Arkusz obserwacji dziecka


Arkusz obserwacji dziecka
(Diagnoza gotowości szkolnej)
Imię i nazwisko
Data urodzenia
Data obserwacji  I II
Lateralizacja
Dodatkowe informacje
Podczas oceny zdobytych umiejętności nauczyciel posługuje się skalą punktową, w której liczba punktów oznacza:
0 p.  umiejętność nie jest opanowana, wymaga wielu ćwiczeń
1 p.  umiejętność częściowo opanowana, wymaga niewielu ćwiczeń
2 p.  umiejętność opanowana.
Diagnoza Diagnoza
Lp. Badany obszar Uwagi
I II
Umiejętności społeczne dziecka: porozumiewanie się z dorosłymi
1
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to,
1.1 co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do
innych w domu, w przedszkolu, na ulicy
przestrzega reguł obowiązujących
1.2 w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
 stara się współdziałać w zabawach
przestrzega reguł obowiązujących
1.3 w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych
 stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych
w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach
1.4 życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich
zachowań
wie, że nie należy chwalić się bogactwem i umie
uzasadnić dlaczego nie należy dokuczać dzieciom,
1.5 które wychowują się w trudniejszych warunkach,
a także, że nie należy wyszydzać i szykanować
innych
Suma punktów (max. 10)
2 Wychowanie obywatelskie i patriotyczne
2.1 wymienia imiona i nazwiska osób bliskich
2.2 wie, gdzie pracują osoby bliskie, czym się zajmują
2.3 zna nazwę miejscowości, w której mieszka
zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach
2.4 społecznych pełnionych przez ważne osoby, np.
policjanta, strażaka
2.5 wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce
2.6 wie, że stolicą Polski jest Warszawa
2.7 nazywa godło i flagę państwową (zadanie 1)
2.8 zna polski hymn
2.9 wie, że Polska należy do Unii Europejskiej
2.10 wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa
Suma punktów (max. 20)
3 Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, utrzymanie ładu i porządku
3.1 umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby
właściwie zachowuje się przy stole podczas
3.2
posiłków
3.3 nakrywa do stołu i sprząta po sobie
3.4 samodzielnie korzysta z toalety
3.5 samodzielnie ubiera się i rozbiera
dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie
3.6
lub kradzież
3.7 szanuje rzeczy kolegów
3.8 utrzymuje porządek w swoim otoczeniu
Suma punktów (max. 12)
4 Rozwój mowy dzieci
4.1 zwraca się bezpośrednio do rozmówcy
stara się mówić poprawnie pod względem
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym
4.2
i składniowym (jeśli nie mówi poprawnie zdaje
sobie z tego sprawę)
mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton
4.3
głosu do sytuacji
4.4 uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty
4.5 formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach
4.6
i decyzjach
Suma punktów (max. 12)
5. Rozwój czynności intelektualnych
przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie
będą skutki czynności manipulacyjnych na
5.1
przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych
i obserwowanych zmianach)
grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje)
5.2 i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te
obiekty są podobne, a te są inne (zadanie 2)
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem
5.3
(zadanie 3 a)
próbuje przewidywać, co się może zdarzyć
5.4
(zadanie 3 b)
Suma punktów (max. 8)
6. Świadomość zdrowotna i sprawność fizyczna
dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się
6.1
w zasadach zdrowego żywienia (zadanie 4)
dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem,
poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie
6.2
lekarstw i zastrzyki są konieczne  potrafi to
uzasadnić
jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę
6.3 swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej
sprawnym ruchowo
uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach
6.4 i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na
boisku, w sali gimnastycznej
Suma punktów (max. 8)
7 Dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych
wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia
7.1 i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią
poprosić
orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po
7.2
drogach i korzystaniu ze środków transportu
zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz
7.3
zwierząt i unika ich
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw
7.4 i stosować środków chemicznych (np. środków
czystości)
próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować
sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma
7.5
rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,
a gdzie nie (zadanie 5)
Suma punktów (max. 10)
8 Edukacja teatralna
wie, jak należy się zachować na uroczystościach,
8.1 np. na koncercie, festynie, przedstawieniu,
w teatrze, w kinie
odgrywa role w zabawach parateatralnych,
8.2 posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem;
umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)
Suma punktów (max. 4)
9 Umiejętności muzyczne
śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe
9.1 piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym
śpiewie
9.2 chętnie uczestniczy w tańcach i muzykowaniu
dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości
9.3 dzwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając
lub tańcząc
tworzy muzykę, korzystając z instrumentów
9.4 perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także
improwizuje ją ruchem
potrafi w skupieniu wysłuchać utworu
9.5 muzycznego, w tym także fragmentów muzyki
poważnej
Suma punktów (max. 10)
10 Umiejętności plastyczne
przejawia, w miarę swoich możliwości,
zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami
10.1
sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze
swojego regionu
umie wypowiadać się w różnych technikach
plastycznych i przy użyciu elementarnych środków
10.2
wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci
prostych kompozycji i form konstrukcyjnych
wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzezbą
10.3 i architekturą (także architekturą zieleni
i architekturą wnętrz)
Suma punktów (max. 6)
11 Umiejętności techniczne i konstrukcyjne
wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje
z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych),
11.1
ma poczucie sprawstwa ( potrafię to zrobić )
i odczuwa radość z wykonanej pracy
używa właściwie prostych narzędzi podczas
11.2
majsterkowania
interesuje się urządzeniami technicznymi (np.
używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje
11.3
rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność
przy korzystaniu z nich (zadanie 6)
Suma punktów (max. 6)
12 Rozumienie istoty zjawisk atmosferycznych
rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne
12.1 charakterystyczne dla poszczególnych pór roku
(zadanie 7)
podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na
niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie
12.2
stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje
czapki w mrozną pogodę
wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę
w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz,
12.3
śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych
informacji w miarę swoich możliwości
Suma punktów (max. 6)
13 Poszanowanie przyrody
wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych
13.1 środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące,
w lesie (zadanie 8)
wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju
13.2 zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo,
pokarm) (zadanie 9)
wie, jakie warunki są potrzebne do wzrostu roślin
13.3
(światło, temperatura, wilgotność) (zadanie 10)
potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin
i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki
13.4 sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np.
przetrwać zimę, umie uzasadnić dlaczego należy
przestrzegać zasad ekologii
Suma punktów (max. 8)
14 Edukacja matematyczna
liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od
14.1
poprawnego (zadanie 11)
wyznacza wynik dodawania i odejmowania,
14.2 pomagając sobie liczeniem na palcach lub na
innych zbiorach zastępczych (zadanie 12)
ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także
14.3 posługuje się liczebnikami porządkowymi (zadanie
13)
rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki
i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej
14.4
osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów
(zadanie 14)
wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste
14.5
sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą
zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni
14.6
tygodnia, miesięcy w roku
Suma punktów (max. 12)
15 Przygotowanie do nauki czytania i pisania
potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce
15.1 papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko
w lewym górnym rogu kartki (zadanie 15)
rozumie polecenia typu: narysuj szlaczek,
15.2
zaczynając od lewej strony kartki (zadanie 16)
potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole
15.3 spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to,
co jest przedstawione na obrazkach (zadanie 17)
dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją
15.4 wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania,
wycinania i nauki pisania (zadanie 23)
interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do
15.5
nauki czytania i pisania
słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich;
15.6
interesuje się książkami
15.7 układa krótkie zdania (zadanie 18)
15.8 dzieli zdania na wyrazy (zadanie 19)
15.9 dzieli wyrazy na sylaby (zadanie 20)
wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie
15.10
fonetycznej (zadanie 21)
rozumie sens informacji podanych w formie
uproszczonych rysunków oraz często stosowanych
15.11
oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na
dworcu (zadanie 22)
Suma punktów (max. 22)
Aączna liczba punktów (max. 122)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Arkusz obserwacji dziecka 6 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 3 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 4 letniego
Arkusz obserwacji dziecka 5 letniego
Arkusz obserwacji cech rozwojowch dziecka 5,6 letniego
Przedszkole274 Arkusz obserwacji adaptacji Dziecka do Przedszkola
Karta obserwacji dziecka 6 letniego
arkusz obserwacyjny 4 5
Diagnoza arkusz obserwacji 1
arkusze obserwacji 4 latek
Arkusz obserwacyjny diagnozy funkcjonalnej dzieci niepełnosprawnych intelektualnie – komunikacja nie
Arkusz obserwacji SGS
obserwacje 3 dziecko

więcej podobnych podstron