podstawa przedszkole[1]


Załącznik nr 1
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
DLA PRZEDSZKOLI, INNYCH FORM EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ
I ODDZIAAÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOAACH PODSTAWOWYCH
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje podstawowe zało\enia procesu
wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Zgodnie
z tymi zało\eniami, placówki wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje
opiekuńcze, wychowawcze i kształcące  powinny zapewnić dzieciom mo\liwość wspólnej
zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb roz-
wojowych.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
" wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektu-
alnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
" wychowywanie dzieci tak, \eby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potra-
fiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przed-
szkolu, na ulicy,
" kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym tak\e do łagodniejszego znoszenia stre-
sów i pora\ek,
" rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych rela-
cjach z dziećmi i dorosłymi,
" troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność ruchową, aby chciały
i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych,
" budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
a tak\e rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozu-
miały dla innych,
" wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypo-
wiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
" kształtowanie u dzieci poczucia przynale\ności społecznej: do rodziny, grupy rówieś-
niczej i wspólnoty narodowej,
" zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawoś-
ci, aktywności i samodzielności, a tak\e kształtowanie tych wiadomości i umiejęt-
ności, które są wa\ne w szkolnym kształceniu.
Cele te są realizowane, w miarę mo\liwości, we wszystkich obszarach działalności edukacyj-
nej przedszkola. W ka\dym z obszarów podane są kompetencje, którymi powinny wykazy-
wać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego. Ze względu na ró\ne formy wycho-
wania przedszkolnego, zadbano o precyzyjny opis tych kompetencji. Chodzi o to, aby dzieci
rozpoczynające naukę w szkole, były do niej przygotowane  niezale\nie od tego, do jakiego
przedszkola uczęszczały.
Dla osiągnięcia tych celów edukacyjnych nale\y wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić
dzieci w następujących obszarach:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dzieć-
mi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
1.1. obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują;
grzecznie zwraca się do innych (nawyk mówienia proszę, przepraszam, dziękuję,
dzień dobry, do widzenia, smacznego itp.)
1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych, a tak\e szlachetnie rywalizować) oraz
w świecie dorosłych (ustępuje starszym miejsca w autobusie, podaje upuszczony
przedmiot itp.)
1.3. w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach \yciowych i próbuje przewidywać
skutki swoich zachowań
1.4. wie, \e nie nale\y chełpić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują
się w trudniejszych warunkach, a tak\e wyszydzać i szykanować innych
1.5. umie się przedstawić: podaje swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, wymienia
swych bliskich i wie, czym się zajmują itd.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdra\anie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
2.1. umie poprawnie umyć i wytrzeć się, a tak\e myć zęby
2.2. właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta
po sobie
2.3. w przyjęty sposób korzysta z toalety
2.4. samodzielnie ubiera i rozbiera się, dba o osobiste rzeczy i nie nara\a ich na zgubie-
nie i kradzie\
2.5. utrzymuje porządek tam, gdzie przebywa: nie śmieci, nie bałagani w domu, na pod-
wórku, w przedszkolu itd.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
3.1. zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
3.2. mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji
3.3. uwa\nie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłu\sze wypowiedzi o wa\-
nych sprawach
3.4. w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach; słucha i stara się zro-
zumieć innych, gdy opowiadają o tym, czego pragną i do czego dą\ą
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
4.1. przewiduje na miarę swych mo\liwości, jakie będą skutki czynności manipulacyj-
nych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmia-
nach)
4.2. grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikacja) i formułuje uogólnienia typu: to
do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne itp.
4.3. stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się mo\e zdarzyć
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności ruchowej dzieci.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
5.1. dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego \ywienia, np.
nie upiera się przy nadmiernym jedzeniu słodyczy, chipsów
5.2. dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem: poddaje się leczeniu, wie, \e za-
strzyki są konieczne itp.
5.3. jest sprawne ruchowo według norm dla sześciolatków (lub jest sprawne na swoje
mo\liwości, je\eli jest dzieckiem z zaburzeniami ruchowymi)
5.4. jest na tyle zahartowane, aby uczestniczyć w zajęciach, zabawach i grach w ogro-
dzie, parku, na boisku
6. Wdra\anie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
6.1. wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagro\enia i gdzie mo\na otrzymać pomoc,
umie o nią poprosić
6.2. orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków
transportu
6.3. zna zagro\enia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich
6.4. wie, \e nie mo\na samemu za\ywać lekarstw i stosować środków chemicznych
(np. środków czystości) niezgodnie z ich przeznaczeniem
6.5. próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu,
w domu i w ogrodzie; ma rozeznanie, gdzie mo\na się bezpiecznie bawić, a gdzie
nie
7. Wychowanie przez sztukę  dziecko widzem i aktorem.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
7.1. wie, jak nale\y się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przed-
stawieniu w przedszkolu, w teatrze, w kinie, itp.
7.2. odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem
i ruchem oraz umie posługiwać się rekwizytami (np. maski i czapki).
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
8.1. śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe
8.2. dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dzwięku utworu muzycznego, wy-
ra\a je pląsając i tańcząc
8.3. tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmio-
tów), a tak\e improwizuje ją ruchem
8.4. w skupieniu słucha muzyki, tak\e powa\nej
9. Wychowanie przez sztukę: ró\ne formy plastyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
9.1. umie swobodnie wypowiadać się w ro\nych technikach plastycznych
9.2. zna sztukę ludową, na miarę swych mo\liwości (np. swojego regionu): stroje, ob.-
rzędy i tradycje ludowe, przedmioty artystyczne itp.
9.3. przejawia zainteresowanie malarstwem, rzezbą i architekturą (tak\e architekturą
zieloną i architekturą wnętrz), rozmawia o tym, co ogląda
10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
10.1. wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z ró\norodnych materiałów
(np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa Potrafię to zrobić i odczuwa radość
z wykonanej pracy
10.2. u\ywa sensownie prostych narzędzi podczas majsterkowania
10.3. interesuje się urządzeniami technicznymi (np. w gospodarstwie domowym), próbu-
je rozumieć, jak one działają i zachowuje ostro\ność przy korzystaniu z nich
-
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagro\eń.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
11.1. rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pór roku; po-
dejmuje rozsądne decyzje, aby nie nara\ać się na niebezpieczeństwo, np. nie stoi
pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mrozną pogodę
11.2. wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. będzie
padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji na miarę
swych mo\liwości
12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
12.1. wymienia rośliny i zwierzęta \yjące w ró\nych środowiskach przyrodniczych, np.
na polu, na łące, w lesie
12.2. wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń \yciowa, bezpie-
czeństwo, pokarm itp.) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność itp.)
12.3. potrafi wymienić zmiany zachodzące w \yciu roślin i zwierząt w kolejnych porach
roku; wie, w jaki sposób człowiek mo\e im pomóc i je chronić
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
13.1. liczy obiekty i rozró\nia błędne liczenie od poprawnego
13.2. wyznacza wynik dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach
lub na innych zbiorach zastępczych
13.3. ustala równoliczność dwóch zbiorów, a tak\e posługuje się liczebnikami porządko-
wymi
13.4. ró\nicuje stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala poło\enie obiektów w sto-
sunku do własnej osoby, a tak\e w odniesieniu do innych obiektów
13.5. wie na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia: krokami, sto-
pa za stopą itp.
13.6. zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
14.1. potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie sens poleceń typu:
narysuj kółeczko w lewym górnym rogu kartki, Rysuj szlaczek, zaczynając od le-
wej strony kartki
14.2. potrafi uwa\nie patrzeć (organizuje pole spostrze\eniowe), aby rozpoznać i zapa-
miętać to, co jest przedstawione na obrazkach
14.3. ma sprawność rąk oraz współpracę ręki i oka, która jest potrzebna do rysowania,
wycinania itp.
14.4. interesuje się czytaniem i pisaniem oraz jest dobrze przygotowane do nauki czyta-
nia i pisania
14.5. słucha opowiadań, baśni itp. i rozmawia o nich; interesuje się ksią\kami
14.6. układa krótkie zdania, dzieli je na wyrazy, wyrazy na sylaby oraz wyodrębnia głos-
ki w słowach o prostej budowie fonetycznej
14.7. rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz innych
symboli, a tak\e odczytuje krótkie podpisy pod obrazkami, napisy na szyldach itp.
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole:
15.1. wymienia imiona i nazwiska bliskich, wie gdzie pracują, czym się zajmują
15.2. zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna wa\niejsze instytucje i orientuje
się w rolach społecznych pełnionych przez wa\ne osoby, np. policjant, stra\ak
15.3. wie, jakiej jest narodowości, \e mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa
15.4. nazywa godło i flagę państwową, zna hymn polski i wie, \e Polska nale\y do Unii
Europejskiej
15.5. wie, \e są osoby innych narodowości, ró\niące się np. wyglądem, a mimo to
wszyscy mają te same prawa i mają zgodnie \yć na świecie
Uwagi o realizacji
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia star-
szych przedszkolaków (cztero- i pięciolatki) zaleca się następujące proporcje organizowania
dziecięcego czasu w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
co najmniej jedną piątą pobytu dziecka w przedszkolu trzeba przeznaczyć na zabawę
dowolną. W tym czasie dzieci bawią się, w co chcą i jak chcą, przy niewielkim udziale
nauczyciela przedszkola
co najmniej jedną piątą czasu przedszkolnego dzieci spędzają w ogrodzie, na boisku,
w parku itp. Organizowane mają być tam zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe,
obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.
najwy\ej jedną piątą czasu pobytu dziecka w przedszkolu zajmują ró\nego typu zaję-
cia dydaktyczne, realizowane według obranego programu wychowania przedszkol-
nego
nauczyciel mo\e dowolnie zagospodarować pozostały czas  dwie piąte pobytu dziec-
ka w przedszkolu. W tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samo-
obsługowe, organizacyjne i inne
odnośnie młodszych przedszkolaków zaleca się, aby co najmniej jedną czwartą czasu
dzieci spędzały bawiąc się w ogrodzie, w parku, na łące itp.
Je\eli dzieci przebywają w przedszkolu dłu\ej (lub krócej) ni\ 5 godzin, nale\y proporcjo-
nalnie określać czas przeznaczony na organizację dziecięcych aktywności. Zalecenie
przestrzegania podanych proporcji wynika z obserwowanej tendencji do ograniczania dzie-
ciom czasu zabawy na rzecz ró\nego typu zajęć dydaktycznych niemieszczących się w pod-
stawie programowej. Obserwuje się te\ narastającą niechęć do organizowania dzieciom zajęć
i zabaw ruchowych w ogrodzie, boisku itd. Ograniczanie dzieciom czasu przeznaczonego na
zabawę i nieprzywiązywanie nale\ytej uwagi do rozwoju fizycznego jest szkodliwe dla ich
rozwoju umysłowego i zdrowia. Dlatego nale\y bezwzględnie przestrzegać podanych
proporcji gospodarowania dziecięcym czasem.
W wychowaniu przedszkolnym nie stosuje się szkolnych metod i środków dydaktycznych,
np. zeszytów ćwiczeń dla dzieci. Nie dotyczy to ksią\eczek do czytania, wycinanek i składa-
nek papierowych. Ze względu na potrzebę kształtowania gotowości do nauki pisania, pięcio-
latki rozwijają umiejętności graficzne korzystając tak\e z papierowych środków dydaktycz-
nych (np. kart pracy), nie dłu\ej jednak ni\ 10 minut dziennie.
Dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy muszą być objęte opieką logopedyczną w przed-
szkolu. Nale\y zadbać o to, aby rodziców tych dzieci włączyć w proces korygowania rozwoju
mowy.
Treści edukacji zdrowotnej występują w wielu obszarach wychowania przedszkolnego. Ze
względu na dobro dzieci, trzeba zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz
nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu oraz współpra-
cując w tym zakresie z rodzicami.
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele przedszkola:
systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących reali-
zowanych w przedszkolu. Zapoznają rodziców z Podstawą programową wychowania
przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka tych wiadomości i umie-
jętności, które są tam zalecane
informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a tak\e włączają ich do wspie-
rania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają
zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, na przykład
wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W celu właściwego przygotowania dzieci do szkoły, nauczyciele wychowania przedszkol-
nego zobowiązani są do znajomości Podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie
I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy pierwszej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawy przedsiębiorczośći 5 Komunikacja werbalna
Podstawy przedsiebiorczosci
Podstawy przedsiębiorczości
Podstawy przedsiębiorczośći Majątek przedsiębiorstwa
Podstawy przedsiębiorczośći # Ubezpieczenia społeczne 2
Podstawy przedsiębiorczośći 4 Komunikacja interpersonalna
Podstawy przedsiębiorczośći  Kroki przyszłego przedsiębiorstwa
Podstawy przedsiębiorczośći Cechy banku centralnego

więcej podobnych podstron