Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 o samorządzie województwa


USTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie województwa
(Tekst opracowany przez INFOR)
(Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1590
zm.: Dz.U. z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558 i 559)
(Dz.U. z dnia 13 grudnia 2001 r.)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. [ Definicja województwa ]
1. Mieszkańcy województwa tworzą z mocy prawa regionalną wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o województwie lub samorządzie województwa, należy przez to
rozumieć regionalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
Art. 2. [ Zakres działania samorządu województwa ]
1. Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
2. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o
charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Art. 3. [ Zespolona administracja samorządowa ]
Administracja samorządowa w województwie jest zespolona w jednym urzędzie i pod jednym
zwierzchnikiem.
Art. 4. [ Samodzielność samorządu województwa ]
1. Zakres działania samorządu województwa nie narusza samodzielności powiatu i gminy.
2. Organy samorządu województwa nie stanowią wobec powiatu i gminy organów nadzoru lub
kontroli oraz nie są organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym.
Art. 5. [ Głosowanie powszechne mieszkańców ]
1. Mieszkańcy województwa podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (w drodze
wyborów i referendum) lub za pośrednictwem organów samorządu województwa.
2. (skreślony).
3. (skreślony).
4. (skreślony).
5. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
Art. 6. [ Samorząd województwa ]
1. Samorząd województwa:
1) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność,
2) dysponuje mieniem wojewódzkim,
3) prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
2. Województwo ma osobowość prawną.
3. Samodzielność województwa podlega ochronie sądowej.
Art. 7. [ Statut województwa ]
1. Ustrój województwa jako jednostki samorządu terytorialnego określa statut województwa
uchwalony po uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.
2. Statut i jego zmiany podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 8. [ Zadania województwa ]
1. W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki
organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Województwo może zawierać z innymi województwami oraz jednostkami lokalnego samorządu
terytorialnego z obszaru województwa porozumienia w sprawie powierzenia prowadzenia zadań
publicznych.
3. Do porozumień stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591).
4. Porozumienia, o których mowa w ust. 2, podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
Art. 8a. [ Udzielanie wzajemnej pomocy ]
Województwa mogą sobie wzajemnie bądz innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać
pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 8b. [ Tworzenie stowarzyszeń przez województwa ]
1. Województwa mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym również z gminami i powiatami.
2. Do stowarzyszeń, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7
kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855), z tym że dla
założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 założycieli.
Art. 9. [ Akty prawa miejscowego ]
Samorząd województwa, na podstawie upoważnień ustawowych, stanowi akty prawa miejscowego
obowiązujące na obszarze województwa.
Art. 10. [ Siedziby władz samorządu województwa ]
Odrębna ustawa określa siedziby władz samorządu województwa.
Art. 10a. [ Konsultacje z mieszkańcami województwa ]
1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla województwa
mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami województwa.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami województwa określa uchwała
sejmiku województwa.
Art. 11. [ Strategia rozwoju ]
1. Samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w
szczególności następujące cele:
1) pielęgnowanie polskości oraz rozwój i kształtowanie świadomości narodowej, obywatelskiej i
kulturowej mieszkańców, a także pielęgnowanie i rozwijanie tożsamości lokalnej,
2) pobudzanie aktywności gospodarczej,
3) podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa,
4) zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb
przyszłych pokoleń,
5) kształtowanie i utrzymanie ładu przestrzennego.
2. Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1) tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy,
2) utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim,
3) pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji
zadań z zakresu użyteczności publicznej,
4) wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli,
5) racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego,
zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
6) wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu
technologicznego oraz innowacji,
7) wspieranie rozwoju kultury oraz ochrona i racjonalne wykorzystywanie dziedzictwa
kulturowego,
8) promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa.
3. Strategia rozwoju województwa jest realizowana poprzez programy wojewódzkie.
4. Samorząd województwa może w związku z realizacją strategii rozwoju województwa:
1) występować o wsparcie ze środków budżetu państwa na realizację zadań zawartych w
programach wojewódzkich,
2) zawierać kontrakt wojewódzki z Radą Ministrów na podstawie odrębnej ustawy.
5. Wykonywanie zadań związanych z rozwojem regionalnym na obszarze województwa należy do
samorządu województwa. Zasady finansowania rozwoju regionalnego oraz zródła dochodów
województwa w tym zakresie określają odrębne ustawy.
Rozdział 2
Zakres działalności
Art. 12. [ Podmioty współpracy ]
1. Samorząd województwa, przy formułowaniu strategii rozwoju województwa i realizacji polityki
jego rozwoju, współpracuje w szczególności z:
1) jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa oraz z samorządem
gospodarczym i zawodowym,
2) administracją rządową, szczególnie z wojewodą,
3) innymi województwami,
4) organizacjami pozarządowymi,
5) szkołami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi.
6) (skreślony).
2. Wykonując zadania określone w ust. 1, samorząd województwa może również współpracować z
organizacjami międzynarodowymi i regionami innych państw, zwłaszcza sąsiednich.
Art. 12a. [ Sejmik województwa ]
1. Sejmik województwa określa zasady, tryb i harmonogram opracowania strategii rozwoju
województwa i programów wojewódzkich, uwzględniając w szczególności:
1) zadania poszczególnych organów województwa przy określaniu strategii rozwoju
województwa i programów wojewódzkich,
2) tryb i zasady współpracy z podmiotami wymienionymi w art. 12.
2. Uchwała sejmiku województwa dotycząca spraw wymienionych w ust. 1 podlega publikacji w
wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 13. [ Spółki z o.o. i spółki akcyjne ]
1. W sferze użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także może przystępować do takich spółek.
2. Poza sferą użyteczności publicznej województwo może tworzyć spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością i spółki akcyjne oraz przystępować do nich, jeżeli działalność spółek polega na
wykonywaniu czynności promocyjnych, edukacyjnych i wydawniczych służących rozwojowi
województwa.
3. Zasady tworzenia przez województwo spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek
akcyjnych oraz przystępowania do nich określa ustawa.
Art. 14. [ Zadania o charakterze wojewódzkim ]
1. Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w
szczególności w zakresie:
1) edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego,
2) promocji i ochrony zdrowia,
3) kultury i ochrony jej dóbr,
4) pomocy społecznej,
5) polityki prorodzinnej,
6) modernizacji terenów wiejskich,
7) zagospodarowania przestrzennego,
8) ochrony środowiska,
9) gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, a w szczególności wyposażenia i
utrzymania wojewódzkich magazynów przeciwpowodziowych,
10) transportu zbiorowego i dróg publicznych,
11) kultury fizycznej i turystyki,
12) ochrony praw konsumentów,
13) obronności,
14) bezpieczeństwa publicznego,
15) przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.
2. Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z
zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.
3. Ustawy mogą nakładać na województwo obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji
przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Rozdział 3
Władze samorządu województwa
Art. 15. [ Organy województwa ]
Organami samorządu województwa są:
1) sejmik województwa,
2) zarząd województwa.
Art. 15a. [ Jawność działania organów województwa ]
1. Działalność organów województwa jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.
2. Jawność działania organów województwa obejmuje w szczególności prawo obywateli do
uzyskiwania informacji, wstępu na sesje sejmiku województwa i posiedzenia jego komisji, a także
dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów
posiedzeń organów województwa i komisji sejmiku województwa.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut województwa.
Art. 16. [ Sejmik województwa ]
1. Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym województwa.
2. Kadencja sejmiku województwa trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
3. W skład sejmiku województwa wchodzą radni wybrani w wyborach bezpośrednich w liczbie
trzydziestu w województwach liczących do 2 000 000 mieszkańców oraz po trzech radnych na
każde kolejne rozpoczęte 500 000 mieszkańców.
4. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do sejmiku województwa określa odrębna ustawa.
Art. 17. [ Odwołanie sejmiku przed upływem kadencji ]
W sprawie odwołania sejmiku województwa przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w
drodze referendum wojewódzkiego.
Art. 18. [ Wyłączna właściwość sejmiku ]
Do wyłącznej właściwości sejmiku województwa należy:
1) stanowienie aktów prawa miejscowego, w szczególności:
a) statutu województwa,
b) zasad gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasad i trybu korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
2) uchwalanie strategii rozwoju województwa oraz programów wojewódzkich,
3) uchwalanie planu zagospodarowania przestrzennego,
4) podejmowanie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej,
5) podejmowanie uchwały w sprawie szczegółowości układu wykonawczego budżetu
województwa, z zastrzeżeniem, że szczegółowość ta nie może być mniejsza niż określona w
odrębnych przepisach,
6) uchwalanie budżetu województwa,
7) określanie zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych z budżetu województwa,
8) (skreślony),
9) rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu województwa, sprawozdań finansowych
województwa oraz sprawozdań z wykonywania wieloletnich programów województwa,
10) podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi
województwa z tytułu wykonania budżetu województwa,
11) uchwalanie, w granicach określonych ustawami, przepisów dotyczących podatków i opłat
lokalnych,
12) podejmowanie uchwał w sprawie powierzenia zadań samorządu województwa innym
jednostkom samorządu terytorialnego,
13) uchwalanie  Priorytetów współpracy zagranicznej województwa",
14) podejmowanie uchwał w sprawie uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach
regionalnych i innych formach współpracy regionalnej,
15) wybór i odwołanie zarządu województwa oraz ustalanie wynagrodzenia marszałka
województwa,
16) rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu województwa, w tym w szczególności z
działalności finansowej i realizacji programów, o których mowa w pkt 2,
17) powoływanie i odwoływanie, na wniosek marszałka województwa, skarbnika województwa,
który jest głównym księgowym budżetu województwa,
18) podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania, a
także przystępowania do nich lub występowania z nich,
19) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych województwa dotyczących;
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub
wynajmowania na okres dłuższy niż 3 lata, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej; do czasu
określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą sejmiku
województwa,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez zarząd województwa oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez
zarząd województwa w roku budżetowym,
e) tworzenia spółek prawa handlowego i przystępowania do nich oraz określania zasad
wnoszenia wkładów, a także obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
f) tworzenia, przekształcania i likwidowania wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
19a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
20) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami i statutem województwa do
kompetencji sejmiku województwa,
21) uchwalanie przepisów dotyczących organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów
samorządu województwa.
Art. 19. [ Uchwały sejmiku ]
1. Uchwały sejmiku województwa zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu jawnym lub jawnym imiennym, chyba że
przepisy ustawy stanowią inaczej.
2. (skreślony).
3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem
uchwały o nieudzieleniu absolutorium.
Art. 20. [ Przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku ]
1. Sejmik województwa wybiera ze swojego grona przewodniczącego oraz nie więcej niż 3
wiceprzewodniczących, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący i wiceprzewodniczący sejmiku województwa nie mogą wchodzić w skład
zarządu województwa.
3. Zadaniem przewodniczącego sejmiku województwa jest wyłącznie organizowanie pracy sejmiku
oraz prowadzenie obrad sejmiku. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań
wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia
wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy
wiekiem.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego sejmiku województwa następuje na
wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa, w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, sejmik województwa
podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji, nie pózniej niż w ciągu 1 miesiąca od dnia
złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji
przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji
przez sejmik województwa z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta
uchwała.
Art. 21. [ Sesje sejmiku ]
1. Sejmik województwa obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego sejmiku w
miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza
się porządek obrad wraz z projektami uchwał.
2. Sejmik województwa może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością
głosów ustawowego składu sejmiku.
3. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa zwołuje przewodniczący sejmiku z
poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do sejmików na
obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do sejmiku województwa.
4. Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów
przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do sejmiku województwa.
5. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania sejmiku, pierwszą
sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów
jednostki samorządu terytorialnego.
6. Pierwszą sesję nowo wybranego sejmiku województwa do czasu wyboru przewodniczącego
sejmiku prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
7. Na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku województwa przewodniczący sejmiku
obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji
powinien spełniać wymogi określone w ust. 1.
8. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 7 stosuje się przepis ust. 2,
z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
9. Na wniosek marszałka województwa przewodniczący sejmiku województwa jest obowiązany
wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji sejmiku projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest
zarząd województwa, a projekt wpłynął do sejmiku co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji
sejmiku.
Art. 22. [ Ślubowanie radnego ]
1. Radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie:
 Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu
Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko
dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej województwa i dobra
obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej".
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania  Tak mi dopomóż Bóg".
2. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji sejmiku województwa oraz radny, który uzyskał mandat w
czasie trwania kadencji, składa ślubowanie na pierwszej sesji, na której jest obecny.
Art. 24. [ Zasady regulacji mandatu radnego ]
1. Radny nie może wchodzić w stosunki cywilnoprawne w sprawach majątkowych z
województwem lub wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, z wyjątkiem
stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług na warunkach
ogólnych oraz stosunku najmu pomieszczeń do własnych celów mieszkaniowych lub własnej
działalności gospodarczej oraz dzierżawy, a także innych prawnych form korzystania z
nieruchomości, jeżeli najem, dzierżawa lub użytkowanie są oparte na warunkach ustalonych
powszechnie dla danego typu czynności prawnych.
2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, o których mowa w ust. 1, jeżeli dotyczy
to jego interesu prawnego.
3. Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
4. Do radnego województwa stosuje się odpowiednio przepisy art. 24e-24h ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591).
5. Wysokość diet przysługujących radnemu nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie
półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących
kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o
kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw
(Dz.U. Nr 110 poz. 1255, z 2000 r. Nr 19 poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85 poz. 924 i Nr 100 poz.
1080).
6. Sejmik województwa przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione
przez radnego.
7. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w województwie,
w którym uzyskał mandat.
8. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych, uwzględniając
celowość zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem mandatu oraz
ułatwienie dokonywania rozliczeń.
Art. 23. [ Mandat radnego ]
1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej województwa. Radny
utrzymuje stałą więz z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje
zgłaszane przez mieszkańców województwa postulaty i przedstawia je organom województwa do
rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
2. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla
funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu
niebędących radnymi.
3. Radny jest obowiązany brać udział w pracach organów samorządu województwa oraz
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, do których został wybrany lub
desygnowany.
4. Mandatu radnego województwa nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 25. [ Zakaz łączenia funkcji ]
1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie marszałkowskim w tym
województwie, w którym radny uzyskał mandat. Przepis ten nie dotyczy radnych wybranych do
zarządu województwa, z którymi stosunek pracy jest nawiązywany na podstawie wyboru.
2. Radny nie może pełnić funkcji kierownika wojewódzkiej jednostki organizacyjnej oraz jego
zastępcy.
3. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1 i 2, jest równoznaczne ze
zrzeczeniem się mandatu.
4. Zarząd województwa lub marszałek województwa nie może powierzyć radnemu województwa,
w którym radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 26. [ Urlop bezpłatny ]
1. Radny, który przed uzyskaniem mandatu pozostawał w stosunku pracy w urzędzie
marszałkowskim lub był zatrudniony na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej
jednostki organizacyjnej w tym województwie, w którym uzyskał mandat, jest obowiązany złożyć
wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy
organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania, o którym mowa w art. 22 ust. 1.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz
3 miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy.
Stosunek pracy nawiązany na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu
bezpłatnego, przedłuża się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej
jednostki organizacyjnej przejętej lub utworzonej przez województwo w czasie kadencji termin, o
którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust.1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem
się mandatu.
6. Po wygaśnięciu mandatu radnego w trybie ust 2, urząd marszałkowski lub wojewódzka
samorządowa jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub
równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny
otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Radny jest obowiązany zgłosić gotowość
przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Art. 27. [ Rozwiązanie z radnym stosunku pracy ]
1. Pracodawca jest obowiązany zwalniać radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia
radnemu brania udziału w pracach sejmiku województwa i jego komisji oraz zarządu województwa.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody sejmiku województwa, którego
radny jest członkiem. Sejmik województwa odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z
radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem
mandatu przez tego radnego.
Art. 28. [ Komisje zadaniowe ]
1. Sejmik województwa może powoływać ze swojego grona stałe i dorazne komisje do
wykonywana określonych zadań.
2. Statut województwa określa przedmiot działania, zakres zadań, zasady dotyczące składu,
organizację wewnętrzną i tryb pracy komisji powoływanych przez sejmik województwa.
Art. 29. [ Kluby radnych ]
Radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w statucie województwa.
Art. 30. [ Kontrola działalności zarządu i jednostek samorządowych ]
1. Sejmik województwa kontroluje działalność zarządu województwa oraz wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych. W tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.
Członkostwa w komisji rewizyjnej nie można łączyć z funkcjami marszałka województwa,
przewodniczącego i wiceprzewodniczących sejmiku województwa oraz radnych będących
członkami zarządu województwa.
3. Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do sejmiku
województwa w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi województwa.
Wniosek ten podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Art. 31. [ Zarząd województwa ]
1. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa.
2. W skład zarządu województwa, liczącego 5 osób, wchodzi marszałek województwa jako jego
przewodniczący, wicemarszałek lub 2 wicemarszałków i pozostali członkowie.
3. Członkostwa w zarządzie województwa nie można łączyć z członkostwem w organie innej
jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z
mandatem posła i senatora.
4. Uchwały zarządu województwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu zarządu w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią
inaczej.
5. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos marszałka województwa.
Art. 32. [ Władze sejmiku i zarządu województwa ]
1. Sejmik województwa wybiera zarząd województwa, w tym marszałka województwa i nie więcej
niż 2 wicemarszałków, w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy
organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.
2. Sejmik województwa wybiera marszałka województwa bezwzględną większością głosów
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
3. Sejmik województwa wybiera wicemarszałków oraz pozostałych członków zarządu na wniosek
marszałka zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. Marszałek, wicemarszałkowie i pozostali członkowie zarządu województwa mogą być wybrani
spoza składu sejmiku województwa.
5. Do członków zarządu województwa wybranych spoza składu sejmiku województwa stosuje się
odpowiednio przepisy art. 24 ust. 1, 2 i 4.
Art. 33. [ Rozwiązanie sejmiku województwa ]
1. Jeżeli sejmik województwa nie dokona wyboru zarządu województwa w terminie określonym w
art. 32 ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
2. Informację o rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1 wojewoda
podaje do publicznej wiadomości w środkach masowego przekazu i ogłasza, w formie
obwieszczenia, w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
3. Po rozwiązaniu sejmiku województwa z przyczyny określonej w ust. 1 przeprowadza się wybory
przedterminowe.
4. Do czasu wyboru zarządu przez nowy sejmik Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która w tym okresie pełni funkcję
organów samorządu województwa.
5. Jeżeli sejmik województwa wybrany w wyniku wyborów przedterminowych, o których mowa w
ust. 3, nie dokona wyboru zarządu w terminie określonym w art. 32 ust. 1, ulega rozwiązaniu z
mocy prawa. Informację o rozwiązaniu sejmiku podaje się do wiadomości w trybie określonym w
ust. 2.
6. W przypadku określonym w ust. 5 nie przeprowadza się wyborów przedterminowych. Do dnia
wyboru sejmiku województwa na kolejną kadencję oraz wyboru zarządu województwa zadania i
kompetencje organów samorządu województwa przejmuje komisarz rządowy ustanowiony przez
Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
7. organy województwa ulegają rozwiązaniu z mocy prawa również w przypadkach określonych w
art. 197 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 5 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. Nr 95 poz. 602 i Nr 160 poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr
45 poz. 497 i Nr 89 poz. 971).
8. w przypadku zmian w podziale terytorialnym państwa, których skutki określa art. 197 ust. 3 i 5
ustawy, o której mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2-6 z uwzględnieniem zasady,
że osobę, która w tym okresie pełni funkcję organów województwa, wyznacza się dla każdego z
województw powstałych w wyniku zmian w podziale terytorialnym państwa.
Art. 34. [ Odwołanie zarządu województwa ]
1. Uchwała sejmiku województwa w sprawie nieudzielenia zarządowi województwa absolutorium
jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu województwa, chyba że po
zakończeniu roku budżetowego zarząd województwa został odwołany z innej przyczyny.
1a. Uchwałę w sprawie absolutorium sejmik województwa podejmuje bezwzględną większością
głosów ustawowego składu sejmiku województwa.
2. Sejmik województwa rozpoznaje sprawę odwołania zarządu województwa z przyczyny
określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o
nieudzieleniu zarządowi województwa absolutorium.
3. Sejmik województwa, po zapoznaniu się z wnioskiem komisji rewizyjnej i opinią regionalnej
izby obrachunkowej w sprawie uchwały sejmiku województwa o nieudzieleniu zarządowi
województwa absolutorium, może odwołać zarząd województwa większością co najmniej 3/5
głosów ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
4. (skreślony).
Art. 35. (skreślony).
Art. 36. (skreślony).
Art. 37. [ Odwołanie marszałka województwa ]
1. Sejmik województwa może odwołać marszałka województwa z innej przyczyny niż
nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu sejmiku.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania
oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Odwołanie marszałka województwa następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego
składu sejmiku, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania sejmik województwa
przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której
zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia
wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie marszałka województwa nie uzyskał wymaganej większości
głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy
od poprzedniego głosowania.
4. Odwołanie marszałka województwa albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio,
równoznaczne z odwołaniem całego zarządu województwa albo złożeniem rezygnacji przez cały
zarząd województwa.
5. Sejmik województwa może na uzasadniony wniosek marszałka województwa odwołać
poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
Art. 38. [ Złożenie rezygnacji przez marszałka województwa ]
1. W przypadku złożenia rezygnacji przez marszałka województwa jej przyjęcie następuje zwykłą
większością głosów.
2. W przypadku rezygnacji marszałka województwa sejmik województwa na najbliższej sesji
podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z
upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja sejmiku województwa, o której
mowa w ust. 2.
Art. 39. [ Wybór nowego zarządu województwa lub jego członków ]
1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu sejmik województwa dokonuje wyboru
nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 32, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia
odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu
w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, przepisy art. 33 stosuje
się odpowiednio.
2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym, sejmik
województwa dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.
3. Odwołany zarząd województwa lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe
obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Sejmik
województwa może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.
4. Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez
cały zarząd.
Art. 41. [ Zadania zarządu województwa ]
1. Zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na
rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.
2. Do zadań zarządu województwa należy w szczególności:
1) wykonywanie uchwał sejmiku województwa,
2) gospodarowanie mieniem województwa, w tym wykonywanie praw z akcji i udziałów
posiadanych przez województwo,
3) przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu województwa,
4) przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa, planu zagospodarowania
przestrzennego i programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie,
5) organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z
międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi,
6) kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych
jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników,
7) uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego.
3. Zasady i tryb działania zarządu województwa określa statut województwa.
Art. 40. [ Rezygnacja członka z pełnionej funkcji ]
1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka niebędącego jego
przewodniczącym, sejmik województwa podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z
pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie pózniej niż w ciągu 1
miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez sejmik województwa uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest
równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być
podjęta uchwała.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym
marszałek województwa obowiązany jest, najpózniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia
rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić sejmikowi województwa nową
kandydaturę na członka zarządu.
Art. 42. [ Upływ kadencji sejmiku województwa ]
Po upływie kadencji sejmiku województwa zarząd województwa działa do dnia wyboru nowego
zarządu województwa.
Art. 43. [ Marszałek województwa ]
1. Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego,
kieruje bieżącymi sprawami województwa oraz reprezentuje województwo na zewnątrz.
2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu
publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować
znaczne straty materialne marszałek województwa podejmuje niezbędne czynności należące do
właściwości zarządu województwa. Czynności podjęte w tym trybie wymagają przedstawienia do
zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu województwa.
3. Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego, zwierzchnikiem
służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich samorządowych jednostek
organizacyjnych.
Art. 44. [ Skarbnik województwa ]
1. Sejmik województwa powołuje i odwołuje skarbnika województwa (głównego księgowego
budżetu województwa), na wniosek marszałka województwa, bezwzględną większością głosów, w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu sejmiku, w głosowaniu tajnym.
2. Skarbnik województwa uczestniczy w pracach oraz obradach zarządu województwa i sejmiku
województwa z głosem doradczym.
Art. 45. [ Urząd marszałkowski i samorządowe jednostki organizacyjne ]
1. Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.
2. Status prawny pracowników samorządu województwa określa odrębna ustawa.
Art. 46. [ Decyzje w sprawach indywidualnych ]
1. Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje marszałek
województwa, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Marszałek województwa może upoważnić wicemarszałków, pozostałych członków zarządu
województwa, pracowników urzędu marszałkowskiego oraz kierowników wojewódzkich
samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu decyzji, o których mowa
w ust. 1.
2a. Decyzje wydane przez zarząd województwa w sprawach z zakresu administracji publicznej
podpisuje marszałek. W decyzji wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali
udział w wydaniu decyzji.
3. Od decyzji, o których mowa w ust. 1, służy odwołanie do samorządowego kolegium
odwoławczego, a w sprawach powierzonych na podstawie porozumienia z wojewodą - do
właściwego ministra.
4. Prezes Rady Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, instrukcję kancelaryjną dla organów
samorządu województwa, określającą zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w
urzędzie marszałkowskim w celu zapewnienia jednolitego sposobu tworzenia, ewidencjonowania i
przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą.
Rozdział 4
Mienie samorządu województwa
Art. 47. [ Mienie województwa ]
1. Mieniem województwa jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez województwo lub
inne wojewódzkie osoby prawne.
2. Wojewódzkimi osobami prawnymi, poza województwem, są samorządowe jednostki
organizacyjne, którym ustawy przyznają wprost taki status, oraz te osoby prawne, które mogą być
tworzone na podstawie odrębnych ustaw wyłącznie przez województwo.
3. Województwo jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które
dotyczą mienia województwa nienależącego do innych wojewódzkich osób prawnych.
Art. 48. [ Nabycie mienia województwa ]
Nabycie mienia województwa następuje na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym i innych
ustawach, a także w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa
będącego we władaniu państwowych osób prawnych na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 49. [ Mienie Skarbu Państwa ]
1. Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we
władaniu państwowych osób prawnych, służącego realizacji zadań województwa, w szczególności
określonych w art. 14, następuje na podstawie decyzji administracyjnej wojewody wydawanej z
urzędu, z zastrzeżeniem art. 50.
2. Organem odwoławczym od decyzji, o której mowa w ust. 1, jest minister właściwy do spraw
Skarbu Państwa.
3. Nabycie mienia jest nieodpłatne i następuje z dniem, w którym decyzja o jego przekazaniu stała
się ostateczna.
Art. 50. [ Wniosek o przekazanie mienia Skarbu Państwa ]
1. Przekazanie województwu mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we
władaniu państwowych osób prawnych, służącego wykonywaniu zadań gospodarczych
przekraczających zakres użyteczności publicznej, może nastąpić na wniosek zarządu województwa,
jeżeli mienie to służyć ma realizacji strategii rozwoju województwa i wojewódzkich programów, z
wyłączeniem mienia przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację
programu powszechnego uwłaszczenia.
2. Przekazanie mienia określonego w ust. 1 następuje nieodpłatnie, w trybie właściwym dla
przenoszenia nabywanych praw, z tym że przekazanie własności i innych praw do rzeczy następuje
na podstawie ostatecznej decyzji ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
3. Odmowa przekazania mienia, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze ostatecznej decyzji
ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
Art. 51. [ Obciążenia mienia ]
1. Nabycie przekazywanego mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we
władaniu państwowych osób prawnych następuje wraz z obciążeniami, które powinny być
ujawnione w decyzji o przekazaniu.
2. Ujawnienie obciążeń nie narusza praw osób trzecich.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do zobowiązań Skarbu Państwa oraz państwowych osób
prawnych, wynikających z działalności organów i instytucji władających przekazywanym mieniem,
powstałych przed dniem jego przejęcia przez województwo.
Art. 52. [ Zwolnienie od podatków i opłat ]
Przekazanie mienia Skarbu Państwa oraz mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu
państwowych osób prawnych województwu jest wolne od podatków i opłat.
Art. 53. [ Zastosowanie przepisów K.p.a ]
Do postępowania w sprawie przekazania mienia, w drodze decyzji, stosuje się odpowiednio
przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 54. [ Wpis w księdze wieczystej ]
1. Ostateczna decyzja o przekazaniu województwu praw, które są lub mogą być ujawnione w
księdze wieczystej, stanowi podstawę wpisu w księdze.
2. Postępowanie w przedmiocie wpisu jest wolne od opłat sądowych.
Art. 55. [ Wyłączne prawa majątkowe województwa ]
Prawa majątkowe województwa, nienależące do innych wojewódzkich osób prawnych, wykonuje
zarząd województwa.
Art. 56. [ Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych ]
1. Kierownicy wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych niemających osobowości
prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd
województwa.
2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda, w formie uchwały,
zarządu województwa.
Art. 57. [ Oświadczenia woli w imieniu województwa ]
1. Oświadczenia woli w imieniu województwa składa marszałek województwa wraz z członkiem
zarządu województwa, chyba że statut województwa stanowi inaczej.
2. Sejmik województwa może udzielić marszałkowi upoważnienia do składania jednoosobowo
oświadczeń woli, innych niż przewidywane w statucie województwa.
3. Czynność prawna, z której wynika zobowiązanie pieniężne, wymaga do jej skuteczności
kontrasygnaty głównego księgowego budżetu województwa lub osoby przez niego upoważnionej.
4. Główny księgowy budżetu województwa, który odmówi kontrasygnaty, dokonuje jej jednak na
pisemne polecenie marszałka województwa, informując równocześnie o tym sejmik województwa
oraz regionalną izbę obrachunkową.
5. Zarząd województwa może upoważnić pracowników urzędu marszałkowskiego do składania
oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności województwa.
Art. 58. [ Uchwała dotycząca nieodpłatnego rozporządzenia mieniem ]
1. Wojewódzkie osoby prawne samodzielnie decydują, w granicach ustaw, o sposobie
wykonywania należących do nich praw majątkowych, z tym że nieodpłatne rozporządzenie
mieniem oraz zbycie:
1) nieruchomości służącej do powszechnego użytku lub bezpośredniego zaspokajania potrzeb
publicznych,
2) przedmiotów posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub
przyrodniczą
- wymaga zgody, w formie uchwały, zarządu województwa.
2. Zgody zarządu województwa wymaga także zmiana przeznaczenia składników mienia
określonego w ust. 1 pkt 1 i 2.
3. Uchwały zarządu województwa, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają nadzorowi, o którym
mowa w rozdziale 7 ustawy.
Art. 59. [ Prawo pierwokupu ]
1. W przypadku zbycia przez województwo lub inną wojewódzką osobę prawną przedmiotów
posiadających szczególną wartość naukową, historyczną, kulturalną lub przyrodniczą Skarbowi
Państwa przysługuje prawo pierwokupu lub wykupu wykonywane na zasadach określonych w
Kodeksie cywilnym.
2. Mienie nabyte nieodpłatnie od Skarbu Państwa podlega, w przypadkach określonych w ust. 1,
zwrotowi na jego rzecz, jeżeli uprawniony organ państwowy wystąpi z żądaniem zwrotu.
Art. 60. [ Wyłączenie odpowiedzialności za zobowiązania ]
Województwo nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych wojewódzkich osób
prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne wojewódzkie osoby prawne nie
ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania województwa.
Rozdział 5
Finanse samorządu województwa
Art. 61. [ Budżet województwa ]
1. Budżet województwa jest podstawą samodzielnej gospodarki finansowej województwa.
2. Budżet województwa jest planem finansowym obejmującym:
1) planowane dochody i wydatki województwa,
2) zródła sfinansowania deficytu budżetowego,
3) przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
4) wydatki związane z wieloletnimi programami, w tym w szczególności inwestycyjnymi, z
wyodrębnieniem wydatków na finansowanie każdego z programów.
Art. 62. [ Zobowiązania wobec osób trzecich ]
Zamieszczenie w budżecie województwa wydatków na określone cele nie stanowi podstawy
zobowiązań wobec osób trzecich oraz roszczeń osób trzecich wobec województwa.
Art. 63. [ Rok budżetowy ]
1. Budżet województwa jest uchwalany jako część uchwały budżetowej na rok kalendarzowy,
zwany dalej  rokiem budżetowym .
2. Sejmik województwa ustala tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, określając w
szczególności:
1) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem budżetu województwa,
2) obowiązki wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych w toku prac nad
projektem budżetu województwa,
3) wymaganą przez sejmik województwa szczegółowość projektu,
4) materiały informacyjne, które zarząd województwa powinien przedstawić sejmikowi
województwa, przedkładając projekt uchwały budżetowej.
Art. 64. [ Uchwała budżetowa ]
1. Uchwała budżetowa województwa składa się z budżetu województwa, ustaleń dotyczących
spraw, które, na podstawie ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr
155 poz. 1014, z 1999 r. Nr 38 poz. 360, Nr 49 poz. 485, Nr 70 poz. 778 i Nr 110 poz. 1255, z 2000
r. Nr 6 poz. 69, Nr 12 poz. 136, Nr 48 poz. 550, Nr 95 poz. 1041, Nr 119 poz. 1251 i Nr 122 poz.
1315 oraz z 2001 r. Nr 45 poz. 497, Nr 46 poz. 499, Nr 88 poz. 961, Nr 98 poz. 1070, Nr 100 poz.
1082, Nr 102 poz. 1116 i Nr 125 poz. 1368), pozostawiono do uchwały sejmiku województwa, oraz
spraw wskazanych przez sejmik województwa w uchwale, o której mowa w art. 63 ust. 2.
2. Uchwała budżetowa może obejmować wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne, jeżeli:
1) dla każdego programu wieloletniego zostały przez sejmik województwa odrębnie określone:
a) nazwa programu, jego cel i zadania, które będą finansowane z budżetu województwa,
b) jednostka organizacyjna wykonująca program lub też koordynująca wykonywanie
programu,
c) okres realizacji programu i łączne nakłady finansowe,
d) wysokość wydatków w poszczególnych latach realizacji programu,
2) kolejne uchwały budżetowe będą obejmować nakłady na uruchomiony program w wysokości
umożliwiającej jego terminowe zakończenie,
3) zmiana kwot wydatków na realizację programu może być wyłącznie skutkiem odrębnych
uchwał sejmiku województwa zmieniających zakres wykonywania tego programu lub
wstrzymujących jego wykonywanie.
Art. 65. [ Termin uchwalenia budżetu ]
1. Uchwałę budżetową województwa podejmuje się przed rozpoczęciem roku budżetowego.
2. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie wskazanym w ust. 1, do czasu uchwalenia
budżetu przez sejmik województwa, jednak nie pózniej niż do 31 marca roku budżetowego,
podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony sejmikowi województwa.
3. (skreślony).
4. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym,
sejmik województwa może uchwalić prowizorium budżetowe województwa na okres objęty
prowizorium budżetowym państwa.
Art. 66. [ Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu województwa ]
1. Opracowanie i przedstawienie do uchwalenia projektu budżetu województwa, a także inicjatywa
w sprawie zmian tego budżetu, należą do wyłącznej kompetencji zarządu województwa.
2. Zarząd województwa przygotowuje i przedstawia sejmikowi województwa, nie pózniej niż 15
listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) projekt budżetu województwa uwzględniający zasady ustawy, o której mowa w art. 64 ust. 1,
oraz ustalenia sejmiku województwa, o których mowa w art. 63 ust. 2 pkt 3,
2) projekt ustaleń uchwały budżetowej, o których mowa w art. 64 ust. 1,
3) materiały informacyjne określone przez sejmik województwa w uchwale budżetowej.
3. Bez zgody zarządu województwa sejmik województwa nie może wprowadzić w projekcie
budżetu województwa zmian powodujących zwiększenie wydatków i jednoczesne zwiększenie
deficytu projektowanego budżetu województwa albo zmian powodujących zwiększenie
przewidywanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia nowych zródeł dochodów.
Art. 67. [ Dochody własne województwa ]
1. Dochody własne stanowią zasadnicze zródło finansowania zadań województwa.
2. Dochodami własnymi województwa są:
1) udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w wysokości określonej odrębną
ustawą,
2) dochody z majątku województwa,
3) spadki, zapisy i darowizny na rzecz województwa,
4) dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe województwa oraz wpłaty innych
wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych,
5) odsetki za nieterminowe przekazywanie udziałów, o których mowa w pkt 1,
6) inne dochody własne uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
3. Przekazanie województwu, w drodze ustawy, nowych zadań wymaga zapewnienia koniecznych
środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów, o których mowa w ust. 2
pkt 1 i 6.
Art. 68. [ Rodzaje dochodów województwa ]
Dochodami województwa mogą być:
1) subwencja wyrównawcza z budżetu państwa,
2) dotacje celowe z budżetu państwa i państwowych funduszy celowych na zadania wykonywane
przez województwo,
3) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane
przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
4) dotacje celowe z budżetów gmin lub powiatów na zadania z zakresu tych jednostek samorządu
terytorialnego wykonywane przez województwo na podstawie porozumień zawartych z organem
gminy lub powiatu,
5) inne wpływy uzyskiwane na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 69. [ Subwencja wyrównawcza ]
Wysokość łącznej kwoty subwencji wyrównawczej oraz zasady i kryteria jej rozdziału określa
odrębna ustawa.
Art. 70. [ Prawa zarządu województwa w zakresie budżetu ]
1. Za prawidłowe wykonanie budżetu województwa odpowiada zarząd województwa.
2. Zarządowi województwa przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach
wydatków, w ramach upoważnień udzielanych przez sejmik województwa,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielanych przez sejmik
województwa,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie województwa,
5) dysponowania rezerwami budżetu województwa,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 71. [ Odesłanie do innych ustaw ]
1. Zasady zaciągania przez organ samorządu województwa kredytów i pożyczek na pokrywanie
występujących w ciągu roku budżetowego niedoborów lub na sfinansowanie wydatków
nieznajdujących pokrycia w planowanych rocznych dochodach określa odrębna ustawa.
2. Zasady emisji obligacji województwa określa odrębna ustawa.
Art. 72. [ Jawność gospodarki środkami finansowymi ]
Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji samorządu województwa jest
jawna. Wymóg jawności jest spełniany między innymi przez:
1) zachowanie jawności debaty budżetowej,
2) opublikowanie uchwały budżetowej oraz sprawozdań z wykonania budżetu województwa,
3) przedstawianie pełnego wykazu kwot dotacji celowych udzielanych z budżetu województwa,
4) (skreślony).
Art. 73. (skreślony).
Art. 74. [ Dyspozycja środkami pieniężnymi województwa ]
Dyspozycja środkami pieniężnymi województwa jest oddzielona od jej kasowego wykonania.
Rozdział 6
Współpraca zagraniczna
Art. 75. [ Priorytety współpracy zagranicznej województwa ]
Sejmik województwa uchwala  Priorytety współpracy zagranicznej województwa , określające:
1) główne cele współpracy zagranicznej,
2) priorytety geograficzne przyszłej współpracy,
3) zamierzenia co do przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń regionalnych.
Art. 76. [ Uczestnictwo w działalności międzynarodowej ]
1. Współpraca województwa ze społecznościami regionalnymi innych państw prowadzona jest
zgodnie z prawem wewnętrznym, polityką zagraniczną państwa i jego międzynarodowymi
zobowiązaniami, w granicach zadań i kompetencji województwa.
2. Województwo uczestniczy w działalności międzynarodowych instytucji regionalnych oraz jest w
nich reprezentowane na zasadach określonych w porozumieniu zawartym przez ogólnokrajowe
organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego.
3. Zasady przystępowania województwa do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych określają odrębne przepisy.
Art. 77. [ Rola ministra do spraw zagranicznych ]
1.  Priorytety współpracy zagranicznej województwa mogą być uchwalane oraz inicjatywy
zagraniczne województwa, w tym w szczególności projekty umów o współpracy regionalnej, mogą
być podejmowane za zgodą ministra właściwego do spraw zagranicznych.
2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów ustawowego
składu sejmiku województwa.
3. Uchwała oraz zawarte umowy o współpracy regionalnej, o których mowa w ust. 1, przesyłane są
przez marszałka województwa do ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz ministra
właściwego do spraw administracji publicznej.
Rozdział 7
Nadzór nad działalnością samorządu województwa
Art. 78. [ Organy nadzoru ]
1. Nadzór nad działalnością samorządu województwa sprawuje Prezes Rady Ministrów i wojewoda,
a w zakresie spraw finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
2. Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność województwa tylko w przypadkach określonych
ustawami.
Art. 79. [ Kryterium zgodności z prawem ]
Nadzór nad wykonywaniem zadań województwa jest sprawowany na podstawie kryterium
zgodności z prawem.
Art. 80. [ Prawa organów nadzoru ]
Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych, dotyczących organizacji i
funkcjonowania województwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień
nadzorczych.
Art. 80a. [ Termin zajęcia stanowiska ]
1. Jeżeli prawo uzależnia ważność rozstrzygnięcia organu samorządu województwa od jego
zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten organ
powinno nastąpić nie pózniej niż w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego
projektu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, jeżeli zatwierdzenie, uzgodnienie lub
zaopiniowanie wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
3. Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie
uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez województwo, z upływem terminu
określonego w ust. 1 lub 2.
4. Do zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy samorządu województwa
rozstrzygnięć innych organów przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Art. 81. [ Kontrola uchwał przez wojewodę ]
Marszałek województwa przedstawia wojewodzie uchwały sejmiku województwa oraz uchwały
zarządu województwa podlegające nadzorowi w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. W tym samym
terminie marszałek województwa przedstawia regionalnej izbie obrachunkowej uchwały objęte
zakresem nadzoru izby.
Art. 82. [ Nieważność uchwały ]
1. Uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności
uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia
doręczenia uchwały w trybie określonym w art. 81.
2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub w
toku tego postępowania, może wstrzymać jej wykonanie.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu
administracyjnego.
4. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
5. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały,
ograniczając się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa.
6. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
Art. 82a. [ Wstrzymanie wykonania uchwały ]
1. Stwierdzenie przez organ nadzoru nieważności uchwały organu samorządu województwa
wstrzymuje jej wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem nieważności, z dniem
doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu
administracyjnego.
Art. 82b. [ Skarga na rozstrzygnięcie nadzorcze ]
W przypadku złożenia przez organ samorządu województwa skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze,
sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie pózniej niż w ciągu 30 dni od dnia wpłynięcia skargi
do sądu.
Art. 82c. [ Zaskarżenie uchwały do sądu administracyjnego ]
1. Po upływie terminu wskazanego w art. 82 ust. 1, organ nadzoru nie może we własnym zakresie
stwierdzić nieważności uchwały organu samorządu województwa. W tym przypadku organ nadzoru
może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania
uchwały należy do sądu.
Art. 83. [ Termin do stwierdzenia nieważności uchwały ]
1. Nie stwierdza się nieważności uchwały organu samorządu województwa po upływie jednego
roku od dnia jej podjęcia, chyba że uchybiono obowiązkowi przedłożenia uchwały w terminie
określonym w art. 81, albo jeżeli uchwała jest aktem prawa miejscowego.
2. Jeżeli nie stwierdzono nieważności uchwały z powodu upływu terminu określonego w ust. 1, a
istnieją przesłanki stwierdzenia nieważności, sąd administracyjny orzeka o niezgodności uchwały z
prawem. Uchwała taka traci moc prawną z dniem orzeczenia o jej niezgodności z prawem. Przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego orzeczenia stosuje się
odpowiednio.
Art. 84. [ Naruszenie przez sejmik Konstytucji lub ustaw ]
1. W razie powtarzającego się naruszenia przez sejmik województwa Konstytucji lub ustaw, Sejm,
na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może w drodze uchwały rozwiązać sejmik województwa.
Rozwiązanie sejmiku województwa równoznaczne jest z rozwiązaniem wszystkich organów
samorządu województwa. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej wyznacza wówczas osobę, która do czasu wyborów nowych organów
samorządu województwa pełni funkcję tych organów.
2. Jeżeli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się zarząd województwa,
wojewoda wzywa sejmik województwa do zastosowania niezbędnych środków, a jeżeli wezwanie
to nie odnosi skutku - za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej -
występuje z wnioskiem do Prezesa Rady Ministrów o rozwiązanie zarządu województwa. W razie
rozwiązania zarządu, do czasu wyboru nowego zarządu, funkcje zarządu pełni osoba wyznaczona
przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 85. [ Zawieszenie organów samorządu województwa ]
1. W razie nierokującego szybkiej poprawy i przedłużającego się braku skuteczności w
wykonywaniu zadań publicznych przez organy samorządu województwa Prezes Rady Ministrów,
na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy
samorządu województwa i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do 2 lat, nie dłużej jednak niż
do wyboru zarządu województwa przez sejmik województwa nowej kadencji.
2. Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów
organom samorządu województwa i wezwaniu ich do niezwłocznego przedstawienia programu
poprawy sytuacji województwa.
3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za
pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencje organów samorządu
województwa z dniem powołania.
Art. 86. [ Zaskarżanie rozstrzygnięć nadzorczych ]
1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące województwa, w tym rozstrzygnięcia, o których
mowa w art. 84 ust. 2 i art. 85 ust. 1, a także stanowisko zajęte w trybie art. 80a, podlegają
zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia
ich doręczenia.
2. Do złożenia skargi jest uprawnione województwo. Podstawą wniesienia skargi jest uchwała
sejmiku województwa.
2a. Do złożenia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały sejmiku
województwa, doręczone po upływie kadencji sejmiku, uprawniony jest sejmik województwa
następnej kadencji w terminie 30 dni od dnia wyboru przewodniczącego sejmiku.
3. Do złożenia skargi uprawnione jest województwo, którego interes prawny, uprawnienie albo
kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała organu, który podjął
uchwałę lub którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.
4. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne po upływie terminu przewidzianego na
wniesienie skargi albo z dniem oddalenia skargi lub odrzucenia jej przez sąd.
Art. 86a. [ Wezwanie do podjęcia uchwały ]
1. Jeżeli sejmik województwa, wbrew obowiązkowi wynikającemu z przepisów art. 190 ust. 2 i art.
194 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 33 ust. 7, oraz art. 5 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne
(Dz.U. Nr 106 poz. 679, z 1998 r. Nr 113 poz. 715 i Nr 162 poz. 1126, z 1999 r. Nr 49 poz. 483 oraz
z 2000 r. Nr 26 poz. 306) w zakresie dotyczącym wygaśnięcia mandatu radnego lub odwołania ze
stanowiska członka zarządu województwa i skarbnika województwa, nie podejmuje uchwały,
wojewoda wzywa sejmik województwa do podjęcia uchwały w terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po powiadomieniu
ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie zastępcze.
3. Przepisy art. 86 stosuje się odpowiednio.
Art. 87. [ Zwolnienie postępowania sądowego od opłat ]
Postępowania sądowe, o których mowa w art. 82 i 86, są wolne od opłat sądowych.
Art. 88. [ Wyłączenie stosowania przepisów ustawy ]
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do decyzji indywidualnych w sprawach z zakresu
administracji publicznej, wydawanych przez organy samorządu województwa. Kontrolę instancyjną
w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny i kontrolę sprawowaną przez sąd określają przepisy
odrębne.
Art. 88a. [ Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o NSA ]
W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie stosuje się przepisu art. 34 ust. 3 ustawy
z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74 poz. 368 i Nr 104 poz.
515, z 1997 r. Nr 75 poz. 471, Nr 106 poz. 679, Nr 114 poz. 739 i Nr 144 poz. 971, z 1998 r. Nr 162
poz. 1126, z 1999 r. Nr 75 poz. 853, z 2000 r. Nr 2 poz. 5, Nr 48 poz. 552, Nr 60 poz. 704 i Nr 91
poz. 1008 oraz z 2001 r. Nr 49 poz. 508 i 509, Nr 98 poz. 1070 i Nr 101 poz. 1113).
Rozdział 8
Akty prawa miejscowego stanowionego przez samorząd województwa
Art. 89. [ Akty prawa miejscowego ]
1. Na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień udzielonych w innych ustawach i w ich
granicach sejmik województwa stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze
województwa lub jego części.
2. Przewodniczący sejmiku województwa podpisuje akty prawa miejscowego, przyjęte przez sejmik
województwa, niezwłocznie po ich uchwaleniu i kieruje je do publikacji w wojewódzkim dzienniku
urzędowym.
3. Publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym podlega także uchwała budżetu województwa
oraz sprawozdanie z wykonania budżetu województwa.
4. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika
urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62 poz. 718 i z 2001 r. Nr 46 poz. 499).
5. (skreślony).
Art. 90. [ Zaskarżenie przepisu do sądu administracyjnego ]
1. Każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone przepisem aktu prawa
miejscowego, wydanym w sprawie z zakresu administracji publicznej, może - po bezskutecznym
wezwaniu organu samorządu województwa, który wydał przepis, do usunięcia naruszenia -
zaskarżyć przepis do sądu administracyjnego.
2. (skreślony).
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli w sprawie orzekał już sąd administracyjny i skargę oddalił.
4. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw
w postępowaniu administracyjnym.
Art. 91. [ Zastosowanie przepisów ustawy ]
1. Przepisy art. 90 stosuje się odpowiednio, gdy organ samorządu województwa nie wykonuje
czynności nakazanych prawem albo, przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne, narusza
prawa osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny może nakazać organowi nadzoru
wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego.
Rozdział 9
Przepis końcowy
Art. 92. [ Wejście w życie ]
Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.


Wyszukiwarka