badanie silnika klatkowego i silnika pierścieniowego (Politechnika Warszawska)


Zespół Dydaktyczno-Naukowy Napędów i Sterowania
Instytut Maszyn Roboczych Ciężkich
Laboratorium Elektrotechniki i Elektroniki
Ćwiczenie M2
BADANIE MASZYN INDUKCYJNYCH:
Silnika klatkowego i silnika pierścieniowego
Data wykonania ćwiczenia..................................................................
Data oddania sprawozdania.................................................................
Data i ocena z zaliczenia sprawozdania ...............................................
Zespół wykonujący ćwiczenie:
Nazwisko i imię ocena dop. do ćw. ocena końcowa
1. ............................................................. ...................... ..................
2. ............................................................. ...................... ...................
3. ............................................................. ...................... ..................
4. ............................................................. ...................... ..................
5. ............................................................. ...................... ..................
6. ............................................................. ...................... ..................
7. ............................................................. ...................... ..................
8. ............................................................. ...................... ..................
9. ............................................................. ...................... ..................
10. ............................................................. ...................... ..................
Wydział SiMR PW
Rok ak. 200../200..
Semestr...............
Grupa.................
Warszawa 2003r.
SPIS TREÅšCI
1. WIADOMOÅšCI TEORETYCZNE
1.1. Budowa silników indukcyjnych 3
1.2. Zasada działania trójfazowego silnika indukcyjnego 4
1.3. Moment obrotowy silnika indukcyjnego i jego charakterystyki w różnych
warunkach pracy 8
1.4. Rozruch silników indukcyjnych 10
1.4.1. Rozruch bezpośredni silnika klatkowego 11
1.4.2. Rozruch silnika klatkowego przy zastosowaniu przełącznika gwiazda
trójkąt 11
1.4.3. Sposoby rozruchu silników budowy pierścieniowej 13
1.5. Regulacja prędkości obrotowej silników indukcyjnych 14
1.5.1. Regulacja prędkości obrotowej silnika klatkowego 14
1.5.2. Regulacja prędkości obrotowej silników indukcyjnych budowy
pierścieniowej 16
2. POMIARY
2.1. Wyznaczanie charakterystyk obciążenia silnika klatkowego 18
2.2. Wyznaczanie charakterystyk obciążenia silnika pierścieniowego 20
2
CEL ĆWICZENIA
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z zasadą działania, sposobami rozruchu oraz
regulacji prędkości obrotowej klatkowych i pierścieniowych trójfazowych silników
indukcyjnych (asynchronicznych).
2. WIADOMOÅšCI TEORETYCZNE
2.1. Budowa silników indukcyjnych
Budowę silnika indukcyjnego pokazuje rys.1. Część nieruchoma (stojan) ma kształt
wydrążonego wewnątrz walca. W wewnętrznej przestrzeni stojana znajduje się część wirująca
maszyny zwana wirnikiem, również w kształcie walca. Obwód magnetyczny stojana i wirnika
jest wykonany w postaci rdzenia z blachy stalowej z dodatkiem krzemu, zwykle o grubości
0.5 mm; wirniki dużych maszyn indukcyjnych są wykonane z blach o grubości od 1 do 2 mm.
Szczelina powietrzna między stojanem i wirnikiem ma w maszynach małej mocy wymiar od
0.1 do 0.5 mm, w dużych (powyżej 20 kW) od 1 do 3 mm. Na wewnętrznej stronie rdzenia
stojana i zewnętrznej stronie rdzenia wirnika wykonane są na całej długości specjalne rowki
zwane żłobkami, w których umieszczone są uzwojenia. Elementy obwodu magnetycznego
między żłobkami noszą nazwę zębów.
Najczęściej stosowane są
silniki indukcyjne trójfazowe. Silnik
taki posiada trójfazowe uzwojenie
stojana. Fazy uzwojenia w czasie
pracy są połączone w gwiazdę lub w
trójkąt. W małych silnikach stosuje
siÄ™ niekiedy jednofazowe lub
dwufazowe uzwojenie stojana.
Uzwojenie stojana wykonane jest
z drutu izolowanego. Uzwojenie
wirnika silnika indukcyjnego może
być wykonane, podobnie jak stojana,
z drutu izolowanego lub może mieć
kształt nieizolowanych prętów,
umieszczonych w żłobkach
i połączonych ze sobą po obu stronach
wirnika.
Rys. 1. Schemat obwodów magnetycznych
stojana i wirnika silnika asynchronicznego
3
1
5
1
2
2
4
3
3
Rys.2. Schemat obwodów elektrycznych silników indukcyjnych
a) silnika pierścieniowego: 1  uzwojenie stojana, 2  uzwojenie wirnika
3- pierścienie ślizgowe, 4  szczotki, 5  rezystancje przyłączone do obwodu wirnika
b) silnika klatkowego: 1- uzwojenie stojana, 2  pręty uzwojenia wirnika, 3  pierścień
zwierający pręty uzwojenia
Do obwodu uzwojenia wirnika można przyłączyć dodatkowe elementy zwiększające
rezystancję każdej fazy. Do tego służą umieszczone na wale wirnika pierścienie ślizgowe, do
których przylegają szczotki, połączone z dodatkowymi zewnętrznymi elementami. Taką
zmianÄ™ rezystancji obwodu elektrycznego wirnika stosuje siÄ™ w celu przeprowadzenia
rozruchu, regulacji prędkości lub hamowania silnika. Ze względu na to, że
charakterystycznym elementem omawianego typu silnika są pierścienie ślizgowe, nazywa się
go silnikiem indukcyjnym pierścieniowym. Schemat obwodów elektrycznych silnika
pierścieniowego z dodatkowymi elementami rezystancyjnymi ilustruje rys. 2a.
Jeżeli obwód elektryczny jest wykonany z nieizolowych prętów, to pręty te połączone
po obu stronach wirnika pierścieniami zwierającymi. Tym samym obwód wirnika jest zawsze
zwarty a zatem żadnych dodatkowych elementów przyłączać do niego nie można. Silnik taki
nosi nazwę silnika indukcyjnego zwartego, nazywany bywa też klatkowym ze względu na to,
że pręty wirnika połączone pierścieniami tworzą  klatkę (rys.2b poz.2 i 3).
1.2. Zasada działania trójfazowego silnika indukcyjnego
Po przyłączeniu do sieci, w trzech nieruchomych cewkach (fazach) stojana,
przesuniętych o 1200, płyną prądy fazowe sinusoidalne o wartości chwilowej iR, iS, iT,
przesunięte względem siebie o 1/3 okresu, co można wyrazić wzorami:
iR = Im sinÉt,
2Ä„
iS = Im sin(Ét - ),
3
Ä„
4
= É
iT Im sin( t - ).
3
4
Rys.3. Przebiegi prądów w trzech fazach uzwojenia stojana
Przebiegi tych prądów w czasie przedstawiono graficznie na rys 3. Prądy te
wytwarzają strumienie magnetyczne ĆR, ĆS, ĆT, których kierunki są zgodne z osiami cewek
Pomijając nieliniowość spowodowana nasyceniem można przyjąć, że zmieniają się one
w czasie sinusoidalnie wraz z prądami fazowymi iR, iS, iT, które je wytwarzają, czyli:
ĆR = Ćm É
sin t,
2Ä„
ĆS = Ćm sin(Ét - ),
3
4Ä„
ĆT = Ćm sin(Ét - ),
3
gdzie: Ćm  wartość maksymalna strumienia jednej cewki.
W przestrzeni strumienie te zajmują położenie niezmienne w stosunku do
nieruchomych cewek i są względem siebie przesunięte o kąt 1200. Dają one w każdej chwili
strumień wypadkowy Ć. Równy rsumie geometrycznej strumieni składowych, czyli:
r r r
Ć = ĆR + ĆS + ĆT
Matematycznie można dowieść, że
strumień wypadkowy ma stałą wartość, tzn.
niezależną od czasu i wiruje w przestrzeni ze
stałą prędkością kątowa, zależną od
częstotliwości prądu i liczby par biegunów
maszyny. Wartość strumienia wypadkowego
można określić dla dowolnej chwili czasu
sumując strumienie składowe. Np. dla chwili,
gdy w jednej z cewek (R) wartość chwilowa
prądu osiągnie wartość maksymalna iR=Im, w
pozostałych dwóch cewkach będzie ona miała
wartość iR=iS=-Im/2 (patrz rys.3.). Przyjmując,
że strumienie są proporcjonalne do prądów
i uwzględniają ich przesunięcia w przestrzeni,
otrzymamy dodajÄ…c ich wektory zgodnie
Rys. 4. Sumowanie wektorów strumieni
z rys. 4.:
składowych
5
Ćm Ćm 3
Ć = Ćm + cos600 + cos600 = Ćm
2 2 2
A zatem strumień wypadkowy Ć jest równy 1,5 krotnej wartości strumienia
maksymalnego, wytwarzanego przez jedna cewkÄ™ stojana.
Rys.5. Linie sił wypadkowego strumienia magnetycznego Ć dla chwili a) t=0, b) t=T/6,
c) t=T/3
Na rysunku 5a przedstawiono przepływ prądów dla chwili t=0 na wykresie
przebiegów prądu w trzech fazach uzwojenia stojana (rys.3.). Płynące w uzwojeniu prądy
wytwarzają pole magnetyczne o liniach sił pokazanych na rysunku. Pole to można
przedstawić za pomocą wektora strumienia Ć skierowanego pionowo w dół dla chwili czasu
t=0. Dla czasu t=1/T wektor strumienia magnetycznego obrócił się o 600, tj o 1/6 pełnego
obrotu (rys. 5b), zaś dla czasu t=T/3 wektor Ć przekręca się o 1200 , czyli o 1/3 pełnego
obrotu (rys. 5c). W ten sposób w maszynie o jednej parze biegunów w ciągu jednego okresu T
pole magnetyczne wykonuje obrót o kąt 2Ą, a zatem ilość obrotów na sekundę jest liczbowo
równa czÄ™stotliwoÅ›ci prÄ…du, a prÄ™dkość kÄ…towa wirowania pola  pulsacji prÄ…du É=2Ä„f.
Prędkość tę nazywany prędkością synchroniczna pola wirującego.
Prąd trójfazowy o częstotliwości f1 płynący w trójfazowym uzwojeniu stojana o p
parach biegunów wytwarza pole magnetyczne wirujące względem stojana z prędkością
synchroniczna n1:
60 f1
n1 = (1)
p
Pole wirujące przecina uzwojenie stojana z częstotliwością f1 i indukuje w nim
przeciwnie skierowaną do przyłożonego napięcia siłę elektromotoryczną E1 określonej
wzorem:
E1 = 4,44 f1z1kq1Ć, (2)
gdzie:
z1  liczba zwojów jednej fazy stojana,
kq1- współczynnik uzwojenia stojana,
Ć - strumień magnetyczny.
Siła elektromotoryczna E1 różni się od napięcia zasilającego o wielkość spadku
napięcia na impedancji uzwojenia stojana.
Jednocześnie w przecinanym przez strumień wirującego pola magnetycznego
zwojeniu nieruchomego wirnika, indukuje się siła elektromotoryczna E2 określona wzorem:
E2 = 4,44 f1z2kq2Ć, (3)
6
Gdzie:
z2  liczba zwojów jednej fazy wirnika,
kq2- współczynnik uzwojenia wirnika.
W zamkniętym uzwojeniu wirnika pod wpływem sem E2 popłynie prąd.
Na skutek wzajemnego oddziaływania wirującego strumienia magnetycznego stojana
i prądu wirnika powstaje siła działająca na poszczególne pręty uzwojenia wirnika starająca się
przesunąć to uzwojenie (wirnik) w kierunku ruchu pola wirującego. W tych warunkach
powstaje moment obrotowy. Wirnik rusza i obraca się z prędkością n < n1, ponieważ
indukowanie się siły elektromotorycznej w wirniku możliwe jest tylko przy występowaniu
prędkości względnej uzwojenia wirnika względem pola wirującego.
Częstotliwość f2 z jaką pole wirujące przecina uzwojenie obracającego się wirnika
wyrazi siÄ™ wzorem:
(4)
gdzie:
(n1  n)  prędkość obrotowa względem wirnika.
Wyrażenie (n1  n)/n1 nazywa się poślizgiem s
(5)
lub
(6)
Po przekształceniu wzoru (5) można otrzymać wzór na prędkość obrotową wirnika:
(7)
Ze wzoru (4) wynika, że
(8)
stÄ…d
(9)
Siła elektromotoryczna E2S indukowana w uzwojeniu wirującego wirnika wyraża się
wówczas wzorem:
7
(10)
lub
stÄ…d
(11)
Pod wpływem siły elektromotorycznej E2S w wirniku płynie prąd o częstotliwości f2.
Prąd ten wytworzy pole magnetyczne wirujące z prędkością obrotową synchroniczną n2
względem obracającego się wirnika silnika:
(12)
Ostatecznie pole magnetyczne wirnika wiruje względem wirującego pola
magnetycznego stojana z prędkością równą sumie n2 + n.
Ze wzoru (12) wynika
n2 + n = n1 (13)
Znaczy to, że niezależnie od prędkości obrotowej silnika pole magnetyczne wiruje
w przestrzeni z taką samą prędkością jak wirujące pole magnetyczne stojana. W rezultacie
obydwa te pola tworzą wypadkowe pole magnetyczne wirujące w przestrzeni z prędkością
obrotową n1, podczas gdy wirnik obraca się z prędkością n.
1.3. Moment obrotowy silnika indukcyjnego i jego charakterystyki w różnych
warunkach pracy
Moc czynna P przeniesiona za pomocÄ… pola wirujÄ…cego z obwodu stojana do obwodu
elektrycznego wirnika wyraża się wzorem:
(14)
gdzie:
E2  Sem indukowana w jednej fazie uzwojenia nieruchomego wirnika,
I2  prąd płynący w wirniku,
È2  kÄ…t przesuniÄ™cia fazowego miedzy I2 i E2
Moc P można wyrazić znanym z mechaniki wzorem:
(15)
gdzie:
M  moment obrotowy jaki wywiera na wirnik wirujÄ…ce pole magnetyczne,
É1  prÄ™dkość kÄ…towa pola wirujÄ…cego,
n1  prędkość obrotowa synchronicznego pola wirującego.
Ze wzoru (15) moment obrotowy M:
8
(16)
Ostatecznie
(17)
gdzie:
c  stała konstrukcyjna.
Ze wzoru (17) wynika, moment obrotowy, z jakim pole wirujące oddziaływuje na
wirnik silnika asynchronicznego, zależy od wartości siły elektromotorycznej E2 indukowanej
w obwodzie wirnika, od wartości prądu I2, jaki popłynie w uzwojeniu wirnika pod wpływem
tej siÅ‚y elektromotorycznej oraz od współczynnika mocy cosÈ2 obwodu wirnika.
Przeprowadzając odpowiednią analizę można wyznaczyć stosunek momentu
obrotowego silnika przy danym obciążeniu (poślizgu s) do jego momentu krytycznego:
(26)
gdzie:
MK i sK - moment i poślizg krytyczny
Jest to tzw. Wzór Kloss a określający w przybliżeniu przebieg charakterystyki M = f(s),
przydatny w projektowaniu układów napędowych
1
Rys. 6. Naturalna charakterystyka mechaniczna silnika asynchronicznego
Na rys. 6 podano przebieg charakterystyki mechanicznej M = f(s) silnika klatkowego
zasilanego napięciem U = const.
Część OC krzywej momentu podanej na rys. 6a odpowiada pracy stabilnej silnika. Na
tej części charakterystyki (w zakresie poślizgów od s = 0 do s = sk) każde zwiększenie
momentu obciążenia podczas ustalonej pracy silnika, powoduje zachwianie dotychczasowej
równowagi jego momentów: obrotowego i obciążeniowego. W wyniku tego wirnik zostaje
przyhamowany, jego obroty zmaleją, zaś poślizg rośnie. Rośnie również siła
9
elektromotoryczna wirnika, pod wpływem której w obwodzie wirnika płynie większy prąd.
Stąd również wzrost momentu obrotowego silnika. Tak więc silnik samoczynnie dostosuje
swój moment do każdorazowego obciążenia.
Część CB krzywej M = f(s) odpowiada pracy niestabilnej silnika, ponieważ w granicach
poślizgów od s = sk do s = 1 moment obrotowy maleje w miarę wzrostu obciążenia, a więc
i poślizgu s, co powoduje zatrzymanie się silnika,
1.4. Rozruch silników indukcyjnych
Rozruch silnika jest procesem przejścia od stanu postoju do stanu jego ustalonej pracy
w określonych warunkach zasilania i obciążenia. Rozruch winien być tak przeprowadzony,
aby moment rozruchowy był dostatecznie duży (z uwagi na obciążenie), a prąd rozruchowy
nie przekroczył dopuszczalnej wielkości (ze względu na wymagania sieci). Duży prąd
rozruchowy może się okazać grozny również dla silnika, mimo że czas trwania rozruchu nie
przekracza na ogół kilkudziesięciu sekund. Dotyczy to głównie silników dużych oraz
silników często uruchamianych. Głównymi parametrami określającymi warunki rozruchowe
silnika sÄ…:
a) moment rozruchowy Mr,
b) prÄ…d rozruchu Ir,
c) czas trwania rozruchu tr.
Zarówno moment rozruchowy jak i prąd rozruchowy nie zależą od obciążenia ale od
własności silnika. Od obciążenia zależny jest natomiast czas rozruchu. Ponadto o czasie
trwania rozruchu decyduje wielkość momentu dynamicznego Md układu napędowego (rys.7.).
Im większy jest Md oraz im mniejsze są momenty zamachowe mas poruszanych przez silnik,
tj. rozruch trwa krócej.
silnika
Rys. 7. Przebieg momentu dynamicznego Md w czasie rozruchu silnika indukcyjnego
1.4.1 Rozruch bezpośredni silnika klatkowego
Ten sposób rozruchu polega na bezpośrednim włączaniu silnika do sieci zasilającej.
W tym przypadku silnik klatkowy pobiera z sieci prąd rozruchowy znacznie większy od
znamionowego (Ir/In = 4÷8). Duży prÄ…d rozruchowy pobierany w czasie rozruchu silnika
klatkowego powoduje powstanie dużych spadków napięć w sieci zasilającej, co ma szkodliwy
wpływ na pracę innych odbiorników włączonych do tej samej sieci.
10
1.4.2. Rozruch silnika klatkowego przy zastosowaniu przełącznika gwiazda trójkąt
Silniki asynchroniczne klatkowe większych mocy uruchamia się przy obniżonym
napięciu stosując w tym celu specjalne układy np. przełącznik gwiazda trójkąt (Y/")  rys.8c.
II
I
Rys 8. Rozruch silnika klatkowego a) przy użyciu dławików (reaktancji),
b) przy użyciu autotransformatora, c) przy użyciu przełącznika gwiazda-trójkat
Zasadę działania przełącznika (Y/") przedstawiono na rys. 8c. W pierwszym etapie
rozruchu (położenie I) uzwojenie stojana jest połączone w gwiazdę, a napięcie Uf na każdej
fazie uzwojenia stojana jest 3 razy mniejsze od przewodowego napięcia U sieci zasilającej.
W drugim etapie rozruchu uzwojenie stojana połączone w trójkąt (położenie II),
a napięcie Uf" na każdej fazie uzwojenia stojana jest równe napięciu przewodowemu sieci
zasilajÄ…cej. Uf" = U.
Ustalona praca silnika odbywa się przy połączeniu uzwojeń stojana w trójkąt. Stąd też
przełącznikiem gwiazda-trójkąt może być uruchamiany jedynie silnik przystosowany do
pracy w trójkąt. Znaczy to, że napięcie znamionowe każdej fazy uzwojenia misi być równe
napięciu przewodowemu sieci zasilającej.
Jeżeli oznaczymy:
IrpY - prąd rozruchowy (przewodowy) pobierany przez silnik połączony w gwiazdę,
Irp" - prąd rozruchowy (przewodowy) pobierany przez silnik połączony w trójkąt,
UpY- napięcie przewodowe zasilające silnik połączony w gwiazdę,
Up"- napięcie przewodowe zasilające silnik połączony w trójkąt,
UfY- napięcie fazowe silnika połączonego w gwiazdę,
Uf"- napięcie fazowe silnika połączonego w trójkąt,
MrY - moment rozruchowy silnika połączonego w gwiazdę,
Mr" - moment rozruchowy silnika połączonego w trójkąt,
To okaże się, że stosunek:
11
IrpY UPY 3U
1
p"
= : = (27)
Irp" Z 3
3Z
oraz
2
2
MrY ëÅ‚ fY öÅ‚ ëÅ‚ U pY öÅ‚ 1
ìÅ‚ ÷Å‚
ìÅ‚U ÷Å‚
= = = (28)
÷Å‚
ìÅ‚ ÷Å‚
Mr" ìÅ‚ U 3
3U
f"
p"
íÅ‚ Å‚Å‚
íÅ‚ Å‚Å‚
Prąd rozruchowy oraz moment rozruchowy są 3 razy mniejsze przy połączeniu
w gwiazdę niż przy połączeniu w trójkąt. Dlatego też przełącznikiem gwiazda-trójkąt można
jedynie uruchamiać silniki klatkowe nieobciążone lub obciążone częściowo momentem nie
przekraczającym 30% momentu znamionowego. Wykresy momentów i prądów przy
właściwym operowaniu przełącznikiem Y/" podane są na rys.9.
Rys.9. Przebieg momentu oraz prądów przy rozruchu silnika klatkowego z przełącznikiem
gwiazda-trójkąt
Właściwe operowanie przełącznikiem Y/" polega na przełączeniu uzwojenia stojana
z gwiazdy w trójkąt w odpowiednim momencie tj. w chwili gdy silnik osiągnie obroty bliskie
obrotom znamionowym. Jeżeli silnik uruchamiany np. pod obciążeniem przy połączeniu
uzwojeń we gwiazdę, nie zdoła osiągnąć dostatecznie dużej prędkości obrotowej, to przy
przełączeniu na trójkąt wystąpi gwałtowne uderzenie pobieranego prądu. W pewnych
przypadkach prąd ten może osiągnąć nawet wartość bliską wartości prądu rozruchowego przy
rozruchu bezpośrednim. Podobne zjawisko nastąpi przy uruchamianiu silnika z niewielkim
12
obciążeniem lub w stanie biegu jałowego, ale przy zbyt wczesnym przełączeniu uzwojenia
z gwiazdy w trójkąt. Przełączniki Y/" do małych mocy są typu ręcznego, lub automatyczne
z zastosowaniem styczników i przekaznika czasowego.
Uruchomienie silnika klatkowego z zastosowaniem rezystancji lub reaktancji
indukcyjnej (rys 8a) polega na szeregowym ich włączeniu do obwodu każdej fazy stojana na
czas trwania rozruchu.
Zastosowanie zaś autotransformatora (rys. 8b) powoduje, że w pierwszej fazie
rozruchu uzwojenie stojana jest zasilane napięciem wtórnym autotransformatora, a więc
obniżonym. Po uzyskaniu prędkości obrotowej silnika znamionowej uzwojenie stojana
przełącza się na pełne napięcie sieci zasilającej
1.4.3. Sposoby rozruchu silników budowy pierścieniowej
Aby silnik indukcyjny mógł ruszyć jego moment rozruchowy musi być większy od
momentu hamującego. W tym przypadku silnik zwiększa swoją prędkość obrotową aż do
chwili, gdy nastąpi równowaga między momentem obrotowym i hamującym. Stosunek
momentu rozruchowego określony jest jako krotność momentu rozruchowego i oznacza się
M
R
jako: r = (29)
M
n
Krotność r dla silników indukcyjnych jest zawarta w granicach 0.35 do 2.1.
Ważny jest również prąd rozruchu, który znacznie przewyższa wartość prądu
znamionowego, przy czym krotność prądu rozruchu oznacza się jako
I
r
1 = (30)
I
n
gdzie Ir  prÄ…d rozruchu, In  prÄ…d znamionowy
Krotność i dla silników indukcyjnych jest
zawarta w granicach od 4 do 8. Duża wartość prądu
rozruchu powoduje wystąpienie w sieci dużego spadku
napięcia, co może spowodować niedopuszczalne
chwilowe obniżenie napięcia sieci.
Rozruch silnika pierścieniowego dokonuje się
przy włączonych w obwód rezystorach rozruchowych.
(rys.10.).
Rezystor rozruchowy Rr ma zwykle kilka
stopni, umożliwiających w miarę wzrostu prędkości
obrotowej wirnika przechodzenie na coraz innÄ…
charakterystykÄ™ M=f(s) odpowiadajÄ…cÄ… coraz innej
wartości rezystancji Rr. Te charakterystyki pokazano
na rys.11.
Przy rozruchu liczba stopni rozruchowych
zwykle nie przekracza 4. Ten sposób jest stosowany
przy tzw. rozruchu ciężkim, tzn. w przypadku, gdy
silnik indukcyjny jest od razu obciążony dużym
momentem hamującym. Wartość prądu rozruchowego
nie zależy od wartości momentu hamującego,
natomiast zależy od wartości rezystancji całkowitej.
Rys. 10. Układ połączeń do
rozruchu silnika pierścieniowego
13
Rys. 11. Przebieg rozruchu silnika pierścieniowego.
1.5. Regulacja prędkości obrotowej silników indukcyjnych
Regulacja obrotów silnika polega na wymuszonej zmianie jego prędkości obrotowej,
niezależnie od naturalnej zmiany tej prędkości w funkcji momentu obciążenia.
Wymagania jakie się stawia silnikowi elektrycznemu przy regulacji prędkości
obrotowej dotyczÄ…:
a) zakresu regulacji,
b) ciągłości regulacji,
c) ekonomiki regulacji.
1.5.1. Regulacja prędkości obrotowej silnika klatkowego
Z równań:
60 f1
n = (1 - s) (31)
p
M = k U2 (32)
wynika, że regulację prędkości obrotowej silnika asynchronicznego klatkowego można
uzyskać przez zmianę:
a) liczby par biegunów,
b) napięcia zasilania U
c) częstotliwości f1 napięcia zasilającego.
14
Ad. a) Zmiana liczby par biegunów:
- pozwala na skokową regulację prędkości obrotowej z maksymalną liczbą stopni
swobody stosowanÄ… w praktyce, nie przekraczajÄ…cÄ… czterech;
- daje regulację prędkości obrotowej bez start;
- wykorzystana jest w silnikach klatkowych wielobiegunowych.
Rys. 12. Charakterystyki związane z regulacją prędkości obrotowej silnika obciążonego
stałym momentem, przez zmianę napięcia zasilającego.
Ad. b) Zmiana napięcia zasilania stojana
Zmiana napięcia zasilania stojana powoduje zmianę charakterystyki momentu silnika.
Z rys. 12 wynika, że zmiana napięcia  w dół od napięcia znamionowego zasilania pozwala
na regulację prędkości w wąskim zakresie tj. od n=nn do n=nk silnika obciążonego. Ponadto
przy obniżonym napięciu zasilania silnikowi grozi utknięcie na skutek zmniejszenia się jego
przeciążalności . Napięcie zasilania niższe od znamionowego przy obciążeniu silnika
równym obciążeniu znamionowym (Mobc=Mn=const), a więc przy stałej mocy użytecznej
powoduje wzrost prądów w obwodzie wirnika oraz obwodzie stojana. Tym samym następuje
wtedy wzrost strat mocy w uzwojeniach, silnik zaczyna się nagrzewać, a izolacja jego
uzwojeń po pewnym czasie ulega uszkodzeniu. Z tych względów niedopuszczalna jest praca
ciągła przy obciążeniu znamionowym silnika zasilanego napięciem mniejszym od
znamionowego. Wymienione wady zdecydowały, że sposób regulacji prędkości obrotowej
silnika asynchronicznego polegający na zamianie wartości napięcia zasilającego nie jest
stosowany.
Ad. c) Zmiana częstotliwości napięcia zasilającego:
- przeprowadzona w sposób ciągły zapewnia płynną
regulację prędkości obrotowej,
- pozwala na regulację prędkości obrotowej
w szerokim zakresie > niż 1:20 ( w górę i  w dół
od znamionowej prędkości obrotowej),
- znajduje zastosowanie w silnikach szybko-
obrotowych, stosowanych w obrabiarkach do
drewna, szlifierkach, polerkach itp.,
Rys.13. Charakterystyki
- wymaga stosowania złożonych układów
mechaniczne przy różnych
elektronicznych zwanych przetwornicami
częstotliwościach napięcia
częstotliwości.
zasilajÄ…cego
15
1.5.2. Regulacja prędkości obrotowej silników indukcyjnych budowy pierścieniowej
Zmianę prędkości obrotowej można uzyskać przez zmianę częstotliwości napięcia
zasilania f1 , przez zmianę liczny par biegunów uzwojenia i przez zmianę poślizgu s wzór (1).
Zmianę poślizgu można uzyskać przez zmianę wartości rezystancji w obwodzie uzwojenia
wirnika. oraz przez zmianę wartości napięcia doprowadzanego do uzwojenia stojana.
Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę częstotliwości wymaga oddzielnego zródła
zasilania i dlatego jest opłacalna jedynie dla silników wymagających ciągłej regulacji w
szerokich granicach. Regulacja prędkości obrotowej przez zmianę liczby par biegunów
uzwojenia stojana wynika ze zmiany prędkości pola wirującego, a więc i prędkości silnika
wg. zależności zgodnej ze wzorem (31). Uzwojenie stojana wykonuje się tak, aby można je
było przełączać , przez co powstają pola o różnych liczbach par biegunów. Pozwala to na
stopniową zmianę prędkości (od dwóch do czterech). Na przykład silnik mający przełącznik
na dwie prędkości nazywa się dwubiegunowym. Przy regulacji prędkości obrotowej za
pomocą zmiany rezystancji w obwodzie wirnika (rys.13), użyte rezystancje muszą być
przystosowane do pracy ciągłej (muszą mieć większe przekroje niż oporniki użyte do
rozruchu).
ns
Rys.13 Charakterystyki mechaniczne silnika pierścieniowego przy rożnych
rezystancjach w obwodzie wirnika.
Na rys.13 przedstawiono charakterystyki mechaniczne silnika pierścieniowego przy
rożnych rezystancjach włączonych w obwód wirnika.
Przy tej metodzie regulacji prędkości obrotowej, sprawności jest proporcjonalna do
uzyskiwanej prędkości  przy małych prędkościach obrotowych małe wartości sprawności.
Rys 14. Charakterystyki
Rys.15. Charakterystyki prÄ…du
sprawności silnika
pobieranego z sieci przez silnik
indukcyjnego pierścieniowego
pierścieniowy w funkcji
w funkcji obciążenia,
obciążenia
16
Rys. 16. Charakterystyki współczynnika Rys. 17. Charakterystyki poślizgu
mocy silnika pierścieniowego w funkcji silnika pierścieniowego w funkcji
obciążenia obciążenia
Rys. 18. Charakterystyki mocy Rys. 19. Charakterystyki mocy
pobieranej z sieci przez silnik użytecznej silnika pierścieniowego
pierścieniowy w funkcji w funkcji obciążenia
obciążenia
Wpływ rezystancji dodatkowej włączonej w obwód wirnika na charakterystyki:
SprawnoÅ›ci ·=f(Mobc), prÄ…du pobieranego z sieci I=f(Mobc), cosÕ= f(Mobc), poÅ›lizgu
s=f(Mobc), mocy pobieranej z sieci P1=f(Mobc), oraz mocy użytecznej Puż=f(Mobc),
Przedstawiono na rysunkach 14-19.
17
2. POMIARY
2.1. Wyznaczanie charakterystyk obciążenia silnika klatkowego
W
2
RW
V1
H
G
R
A
A1
I1
Rys. 20. Schemat połączeń do pomiarów charakterystyk obciążenia silnika klatkowego
Pomiaru charakterystyk obciążenia należy dokonać dla:
- połączenia uzwojeń stojana badanego silnika klatkowego w trójkąt,
- połączenia uzwojeń stojana badanego silnika klatkowego w gwiazdę
I) Przy połączeniu uzwojeń w trójkąt należy kolejno:
1 - przełącznik Y/ " ustawić w położeniu 0,
2 - włączyć zasilanie  wyłącznik W1.
3 - wyłącznik W2 ustawić w położeniu 0,
4 - przełącznik Y/ " ustawić w położeniu ".
Silnik zostaje uruchomiony przy połączeniu uzwojenia stojana w trójkąt. Silnik jest
zasilany obniżonym napięciem trójfazowym o wartości 130/76V.
Po uruchomieniu silnika i zamknięciu wyłącznika W2 należy ustalić obciążenie,
zmieniając odpowiednio rezystancję wzbudzenia RW (przy stałej rezystancji R). Pomiary
charakterystyki obciążenia wykonuje się zmniejszając stopniowo obciążenie prądnicy.
Ostatni pomiar powinien zostać dokonany przy pracy silnika w stanie jałowym
(moment obciążenia równy zero  wyłącznik W2 otwarty).
Dla danego punktu pomiarowego należy zanotować w tabeli I wartości:
U, I - napięcia i prądu silnika indukcyjnego,
ąP1, ąP2 - mocy elektrycznej (w układzie Arona),
n - prędkości obrotowej wału silnika indukcyjnego,
U1, I1 - napięcia i prądu prądnicy.
Wyniki pomiarów należy wpisać do tablicy 1.
18
Tablica 1. Uzwojenie stojana połączone w trójkąt
Lp. Pomiary Obliczenia
U I Ä…P1 Ä…P2 n U1 I1 P P3 Mobc · cosĆ s
V A W W Obr./ V A W W Nm % - %
min.
1
2
3
4
.
.
Dokonując obliczeń należy korzystać z zależności:
- moc pobierana z sieci P=Ä…P1Ä…P2 [W],
- moc na wale silnika indukcyjnego P3= U1I1 + "PCU + "PFe+ "Pm,
gdzie:
- "PCU=I12Rtb  straty w uzwojeniach prÄ…dnicy hamowniczej;( Rtb=0,7&!),
- "PFe  straty w żelazie prądnicy; ("PFeE"30W)
- "Pm, - straty mechaniczne prÄ…dnicy; ("PmE"20W)
- moment obciążenia Mobc =9,55 P3/n [Nm]; n [obr/min]
- sprawność silnika indukcyjnego ·=P3/P,
P
- współczynnik mocy cosĆ=
3UI
n1 - n
- poślizg s%= 100%
n1
Na podstawie otrzymanych wyników wykreÅ›lić charakterystyki P, P3, ·,, cosĆ, n, I,
s=f(Mobc).
II) W celu uruchomienia silnika klatkowego, którego uzwojenie stojana połączone jest
w gwiazdę należy:
1 - przełącznik Y/ " ustawić w położeniu 0,
2 - włączyć zasilanie silnika  wyłącznik W1,
3 - przełącznik W2 ustawić w położeniu 0,
4 - przełącznik Y/ " ustawić w położeniu Y.
Pomiary należy wykonać analogicznie jak dla punktu II.
Wyniki pomiarów należy wpisać do tablicy 2.
Tablica 2. Uzwojenie stojana połączone w gwiazdę
Lp. Pomiary Obliczenia
U I Ä…P1 Ä…P2 n U1 I1 P P3 Mobc · cosĆ s
V A W W Obr./ V A W W Nm % - %
min.
1
2
3
4
.
.
19
Na podstawie otrzymanych wyników wykreÅ›lić charakterystyki P, P3, ·, cosĆ, n, I,
s=f(Mobc).
Uwaga: Charakterystyki należy wykreślić w ten sposób, aby na jednym wykresie
znajdowały się krzywe tych samych parametrów, ale dla dwóch wariantów połączeń
uzwojenia stojana (w " i Y).
2.2. Wyznaczanie charakterystyk obciążenia silnika pierścieniowego
W
2
G
W
3
Rys.21. Schemat połączeń do pomiarów charakterystyk obciążenia silnika pierścieniowego
W celu uruchomienia indukcyjnego silnika pierścieniowego wraz z prądnicą hamowniczą
należy kolejno:
1 - włączyć zasilanie silnika indukcyjnego - napięcie trójfazowe 380/220V -
wyłącznik W1 zamknięty,
2 - włączyć zasilanie obwodu wzbudzenia prądnicy - napięcie = 220V 
wyłącznik W2 zamknięty,
3 - odpowiednie obciążenia ustalić regulując opornik R2 i R1.
Pomiary należy przeprowadzić dla różnej wartości rezystancji dodatkowej włączonej w
obwód wirnika silnika indukcyjnego, regulując opornik Rr.
Dla danego punku pomiarowego należy zanotować wartości:
- U, I1  napięcia i prądu silnika indukcyjnego,
- P1 - mocy elektrycznej,
- n  prędkości obrotowej wału silnika indukcyjnego,
- Mobc  momentu obciążenia (masa odważnika  5kg)
Wyniki pomiarów należy wpisać do tablicach 3, 4, 5, odpowiednio dla nastawienia
opornika Rr, w pozycjÄ™  6 ,  3 i  0
20
Tablica 3 (Rr w pozycji  6 ) Rr=0.
L.p. Pomiary Obliczenia
U I1 P1 n Mobc P3 PUÅ» · s
V A W obr/min Nm W W - %
1.
2.
3.
Tablica 4 (Rr w pozycji  3 ) Rr=0.56&!
L.p. Pomiary Obliczenia
U I1 P1 n Mobc P3 PUÅ» · s
V A W obr/min Nm W W - %
1.
2.
3.
Tablica 5 (Rr w pozycji  0 ) Rr=1,23 &!
L.p. Pomiary Obliczenia
U I1 P1 n Mobc P3 PUÅ» · s
V A W obr/min Nm W W - %
1.
2.
3.
Dokonując obliczeń należy posługiwać zależnościami:
moc pobierana P3=3P1 [W],
moc oddana Puż= 0.105 Mobc n [W],
P3
sprawność ·=Puż/P3; współczynnik mocy cosĆ=
3UI1
n1 - n
poślizg s% = 100%.
n1
Na podstawie otrzymanych wyników obliczeń należy wykreślić charakterystyki:
n=f(Mobc); Puz=f(Mobc), I1= f(Mobc), cosĆ= f(Mobc), ·=f(Mobc), s= f(Mobc).
Uwaga: Charakterystyki należy wykreślić w ten sposób, aby na jednym wykresie
znajdowały się krzywe tych samych parametrów, ale dla trzech róznych wartości rezystancji
Rr włączonej w obwód wirnika.
Literatura:
1. Praca zbiorowa pod redakcją Władysława Wasiluka, Maszyny i urządzenia elektryczne,
Warszawa 1976, WPW,
2. Franciszek Przeżdziecki, Elektrotechnika i Elektronika, Warszawa 1977, PWN,
3. Praca zbiorowa, Elektrotechnika i elektronika dla nieelektryków, Warszawa 1999, WTN.
Opracował: dr inż. Andrzej Rostkowski
21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Badanie silnika pierścieniowego A4
Badania silnika indukcyjnego małej mocy pracującego w ciekłym azocie (Politechnika Wrocławska) (2)
Badanie silnika szeregowego A4
badanie?zszczotkowego silnika
Badanie silnika bocznikowego A4
Badanie silnika indukcyjnego A4
18k Badanie silnika ind zasilanego z przetwornicy częstotliwości
Badanie silnika indukcyjnego jednofazowego
Badanie silników
Ekploatacyjne właściwości magistrali CAN w pojazdach samochodowych Politechnika Warszawska
Matematyka Politechnika Warszawska

więcej podobnych podstron