Cechy Transp Kw B R


ZAACZONE MATERIAAY S WYACZNIE DLA CELÓW DYDAKTYKI.
TYLKO DLA GRUP, Z KTÓRYMI MAM WYKAADY
NIE WOLNO ICH POWIELAĆ ANI ROZPOWSZECHNIAĆ!!! Jerzy Kwaśnikowski
Cechy ró\nych gałęzi transportu ładunków
Główne kryteria oceny:
czy mo\liwe są przewozy masowe,
jaka jest dostępność do transportu (sieć, punkty początku i końca
przewozu),
czy istnieje potrzeba dowozu inną gałęzią transportu,
czy gałąz transportu dysponuje wyspecjalizowanym taborem,
czy taryfy przewozowe są:
niskie,
wysokie,
czy są opusty odległościowe i masowe taryf (degresja kosztów
jednostkowych):
du\e,
średnie,
\adne,
czy czas transportu jest:
krótki,
średni,
długi,
czy przewozy są:
punktualne,
regularne,
powtarzalne,
czy przewozy są bezpieczne pod względem:
uszkodzenia ładunku podczas przewozu,
kradzie\y,
wypadkowości,
czy pojazdy zanieczyszczają środowisko naturalne:
mało,
średnio,
mocno.
Opracowanie J.K., wg ró\nych zródeł.
Oferowane korzyści i ograniczenia zastosowania
Gałąz
Zdolność do przewozów masowych.
Relatywnie niskie stawki przewozowe przy dostawach na
średnie i du\e odległości wynikające z silnej regresji kosztów
Transport
jednostkowych.
kolejowy
Stosunkowo rozległa sieć połączeń kolejowych dobrze
dostosowana do lokalizacji głównych rynków zaopatrzenia
i dystrybucji.
Du\a dostępność przestrzenna wynikająca ze znacznej
gęstości sieci dróg i punktów transportowych.
Korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu, będąca
efektem wysokiej niezawodności przewozów kolejowych oraz
regularności, częstotliwości i rytmiczności oferowanych
połączeń.
Specjalistyczny tabor przystosowany do przewozu ładunków
o zró\nicowanej podatności transportowej.
Mo\liwość dowozu do przewozników innych gałęzi transportu
Relatywnie ni\sze bezpieczeństwo przewozu ładunków
wra\liwych na wstrząsy i przeładunki oraz du\e
niebezpieczeństwo kradzie\y.
Ekologicznie (zu\ycie energii) nienajgorszy (ok. 700 kJ/1tkm)
Najlepsza dostępność przestrzenna wynikająca z największej
spośród wszystkich gałęzi transportu gęstości i spójności sieci.
Najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia
Transport
rynków zaopatrzenia i zbytu.
samocho-
Bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu,
dowy
będąca efektem stosunkowo du\ej szybkości eksploatacyjnej
oraz najkorzystniejszej dostępności w czasie.
Specjalistyczny tabor przystosowany do przewozu ładunków
o zró\nicowanej podatności transportowej.
Najlepsze mo\liwości dowozu do przewozników innych gałęzi
transportu.
Stosunkowo wysokie koszty przemieszczania wynikające ze
słabej degresji kosztów jednostkowych.
Ekologicznie (zu\ycie energii) jeden z najgorszych
(ok. 2 800 kJ / 1 tkm)
Zdolność do masowych przewozów ładunków o najszerszym
wachlarzu podatności transportowej.
Transport
Światowy zasięg obsługiwanych szlaków przewozowych.
morski
Najkorzystniejsze ceny przewozu na du\ych odległościach
będące efektem najsilniejszej degresji kosztów jednostkowych.
Niewielka prędkość eksploatacyjna statków oraz relatywnie
niska częstotliwość i punktualność połączeń morskich.
Relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wra\liwych
na wilgoć, dłu\ej trwający czas dostaw czy przeładunki.
Konieczność wykorzystywania usług dowozowo-przywozowych
w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenna
portów morskich.
Ekologicznie (zu\. energii) najkorzystniejszy (ok. 420 kJ / 1 tkm)
Zdolność do masowych przewozów ładunków o niskiej
wartości.
Niskie ceny przewozowe wynikające z du\ej degresji kosztów
Transport
jednostkowych przy przewozach du\ych partii ładunków na
wodny
du\e i średnie odległości.
śródlądowy
Długi czas dostawy będący efektem małej szybkości
eksploatacyjnej i du\ej nieregularności przewozów w wyniku
uzale\nienia od warunków pogodowych i klimatycznych.
Słaba dostępność przestrzenna związana z niedostosowaniem
sieci dróg wodnych do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia
i zbytu.
Relatywnie niskie bezpieczeństwo ładunków wra\liwych na
wilgoć, dłu\ej trwający czas dostaw czy przeładunki.
Ekologicznie (zu\. energii) najkorzystniejszy (ok. 420 kJ/ 1tkm)
Zdolność do masowego przemieszczania produktów płynnych
i gazowych.
Transport
Niskie koszty przemieszczania.
przesyłowy
Bardzo korzystna oferta z punktu widzenia czasu transportu
będącą efektem ogromnej przepustowości rurociągów
i gazociągów oraz du\ej niezawodności dostaw.
Słaba dostępność przestrzenna będąca efektem stosunkowo
rzadkiej oraz niespójnej sieci rurociągów i gazociągów.
Ekologicznie (zu\ycie energii) bardzo korzystny (b.d.)
Zdolność do przewozu relatywnie niewielkich partii produktów
o specyficznej podatności naturalnej, technicznej
i ekonomicznej.
Najkorzystniejsza oferta czasowa, szczególnie na trasach
dłu\szych, wynikającą z największej oferowanej prędkości
eksploatacyjnej oraz du\ego i wcią\ rosnącego stopnia
dostępności transportu lotniczego w czasie oraz jego
niezawodności.
Bardzo wysokie bezpieczeństwo przemieszczania ładunków,
szczególnie produktów wra\liwych na czas przewozu, wilgoć
czy wstrząsy.
Konieczność wykorzystywania usług dowozowo-przywozowych
w związku ze stosunkowo niską dostępnością przestrzenna
Transport portów lotniczych.
lotniczy
Wysokie koszty przemieszczania przy bardzo du\ej degresji
kosztów jednostkowych na dalszych odległościach.
Ekologicznie (zu\ycie energii) najgorszy (ok. 15 000 kJ / 1 tkm)
Mo\liwość zaproponowania kombinowanej oferty przewozowej
łączącej immanentne korzyści ro\nych gałęzi transportu.
Transport
Mo\liwość obni\enia kosztów przemieszczania przy
kombino-
zachowaniu wymaganego profilu jakościowego usługi
wany
przewozowej.
Mo\liwość zredukowania szkód i strat oraz prac
manipulacyjnych i składowania poprzez zastosowanie
kontenerów i palet.
Zwiększenie elastyczności dostaw poprzez zaoferowanie
lepszej dostępności czasowej i przestrzennej usług większej
liczbie klientów
Ekologicznie (zu\ycie energii) korzystny, zale\nie od udziału
poszczególnych środków transportu.)
Bariera odległościowa szynowo-drogowego
Tabela  wg Beier-Rutkowski. Logistyka. Wyd. SGH Warszawa, 2009
Obcią\enia środowiska związane z transportem
Transport wią\e się z obcią\eniami środowiska, powodowanymi
głównie zu\yciem energii, hałasem oraz zanieczyszczaniem
powietrza i wody. Obcią\enia te są jednak bardzo' ró\ne w
zale\ności od rodzaju transportu. Poni\ej zestawiono dane
dotyczące wartości wybranych obcią\eń środowiska naturalnego,
spowodowanych przewozem 1 tony ładunku na odległość 1
kilometra ró\nymi środkami transportu.
Rodzaj obcią\enia Gałąz transportu
środowiska Wodny Kolejowy Drogow Powietrzn
Zu\ycie energii w
423,00 677,00 2890,00 15839,00
KJ/tkm
Emisje do atmosferyw g/tkm
- dwutlenku węgla 30,00 41,00 207,00 1206,00
- węglowodorów 0,04 0,06 0,30 2,00
- tlenku azotu 0,40 0,20 3,60 5,50
- tlenku węgla 0.12 0,05 2.40 1.40
zródło:Lloyd' s Shipping Economist nr 11/1994
Z danych zestawionych w tabeli wynika wyraznie, \e
najkorzystniejszy dla środowiska naturalnego - ze względu na
zu\ycie energii i emisję szkodliwych gazów - jest transport wodny,
na drugim miejscu - kolejowy, na trzecim - drogowy, a
zdecydowanie na ostatnim - powietrzny.
Ró\nice są bardzo wyrazne, np. na przewiezienie 1 tony
ładunku na odległość 1 kilometra zu\ywa się w transporcie
drogowym przeszło czterokrotnie więcej energii ni\ w transporcie
kolejowym. Emisja szkodliwych gazów do atmosfery jest te\ w
transporcie drogowym przeszło pięciokrotnie większa.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Transport w ujęciu gałęziowym, cechy, środki transportu
AGH Sed 4 sed transport & deposition EN ver2 HANDOUT
Kw 1 (2)
Fs 1 (tusługa za transport)
[W] Badania Operacyjne Zagadnienia transportowe (2009 04 19)
TRiBO Transport 02
6 6 Zagadnienie transportowe algorytm transportowy przykład 2
ABC UE Wspólna polityka transportowa Unii Europejskiej (2002)
mk wyklady transport sem 1
GW CW03 A Transport
transportu drogowego Karta pracy
kw spis
transporter 5 00 00 000
W12 zad transp
Cechy charakterystyczne stosunkow administracyjnoprawnych
CECHY FAŁSZYWYCH OBJAWIEŃ

więcej podobnych podstron