kominiarz 714[02] z1 03 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Grzegorz Pośpiech
Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych 714[02].Z1.03
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci: mgr inż. Halina Gołąbek
mgr inż. Bogumiła Porębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Barbara Olech
Konsultacja:
mgr Krzysztof Wojewoda
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[02].Z1.03
,,Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach ognioodpornych  zawartej
w modułowym programie nauczania dla zawodu kominiarz.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 9
5.1. Cegły i pustaki ceramiczne stosowane w konstrukcjach ognioodpornych 9
5.1.1. Ćwiczenia 9
5.2. Przygotowanie cegieł i pustaków do zastosowania w konstrukcjach
ognioodpornych 11
5.2.1. Ćwiczenia 11
5.3. Budowa i rodzaje kafli piecowych 14
5.3.1. Ćwiczenia 14
5.4. Przygotowanie kafli piecowych do zastosowania w konstrukcjach
ognioodpornych 17
5.4.1. Ćwiczenia 17
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 21
7. Literatura 35
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela ,,Przygotowanie materiałów
stosowanych w konstrukcjach ognioodpornych , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć
dydaktycznych w zawodzie kominiarz 714[02].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- cele kształcenia,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych i intelektualnych,
- przykładowe narzędzia pomiaru dydaktycznego,
- wykaz literatury.
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze
szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od
samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej. Czas wykonania ćwiczeń należy ustalać
w zależności od potrzeb i rozwoju grupy.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel
może posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktację zadań ,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcjÄ™ dla nauczyciela,
- instrukcjÄ™ dla ucznia,
- kartÄ™ odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
Moduł 714[02].Z1
Konstrukcje zduńskie i kominiarskie
Moduł 714[02].Z1.01
Spalanie paliw technicznych
Moduł 714[02].Z1.02
Prowadzenie kanałów wentylacyjnych,
spalinowych i dymowych
Moduł 714[02].Z1.03
Przygotowanie materiałów stosowanych
w konstrukcjach ognioodpornych
Moduł 714[02].Z1.04
Przygotowanie zapraw ognioodpornych
Moduł 714[02].Z1.05
Wykonywanie podstawowych operacji
technologicznych
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu budownictwa,
- rozpoznawać podstawowe materiały budowlane,
- posługiwać się dokumentacją techniczną,
- przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
i ochrony środowiska,
- magazynować, składować i transportować materiały budowlane,
- stosować przepisy bhp, ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej obowiązujące
na stanowisku pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:
- zastosować przepisy bhp, ochrony przeciwpożarowej i przeciwporażeniowej
obowiązujące podczas przygotowywania materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych,
- scharakteryzować materiały stosowane w konstrukcjach ognioodpornych pod względem
właściwości fizycznych, chemicznych i mechanicznych,
- określić przeznaczenie poszczególnych materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych,
- rozpoznać rodzaje cegieł ogniotrwałych,
- sprawdzić wytrzymałość gatunku cegły,
- zastosować różne gatunki cegły do budowy obiektów zduńskich i kominiarskich,
- przygotować tłuczeń do wypełnienia kafli,
- przyciąć cegły na określony wymiar,
- dokonać moczenia cegieł,
- rozpoznać rodzaje kafli ceramicznych,
- przeprowadzić badanie kafli na włoskowatość szkliwa i wytrzymałość,
- wykonać składowanie kafli,
- wykonać cieniowanie, kolorowanie kafli,
- wykonać sortowanie kafli środkowych,
- ułożyć kafle,
- znaczyć obrys na szkliwie czerepu kafla,
- przyciąć kafle na określony wymiar,
- oszlifować brzegi kafli,
- wyciąć otwory w kaflach,
- wyciąć małą powierzchnię w kaflach,
- nałożyć zaprawę na kołnierz kafli i ścianki cegieł,
- rozpoznać osprzęt pieców i trzonów kuchennych,
- wykonać spinanie kafli,
- dobrać kafle do rodzaju pieca.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & &
Modułowy program nauczania: Kominiarz 714[02]
Moduł: Konstrukcje zduńskie i kominiarskie714[02].Z1
Jednostka modułowa: Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych 714[02].Z1.03
Temat: Materiały ceramiczne stosowane w konstrukcjach ognioodpornych.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rozpoznawania materiałów ceramicznych
ognioodpornych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- rozpoznać rodzaje cegieł ogniotrwałych,
- scharakteryzować materiały stosowane w konstrukcjach ognioodpornych pod
względem właściwości fizycznych, chemicznych i mechanicznych,
- określić przeznaczenie poszczególnych materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych.
Metody nauczania:
-instruktaż i pokaz z objaśnieniem,
-wykład.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
-zbiorowa.
Czas: 90 min
Åšrodki dydaktyczne:
- zestaw wyrobów ceramicznych.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Omówienie tematu i celów zajęć.
3. Realizacja tematu:
- nauczyciel kolejno prezentuje wyroby ceramiczne,
- nauczyciel charakteryzuje cechy i zastosowanie wyrobów ceramicznych.
4.Nauczyciel wspólnie z uczniami dokonuje podsumowania zajęć.
Zakończenie zajęć
5. UporzÄ…dkowanie klasopracowni.
Praca domowa
Przygotuj informacje dotyczÄ…ce sposobu produkcji kafli piecowych.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadzÄ…ca: & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Kominiarz 714[02]
Moduł: Konstrukcje zduńskie i kominiarskie714[02].Z1
Jednostka modułowa: Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych 714[02].Z1.03
Temat: Przygotowanie cegieł do konstrukcji ognioodpornych.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonania cegieł ułamkowych.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- dobrać narzędzia i sprzęt do wykonania cegieł ułamkowych,
-wykonać cegły ułamkowe.
Metody nauczania:
-ćwiczenie praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
-indywidualna
Czas: 90 min
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- narzędzia murarskie,
- cegła ceramiczna,
- podstawowy sprzęt pomiarowy.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Podanie tematu zadania.
3. Realizacja tematu:
- uczniowie organizujÄ… stanowisko pracy,
- uczniowie przecinają cegły,
- uczniowie sprawdzają dokładność wykonania zadania.
4. Nauczyciel na bieżąco ocenia pracę uczniów.
5. Uczniowie prezentują wykonane ćwiczenie.
Zakończenie zajęć
6. PosprzÄ…tanie stanowisk pracy i klasopracowni.
Praca domowa
Sporządz notatkę na temat rodzajów kafli piecowych.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
5. ĆWICZENIA
5.1. Cegły i pustaki ceramiczne stosowane w konstrukcjach
ognioodpornych
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na podstawie przełamu cegły ceramicznej oceń jej jakość.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać kilka cegieł z miejsca składowania,
2) przełamać cegły,
3) zanotować wnioski wynikające z przełamu,
4) zaprezentować efekty swojej pracy,
5) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw różnych cegieł ceramicznych,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Z zestawu wyrobów ceramicznych wybierz te, które stosuje się do konstrukcji
ognioodpornych i podaj ich cechy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować miejsce składowania wybranych wyrobów,
2) wybrać odpowiednie materiały,
3) napisać charakterystykę techniczną poszczególnych wyrobów,
4) zaprezentować efekty swojej pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
5) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw materiałów ceramicznych,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Z zestawu wyrobów ceramicznych wybierz te, które można zastosować do przewodów
dymowych lub wentylacyjnych, charakteryzujÄ…c ich typy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować miejsce składowania wybranych wyrobów,
2) wybrać odpowiednie materiały,
3) napisać charakterystykę techniczną poszczególnych wyrobów,
4) zaprezentować efekty swojej pracy,
5) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw materiałów ceramicznych,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5.2. Przygotowanie cegieł i pustaków do zastosowania
w konstrukcjach ognioodpornych
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj przy pomocy młotka murarskiego cegłę ułamkową połówkę i dziewiątkę.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać kilka cegieł z miejsca składowania,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wykonać cegły ułamkowe zgodnie z zasadami,
4) posprzątać stanowisko pracy,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do robót zduńskich,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu o robót murarskich,
 podstawowy sprzęt pomiarowy,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj przy pomocy szlifierki kątowej cegłę ułamkową połówkę i dziewiątkę.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać kilka cegieł z miejsca składowania,
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wykonać cegły ułamkowe zgodnie z zasadami,
4) posprzątać stanowisko pracy,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do robót zduńskich,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu o robót murarskich,
 podstawowy sprzęt pomiarowy,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wykonaj badanie wytrzymałości cegły.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko do wykonania badania,
2) wybrać kilka cegieł z miejsca składowania,
3) wykonać zrzucenie z wysokości 1,5m,
4) zanotować wnioski wynikające z przełamu,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw różnych cegieł ceramicznych,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 4
Wykonaj przy pomocy młotka murarskiego cegłę ułamkową beleczkę.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać kilka cegieł z miejsca składowania,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
2) dobrać odpowiednie narzędzia,
3) wykonać cegły ułamkowe zgodnie z zasadami,
4) posprzątać stanowisko pracy,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do robót zduńskich,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu o robót murarskich,
 podstawowy sprzęt pomiarowy,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.3. Budowa i rodzaje kafli piecowych
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dobierz zestaw kafli do budowy pieca kaflowego wg dokumentacji.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją,
2) wynotować potrzebne dane,
3) wybrać odpowiedni materiał,
4) zaprezentować efekty swojej pracy,
5) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 dokumentacja techniczna pieca kaflowego,
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Dopasuj odpowiednie kafle do osadzenia armatury piecowej wg dokumentacji.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z dokumentacją,
2) wynotować potrzebne dane,
3) wybrać odpowiedni materiał,
4) zaprezentować efekty swojej pracy,
5) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 dokumentacja techniczna pieca kaflowego,
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 elementy armatury piecowej,
 arkusz papieru,
 ołówki lub długopis,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Spośród większej liczby różnych typów kafli wybierz kafle jednego typu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć materiał przygotowanych do ćwiczeń,
2) wybrać odpowiednie kafle,
3) zaprezentować efekty swojej pracy,
4) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 4
Z większej liczby kafli różnych kształtów wybierz kafle jednego kształtu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć materiał przygotowanych do ćwiczeń,
2) wybrać odpowiednie kafle,
3) zaprezentować efekty swojej pracy,
4) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 5
Obejrzyj kafel i nazwij jego części składowe.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wskazać i nazwać elementy kafla,
2) zaprezentować efekty swojej pracy,
3) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 6
W kaflach jednej barwy wskaż kafle o podobnym odcieniu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) obejrzeć materiał przygotowanych do ćwiczeń,
2) wybrać odpowiednie kafle,
3) zaprezentować efekty swojej pracy,
4) dokonać oceny wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
 zestaw kafli piecowych różnych typów i barw,
 literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.4. Przygotowanie kafli piecowych do zastosowania
w konstrukcjach ognioodpornych
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przygotować kafle piecowe do konstrukcji zduńskich.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
2) zorganizować stanowisko pracy,
3) wykonać ostrzenie brzegów,
4) wykonać obcięcie brzegów,
5) oczyścić narzędzia,
6) posprzątać stanowisko pracy,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
8) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw kafli piecowych,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do obróbki materiałów ceramicznych,
- urządzenia mechaniczne do obróbki kamienia i ceramiki,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 2
Wykonaj cięcie kafla piecowego, przy użyciu narzędzi, według zadanych wymiarów.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiednie narzędzia,
2) zorganizować stanowisko pracy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
3) zaznaczyć linię przecięcia,
4) dokonać lekkich uderzeń wzdłuż linii cięcia,
5) powtórzyć czynność nieco silniej do momentu zmiany dzwięku,
6) usunąć część zbędną,
7) oczyścić sprzęt i narzędzia,
8) posprzątać stanowisko pracy,
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
10) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw kafli piecowych,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do obróbki materiałów ceramicznych,
- urządzenia mechaniczne do obróbki kamienia i ceramiki,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 3
Wykonaj szlifowanie przeciętego kafla piecowego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiednie narzędzia,
2) zorganizować stanowisko pracy,
3) wykonać szlifowanie ruchami od strony szkliwionej,
4) oczyścić sprzęt i narzędzia,
5) posprzątać stanowisko pracy,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw kafli piecowych,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do obróbki materiałów ceramicznych,
- urządzenia mechaniczne do obróbki kamienia i ceramiki,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 4
Wykonaj cięcie kafla piecowego, przy użyciu sprzętu mechanicznego, według zadanych
wymiarów.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
2) zorganizować stanowisko pracy,
3) dobrać odpowiedni materiał,
4) wymierzyć otwory w kaflu,
5) wykonać otwory zgodnie z zastosowanym sprzętem,
6) oczyścić sprzęt i narzędzia,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw kafli piecowych,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do obróbki materiałów ceramicznych,
- urządzenia mechaniczne do obróbki kamienia i ceramiki,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu o robót murarskich,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
Ćwiczenie 5
Wykonaj otwory w kaflu piecowym, przy użyciu sprzętu mechanicznego, według
zadanych średnic.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiedni sprzęt i narzędzia,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
2) zorganizować stanowisko pracy,
3) dobrać odpowiedni materiał,
4) wymierzyć otwory w kaflu,
5) wykonać otwory,
6) oczyścić sprzęt i narzędzia,
7) posprzątać stanowisko pracy,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
9) dokonać oceny poprawności wykonania ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania-uczenia siÄ™:
 instruktaż i pokaz czynności,
 ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej,
- zestaw kafli piecowych,
- podstawowy zestaw narzędzi i sprzętu do obróbki materiałów ceramicznych,
- urządzenia mechaniczne do obróbki kamienia i ceramiki,
- podstawowy sprzęt pomiarowy,
- apteczka,
- literatura z rozdziału 7 poradnika dla nauczyciela.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,, Przygotowanie materiałów
stosowanych w konstrukcjach ognioodpornych
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1-16 sÄ… z poziomu podstawowego,
 zadania 17-20 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej
brak uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 13 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. c, 2. b, 3. d, 4. b, 5. c, 6. d, 7. a, 8. b, 9. c, 10. c, 11. b,
12. b, 13. c, 14. b, 15. a, 16. d, 17. c, 18. c, 19. a, 20. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad celu wymagań odpowiedz
1 Wyjaśnić pojęcie klasy cegły B P c
2 Określić wymiary główki cegły C P b
3 Określić klasę cegły stosowanej do C P d
wznoszenia kominów
4 Określić temperaturę stosowania kształtek C P b
krzemionkowych
5 Określić skład zaprawy krzemionkowej C P c
6 Określić klasy cegły kominówki C P d
7 Scharakteryzować pustaki do przewodów C P a
dymowych
8 Określić sposób sprawdzenia czy cegła C P b
jest klasy wyższej niż 10
9 Określić rodzaj cegieł ułamkowych C P c
10 Określić grubość muru obudowy C P c
przewodów dymowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
11 Określić technologię wykonania kafli C P b
12 Rozróżnić element kafla B P b
13 Określić rodzaj kafla C P c
14 Nazwać element do zamykania okrągłego B P b
otworu służącego do usuwania sadzy
15 Określić kąt między płaszczyznami C P a
licowymi w kaflu narożnym
16 Określić wartość wytrzymałości kafli C P d
kwadratowych na złamanie
17 Określić sposób przecięcia kafla C PP c
narożnego
18 Scharakteryzować sposób odcięcia naroża C PP c
kafla
19 Określić sposób odcięcia wąskiego paska C PP a
kafla
20 Wyjaśnić kiedy krawędzie kafla nie B PP d
wymagajÄ… oszlifowania
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustalić z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej
jednotygodniowym wyprzedzeniem.
2. Omówić z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznać uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadzić z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omówić z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnić uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdać uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podać czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru dydaktycznego
(rozładować niepokój, zachęcić do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnieć uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zebrać karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdzić wyniki i wpisać do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadzić analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybrać te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustalić przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracować wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  ewentualne niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących przygotowania materiałów stosowanych
w konstrukcjach ognioodpornych. Zarówno w części podstawowej jak
i ponadpodstawowej znajdujÄ… siÄ™ zadania wielokrotnego wyboru( jedna odpowiedz jest
prawidłowa).
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi, prawidłową odpowiedz
w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz X (w przypadku pomyłki należy błędną
odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową).
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
na pózniej i wróć do zadania gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Klasę cegły określa:
a) wymiary cegły,
b) czas wypalania masy ceramicznej,
c) minimalna wytrzymałość na ściskanie wyrażona w megapaskalach,
d) maksymalna wytrzymałość na ściskanie wyrażona w megapaskalach.
2. Płaszczyzna cegły określana jako główka ma wymiary:
a) 12x250mm,
b) 120x65 mm,
c) 65x250mm,
d) 12x12mm.
3. Do budowy kominów stosuje się cegły klas:
a) 10, 7,5 i 5,
b) 10 i 5,
c) 7,5 i 5,
d) 20, 15, 10.
4. Temperatura stosowania kształtek krzemionkowych wynosi:
a) 1550°C,
b) 1450°C,
c) 1250°C,
d) 1000°C.
5. Zaprawa krzemionkowa składa się ze zmielonego kwarcu, piasku i:
a) gipsu,
b) wapna,
c) gliny ogniotrwałej,
d) cementu.
6. Cegły kominówki produkuje się w dwóch klasach:
a) 15 i 40,
b) 10 i 12,
c) 20 i 50,
d) 25 i 18.
7. Powierzchnie boczne sÄ… rowkowane w:
a) pustakach do przewodów dymowych,
b) pustakach do przewodów wentylacyjnych,
c) cegłach kominówkach,
d) cegłach szamotowych.
8. Cegła klasy wyższej niż 10 nie powinna pęknąć po zrzuceniu na inne cegły z wysokości:
a) 1,0m,
b) 1,5m,
c) 2,0m,
d) 2,5m.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
9. Rozróżniamy następujące cegły przycinane: trzyćwierciówki, połówki, ćwiartki i:
a) calówki,
b) kwaterki,
c) beleczki,
d) dziesiÄ…tki.
10. Ścianki pustaków dymowych są cienkie i łatwo się nagrzewają, dlatego przewody dymowe
obudowuje się murem ceglanym grubości co najmniej:
a) 6cm,
b) 10cm,
c) 12cm,
d) 25cm.
11. Szkliwo nanosi siÄ™ na wyroby surowe:
a) po ich uformowaniu,
b) po ich wysuszeniu,
c) po ich wypaleniu,
d) przed uformowaniem.
12. Na rysunku obok numerem 1 oznaczony jest element:
a) wewnętrzny kołnierz,
b) płyta licowa,
c) zewnętrzny kołnierz,
d) wygięcie.
13. Na rysunku obok przedstawiony jest:
a) kafel narożny,
b) kafel środkowy,
c) kafel wieńczący,
d) kafel cokołowy.
14. Kafel do zamykania okrągłego otworu służącego do usuwania sadzy to:
a) wycior,
b) korek,
c) czopuch,
d) okrÄ…glak.
15. Płyty licowe kafla narożnego muszą tworzyć kąt:
a) 90°,
b) 75°,
c) 45°,
d) 60°.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
16. Wytrzymałość kafli kwadratowych na złamanie powinna wynosić powyżej:
a) 2,4kN,
b) 2,0kN,
c) 1,0kN,
d) 1,2kN.
17. Kafel narożny przecinamy punktakiem następująco:
a) nacinamy naroże wzdłuż linii równoległej do naroża kafla,
b) nacinamy naroże wzdłuż linii prostopadłej do naroża kafla,
c) nacinamy kafel wzdłuż linii prostopadłej do krawędzi narożnej leżącej na jednej
potem na drugiej płaszczyznie,
d) w narożu kafla wykonujemy otwór i nacinamy naroże wzdłuż linii prostopadłej do
naroża.
18. Przecięcie kafla wzdłuż linii łamanej polegające na odcięciu wycinka prostokątnego na
brzegu kafla rozpoczynamy od:
a) oszlifowania krawędzi,
b) przecięcia linii łamanej,
c) przebicia punktakiem otworu na wylot w punkcie załamania linii,
d) przebicia punktakiem otworu na wylot w punkcie.
19. Jeżeli chcemy odciąć bardzo wąski pasek kafla, to najlepiej jest zbić powierzchnię
oszkliwionÄ… punktakiem, po czym kafel:
a) przepiłować piłką,
b) przeciąć nożem,
c) odbić małym młotkiem zduńskim,
d) odbić dużym młotkiem zduńskim.
20. Krawędzie kafla nie wymagają oszlifowania jeżeli kafel został przecięty:
a) nożem,
b) młotkiem,
c) punktakiem,
d) piłką.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
" punktów
& & & & & & & & & & & & & & & &
Ocena
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
TEST II
Test dwustopniowy do jednostki modułowej ,,Przygotowanie materiałów
stosowanych w konstrukcjach ognioodpornych
Test składa się z 20 zadań, z których:
 zadania 1-16 sÄ… z poziomu podstawowego,
 zadania 17-20 sÄ… z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej
brak uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące oceny szkolne:
- dopuszczający - za rozwiązanie co najmniej 6 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny - za rozwiązanie co najmniej 10 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry - za rozwiązanie 13 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry - za rozwiązanie 15 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. a, 2. c, 3. c, 4. a, 5. d, 6. b, 7. b, 8. d, 9. c, 10. c, 11. b,
12. a, 13. a, 14. d, 15. c, 16. a, 17. c, 18. c, 19. a, 20. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad celu wymagań odpowiedz
1 Określić strukturę cegły ceramicznej C P a
pełnej
2 Określić wymiary wozówki cegły C P c
3 Określić klasy cegły, której nie stosuje się C P c
do wznoszenia kominów
4 Określić temperaturę stosowania kształtek C P a
wysokoglinowych
5 Określić skład zaprawy krzemionkowej C P d
6 Określić format cegły kominówki C P b
7 Określić typy pustaków do przewodów C P b
dymowych
8 Określić klasę cegły C P d
9 Określić rodzaj cegieł ułamkowych C P c
10 Określić grubość muru obudowy C P c
przewodów dymowych
11 Określić czas moczenia kafli C P b
12 Rozróżnić element kafla B P a
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
13 Określić rodzaj kafla C P a
14 Określić położenie kafla stopkowego B P d
15 Rozpoznać podstawkę skrzynkową C P c
połówkową
16 Określić wartość wytrzymałości kafli C P a
prostokątnych na złamanie
17 Określić sposób przecięcia kafla C PP c
narożnego
18 Określić cel przebicia otworu w linii C PP c
Å‚amanej
19 Określić odległość w jakiej zaczynamy C PP a
przecięcie kafla
20 Określić początek pękania kafla B PP d
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustalić z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej
jednotygodniowym wyprzedzeniem.
2. Omówić z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznać uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadzić z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych,
jakie będą w teście.
5. Omówić z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnić uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdać uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podać czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
8. Stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru dydaktycznego
(rozładować niepokój, zachęcić do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnieć uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zebrać karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdzić wyniki i wpisać do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadzić analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybrać te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustalić przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracować wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  ewentualne niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących przygotowania materiałów stosowanych
w konstrukcjach ognioodpornych. W części podstawowej znajdują się zadania
wielokrotnego wyboru( jedna odpowiedz jest prawidłowa), natomiast w części
ponadpodstawowej zadania typu otwartego wymagające uzupełnienia luki.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi, prawidłową odpowiedz
w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz X (w przypadku pomyłki należy błędną
odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową),
w zadaniach otwartych wpisz krótką odpowiedz.
9. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
10. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie
na pózniej i wróć do zadania gdy zostanie Ci wolny czas.
11. Na rozwiÄ…zanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Cegła ceramiczna pełna jest zaliczana do wyrobów ceramicznych o strukturze:
a) porowatej,
b) zwartej,
c) półzwartej,
d) zbitej.
2. Płaszczyzna cegły określana jako wozówka ma wymiary:
a) 12x250mm,
b) 120x65 mm,
c) 250x65mm,
d) 12x12mm.
3. Do budowy kominów nie stosuje się cegły klas:
a) 10, 7,5 i 5,
b) 10 i 5,
c) 7,5 i 5,
d) 20, 15, 10.
4. Temperatura stosowania kształtek wysokoglinowych wynosi:
a) 1550°C,
b) 1450°C,
c) 1250°C,
d) 1000°C.
5. Zaprawa krzemionkowa składa się ze zmielonego piasku, gliny ogniotrwałej i:
a) gipsu,
b) wapna,
c) cementu,
d) kwarcu.
6. Cegły kominówki wyrabia się w czterech formatach różniących się:
a) klasÄ…,
b) promieniem komina,
c) grubością cegły,
d) szerokością cegły.
7. Pustaki do przewodów dymowych dzieli się na dwa typy:
a) P i S,
b) PO i P,
c) PS i P,
d) S i PS.
8. Jeżeli po zrzuceniu na inne cegły z wysokości 1,5m cegła nie pęka to oznacza że jest ona
klasy wyższej niż:
a) 15,
b) 7,5,
c) 5,
d) 10.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
9. Rozróżniamy następujące cegły przycinane: trzyćwierciówki, połówki, beleczki i:
a) dziewiÄ…tki,
b) kwaterki,
c) ćwiartki,
d) dziesiÄ…tki.
10. Ścianki pustaków dymowych są cienkie i łatwo się nagrzewają, dlatego przewody dymowe
obudowuje się murem ceglanym grubości co najmniej:
a) 6cm,
b) 10cm,
c) 12cm,
d) 25cm.
11. Cegła piecowa czyli wypalana z chudej gliny powinna być namoczona w wodzie:
a) na kilka dni przed murowaniem,
b) na kilka godzin przed murowaniem,
c) na kilka minut przed murowaniem,
d) co najmniej dwa dni przed murowaniem.
12. Na rysunku obok numerem 2 oznaczony jest element:
a) wewnętrzny kołnierz,
b) płyta licowa,
c) zewnętrzny kołnierz,
d) wygięcie.
13. Na rysunku obok przedstawiony jest:
a) kafel narożny,
b) kafel środkowy,
c) kafel wieńczący,
d) kafel cokołowy.
14. Kafel stopkowy znajduje siÄ™:
a) w narożu,
b) w części środkowej,
c) u góry,
d) u dołu.
15. Na rysunku obok przedstawiony jest element:
a) kafel wieńczący,
b) kafel narożny,
c) podstawa skrzynkowa połówkowa,
d) cegła ceramiczna pełna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
16. Wytrzymałość kafli prostokątnych na złamanie powinna wynosić powyżej:
a) 0,8kN,
b) 2,0kN,
c) 1,0kN,
d) 1,2kN.
17. Kafel narożny przecinamy punktakiem następująco:
a) nacinamy naroże wzdłuż linii równoległej do naroża kafla,
b) nacinamy naroże wzdłuż linii prostopadłej do naroża kafla,
c) nacinamy kafel wzdłuż linii prostopadłej do krawędzi narożnej leżącej na jednej
potem na drugiej płaszczyznie,
d) w narożu kafla wykonujemy otwór i nacinamy naroże wzdłuż linii prostopadłej do
naroża.
18. Przebicie punktakiem otworu na wylot w punkcie załamania linii łamanej wykonuje się
aby:
a) zaznaczyć początek cięcia,
b) zaznaczyć koniec cięcia,
c) zapobiec pęknięciu kafla na całej długości,
d) sprawdzić grubość płyty licowej.
19. Ponieważ przy nacinaniu brzegu łatwo o uszkodzenie kafla przecinanie zaczynamy:
a) w odlegÅ‚oÅ›ci 8÷10mm od brzegu,
b) od środka,
c) w odlegÅ‚oÅ›ci 20÷40mm od brzegu,
d) w odlegÅ‚oÅ›ci 15÷30mm od brzegu.
20. Początek pękania kafla sygnalizuje:
a) pojawienie siÄ™ rysy,
b) zwiększenie odprysku,
c) poszerzanie siÄ™ rysy,
d) zmiana dzwięku.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Przygotowanie materiałów stosowanych w konstrukcjach
ognioodpornych
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
" punktów
& & & & & & & & & & & & & & & &
Ocena
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
7. LITERATURA
1. Heryszek A.: Kominiarz i jego wiedza zawodowa. Wydawnictwo Spółdzielcze,
Warszawa 1985
2. Paradistal A.: Roboty zduńskie. Arkady, Warszawa 1973
3. Szymański E. Wrześniowski W.: Materiałoznawstwo budowlane WSiP, Warszawa
1997r.
4. Urban. L. Technologia robót murarskich i tynkarskich WSiP, Warszawa 1988
5. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowlano-montażowych ITB Warszawa
1997
6. Katalogi producentów
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kominiarzq4[02] z1 03 u
kominiarzq4[02] z1 05 n
kominiarzq4[02] z2 03 n
monter instrumentow muzycznychs1[02] z1 03 u
kominiarzq4[02] z1 05 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 03 n
koszykarz plecionkarzt2[02] z1 03 u
kominiarzq4[02] z2 03 u
koszykarz plecionkarzt2[02] z1 03 n
kominiarzq4[02] z1 02 n
kominiarzq4[02] z1 01 n
asystent osoby niepelnosprawnej46[02] z1 03 u (2)
introligators4[02] z1 03 n
kominiarzq4[02] z1 04 u
elektromechanik pojazdow samochodowychr4[02] z1 03 u
monter kadlubow okretowychr1[02] z1 03 u
kominiarzq4[02] z3 03 n
kominiarzq4[02] z1 01 u

więcej podobnych podstron