1 teoria 1i 2 2id 9964


Java, wprowadzenie do podstaw języka
·ð Podstawowe wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jÄ™zyka;
·ð Tworzenie oraz uruchamianie aplikacji w Å›rodowisku NetBeans IDE;
Literatura
Java 2. Podstawy
Autorzy: Cay Horstmann, Gary Cornell
Rozdział 3. Podstawy programowania w Javie
Składnia języka :
·ð Identyfikatory;
·ð SÅ‚owa kluczowe;
·ð Typy, zmienne
·ð Operatory i wyrażenia;
·ð Instrukcje sterujÄ…ce
1
Pierwszy program w Javie
Podstawy:
·ð Program w Javie musi mieć rozszerzenie .java
·ð Nazwa pliku powinna być zgodna z nazwÄ… publicznej klasy. JeÅ›li klasa nazywa siÄ™ Hello, to
plik powinien mieć nazwę Hello.java
Komentarze w Javie
}ð Trzy typy komentarzy:
·ð // &
·ð /* & & */
·ð Komentarze Javadoc , używane sÄ… do tworzenia dokumentacji programu w HTML /**
& .. */.
Identyfikatory
}ð Identyfikatory w Javie sÄ…  czuÅ‚e na wielkość liter, czyli Hello i hello to dwa różne
identyfikatory
}ð Identyfikator musi rozpoczynać siÄ™ od litery, znaku podkreÅ›lenia  _ lub znaku dolara  $ ,
następne znaki mogę być już cyframi.
}ð Identyfikatory klas powinny zaczynać siÄ™ WIELKA literÄ…
}ð Nazwy metod i zmiennych powinny zaczynać siÄ™ maÅ‚Ä… litera
2
Java Keywords
Literały
}ð W Javie mamy 6 rodzajów literałów:
}ð liczby caÅ‚kowite (np. 13 czy -2627), mogÄ… być dziesiÄ™tne, szesnastkowe (0xC) lub ósemkowe
(np. 015),
}ð liczby rzeczywiste (np. 1.0 czy -4.9e12), mogÄ… być dziesiÄ™tne, szesnastkowe lub binarne,
}ð literaÅ‚y logiczne false i true,
}ð literaÅ‚y znakowe (np. 'a' czy '\n'),
}ð literaÅ‚y napisowe (np. "Ala ma kota"), na uwagÄ™ zasÅ‚uguje fakt, że napisy nie sÄ… w Javie
wartościami typu pierwotnego, lecz klasy String. Mamy tu zatem sytuację, w której składnia
języka jest związana z jedną ze standardowych klas,
}ð literaÅ‚ null.
Typy
}ð SpecyficznÄ… cechÄ… Javy jest to, że typy w tym jÄ™zyku sÄ… podzielone na dwie kategorie:

ð typy pierwotne,

ð typy referencyjne.
}ð Typy pierwotne to grupa oÅ›miu typów zawierajÄ…cych wartoÅ›ci proste. Tymi typami sÄ…:

ð typ wartoÅ›ci logicznych: boolean,

ð typy caÅ‚kowitoliczbowe: byte, short, int, long, char,

ð typy zmiennopozycyjne: float, double.
}ð Typy referencyjne dzielÄ… siÄ™ z kolei na nastÄ™pujÄ…ce kategorie:

ð typy klas,

ð typy interfejsów,

ð typy tablicowe.
3
Obiekty
}ð Przez obiekty rozumie siÄ™ w Javie dynamicznie stworzony egzemplarz jakiejÅ› klasy lub
dynamicznie stworzoną tablicę (mimo że w Javie tablice nie są typami klasowymi). Żeby to
zrównanie egzemplarzy klas i tablic uprawomocnić zadbano, by zarówno egzemplarze klas jak
i tablice rozumiały wszystkie metody z klasy Object (jak zobaczymy w dalszych wykładach
efekt ten dla egzemplarzy jest zupełnie naturalnie osiągany dzięki dziedziczeniu).
Zmienne
}ð Zmienna : typ zmiennej + nazwa zmiennej
[=wartość inicująca]
}ð WartoÅ›ci w nawiasach <> sÄ… wymagane, natomiast wartoÅ›ci w nawiasach [ ] sÄ… opcjonalne
}ð Zmienne sÄ… (zwykle) nazwanymi pojemnikami na pojedyncze wartoÅ›ci typu z jakim zostaÅ‚y
zadeklarowane. Zmienne typów pierwotnych przechowują wartości dokładnie tych typów,
zmienne typów referencyjnych przechowują wartość null albo referencję do obiektu typu
takiego jak typ zmiennej bÄ…dz do jego podklasy.
}ð Wyróżniamy siedem rodzajów zmiennych:
·ð zmienne klasowe,
·ð zmienne egzemplarzowe,
·ð zmienne lokalne,
·ð elementy tablic (te zmienne sÄ… anonimowe),
·ð parametry metod,
·ð parametry konstruktorów,
·ð parametry obsÅ‚ugi wyjÄ…tków.
Deklaracja zmiennych przykład
4
}ð Możemy zadeklarować zmienne w nastÄ™pujÄ…cy sposób:
}ð Powyższy sposób jest bardziej zalecany niż deklaracja w  jednej linijce
Wyświetlanie napisów
System.out.println()

ð PrzejÅ›cie do nowej linijki
System.out.print()

ð brak przejÅ›cia do nowej linijki
5
Operatory
Przykład
int i = 10;
int j = 3;
int k = 0;
6
k = ++j + i; //wynik: k = 4+10 = 14
Operator  ?
}ð exp1?exp2:exp3
}ð exp1  wartość logiczna
Wynik:
Jeśli exp1 jest true to zwrócona zostanie wartość exp2 w przeciwnym wypadku zwrócona
zostanie wartość exp3
Instrukcje
}ð Deklaracje zmiennej
int j = 13; int[] tab = new int[10];
}ð instrukcja warunkowa
if (i > 0) i--; if (i > j) max = i; else max = j;
}ð instrukcja wyboru
switch (i){
default: System.out.println("Wartość spoza zakresu"); break; // Tak, nie musi //być
ostatnia!
case 1: case 2: System.out.println("Dodatnie"); break;
case -1: case -2: System.out.println("Ujemne"); break;
case 0: System.out.println("Zero"); break; }
}ð pÄ™tla dopóki
while (i>0) i--;
}ð pÄ™tla dla (wersja podstawowa)
for(int j = 0; jtab[j] = 0;
}
}ð pÄ™tla dla (wersja rozszerzona)
for(int elt: tab)
System.out.print(elt+", ");
Pobieranie danych z klawiatury
7
Dwie metody pobieranie danych z klawiatury
ć% BufferedReader
ć% JOptionPane
1. BufferedReader
}ð zawiera siÄ™ w pakiecie java.io,
import java.io.*;
}ð dodaj nastÄ™pujÄ…cy kod, stworzenie instancji klasy BufferedReader
BufferedReader dataIn = new BufferedReader( new
InputStreamReader(System.in) );
}ð przykÅ‚ad pobrania danych
try{
String temp = dataIn.readLine();
}
catch( IOException e ){
System.out.println( BÅ‚Ä…d podczas pobierania danych z
klawiatury );
}
Przykład
2. Klasa JOptionPane
}ð Zawarta w pakiecie javax.swing
}ð Standardowe okienko do pobierania danych
Przykład:
8
Teoria:
Literatura: Java 2 Podstawy, rozdział 3 Podstawy programowania w Javie, podrozdział Tablice
1. Tablice
Tablica to struktura danych zawierająca ciąg tego samego typu. Uzyskujesz dostęp do każdej z
wartości poprzez indeks. Np.. Jeśli tab jest tablicą liczb to a[i] jest i-tą liczbą w tej tablicy.
Deklaracja tablicy. Zmienna tablicy deklarujemy, określając typ tablicy, nastepnie znaki []
ostatecznie nazwÄ™ zmiennej np.:
Integer[] tablica;
Możemy tablice zadeklarować także w poniższy sposób:
Integer tablica [];
Inicjalizacja tablicy. Powyższym sposobem zadeklarowaliśmy zmienna tablica, by utworzyć
tablicę, używamy operatora new. Poniższy przkład tworzy tablicę która może przechować 30 liczb.
Komórki tablicy numerowane są od 0 !
Integer[] tablica= new Integer[30];
Gdy spróbujemy odwołać się do elementu tablica[30] (lub innego indeksu spoza przedziału
0& 29), program zwróci wyjątek  array index out of bounds |
Java umożliwia tworzenie tablicy obiektów oraz inicjalizacje wartości w tym samym momencie.
Integer[] liczba = {1,2,3,4,88};
Przykładowy program wyświetlający wszystkie elementy tablicy
Długośc tablicy możemy uzyskać poprzez metodę nazwa tablicy.length
9
2. Parametry lini poleceń.
Każdy program w języku Java zawiera metodę main, której parametrem jest String[] args. Ten
parametr mówi iż metoda main otrzymuję tablicę łańcuchów- argumentów wypisanych w linii
poleceń. Kolejność argumentów jest następująca: argument 1 wywołania umieszczany jest w
args[0], argument 2 wywołania umieszczany jest w args[1], itd.
10


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
pawlikowski, fizyka, szczególna teoria względności
Teoria i metodologia nauki o informacji
teoria produkcji
Cuberbiller Kreacjonizm a teoria inteligentnego projektu (2007)
Teoria B 2A
Teoria osobowości H J Eysencka
silnik pradu stalego teoria(1)
Rachunek prawdopodobieństwa teoria
Teoria konsumenta1 2
niweleta obliczenia rzednych luku pionowego teoria zadania1
Teoria wielkiego podrywu S06E09 HDTV XviD AFG
koszałka,teoria sygnałów, Sygnały i przestrzenie w CPS
Teoria Drgań Mechanicznych Opracowanie 04
ELE III cw 5 teoria wybrane B

więcej podobnych podstron