145 Ustawa o samorz dzie gminnym


brzmienie od 2009-04-01
Ustawa o samorządzie gminnym
z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 95)
tekst jednolity z dnia 10 lutego 1996 r. (Dz.U. Nr 13, poz. 74)
tekst jednolity z dnia 12 pazdziernika 2001 r. (Dz.U. Nr 142, poz. 1591)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Art. 1. [Pojęcie gminy] 1. Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, nale\y przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz
odpowiednie terytorium.
Art. 2. [Charakter zadań] 1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
2. Gmina posiada osobowość prawną.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
Art. 3. [Ustrój gminy] 1. O ustroju gminy stanowi jej statut.
2. Projekt statutu gminy powy\ej 300 000 mieszkańców podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów
na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
3. W sprawach spornych rozstrzyga Rada Ministrów.
Art. 4. [Zmiany w podziale terytorialnym] 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi gminy oraz ustala ich granice,
2) nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice,
3) ustala i zmienia nazwy gmin oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, mo\e być wydane tak\e na wniosek zainteresowanej rady
gminy.
3. Ustalenie i zmiana granic gmin dokonywane są w sposób zapewniający gminie terytorium mo\liwie
jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i
kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
4. Nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w
sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter
zabudowy.
5. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 4a. [Rozwinięcie] 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, wymaga zasięgnięcia
przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii zainteresowanych rad gmin,
poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmian granic
gmin naruszających granice powiatów lub województw - dodatkowo opinii odpowiednich rad powiatów lub
sejmików województw, z zastrze\eniem ust. 2.
2. Konsultacje z mieszkańcami w sprawach zmiany granic gmin lub granic miasta polegającej na
wyłączeniu obszaru lub części obszaru jednostki pomocniczej gminy i jego włączeniu do sąsiedniej
jednostki pomocniczej tej gminy lub do sąsiedniej gminy mogą zostać ograniczone do:
1) mieszkańców jednostki pomocniczej gminy objętych zmianą - przez odpowiednie rady gmin,
2) mieszkańców gmin objętych zmianą naruszającą granice powiatów lub województw - przez
odpowiednie rady powiatów lub sejmiki województw.
3. W przypadku niewyra\enia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania
wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony.
Art. 4b. [Rozwinięcie] 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4 ust. 1, na wniosek rady
gminy wymaga:
1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z
mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami
potwierdzającymi zasadność wniosku,
2) opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji
z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszającej granice powiatów lub
województw - opinii odpowiednich rad powiatów lub sejmików województw,
3) opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 4a ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
3. Rada gminy występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw
administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy składaniu wniosków, o
których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które nale\y dołączyć do wniosku.
Art. 5. [Jednostki pomocnicze] 1. Gmina mo\e tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice,
osiedla i inne. Jednostką pomocniczą mo\e być równie\ poło\one na terenie gminy miasto.
2. Jednostkę pomocniczą tworzy rada gminy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z
mieszkańcami lub z ich inicjatywy.
3. Zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej określa statut gminy.
4. (skreślony)
Art. 5a. [Konsultacje z mieszkańcami] 1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych
sprawach wa\nych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami
gminy.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy.
Art. 5b. [Młodzie\owa rada gminy] 1. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i
upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzie\y.
2. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk mo\e wyrazić zgodę na utworzenie
młodzie\owej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.
3. Rada gminy, powołując młodzie\ową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków
i zasady działania.
Rozdział 2. Zakres działania i zadania gminy
Art. 6. [Zakres działania gminy] 1. Do zakresu działania gminy nale\ą wszystkie sprawy publiczne o
znaczeniu lokalnym, niezastrze\one ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Je\eli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, nale\y do
gminy.
Art. 7. [Zadania własne] 1. [1] Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nale\y do zadań własnych
gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz
gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad
zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpo\arowej i
przeciwpowodziowej, w tym wyposa\enia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń u\yteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w cią\y opieki socjalnej, medycznej i
prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i
rozwoju jednostek pomocniczych i wdra\ania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
2. Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych
środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.
Przepis art. 8 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
Art. 8. [Zadania zlecone] 1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej, a tak\e z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia
wyborów powszechnych oraz referendów.
2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina mo\e wykonywać równie\ na podstawie porozumienia
z organami tej administracji.
2a. Gmina mo\e wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości
województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
2b. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 2 i 2a oraz w art. 74, rozpatruje sąd
powszechny.
3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w
ust. 1, 2 i 2a.
4. Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3,
określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte
porozumienia.
5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, gminie przysługują odsetki w
wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.
Art. 8a. [2] (utracił moc)
Art. 9. [Jednostki organizacyjne] 1. W celu wykonywania zadań gmina mo\e tworzyć jednostki
organizacyjne, a tak\e zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna mo\e prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza
zadania o charakterze u\yteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze
u\yteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
4. Zadaniami u\yteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7
ust. 1, których celem jest bie\ące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze
świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Art. 10. [Współdziałanie] 1. Wykonywanie zadań publicznych mo\e być realizowane w drodze
współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie
wzajemnie bądz innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Rozdział 3. Władze gminy
[3]
Art. 11. [Wykonywanie władzy] 1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu
powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. (skreślony)
Art. 11a. [Organy gminy] [4] 1. Organami gminy są:
1) rada gminy,
2) wójt (burmistrz, prezydent miasta).
2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady gminy oraz wyboru wójta (burmistrza, prezydenta
miasta) określają odrębne ustawy.
3. Ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, nale\y przez to rozumieć tak\e burmistrza oraz prezydenta
miasta.
Art. 11b. [Jawność] 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać
wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania
informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a tak\e dostępu do dokumentów
wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji
rady gminy.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
Art. 12. [Referendum gminne] Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa odrębna
ustawa.
Art. 13. (skreślony)
[5]
Art. 14. [Podejmowanie uchwał] Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba \e ustawa stanowi
inaczej.
Art. 15. [Charakter rady] 1. Z zastrze\eniem art. 12 organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest
rada gminy.
2. Je\eli siedziba rady gminy znajduje się w mieście poło\onym na terytorium tej gminy, rada nosi nazwę
rady miejskiej.
Art. 16. [Kadencja rady] Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
Art. 17. [Skład rady] [6] W skład rady wchodzą radni w liczbie:
1) piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców,
2) dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców,
3) dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców,
4) dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na ka\de dalsze
rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak ni\ czterdziestu pięciu radnych.
Art. 18. [Właściwość rady] 1. Do właściwości rady gminy nale\ą wszystkie sprawy pozostające w
zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. [7] Do wyłącznej właściwości rady gminy nale\y:
1) uchwalanie statutu gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym bud\etu - na
wniosek wójta,
4) uchwalanie bud\etu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania bud\etu oraz
podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia
do korzystania oraz zasad przekazywania środków bud\etowych na realizację zadań przez te
jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres
zwykłego zarządu, dotyczących: a) zasad nabywania, zbywania i obcią\ania
nieruchomości oraz ich wydzier\awiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłu\szy
ni\ 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej;
uchwała rady gminy jest wymagana równie\ w przypadku, gdy po umowie zawartej na
czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta
sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt mo\e dokonywać tych czynności
wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez
wójta,
c) zaciągania długoterminowych po\yczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości po\yczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez wójta w roku bud\etowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z
nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposa\ania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości po\yczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku
bud\etowym,
10) określanie wysokości sumy, do której wójt mo\e samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi
innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i
regionalnych,
13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami
publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach
publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z pózn. zm.), a tak\e wznoszenia pomników,
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
15) stanowienie w innych sprawach zastrze\onych ustawami do kompetencji rady gminy.
3. (skreślony)
4. (skreślony)
Art. 18a. [Komisja rewizyjna] 1.[8] Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek
organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2.[9] W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem
radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust. 1.
3.[10] Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie bud\etu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w
sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega
zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
4. Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie
narusza uprawnień kontrolnych innych komisji, powoływanych przez radę gminy na podstawie art. 21 ust.
1.
5. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa statut gminy.
Art. 19. [Wybór przewodniczącego] [11] 1. Rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i
1-3 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.
Przewodniczący mo\e wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku
nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego
wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
3. (skreślony)
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu rady gminy w trybie określonym w ust. 1.
5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w
sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie pózniej ni\ w ciągu 1 miesiąca od dnia zło\enia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia zło\enia rezygnacji przez
przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę
gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
Art. 20. [Sesje rady] 1. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w
miarę potrzeby, nie rzadziej jednak ni\ raz na kwartał. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się
porządek obrad wraz z projektami uchwał.
1a. Rada gminy mo\e wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady.
2.[12] Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji na
dzień przypadający w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego
kraju.
2a. [13] Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje komisarz wyborczy na dzień przypadający
w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów
przedterminowych na dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
[14]
2b. W przypadku wyborów przedterminowych, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady
Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego. Przepis ust. 2
stosuje się odpowiednio.
2c. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi
najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
3. [15] Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany
jest zwołać sesję na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia zło\enia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji
powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w zdaniu drugim.
4. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3 stosuje się przepis ust. 1a, z
tym \e dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
5.[16] Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad
najbli\szej sesji rady gminy projekt uchwały, je\eli wpłynął on do rady gminy co najmniej 7 dni przed
dniem rozpoczęcia sesji rady.
Art. 21. [Komisje rady] 1. Rada gminy ze swojego grona mo\e powoływać stałe i dorazne komisje do
określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. (skreślony)
3. Komisje podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.
4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w
dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
Art. 22. [Statut gminy] 1. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy.
2. Statut gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Art. 23. [Mandat radnego] 1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej
gminy. Radny utrzymuje stałą więz z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje
zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest
jednak związany instrukcjami wyborców.
2. Radni mogą tworzyć kluby radnych, działające na zasadach określonych w statucie gminy.
Art. 23a. [Ślubowanie] 1.[17] Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają
ślubowanie:
,,Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować
godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.''
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, \e po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i
wypowiadają słowo "ślubuję". Ślubowanie mo\e być zło\one z dodaniem zdania: "Tak mi dopomó\ Bóg."
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji rady gminy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania
kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
4. [18] (uchylony)
Art. 24. [Obowiązki radnego] Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji
oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
Art. 24a. [Rozwinięcie] 1. Z radnym nie mo\e być nawiązywany stosunek pracy w urzędzie gminy, w
której radny uzyskał mandat.
2. Radny nie mo\e pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.
3. [19] (skreślony)
4. (skreślony)
Art. 24b. [Zakaz łączenia] 1. Osoba wybrana na radnego nie mo\e wykonywać pracy w ramach
stosunku pracy w urzędzie gminy, w której uzyskała mandat, oraz wykonywać funkcji kierownika lub jego
zastępcy w jednostce organizacyjnej tej gminy. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba ta
obowiązana jest zło\yć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów
przez właściwy organ wyborczy.
2. Radny, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3
miesięcy po jego wygaśnięciu.
3. Radny otrzymuje urlop bezpłatny bez względu na rodzaj i okres trwania stosunku pracy. Stosunek
pracy zawarty na czas określony, który ustałby przed terminem zakończenia urlopu bezpłatnego,
przedłu\a się do 3 miesięcy po zakończeniu tego urlopu.
4. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej,
przejętej lub utworzonej przez gminę w czasie kadencji, termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6
miesięcy od dnia przejęcia lub utworzenia tej jednostki.
5. Niezło\enie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się
mandatu.
6. Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu rady w drodze uchwały
rady gminy podjętej na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz.U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060 oraz z 2001 r. Nr
45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971).
Art. 24c. [Wygaśnięcie mandatu] Po wygaśnięciu mandatu pracodawca przywraca radnego do pracy
na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu,
jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość
przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
[20]
Art. 24d. [Zakaz] Wójt nie mo\e powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat,
wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 24e. [Zakazy dotyczące radnych] 1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani
otrzymywać darowizn mogących podwa\yć zaufanie wyborców do wykonywania mandatu zgodnie z art.
23a ust. 1.
2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądz
działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.
Art. 24f. [Rozwinięcie] 1. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek
lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał
mandat, a tak\e zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w
prowadzeniu takiej działalności.
[21]
1a. Je\eli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził działalność gospodarczą, o
której mowa w ust. 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu
3 miesięcy od dnia zło\enia ślubowania. Niewypełnienie obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym,
stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w trybie art. 190 ustawy, o której mowa
w art. 24b ust. 6.
[22]
2. Radni i ich mał\onkowie oraz mał\onkowie wójtów, zastępców wójtów, sekretarzy gminy,
skarbników gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób zarządzających i członków
organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi nie mogą być członkami władz zarządzających lub
kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych
lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie tych osób na te funkcje są z
mocy prawa niewa\ne.
3. (skreślony)
4.[23] Je\eli wybór lub powołanie, o których mowa w ust. 2, nastąpiły przed rozpoczęciem wykonywania
mandatu radnego albo dniem wyboru wójta lub przed zatrudnieniem na stanowisku sekretarza gminy,
powołaniem na stanowisko zastępcy wójta, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy
oraz osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną, osoby, o których mowa
w ust. 2, są obowiązane zrzec się stanowiska lub funkcji w terminie 3 miesięcy od dnia zło\enia
ślubowania przez radnego albo wójta czy te\ od dnia zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub
powołania na stanowisko. W razie niezrzeczenia się stanowiska lub funkcji osoba, o której mowa w ust. 2,
traci je z mocy prawa po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
[24]
5. Radni nie mogą posiadać pakietu większego ni\ 10% udziałów lub akcji w spółkach prawa
handlowego z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby.
Udziały lub akcje przekraczające ten pakiet powinny być zbyte przez radnego przed pierwszą sesją rady
gminy, a w razie niezbycia ich nie uczestniczą one przez okres sprawowania mandatu i dwóch lat po jego
wygaśnięciu w wykonywaniu przysługujących im uprawnień (prawa głosu, prawa do dywidendy, prawa do
podziału majątku, prawa poboru).
6. [25] (uchylony)
Art. 24g. (skreślony)
[26]
Art. 24h. [Oświadczenia o stanie majątku] 1. Radny, wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy,
skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta są
obowiązani do zło\enia oświadczenia o swoim stanie majątkowym, zwanego dalej "oświadczeniem
majątkowym". Oświadczenie majątkowe dotyczy ich majątku odrębnego oraz majątku objętego mał\eńską
wspólnością majątkową. Oświadczenie majątkowe zawiera informacje o:
1) zasobach pienię\nych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o
nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu
terytorialnego, ich związków lub od komunalnej osoby prawnej mienia, które podlegało zbyciu w
drodze przetargu, a tak\e dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące
zajmowania stanowisk w spółkach handlowych,
2) dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z
podaniem kwot uzyskiwanych z ka\dego tytułu,
3) mieniu ruchomym o wartości powy\ej 10 000 złotych,
4) zobowiązaniach pienię\nych o wartości powy\ej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i
po\yczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone.
2. Osoba składająca oświadczenie majątkowe określa w nim przynale\ność poszczególnych składników
majątkowych, dochodów i zobowiązań do majątku odrębnego i majątku objętego mał\eńską wspólnością
majątkową.
3. Oświadczenie majątkowe wraz z kopią swojego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą składają w dwóch egzemplarzach:
1) radny - przewodniczącemu rady gminy,
2) wójt, przewodniczący rady gminy - wojewodzie,
3) zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy,
osoba zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba
wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta - wójtowi.
4. Radny i wójt składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia zło\enia
ślubowania. Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o
sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy,
w której uzyskał mandat, a wójt informację o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej, je\eli
taką działalność prowadzili przed dniem wyboru. Kolejne oświadczenia majątkowe są składane przez
radnego i wójta co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, oraz
na 2 miesiące przed upływem kadencji.
5. Zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta składają pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia
powołania na stanowisko lub od dnia zatrudnienia. Do pierwszego oświadczenia majątkowego zastępca
wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i
członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w
imieniu wójta są obowiązani dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia
działalności gospodarczej, je\eli prowadzili ją przed dniem powołania lub zatrudnienia. Kolejne
oświadczenia majątkowe są składane przez nich co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31
grudnia roku poprzedniego, oraz w dniu odwołania ze stanowiska lub rozwiązania umowy o pracę.
5a.[27] Je\eli terminy określone w ust. 4 lub 5 nie zostaną dotrzymane, odpowiednio, przewodniczący
rady gminy, wojewoda lub wójt w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia niedotrzymania terminu wzywa
osobę, która nie zło\yła oświadczenia do jego niezwłocznego zło\enia wyznaczając dodatkowy
czternastodniowy termin. Termin ten liczy się od dnia skutecznego dostarczenia wezwania.
6. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonują osoby, którym zło\ono oświadczenie
majątkowe. Osoby, którym zło\ono oświadczenie majątkowe, przekazują jeden egzemplarz urzędowi
skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie
majątkowe. Oświadczenie majątkowe przechowuje się przez 6 lat.
7. Analizy danych zawartych w oświadczeniu majątkowym dokonuje równie\ urząd skarbowy właściwy ze
względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie majątkowe. Analizując oświadczenie
majątkowe, urząd skarbowy uwzględnia równie\ zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) mał\onka osoby składającej oświadczenie.
8. Podmiot dokonujący analizy, o której mowa w ust. 6 i 7, jest uprawniony do porównania treści
analizowanego oświadczenia majątkowego oraz załączonej kopii zeznania o wysokości osiągniętego
dochodu w roku podatkowym (PIT) z treścią uprzednio zło\onych oświadczeń majątkowych oraz z
dołączonymi do nich kopiami zeznań o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT).
9. W przypadku podejrzenia, \e osoba składająca oświadczenie majątkowe podała w nim nieprawdę lub
zataiła prawdę, podmiot dokonujący analizy oświadczenia występuje do dyrektora urzędu kontroli
skarbowej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej oświadczenie z wnioskiem
o kontrolę jej oświadczenia majątkowego.
10. W przypadku odmowy wszczęcia kontroli oświadczenia majątkowego podmiotowi, który zło\ył
wniosek w tej sprawie, przysługuje odwołanie do Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
11. Do postępowania w sprawie kontroli oświadczenia majątkowego stosuje się odpowiednio przepisy
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz.U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931,
z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz.
877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz.
1178 i Nr 153, poz. 1271) dotyczące kontroli oświadczeń majątkowych osób zatrudnionych lub pełniących
słu\bę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
12. Podmiot dokonujący analizy oświadczeń majątkowych w terminie do dnia 30 pazdziernika ka\dego
roku przedstawia radzie gminy informację o:
1) osobach, które nie zło\yły oświadczenia majątkowego lub zło\yły je po terminie,
2) nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach majątkowych wraz z ich
opisem i wskazaniem osób, które zło\yły nieprawidłowe oświadczenia,
3) działaniach podjętych w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w analizowanych
oświadczeniach majątkowych.
13. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza oświadczenia
majątkowego radnego oraz wzór formularza oświadczenia majątkowego wójta, zastępcy wójta, sekretarza
gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta,
uwzględniając zakazy określone w odniesieniu do tych osób w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997
r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz.U.
Nr 106, poz. 679, z 1998 r. Nr 113, poz. 715 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 483, z 2000 r. Nr
26, poz. 306 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806).
Art. 24i. [Zasada jawności oświadczeń] [28] 1. Informacje zawarte w oświadczeniu majątkowym są
jawne, z wyłączeniem informacji o adresie zamieszkania składającego oświadczenie oraz o miejscu
poło\enia nieruchomości.
2. Wojewoda i przewodniczący rady gminy przekazują wójtowi kopie oświadczeń majątkowych, które im
zło\ono.
3. Jawne informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są udostępniane w Biuletynie Informacji
Publicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.
Nr 112, poz. 1198 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).
Art. 24j. [29] (uchylony)
Art. 24k. [Skutki niezło\enia oświadczenia] [30] 1.[31] Niezło\enie oświadczenia majątkowego mimo
upływu dodatkowego terminu, o którym mowa w art. 24h ust. 5a przez:
1) radnego lub wójta - powoduje wygaśnięcie mandatu w trybie odpowiednio art. 190 ustawy, o
której mowa w art. 24b ust. 6 lub art. 26 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim
wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. Nr 113, poz. 984, z pózn. zm.),
2) zastępcę wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy,
osobę zarządzającą i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osobę
wydającą decyzje administracyjne w imieniu wójta - powoduje utratę ich wynagrodzenia za okres
od dnia, w którym powinno być zło\one oświadczenie do dnia zło\enia oświadczenia.
2.[32] Je\eli skarbnik gminy nie zło\y w terminie oświadczenia majątkowego, rada gminy odwołuje go, w
drodze uchwały, najpózniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin do zło\enia oświadczenia.
3.[33] Je\eli sekretarz gminy, zastępca wójta, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba
zarządzająca i członek organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje
administracyjne w imieniu wójta nie zło\ą w terminie oświadczenia majątkowego, właściwy organ
odwołuje ich albo rozwiązuje z nimi umowę o pracę najpózniej po upływie 30 dni od dnia, w którym upłynął
termin do zło\enia oświadczenia.
4. Odwołanie i rozwiązanie umowy o pracę w trybie określonym w ust. 2 i 3 jest równoznaczne z
rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 ż 1 pkt 1 Kodeksu pracy.
[34]
Art. 24l. [Odpowiedzialność karna] Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu
majątkowym, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 ż 1 Kodeksu karnego.
Art. 24m. [Zakres przyjmowania korzyści majątkowej] [35] 1. Wójt, zastępca wójta, skarbnik gminy,
sekretarz gminy, kierownik jednostki organizacyjnej gminy, osoba zarządzająca i członek organu
zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoba wydająca decyzje administracyjne w imieniu wójta w
trakcie pełnienia funkcji lub trwania zatrudnienia oraz przez okres 3 lat po zakończeniu pełnienia funkcji
lub ustaniu zatrudnienia nie mogą przyjąć jakiegokolwiek świadczenia o charakterze majątkowym,
nieodpłatnie lub odpłatnie w wysokości ni\szej od jego rzeczywistej wartości od podmiotu lub podmiotu od
niego zale\nego, je\eli biorąc udział w wydaniu rozstrzygnięcia w sprawach indywidualnych jego
dotyczących mieli bezpośredni wpływ na jego treść.
2. Podmiotem zale\nym w rozumieniu ust. 1 jest podmiot, w którym:
1) przedsiębiorca posiada bezpośrednio lub pośrednio większość głosów w jego organach, tak\e na
podstawie porozumień z innymi wspólnikami i akcjonariuszami,
2) przedsiębiorca jest uprawniony do powoływania albo odwoływania większości członków organów
zarządzających podmiotu zale\nego,
3) więcej ni\ połowa członków zarządu przedsiębiorcy jest jednocześnie członkami zarządu albo
osobami pełniącymi funkcje kierownicze w podmiocie pozostającym z przedsiębiorcą w stosunku
zale\ności.
3. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy nabycia przedmiotu lub usługi dostępnych w ramach
publicznej oferty, a tak\e nie dotyczy przedmiotów zwyczajowo wykorzystywanych w celach reklamowych
i promocyjnych oraz nagród przyznawanych w konkursach na działalność artystyczną.
[36]
Art. 25. [Prawa radnego] 1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony
prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody rady gminy, której jest członkiem.
Rada gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, je\eli podstawą rozwiązania tego
stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umo\liwienia mu brania
udziału w pracach organów gminy.
4. Na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podró\y
słu\bowych.
5. (skreślony)
6. Wysokość diet przysługujących radnemu nie mo\e przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie
półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie bud\etowej dla osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu
wynagrodzeń w państwowej sferze bud\etowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 110, poz. 1255,
z 2000 r. Nr 19, poz. 239 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 100, poz. 1080).
7. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, maksymalną wysokość diet przysługujących
radnemu w ciągu miesiąca, uwzględniając liczbę mieszkańców gminy, przy czym kwota wymieniona w
ust. 6 oznacza maksymalną wysokość diet w gminach o największej liczbie mieszkańców.
8. Rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.
9. (skreślony)
10. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania nale\ności z tytułu zwrotu kosztów podró\y słu\bowych radnych, uwzględniając celowość
zwrotu rzeczywiście poniesionych wydatków związanych z wykonywaniem mandatu oraz ułatwienie
dokonywania rozliczeń.
Art. 25a. [Zakaz] [37] Radny nie mo\e brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, je\eli dotyczy
ono jego interesu prawnego.
Art. 25b. [Zakaz łączenia funkcji] Mandatu radnego gminy nie mo\na łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Art. 26. [Wójt] [38] 1. Organem wykonawczym gminy jest wójt.
2. Kadencja wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę
gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy.
2a.[39] Wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) nie mo\e być osoba, która nie jest obywatelem
polskim.
3. Burmistrz jest organem wykonawczym w gminie, w której siedziba władz znajduje się w mieście
poło\onym na terytorium tej gminy.
4. W miastach powy\ej 100 000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Dotyczy to
równie\ miast, w których do dnia wejścia w \ycie niniejszej ustawy prezydent miasta był organem
wykonawczo-zarządzającym.
5. (skreślony)
Art. 26a. [Zastępcy wójta] 1. Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę
lub zastępców i określa ich liczbę.
2. Liczba zastępców wójta nie mo\e być większa ni\:
1) jeden w gminach do 20 000 mieszkańców,
2) dwóch w gminach do 100 000 mieszkańców,
3) trzech w gminach do 200 000 mieszkańców,
4) czterech w gminach powy\ej 200 000 mieszkańców.
3.[40] W przypadku gdy określona przez wójta liczba jego zastępców jest większa ni\ jeden, w
zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, wójt wskazuje imiennie pierwszego i kolejnych zastępców.
Art. 27. [Zakaz łączenia stanowisk] [41] Funkcji wójta oraz jego zastępcy nie mo\na łączyć z:
1) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,
2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest
wójtem lub zastępcą wójta,
3) zatrudnieniem w administracji rządowej,
4) mandatem posła lub senatora.
Art. 28. [Odesłanie] [42] Do wójta i jego zastępców stosuje się odpowiednio przepis art. 24e ust. 1.
[44]
Art. 28a. [Udzielenie absolutorium] [43] 1. Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia wójtowi
absolutorium, podjęta po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie pózniej ni\ na 9 miesięcy przed
zakończeniem kadencji, jest równoznaczna z podjęciem inicjatywy przeprowadzenia referendum w
sprawie odwołania wójta. Przed podjęciem uchwały w sprawie udzielenia wójtowi absolutorium rada gminy
zapoznaje się z wnioskiem i opinią, o których mowa w art. 18a ust. 3.
2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego
składu rady gminy.
3. Rada gminy mo\e podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z
przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej ni\ po upływie 14 dni od dnia podjęcia
uchwały w sprawie nieudzielenia wójtowi absolutorium.
4. Przed podjęciem uchwały, o której mowa w ust. 3, rada gminy zapoznaje się z opinią regionalnej izby
obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu wójtowi absolutorium oraz wysłuchuje
wyjaśnień wójta.
5. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów
ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
Art. 28b. [Odwołanie wójta] [45] 1. [46] Rada gminy, po upływie 9 miesięcy od dnia wyboru wójta i nie
pózniej ni\ na 9 miesięcy przed zakończeniem kadencji, mo\e podjąć uchwałę o przeprowadzeniu
referendum w sprawie odwołania wójta z przyczyny innej ni\ nieudzielenie wójtowi absolutorium jedynie
na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz
podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3. Rada gminy mo\e podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta na sesji
zwołanej nie wcześniej ni\ po upływie 14 dni od dnia zło\enia wniosku, o którym mowa w ust. 1.
4. Uchwałę, o której mowa w ust. 3, rada gminy podejmuje większością co najmniej 3/5 głosów
ustawowego składu rady, w głosowaniu imiennym.
[47]
Art. 28c. [Rozwinięcie] Je\eli zgłoszony w trybie art. 28b wniosek o podjęcie uchwały o
przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów,
kolejny wniosek mo\e być zgłoszony w tym trybie nie wcześniej ni\ po upływie 12 miesięcy od
poprzedniego głosowania.
Art. 28d. [Wybory przedterminowe] [48] 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem
kadencji, przeprowadza się wybory przedterminowe na zasadach określonych w ustawie o bezpośrednim
wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta oraz w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad
powiatów i sejmików województw.
2.[49] Wyborów nie przeprowadza się, je\eli data wyborów przedterminowych miałaby przypaść w okresie
6 miesięcy przed zakończeniem kadencji wójta. Wyborów przedterminowych nie przeprowadza się tak\e
wtedy, je\eli data wyborów miałaby przypaść w okresie dłu\szym ni\ 6 a krótszym ni\ 12 miesięcy przed
zakończeniem kadencji wójta i rada w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały stwierdzającej
wygaśnięcie mandatu wójta podejmie uchwałę o nieprzeprowadzaniu wyborów.
Art. 28e. [Odwołanie zastępców wójta] [50] Wygaśnięcie mandatu wójta przed upływem kadencji jest
równoznaczne z odwołaniem jego zastępcy lub zastępców.
[51]
Art. 28f. [Osoba pełniąca obowiązki wójta] W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed
upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba
wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 28g. [Przejęcie kompetencji wójta] [52] 1. W przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu
zadań i kompetencji wójta spowodowanej jedną z następujących okoliczności:
1) tymczasowym aresztowaniem,
2) odbywaniem kary pozbawienia wolności wymierzonej za przestępstwo nieumyślne,
3) odbywaniem kary aresztu,
4) niezdolnością do pracy z powodu choroby trwającej powy\ej 30 dni
- jego zadania i kompetencje przejmuje zastępca, a w gminach, w których powołano więcej ni\ jednego
zastępcę - pierwszy zastępca.
2. Je\eli nie powołano zastępcy albo pierwszego zastępcy w trybie określonym w art. 26a, to w
przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji wójta spowodowanej przez
jedną z okoliczności, o których mowa w ust. 1, zadania i kompetencje wójta przejmuje osoba, o której
mowa w art. 28h.
3. W przypadku przemijającej przeszkody w wykonywaniu zadań i kompetencji przez zastępcę albo
pierwszego zastępcę, spowodowanej przez jedną z okoliczności, o których mowa w ust. 1, zadania i
kompetencje wójta przejmuje osoba, o której mowa w art. 28h.
4. Potwierdzeniem zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, są odpowiednio:
1) zawiadomienie pracodawcy, o którym mowa w art. 261 ż 3 Kodeksu postępowania karnego - w
przypadku okoliczności, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
2) wezwanie sądu do odbycia kary pozbawienia wolności albo aresztu - w przypadku okoliczności,
o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
3) zaświadczenie lekarskie, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pienię\nych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2005 r. Nr
31, poz. 267) - w przypadku okoliczności, o której mowa w ust. 1 pkt 4.
5. Wezwania, o których mowa w ust. 4 pkt 2, sąd przesyła przewodniczącemu rady.
6. Zastępca, pierwszy zastępca albo osoba, o której mowa w art. 28h, wykonuje zadania i kompetencje
wójta:
1) od dnia zatrzymania do dnia zwolnienia - w przypadku okoliczności, o której mowa w ust. 1 pkt 1,
2) od dnia wskazanego w wezwaniu do stawienia się w zakładzie karnym do dnia zwolnienia - w
przypadku okoliczności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
3) w okresie wskazanym w zaświadczeniu lekarskim - w przypadku okoliczności, o której mowa w
ust. 1 pkt 4
- jednak nie dłu\ej ni\ do dnia wygaśnięcia mandatu wójta.
7. W terminie 48 godzin od powzięcia wiadomości o zaistnieniu jednej z okoliczności, o których mowa w
ust. 1, przewodniczący rady pisemnie informuje wojewodę o zaistnieniu takiej okoliczności i:
1) przejęciu zadań i kompetencji wójta przez zastępcę albo pierwszego zastępcę albo
2) konieczności wyznaczenia osoby, o której mowa w art. 28h - w związku z przepisem ust. 2, albo
3) konieczności wyznaczenia osoby, o której mowa w art. 28 h - w związku z przepisem ust. 3.
Art. 28h. [Wyznaczenie zastępcy] [53] W przypadkach, o których mowa w art. 28g ust. 2 i 3, Prezes
Rady Ministrów, na wniosek wojewody przekazany niezwłocznie za pośrednictwem ministra właściwego
do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która przejmie wykonywanie zadań i kompetencji
wójta.
Art. 29. [Działanie po upływie kadencji] [54] 1. Po upływie kadencji wójta pełni on swoją funkcję do
czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta.
2. Po upływie kadencji wójta, zastępca wójta pełni swoje obowiązki do czasu objęcia obowiązków przez
nowo powołanego zastępcę wójta.
Art. 29a. [Ślubowanie] [55] 1. Objęcie obowiązków przez wójta następuje z chwilą zło\enia wobec rady
gminy ślubowania o następującej treści:
,,Obejmując urząd wójta (burmistrza, prezydenta) gminy (miasta), uroczyście ślubuję, \e dochowam
wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności
mieszkańców gminy (miasta).'' Ślubowanie mo\e być zło\one z dodaniem zdania: ,,Tak mi dopomó\
Bóg.''
2. W celu zło\enia przez wójta ślubowania przewodniczący rady zwołuje sesję rady na dzień
przypadający w ciągu 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów wójta. Przepisy art. 20 ust. 2a i 2b
stosuje się odpowiednio.
[56]
Art. 30. [Zadania wójta] 1. Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone
przepisami prawa.
2. Do zadań wójta nale\y w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie mieniem komunalnym,
4) wykonywanie bud\etu,
5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6) (skreślony)
3. W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.
Art. 31. [Zadania wójta] [57] Wójt kieruje bie\ącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
[58]
Art. 31a. [Ochrona przeciwpowodziowa] Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed
powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
[58]
Art. 31b. [Stan klęski \ywiołowej] 1. Je\eli w inny sposób nie mo\na usunąć bezpośredniego
niebezpieczeństwa dla \ycia ludzi lub dla mienia, wójt mo\e zarządzić ewakuację z obszarów
bezpośrednio zagro\onych.
2. W przypadku wprowadzenia stanu klęski \ywiołowej wójt działa na zasadach określonych w odrębnych
przepisach.
Art. 32. [59] (skreślony)
Art. 33. [Urząd gminy] [60] 1. Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez
wójta w drodze zarządzenia.
3. Kierownikiem urzędu jest wójt.
4. Wójt mo\e powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu zastępcy wójta lub
sekretarzowi gminy.
5. Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika słu\bowego w stosunku do pracowników urzędu
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
6. Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.
Art. 34. [61] (skreślony)
Art. 35. [Statut jednostek pomocniczych] [62] 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej
określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut mo\e przewidywać powołanie jednostki ni\szego rzędu w ramach jednostki pomocniczej.
3. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki
pomocniczej.
Art. 36. [Organy sołectwa] 1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a
wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
2. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród
nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
Art. 37. [Organy dzielnicy] [63] 1. Organem uchwałodawczym w dzielnicy (osiedlu) jest rada o liczbie
członków ustalonej według art. 17, nie więcej jednak ni\ 21.
2. Organem wykonawczym w dzielnicy (osiedlu) jest zarząd. Na czele zarządu stoi przewodniczący.
3. Przewodniczący zarządu korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
4. Statut osiedla mo\e ustalić, \e w osiedlu organem uchwałodawczym jest ogólne zebranie
mieszkańców. Ogólne zebranie wybiera zarząd osiedla; art. 36 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 37a. [Przewodniczący organu wykonawczego] Przewodniczący organu wykonawczego jednostki
pomocniczej mo\e uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez
prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest ka\dorazowo zobowiązany do
zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego
jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.
Art. 37b. [Diety i koszty podró\y] 1. Rada gminy mo\e ustanowić zasady, na jakich
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot
kosztów podró\y słu\bowej.
2. Rada gminy mo\e ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki
pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta lub zwrot
kosztów podró\y słu\bowej.
Art. 38. [Odrębności ustroju gmin] Odrębności ustroju gmin, które wykonują zadania o szczególnym
charakterze, określają właściwe ustawy. Dotyczy to w szczególności gmin uzdrowiskowych.
[64]
Art. 39. [Wydawanie decyzji administracyjnych] 1. Decyzje w indywidualnych sprawach z
zakresu administracji publicznej wydaje wójt, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Wójt mo\e upowa\nić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji
administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu wójta.
3. (skreślony)
4. Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy mo\e upowa\nić
równie\ organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w
art. 9 ust. 1.
5. Od decyzji wydanej przez wójta lub organ, o którym mowa w ust. 4, słu\y odwołanie do
samorządowego kolegium odwoławczego, chyba \e przepis szczególny stanowi inaczej.
Art. 39a. [Instrukcja kancelaryjna] Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, ustala instrukcję
kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
Rozdział 4. Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę
Art. 40. [Podstawy stanowienia prawa] 1. Na podstawie upowa\nień ustawowych gminie przysługuje
prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. Na podstawie niniejszej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:
1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad zarządu mieniem gminy,
4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń u\yteczności publicznej.
3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie
obowiązujących rada gminy mo\e wydawać przepisy porządkowe, je\eli jest to niezbędne dla ochrony
\ycia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny
wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.
Art. 41. [Organy stanowiące prawo] [65] 1. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie
uchwały.
2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe mo\e wydać wójt, w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbli\szej sesji rady gminy. Traci ono
moc w razie odmowy zatwierdzenia bądz nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbli\szej sesji rady.
4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia rada gminy
określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
5. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w
którym le\y gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.
Art. 42. [Ogłaszanie prawa] Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia
20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62, poz.
718 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
Rozdział 5. Mienie komunalne
Art. 43. [Pojęcie mienia komunalnego] Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe
nale\ące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym
przedsiębiorstw.
Art. 44. [Nabycie] Nabycie mienia komunalnego następuje:
1) na podstawie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym,
2) przez przekazanie gminie mienia w związku z utworzeniem lub zmianą granic gminy w trybie, o
którym mowa w art. 4; przekazanie mienia następuje w drodze porozumienia zainteresowanych
gmin, a w razie braku porozumienia - decyzją Prezesa Rady Ministrów, podjętą na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
3) w wyniku przekazania przez administrację rządową na zasadach określonych przez Radę
Ministrów w drodze rozporządzenia,
4) w wyniku własnej działalności gospodarczej,
5) przez inne czynności prawne,
6) w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
Art. 45. [Dysponowanie] 1. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i
sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych
przepisach prawa.
2. (skreślony)
Art. 46. [Oświadczenia woli] [66] 1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem
składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upowa\nienia zastępca wójta samodzielnie
albo wraz z inną upowa\nioną przez wójta osobą.
2. (skreślony)
3. Je\eli czynność prawna mo\e spowodować powstanie zobowiązań pienię\nych, do jej skuteczności
potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy (głównego księgowego bud\etu) lub osoby przez niego
upowa\nionej.
4. Skarbnik gminy (główny księgowy bud\etu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na
pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym radę gminy oraz regionalną izbę obrachunkową.
[67]
Art. 47. [Jednoosobowe działanie] 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy
nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego
przez wójta.
2. (skreślony)
Art. 48. [Zarządzanie mieniem sołeckim] 1. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia
komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego zródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala
równie\ zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie
przysługującego jej mienia.
1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do jednostki ni\szego rzędu, o której mowa w art. 35 ust. 2.
2. Rada gminy nie mo\e uszczuplić dotychczasowych praw sołectw do korzystania z mienia bez zgody
zebrania wiejskiego.
3. Wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom wsi prawa własności, u\ytkowania lub inne prawa
rzeczowe i majątkowe, zwane dalej mieniem gminnym, pozostają nienaruszone.
4. Do mienia gminnego mają zastosowanie, z zastrze\eniem ust. 3, przepisy dotyczące mienia
komunalnego.
Art. 49. [Wyłączenie odpowiedzialności] 1. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania
innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
2. W przypadku zniesienia lub podziału gminy odpowiedzialność za jej zobowiązania ponoszą solidarnie
gminy, które przejęły jej mienie.
Art. 50. [Szczególna staranność] Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem
komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z
przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.
Rozdział 6. Gminna gospodarka finansowa
Art. 51. [Samodzielność bud\etowa] 1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na
podstawie bud\etu gminy, zwanego dalej bud\etem.
2. Bud\et jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Statut gminy określa uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w
ramach bud\etu gminy.
Art. 52. [Przygotowanie bud\etu] [68] 1. Projekt bud\etu przygotowuje wójt.
1a. Bez zgody wójta rada gminy nie mo\e wprowadzić w projekcie bud\etu gminy zmian powodujących
zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie
planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia zródeł tych dochodów.
2. Projekt bud\etu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami wójt przedkłada radzie
gminy najpózniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok bud\etowy i przesyła projekt regionalnej izbie
obrachunkowej, celem zaopiniowania.
3. Bud\et jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok bud\etowy.
Art. 53. [Procedura uchwalenia] 1. Procedurę uchwalania bud\etu oraz rodzaje i szczegółowość
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa rada gminy.
2. Do czasu uchwalenia bud\etu przez radę gminy, jednak nie pózniej ni\ do 31 marca roku
bud\etowego, podstawą gospodarki bud\etowej jest projekt bud\etu przedło\ony radzie gminy.
3. W przypadku nieuchwalenia bud\etu w terminie, o którym mowa w ust. 2, regionalna izba
obrachunkowa ustala bud\et gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w
terminie do końca kwietnia roku bud\etowego. Do dnia ustalenia bud\etu przez regionalną izbę
obrachunkową podstawą gospodarki bud\etowej jest projekt bud\etu, o którym mowa w ust. 2.
Art. 54. [Dochody gminy] 1. Dochodami gminy są:
1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,
2) dochody z majątku gminy,
3) subwencja ogólna z bud\etu państwa.
2. Dochodami gminy mogą być:
1) (skreślony)
2) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,
3) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,
4) (skreślony)
5) spadki, zapisy i darowizny,
6) inne dochody.
Art. 55. [Subwencje] 1. Subwencje ogólne są ustalane dla gmin według zobiektywizowanych kryteriów,
które określa odrębna ustawa.
2. Minister Finansów[69] ustala, zgodnie z ust. 1, wysokość i rozdziela subwencje ogólne na rzecz ka\dej
gminy bezpośrednio z bud\etu państwa.
Art. 56. (skreślony)
Art. 57. [Wydatki bud\etu] W uchwale bud\etowej określa się zródła pokrycia niedoboru bud\etu,
je\eli planowane wydatki bud\etu przewy\szają planowane dochody.
[70]
Art. 58. [Uchwały o zobowiązaniach] 1. Uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące
zobowiązań finansowych wskazują zródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały rady gminy, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Art. 59. [Sposób wydatkowania] Dyspozycja środkami pienię\nymi gminy jest oddzielona od
kasowego jej wykonania.
Art. 60. [Odpowiedzialność zarządu] [71] 1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada
wójt.
2. Wójtowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale bud\etowej kwotach
wydatków, w ramach upowa\nień udzielonych przez radę gminy,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upowa\nień udzielonych przez radę gminy,
3) dokonywania wydatków bud\etowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w bud\ecie gminy,
5) dysponowania rezerwami bud\etu gminy,
6) blokowania środków bud\etowych, w przypadkach określonych ustawą.
Art. 61. [Jawność gospodarki] [72] 1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
2. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę bud\etową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym
dla aktów prawa miejscowego.
3. Wójt informuje mieszkańców gminy o zało\eniach projektu bud\etu, kierunkach polityki społecznej i
gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków bud\etowych.
Art. 62. [Kontrola] Kontrolę gospodarki finansowej gmin i związków sprawują regionalne izby
obrachunkowe.
Art. 63. [Odrębne uregulowania] Odrębne ustawy określą:
1) sposób powoływania, organizację i szczegółowe zasady działania regionalnych izb
obrachunkowych,
2) podatki, opłaty i wpływy uznane za dochody gminy,
3) ogólne zasady procedury bud\etowej i gospodarki finansowej w gminach,
4) warunki zaciągania po\yczek przez gminy.
Rozdział 7. Związki i porozumienia międzygminne
Art. 64. [Tworzenie] 1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć
związki międzygminne.
2. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.
3. Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem
zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.
4. Obowiązek utworzenia związku mo\e być nało\ony tylko w drodze ustawy, która określa zadania
związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.
5. Do związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.
Art. 65. [Osobowość prawna] 1. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną
odpowiedzialność.
2. Związek posiada osobowość prawną.
Art. 66. [Poinformowanie wojewody] Gmina informuje wojewodę o zamiarze przystąpienia do
związku.
Art. 67. [Statut] 1. Utworzenie związku wymaga przyjęcia jego statutu przez rady zainteresowanych
gmin bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.
2. Statut związku powinien określać:
1) nazwę i siedzibę związku,
2) uczestników i czas trwania związku,
3) zadania związku,
4) organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,
5) zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,
6) zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywania strat związku,
7) zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych,
8) zasady likwidacji związku,
9) inne zasady określające współdziałanie.
3. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
Art. 68. [Rejestr] 1. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.
2. Związek nabywa osobowość prawną po zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu.
3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób
prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków, uwzględniając
dokumentację niezbędną do wpisania związku do rejestru, dane podlegające wpisaniu oraz sposób
dokonywania zmian wpisów w rejestrze.
Art. 69. [Zgromadzenie] 1. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest zgromadzenie związku,
zwane dalej zgromadzeniem.
2. W zakresie zadań zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie
gminy.
3. Do zgromadzenia związku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy.
[73]
Art. 70. [Skład; reprezentowanie] 1. W skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin
uczestniczących w związku.
2. Na wniosek wójta rada gminy mo\e powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta
albo radnemu.
3. Statut mo\e przyznawać określonym gminom więcej ni\ jeden głos w zgromadzeniu. Dodatkowych
przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy.
Art. 71. [Podejmowanie uchwał] Uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością
głosów statutowej liczby członków zgromadzenia.
Art. 72. [Sprzeciw] 1. Członek zgromadzenia mo\e wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały
zgromadzenia w ciągu 7 dni od dnia jej podjęcia.
2. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
3. Sprzeciw nie mo\e być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do związków międzygminnych utworzonych na podstawie art. 64 ust.
4.
Art. 73. [Zarząd] [74] 1. Organem wykonawczym związku jest zarząd.
2. Zarząd związku jest powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego członków.
3. O ile statut tak stanowi, dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza członków zgromadzenia w
liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu związku.
4. (skreślony)
5. (skreślony)
Art. 73a. [Odesłanie] 1. Do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio
przepisy o gospodarce finansowej gmin.
2. Plan finansowy związku uchwala zgromadzenie związku.
Art. 74. [Zakres porozumienia] 1. Gminy mogą zawierać porozumienia międzygminne w sprawie
powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.
2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych
gmin, związane z powierzonymi jej zadaniami, a gminy te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji
powierzonego zadania.
Art. 75. (skreślony)
Rozdział 8. (skreślony)
Art. 76. (skreślony)
Art. 77. (skreślony)
Art. 78. (skreślony)
Art. 79. (skreślony)
Art. 80. (skreślony)
Art. 81. (skreślony)
Art. 82. (skreślony)
Art. 83. (skreślony)
Rozdział 9. Stowarzyszenia gmin
Art. 84. [Zadania; powstanie; działalność] 1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz
obrony wspólnych interesów, gminy mogą tworzyć stowarzyszenia, w tym równie\ z powiatami i
województwami.
2. Organizację, zadania oraz tryb pracy stowarzyszenia określa jego statut.
3. Do stowarzyszeń gmin stosuje się odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach, z tym \e dla
zało\enia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej 3 zało\ycieli.
Art. 84a. [Przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń] Zasady przystępowania gminy do
międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Rozdział 10. Nadzór nad działalnością gminną
Art. 85. [Kryteria] Nadzór nad działalnością gminną sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności
z prawem.
Art. 86. [Organy] Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw
finansowych - regionalna izba obrachunkowa.
Art. 87. [Zakres] Organy nadzoru mogą wkraczać w działalność gminną tylko w przypadkach
określonych ustawami.
Art. 88. [Uprawnienia] Organy nadzoru mają prawo \ądania informacji i danych, dotyczących
organizacji i funkcjonowania gminy, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień
nadzorczych.
Art. 89. [Zale\ność rozstrzygnięcia] 1. Je\eli prawo uzale\nia wa\ność rozstrzygnięcia organu gminy
od jego zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, zajęcie stanowiska przez ten
organ powinno nastąpić nie pózniej ni\ w ciągu 14 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia lub jego
projektu, z zastrze\eniem ust. 1a.
1a. Termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 30 dni, je\eli zatwierdzenie, uzgodnienie lub zaopiniowanie
wymagane jest od organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.
2. Je\eli organ, o którym mowa w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uwa\a
się za przyjęte w brzmieniu przedło\onym przez gminę, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 1 a.
3. Do zatwierdzania, uzgadniania lub opiniowania przez organy gminy rozstrzygnięć innych organów
przepisy ust. 1, 1a i 2 stosuje się odpowiednio.
Art. 90. [Przedło\enie uchwały] [75] 1. Wójt obowiązany jest do przedło\enia wojewodzie uchwał rady
gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt przekazuje w
ciągu 2 dni od ich ustanowienia.
2. Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej, na zasadach określonych w ust. 1, uchwałę
bud\etową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenia wójta objęte
zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej.
[76]
Art. 91. [Niewa\ność uchwały; tryb] 1. Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z
prawem są niewa\ne. O niewa\ności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ
nadzoru w terminie nie dłu\szym ni\ 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia, w trybie
określonym w art. 90.
2. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia niewa\ności uchwały lub
zarządzenia albo w toku tego postępowania, mo\e wstrzymać ich wykonanie.
2a. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskar\eniu rozstrzygnięcia
nadzorczego do sądu administracyjnego.
3. Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o
dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
4. W przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza niewa\ności uchwały lub
zarządzenia, ograniczając się do wskazania, i\ uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa.
5. Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.
[77]
Art. 92. [Wstrzymanie bud\etu] 1. Stwierdzenie przez organ nadzoru niewa\ności uchwały lub
zarządzenia organu gminy wstrzymuje ich wykonanie z mocy prawa w zakresie objętym stwierdzeniem
niewa\ności, z dniem doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do uchwały lub zarządzenia o zaskar\eniu rozstrzygnięcia nadzorczego
do sądu administracyjnego.
Art. 92a. [Rozprawa] W przypadku zło\enia przez organ gminy skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze,
sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie pózniej ni\ w ciągu 30 dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Art. 93. [Zaskar\enie] [78] 1. Po upływie terminu wskazanego w art. 91 ust. 1 organ nadzoru nie mo\e
we własnym zakresie stwierdzić niewa\ności uchwały lub zarządzenia organu gminy. W tym przypadku
organ nadzoru mo\e zaskar\yć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wydanie postanowienia o wstrzymaniu wykonania uchwały lub
zarządzenia nale\y do sądu.
[79]
Art. 94. [Niezgodność z prawem] 1. Nie stwierdza się niewa\ności uchwały lub zarządzenia
organu gminy po upływie jednego roku od dnia ich podjęcia, chyba \e uchybiono obowiązkowi
przedło\enia uchwały lub zarządzenia w terminie określonym w art. 90 ust. 1, albo je\eli są one aktem
prawa miejscowego.
2. Je\eli nie stwierdzono niewa\ności uchwały lub zarządzenia z powodu upływu terminu określonego w
ust. 1, a istnieją przestanki stwierdzenia niewa\ności, sąd administracyjny orzeka o ich niezgodności z
prawem. Uchwała lub zarządzenie tracą moc prawną z dniem orzeczenia o ich niezgodności z prawem.
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego co do skutków takiego orzeczenia stosuje się
odpowiednio.
Art. 95. (skreślony)
Art. 96. [Rozwiązanie rady] [80] 1. W razie powtarzającego się naruszenia przez radę gminy Konstytucji
lub ustaw, Sejm, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, mo\e w drodze uchwały rozwiązać radę gminy. W
przypadku rozwiązania rady gminy Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru rady gminy pełni jej funkcję.
2. Je\eli powtarzającego się naruszenia Konstytucji lub ustaw dopuszcza się wójt, wojewoda wzywa
wójta do zaprzestania naruszeń, a je\eli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do
Prezesa Rady Ministrów o odwołanie wójta. W przypadku odwołania wójta Prezes Rady Ministrów, na
wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza osobę, która do czasu wyboru
wójta pełni jego funkcję.
[81]
Art. 97. [Zawieszenie organów gminy] 1. W razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i
przedłu\ającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes
Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, mo\e zawiesić organy
gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłu\ej jednak ni\ do wyboru rady oraz
wójta na kolejną kadencję.
2. Ustanowienie zarządu komisarycznego mo\e nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów
organom gminy i wezwaniu ich do niezwłocznego przedło\enia programu poprawy sytuacji gminy.
3. Komisarza rządowego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, zgłoszony za
pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
4. Komisarz rządowy przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji organów gminy z dniem powołania.
[82]
Art. 98. [Zaskar\enie] 1. Rozstrzygnięcia organu nadzorczego dotyczące gminy, w tym
rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 96 ust. 2 i art. 97 ust. 1, a tak\e stanowisko zajęte w trybie art. 89,
podlegają zaskar\eniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od
dnia ich doręczenia.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozstrzygnięć dotyczących organów związków i porozumień
międzygminnych.
3. Do zło\enia skargi uprawniona jest gmina lub związek międzygminny, których interes prawny,
uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub
zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie
nadzorcze.
3a. Do zło\enia skargi na rozstrzygnięcie organu nadzorczego, dotyczące uchwały rady gminy,
doręczone po upływie kadencji rady, uprawniona jest rada gminy następnej kadencji w terminie 30 dni od
dnia wyboru przewodniczącego rady.
4. Do postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy o
zaskar\aniu do sądu administracyjnego decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej.
5. Rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne z upływem terminu do wniesienia skargi bądz z datą
oddalenia lub odrzucenia skargi przez sąd.
[83]
Art. 98a. [Zarządzenie zastępcze] 1. Je\eli właściwy organ gminy, wbrew obowiązkowi
wynikającemu z przepisów art. 190 ust. 2 i 6 i art. 194 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 24b ust. 6, art.
26 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta
miasta (Dz.U. Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 214, poz. 1806) oraz art. 5 ust. 2 i 3 ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje
publiczne, w zakresie dotyczącym odpowiednio wygaśnięcia mandatu radnego, obsadzenia mandatu
radnego, wygaśnięcia mandatu wójta, odwołania ze stanowiska albo rozwiązania umowy o pracę z
zastępcą wójta, sekretarzem gminy, skarbnikiem gminy, kierownikiem jednostki organizacyjnej gminy i
osobą zarządzającą lub członkiem organu zarządzającego gminną osobą prawną, nie podejmuje uchwały,
nie odwołuje ze stanowiska lub nie rozwiązuje umowy o pracę, wojewoda wzywa organ gminy do podjęcia
odpowiedniego aktu w terminie 30 dni.
2. W razie bezskutecznego upływu terminu określonego w ust. 1, wojewoda, po powiadomieniu ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wydaje zarządzenie zastępcze.
3.[84] Przepis art. 98 stosuje się odpowiednio, z tym \e uprawniona do zło\enia skargi jest równie\ osoba,
której interesu prawnego lub uprawnienia dotyczy zarządzenie zastępcze.
Art. 99. [Sejmiki; związki; porozumienia] 1. (skreślony)
1a. Przepisy o nadzorze nad gminami stosuje się odpowiednio do związków i porozumień
międzygminnych.
2. W sprawach związków i porozumień międzygminnych, wykraczających poza granice województwa,
organy nadzorcze działają w zakresie swojej właściwości miejscowej i za pośrednictwem organów
nadzorczych właściwych ze względu na siedzibę władz związku lub porozumienia, chyba \e statut
związku lub porozumienie przekazuje uprawnienia nadzorcze Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 100. [Zwolnienie od opłat] Postępowanie sądowe, o którym mowa w artykułach poprzedzających,
jest wolne od opłat sądowych.
Art. 101. [Zaskar\enie uchwały] 1.[85] Ka\dy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone
uchwałą lub zarządzeniem podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej,
mo\e - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskar\yć uchwałę lub zarządzenie do
sądu administracyjnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, je\eli w sprawie orzekał ju\ sąd administracyjny i skargę oddalił.
2a.[86] Skargę na uchwałę lub zarządzenie, o których mowa w ust. 1, mo\na wnieść do sądu
administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy, którzy na to wyra\ą
pisemną zgodę.
3. W sprawie wezwania do usunięcia naruszenia stosuje się przepisy o terminach załatwiania spraw w
postępowaniu administracyjnym.
4. W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 94.
Art. 101a. [Rozwinięcie] 1. Przepisy art. 101 stosuje się odpowiednio, gdy organ gminy nie wykonuje
czynności nakazanych prawem albo przez podejmowane czynności prawne lub faktyczne narusza prawa
osób trzecich.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sąd administracyjny mo\e nakazać organowi nadzoru
wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skar\ącego, na koszt i ryzyko gminy.
Art. 102. [Ograniczenie; właściwość] Przepisów rozdziału niniejszego nie stosuje się do decyzji
indywidualnych w sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawanych przez organy gmin, ich
związków lub samorządowe kolegia odwoławcze. Kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór
pozainstancyjny i kontrolę sprawowaną przez sąd określają przepisy odrębne.
[87]
Art. 102a. [Wyłączenie] W sprawach, o których mowa w niniejszym rozdziale, nie stosuje się
przepisów art. 52 ż 3 i 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270).
Rozdział 11. Przepis końcowy
Art. 103. [Wejście w \ycie] Ustawa wchodzi w \ycie w terminie i na zasadach określonych ustawą -
Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym[88] , z wyjątkiem art. 5 ust. 4 i art. 17, które
wchodzą w \ycie z dniem ogłoszenia.[89]


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Ustawa o samorządzie gminnym 2
ustawa o samorzadzie gminnym
Ustawa o samorządzie gminnym
USTAWA O SAMORZĄDZIE GMINNYM 1pdf
Ustawa o samorządzie gminnym
ustawa o samorządzie gminnym
Ustawa o samorządzie pielegniarki i położnej
Ustawa o samorządzie pielęgniarek i położnych
ustawa o samorządzie wojewódzkim
USTAWA O SAMORZĄDZIE POWIATOWYM
039 Ustawa o samorzadzie pielegniarek i po oznych
ustawa o samorzadzie wojewodztwa

więcej podobnych podstron