolucyjnych odłamów myśli społecznej Rosji i Polski 
odłamów, które w czasach Staszica (do 1825 r.) nie odseparowały się jeszcze w zupełności.
Takie podobieństwo poglądów nie mogło z kolei nie wpłynąć pozytywnie na tworzenie
wzajemnych wyobrażeń o sobie przez nasze narody.
5 Ibid., t.2, s. 318-319.
6 Ibid., s. 303.
7 Ibid., s. 302.
Stanisław Staszic  ostatnia przestroga dla Polski 243
W literaturze poświęconej Stanisławowi Staszicowi prawie nie zwraca się uwagi na ana-
liżę jego poglądów politycznych ostatniego okresu 1815-1826 . Tym bardziej nie można
zgodzić się ze zdaniem, iż filozof byl jednym z pierwszych przedstawicieli ruchu panslawi-
stycznego w Polsce8, ponieważ w głównych swych założeniach zapatrywania Staszica wręcz
9
przeciwstawiały się pózniejszemu panslawizmowi jako ideologicznej modyfikacji oficjalnej
rosyjskiej teorii narodowości.
TÅ‚um. Agnieszka BÄ…bel
8 Zob. np.: Z. Chyra-Rolicz, Stanisław Staszic, Warszawa 1980; W. Hahn, Stanisław Staszic, życie i dzieła
1755-1826, Lublin 1926; C. Leśniewski, Stanisław Staszic. Jego życie i ideologia, Warszawa 1925; J. Michalski,
Z dziejów Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Warszawa 1953; M. Reiter M., Stanisław Staszic, Lwów 1905; Stanisław
Staszic. Księga zbiorowa, Lublin 1928.
9 Zob. W Hahn, op. cit., s. 79.


Wyszukiwarka