Ustawa o ochronie niektorych praw konsumentow


㎏ancelaria Sejmu s. 1/18
USTAWA
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2000
z dnia 2 marca 2000 r.
r. Nr 22, poz. 271, z
2002 r. Nr 144, poz.
1204, z 2003 r. Nr 84,
o ochronie niekt贸rych praw konsument贸w oraz o odpowiedzialno艣ci za szkod臋
poz. 774, Nr 188, poz.
wyrz膮dzon膮 przez produkt niebezpieczny1)
1837, z 2004 r. Nr 96,
poz. 959, Nr 116, poz.
1204.
Rozdzia艂 1
Umowy zawierane poza lokalem przedsi臋biorstwa
Art. 1.
1. Przedsi臋biorca, kt贸ry proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem
przedsi臋biorstwa, okazuje przed zawarciem umowy dokument potwierdzaj膮cy
prowadzenie dzia艂alno艣ci gospodarczej oraz dokument to偶samo艣ci. W razie za-
wierania um贸w w imieniu przedsi臋biorcy zawieraj膮cy umow臋 okazuje ponadto
dokument potwierdzaj膮cy swoje umocowanie.
2. Przez lokal przedsi臋biorstwa rozumie si臋 miejsce przeznaczone do obs艂ugiwania
publiczno艣ci i oznaczone zgodnie z przepisami o dzia艂alno艣ci gospodarczej.
3. Przepisy niniejszego rozdzia艂u stosuje si臋 tak偶e do umowy zawartej w wyniku
zorganizowanego poza lokalem przedsi臋biorstwa zbierania ofert konsument贸w
w czasie odwiedzin przedsi臋biorcy lub osoby dzia艂aj膮cej w jego imieniu w miej-
scu pracy konsumenta, w jego mieszkaniu albo w innym miejscu jego prywatne-
go pobytu.
1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdro偶enia nast臋puj膮cych dyrektyw Wsp贸l-
not Europejskich:
1) dyrektywy 85/374/EWG z dnia 25 lipca 1985 r. w sprawie zbli偶enia przepis贸w ustawowych, wy-
konawczych i administracyjnych pa艅stw cz艂onkowskich dotycz膮cych odpowiedzialno艣ci za pro-
dukty wadliwe (Dz.Urz. WE L 210 z 7.08.1985), zmienionej dyrektyw膮 1999/34/WE (Dz.Urz.
WE L 141 z 4.06.1999),
2) dyrektywy 85/577/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie ochrony konsument贸w w odniesie-
niu do um贸w zawartych poza lokalem przedsi臋biorstwa (Dz.Urz. WE L 372 z 31.12.1985),
3) dyrektywy 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunk贸w w umo-
wach konsumenckich (Dz.Urz. WE L 95 z 21.04.1993),
4) dyrektywy 97/7/WE z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsument贸w w przypadku
um贸w zawieranych na odleg艂o艣膰 (Dz.Urz. WE L 144 z 04.06.1997).
Dane dotycz膮ce og艂oszenia akt贸w prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z
dniem uzyskania przez Rzeczpospolit膮 Polsk膮 cz艂onkostwa w Unii Europejskiej - dotycz膮 og艂osze-
nia tych akt贸w w Dzienniku Urz臋dowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 2/18
Art. 2.
1. Konsument, kt贸ry zawar艂 umow臋 poza lokalem przedsi臋biorstwa, mo偶e od niej
odst膮pi膰 bez podania przyczyn, sk艂adaj膮c stosowne o艣wiadczenie na pi艣mie w
terminie dziesi臋ciu dni od zawarcia umowy. Do zachowania tego terminu wy-
starczy wys艂anie o艣wiadczenia przed jego up艂ywem.
2. Nie jest dopuszczalne zastrze偶enie, 偶e konsumentowi wolno odst膮pi膰 od umowy
za zap艂at膮 oznaczonej sumy (odst臋pne).
3. W razie odst膮pienia od umowy umowa jest uwa偶ana za niezawart膮, a konsument
jest zwolniony z wszelkich zobowi膮za艅. To, co strony 艣wiadczy艂y, ulega zwro-
towi w stanie niezmienionym, chyba 偶e zmiana by艂a konieczna w granicach
zwyk艂ego zarz膮du. Zwrot powinien nast膮pi膰 niezw艂ocznie, nie p贸zniej ni偶 w ter-
minie czternastu dni. Je偶eli konsument dokona艂 jakichkolwiek przedp艂at, nale偶膮
si臋 od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedp艂aty.
Art. 3.
1. Kto zawiera z konsumentem umow臋 poza lokalem przedsi臋biorstwa, powinien
przed jej zawarciem poinformowa膰 konsumenta na pi艣mie o prawie odst膮pienia
od umowy w terminie, o kt贸rym mowa w art. 2 ust. 1, i wr臋czy膰 wz贸r o艣wiad-
czenia o odst膮pieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz
adresem zamieszkania (siedziby); obowi膮zany jest tak偶e wr臋czy膰 konsumentowi
pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzaj膮ce jej dat臋 i rodzaj oraz
przedmiot 艣wiadczenia i cen臋.
2. Konsument, na 偶膮danie przedsi臋biorcy, po艣wiadcza na pi艣mie, 偶e zosta艂 poin-
formowany o prawie odst膮pienia i 偶e otrzyma艂 wz贸r o艣wiadczenia o odst膮pieniu
od umowy.
Art. 4.
Je偶eli konsument nie zosta艂 poinformowany na pi艣mie o prawie odst膮pienia od umo-
wy, bieg terminu, o kt贸rym mowa w art. 2 ust. 1, nie rozpoczyna si臋. W takim wy-
padku konsument mo偶e odst膮pi膰 od umowy w terminie dziesi臋ciu dni od uzyskania
informacji o prawie odst膮pienia. Konsument nie mo偶e jednak z tego powodu odst膮-
pi膰 od umowy po up艂ywie trzech miesi臋cy od jej wykonania.
Art. 5.
Przepis贸w o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsi臋biorstwa
nie stosuje si臋 do um贸w:
1) o charakterze ci膮g艂ym lub okresowym, zawieranych na podstawie oferty
sprzeda偶y lub przez odwo艂anie si臋 do og艂osze艅, reklam, cennik贸w i innych
informacji skierowanych do og贸艂u albo do poszczeg贸lnych os贸b, je偶eli kon-
sument m贸g艂 uprzednio zapozna膰 si臋 z tre艣ci膮 otrzymanej oferty lub infor-
macji pod nieobecno艣膰 drugiej strony umowy, a zarazem w tej ofercie lub
informacji, jak i w umowie zastrze偶ono prawo konsumenta do odst膮pienia
od umowy w terminie dziesi臋ciu dni od dnia jej zawarcia,
2) sprzeda偶y artyku艂贸w spo偶ywczych dostarczanych okresowo przez sprze-
dawc臋 do miejsca zamieszkania konsumenta,
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 3/18
3) powszechnie zawieranych w drobnych bie偶膮cych sprawach 偶ycia codzien-
nego, o warto艣ci przedmiotu umowy do r贸wnowarto艣ci 10 EURO,
4) o prace budowlane,
5) dotycz膮cych nieruchomo艣ci, z wy艂膮czeniem us艂ug remontowych,
6) ubezpieczenia, w tym o cz艂onkostwo w otwartych funduszach emerytalnych,
oraz reasekuracji,
7) dotycz膮cych papier贸w warto艣ciowych oraz jednostek uczestnictwa w fundu-
szach powierniczych i inwestycyjnych (us艂ugi inwestycyjne).
Rozdzia艂 2
Umowy zawierane na odleg艂o艣膰
Art. 6.
1. Umowy zawierane z konsumentem bez jednoczesnej obecno艣ci obu stron, przy
wykorzystaniu 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰, szczeg贸lno艣ci dru-
kowanego lub elektronicznego formularza zam贸wienia niezaadresowanego lub
zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, re-
klamy prasowej z wydrukowanym formularzem zam贸wienia, reklamy w postaci
elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego
urz膮dzenia wywo艂uj膮cego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub in-
nych 艣rodk贸w komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca
2002 r. o 艣wiadczeniu us艂ug drog膮 elektroniczn膮 (Dz.U. 144, poz. 1204), s膮
umowami na odleg艂o艣膰, je偶eli kontrahentem konsumenta jest przedsi臋biorca,
kt贸ry w taki spos贸b zorganizowa艂 swoj膮 dzia艂alno艣膰.
2. Propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do sk艂adania ofert lub
zam贸wie艅 albo do podj臋cia rokowa艅 powinna jednoznacznie i w spos贸b zrozu-
mia艂y informowa膰 o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto j膮 sk艂ada.
3. Pos艂u偶enie si臋 telefonem, wizjofonem, telefaksem, poczt膮 elektroniczn膮, auto-
matycznym urz膮dzeniem wywo艂uj膮cym lub innym 艣rodkiem komunikacji elek-
tronicznej w celu z艂o偶enia propozycji zawarcia umowy mo偶e nast膮pi膰 wy艂膮cznie
za uprzedni膮 zgod膮 konsumenta.
4. Pos艂u偶enie si臋 艣rodkami porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰 w celu z艂o偶enia pro-
pozycji zawarcia umowy nie mo偶e odbywa膰 si臋 na koszt konsumenta.
Art. 7.
1. Konsument, kt贸ry zawar艂 umow臋 na odleg艂o艣膰, mo偶e od niej odst膮pi膰 bez poda-
nia przyczyn, sk艂adaj膮c stosowne o艣wiadczenie na pi艣mie w terminie dziesi臋ciu
dni, ustalonym w spos贸b okre艣lony w art. 10 ust. 1. Do zachowania tego terminu
wystarczy wys艂anie o艣wiadczenia przed jego up艂ywem.
2. Nie jest dopuszczalne zastrze偶enie, 偶e konsumentowi wolno odst膮pi膰 od umowy
za zap艂at膮 oznaczonej sumy (odst臋pne).
3. W razie odst膮pienia od umowy umowa jest uwa偶ana za niezawart膮, a konsument
jest zwolniony z wszelkich zobowi膮za艅. To, co strony 艣wiadczy艂y, ulega zwro-
towi w stanie niezmienionym, chyba 偶e zmiana by艂a konieczna w granicach
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 4/18
zwyk艂ego zarz膮du. Zwrot powinien nast膮pi膰 niezw艂ocznie, nie p贸zniej ni偶 w ter-
minie czternastu dni. Je偶eli konsument dokona艂 jakichkolwiek przedp艂at, nale偶膮
si臋 od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedp艂aty.
Art. 8.
1. Umowa o 艣wiadczenie ci膮g艂e lub okresowe mo偶e by膰 zawarta na czas oznaczony
albo nieoznaczony.
2. Umow臋 zawart膮 na czas d艂u偶szy ni偶 rok poczytuje si臋 po up艂ywie tego terminu
za zawart膮 na czas nieoznaczony.
3. Je偶eli czas trwania umowy nie jest oznaczony, ka偶da ze stron mo偶e j膮 wypowie-
dzie膰 bez wskazania przyczyn, z zachowaniem terminu miesi臋cznego, chyba 偶e
strony zastrzeg艂y kr贸tszy termin wypowiedzenia.
Art. 9.
1. Konsument powinien by膰 poinformowany, przy u偶yciu 艣rodka porozumiewania
si臋 na odleg艂o艣膰, najp贸zniej w chwili z艂o偶enia mu propozycji zawarcia umowy,
o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsi臋biorcy
oraz organie, kt贸ry zarejestrowa艂 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 przedsi臋biorcy, a
tak偶e numerze, pod kt贸rym przedsi臋biorca zosta艂 zarejestrowany,
2) istotnych w艂a艣ciwo艣ciach 艣wiadczenia i jego przedmiotu,
3) cenie lub wynagrodzeniu obejmuj膮cych wszystkie ich sk艂adniki, a w szcze-
g贸lno艣ci c艂a i podatki,
4) zasadach zap艂aty ceny lub wynagrodzenia,
5) kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
6) prawie odst膮pienia od umowy w terminie dziesi臋ciu dni, ze wskazaniem
wyj膮tk贸w, o kt贸rych mowa w art. 10 ust. 3,
7) kosztach wynikaj膮cych z korzystania ze 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na
odleg艂o艣膰, je偶eli s膮 one skalkulowane inaczej ni偶 wedle normalnej taryfy,
8) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu maj膮
charakter wi膮偶膮cy,
9) minimalnym okresie, na jaki ma by膰 zawarta umowa o 艣wiadczenia ci膮g艂e
lub okresowe,
10) miejscu i sposobie sk艂adania reklamacji,
11) prawie wypowiedzenia umowy, o kt贸rym mowa w art. 8 ust. 3.
2. Informacje, o kt贸rych mowa w ust. 1, powinny by膰 sformu艂owane jednoznacznie,
w spos贸b zrozumia艂y i 艂atwy do odczytania.
3. Przedsi臋biorca jest obowi膮zany do potwierdzenia konsumentowi na pi艣mie in-
formacji, o kt贸rych mowa w ust. 1, najp贸zniej w momencie rozpocz臋cia spe艂nia-
nia 艣wiadczenia.
4. Obowi膮zek okre艣lony w ust. 3 nie dotyczy jednorazowych 艣wiadcze艅, kt贸re sa-
me s膮 spe艂niane przy u偶yciu 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰 i za kt贸-
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 5/18
re rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, kt贸ra w ramach swojego
przedsi臋biorstwa udost臋pnia co najmniej jeden 艣rodek porozumiewania si臋 na
odleg艂o艣膰, dost臋pny dla konsumenta i przedsi臋biorcy (operator 艣rodk贸w poro-
zumiewania si臋), z wyj膮tkiem jednak informacji, o kt贸rych mowa w ust. 1 pkt 1.
Art. 10.
1. Termin dziesi臋ciodniowy, w kt贸rym konsument mo偶e odst膮pi膰 od umowy, liczy
si臋 od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy 艣wiadczenia us艂ugi - od dnia
jej zawarcia.
2. W razie braku potwierdzenia informacji, o kt贸rych mowa w art. 9 ust. 1, termin,
w kt贸rym konsument mo偶e odst膮pi膰 od umowy, wynosi trzy miesi膮ce i liczy si臋
od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy 艣wiadczenia us艂ugi - od dnia jej
zawarcia. Je偶eli jednak konsument po rozpocz臋ciu biegu tego terminu otrzyma
potwierdzenie, termin ulega skr贸ceniu do dziesi臋ciu dni od tej daty.
3. Je偶eli strony nie um贸wi艂y si臋 inaczej, prawo odst膮pienia od umowy zawartej na
odleg艂o艣膰 nie przys艂uguje konsumentowi w wypadkach:
1) 艣wiadczenia us艂ug rozpocz臋tego, za zgod膮 konsumenta, przed up艂ywem ter-
minu, o kt贸rym mowa w art. 7 ust. 1,
2) dotycz膮cych nagra艅 audialnych i wizualnych oraz zapisanych na no艣nikach
program贸w komputerowych po usuni臋ciu przez konsumenta ich oryginalne-
go opakowania,
3) um贸w dotycz膮cych 艣wiadcze艅, za kt贸re cena lub wynagrodzenie zale偶y wy-
艂膮cznie od ruchu cen na rynku finansowym,
4) 艣wiadcze艅 o w艂a艣ciwo艣ciach okre艣lonych przez konsumenta w z艂o偶onym
przez niego zam贸wieniu lub 艣ci艣le zwi膮zanych z jego osob膮,
5) 艣wiadcze艅, kt贸re z uwagi na ich charakter nie mog膮 zosta膰 zwr贸cone lub
kt贸rych przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
6) dostarczania prasy,
7) us艂ug w zakresie gier i zak艂ad贸w wzajemnych.
Art. 11.
1. Umowa nie mo偶e nak艂ada膰 na konsumenta obowi膮zku zap艂aty ceny lub wyna-
grodzenia przed otrzymaniem 艣wiadczenia.
2. Umowa powinna okre艣la膰 miejsce i spos贸b sk艂adania reklamacji, nie powoduj膮ce
nadmiernych trudno艣ci lub koszt贸w po stronie konsumenta.
Art. 12.
1. Je偶eli strony nie um贸wi艂y si臋 inaczej, przedsi臋biorca powinien wykona膰 umow臋
zawart膮 na odleg艂o艣膰 najp贸zniej w terminie trzydziestu dni po z艂o偶eniu przez
konsumenta o艣wiadczenia woli o zawarciu umowy.
2. Je偶eli przedsi臋biorca nie mo偶e spe艂ni膰 艣wiadczenia z tego powodu, 偶e przedmiot
艣wiadczenia nie jest dost臋pny, powinien niezw艂ocznie, najp贸zniej jednak w ter-
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 6/18
minie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomi膰 o tym konsumenta i
zwr贸ci膰 ca艂膮 otrzyman膮 od niego sum臋 pieni臋偶n膮.
3. W wypadku gdy przedsi臋biorca nie mo偶e wykona膰 zobowi膮zania z powodu
cho膰by przej艣ciowej niemo偶no艣ci spe艂nienia 艣wiadczenia o w艂a艣ciwo艣ciach za-
m贸wionych przez konsumenta, przedsi臋biorca mo偶e, je偶eli zawarto takie za-
strze偶enie w umowie, zwolni膰 si臋 z zobowi膮zania przez spe艂nienie 艣wiadczenia
zast臋pczego, odpowiadaj膮cego tej samej jako艣ci i przeznaczeniu oraz za t臋 sam膮
cen臋 lub wynagrodzenie, informuj膮c zarazem konsumenta na pi艣mie o jego
w art. 16 w ust. 1:
prawie nieprzyj臋cia tego 艣wiadczenia i odst膮pienia od umowy, ze zwrotem rze- pkt 3-5 i pkt 7 uchy-
lone
czy na koszt przedsi臋biorcy.
4. W wypadku, o kt贸rym mowa w ust. 3, konsument ma prawo odst膮pi膰 od umowy
w spos贸b i na zasadach okre艣lonych w art. 7. Zwrot rzeczy nast臋puje w takim
wypadku na koszt przedsi臋biorcy.
Art. 13.
1. W wypadku odst膮pienia od umowy przez konsumenta przedsi臋biorca ma obo-
wi膮zek po艣wiadczy膰 na pi艣mie zwrot 艣wiadczenia.
2. Je偶eli 艣wiadczenie konsumenta ma by膰 spe艂nione z wykorzystaniem kredytu lub
po偶yczki udzielonych przez przedsi臋biorc臋 albo gdy umowa przewidywa艂a wy-
korzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z
przedsi臋biorc膮, odst膮pienie od umowy zawartej na odleg艂o艣膰 jest skuteczne tak-
偶e wobec umowy kredytu lub po偶yczki zawartej przez konsumenta.
Art. 14.
Konsument mo偶e 偶膮da膰 uniewa偶nienia, na koszt przedsi臋biorcy, zap艂aty dokonanej
kart膮 p艂atnicz膮 w razie niew艂a艣ciwego wykorzystania tej karty w wykonaniu umowy
zawartej na odleg艂o艣膰. Nie uchyla to obowi膮zku naprawienia konsumentowi ponie-
sionej przez niego szkody.
Art. 15.
Spe艂nienie 艣wiadczenia niezam贸wionego przez konsumenta nast臋puje na ryzyko
przedsi臋biorcy i nie nak艂ada na konsumenta 偶adnych zobowi膮za艅
Art. 16.
1. Przepis贸w o umowach zawieranych na odleg艂o艣膰 nie stosuje si臋 do um贸w:
1) z wykorzystaniem automat贸w sprzedaj膮cych,
2) z wykorzystaniem innych automat贸w umieszczonych w miejscach prowa-
dzenia handlu,
6) rent,
8) zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych
automat贸w telefonicznych,
9) dotycz膮cych nieruchomo艣ci, z wyj膮tkiem najmu,
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 7/18
10) sprzeda偶y z licytacji.
2. Przepis贸w art. 7, 9 i art. 12 ust. 1 nie stosuje si臋 do:
1) sprzeda偶y artyku艂贸w spo偶ywczych dostarczanych okresowo przez sprze-
dawc臋 do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,
2) 艣wiadczenia, w 艣ci艣le oznaczonym okresie, us艂ug w zakresie zakwaterowa-
nia, transportu, rozrywek, gastronomii; w wypadku rozrywek na 艣wie偶ym
powietrzu przedsi臋biorca mo偶e zastrzec tak偶e wy艂膮czenie obowi膮zku za-
wiadomienia o niemo偶no艣ci spe艂nienia 艣wiadczenia, o kt贸rym mowa w art.
12 ust. 2, jednak tylko we wskazanych w umowie okoliczno艣ciach.
Rozdzia艂 2a
Szczeg贸lne przepisy o umowach zawieranych na odleg艂o艣膰
dotycz膮cych us艂ug finansowych
Art. 16a.
1. Us艂ugami finansowymi w rozumieniu ustawy s膮 w szczeg贸lno艣ci:
1) czynno艣ci bankowe,
2) umowy kredytu konsumenckiego,
3) czynno艣ci ubezpieczeniowe,
4) umowy uczestnictwa w: funduszu inwestycyjnym otwartym, specjalistycz-
nym funduszu inwestycyjnym otwartym, funduszu inwestycyjnym za-
mkni臋tym, specjalistycznym funduszu inwestycyjnym zamkni臋tym i fundu-
szu inwestycyjnym mieszanym.
2. Przepis贸w ustawy nie stosuje si臋 do us艂ug polegaj膮cych na gromadzeniu 艣rod-
k贸w pieni臋偶nych i ich lokowaniu, z przeznaczeniem na wyp艂at臋 cz艂onkom
otwartego funduszu emerytalnego lub uczestnikom pracowniczego funduszu
emerytalnego po osi膮gni臋ciu przez nich wieku emerytalnego w rozumieniu
ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy eme-
rytalnych (Dz.U. Nr 139, poz. 934, z p贸zn. zm.2)) i ustawy z dnia 22 sierpnia
1997 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz.U. z 2001 r. Nr 60, poz.
623 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253 i Nr 141, poz. 1178).
Art. 16b.
1. Konsument powinien by膰 poinformowany, przy u偶yciu 艣rodka porozumiewania
si臋 na odleg艂o艣膰, najp贸zniej w chwili z艂o偶enia mu propozycji zawarcia umowy,
o:
1) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsi臋bior-
cy, organie, kt贸ry zarejestrowa艂 dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮 przedsi臋biorcy, a
tak偶e numerze, pod kt贸rym przedsi臋biorca zosta艂 zarejestrowany, a w przy-
2)
Zmiany wymienionej ustawy zosta艂y og艂oszone w Dz.U. z 1998 r. Nr 98, poz. 610, Nr 106, poz.
668 i Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 60, poz. 702, z 2001 r. Nr 8, poz.
64 i Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 153, poz. 1271 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r.
Nr 124, poz. 1153, Nr 166, poz. 1609 i Nr 170, poz. 1651 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 8/18
padku gdy dzia艂alno艣膰 przedsi臋biorcy wymaga uzyskania zezwolenia, da-
nych dotycz膮cych instytucji udzielaj膮cej zezwolenia,
2) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej przedstawiciela przedsi臋biorcy, o ile taki wyst臋-
puje,
3) imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) podmiotu in-
nego ni偶 przedsi臋biorca 艣wiadcz膮cy us艂ugi finansowe na odleg艂o艣膰, w tym
operatora 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰, oraz charakterze, w
jakim podmiot ten wyst臋puje wobec konsumenta,
4) istotnych w艂a艣ciwo艣ciach 艣wiadczenia i jego przedmiotu,
5) cenie lub wynagrodzeniu obejmuj膮cych wszystkie ich sk艂adniki, w tym
op艂aty i podatki, a w przypadku niemo偶no艣ci okre艣lenia dok艂adnej ceny,
podstawie obliczenia ceny umo偶liwiaj膮cej konsumentowi dokonanie jej we-
ryfikacji,
6) ryzyku zwi膮zanym z us艂ug膮 finansow膮, je偶eli wynika ono z jej szczeg贸lnych
cech lub charakteru czynno艣ci, kt贸re maj膮 by膰 wykonane, lub je偶eli cena
b膮dz wynagrodzenie zale偶膮 wy艂膮cznie od ruchu cen na rynku finansowym,
7) zasadach zap艂aty ceny lub wynagrodzenia,
8) kosztach oraz terminie i sposobie 艣wiadczenia us艂ugi,
9) prawie oraz sposobie odst膮pienia od umowy, o kt贸rym mowa w art. 16c ust.
1 i ust. 2, albo wskazaniu, 偶e prawo takie nie przys艂uguje, oraz wysoko艣ci
ceny, kt贸r膮 konsument jest obowi膮zany zap艂aci膰 w przypadku, o kt贸rym
mowa w art. 16c ust. 5,
10) dodatkowych kosztach ponoszonych przez konsumenta wynikaj膮cych z ko-
rzystania ze 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰, je偶eli mog膮 one wy-
st膮pi膰,
11) terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu maj膮
charakter wi膮偶膮cy,
12) minimalnym okresie, na jaki ma by膰 zawarta umowa o 艣wiadczenia ci膮g艂e
lub okresowe,
13) miejscu i sposobie sk艂adania reklamacji,
14) mo偶liwo艣ci pozas膮dowego rozstrzygania spor贸w wynikaj膮cych z umowy,
15) prawie wypowiedzenia umowy, o kt贸rym mowa w art. 8 ust. 3,
16) istnieniu funduszu gwarancyjnego lub innych system贸w gwarancyjnych, je-
偶eli takie istniej膮,
17) j臋zyku stosowanym w relacjach przedsi臋biorcy z konsumentem,
18) prawie w艂a艣ciwym pa艅stwa, kt贸re stanowi podstaw臋 stosunk贸w przed-
si臋biorcy z konsumentem przed zawarciem umowy na odleg艂o艣膰, oraz pra-
wie w艂a艣ciwym do zawarcia i wykonania umowy.
2. W wypadku przekazywania konsumentowi informacji w formie g艂osowych ko-
munikat贸w telefonicznych nie stosuje si臋 przepis贸w ust. 1 pkt 6-8 oraz pkt 10-
18. Przedsi臋biorca jest obowi膮zany zamie艣ci膰 w komunikacie informacj臋 o pra-
wie konsumenta do 偶膮dania przedstawienia pozosta艂ych informacji, o kt贸rych
mowa w ust. 1, oraz o sposobie uzyskania tych informacji.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 9/18
3. Przed zawarciem umowy lub gdy umowa jest na 偶yczenie konsumenta zawierana
z zastosowaniem 艣rodka porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰, kt贸ry nie pozwala na
dor臋czenie warunk贸w umowy, niezw艂ocznie po jej zawarciu, przedsi臋biorca jest
obowi膮zany do potwierdzenia konsumentowi na pi艣mie lub za pomoc膮 innego
statycznego no艣nika informacji dost臋pnego dla konsumenta, w szczeg贸lno艣ci
dyskietki, CD-Rom-u, DVD, informacji, o kt贸rych mowa w ust. 1.
4. W czasie trwania umowy konsument ma prawo 偶膮da膰 dor臋czenia jej warunk贸w
na pi艣mie. Konsument ma tak偶e prawo 偶膮da膰 zmiany 艣rodka porozumiewania si臋
na odleg艂o艣膰, chyba 偶e stosowanie takiego 艣rodka nie jest przewidziane umow膮
lub nie odpowiada on charakterowi 艣wiadczonej us艂ugi.
5. Obowi膮zek okre艣lony w ust. 1 nie dotyczy jednorazowych 艣wiadcze艅, kt贸re sa-
me s膮 spe艂niane przy u偶yciu 艣rodk贸w porozumiewania si臋 na odleg艂o艣膰 i za kt贸-
re rachunek wystawia osoba fizyczna lub prawna, kt贸ra w ramach swojego
przedsi臋biorstwa udost臋pnia co najmniej jeden 艣rodek porozumiewania si臋 na
odleg艂o艣膰, dost臋pny dla konsumenta i przedsi臋biorcy (operator 艣rodk贸w poro-
zumiewania si臋), z wyj膮tkiem jednak informacji, o kt贸rych mowa w ust. 1 pkt 1.
Art. 16c.
1. Konsument, kt贸ry zawar艂 na odleg艂o艣膰 umow臋 o us艂ugi finansowe, mo偶e od niej
odst膮pi膰 bez podania przyczyn, sk艂adaj膮c stosowne o艣wiadczenie na pi艣mie, w
terminie czternastu dni od dnia zawarcia umowy lub od dnia potwierdzenia in-
formacji, o kt贸rym mowa w art. 16b ust. 3, je偶eli jest to termin p贸zniejszy.
2. W wypadku um贸w, o kt贸rych mowa w art. 16a ust. 1 pkt 3, termin, w kt贸rym
konsument mo偶e odst膮pi膰 od umowy, wynosi trzydzie艣ci dni od dnia poinfor-
mowania go o zawarciu umowy.
3. Nie jest dopuszczalne zastrze偶enie, 偶e konsumentowi wolno odst膮pi膰 od umowy
za zap艂at膮 oznaczonej sumy (odst臋pne).
4. W wypadku odst膮pienia od umowy, umowa jest uwa偶ana za niezawart膮, a kon-
sument jest zwolniony z wszelkich zobowi膮za艅. To, co strony 艣wiadczy艂y, ulega
zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba 偶e zmiana by艂a konieczna w granicach
zwyk艂ego zarz膮du, w terminie trzydziestu dni:
1) od dnia odst膮pienia od umowy  w przypadku 艣wiadcze艅 konsumenta albo
2) od dnia otrzymania o艣wiadczenia o odst膮pieniu od umowy  w przypadku
艣wiadcze艅 przedsi臋biorcy.
Je偶eli konsument dokona艂 jakichkolwiek przedp艂at, nale偶膮 si臋 od nich odsetki
ustawowe od daty dokonania przedp艂aty.
5. W wypadku rozpocz臋tego za zgod膮 konsumenta 艣wiadczenia us艂ug przed up艂y-
wem termin贸w, o kt贸rych mowa w ust. 1 lub ust. 2, przedsi臋biorca mo偶e 偶膮da膰
zap艂aty ceny za us艂ug臋 rzeczywi艣cie wykonan膮.
6. Przedsi臋biorca nie mo偶e 偶膮da膰 zap艂aty, o kt贸rej mowa w ust. 5, je偶eli rozpocz膮艂
艣wiadczenie us艂ug bez zgody konsumenta, a tak偶e je偶eli nie wskaza艂, zgodnie z
art. 16b ust. 1 pkt 9, wysoko艣ci ceny, kt贸r膮 konsument jest obowi膮zany zap艂aci膰
w wypadku, o kt贸rym mowa w ust. 5.
7. Prawo do odst膮pienia od umowy nie przys艂uguje konsumentowi w wypadkach:
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 10/18
1) um贸w ca艂kowicie wykonanych na 偶膮danie konsumenta, przed up艂ywem ter-
min贸w, o kt贸rych mowa w ust. 1 i ust. 2,
2) um贸w dotycz膮cych instrument贸w rynku pieni臋偶nego, zbywalnych papier贸w
warto艣ciowych, tytu艂贸w uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwesto-
wania, sprzeda偶y papier贸w warto艣ciowych z zobowi膮zaniem do ich odkupu
oraz terminowych operacji finansowych; przez terminowe operacje finan-
sowe rozumie si臋 operacje, w kt贸rych ustalono cen臋, kurs, stop臋 procentow膮
lub indeks - a w szczeg贸lno艣ci nabywanie walut, papier贸w warto艣ciowych,
z艂ota lub innych metali szlachetnych, towar贸w lub praw, w tym umowy ob-
liczone tylko na r贸偶nic臋 cen, opcje i prawa pochodne - zawarte na um贸wio-
n膮 dat臋 lub um贸wiony termin, w obrocie rynkowym,
3) um贸w ubezpieczenia dotycz膮cych podr贸偶y i baga偶u lub innych podobnych,
je偶eli zawarte zosta艂y na okres kr贸tszy ni偶 trzydzie艣ci dni.
Art. 16d.
Je偶eli przedsi臋biorca nie dope艂ni obowi膮zk贸w okre艣lonych w art. 16b ust. 1-3, kon-
sument ma prawo odst膮pi膰 od umowy w ka偶dym czasie bez konieczno艣ci ponoszenia
koszt贸w nale偶nych przedsi臋biorcy.
Art. 16e.
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale do um贸w zawieranych na
odleg艂o艣膰 dotycz膮cych us艂ug finansowych stosuje si臋 przepisy rozdzia艂u 2.
Art. 17.
Nie mo偶na w drodze umowy wy艂膮czy膰 lub ograniczy膰 praw konsumenta okre艣lonych
w art. 1-16e, tak偶e w razie dokonania wyboru prawa obcego.
Rozdzia艂 3
Zmiany w przepisach obowi膮zuj膮cych
Art. 18.
W ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, z
1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19,
poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989
r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991
r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz.
96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114,
poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz.
741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz.
758 oraz z 1999 r. Nr 52, poz. 532) wprowadza si臋 nast臋puj膮ce zmiany:
1) art. 384 otrzymuje brzmienie:
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 11/18
 Art. 384. 偶1. Ustalony przez jedn膮 ze stron wzorzec umowy, w szczeg贸lno艣ci
og贸lne warunki um贸w, wzory um贸w, regulaminy wi膮偶膮 drug膮
stron臋, je偶eli zosta艂y jej dor臋czone przy zawarciu umowy.
偶2. W razie gdy pos艂ugiwanie si臋 wzorcem jest w stosunkach danego
rodzaju zwyczajowo przyj臋te, wi膮偶e on tak偶e wtedy, gdy druga
strona mog艂a si臋 z 艂atwo艣ci膮 dowiedzie膰 o jego tre艣ci. Nie doty-
czy to jednak um贸w zawieranych z udzia艂em konsument贸w, z
wyj膮tkiem um贸w powszechnie zawieranych w drobnych, bie偶膮-
cych sprawach 偶ycia codziennego.
偶3. Za konsumenta uwa偶a si臋 osob臋, kt贸ra zawiera umow臋 z przed-
si臋biorc膮 w celu bezpo艣rednio nie zwi膮zanym z dzia艂alno艣ci膮 go-
spodarcz膮. ;
2) po art. 384 dodaje si臋 art. 3841 w brzmieniu:
 Art. 3841. Wzorzec wydany w czasie trwania stosunku umownego o charak-
terze ci膮g艂ym wi膮偶e drug膮 stron臋, je偶eli zosta艂y zachowane wy-
magania okre艣lone w art. 384, a strona nie wypowiedzia艂a umowy
w najbli偶szym terminie wypowiedzenia. ;
3) art. 385 otrzymuje brzmienie:
 Art. 385. 偶1. W razie sprzeczno艣ci tre艣ci umowy z wzorcem umowy strony s膮
zwi膮zane umow膮.
偶2. Wzorzec umowy powinien by膰 sformu艂owany jednoznacznie i w
spos贸b zrozumia艂y. Postanowienia niejednoznaczne t艂umaczy si臋
na korzy艣膰 konsumenta. ;
4) art. 3851 i art. 3852 otrzymuj膮 brzmienie:
 Art. 3851. 偶1. Postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione
indywidualnie nie wi膮偶膮 go, je偶eli kszta艂tuj膮 jego prawa i obo-
wi膮zki w spos贸b sprzeczny z dobrymi obyczajami, ra偶膮co naru-
szaj膮c jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne). Nie
dotyczy to postanowie艅 okre艣laj膮cych g艂贸wne 艣wiadczenia stron,
w tym cen臋 lub wynagrodzenie, je偶eli zosta艂y sformu艂owane w
spos贸b jednoznaczny.
偶2. Je偶eli postanowienie umowy zgodnie z 偶 1 nie wi膮偶e konsumenta,
strony s膮 zwi膮zane umow膮 w pozosta艂ym zakresie.
偶3. Nie uzgodnione indywidualnie s膮 te postanowienia umowy, na
kt贸rych tre艣膰 konsument nie mia艂 rzeczywistego wp艂ywu. W
szczeg贸lno艣ci odnosi si臋 to do postanowie艅 umowy przej臋tych z
wzorca umowy zaproponowanego konsumentowi przez kontra-
henta.
偶4. Ci臋偶ar dowodu, 偶e postanowienie zosta艂o uzgodnione indywidu-
alnie, spoczywa na tym, kto si臋 na to powo艂uje.
Art. 3852. Oceny zgodno艣ci postanowienia umowy z dobrymi obyczajami do-
konuje si臋 wed艂ug stanu z chwili zawarcia umowy, bior膮c pod
uwag臋 jej tre艣膰, okoliczno艣ci zawarcia oraz uwzgl臋dniaj膮c umowy
pozostaj膮ce w zwi膮zku z umow膮 obejmuj膮c膮 postanowienie b臋d膮ce
przedmiotem oceny. ;
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 12/18
5) po art. 3852 dodaje si臋 art. 3853 i 3854 w brzmieniu:
 Art. 3853. W razie w膮tpliwo艣ci uwa偶a si臋, 偶e niedozwolonymi postanowie-
niami umownymi s膮 te, kt贸re w szczeg贸lno艣ci:
1) wy艂膮czaj膮 lub ograniczaj膮 odpowiedzialno艣膰 wzgl臋dem kon-
sumenta za szkody na osobie,
2) wy艂膮czaj膮 lub istotnie ograniczaj膮 odpowiedzialno艣膰 wzgl臋-
dem konsumenta za niewykonanie lub nienale偶yte wykonanie
zobowi膮zania,
3) wy艂膮czaj膮 lub istotnie ograniczaj膮 potr膮cenie wierzytelno艣ci
konsumenta z wierzytelno艣ci膮 drugiej strony,
4) przewiduj膮 postanowienia, z kt贸rymi konsument nie mia艂
mo偶liwo艣ci zapozna膰 si臋 przed zawarciem umowy,
5) zezwalaj膮 kontrahentowi konsumenta na przeniesienie praw i
przekazanie obowi膮zk贸w wynikaj膮cych z umowy bez zgody
konsumenta,
6) uzale偶niaj膮 zawarcie umowy od przyrzeczenia przez konsu-
menta zawierania w przysz艂o艣ci dalszych um贸w podobnego
rodzaju,
7) uzale偶niaj膮 zawarcie, tre艣膰 lub wykonanie umowy od zawar-
cia innej umowy, nie maj膮cej bezpo艣redniego zwi膮zku z
umow膮 zawieraj膮c膮 oceniane postanowienie,
8) uzale偶niaj膮 spe艂nienie 艣wiadczenia od okoliczno艣ci zale偶nych
tylko od woli kontrahenta konsumenta,
9) przyznaj膮 kontrahentowi konsumenta uprawnienia do doko-
nywania wi膮偶膮cej interpretacji umowy,
10) uprawniaj膮 kontrahenta konsumenta do jednostronnej zmiany
umowy bez wa偶nej przyczyny wskazanej w tej umowie,
11) przyznaj膮 tylko kontrahentowi konsumenta uprawnienie do
stwierdzania zgodno艣ci 艣wiadczenia z umow膮,
12) wy艂膮czaj膮 obowi膮zek zwrotu konsumentowi uiszczonej za-
p艂aty za 艣wiadczenie nie spe艂nione w ca艂o艣ci lub cz臋艣ci, je偶eli
konsument zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
13) przewiduj膮 utrat臋 prawa 偶膮dania zwrotu 艣wiadczenia konsu-
menta spe艂nionego wcze艣niej ni偶 艣wiadczenie kontrahenta,
gdy strony wypowiadaj膮, rozwi膮zuj膮 lub odst臋puj膮 od umo-
wy,
14) pozbawiaj膮 wy艂膮cznie konsumenta uprawnienia do rozwi膮za-
nia umowy, odst膮pienia od niej lub jej wypowiedzenia,
15) zastrzegaj膮 dla kontrahenta konsumenta uprawnienie wypo-
wiedzenia umowy zawartej na czas nieoznaczony, bez wska-
zania wa偶nych przyczyn i stosownego terminu wypowiedze-
nia,
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 13/18
16) nak艂adaj膮 wy艂膮cznie na konsumenta obowi膮zek zap艂aty usta-
lonej sumy na wypadek rezygnacji z zawarcia lub wykonania
umowy,
17) nak艂adaj膮 na konsumenta, kt贸ry nie wykona艂 zobowi膮zania
lub odst膮pi艂 od umowy, obowi膮zek zap艂aty ra偶膮co wyg贸ro-
wanej kary umownej lub odst臋pnego,
18) stanowi膮, 偶e umowa zawarta na czas oznaczony ulega prze-
d艂u偶eniu, o ile konsument, dla kt贸rego zastrze偶ono ra偶膮co
kr贸tki termin, nie z艂o偶y przeciwnego o艣wiadczenia,
19) przewiduj膮 wy艂膮cznie dla kontrahenta konsumenta jedno-
stronne uprawnienie do zmiany, bez wa偶nych przyczyn,
istotnych cech 艣wiadczenia,
20) przewiduj膮 uprawnienie kontrahenta konsumenta do okre艣le-
nia lub podwy偶szenia ceny lub wynagrodzenia po zawarciu
umowy bez przyznania konsumentowi prawa odst膮pienia od
umowy,
21) uzale偶niaj膮 odpowiedzialno艣膰 kontrahenta konsumenta od
wykonania zobowi膮za艅 przez osoby, za po艣rednictwem kt贸-
rych kontrahent konsumenta zawiera umow臋 lub przy kt贸-
rych pomocy wykonuje swoje zobowi膮zanie, albo uzale偶niaj膮
t臋 odpowiedzialno艣膰 od spe艂nienia przez konsumenta nad-
miernie uci膮偶liwych formalno艣ci,
22) przewiduj膮 obowi膮zek wykonania zobowi膮zania przez kon-
sumenta mimo niewykonania lub nienale偶ytego wykonania
zobowi膮zania przez jego kontrahenta,
23) wy艂膮czaj膮 jurysdykcj臋 s膮d贸w polskich lub poddaj膮 spraw臋
pod rozstrzygni臋cie s膮du polubownego polskiego lub zagra-
nicznego albo innego organu, a tak偶e narzucaj膮 rozpoznanie
sprawy przez s膮d, kt贸ry wedle ustawy nie jest miejscowo
w艂a艣ciwy.
Art. 3854. 偶1. Umowa mi臋dzy przedsi臋biorcami stosuj膮cymi r贸偶ne wzorce
um贸w nie obejmuje tych postanowie艅 wzorc贸w, kt贸re s膮 ze so-
b膮 sprzeczne.
偶2. Umowa nie jest zawarta, gdy po otrzymaniu oferty strona nie-
zw艂ocznie zawiadomi, 偶e nie zamierza zawiera膰 umowy na wa-
runkach przewidzianych w 偶 1. ;
6) po tytule VI ksi臋gi trzeciej dodaje si臋 tytu艂 VI1 w brzmieniu:
 Tytu艂 VI1. Odpowiedzialno艣膰 za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez produkt niebez-
pieczny.
Art. 4491. 偶1. Kto wytwarza w zakresie swojej dzia艂alno艣ci gospodarczej (produ-
cent) produkt niebezpieczny, odpowiada za szkod臋 wyrz膮dzon膮
komukolwiek przez ten produkt.
偶2. Przez produkt rozumie si臋 rzecz ruchom膮. cho膰by zosta艂a ona
po艂膮czona z inn膮 rzecz膮. Za produkt uwa偶a si臋 tak偶e zwierz臋ta i
energi臋 elektryczn膮.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 14/18
偶3. Niebezpieczny jest produkt nie zapewniaj膮cy bezpiecze艅stwa, ja-
kiego mo偶na oczekiwa膰, uwzgl臋dniaj膮c normalne u偶ycie pro-
duktu. O tym, czy produkt jest bezpieczny, decyduj膮 okoliczno艣ci
z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zw艂aszcza spos贸b zapre-
zentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o
w艂a艣ciwo艣ciach produktu. Produkt nie mo偶e by膰 uznany za nie
zapewniaj膮cy bezpiecze艅stwa tylko dlatego, 偶e p贸zniej wprowa-
dzono do obrotu podobny produkt ulepszony.
Art. 4492. Producent odpowiada za szkod臋 na mieniu tylko w贸wczas, gdy
rzecz zniszczona lub uszkodzona nale偶y do rzeczy zwykle prze-
znaczanych do osobistego u偶ytku i w taki przede wszystkim spo-
s贸b korzysta艂 z niej poszkodowany.
Art. 4493. 偶1. Producent nie odpowiada za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez produkt
niebezpieczny, je偶eli produktu nie wprowadzi艂 do obrotu albo gdy
wprowadzenie produktu do obrotu nast膮pi艂o poza zakresem jego
dzia艂alno艣ci gospodarczej.
偶2. Producent nie odpowiada r贸wnie偶 wtedy, gdy w艂a艣ciwo艣ci nie-
bezpieczne produktu ujawni艂y si臋 po wprowadzeniu go do obrotu,
chyba 偶e wynika艂y one z przyczyny tkwi膮cej poprzednio w pro-
dukcie. Nie odpowiada on tak偶e wtedy, gdy nie mo偶na by艂o
przewidzie膰 niebezpiecznych w艂a艣ciwo艣ci produktu, uwzgl臋d-
niaj膮c stan nauki i techniki w chwili wprowadzenia produktu do
obrotu, albo gdy w艂a艣ciwo艣ci te wynika艂y z zastosowania przepi-
s贸w prawa.
Art. 4494. Domniemywa si臋, 偶e produkt niebezpieczny, kt贸ry spowodowa艂
szkod臋, zosta艂 wytworzony i wprowadzony do obrotu w zakresie
dzia艂alno艣ci gospodarczej producenta.
Art. 4495. 偶1. Wytw贸rca materia艂u, surowca albo cz臋艣ci sk艂adowej produktu od-
powiada tak jak producent, chyba 偶e wy艂膮czn膮 przyczyn膮 szkody
by艂a wadliwa konstrukcja produktu lub wskaz贸wki producenta.
偶2. Kto przez umieszczenie na produkcie swojej nazwy, znaku towa-
rowego lub innego oznaczenia odr贸偶niaj膮cego podaje si臋 za pro-
ducenta, odpowiada jak producent. Tak samo odpowiada ten, kto
produkt pochodzenia zagranicznego wprowadza do obrotu krajo-
wego w zakresie swojej dzia艂alno艣ci gospodarczej (importer).
偶3. Producent oraz osoby wymienione w paragrafach poprzedzaj膮-
cych odpowiadaj膮 solidarnie.
偶4. Je偶eli nie wiadomo, kto jest producentem lub osob膮 okre艣lon膮 w 偶
2, odpowiada ten, kto w zakresie swojej dzia艂alno艣ci gospodar-
czej zby艂 produkt niebezpieczny, chyba 偶e w ci膮gu miesi膮ca od
daty zawiadomienia o szkodzie wska偶e poszkodowanemu osob臋 i
adres producenta lub osoby okre艣lonej w 偶 2 zdanie pierwsze, a w
wypadku towaru importowanego - osob臋 i adres importera.
偶5. Je偶eli zbywca produktu nie mo偶e wskaza膰 producenta ani os贸b
okre艣lonych w 偶 4, zwalnia go od odpowiedzialno艣ci wskazanie
osoby, od kt贸rej sam naby艂 produkt.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 15/18
Art. 4496. Je偶eli za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez produkt niebezpieczny odpo-
wiada tak偶e osoba trzecia, odpowiedzialno艣膰 tej osoby i os贸b wy-
mienionych w artyku艂ach poprzedzaj膮cych jest solidarna. Przepisy
art. 441 偶 2 i 3 stosuje si臋 odpowiednio.
Art. 4497. 偶1. Odszkodowanie za szkod臋 na mieniu nie obejmuje uszkodzenia
samego produktu ani korzy艣ci, jakie poszkodowany m贸g艂by osi膮-
gn膮膰 w zwi膮zku z jego u偶ywaniem.
偶2. Odszkodowanie na podstawie art. 4491 nie przys艂uguje, gdy szko-
da na mieniu nie przekracza kwoty b臋d膮cej r贸wnowarto艣ci膮 500
EURO.
Art. 4498. Roszczenie o naprawienie szkody wyrz膮dzonej przez produkt nie-
bezpieczny ulega przedawnieniu z up艂ywem lat trzech od dnia, w
kt贸rym poszkodowany dowiedzia艂 si臋 o szkodzie i osobie obowi膮-
zanej do jej naprawienia. Jednak w ka偶dym wypadku roszczenie
przedawnia si臋 z up艂ywem lat dziesi臋ciu od wprowadzenia pro-
duktu do obrotu.
Art. 4499. Odpowiedzialno艣ci za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez produkt niebez-
pieczny nie mo偶na wy艂膮czy膰 ani ograniczy膰.
Art. 44910. Przepisy o odpowiedzialno艣ci za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez produkt
niebezpieczny nie wy艂膮czaj膮 odpowiedzialno艣ci za szkody na zasa-
dach og贸lnych, za szkody wynik艂e z niewykonania lub nienale偶y-
tego wykonania zobowi膮zania oraz odpowiedzialno艣ci z tytu艂u r臋-
kojmi za wady i gwarancji jako艣ci.
Art. 44911. Nie mo偶na w drodze umowy wy艂膮czy膰 lub ograniczy膰 odpowie-
dzialno艣ci okre艣lonej w przepisach niniejszego tytu艂u, tak偶e w ra-
zie dokonania wyboru prawa obcego. ;
7) po art. 555 dodaje si臋 art. 5551 w brzmieniu:
 Art. 5551. Rada Ministr贸w, w drodze rozporz膮dzenia, okre艣li szczeg贸艂owe
warunki zawierania i wykonywania um贸w sprzeda偶y mi臋dzy
przedsi臋biorcami a konsumentami, maj膮c na uwadze ochron臋 in-
teres贸w konsument贸w przed dzia艂aniami przedsi臋biorc贸w
sprzecznymi z dobrymi obyczajami. .
Art. 19.
W ustawie z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks post臋powania cywilnego (Dz.U. Nr
43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113, z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z
1995 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5,
poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21,
poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990
r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464,
z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 12, poz. 53, z
1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, Nr 43,
poz. 189, Nr 73, poz. 350 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 270, Nr 54, poz.
348, Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 117, poz. 752, Nr 121, poz. 769 i 770, Nr
133, poz. 882, Nr 139, poz. 934, Nr 140, poz. 940 i Nr 141, poz. 944, z 1998 r. Nr
106, poz. 668 i Nr 117, poz. 757, z 1999 r. Nr 52, poz. 532 oraz z 2000 r. Nr 22, poz.
269) wprowadza si臋 nast臋puj膮ce zmiany:
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 16/18
1) w art. 111 w 偶 1 w pkt 6 kropk臋 zast臋puje si臋 艣rednikiem i dodaje si臋 pkt 7 w
brzmieniu:
 7) strona wnosz膮ca o uznanie postanowie艅 umownych za niedozwolone. ;
2) w art. 4791 w 偶 2 w pkt 3 kropk臋 zast臋puje si臋 przecinkiem i dodaje si臋 pkt 4 w
brzmieniu:
 4) przeciwko przedsi臋biorcom o uznanie postanowie艅 umownych za nie-
dozwolone. ;
3) po rozdziale 2 dzia艂u IVa tytu艂u VII ksi臋gi pierwszej cz臋艣ci pierwszej dodaje si臋
rozdzia艂 3 w brzmieniu:
 Rozdzia艂 3
Post臋powanie w sprawach o uznanie postanowie艅 wzorca umowy
za niedozwolone
 Art. 47936. Sprawy o uznanie postanowie艅 wzorca umowy za niedozwolone
nale偶膮 do w艂a艣ciwo艣ci S膮du Okr臋gowego w Warszawie - s膮du
antymonopolowego.
Art. 47937. W sprawach rozpoznawanych wed艂ug przepis贸w niniejszego roz-
dzia艂u art. 47912 i art. 47913 nie stosuje si臋.
Art. 47938. Pow贸dztwo w sprawach rozpoznawanych wed艂ug przepis贸w ni-
niejszego rozdzia艂u mo偶e wytoczy膰 ka偶dy, kto wed艂ug oferty po-
zwanego m贸g艂by zawrze膰 z nim umow臋 zawieraj膮c膮 postanowie-
nie, kt贸rego uznania za niedozwolone 偶膮da si臋 pozwem. Po-
w贸dztwo mo偶e wytoczy膰 tak偶e organizacja spo艂eczna, do kt贸rej
zada艅 statutowych nale偶y ochrona interes贸w konsument贸w, po-
wiatowy (miejski) rzecznik konsument贸w oraz Prezes Urz臋du
Ochrony Konkurencji i Konsument贸w.
Art. 47939. Z 偶膮daniem uznania postanowienia wzorca umowy za niedozwo-
lone mo偶na wyst膮pi膰 r贸wnie偶 wtedy, gdy pozwany zaniecha艂 jego
stosowania, je偶eli od tego zaniechania nie min臋艂o sze艣膰 miesi臋cy.
Art. 47940. Zaniechanie przez pozwanego, po wytoczeniu pow贸dztwa, stoso-
wania zaskar偶onego postanowienia wzorca umownego nie ma
wp艂ywu na bieg post臋powania.
Art. 47941. W sprawach o uznanie postanowie艅 wzorca umowy za niedozwo-
lone s膮d nie mo偶e wyda膰 wyroku tylko na podstawie uznania po-
w贸dztwa. Niedopuszczalne jest te偶 zawarcie ugody.
Art. 47942. 偶1. W razie uwzgl臋dnienia pow贸dztwa s膮d w sentencji wyroku
przytacza tre艣膰 postanowie艅 wzorca umowy uznanych za niedo-
zwolone i zakazuje ich wykorzystywania.
偶2. Od wyroku s膮du drugiej instancji przys艂uguje kasacja do S膮du
Najwy偶szego.
Art. 47943. Wyrok prawomocny ma skutek wobec os贸b trzecich od chwili wpi-
sania uznanego za niedozwolone postanowienia wzorca umowy do
rejestru, o kt贸rym mowa w art. 47945 偶 2.
Art. 47944. 偶1. S膮d zarz膮dza publikacj臋 prawomocnego wyroku w Monitorze
S膮dowym i Gospodarczym.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 17/18
偶2. Koszty opublikowania wyroku, o kt贸rym mowa w 偶 1, s膮 zalicza-
ne do koszt贸w procesu.
Art. 47945. 偶1. Odpis prawomocnego wyroku uwzgl臋dniaj膮cego pow贸dztwo s膮d
przesy艂a Prezesowi Urz臋du Ochrony Konkurencji i Konsumen-
t贸w.
偶2. Prezes Urz臋du Ochrony Konkurencji i Konsument贸w prowadzi,
na podstawie wyrok贸w, o kt贸rych mowa w 偶 1, rejestr postano-
wie艅 wzorc贸w umowy uznanych za niedozwolone.
偶3. Rejestr, o kt贸rym mowa w 偶 2, jest jawny.
偶4. Rada Ministr贸w okre艣li, w drodze rozporz膮dzenia, wz贸r rejestru
postanowie艅 wzorc贸w umowy uznanych za niedozwolone. .
Art. 20.
W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykrocze艅 (Dz.U. Nr 12, poz. 114, z
1981 r. Nr 24, poz. 124, z 1982 r. Nr 16, poz. 125, z 1983 r. Nr 6, poz. 35 i Nr 44,
poz. 203, z 1984 r. Nr 54, poz. 275, z 1985 r. Nr 14, poz. 60 i Nr 23, poz. 100, z 1986
r. Nr 39, poz. 193, z 1988 r. Nr 20, poz. 135 i Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 34, poz.
180, z 1990 r. Nr 51, poz. 297, Nr 72, poz. 422 i Nr 86, poz. 504, z 1991 r. Nr 75,
poz. 332 i Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 24, poz. 101, z 1994 r. Nr 123, poz. 600, z
1995 r. Nr 6, poz. 29, Nr 60, poz. 310 i Nr 95, poz. 475, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr
60, poz. 369, Nr 85, poz. 539, Nr 98, poz. 602, Nr 104, poz. 661, Nr 106, poz. 667,
Nr 111, poz. 724, Nr 123, poz. 779, Nr 133, poz. 884 i Nr 141, poz. 942, z 1998 r. Nr
113, poz. 717 oraz z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i Nr 101, poz. 1178) po art. 138 dodaje
si臋 art. 138a i art. 138b w brzmieniu:
 Art. 138a. 偶1. Kto, zawieraj膮c umow臋 poza lokalem przedsi臋biorstwa, nie oka-
zuje konsumentowi dokumentu potwierdzaj膮cego prowadzenie
dzia艂alno艣ci gospodarczej oraz dokumentu to偶samo艣ci, podlega
karze grzywny.
偶2. Tej samej karze podlega, kto zawieraj膮c umow臋 w cudzym imie-
niu poza lokalem przedsi臋biorstwa, nie okazuje ponadto doku-
mentu potwierdzaj膮cego swoje umocowanie.
Art. 138b. 偶1. Kto, b臋d膮c zobowi膮zany na mocy orzeczenia s膮du do zaniechania
wykorzystywania lub do odwo艂ania zalecenia stosowania og贸l-
nych warunk贸w um贸w albo wzoru umowy, nie stosuje si臋 do tego
obowi膮zku, zawieraj膮c w umowie niedozwolone postanowienia
umowne, podlega karze grzywny.
偶2. Je偶eli orzeczenie s膮du, o kt贸rym mowa w 偶 1, dotyczy przedsi臋-
biorcy nie b臋d膮cego osob膮 fizyczn膮, odpowiedzialno艣膰 przewi-
dzian膮 w 偶 1 ponosi osoba kieruj膮ca przedsi臋biorstwem lub osoba
upowa偶niona do zawierania um贸w z konsumentami. .
Art. 21.
Przepisy art. 1-17 oraz art. 18 pkt 1-5 stosuje si臋 do um贸w zawartych i nie wykona-
nych w dniu wej艣cia w 偶ycie ustawy.
05-04-13
㎏ancelaria Sejmu s. 18/18
Art. 22.
Przepis贸w Kodeksu cywilnego o odpowiedzialno艣ci za szkod臋 wyrz膮dzon膮 przez
produkt niebezpieczny nie stosuje si臋, je偶eli produkt zosta艂 wprowadzony do obrotu
krajowego przed dniem wej艣cia w 偶ycie ustawy.
Art. 23.
Do czasu wydania rozporz膮dzenia, o kt贸rym mowa w art. 18 pkt 7, zachowuje moc
rozporz膮dzenie wydane na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego, nie d艂u偶ej jednak
ni偶 przez 2 lata.
Art. 24.
Ustawa wchodzi w 偶ycie po up艂ywie 3 miesi臋cy od dnia og艂oszenia.
05-04-13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
165 Ustawa o ochronie niekt贸rych praw konsument贸w
Ochrona praw konsumenta
ustawa o ochronie praw lokatorow mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego# 0 (2)
072 Ustawa o ochronie praw lokator w, mieszkaniowym zasobie gminy
Ustawa o ochronie konkurencji i konsument贸w
Ustawa o ochronie konkurencji i konsument贸w
Ochrona praw konsumenta
110 Ustawa o ochronie konkurencji i konsument w

wi臋cej podobnych podstron