tips07 RAP56Q5G5QNPWJ6FRU47VNGEDXJX3VGAN5SRHGI











Kurs Fotografii Cyfrowej - Tryb "Bitmap"







Technika 7 - Tryb "Bitmap"


Oprócz konwersji do odcieni szarości, programy Adobe Photoshop i Corel Photo Paint 9 umożliwiają konwersję do pliku zupełnie czarno-białego. Oprócz symulacji tej konwersji przy użyciu ustawień wartości progowej (threshold value), obra programy oferują tryb, w którym obraz jest rzeczywiście zamieniany na czarno-biały, ze wszystkimi tego zaletami (mniejsza objętość pliku) i wadami (nie jest możliwe kolorowanie i niektóre inne operacje).

Fotografia musi być najpierw przełączona w trym "Grayscale ", ponieważ w Adobe Photoshop polecenie "Bitmap Mode" jest wyłączona w trybie RGB lub CMYK. Konwersja do odcieni szarości może być oczywiście przeprowadzona sposobami już opisywanymi w poprzednich częściach.

Ostateczne należy uruchomić filtr "High pass" (w menu "Filters/other filters" w Adobe Photoshop). Powoduje to zwiększenie kontrastu pomiędzy brzegami kolorów i wyrównuje odcienie powierzchni o podobnych kolorach. Teraz można zmienić tryb obrazu na "Bitmap". Polecenie to posiada kilka istotnych parametrów:


Z jednej strony, rozdzielczość zdjęcia i konwersji jest ustalone, a po konwersji każdy czarny lub biały piksel powinien także odpowiadać drukowanemu pikselowi.

W pojawiającym się oknie można ustawić różne tryby konwersji:

Pierwsze ustawienie to" 50% threshold". Ma ono właściwości takie samo jak polecenie threshold opisywane w poprzedniej części. Wszystkie piksele, które mają jasność powyżej 50% zamieniane są na białe, a pozostałe na czarne. Jeśli chcemy zajmować się tego typu konwersją, lepiej po prostu wybrać polecenie threshold, które umożliwia dokładniejsze ustawienia.


Drugi tryb nie może być wykonany przy pomocy innych poleceń: "Pattern Dither" grupuje czarne i białe piksele w schematy składające się z mniejszej lub większej ich ilości. "Diffusion Dither" działa na podobnej zasadzie, ale w tym wypadku schematy nie są regularne, ale rozłożone w losowy sposób. Tryb ten ma bardziej harmonijne efekty, ponieważ konwersja nie jest tworzona sztucznie, ale raczej jako efekt małej rodzielczości obrazu w odcieniach szarości.

Jeśli fotograf wybierze technikę "pattern setting" w polu dialogowym threshold, Photoshop otworzy kolejne okno. Także w tej technice, różne wartości jasności są symulowane przez próbki, które odpowiadają klasycznym schematom profesjonalnej litografii i odbitek próbnych. Użytkownik może wybrać linie, diamenty, punkty lub inne kształty oraz ich wielkości i kąt pochylenia.


Różne techniki konwersji do obrazu Bitmap tworzą bardzo różne efekty.

UWAGA: Powstały obraz należy oglądać w skali 1:1. W innym wypadku nie można dobrze ocenić rezultatów.

Ostatni wariant także polega na konwersji przy pomocy odpowiednich schematów. Tutaj, fotograf może wybrać własny kształt wykorzystywany do konwersji.

Wskazówka: Przed konwersją do trybu Bitmap należy użyć filtra "high pass". Zwiększa on kontrasty pomiędzy poszczególnymi elementami obrazu, dzięki czemu są one lepiej widoczne w trybie Bitmap.

Rezultat: Konwersja fotografii do pliku Bitmap tworzy obraz o bardzo graficznym charakterze. W rezultacie otrzymujemy obraz składający się tylko z czarnych i bialych pikseli. Ich układ jest zależny od wykorzystanej techniki i może znacznie się różnić wizualnie.














 poprzednia
  główna

następna










Wyszukiwarka