Technik meteorolog


Informator o egzaminie
potwierdzajÄ…cym
kwalifikacje zawodowe
Technik meteorolog
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
Informator opracowała Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie
oraz Ministrem właściwym do spraw środowiska
ISBN 978-83-7400-195-3
 2 
Wstęp
Centralna Komisja Egzaminacyjna poleca czwartą edycję informatorów o egzaminie
potwierdzającym kwalifikacje zawodowe1 skierowaną do absolwentów szkół
ponadgimnazjalnych: techników i szkół policealnych.
Edycja obejmuje 33 informatory, opublikowane w terminie do 31 sierpnia 2006 roku, dla
zawodów, w których po raz pierwszy w roku 2007, odbędzie się egzamin dla absolwentów
ww. typów szkół.
Prezentowana publikacja składa się z odrębnych, dla poszczególnych zawodów, opracowań
(informatorów), w których opisano wymagania egzaminacyjne.
W każdym z informatorów omówiono:
- strukturÄ™ egzaminu, jego organizacjÄ™ i przebieg,
- wymagania, które należy spełnić żeby przystąpić do egzaminu i żeby zdać ten egzamin,
- materiał egzaminacyjny z zakresu danego zawodu  wiadomości i umiejętności, które
będą sprawdzane i oceniane na egzaminie, w etapie pisemnym i praktycznym, ilustrując
go przykładami zadań egzaminacyjnych wraz z kryteriami oceniania.
Informatory o egzaminie potwierdzajÄ…cym kwalifikacje zawodowe kierujemy przede
wszystkim do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, sądzimy jednak, że przedstawiony
w nich syntetyczny materiał dotyczący sprawdzanych umiejętności stanowiących
o kwalifikacjach zawodowych zainteresuje również innych czytelników, np.: przedstawicieli
organów prowadzących szkoły i nadzorujących kształcenie, pracodawców i specjalistów ds.
modelowania zawodów, kształcenia i doskonalenia zawodowego.
1 Podstawą prawną przeprowadzenia zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zwanego również egzaminem
zawodowym, jest:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r., w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 199, poz. 2046),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 maja 2004 r., w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa
zawodowego (Dz. U. Nr 114, poz. 1195),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów
wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz. 580).
Standardy, o których mowa w rozporządzeniu, stanowią oddzielny załącznik.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 pazdziernika 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych ( Dz. U. Nr 218, poz. 1840).
 3 
 4 
SPIS TREÅšCI
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE POTWIERDZAJCYM
KWALIFIKACJE ZAWODOWE................................................................ 6
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości i umiejętności z zakresu
zawodu .......................................................................................................................... 7
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie ................................................ 7
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin................................................... 9
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do egzaminu................................... 9
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym................................................... 10
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU ................................................................... 11
2.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 11
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I.................................... 13
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II .................................. 26
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań........................................................................ 30
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU ......................................................... 31
3.1. Organizacja i przebieg................................................................................................ 31
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania ............................................ 32
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych ............................................... 33
3.4. Przykład zadania praktycznego .................................................................................. 35
3.5. Komentarz do rozwiÄ…zania zadania wraz z kryteriami oceniania .............................. 39
4. ZAACZNIKI ............................................................................................... 42
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu ..................................................... 42
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego ........................................................ 45
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory w 2005 r............................. 46
4.4. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory w 2006 r............................. 47
 5 
Ogólne informacje
1. OGÓLNE INFORMACJE O EGZAMINIE
POTWIERDZAJCYM KWALIFIKACJE
ZAWODOWE
Egzamin potwierdzajÄ…cy kwalifikacje zawodowe jest formÄ… oceny poziomu
opanowania wiadomości i umiejętności z zakresu danego zawodu określonych
w standardzie wymagań, ustalonym przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Egzamin ten, zwany również egzaminem zawodowym, jest egzaminem zewnętrznym.
Umożliwia on uzyskanie porównywalnej i obiektywnej oceny poziomu osiągnięć zdającego
poprzez zastosowanie jednolitych wymagań, kryteriów oceniania i zasad przeprowadzania
egzaminu, opracowanych przez instytucje zewnętrzne, funkcjonujące niezależnie od systemu
kształcenia.
Rolę instytucji zewnętrznych pełnią: Centralna Komisja Egzaminacyjna i osiem okręgowych
komisji egzaminacyjnych powołanych przez Ministra Edukacji Narodowej w 1999 roku.
Na terenie swojej działalności (patrz - mapka na wewnętrznej stronie okładki) okręgowe
komisje egzaminacyjne przygotowują, organizują i przeprowadzają zewnętrzne egzaminy
zawodowe. Egzaminy oceniać będą zewnętrzni egzaminatorzy.
Egzaminy zawodowe mogą zdawać absolwenci wszystkich typów szkół
zawodowych ponadgimnazjalnych i policealnych, które kształcą w zawodach ujętych
w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Egzaminy zawodowe przeprowadzane sÄ… raz w ciÄ…gu roku szkolnego. Harmonogram
egzaminów ustala i ogłasza dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie pózniej niż na
4 miesiÄ…ce przed terminem ich przeprowadzenia.
Dla absolwentów zasadniczych szkół zawodowych i szkół policealnych egzaminy
przeprowadzane są od następnego tygodnia po zakończeniu zajęć dydaktyczno-
wychowawczych, a dla absolwentów technikum i technikum uzupełniającego - od następnego
tygodnia po zakończeniu egzaminu maturalnego.
Do egzaminu mogą przystąpić również absolwenci szkół zawodowych kształcących
młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla tej młodzieży, na podstawie opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznych lub orzeczeń lekarskich, czas egzaminu pisemnego
może być wydłużony o 30 minut, a warunki i przebieg egzaminu będą dostosowane do jej
potrzeb.
 6 
Ogólne informacje
1.1. Struktura egzaminu oraz formy sprawdzania wiadomości
i umiejętności z zakresu zawodu
Struktura egzaminu obejmuje dwa etapy: etap pisemny i etap praktyczny.
Etap pisemny składa się z dwóch części. Podczas części I zdający będą rozwiązywać
zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym
zawodzie, w części II  zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności związane
z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą.
Etap pisemny przeprowadzany jest w formie testu składającego się z zadań zamkniętych
zawierających cztery odpowiedzi do wyboru, z których tylko jedna odpowiedz jest
prawidłowa.
W części I test zawiera 50 zadań, a w części II  20 zadań.
Czas trwania etapu pisemnego dla wszystkich zawodów wynosi 120 minut.
Etap praktyczny sprawdza umiejętności rozwiązywania typowych problemów
zawodowych o charakterze  łączenia teorii z praktyką , właściwych dla zawodu, w zakresie
wynikającym z zadania o treści ogólnej, ustalonym w standardzie wymagań
egzaminacyjnych.
Czas trwania etapu praktycznego nie może być krótszy niż 180 minut i dłuższy niż 240
minut.
1.2. Wiadomości i umiejętności sprawdzane na egzaminie
Na egzaminie będą sprawdzane tylko te wiadomości i umiejętności, które zostały
zapisane w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla danego zawodu.
Standardy wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów ustalone zostały
rozporzÄ…dzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu, z dnia 29 marca 2005 r.,
zmieniającym rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą
przeprowadzenia egzaminu potwierdzajÄ…cego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 66, poz.
580). Teksty standardów wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych zawodów zostały
zamieszczone w oddzielnie opublikowanym załączniku do w/w rozporządzenia.
Struktura standardu wymagań egzaminacyjnych dla zawodu odpowiada strukturze
egzaminu. Oznacza to, że zawarte w standardzie umiejętności sprawdzane na egzaminie,
ustalono odrębnie dla obu etapów egzaminu.
 7 
Ogólne informacje
Umiejętności zapisane w standardzie, sprawdzane w etapie pisemnym, są przyporządkowane
do określonych obszarów wymagań.
Umiejętności sprawdzane w części pierwszej ujęto w trzech obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych
i technologicznych,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych,
" bezpieczne wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska.
Umiejętności sprawdzane w części drugiej ujęto w dwóch obszarach wymagań:
" czytanie ze zrozumieniem informacji przedstawionych w formie opisów,
instrukcji, tabel, wykresów,
" przetwarzanie danych liczbowych i operacyjnych.
W etapie praktycznym egzaminu sprawdzane umiejętności są związane z zadaniem
o treści ogólnej. Z zadaniem ogólnym związane są odpowiednie układy umiejętności. Zakres
egzaminu w tym etapie obejmuje w zależności od zawodu i jego specyfiki
" opracowanie projektu realizacji określonych prac
lub
" opracowanie projektu realizacji i wykonanie określonych prac.
Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu stanowi podstawę do przygotowania
zadań egzaminacyjnych dla obu etapów egzaminu. Oznacza to, że zadania egzaminacyjne
będą sprawdzały tylko te umiejętności, które zapisane są w standardzie wymagań
egzaminacyjnych dla danego zawodu. Rodzaj zadań egzaminacyjnych sprawdzających
umiejętności przyporządkowane do danego obszaru wymagań w etapie pisemnym będzie
wiązał się ściśle z tym obszarem, a w etapie praktycznym - z zadaniem o treści ogólnej.
Umiejętności ujęte w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu, dla obu
etapów egzaminu, będą omówione wraz z przykładami zadań w rozdziałach 2. i 3.
informatora.
Każdy zdający powinien zapoznać się ze standardem wymagań egzaminacyjnych
dla zawodu, w którym chce potwierdzić kwalifikacje zawodowe. Standard zamieszczony
jest w rozdziale 4 niniejszego informatora.
 8 
Ogólne informacje
1.3. Wymagania, które trzeba spełnić, aby zdać egzamin
Przyjęto, że w etapie pisemnym zdający może otrzymać za każde prawidłowo
rozwiÄ…zane zadanie 1 punkt.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska:
- z części I  co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania,
- z części II  co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania.
W etapie praktycznym, w zależności od zakresu egzaminu sformułowanego w zadaniu
o treści ogólnej oceniany będzie projekt realizacji określonych prac lub projekt realizacji
określonych prac oraz efekt wykonanych prac zgodnie z ustalonymi kryteriami oceniania
przyjętymi dla danego zadania. Spełnienie ustalonych dla zadania kryteriów wykonania,
pozwoli na uzyskanie maksymalnej liczby punktów.
Zdający zda ten etap egzaminu, jeśli uzyska co najmniej 75% punktów możliwych do
uzyskania.
Zdający zda egzamin zawodowy, jeśli spełni wymagania ustalone dla obu etapów
egzaminu.
Zdający, który zdał egzamin, otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe
w danym zawodzie.
UWAGA!
Informacje o wynikach egzaminu zdający uzyska od dyrektora szkoły, do której uczęszczał.
1.4. Wymagania, które trzeba spełnić, aby przystąpić do
egzaminu
ZdajÄ…cy powinien:
1. Ukończyć szkołę i otrzymać świadectwo ukończenia szkoły.
2. Złożyć pisemną deklarację przystąpienia do egzaminu zawodowego do dyrektora swojej
szkoły, nie pózniej niż do dnia 20 grudnia roku szkolnego, w którym zamierza przystąpić
do egzaminu zawodowego.
 9 
Ogólne informacje
3. Zgłosić się na egzamin w terminie i miejscu wyznaczonym przez okręgową komisję
egzaminacyjną z dokumentem potwierdzającym tożsamość (ze zdjęciem i z numerem
PESEL).
Zdający o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien dodatkowo przedłożyć
opinię lub orzeczenie wskazujące na dostosowanie warunków i formy przeprowadzania
egzaminu do jego indywidualnych potrzeb.
UWAGA!
Informacje o terminie i miejscu egzaminu może przekazać zdającym dyrektor szkoły lub
dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej.
W zależności od specyfiki zawodu, w którym przeprowadzony będzie egzamin zawodowy,
okręgowa komisja egzaminacyjna może wezwać zdającego na szkolenie w zakresie
bezpieczeństwa i higieny pracy związane z wykonywaniem zadania egzaminacyjnego na
określonych stanowiskach egzaminacyjnych. Szkolenie powinno być zorganizowane nie
wcześniej niż na dwa tygodnie przed terminem egzaminu.
1.5. Szczegółowe informacje o egzaminie zawodowym
Szczegółowych informacji o egzaminie zawodowym oraz wyjaśnień dotyczących, między
innymi, możliwości:
" powtórnego zdawania egzaminu zawodowego przez osoby, które nie zdały egzaminu,
" przystąpienia do egzaminu w terminie innym niż bezpośrednio po ukończeniu szkoły,
" udostępniania informacji na temat wyniku egzaminu,
" otrzymania dyplomu potwierdzajÄ…cego kwalifikacje zawodowe,
udziela dyrektor szkoły i okręgowa komisja egzaminacyjna.
 10 
Etap pisemny egzaminu
2. ETAP PISEMNY EGZAMINU
2.1. Organizacja i przebieg
Etap pisemny egzaminu będzie zorganizowany w szkole, do której uczęszczałeś.
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy liczba zdających w danej szkole jest
mniejsza niż 25 osób, dyrektor komisji okręgowej może wskazać Ci inną szkołę albo
placówkę kształcenia praktycznego lub ustawicznego, zwane dalej  placówkami , w której
przystÄ…pisz do etapu pisemnego egzaminu zawodowego.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument potwierdzający Twoją
tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu pisemnego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu nadzorującego, który będzie
omawiał regulamin przebiegu egzaminu.
Po zajęciu miejsca w sali egzaminacyjnej otrzymasz arkusz egzaminacyjny
i KART ODPOWIEDZI.
Arkusz egzaminacyjny zawiera:
- stronę tytułową z nazwą i symbolem cyfrowym zawodu, w którym odbywa się etap
pisemny egzaminu oraz  InstrukcjÄ™ dla zdajÄ…cego (w instrukcji znajdujÄ… siÄ™ dane
o liczbie stron arkusza egzaminacyjnego, wskazania dotyczące rozwiązywania zadań,
zaznaczania odpowiedzi i sposobu poprawiania odpowiedzi w KARCIE
ODPOWIEDZI),
- test 70 zadań wielokrotnego wyboru, w tym 50 zadań w części I ponumerowanych od
1 do 50 oraz 20 zadań w części II ponumerowanych od 51 do 70.
KARTA ODPOWIEDZI stanowi jednÄ… stronÄ™. ZnajdujÄ… siÄ™ na niej:
- symbol cyfrowy zawodu i oznaczenie wersji arkusza egzaminacyjnego,
- miejsce na wpisanie Twojego numeru ewidencyjnego PESEL i zakodowanie go,
- miejsce na wpisanie Twojej daty urodzenia,
- tabele z numerami zadań odpowiadających części I oraz części II arkusza
egzaminacyjnego z układem kratek A, B, C, D do zaznaczania odpowiedzi,
- miejsce na naklejkę z kodem ośrodka egzaminacyjnego.
 11 
Etap pisemny egzaminu
Przeczytaj uważnie  Instrukcję dla zdającego w arkuszu egzaminacyjnym
i sprawdz, czy Twój arkusz jest kompletny i nie ma w nim braków. Wykonaj polecenia
zgodnie z  InstrukcjÄ… dla zdajÄ…cego .
Czas trwania etapu pisemnego egzaminu wynosi 120 minut (2 godziny zegarowe).
UWAGA: Jeśli jesteś egzaminowanym o potwierdzonych specjalnych potrzebach
edukacyjnych, to masz prawo do wydłużonego o 30 minut czasu trwania etapu pisemnego
egzaminu zawodowego. Przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego wskaże Ci
miejsce na sali egzaminacyjnej i dopilnuje, abyś mógł zdawać egzamin w ustalonym dla
Ciebie czasie.
Kolejność rozwiązywania zadań jest dowolna. Dobrze jednak będzie, jeśli
rozplanujesz sobie czas egzaminu. Na rozwiązanie zadań z części I arkusza powinieneś
przeznaczyć około 80 minut, na rozwiązanie zadań z części II - około 30 minut. Pozostałe 10
minut powinieneś wykorzystać na sprawdzenie, czy prawidłowo zaznaczyłeś odpowiedzi do
poszczególnych zadań w KARCIE ODPOWIEDZI.
Pamiętaj! Pracuj samodzielnie!
Przystępując do rozwiązywania każdego zadania powinieneś:
- uważnie przeczytać całe zadanie,
- przeanalizować rysunki, tabele, itp. oraz treść poleceń,
- dobrze zastanowić się nad wyborem prawidłowej odpowiedzi,
- starannie zaznaczyć wybraną odpowiedz w KARCIE ODPOWIEDZI zgodnie
z instrukcjÄ… w arkuszu egzaminacyjnym.
Po zakończeniu rozwiązywania zadań, sprawdz w KARCIE ODPOWIEDZI, czy
dla wszystkich zadań zaznaczyłeś odpowiedzi.
Przewodniczący ogłosi koniec egzaminu i poinformuje, w jaki sposób będziesz mógł
oddać swoją KART ODPOWIEDZI. Arkusz egzaminacyjny możesz zatrzymać dla siebie.
Jeśli wcześniej zakończysz rozwiązywanie zadań, zgłoś przez podniesienie ręki
gotowość do oddania KARTY ODPOWIEDZI.
 12 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części I
Część I. Zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. Rozróżniać, wyjaśniać i definiować podstawowe pojęcia i terminy z zakresu
meteorologii i klimatologii,
czyli:
" rozróżniać, wyjaśniać i definiować pojęcia dotyczące zespołu elementów
meteorologicznych takich jak: temperatura, wilgotność powietrza, ciśnienie
atmosferyczne, opady atmosferyczne, wiatr, zachmurzenie i usłonecznienie nad danym
obszarem,
" rozróżniać, wyjaśniać i definiować pojęcia dotyczące wieloletniego układu
charakterystycznych dla danego obszaru stanów pogody kształtowanych przez wpływ:
promieniowania słonecznego, cyrkulacji atmosferycznej, obiegu wody, czynników
geograficznych i działalności człowieka,
" rozróżniać, wyjaśniać i definiować pojęcia dotyczące regularnego następstwa zmian
atmosfery występujących w danej miejscowości lub regionie geograficznym,
" rozróżniać i definiować typy klimatu i czynniki klimatotwórcze takie jak: napływające
masy powietrza, fronty atmosferyczne, zmienność wiatrów, zmienność temperatury,
tendencje ciśnienia atmosferycznego, wysokość opadów atmosferycznych.
Przykładowe zadanie 1.
Proces tworzenia się i rozwoju niżów barycznych w atmosferze to
A. cyklogeneza.
B. gradient.
C. konwekcja.
D. okluzja.
1.2. Rozpoznawać i opisywać typowe dla klimatu Polski elementy i zjawiska
meteorologiczne,
czyli:
" rozpoznawać i opisywać typowe czynniki klimatotwórcze i charakterystyki
meteorologiczne takie jak napływające masy powietrza, zmienność wiatrów, tendencje
temperatury, zmienność ciśnienia atmosferycznego, wysokość i rodzaje opadów
atmosferycznych.
 13 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 2.
Terytorium Polski leży w strefie obniżonego ciśnienia terenów polarnych (szerokości
umiarkowanych). Konsekwencją tego jest zmienność pogody, a także przewaga mas
powietrza napływającego z kierunku
A. południowego.
B. północnego.
C. wschodniego.
D. zachodniego.
1.3. Interpretować dane meteorologiczne i wykorzystywać opracowania
klimatologiczne dla potrzeb opracowań prognoz i ekspertyz,
czyli:
" interpretować dane meteorologiczne dla potrzeb opracowań prognoz długo i krótko
terminowych,
" interpretować dane meteorologiczne dla potrzeb opracowań klimatologicznych
mikroregionów i makroregionów,
" interpretować opracowania klimatologiczne mikroregionów i makroregionów.
Przykładowe zadanie 3.
Na podstawie poniższego fragmentu opracowania klimatologicznego dotyczącego regionu
w podsumowaniu ekspertyzy należałoby zawrzeć stwierdzenie
 W stosunku do lat 80 obserwuje siÄ™ znaczne, bo o 0,70C ocieplenie badanego regionu-
średnia temperatura roczna wynosiła 8,20C. Szczególnie widoczny jest wzrost temperatur
jesiennych w stosunku do lat ubiegłych (odpowiednio 7,30C i 8,80C. Maksymalna
temperatura w badanym regionie wyniosÅ‚a w roku 2003 +31,0ºC, minimalna  27,5ºC.
Dominującymi kierunkami wiatru były kierunki zachodnie (17,9% w roku 2002 i 36,6%
w roku 2003) i południowo zachodnie. Średnia roczna prędkość wiatru w analizowanych
latach wynosiła 3,7m/s i 3,2 m/s. W roku 2003 struktura prędkości przedstawiała się
następująco: 6% stanowiła cisza, do 2m/s  20,9%, od 2m/s do 4m/s  46,6%, powyżej 4m/s
 26,5%. Najniższe ciśnienie atmosferyczne zaobserwowano w grudniu (960,1 hPa)
natomiast najwyższe  w lutym (1030,7 hPa).
A. kierunki napływu mas powietrza są nietypowe dla obszaru Polski.
B. ciśnienie atmosferyczne w tym regionie podlega niewielkim wahaniom.
C. struktura prędkości wiatrów sprzyja rozprzestrzenianiu się zanieczyszczeń.
D. badany region jest atrakcyjny turystycznie ze względu na warunki
biometeorologiczne.
 14 
Etap pisemny egzaminu
1.4. Klasyfikować typy pogody wg obowiązującej skali oraz przeprowadzać analizy
sytuacji pogodowych i synoptycznych,
czyli:
" klasyfikować stan atmosfery w danym miejscu określany przez układ elementów
meteorologicznych takich jak ciśnienie atmosferyczne, temperatura, wilgotność
powietrza, wiatr, wielkość i rodzaj opadu oraz zachmurzenia,
" klasyfikować układ elementów meteorologicznych oraz ich wahania dobowe jako
korzystny i niekorzystny z punktu widzenia potrzeb lecznictwa klimatycznego,
wypoczynku i turystyki,
" klasyfikować stan pogody ze względu na cechy takie jak: małe i umiarkowane
zachmurzenie, brak opadów lub przelotne opady, brak stanów wysokiej wilgotności
powietrza, niskie lub wysokie ciśnienie, wysoka lub niska temperatura.
Przykładowe zadanie 4.
Jeżeli powietrze przed frontem jest bardzo ciepłe i wilgotne a wiatry po obu stronach frontu
wieją w kierunkach jak na rysunku, to nad danym obszarem należy się spodziewać
A. ulewnych deszczów i burz.
B. opadów o charakterze długotrwałym ale ilościowo
małych.
C. szybkiego wzrostu temperatury.
D. powolnego wzrostu ciśnienia atmosferycznego.
1.5. Określać wpływ elementów meteorologicznych na człowieka, organizmy
roślinne i zwierzęce,
czyli:
" określać wpływ elementów meteorologicznych i zjawisk atmosferycznych takich jak:
promieniowanie słoneczne, temperatura i wilgotność, wiatr, ciśnienie, opad
atmosferyczny, burze i wyładowania atmosferyczne oraz mgły, gołoledz, szron, szadz
na człowieka, organizmy roślinne i zwierzęce,
" określać wpływ klimatu (wieloletniego układu charakterystycznych dla danego obszaru
stanów pogody) na człowieka, organizmy roślinne i zwierzęce.
Przykładowe zadanie 5.
Zmiana ciśnienia przekraczająca 8 hPa z dnia na dzień, np.: przy przechodzeniu frontów
atmosferycznych, powoduje u ludzi zdrowych
A. Å‚agodzenie odczuwania gorÄ…ca.
B. zaburzenia krążeniowe i jelitowe.
C. zmiany pobudliwości układu nerwowego.
D. odczucie świeżości powietrza.
 15 
Etap pisemny egzaminu
1.6. Opisywać zjawiska meteorologiczne niekorzystne dla rolnictwa, leśnictwa oraz
innych gałęzi gospodarki,
czyli:
" opisywać niekorzystne dla rolnictwa, leśnictwa oraz innych gałęzi gospodarki nagłe
zmiany i występowanie ekstremalnych wartości podstawowych elementów
meteorologicznych takich jak temperatura i wilgotność powietrza, opady
atmosferyczne, prędkość wiatru, ciśnienie atmosferyczne, intensywne promieniowanie
słoneczne,
" opisywać niekorzystne dla rolnictwa, leśnictwa oraz innych gałęzi gospodarki zjawiska
atmosferyczne takie jak przymrozki, mgły, burze, grad, gołoledz, wichury, zawieje i
zamiecie śnieżne, susze, możliwość wystąpienia powodzi.
Przykładowe zadanie 6.
 Opad atmosferyczny w postaci bryłek lodu o średnicy od 0,5 cm do 5 cm. Następuje
zwykle w ciepłej porze roku z silnie rozbudowanych chmur typu cumulonimbus i bywa
połączony z obfitym deszczem . Opis dotyczy zjawiska meteorologicznego znanego jako
A. ziarna lodowe.
B. grad.
C. krupy śnieżne.
D. sadz.
1.7. Wyjaśniać antropogeniczne przyczyny i ich skutki dla stanu środowiska ze
szczególnym uwzględnieniem zmian klimatu,
czyli:
" wyjaśniać antropogeniczne przyczyny i skutki długo- i krótkookresowych zmian
klimatu,
" wyjaśniać przyczyny i skutki potęgowania efektu cieplarnianego kwaśnych deszczów
i ubytku warstwy ozonowej,
" wskazywać sposoby zapobiegania potęgowania efektu cieplarnianego kwaśnych
deszczów i ubytku warstwy ozonowej.
Przykładowe zadanie 7.
Szczególne znaczenie w ociepleniu klimatu ma dwutlenek węgla. Przyczyną wzrostu emisji
CO2 jest
A. zintensyfikowanie produkcji zwierzÄ…t hodowlanych.
B. spalanie paliw organicznych.
C. stosowanie opartych na azocie nawozów sztucznych.
D. nieszczelność gazociągów.
 16 
Etap pisemny egzaminu
1.8. Korzystać z przepisów dotyczących meteorologii, klimatologii i ochrony
środowiska,
czyli:
" posługiwać się zasadami i przepisami w zakresie dotyczącym pomiarów i obserwacji
meteorologicznych,
" posługiwać się w zakresie dotyczącym gromadzenia, archiwizowania i udostępniania
informacji meteorologicznych,
" posługiwać się w zakresie dotyczącym wykonywania bieżących analiz i ocen sytuacji
meteorologicznej,
" posługiwać się w zakresie dotyczącym opracowywania i przekazywania prognoz
meteorologicznych,
" posługiwać się w zakresie dotyczącym opracowywania i przekazywania organom
administracji publicznej ostrzeżeń przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w
atmosferze.
Przykładowe zadanie 8.
Na stacjach meteorologicznych punktualnie w terminie obserwacyjnym należy wykonać
pomiar
A. temperatury powietrza.
B. wilgotności powietrza.
C. ciśnienia atmosferycznego.
D. opadu atmosferycznego.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Dokonywać właściwego doboru miejsca pomiarów i obserwacji
meteorologicznych,
czyli:
" dobierać miejsce lokalizacji ogródka meteorologicznego,
" dobierać miejsce lokalizacji urządzeń automatycznych i samorejestrujących w ogródku
meteorologicznym,
" dobierać poza ogródkiem meteorologicznym miejsce lokalizacji punktu obserwacji
meteorologicznych.
Przykładowe zadanie 9.
W celu zapewnienia reprezentatywności wyników obserwacji ustalono strefę ochronną
wokół ogródka meteorologicznego. Licząc od najbliższego boku ogródka, luzna zabudowa
i grupy drzew muszą się znajdować w odległości nie mniejszej niż
A. 30 m
B. 50 m
C. 100 m
D. 300 m
 17 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Instalować podstawowe przyrządy meteorologiczne,
czyli:
" rozmieszczać i instalować przyrządy pomiarowe takie jak: deszczomierze, termometry,
barometry, wiatromierze, widzialnościomierze, mierniki wysokości podstawy chmur,
wilgotnościomierze,
" instalować zestawy pomiarowe takie jak klatka meteorologiczna, deszczomierze,
mierniki wysokości podstawy chmur heliograf w ogródkach meteorologicznych.
Przykładowe zadanie 10.
W jakiej pozycji w klatce meteorologicznej (w trzymadle) umieszczamy termometr
maksymalny?
A. Poziomo.
B. Lekko odchylony od poziomu.
C. Lekko odchylony od pionu.
D. Pionowo.
2.3. Wykonywać obserwacje oraz obsługiwać przyrządy i instrumenty
meteorologiczne,
czyli:
" wykonywać pomiar: temperatury i wilgotności powietrza kierunku i prędkości wiatru,
ciśnienia atmosferycznego, wilgotności i temperatury powietrza, wysokości opadu
atmosferycznego, usłonecznienia, widzialności i wysokości podstawy chmur,
" wykonywać obserwacje rodzajów chmur, wielkości zachmurzenia i zjawisk
atmosferycznych (pogodowych),
" obsługiwać podczas pomiarów przyrządy i instrumenty mierzące prędkość i kierunek
wiatru, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność i temperaturę powietrza, wysokość opadu
atmosferycznego i usłonecznienia, widzialność oraz wysokość podstawy chmur,
" obsługiwać przyrządy i instrumenty meteorologiczne.
Przykładowe zadanie 11.
Po odczycie temperatury maksymalnej w ciągu doby termometr wstrząsamy tak aby słupek
rtęci wskazywał temperaturę powietrza
A. minimalnÄ….
B. równą zero.
C. średnią.
D. aktualnÄ….
 18 
Etap pisemny egzaminu
2.4. Opracowywać wyniki obserwacji zgodnie z obowiązującą instrukcją dla stacji
meteorologicznych,
czyli:
" opracowywać wyniki pomiarów instrumentalnych prędkości i kierunku wiatru, ciśnienia
atmosferycznego, temperatury i wilgotności powietrza, wysokości opadu
atmosferycznego i usłonecznienia, widzialności i wysokości podstawy chmur,
" opracowywać wyniki obserwacji (wizualnych) chmur, wielkości zachmurzenia
i zjawisk atmosferycznych (pogodowych),
" prowadzić dziennik meteorologiczny i klimatologiczny,
" sporządzać depesze z wynikami pomiarów instrumentalnych i obserwacji wizualnych,
" sporządzać zestawienia oraz miesięczne wykazy spostrzeżeń meteorologicznych,
opadów i temperatury gruntu.
Przykładowe zadanie 12.
Liczba dni pogodnych w miesiÄ…cu oznacza dni
A. z intensywnym promieniowaniem słonecznym.
B. z wysoką temperaturą bez opadów atmosferycznych.
C. ze średnim dobowym zachmurzeniem poniżej 2/8.
D. z niewielką (poniżej średniej) prędkością wiatru.
2.5. Wykorzystywać podstawowe metody statystyki matematycznej w meteorologii,
czyli:
" wyznaczać liczbę, częstość i procentowy udział zjawisk meteorologicznych
w miesiÄ…cu, roku, wieloleciu,
" wyznaczać tendencje wzrostowe i spadkowe ciśnienia i temperatury,
" wyznaczać nachylenie i skośność charakterystyk parametrów elementów pogodowych,
" wyznaczać minimum, maksimum, medianę i średnią elementów pogodowych,
" wyznaczać rozkład normalny i rozkład kwadratowy charakterystyk,
" analizować dynamikę zmian elementów pogodowych.
Przykładowe zadanie 13.
Przedstawiony obok wzór stosowany jest do obliczania
A. odchylenia standardowego wyniku.
B. średniej arytmetycznej wyniku.
X1,..., Xn  wartości
C. rozstępu wyniku.
n  liczba wartości
D. mediany wyniku
 19 
Etap pisemny egzaminu
2.6. Posługiwać się specjalnymi kodami do rejestracji elementów i zjawisk
meteorologicznych,
czyli:
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji układów i przemieszczania
się frontów atmosferycznych chłodnych, ciepłych i okluzji na mapach synoptycznych,
klimatologicznych i w dziennikach obserwacji,
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji wielkości, tendencji zmian
i układów ciśnienia oraz niżów i wyżów, na mapach synoptycznych, klimatologicznych
i w dziennikach obserwacji,
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji wielkości, tendencji zmian
temperatury na mapach synoptycznych, klimatologicznych i w dziennikach obserwacji,
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji prędkości i kierunku
wiatru na mapach synoptycznych, klimatologicznych i w dziennikach obserwacji,
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji stopnia zachmurzenia
nieba, rodzaju i układu chmur na mapach synoptycznych, klimatologicznych
i w dziennikach obserwacji,
" posługiwać się symbolami meteorologicznymi do rejestracji i nasilenia zjawisk
pogodowych takich jak: hydrometrory, litometeory, fotometeory i elektrometeory na
mapach synoptycznych, klimatologicznych i w dziennikach obserwacji,
" kodować za pomocą kodu SYNOP i kodów pochodnych zarejestrowane elementy
i zjawiska meteorologiczne.
Przykładowe zadanie 14.
Na mapie synoptycznej do przedstawienia frontu chłodnego używa się symbolu
A. B. C. D.
2.7. Obsługiwać podstawowe urządzenia łączności meteorologicznej
i przekazywania danych obserwacyjnych,
czyli:
" obsługiwać urządzenia łącznościowe takie jak: telefon, faks, modem telefoniczny, radio
w celu nawiązania i utrzymania łączności podczas przekazywania danych
obserwacyjnych.
Przykładowe zadanie 15.
W celu przesłania danych meteorologicznych za pośrednictwem modemu, który jest
zainstalowany w postaci karty w komputerze, niezbędne jest posiadanie
A. faksu.
B. zaprogramowanego telefaksu.
C. programu szyfrujÄ…cego.
D. Å‚Ä…cza telefonicznego radiowego lub stacjonarnego.
 20 
Etap pisemny egzaminu
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności:
3.1. Organizować i stosować ergonomiczne stanowiska pracy zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony
środowiska;
czyli:
" organizować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska ergonomiczne stanowiska obserwacyjne,
" organizować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej ergonomiczne stanowiska do obsługi komputerów, przyrządów
i urządzeń pomiarowych,
" organizować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej ergonomiczne stanowiska obsługi urządzeń łącznościowych.
Przykładowe zadanie 16.
Stanowisko do pracy przy komputerze powinno być tak zorganizowane aby odległość
użytkownika od ekranu komputera wynosiła około
A. 30÷40 cm
B. 50÷70 cm
C. 80÷90 cm
D. 100÷110 cm
3.2. Dobierać odzież ochronną, środki i sprzęt ochrony indywidualnej zależnie od
warunków występujących na stanowisku pracy,
czyli:
" dobierać odzież ochronną i zabezpieczenia przed zagrożeniem spowodowanym
czynnikami takimi jak praca na wysokości, w niewygodnej pozycji, przy komputerze itp.
" dobierać odzież ochronną i zabezpieczenia przed zagrożeniami spowodowanymi
czynnikami pogodowymi takimi jak wysoka i niska temperatura otoczenia oraz opady
atmosferyczne,
Przykładowe zadanie 17.
Podczas zimowych obserwacji nieba i pokrywy śnieżnej chronimy wzrok, używając okularów,
których szkła zawierają filtry
A. UV A
B. UV B
C. UV C
D. UV O
 21 
Etap pisemny egzaminu
3.3. Stosować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące na
posterunkach meteorologicznych,
czyli:
" stosować regulamin pracy obowiązujący na stacji meteorologicznej,
" stosować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące podczas
korzystania z urządzeń zasilanych prądem elektrycznym,
" stosować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące podczas
korzystania z urządzeń mechanicznych.
Przykładowe zadanie 18.
W czasie burzy z intensywnymi wyładowaniami atmosferycznymi nie należy
A. chronić się w pomieszczeniach zamkniętych.
B. przebywać na terenie ogródka meteorologicznego.
C. oddalać się od wysokich przedmiotów terenowych.
D. wyłączać nadajników i urządzeń telekomunikacyjnych.
3.4. Wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia oraz skutki nieprawidłowego
wykonywania pomiarów meteorologicznych,
czyli:
" wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia spowodowane nieprawidłowa obsługą urządzeń
i przyrządów pomiarowych,
" wskazywać skutki nieprawidłowego wykonywania pomiarów meteorologicznych.
Przykładowe zadanie 19.
Jeżeli świadectwa termometrów stłuczonych, wycofanych z użytku, będą przechowywane
razem ze świadectwami termometrów aktualnie używanych do obserwacji, to
A. może się zdarzyć, że nie zastosujemy poprawki początkowej.
B. nic się nie stanie, ponieważ świadectwa nie zawierają poprawek.
C. nic się nie stanie, ponieważ do każdego termometru stosuje się takie same poprawki
D. może się zdarzyć, że po zastosowaniu do odczytu termometru poprawki otrzymamy
błędny wynik.
 22 
Etap pisemny egzaminu
3.5. Wskazywać zachowania w sytuacjach wymagających udzielania pomocy
przedlekarskiej poszkodowanemu w wypadku podczas pracy,
czyli:
" wskazywać sposób usunięcia czynnika niebezpiecznego działającego na
poszkodowanego np.: prÄ…du,
" wskazać sposób sprawdzenia czynności życiowych: tętna i oddechu oraz ocenić stan
przytomności poszkodowanego,
" wskazać sposób postępowania i udzielania pierwszej pomocy: przy utracie przytomności,
zranieniach, krwotokach, zwichnięciach, złamaniach, urazach termicznych, porażeniu
prÄ…dem elektrycznym, zatruciach chemicznych.
Przykładowe zadanie 20.
Nieprzytomnego z zachowaną akcją serca i oddechem, bez podejrzenia urazu kręgosłupa
kładziemy w tzw. pozycji
A. przeciwwstrzÄ…sowej.
B. na wznak.
C. półsiedzącej.
D. ustalonej bocznej.
3.6. Wskazywać zasady ochrony instalacji i aparatury pomiarowej przed
uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi,
czyli:
" wskazywać zasady ochrony aparatury pomiarowej przed uszkodzeniami mechanicznymi
np. spowodowanymi działaniem wiatru,
" wskazywać zasady ochrony aparatury pomiarowej przed działaniem wilgoci
i temperatury,
" wskazywać zasady ochrony aparatury pomiarowej przed działaniem wyładowań
elektryczności atmosferycznej,
" wskazywać zasady ochrony instalacji i urządzeń przed przepięciami i przetężeniami.
Przykładowe zadanie 21.
W celu zabezpieczenia klatki meteorologicznej przed chwianiem się pod wpływem wiatru
należy
A. do jej podstawy przymocować na stałe schody.
B. usztywnić ją odciągami.
C. przykręcić ją do podstawy zamocowanej w gruncie.
D. osłonić specjalnym parawanem.
 23 
Etap pisemny egzaminu
3.7. Określać zasady odpowiedzialnego postępowania w sytuacji wystąpienia
nadzwyczajnych zagrożeń dla środowiska,
czyli:
" określać zasady powiadamiania o nadchodzeniu lub zaistnieniu niekorzystnych zjawisk
pogodowych takich jak burze, wichury, gwałtowne opady atmosferyczne,
" określać zasady powiadamiania o zagrożeniu skażeniami radiologicznymi,
" określać zasady powiadamiania o zagrożeniach spowodowanych zanieczyszczeniami
przemysłowymi.
Przykładowe zadanie 22.
W przypadku nagłego deszczowego wezbrania płynącej w pobliżu rzeki należy zawiadomić
A. radio i prasÄ™.
B. pobliski szpital.
C. władze lokalne i IMGW.
D. ludność mieszkającą w okolicy.
3.8. Przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia, a także dla środowiska
naturalnego związane z wykonywaniem obserwacji i pomiarów
meteorologicznych ze szczególnym uwzględnieniem ekstremalnych warunków
atmosferycznych,
czyli:
" przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia spowodowanie zmiennymi warunkami
atmosferycznymi,
" przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia spowodowane ekstremalnymi
warunkami pogodowymi silne wiatry, burze, wysoka temperatura,
" przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia spowodowane niewłaściwym
obchodzeniem się z aparatura pomiarową np. termometrami rtęciowymi i barometrem,
" przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia spowodowane niewłaściwym
obchodzeniem siÄ™ z urzÄ…dzeniami elektrycznymi i mechanicznymi.
Przykładowe zadanie 23.
Konieczność wychodzenia na zewnątrz budynku stacji niezależnie od warunków
atmosferycznych w celu dokonania odczytów niektórych parametrów może być przyczyną
A. częstych infekcji dróg oddechowych.
B. utraty zmysłu równowagi.
C. problemów z układem krążenia.
D. zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego.
 24 
Etap pisemny egzaminu
3.9. Zapobiegać i likwidować skutki skażenia rtęcią,
czyli:
" przechowywać i transportować odpady skażone rtęcią zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
" powiadamiać lokalny odział zajmujący się sprawami ochrony zdrowia o zaistniałym
skażeniu rtęcią,
Przykładowe zadanie 24.
Zebrane resztki rtęci ze stłuczonego termometru należy
A. wyrzucić do kosza na odpady.
B. wyrzucić do studzienki ściekowej.
C. spalić w odkrytym ogniu.
D. zabezpieczyć w szczelnym naczyniu szklanym lub metalowym.
3.10. Stosować przepisy związane z ochroną środowiska, a zwłaszcza dotyczące ochrony
powietrza i hałasu,
czyli:
" stosować zalecane w aktach prawnych i przepisach normy dotyczące ochrony gleby
i powietrza przed zanieczyszczeniami,
" stosować zalecane w aktach prawnych i przepisach normy dotyczące ochrony prze
nadmiernym hałasem.
Przykładowe zadanie 25.
Polska ratyfikując Konwencję Klimatyczną, podjęła obowiązek zmniejszania
A. emisji gazów cieplarnianych.
B. poziomu hałasu.
C. degradacji gleby.
D. odpadów poprodukcyjnych.
 25 
Etap pisemny egzaminu
2.3. Wymagania egzaminacyjne z przykładami zadań do części II
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, tabel,
wykresów, a w szczególności:
1.1 Rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki
oraz prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki, np.: rynek, popyt, podaż,
bezrobocie, inflacja,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa pracy, np.: umowa o pracę, urlop, wynagrodzenie
za pracÄ™,
" rozróżniać pojęcia z zakresu prawa podatkowego, np.: podatek dochodowy, podatek
VAT, akcyza, PIT,
" rozróżniać pojęcia z obszaru podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
np.: REGON, numer identyfikacji podatkowej-NIP, rachunek bankowy.
Przykładowe zadanie 1.
Poprzez określenie płacy brutto należy rozumieć kwotę wynagrodzenia pracownika
A. bez podatku dochodowego.
B. określoną w umowie o pracę.
C. obliczoną do wypłaty.
D. pomniejszoną o składki ZUS.
1.2 Rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem, np.: umowa o pracę, Kodeks pracy,
deklaracja ZUS,
" rozróżniać dokumenty związane z działalnością gospodarczą, np.: polecenie przelewu,
faktura, deklaracja podatkowa.
 26 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 2.
Jak nazywa się przedstawiony na rysunku dokument regulujący rozliczenie bezgotówkowe?
A. Czek potwierdzony.
B. Polecenie przelewu.
C. Faktura VAT.
D. Weksel prosty.
1.3 Identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika,
pracodawcy, bezrobotnego i klienta,
czyli:
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracownika określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracÄ™, np.: prawo do urlopu, czas pracy, wynagrodzenie
za pracÄ™,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia pracodawcy określone
w Kodeksie pracy, umowie o pracę, względem ZUS, urzędu skarbowego, np.:
terminowe wypłacanie wynagrodzeń, odprowadzanie składek ubezpieczenia
zdrowotnego i emerytalnego, zapewnienie bezpiecznych warunków pracy,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia bezrobotnego na podstawie
Ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, np.: rejestracja w biurze pracy,
zasady pobierania zasiłku, oferty pracy dla bezrobotnych, w tym bezrobotnych
absolwentów,
" identyfikować i analizować obowiązki i uprawnienia klienta podane w umowach
kupna-sprzedaży, z tytułu gwarancji, reklamacji przy zakupach towarów i usług.
Przykładowe zadanie 3.
Na podstawie której z wymienionych poniżej umów, przysługuje pracownikowi prawo do
urlopu wypoczynkowego?
A. Umowy  zlecenia.
B. Umowy o dzieło.
C. Umowy o pracÄ™.
D. Umowy agencyjnej.
 27 
Etap pisemny egzaminu
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. Analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem
pracy i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej,
czyli:
" analizować oferty urzędów pracy, placówek doskonalących w zawodzie oraz oferty
kursów zawodowych, dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych i dostosowania ich
do potrzeb rynku pracy,
" analizować oferty zakładów pracy, urzędów pracy, biur pośrednictwa dotyczące
poszukiwania pracownika i zatrudnienia, przedstawione w formie ogłoszeń
prasowych, internetowych, tablic ogłoszeń,
" analizować informacje związane z podejmowaniem i wykonywaniem działalności
gospodarczej zawarte, np.: w Kodeksie spółek handlowych, danych z urzędu pracy na
temat lokalnego rynku pracy, zapotrzebowania na usługi i towary.
Przykładowe zadanie 4.
W lokalnej prasie ukazało się ogłoszenie następującej treści:
Firma z kapitałem zagranicznym specjalizująca się w wyposażeniu warsztatów
i magazynów w sprzęt techniczny poszukuje kandydata na stanowisko
MAGAZYNIERA
WYMAGANIA:
" wykształcenie średnie techniczne,
" obsługa komputera,
" znajomość języka niemieckiego.
Ponadto mile widziane jest:
" doświadczenie na podobnym stanowisku.
" prawo jazdy kategorii B.
Oferty wraz z listem motywacyjnym, życiorysem i zdjęciem w terminie dwóch tygodni od daty
ukazania się ogłoszenia prosimy przesyłać na adres:
Firma  TECHNOPOL 30-999 NIEZNANÓW ul. Warsztatowa 1.
Wymagania stawiane przez firmę spełnia osoba, która ukończyła
A. technikum budowlane, pracuje w magazynie i ma prawo jazdy kat.B.
B. technikum elektryczne, ma prawo jazdy kat B i zna język niemiecki.
C. technikum chemiczne, korzysta z komputera i pracowała jako magazynier.
D. technikum mechaniczne, obsługuje komputer i zna język niemiecki.
 28 
Etap pisemny egzaminu
2.2. Sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej,
czyli:
" sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem, np.: list
intencyjny, list motywacyjny, curriculum vitae,
" sporządzić dokumenty niezbędne przy uruchamianiu indywidualnej działalności
gospodarczej, np.: wniosek o zarejestrowanie firmy, zgłoszenie do urzędu
statystycznego o nadanie numeru REGON i urzędu skarbowego o przyznanie numeru
identyfikacji podatkowej-NIP,
" sporządzić dokumenty związane z wykonywaniem działalności gospodarczej,
np.: zgłoszenie do ZUS, polecenie przelewu, fakturę, księgę przychodów
i rozchodów.
Przykładowe zadanie 5.
Na jaką kwotę w zł hotel wystawi fakturę firmie za korzystanie z noclegu przez dwóch jej
pracowników podczas służbowego wyjazdu?
Nazwa Symbol J.M. Ilość osób Cena Wartość VAT Wartość Wartość
usługi PKWiU jedn. netto VAT brutto
Nocleg
jedna
w hotelu 55.10.10 2 100,00 zł 200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
doba
 Azalia
Razem
200,00 zł 7 % 14,00 zł zł
zw
22%
W tym:
14,00 zł
7%
0%
Do zapłaty: zł
A. 107 zł
B. 114 zł
C. 207 zł
D. 214 zł
2.3. Rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
czyli:
" rozróżniać skutki zawarcia umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło, np.:
opłaty składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, prawo do urlopu, wysokość
podatku,
" rozróżniać skutki rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia,
bez wypowiedzenia, niezgodne z prawem, np.: przywrócenie do pracy,
" rozróżniać skutki zawarcia i rozwiązania umowy o pracę dla pracodawcy, np.:
wystawienie świadectwa pracy, odprowadzanie składek pracowniczych, płacenie
podatków, ustalenie wymiaru urlopów, wypłacanie zaliczek.
 29 
Etap pisemny egzaminu
Przykładowe zadanie 6.
Jaka kwota wynagrodzenia brutto w zł została naliczona pracownikowi za miesiąc pracy,
zatrudnionemu w HURTOWNI  AS S.A. na podstawie umowy o pracÄ™?
A. 2 400 zł
HURTOWNIA  AS S.A.
Poznań 2003.01.06
ul. Wiosenna 1
/pieczęć nagłówkowa pracodawcy/ /miejscowość i data/
B. 1 600 zł
60-623 Poznań
/numer REGON  EKD
012 775 62
C. 1 200 zł
UMOWA O PRAC
D. 240 zł
6 stycznia 2003 roku
zawarta w dniu .................................................................................................
/data zawarcia umowy/
Markiem Nowakiem - prezesem
między ..............................................................................................................
/imię i nazwisko pracodawcy lub osoby reprezentującej pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania oświadczeń w imieniu pracodawcy/
Anną Jabłońską, Poznań ul. Biała 12
a .....................................................................................................................
/imiÄ™ i nazwisko pracownika oraz jego miejsce zameldowania/
czas nieokreślony
zawarta na ......................................................................................................
/okres próbny, czas nieokreślony, czas określony, czas wykonywania określonej pracy/
1. Strony ustalają następujące warunki zatrudnienia:
sprzedawca
1) rodzaj umówionej pracy: ....................................................................
/stanowisko, funkcja, zawód, specjalność/
sprzedawca w Hurtowni  AS
2) miejsce wykonywania pracy: ..............................................................
etat  40 godz. tygodniowo
3) wymiar czasu pracy: ...............................................................
2000 zł /słownie dwa tysiące zł/ + premia
4) wynagrodzenie: ..................................................................................
regulaminowa 20% wynagrodzenia zasadniczego
....................................................................................................................
brak
5) inne warunki zatrudnienia: .................................................................
...................................................................................................................
06 stycznia 2003 roku
2. Dzień rozpoczęcia pracy: .........................................................................
06.01. 2003
M Nowak
A.Jablonska
/data i podpis pracownika/ /podpis pracodawcy lub osoby reprezentujÄ…cej
pracodawcę albo osoby upoważnionej do składania
oświadczeń w imieniu pracodawcy/
2.4. Odpowiedzi do przykładowych zadań
Część pierwsza
Zadanie 1. A Zadanie 10. B Zadanie 19. D
Zadanie 2. D Zadanie 11. D Zadanie 20. D
Zadanie 3. C Zadanie 12. C Zadanie 21. B
Zadanie 4. A Zadanie 13. B Zadanie 22. C
Zadanie 5. C Zadanie 14. C Zadanie 23. A
Zadanie 6. B Zadanie 15. D Zadanie 24. D
Zadanie 7. B Zadanie 16. B Zadanie 25. B
Zadanie 8. C Zadanie 17. B
Zadanie 9. C Zadanie 18. B
Część druga
Zadanie 1. B Zadanie 2. B Zadanie 3. C Zadanie 4. D Zadanie 5. D Zadanie 6. A
 30 
Etap praktyczny egzaminu
3. ETAP PRAKTYCZNY EGZAMINU
3.1. Organizacja i przebieg
Etap praktyczny egzaminu może być zorganizowany w szkole lub innej placówce
wskazanej przez okręgową komisję egzaminacyjną.
W dniu egzaminu powinieneś zgłosić się w szkole/placówce na 30 minut przed
godziną jego rozpoczęcia. Powinieneś posiadać dokument ze zdjęciem potwierdzający
Twoją tożsamość i numer ewidencyjny PESEL.
Przed wejściem do sali egzaminacyjnej będziesz poproszony o potwierdzenie
gotowości przystąpienia do etapu praktycznego egzaminu.
Słuchaj uważnie informacji przewodniczącego zespołu nadzorującego etap praktyczny, który
będzie omawiał regulamin przebiegu etapu praktycznego egzaminu.
Po potwierdzeniu gotowości przystąpienia do etapu praktycznego wylosujesz zadanie
egzaminacyjne. Zadanie egzaminacyjne wraz z dokumentacjÄ… do jego wykonania
zamieszczone jest w arkuszu egzaminacyjnym. Na stronie tytułowej arkusza znajduje się
nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w którym odbywa się etap praktyczny egzaminu oraz
 Informacja dla zdajÄ…cego .
Przeczytaj uważnie  Informację dla zdającego znajdującą się na stronie
tytułowej w arkuszu egzaminacyjnym i sprawdz, czy arkusz jest kompletny i czy nie ma
w nim usterek. Wykonaj polecenia zawarte w  Informacji dla zdajÄ…cego .
Następnie zapoznaj się z treścią zadania egzaminacyjnego, dokumentacją do jego wykonania
oraz wyposażeniem stanowiska egzaminacyjnego, które umożliwi Ci jego rozwiązanie. Na
wykonanie tych czynności masz 20 minut, których nie wlicza się do czasu trwania egzaminu.
Dobrze wykorzystaj ten czas!
Etap praktyczny egzaminu trwa 240 minut. W ciągu tego czasu musisz wykonać
zadanie egzaminacyjne, które obejmuje opracowanie projektu realizacji i wykonanie
określonych prac. Opracowanie projektu zajmie Ci około połowy czasu przeznaczonego na
egzamin. Drugą część czasu musisz wykorzystać na wykonanie prac, które będą określone w
projekcie oraz na ocenę ich jakości. Nie powinieneś rozpoczynać rozwiązywania zadania
egzaminacyjnego od wykonania prac, ponieważ zadanie egzaminacyjne może być tak
zbudowane, że z projektu będzie wynikać rodzaj, zakres oraz sposób i warunki wykonania
tych prac. Również w projekcie może być określony efekt tych prac.
 31 
Etap praktyczny egzaminu
Opracowanie projektu musi być poprzedzone wnikliwą i staranną analizą treści
zadania oraz załączników stanowiących jej uzupełnienie. Wyniki tej analizy decydują
o zawartości projektu, tym samym o jakości wyniku rozwiązania zadania. Informacje
zawarte w projekcie można przedstawić w dowolny sposób, np. tekstu z elementami
graficznymi, można również do opracowania projektu wykorzystać komputer znajdujący się
na stanowisku egzaminacyjnym.
Pamiętaj!
Koncepcja projektu i jego elementy muszą stanowić logiczną, uporządkowaną całość.
Z projektu muszą wynikać prace, które wykonasz. Ocena jakości efektów tych prac
odniesiona będzie również do projektu.
Zadanie musisz wykonać samodzielnie i w przewidzianym czasie.
Jeśli zadanie egzaminacyjne wykonałeś przed upływem czasu trwania egzaminu, zgłoś ten
fakt przez podniesienie ręki.
3.2. Wymagania egzaminacyjne i ogólne kryteria oceniania
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania
egzaminacyjnego wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji prac związanych z instalacją przyrządów
meteorologicznych oraz wykonanie pomiarów w zróżnicowanych warunkach
meteorologicznych i terenowych wraz z symulacjÄ… przekazania danych
pomiarowych.
Absolwent powinien umieć:
1. Dobierać i instalować przyrządy meteorologiczne do wykonania wskazanych pomiarów;
2. Wykonywać pomiary meteorologiczne;
3. Prowadzić zapisy uzyskanych danych w odpowiednich dziennikach i wykazach, stosując
obowiÄ…zujÄ…ce w meteorologii zasady i symbole;
4. Opracowywać depesze meteorologiczne i przekazywać je do zbiornicy;
5. Dobierać właściwe dane z Roczników Meteorologicznych lub innych materiałów
oraz sporządzać charakterystyki meteorologiczne;
 32 
Etap praktyczny egzaminu
6. Opracowywać graficznie wartości meteorologiczne uwzględniając specyfikę
poszczególnych elementów meteorologicznych oraz ich zmienności przestrzenno-
czasowej;
7. Posługiwać się właściwymi programami obliczeniowymi i graficznymi oraz sprzętem
kreślarskim.
3.3. Komentarz do standardu wymagań egzaminacyjnych
Zadania egzaminacyjne będą opracowywane na podstawie zadania o treści ogólnej
sformułowanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych dla zawodu. Treść ogólna
umożliwia przygotowanie nieskończenie wielu zadań egzaminacyjnych, wynikających
z różnorodności prac związanych z instalacją przyrządów meteorologicznych oraz wykonanie
pomiarów.
Zadanie egzaminacyjne może być związane z opracowaniem projektu realizacji prac
związanych z instalacją przyrządów meteorologicznych oraz wykonaniem pomiarów
w zróżnicowanych warunkach meteorologicznych i terenowych wraz z symulacją przekazania
danych pomiarowych.. Podstawą opracowania projektu realizacji prac będzie treść zadania
i dokumentacja stanowiąca jej uzupełnienie. Dokumentacja może stanowić załącznik do
zadania.
Rozwiązanie zadania będzie obejmować:
1. Opracowanie projektu realizacji prac związanych prac związanych z metodyką badań oraz
doborem i instalacją przyrządów meteorologicznych.
2. Wykonanie określonych pomiarów w zróżnicowanych warunkach pogodowych
i terenowych.
Ad.1. Projekt realizacji prac powinien zawierać w swej strukturze:
1.1. Założenia (dane) do projektu realizacji prac, które odnalezć należy w treści zadania
i ewentualnie w załącznikach stanowiących jego uzupełnienie.
1.2. Wykaz działań prowadzących do instalacji przyrządów meteorologicznych.
1.3. Wykaz działań związanych z wykonaniem pomiarów w określonych warunkach
pogodowych i właściwym zapisem uzyskanych danych pomiarowych.
1.4. Zakodowanie depeszy meteorologicznej i przekazanie jej do zbiornicy.
1.5. Opracowanie statystyczne i graficzne danych pomiarowych i obserwacyjnych.
1.6. Opis sposobów realizacji prac określonych w wykazach.
 33 
Etap praktyczny egzaminu
Struktura projektu realizacji prac, w zależności od założeń (danych określonych w zadaniu)
może być różna od przedstawionej powyżej co do liczby elementów struktury i ich nazw,
z zachowaniem algorytmu rozwiÄ…zania zadania.
Projekt realizacji prac lub jego elementy mogą być opracowane z wykorzystaniem komputera
i oprogramowania wskazanego w standardzie wymagań egzaminacyjnych.
Komputer z właściwym oprogramowaniem będzie dostępny na stanowisku egzaminacyjnym.
Kryteria oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
- poprawność sformułowanych założeń do projektu w odniesieniu do treści zadania
i ewentualnej dokumentacji,
- poprawność wykazu działań prowadzących do instalacji przyrządów
meteorologicznych,
- poprawność wykazu działań związanych z wykonaniem pomiarów w określonych
warunkach pogodowych i właściwym zapisem uzyskanych danych pomiarowych,
- poprawność zakodowania depeszy meteorologicznej i przekazanie jej do zbiornicy,
- poprawność opracowania statystycznego i graficznego danych pomiarowych
i obserwacyjnych,
- poprawność opisu sposobów realizacji prac określonych w wykazach
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- logikę układu przedstawianych treści,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
Ad.2. Wykonanie określonych pomiarów w zróżnicowanych warunkach pogodowych
i terenowych, ujęte w treści zadania, wchodzące w skład rozwiązania zadania, możliwe
będzie dopiero po opracowaniu projektu realizacji prac.
Zakres wykonania prac związanych z wykonaniem określonych pomiarów pogodowych
i terenowych określony będzie w treści zadania egzaminacyjnego.
Do wykonania określonych prac z zakresu pomiarów w zróżnicowanych warunkach
pogodowych będzie przygotowane stanowisko wyposażone w sprzęt zgodnie ze standardem
wymagań egzaminacyjnych.
 34 
Etap praktyczny egzaminu
Kryteria oceniania efektu wykonania będą uwzględniać:
- zgodność wykonanych prac z zakresem określonym w zadaniu i w opracowanym
projekcie,
- poprawność wykonanych pomiarów ujętych w treści zadania,
- dokładność wykonanych pomiarów.
3.4. Przykład zadania praktycznego
Opracuj projekt realizacji prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją przyrządów
pomiarowych (załącznik 1) w nowym ogródku meteorologicznym wykorzystując jego plan
sytuacyjny (załącznik 2).
Wykonaj pomiar temperatury i wilgotności powietrza na stanowisku egzaminacyjnym oraz
sporządz dokumentację z zakresu wykonanych prac z wykorzystaniem wypisu z druków
obserwacyjnych stacji 12560 (załącznik 3).
Projekt realizacji prac powinien zawierać:
- wykaz prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją przyrządów pomiarowych,
- plan zagospodarowania ogródka meteorologicznego z uwzględnieniem:
" rozmieszczenia przyrządów pomiarowych oraz klatki meteorologicznej,
" wytyczonych ścieżek,
- legendę do wykonanego planu zagospodarowania ogródka meteorologicznego,
- uzasadnienie rozmieszczenia przyrządów pomiarowych i klatki meteorologicznej do
wykonywania standardowych pomiarów meteorologicznych oraz wytyczonych ścieżek,
- zalecenia do zagospodarowania terenu ogródka,
- wykresy przedstawiające miesięczne średnie temperatury i wilgotności powietrza
Katowice/Pyrzowice PL,
po wykonaniu pomiarów, jako efekt działań
- zestawienie uzyskanych wyników pomiarów temperatury i wilgotności powietrza,
- wyniki obliczonych charakterystycznych wartości temperatury i wilgotności powietrza,
- analizę uzyskanych wyników,
- depeszÄ™ z zakodowanymi pisemnie danymi pomiarowymi i z wykorzystaniem wypisu
druków obserwacyjnych stacji 12560 w kodzie SYNOP FM-12.
 35 
Etap praktyczny egzaminu
Do opracowania projektu realizacji prac wykorzystaj:
Wykaz standardowego wyposażenia ogródka meteorologicznego  Załącznik 1.
Plan sytuacyjny ogródka meteorologicznego  Załącznik 2.
Wypis z druków obserwacyjnych stacji 12560  Załącznik 3.
Spostrzeżenia meteorologiczne stacji 12560 Katowice/Pyrzowice PL Załącznik 4.
Do wykonania pomiaru temperatury i wilgotności powietrza przygotowano stanowisko
wyposażone w niezbędne przyrządy i urządzenia.
Projekt lub jego elementy możesz opracować z wykorzystaniem komputera i pakietu
biurowego oraz pakietu do wspomagania analiz wyników pomiarów, który wraz z drukarką
będzie przygotowany na stanowisku egzaminacyjnym. Na stanowisku egzaminacyjnym będą
znajdować się również przybory do rysowania, arkusze papieru milimetrowego A4 oraz
instrukcja do kodowania depeszy w kodzie SYNOP FM-12.
Czas na wykonanie zadania wynosi 240 minut.
Załącznik 1
Wykaz standardowego wyposażenia ogródka meteorologicznego
1. Wiatromierz.
2. Deszczomierz.
3. Termometry gruntowe.
4. Klatka meteorologiczna z zestawem termometrów.
Załącznik 2
Plan sytuacyjny ogródka meteorologicznego
Wymiary ogródka wynoszą 15 m x 15 m
 36 
Etap praktyczny egzaminu
Załącznik 3
Wypis z druków obserwacyjnych stacji 12560
Dzień miesiąca: 22
Godzina obserwacji: 18 GMT
Nazwa stacji:
12560 Katowice/Pyrzowice PL  nieautomatyczna.
Położenie:
Szerokość geograficzna: 50o14 N, Długość geograficzna: 19o02 E ,Wysokość n.p.m.: 284 m
Dane pomiarowo-obserwacyjne:
Wysokość wzglÄ™dnÄ… podstawy najniższych chmur: 600 ÷ 900 m
Widzialność pozioma: 7 km.
Wielkość zachmurzenia ogólnego: 7/8.
Kierunek wiatru: 210°.
Prędkość wiatru: 1,4 m/s.
Ciśnienie atmosferyczne na poziomie stacji: 978,5 hPa.
Ciśnienie atmosferyczne zredukowane do poziomu morza: 1012,1 hPa.
Zmiany ciśnienia: -0,7 hPa, spadek.
Suma opadu: 0,1mm za ostatnie 18 godzin.
Pogoda bieżąca: zamglenie.
Pogoda ubiegła: chmury pokrywały ponad polowe nieba.
Rodzaj chmur piętra niskiego: Stratocumulus (ale nie cumulogenitus).
Rodzaj chmur piętra średniego: brak obserwacji z powodu ciemności.
Rodzaj chmur piętra wysokiego: brak obserwacji z powodu ciemności.
Temperatura maksymalna: 15,5°C
Temperatura minimalna: 10,9°C
 37 
Etap praktyczny egzaminu
Załącznik 4
Spostrzeżenia meteorologiczne stacji 12560 Katowice/Pyrzowice PL
MiesiÄ…c-czerwiec
TEMPERATURA WILGOTNOŚĆ WZGL
DNI T U
I II III I II III
1 13,8 16,4 13,4 92 59 88
2 9,8 9,4 9,0 84 68 71
3 8,9 18,8 13,6 92 83 70
4 15,2 20,7 17,1 64 89 75
5 13,4 12,8 13,0 80 70 89
6 12,0 12,8 12,6 88 80 93
7 11,4 17,4 14,9 71 75 96
8 14,1 21,2 16,2 70 89 85
9 14,9 21,0 14,4 75 79 97
10 14,4 16,0 14,2 89 76 61
11 13,2 14,0 12,6 93 67 59
12 11,9 14,4 14,0 96 89 68
13 11,4 15,0 12,5 85 92 83
14 10,0 16,6 12,1 97 84 89
15 11,9 18,3 15,0 61 92 70
16 14,4 23,2 18,4 59 64 80
17 17,7 22,4 13,0 68 80 75
18 12,0 17,1 15,4 83 88 89
19 14,4 18,4 16,0 89 71 79
20 14,0 17,4 13,0 70 70 76
21 14,8 21,2 17,8 80 75 76
22 16,7 26,6 22,1 75 89 67
23 17,3 21,4 15,8 89 93 89
24 17,2 24,2 22,0 79 96 92
25 18,0 24,2 21,4 76 96 84
26 20,6 30,4 18,3 66 85 92
27 17,4 18,8 16,2 69 97 64
28 14,9 17,3 11,8 88 61 80
29 14,1 17,5 14,0 69 59 78
30 13,4 21,0 19,4 75 68 55
 38 
Etap praktyczny egzaminu
3.5. Komentarz do rozwiÄ…zania zadania wraz z kryteriami
oceniania
RozwiÄ…zanie zadania obejmuje:
1. Opracowanie projektu realizacji prac związanych z instalacją przyrządów
pomiarowych w ogródku meteorologicznym.
2. Wykonanie pomiaru temperatury i wilgotności powietrza.
Ad.1. Projekt realizacji prac powinien mieć określoną strukturę (budowę). Elementy
struktury i ich nazwy odnalezć można w treści zadania po sformułowaniu  Projekt realizacji
prac powinien zawierać: .
Są one następujące:
1. Wykaz prac związanych z instalacją i montażem klatki meteorologicznej
oraz instalacją w niej zestawu termometrów w ogródku.
2. Plan zagospodarowania ogródka meteorologicznego z uwzględnieniem:
- rozmieszczenia zainstalowanych przyrządów oraz klatki meteorologicznej,
- wytyczonych ścieżek.
3. Legendę do wykonanego planu zagospodarowania ogródka meteorologicznego.
4. Uzasadnienie umieszczenia klatki meteorologicznej do wykonywania standardowych
pomiarów i rozmieszczenia wytyczonych ścieżek.
5. Zestawienie uzyskanych wyników pomiarów temperatury i wilgotności powietrza.
6. Zalecenia do zagospodarowania terenu ogródka.
Elementy te powinny też występować w projekcie realizacji prac, np. jako tytuły lub
podtytuły rozdziałów. Zawartość merytoryczna projektu musi być odpowiednia do informacji
wynikających z treści zadania. Opracowanie projektu realizacji prac musi być zatem
poprzedzone wnikliwą, staranną analizą treści zadania i załączników stanowiących jej
uzupełnienie. Wyniki tej analizy są założeniami do projektu, tj. informacjami o charakterze
 danych do rozwiązania zadania. Założenia powinny wystąpić w strukturze
opracowywanego projektu przed punktem 1. (pod dowolną nazwą, np. Założenia, Dane do
projektu, itp.). Decydują one o zawartości projektu, tym samym o jakości wyniku rozwiązania
zadania.
Projekt realizacji prac jest opracowaniem o określonym zakresie treści, wyrażonym,
np. tytułem:  Projekt realizacji prac związanych z instalacją w częściowo urządzonym
ogródku przyrządów meteorologicznych .
 39 
Etap praktyczny egzaminu
Projekt realizacji prac jest opracowaniem o charakterze twórczym w odniesieniu do formy
i sposobu jego przedstawienia, natomiast założenia- dane do projektu wynikają z treści
zadania i są ściśle określone. Zatem informacje stanowiące treść merytoryczną projektu
można przedstawić w dowolny sposób, np. tekstu z elementami graficznymi (schematami,
rysunkami, tabelami, itp.). Do opracowania projektu lub jego elementów można wykorzystać
komputer, który znajduje się na stanowisku egzaminacyjnym.
Projekt powinien być przejrzysty, logicznie uporządkowany zarówno w swej
strukturze jak i w sposobie oraz kolejności przedstawiania treści merytorycznych.
Kryteria oceniania projektu realizacji prac będą uwzględniać:
- poprawność sformułowanych założeń w odniesieniu do treści zadania i załączonej
dokumentacji,
- poprawność wykazu prac związanych z instalacją i montażem klatki
meteorologicznej oraz instalacją w niej zestawu termometrów w częściowo
zagospodarowanym ogródku,
- poprawność wykonania planu zagospodarowania ogródka meteorologicznego
z uwzględnieniem rozmieszczenia zainstalowanych wcześniej przyrządów oraz klatki
meteorologicznej i wytyczonych ścieżek,
- poprawność wykonania legendy planu zagospodarowania ogródka
meteorologicznego,
- poprawność uzasadnienia rozmieszczenia klatki meteorologicznej do wykonywania
standardowych pomiarów i wytyczonych ścieżek,
- poprawność zaleceń do zagospodarowania terenu ogródka
oraz
- przejrzystość struktury projektu,
- logikę układu przedstawianych treści,
- poprawność terminologiczną i merytoryczną, właściwą dla zawodu,
- formę i sposób przedstawienia treści w projekcie.
Ad.2 Wykonanie określonych prac z zakresu pomiaru temperatury i wilgotności powietrza.
Kryteria oceniania efektu wykonania będą uwzględniać:
- zgodność wykonanych pomiarów z zakresem określonym w zadaniu
i w opracowanym projekcie,
- poprawność wykonanych pomiarów temperatury i wilgotności powietrza,
 40 
Etap praktyczny egzaminu
- poprawność obliczonych charakterystycznych wartości temperatury i wilgotności
powietrza,
- poprawność wykonanych wykresów przedstawiających zmierzone wartości
temperatury i wilgotności powietrza,
- poprawność sformułowanych wniosków wynikających z przeprowadzonych
pomiarów,
- poprawność sporządzenia depeszy z zakodowanymi pisemnie danymi pomiarowymi
w kodzie SYNOP FM-12.
 41 
Załączniki
4. ZAACZNIKI
4.1. Standard wymagań egzaminacyjnych dla zawodu
Zawód: technik meteorolog
symbol cyfrowy: 311[23]
Etap pisemny egzaminu obejmuje:
Część I - zakres wiadomości i umiejętności właściwych dla kwalifikacji w zawodzie
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych,
a w szczególności:
1.1. rozróżniać, wyjaśniać i definiować podstawowe pojęcia i terminy z zakresu
meteorologii i klimatologii;
1.2. rozpoznawać i opisywać typowe dla klimatu Polski elementy i zjawiska
meteorologiczne;
1.3. interpretować dane meteorologiczne i wykorzystywać opracowania klimatologiczne
do przygotowania prognoz i ekspertyz;
1.4. klasyfikować typy pogody według obowiązującej skali oraz przeprowadzać analizy
sytuacji pogodowych i synoptycznych;
1.5. określać wpływ elementów meteorologicznych na człowieka, organizmy roślinne
i zwierzęce;
1.6. opisywać zjawiska meteorologiczne niekorzystne dla rolnictwa, leśnictwa oraz
innych gałęzi gospodarki;
1.7. wyjaśniać antropogeniczne przyczyny i ich skutki dla stanu środowiska, ze
szczególnym uwzględnieniem zmian klimatu;
1.8. korzystać z przepisów dotyczących meteorologii, klimatologii i ochrony środowiska.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. dokonywać właściwego doboru miejsca pomiarów i obserwacji meteorologicznych;
2.2. instalować podstawowe przyrządy meteorologiczne;
2.3. wykonywać obserwacje oraz obsługiwać przyrządy i instrumenty meteorologiczne;
2.4. opracowywać wyniki obserwacji zgodnie z instrukcją dla stacji meteorologicznych;
2.5. wykorzystywać podstawowe metody statystyki matematycznej w meteorologii;
2.6. posługiwać się specjalnymi kodami do rejestracji elementów i zjawisk
meteorologicznych;
2.7. obsługiwać podstawowe urządzenia łączności meteorologicznej i przekazywania
danych obserwacyjnych.
3. Bezpiecznie wykonywać zadania zawodowe zgodnie z przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska,
a w szczególności:
3.1. organizować i stosować ergonomiczne stanowiska pracy zgodnie z przepisami
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska;
3.2. dobierać odzież ochronną, środki i sprzęt ochrony indywidualnej zależnie od
warunków występujących na stanowisku pracy;
3.3. stosować przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące na
posterunkach meteorologicznych;
 42 
Załączniki
3.4. wskazywać zagrożenia dla zdrowia i życia oraz skutki nieprawidłowego
wykonywania pomiarów meteorologicznych;
3.5. wskazywać zachowania w sytuacjach wymagających udzielania pierwszej pomocy
poszkodowanemu w wypadku na stanowisku pracy;
3.6. wskazywać zasady ochrony instalacji i aparatury pomiarowej przed uszkodzeniami
mechanicznymi i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi;
3.7. określać zasady odpowiedzialnego postępowania w sytuacji wystąpienia
nadzwyczajnych zagrożeń środowiska;
3.8. przewidywać i wskazywać zagrożenia dla zdrowia oraz dla środowiska związane
z wykonywaniem obserwacji i pomiarów meteorologicznych, ze szczególnym
uwzględnieniem ekstremalnych warunków atmosferycznych;
3.9. zapobiegać i likwidować skutki skażenia rtęcią;
3.10. stosować przepisy związane z ochroną środowiska, zwłaszcza dotyczące hałasu
i ochrony powietrza.
Część II - zakres wiadomości i umiejętności związanych z zatrudnieniem i działalnością
gospodarczÄ…
Absolwent powinien umieć:
1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji,
tabel, wykresów, a w szczególności:
1.1. rozróżniać podstawowe pojęcia i terminy z obszaru funkcjonowania gospodarki oraz
prawa pracy, prawa podatkowego i przepisów regulujących podejmowanie
i wykonywanie działalności gospodarczej;
1.2. rozróżniać dokumenty związane z zatrudnieniem oraz podejmowaniem
i wykonywaniem działalności gospodarczej;
1.3. identyfikować i analizować informacje dotyczące wymagań i uprawnień pracownika,
pracodawcy, bezrobotnego i klienta.
2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności:
2.1. analizować informacje związane z podnoszeniem kwalifikacji, poszukiwaniem pracy
i zatrudnieniem oraz podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;
2.2. sporządzać dokumenty związane z poszukiwaniem pracy i zatrudnieniem oraz
podejmowaniem i wykonywaniem działalności gospodarczej;
2.3. rozróżniać skutki wynikające z nawiązania i rozwiązania stosunku pracy.
Etap praktyczny egzaminu obejmuje wykonanie określonego zadania egzaminacyjnego
wynikającego z zadania o treści ogólnej:
Opracowanie projektu realizacji prac związanych z instalacją przyrządów meteorologicznych
oraz wykonanie pomiarów w zróżnicowanych warunkach meteorologicznych i terenowych
wraz z symulacjÄ… przekazania danych pomiarowych.
 43 
Załączniki
Absolwent powinien umieć:
1. Dobierać i instalować przyrządy meteorologiczne do wykonania wskazanych pomiarów.
2. Wykonywać pomiary meteorologiczne.
3. Prowadzić zapisy uzyskanych danych w odpowiednich dziennikach i wykazach, stosując
obowiÄ…zujÄ…ce w meteorologii zasady i symbole.
4. Opracowywać depesze meteorologiczne i przekazywać je do zbiornicy.
5. Dobierać właściwe dane z Roczników Meteorologicznych lub innych materiałów oraz
sporządzać charakterystyki meteorologiczne.
6. Opracowywać graficznie wartości meteorologiczne, z uwzględnieniem specyfiki
poszczególnych elementów meteorologicznych oraz ich zmienności przestrzenno-czasowej.
7. Posługiwać się właściwymi programami ćwiczeniowymi i graficznymi oraz sprzętem
kreślarskim.
Niezbędne wyposażenie stanowiska do wykonania zadania egzaminacyjnego:
Stanowisko komputerowe: komputer podłączony do sieci lokalnej, drukarka sieciowa.
Oprogramowanie: pakiet biurowy (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do
prezentacji), pakiet do wspomagania analiz wyników pomiarów. Instrukcja meteorologiczna.
Instrukcje instalacji i obsługi przyrządów. Roczniki meteorologiczne, opadowe, atlas chmur.
Biuletyny meteorologiczne. Mapy z rozmieszczeniem stacji i posterunków
meteorologicznych. Stolik z przyborami kreślarskimi. Ogródek meteorologiczny do
przeprowadzania pomiarów. Środki ochrony indywidualnej. Pojemnik na odpady. Apteczka.
 44 
Załączniki
4.2. Przykład karty odpowiedzi do etapu pisemnego
 45 
Załączniki
4.3. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory
w 2005 r.
1. Asystent osoby niepełnosprawnej 39. Technik masażysta
2. Asystentka stomatologiczna 40. Technik mechanik
3. Fototechnik 41. Technik mechanik okrętowy
4. Kelner 42. Technik mechanizacji rolnictwa
5. Korektor i stroiciel instrumentów 43. Technik mechatronik
muzycznych 44. Technik nawigator morski
6. Kucharz 45. Technik obsługi turystycznej
7. Opiekunka dziecięca 46. Technik ochrony środowiska
8. Opiekunka środowiskowa 47. Technik ogrodnik
9. Renowator zabytków architektury 48. Technik organizacji reklamy
10. Technik administracji 49. Technik organizacji usług gastronomicznych
11. Technik agrobiznesu 50. Technik ortopeda
12. Technik analityk 51. Technik poligraf
13. Technik architektury krajobrazu 52. Technik prac biurowych
14. Technik archiwista 53. Technik pszczelarz
15. Technik awionik 54. Technik rachunkowości
16. Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 55. Technik rolnik
17. Technik budownictwa 56. Technik rybactwa śródlądowego
18. Technik budownictwa okrętowego 57. Technik spedytor
19. Technik budownictwa wodnego 58. Technik technologii ceramicznej
20. Technik drogownictwa 59. Technik technologii chemicznej
21. Technik dróg i mostów kolejowych 60. Technik technologii drewna
22. Technik ekonomista 61. Technik technologii odzieży
23. Technik elektronik 62. Technik technologii wyrobów skórzanych
24. Technik elektroniki medycznej 63. Technik technologii żywności
25. Technik elektryk 64. Technik telekomunikacji
26. Technik geodeta 65. Technik transportu kolejowego
27. Technik geolog 66. Technik urządzeń audiowizualnych
28. Technik górnictwa podziemnego 67. Technik urządzeń sanitarnych
29. Technik handlowiec 68. Technik usług fryzjerskich
30. Technik hodowca koni 69. Technik usług kosmetycznych
31. Technik hotelarstwa 70. Technik usług pocztowych
32. Technik hydrolog i telekomunikacyjnych
33. Technik informacji naukowej 71. Technik weterynarii
34. Technik informatyk 72. Technik włókienniczych wyrobów
35. Technik instrumentów muzycznych dekoracyjnych
36. Technik inżynierii środowiska i melioracji 73. Technik włókiennik
37. Technik księgarstwa 74. Technik żeglugi śródlądowej
38. Technik leśnik 75. Technik żywienia i gospodarstwa domowego
 46 
Załączniki
4.4. Lista zawodów, dla których opublikowano informatory
w 2006 r.
1. Asystent operatora dzwięku 18. Technik hutnik
2. Dietetyk 19. Technik logistyk
3. Higienistka stomatologiczna 20. Technik mechanik lotniczy
4. Monter mechatronik 21. Technik meteorolog
5. Opiekun w domu pomocy społecznej 22. Technik obuwnik
6. Ortoptystka 23. Technik ochrony fizycznej osób i mienia
7. Protetyk słuchu 24. Technik odlewnik
8. Ratownik medyczny 25. Technik optyk
9. Technik automatyk sterowania ruchem 26. Technik organizacji produkcji filmowej
kolejowym i telewizyjnej
10. Technik dentystyczny 27. Technik papiernictwa
11. Technik elektroenergetyk transportu 28. Technik pożarnictwa
szynowego 29. Technik rybołówstwa morskiego
12. Technik elektroradiolog 30. Technik technologii szkła
13. Technik farmaceutyczny 31. Technik teleinformatyk
14. Technik garbarz 32. Technik wiertnik
15. Technik geofizyk 33. Terapeuta zajęciowy
16. Technik górnictwa odkrywkowego
17. Technik górnictwa otworowego
Dla uczniów kształcących się w wymienionych zawodach informatory o egzaminach
potwierdzających kwalifikacje zawodowe są dostępne w szkołach. Centralna Komisja
Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne zamieściły na swoich stronach
internetowych pełne teksty wydawanych informatorów.
 47 
ISBN 978-83-7400-195-3
 48 


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
techniki
plan nauczania technik informatyk wersja 1
Debugowanie NET Zaawansowane techniki diagnostyczne?bnet
Techniczne UrzÄ…d Dozoru Technicznego
DSL Modulation Techniques
Mechanika Techniczna I Opracowanie 06
Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót
Metody i techniki stosowane w biologii molekularnej
Urzadzenie techniczne
Fotografia cyfrowa w kryminalistyce aspekty techniczno prawne
techniki energizacji miesni chaitowa

więcej podobnych podstron