x drM Arkuszynski Wzor zycia chrzescijanskiego


WZÓR ŻYCIA
CHRZEŚCIJACSKIEGO
W OBJAWIENIACH Z
MEDZIUGORJA
(1981-2008)
Rozprawa doktorska z teologii pastoralnej
Objawienia z Medziugorja proponują pewien wzorzec życia
chrześcijańskiego, kształtują pewien model życia
chrześcijańskiego, religijnego i ludzkiego.
" Objawienia w Medziugorju są wydarzeniem historycznym, które trwa już
ponad 27 lat.
" Wydarzenie to znajduje się u podstaw fenomenu duchowego, który
promieniuje  można rzec bez przesady  na cały świat chrześcijański.
" Medziugorje przyciąga do siebie miliony wiernych  wielu ludzi
odzyskuje wiarę.
" Mówi się o tym miejscu jako o pewnej  szkole życia chrześcijańskiego.
Objawiająca się Gospa oddziałuje na ludzi przybywających z całego
świata, przede wszystkim chrześcijan (choć nie tylko), prowadząc wielu
do radykalnej przemiany życia, zachęcając do wejścia na drogę
nawrócenia, zmiany hierarchii wartości w myśleniu i działaniu.
" Treść przekazu w sposób istotny oddziałuje na całokształt
życia wielu ludzi, na ich wybory, na to kim ostatecznie są i kim
się stają.
" Jak wygląda model życia ukazany w
objawieniach medziugorskich ?
" Czy wzór życia chrześcijańskiego kształtowany na
podstawie objawień z Medziugorja wnosi coś
nowego i na ile pozostaje w zgodzie z nauczaniem
Kościoła oraz Jego Tradycją ?
" Czy można wskazać już osoby, które odpowiedziały
na wezwania Gospy i wprowadziły w życie Jej
polecenia (stając się ten sposób wzorem do
naśladowania dla innych chrześcijan) ?
Wydarzenia, jakim są objawienia Gospy w Medziugorju,
składają się na swoisty fenomen teologiczny, duchowy
i pastoralny.
" M
edziugorje stanowi miejsce teologiczne, w którym dana jest prawda
Boża i urzeczywistnia się działanie Boga w życiu człowieka.
" Medziugorje jest miejscem wydarzeń duchowych i pastoralnych
o ogromnym znaczeniu dla życia Kościoła.
" Medziugorje staje się przedmiotem refleksji pastoralnej Kościoła, który
rozpoznaje w tym wydarzeniu zródło i miejsce swej działalności
duszpasterskiej.
" Kościół znajduje w duchowym fenomenie Medziugorja jasno
nakreślony cel swej działalności i drogę do jego realizacji, cel i drogę,
którą jest człowiek.
" Medziugorje jest miejscem, gdzie Kościół zostaje wezwany do realizacji
swej uniwersalnej misji wobec świata w zakresie uświęcenia człowieka,
ale także wprowadzania ładu moralnego i społecznego, tj. pokoju
między narodami.
Wzór życia chrześcijańskiego, jaki
wypływa z objawień Gospy
" jest w jakiś sposób powierzony, a
jednocześnie zadany chrześcijanom i
Kościołowi, na którym spoczywa
odpowiedzialność za chrześcijańską
formację wiernych.
" Jest on dany w licznych orędziach, które należy
poddać krytycznej analizie i interpretować
według kryteriów teologicznych i w duchu wiary
Kościoła katolickiego
" Żadne objawienia prywatne nie zostały
poddane tak gruntownym badaniom, jak
objawienia z Medziugorja
(Objawieniami w Medziugorju zajmowali się naukowcy z wielu różnych
dziedzin, w tym także teologowie, analizując je z punku widzenia różnych
dyscyplin naukowych.)
" Złożony charakter tych wydarzeń, bogactwo treści
orędzia, duża ilość faktów związanych z tymi
objawieniami, obfita dokumentacja naukowa
dotycząca tego fenomenu sprawiają, że nie da się w
jednej pracy naukowej zamknąć bogatej,
wieloaspektowej problematyki Medziugorja.
" Niniejsza praca jest próbą spojrzenia na fenomen Medziugorja oczami
teologa i dokonania analizy tego zagadnienia z punktu widzenia teologii
pastoralnej.
 teologia pastoralna jest nauką dedukcyjną, odwołuje
się do aksjomatów wiary, do Objawienia, do
nauczania Kościoła
 jest także nauką indukcyjną, gdyż kieruje uwagę na
konkretną sytuację Kościoła i uwarunkowania
współczesności
" Wnioski wyciągane w tej pracy muszą być też adekwatne do
przeprowadzonej analizy i nie mogą wykraczać poza zakres nauk
teologicznych ani przekraczać kompetencji teologa.
" Choć prawdziwość objawień z Medziugorja
nie została jeszcze potwierdzona przez Kościół,
ani też Kościół nie orzekł, że objawienia te nie
pochodzą od Boga -
Fenomen medziugorski uzyskał pozytywną ocenę
wielu teologów i naukowców, którzy dogłębnie
badali te wydarzenia.
" Oceną tego fenomenu zajmuje się obecnie Stolica Apostolska
" Wokół objawień Medziugorja narosło
wiele kontrowersji.
" W pierwszym rozdziale niniejszej pracy autor
stara się przedstawić syntetycznie fakty
dotyczące Medziugorja
KONTEKST DOKTRYNALNY TREŚCI
OBJAWIEC Z MEDZIUGORJA
" Z objawieniami w Medziugorju wiąże się bogactwo faktów i obszerna
dokumentacja
"
W niektórych kwestiach brakuje badaczowi pewnych i wiarygodnych danych
" Konieczne jest ustalenie hierarchii zródeł orędzi Matki Bożej, dokonanie
ogólnej analizy przesłania medziugorskiego
" W rozdziale II, autor stara się też syntetycznie
ująć przekaz z Medziugorja
Religijno-egzystencjalne znaczenie
objawień z Medziugorja
" Autor dokonuje charakterystyki przekazu z
Medziugorja w aspekcie kształtowania życia
chrześcijańskiego
" Zwraca uwagę na istotne elementy tego
procesu, wskazuje na pedagogię objawiającej
się Gospy w formowaniu odbiorców Jej orędzia.
" Ukazuje, jak realizowane są treści orędzia z
Medziugorja w praktyce życia widzących, parafian i
w życiu pielgrzymów nawiedzających to miejsce.
Teologiczno-dogmatyczna wartość treści
objawień z Medziugorja
" Autor analizuje treści przekazu z
Medziugorja w świetle nauczania Kościoła.
" Prezentuje stanowisko teologów w badanych
kwestiach.
" Ukazuje doniosłość przesłania
medziugorskiego dla życia
chrześcijańskiego.
Moralno-duchowy sens treści
objawień z Medziugorja
" Autor ukazuje znaczenie modlitwy i
Eucharystii (czyli podstawowego przesłania z
Medziugorja) w kształtowaniu życia
chrześcijańskiego oraz w budowaniu
cywilizacji miłości i pokoju.
" Przedstawia perspektywy pastoralnej
działalności Kościoła w relacji do
postulowanego przez Gospę modelu życia
chrześcijańskiego.
Metodologia pracy
" Metodą pracy teologii pastoralnej jest refleksja teologiczna nad
określonym obszarem duszpasterskich wyzwań jako miejscem
działalności Kościoła.
" W przypadku tej rozprawy refleksja teologiczna dotyczyć będzie
praktycznych konsekwencji fenomenu Medziugorja i związanych z nim
problemów, w tym przede wszystkim wzorca życia chrześcijańskiego
budowanego w oparciu o treści objawień.
" Przyjęta metodologia pracy ma na celu ustalenie  na podstawie
dostępnych zródeł  jaki model życia chrześcijańskiego, religijnego i
ludzkiego jest postulowany w objawieniach z Medziugorja
" Narzędziem badawczym w toku przeprowadzanej analizy
teologicznej jest analiza porównawcza określonych dokumentów
oraz inne metody stosowane przez teologię pastoralną np. metoda
interpretacji tekstu, analogii.
W niniejszej pracy autor korzystał:
" z oryginalnych zródeł orędzi Matki Bożej, spisanych w języku widzących,
czyli języku chorwackim,
" z informacji zaczerpniętych z Centrum Informacyjnego  Mir
Medziugorje,
" prac teologów badających bezpośrednio objawienia z Medziugorja,
" z prac teologów, którzy nie zajmowali się tematyką Medziugorja.
" z różnych opublikowanych wywiadów z widzącymi i osobami, które
doświadczyły szczególnych łask w Medziugorju (W rozprawie tej wykorzystał
także płyty DVD i kasety video, na których nagrano wypowiedzi widzących i innych
osób),
" z prac autorów, którzy bardzo długo przebywali w Medziugorju, mieli
bezpośrednią styczność z widzącymi i z faktami dotyczącymi objawień Matki
Bożej.
" ze swojej publikacji O objawieniach w Medziugorju (recenzji polemicznej pracy
doktorskiej Doroty Rafalskiej Medjugorje: prawda czy fałsz?)
" Na tok myślenia autora tej pracy miały też wpływ własne obserwacje
fenomenu Medziugorja.
Podsumowanie:
" W świetle przeprowadzonych analiz i pogłębionego studium teologicznego
istnieją podstawy do stwierdzenia, że objawienia z Medziugorja wnoszą
głębokie treści w życie wierzących ukazując im konkretny wzór życia
chrześcijańskiego.
" Poprzez kierowane do ludzi orędzia Matka Boża kształtuje pewien model
życia człowieka religijnego, który wyraznie dąży do zjednoczenia z Bogiem, a
więc wybiera drogi prowadzące do świętości.
" Orędzie Gospy oddziaływało i oddziałuje na życie wielu chrześcijan i nie tylko
chrześcijan.
" Wielu ludzi żyje orędziami Matki Bożej, idąc drogą wskazaną przez Gospę
przybliża człowiekowi prawdy Boże zawarte w Piśmie Świętym i w Tradycji oraz
prowadzi do urzeczywistniania się działania Boga w życiu człowieka. Znaczy to,
że Medziugorje jest rzeczywiście miejscem teologicznym,
" Niezależnie od tego, czy Kościół kiedykolwiek wyda orzeczenie constat de
supernaturalitate potwierdzając ostatecznie prawdziwość objawień Gospy
orędzie z Medziugorja zasługuje na uważną refleksję teologiczną.
Wnioski końcowe (szczególnie w
aspekcie teologii pastoralnej):
" Model życia chrześcijańskiego budowany na podstawie
orędzia z Medziugorja nie stoi w sprzeczności (a wręcz jest
podobny) do modelu życia budowanego w oparciu o
doktrynę Kościoła Katolickiego.
" Podobieństwo jest tak znaczące, że nawet gdyby Kościół
nie zaakceptował objawień z Medziugorja jako
prawdziwych, wzór życia chrześcijańskiego, który został
odczytany na podstawie objawień Gospy i wprowadzony
przez wielu w życie, jest godny naśladowania  co
widoczne jest w świetle nauczania Kościoła.
" Model ten w szczególny sposób odnosi się do Boga i wiąże
się z wypełnianiem Jego przykazań.
" Obraz Boga, który przedstawiony jest w orędziach z
Medziugorja, jest obrazem zgodnym z nauczaniem
j
Kościoła Katolickiego: est to Bóg w Trójcy Świętej, Bóg
osobowy, miłosierny, miłujący człowieka; Bóg, który w
Jezusie Chrystusie oddał swoje życie za zbawienie
człowieka, Bóg wszechmocny, któremu należy zaufać
wyzwalając się z wszelkiego lęku, gdyż On
jest Panem całego wszechświata.
" Ten Bóg pragnie wejść w głęboką relację miłości z
człowiekiem, zaprowadzić go do szczęścia wiecznego,
ostatecznie w pełni zrealizowanego w niebie.
" Charakterystyczną cechą proponowanego w Medziugorju
modelu życiu chrześcijańskiego jest zawierzenie się Maryi
jako Matce, przyzwolenie Jej na prowadzenie w drodze do
świętości, zgoda na wprowadzanie w życie Jej poucze, a
szczególnie Jej wezwań do modlitwy, postu, nawrócenia
i pokuty.
" Orędzie z Medziugorja podkreśla szczególną rolę Maryi,
która dana została człowiekowi jako miłująca Matka, która
interesuje się jego losami, szczególnie jego zbawieniem i
prowadzi każdego do świętości.
" Jednocześnie ta Matka jest Pośredniczką łask, wypraszającą
łaski u Boga. Maryja została też w przekazie z Medziugorja
ukazana jako Niewiasta szczególnie uprzywilejowana, jako
Matka Jezusa Chrystusa, Matka Boga, Matka Kościoła, stąd
człowiek może mieć do Niej całkowite zaufanie.
" Przekaz z Medziugorja, analizowany pod kątem wzorca życia
chrześcijańskiego, postawił szczególny nacisk na
kształtowanie  człowieka modlitwy ,
 człowieka modlącego się sercem .
" Serce człowieka jest szczególnym miejscem spotkania Boga
i człowieka, a modlitwa sercem czyni to spotkanie realnym
" Należy podkreślić, że o  modlitwie sercem pisali autorzy
pism ascetyczno-mistycznych (od IV do XV wieku). Modlitwę
sercem praktykowali Ojcowie Pustyni i święci w całej
tradycji Kościoła Wschodniego i Zachodniego. Można zatem
twierdzić, że wezwanie Gospy do modlitwy sercem wpisuje
się w długą tradycję Kościoła i nie stanowi czegoś, co
byłoby niezgodne z Jego nauczaniem.
" Maryja w Medziugorju kształtuje poprzez swoje orędzia
 człowieka Eucharystii . Przygotowanie do Mszy świętej,
głębokie Jej przeżycie oraz długie dziękczynienie i adoracje
eucharystyczne stanowią charakterystyczne cechy
duchowości medziugorskiej.
" Wskazanie przez  Niewiastę Eucharystii na potrzebę
pogłębienia duchowości eucharystycznej jest nie tylko
zgodne z nauczaniem Kościoła, Jego Tradycją, ale także
zbieżne z troską duszpasterską Kościoła posoborowego i
współczesnymi dokumentami Magisterium.
" Kościół bowiem usilnie zachęca, aby Eucharystia stawała
się autentycznym zródłem i szczytem życia
chrześcijańskiego.
" Choć w
skazania Gospy wydają się dość ogólne i można je
ująć w kilkunastu punktach, to dotykają jednak
fundamentalnych kwestii życia ludzkiego:
" godnego życia doczesnego,
" życia zgodnego z przykazaniami Bożymi,
"
zbawienia - życia wiecznego.
" Człowiek przełomu tysiąclecia w wyjątkowy sposób utracił wiarę i
sens nadprzyrodzoności, zaufał sobie i swoim wynalazkom, przestał
się modlić, ostatecznie pogubił się na drogach swojego życia.
" Treść przesłania medziugorskiego wydaje się harmonizować z
czasem, w którym orędzia są przekazywane, czy też  można nawet
powiedzieć  przesłanie Gospy jest odpowiedzią na znaki czasu.
" Wynalazki techniki, takie jak komputery czy telewizja, z jednej strony
służą komunikacji społecznej, z drugiej zaś strony całkowicie
 pochłonęły człowieka. Jego zmysłowość  ekstremalnie pobudzona
pod wpływem czasu spędzanego przed ekranami telewizorów i
komputerów  wprowadziła w serce ludzkie nieład i niepokój.
" Z życia człowieka współczesnego zniknęła całkowicie  wewnętrzna
cisza i dlatego poszukuje on szczęścia poza Bogiem.
" Bóg jednak odpowiada na najgłębsze ludzkie pragnienia, gdyż przez
orędzia z Medziugorja dociera do rzeczywistych ludzkich potrzeb,
ukazując że On sam jest zródłem i celem życia oraz szczęścia
człowieka.
" Model życia ukazany przez Maryję w orędziach z
Medziugorja jest bardzo prosty, gdyż nie wymaga od nikogo
czegoś niezwykłego.
" Ma jednak zastosowanie uniwersalne: może być
wprowadzone w życie przez każdego i w każdym wieku.
" Ten prosty model życia jest jednocześnie głęboki i
niezwykle mądry, bo otwiera serce ludzkie na Mądrość
Bożą.
" Prostota tych orędzi i ciągłe ich powtarzanie przez
zatroskaną o los swoich dzieci Matkę z Nieba jest też
niekiedy przyczyną lekceważenia i odrzucenia przez wielu
wskazań z Medziugorja.
" Maryja także przypomniała wiernym w dzisiejszych
czasach to, o czym zapomnieli oni całkowicie lub nawet
zupełnie wyeliminowali z praktyki życia. (Przykładem
zapomnianej, a jednak uświęconej tradycją, praktyki
chrześcijańskiej jest post. Medziugorski post  środowy i
piątkowy o chlebie i wodzie  nie jest jakąś fikcją,
pozornym poszczeniem, ale rzeczywistym postem, który
daje wewnętrzne umocnienie).
" Orędzie z Medziugorje wzywa także chrześcijan do realizacji
trudnych wskazań, które są przecież wskazaniami
ewangelicznymi, a więc same z siebie stoją w zgodzie z
nauką Kościoła (Maryja wzywa też do pokuty, do niesienia
swojego krzyża z należną pokorą i cierpliwością).
C.D. - wnioski
" Medziugorje jest też niewątpliwie miejscem wydarzeń o wyjątkowym
charakterze duchowym i pastoralnym, wydarzeń o ważnym znaczeniu dla życia
Kościoła. Jest faktem, że do Medziugorja przyjeżdża wiele osób (W życiu wielu
ludzi dokonuje się niekiedy głęboka przemiana na skutek spotkania z atmosferą
sanktuarium: wchodzą oni na drogę nawrócenia, a niekiedy ta decyzja jest
związana także ze zmianą wyznania.)
" Istotny  także z punktu widzenia pastoralnego  jest fakt, że życie
przybywających do Medziugorja koncentruje się wokół Eucharystii. Miejsce to
nie sprzyja atrakcjom turystycznym, lecz skupia w szczególny sposób na Mszy
świętej wieczornej i proponuje wieczorny lub nocny program modlitewny,
adoracje Najświętszego Sakramentu - W Medziugorju urzeczywistnia się zatem
odradzający się Kościół, skupiony wokół najważniejszego wydarzenia, jakim
jest Eucharystia.
" Medziugorje jest też nazywane  Konfesjonałem świata . Codziennie wielu
wiernych nawraca się i jedna z Bogiem w sakramencie pokuty.
" Mówi się o Medziugorju także jako miejscu modlitwy, gdzie wiele osób spędza
indywidualnie bądz w grupach
długi czas na modlitwie, spotykając się z Bogiem
modlitewnych.
Medziugorje należy postrzegać jako niezwykle ważny
przedmiot refleksji pastoralnej Kościoła. Kościół winien
rozpoznać to miejsce jako zródło i wyjątkowe pole swej
działalności duszpasterskiej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SeulAnastazja recenzja Wzor Zycia Chrzescijanskiego
Geniusz kobiety Maryi jako wzór chrześcijańskiego życia duchowego
Wzor 24 Arkusz danych ewidencyjnych budynkow1 1s
Wzor 23 Arkusz danych ewidencyjnych lokali1 1s
TEMAT ARKUSZA NR 3 rzut cechowany
cw6 arkusz obliczeniowy przyklad
Jezyk angielski arkusz I poziom podstawowy (5)
Język niemiecki dwujęzyczna arkusz II

więcej podobnych podstron