Pytania i odpowiedzi do Dzialania 3 4


1. Co je li beneficjent zawiesi dzia alno gospodarcz po pobraniu dotacji, czy
b dzie musia j zwróci , czy je li w ramach dotacji zakupi sprz t czy musi
zwróci kwot dotacji czy te równowarto warto ci sprz tu który si ju
cz ciowo zamortyzowa ?
Beneficjent zobowi zany jest na podstawie prawodawstwa krajowego i wspólnotowego do
zachowania trwa o ci projektu przed up ywem 5  lat od zako czenia jego realizacji.
Jednak e mo liwe jest sprzedanie lub oddanie ca kowicie zamortyzowanego rodku trwa ego,
który by u ytkowany w projekcie i zosta na jego potrzeby zakupiony ze rodków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pod warunkiem zast pienia go innym
rodkiem trwa ym posiadaj cym takie same lub lepsze parametry techniczne, niezb dne dla
wdra ania i realizacji projektu, ni poprzednio u ywany.
2. Czy w ramach pozyskanej dotacji inwestycyjnej na wytworzenie rodków
trwa ych ci le zwi zanych z realizacj projektu, takich jak budowle, budynki
oraz ich wyposa enie zwi zane z prowadzeniem dzia alno ci gospodarczej, np.:
infrastruktura techniczna, mo na prowadzi remonty w nabytych
pomieszczeniach?
Tak, mo na prowadzi remonty w nabytych pomieszczeniach, pod warunkiem e
nierozerwalnie zwi zane s ze wspó finansowan przez EFRR inwestycj , a tym samym,
poprzez bezpo redni zwi zek z projektem, wydatki na remonty s zasadne i niezb dne do
jego realizacji. Najwa niejsze jest to, e remonty nie mog by nadrz dn cz ci projektu i
zarazem g ównym finansowanym wydatkiem, a cel i pozosta e sk adniki projektu tylko
 ozdob  do remontu. Zasadniczy zakup inwestycyjny ma przewa a w projekcie a tym
samym koszty remontów mog by dofinansowane w pozosta ej cz ci wydatków
kwalifikuj cych si .
3. Je li firma funkcjonuje w postaci spó ki cywilnej od 2 lat, jednak e wspólnicy
prowadz dzia alno ci gospodarcze odpowiednio od lat 2 i 5, czy mog by
beneficjentami dzia ania 3.4  Mikroprzedsi biorstwa?
W ramach dzia ania 3.4 ZPORR decyduje data wpisu do ewidencji dzia alno ci gospodarczej
wszystkich wspólników spó ki cywilnej i okres ten nie mo e przekroczy ka dorazowo 36
miesi cy. Data zawarcia Umowy-Spó ki Cywilnej nie jest decyduj ca - de facto musi si ona
mie ci równie w przeci gu ostatnich 36 miesi cy.
4. W zakresie dotycz cym mo liwo ci zakupu rodków transportu drogowego, w
jaki sposób beneficjent ma zagwarantowa (udowodni ), i nabyty rodek
transportu b dzie s u y wy cznie celom realizacji projektu?
Sposób udowodnienia, i nabyty rodek transportu b dzie s u y wy cznie celom projektu
okre lonym w chwili zakupu jak i na terenie z definicji obj tym wsparciem (dany podregion),
le y po stronie beneficjenta. Powinien on z o y m.in. pisemne zapewnienie, e przestrzega
powy szych warunków, pod kontrol instytucji odpowiedzialnych za wdra anie programu. W
razie niedotrzymania ww. zobowi za , zostaje zobligowany do zwrotu otrzymanej dotacji.
Przyk ady gwarancji: porównanie zestawienia czasu u ywalno ci pojazdu ze stanem licznika
pojazdu, oznakowanie pojazdu (widoczna informacja do czego pojazd jest wykorzystywany).
5. Czy zakup rodka transportu drogowego nale y traktowa jako cel sam w sobie,
czy w ocenie powinno opiera si na tym, e zakup samochodu przyczyni si do
wzrostu konkurencyjno ci i rentowno ci firmy?
Zakup rodka transportu drogowego i jego ocena w projekcie powinno by brane w dwóch
odr bnych przypadkach.
Przypadek pierwszy: je li jest to samochód osobowy, pó ci arówka lub inne podobne rodki
trwa e to nie mo na traktowa tego zakupu jako projektu (celu) samego w sobie. Zakup ten
ma s u y wy cznie celom zwi zanym z realizacj projektu; nie mo e on by nadrz dn
cz ci projektu i nie mo e by g ównym wydatkiem finansowanym, a cel i pozosta e
sk adniki projektu tylko form  ozdoby do samochodu. W tym przypadku zasadniczy zakup
inwestycyjny (nie transportowy) ma przewa a w projekcie, a tym samym koszty
samochodów mog by dofinansowane w pozosta ej reszcie.
Przypadek drugi: zakup rodka transportu drogowego, ale nie samochodu w potocznym
rozumieniu tego s owa, chodzi tu np. o wózek wid owy, który porusza si tylko po hali
produkcyjnej, albo mini d wig czy podno nik na ko ach. W tym przypadku nie trzeba
spe nia wymogów przypadku pierwszego, poniewa traktujemy ww. zakupy jako maszyny
modernizuj ce dzia alno gospodarcz .
6. Czy zatrudnienie w przedsi biorstwach nale y przedstawi podaj c liczb etatów
czy pracowników tzn. uwzgl dnia osoby zatrudnione na niepe ne etaty, umowy
zlecenia, oraz umowy o dzie o?
Liczba zatrudnionych osób odpowiada liczbie pracowników zatrudnionych na pe nych etatach
w ci gu ca ego roku obrotowego wraz z liczb pracowników zatrudnionych na niepe nych
etatach oraz liczb pracowników sezonowych, które s u amkowymi cz ciami jednostek
roboczych (pe nych etatów). Personel sk ada si z:
a) pracowników;
b) osób pracuj cych dla przedsi biorstwa, podlegaj cych mu i uwa anych za
pracowników na mocy prawa pa stwowego;
c) w a cicieli - kierowników;
d) partnerów prowadz cych regularn dzia alno w przedsi biorstwie i czerpi cych z
niego korzy ci finansowe.
Praktykanci lub studenci odbywaj cy szkolenie zawodowe na podstawie umowy o praktyce
lub szkoleniu zawodowym nie wchodz w sk ad personelu. Okres trwania urlopu
macierzy skiego lub wychowawczego nie jest wliczany.
7. Czy wnioskodawc do dzia ania 3.4 mo e by radca prawny, adwokat lub lekarz
w oparciu o wpis do  organizacji lub stowarzysze bran owych i jak to si ma
do sytuacji prawnej wprowadzonej ustaw z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
dzia alno ci gospodarczej (Dz.U.04, Nr 173, poz. 1807)?
Przepisy przej ciowe do ustawy stwierdzaj i przedsi biorcy, którzy nie mieli dot d
obowi zku uzyskiwania wpisu do Ewidencji Dzia alno ci Gospodarczej s zobowi zani
w terminie 6 miesi cy od dnia wej cia w ycie ustawy, z o y odpowiedni wniosek
o uzyskanie takiego wpisu. Z uwagi na powy sze nale y domniemywa , i w okresie
pierwszych 6 miesi cy obowi zywania ustawy wpis do EDG nie b dzie konieczny z punktu
widzenia mo liwo ci podj cia dzia alno ci gospodarczej przez lekarzy, radców prawnych czy
te adwokatów. Radcowie prawni i adwokaci do czasu uzyskania wpisu do EDG b d
posiada za jedynie wpis na list radców prawnych b d adwokatów. Jako, e Uzupe nienie
ZPORR jasno okre la warunek dost pu przedsi biorców   dzie uzyskania wpisu do
Ewidencji Dzia alno ci Gospodarczej lub wpisu do rejestru przedsi biorców  nie ma
mo liwo ci uznania rejestracji w  organizacjach lub stowarzyszeniach bran owych jako
przes anki do mo liwo ci uzyskania dofinansowania z dzia ania 3.4.
8. Co oznacza zapis, i  wsparcie w ramach Dzia ania 3.4 nie mo e by udzielone na
dzia alno gospodarcz w zakresie zwi zanej z eksportem, je eli pomoc jest
bezpo rednio zwi zana z ilo ci eksportowanych produktów, utworzeniem i
funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bie cymi zwi zanymi
z prowadzeniem dzia alno ci eksportowej oraz do pomocy uzale nionej od
pierwsze stwa u ycia towarów produkcji krajowej przed towarami
importowanymi ?
Zapis ten nale y rozumie w nast puj cy sposób: przedsi biorca, którego niezb dnym
warunkiem, ustalonym przez przepisy krajowe, udzia u i aktywno ci w rynku gospodarczym
jest eksport wytworzonych przez niego towarów nie mo e aplikowa o dotacj z dzia ania
3.4. Dziej si tak w przypadku, gdy przedsi biorca otrzymuje na swoj dzia alno
gospodarcz dotacje z bud etu pa stwa. Przedsi biorcy, którzy nie korzystaj z ww.
uprawnie , ale prowadz cy dzia alno eksportow w ramach swojej aktywno ci, mog bez
jakichkolwiek przeszkód stara si o dotacj z funduszy strukturalnych.
9.  Beneficjenci Dzia ania 3.4 ZPORR sporz dzaj sprawozdania okresowe, roczne
i ko cowe z realizacji projektu Jakie sprawozdania obowi zuj beneficjenta w
przypadku jednego dzia ania: zakupu rodka trwa ego przewidzianego w okresie
3 m-cy od pocz tku rozpocz cia realizacji projektu (procedura ofertowa) do jego
zako czenia (zakup i posadowienie maszyny)?
Beneficjent sporz dza sprawozdania zgodnie z zako czonym kwarta em kalendarzowym tzn.
nie bierze pod uwag jaki jest czas realizacji projektu, ale terminy ko ca kwarta ów
kalendarzowych, które to nak adaj obowi zek z o enia sprawozdania (nawet je li projekt
rozpocz si jeden tydzie przed ko cem kwarta u).
10. Jak procedur nale y przyj w przypadku projektu, który przewiduje zakup
sprz tu w leasingu?
Leasing jest form us ugi, której to forma równie podlega pod ustaw o zamówieniach
publicznych.
11. Czy wk ad w asny mo e by w formie rzeczowej?
W przypadku dzia ania 3.4 wydatkiem kwalifikowalnym jest nabycie rodków materialnych
oraz niematerialnych i prawnych. Wk ad w asny w formie rzeczowej nie jest z definicji
wydatkiem kwalifikowalnym.
12. Czy zabezpieczenie wykonania umowy sk ada si na okres wy cznie jej
realizowania, czy te jeszcze na 5 lat po jej zako czeniu, czyli na okres, w którym
Wnioskodawca deklaruje utrzymanie celów realizowanego przedsi wzi cia?
Wedle zapisów umowy o dofinansowanie Beneficjent sk ada zabezpieczenie ww. umowy na
okres pi ciu lat od daty jej podpisania.
13. Czy kwota wsparcia uzyskana przez przedsi biorc (np. do 50 tys. euro) jest
limitem na wnioskodawc czy tez na wniosek (z o ony projekt)?
Wnioskodawca mo e z o y nawet kilka projektów w tej samej rundzie aplikacyjnej.
Ograniczenia i maksymalne warto ci dofinansowania dotycz jedynie pojedynczego projektu
a nie wnioskodawcy (projektodawcy).
14. Czy wska nik  utrzymanie miejsc pracy dotyczy osób które b d zatrudnione w
wyniku realizacji projektu czy dotyczy zatrudnienia w ca ym przedsi biorstwie?
Ww. wska nik dotyczy utrzymania miejsc pracy w ca ym przedsi biorstwie.
15. Jakie s wymagane (obligatoryjne) za czniki do wniosku o dofinansowanie w
ramach Dzia ania 3.4, czy te, które podane s w wytycznych czy te z generatora
wniosku?
Za czniki wymagane do wniosku aplikacyjnego s podane zawsze w dokumentacji
konkursowej w siedzibie Instytucji Wdra aj cej dzia ania 3.4 w danym województwie.
Za czniki obecnie podane w Generatorze Wniosków nie s to same z za cznikiem nr 2 do
rozporz dzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie okre lenia
trybu sk adania i wzorów wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach
Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004  2006 (Dz. U. Nr
257, poz. 2575) i do czasu zatwierdzenia ostatecznej wersji GW nie nale y ich stosowa .
16. Za jakie braki formalne wniosek mo e by odrzucony w pierwszej kolejno ci (bez
wzywania do uzupe nienia)?
Wniosek jest odrzucany natychmiastowo je li:
- Wersja elektroniczna wniosku niezgodna z wersj papierow , wersje
papierowe (orygina i kopie) s inne - niezgodno sum kontrolnych.
- Wydruk wniosku o dofinansowanie realizacji projektu z Generatora Wniosków
jest wydrukiem próbnym.
- Wniosek o dofinansowanie realizacji projektu nie jest wype niony w
Generatorze Wniosków, ale na formularzu tekstowym Word lub innym.
- Nieuprawniona kategoria beneficjenta, b dny rodzaj projektu, niespe nione
kryterium geograficzne lub warto ciowe okre lone dla Dzia ania 3.4. oraz
b dy stoj ce ewidentnie w sprzeczno ci z dokumentami programowymi
ZPORR, i których w aden sposób nie mo na poprawi .
Za pozosta e uchybienia formalne Beneficjentowi przys uguje mo liwo jednorazowego
uzupe nienia wniosku.
17. Czy wszystkie strony wniosku i za czników musz by parafowane? Czy
orygina y dokumentów musz by parafowane?
Szczegó owe kwestie formalne zawarte s w dokumentacjach konkursowych poszczególnych
Instytucji Wdra aj cych.
18. Czy wszystkie rubryki we wniosku musza by wype nione, tzn. czy je eli jaka z
pozycji we wniosku nie dotyczy beneficjenta to powinien on napisa w komórce
 nie dotyczy lub wstawi  - ?
System SIMIK w momencie walidacji stwierdza czy konkretne pole powinno by wype nione
czy nie. W przypadku gdy jaka pozycja nie dotyczy beneficjenta to nale y to pole zostawi
puste.
19. Która wersja generatora jest obowi zuj ca dla wnioskodawcy, tzn. je eli
beneficjent sporz dzi wniosek w wersji np. 30 bo taka obowi zywa a jeszcze
niedawno a teraz obowi zuj c jest 31, to czy beneficjent jest zmuszony do
uzupe nienia wniosku?
Beneficjent wype nia wniosek w wersji GW dost pnej na stronach Instytucji Wdra aj cej,
Ministerstwa Gospodarki i Pracy lub Ministerstwa Finansów. W zwi zku z faktem zmiany
wersji GW wnioskodawca nie jest zobligowany do poprawy wniosku.
20. Co z przedsi biorcami, którzy rozpocz li dzia alno np. tydzie temu? Jakie
powinni za czy dokumenty finansowe?
W przypadku gdy przedsi biorcy nie mog przedstawi ani bilansu i rachunku wyników ani
deklaracji PIT/CIT, b d te ich rachunki nie zosta y jeszcze zatwierdzone powinni z o y
dokumenty na podstawie, których przeprowadzili  godne zaufania oszacowania bilansowe
swej dotychczasowej dzia alno ci, a w przypadku braku jakiejkolwiek dotychczasowej
dzia alno ci operacyjnej bilans otwarcia podmiotu.
21. Czy VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym i czy o wiadczenie o
kwalifikowalno ci VAT jest wymagane?
Podatek od towarów i us ug (VAT) jest wydatkiem kwalifikuj cym si do obj cia wsparciem,
je li zgodnie z odr bnymi przepisami krajowymi beneficjentowi nie przys uguje prawo jego
pó niejszego zwrotu lub odliczenia od nale nego podatku od towarów i us ug.
O wiadczenie o kwalifikowalno ci VAT jest wymagane wy cznie wobec wnioskodawców
uwzgl dniaj cych we wniosku o dofinansowanie podatek VAT jako wydatek kwalifikowany.
Mimo, e nie jest za cznikiem obligatoryjnym do wniosku aplikacyjnego przedstawionym w
Generatorze Wniosków, beneficjent zgodnie z wytycznymi Ministra Gospodarki i Pracy i na
polecenie Instytucji Wdra aj cej jest zobowi zany do z o enia ww. o wiadczenia, którego
wzór zamieszczony jest w dokumentacji konkursowej Instytucji Wdra aj cej. Beneficjenci, u
których VAT nie jest wydatkiem kwalifikowalnym sk adaj informacj , i ten za cznik ich
nie dotyczy.
22. Czy mo na nabywa wy cznie nowe rodki trwa e, czy równie u ywane, a je li
mo na to czy nale y stosowa ww. przypadku przepisy o zamówieniach
publicznych?
Poprzez nabycie rodków trwa ych nale y rozumie zarówno rodki nowe jak i u ywane,
wobec których przepisy o zamówieniach publicznych maj równie zastosowanie.
23. Co oznacza termin podregion w sformu owaniu, i  Pomoc mo e by udzielona
beneficjentowi, je eli zapewni on [...] utrzymanie inwestycji w danym podregionie
przez okres co najmniej 5 lat od dnia przekazania inwestycji do u ytkowania ?
Termin podregion oznacza obszar, którego statystyczne granice wyznacza za cznik do
rozporz dzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000r. w sprawie wprowadzenia do
Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz.
685, z pó n. zm.).
24. Zgodnie z wytycznymi wnioskodawca musi z o y decyzj o NIP, REGON,
za wiadczenie z US i ZUS. Czy podobnie jak w przypadku za wiadczenia o
wpisie do EDG wszystkich wspólników, ww. za wiadczenia powinny dotyczy
zarówno spó ki jak i ka dego ze wspólników oddzielnie?
Tak, w przypadku spó ki cywilnej ww. za wiadczenia dotycz wszystkich wspólników.
25. Czy firma dzia aj ca od lipca 2003 roku i zatrudniaj ca w roku 2003 - 5
pracowników, a w 2004 liczba pracowników wynios a 11 osób (obecnie równie
wynosi 11 osób )mo e by uznana za mikroprzedsi biorstwo wobec zapisu, e  za
mikroprzedsi biorstwo nale y uzna przedsi biorstwo, które w co najmniej jednym z
dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudnia o redniorocznie mniej ni 10
pracowników ?
Firma mo e by uznana za mikroprzedsi biorstwo poniewa jednym z ostatnich lat
obrotowych (rok kalendarzowy) by rok 2003, w którym zatrudnionych by o 5 osób.
26. Czy wykonanie przez firm zewn trzn studium wykonalno ci, kosztorysu prac
budowlanych itp. do projektów inwestycyjnych, wnioskodawca mo e traktowa
jako (poniesiony) koszt kwalifikowany?
Nie, nie mo e, poniewa celem dzia ania 3.4 jest inwestycja w warto ci materialne,
niematerialne oraz prawne, natomiast ww. dokumenty stanowi jedynie niezb dne za czniki
wniosku aplikacyjnego.
27. Czy leasing rodka trwa ego podlega dotacji w ramach dzia ania 3.4, je li umowa
leasingowa zosta a podpisana przed dniem z o enia wniosku ( adne wydatki nie
zosta y poniesione, a sp ata rat rozpocznie si po z o eniu wniosku)?
Co do zasady kwalifikowalne s wydatki poniesione tu po z o eniu wniosku, i nie mo e by
tak, i rodki unijne b d zast powa y rodki prywatne (je eli beneficjent wcze niej planowa
inwestycj i w asne rodki ju zaplanowa na ww. cel). Je li umowa leasingowa zosta a
podpisana przed z o eniem wniosku (ze wzgl du na podj te zobowi zania a zarazem
nieprzewidziane okoliczno ci zwi zane z przesuni ciem rozpocz cia konkursu przez
Instytucj Wdra aj c ), to w ocenie merytorycznej projektu Komisja Oceny Projektów mo e,
na podstawie uzasadnienia beneficjenta, przychyli si do dofinansowania projektu.
28. Czy mo liwe jest udzielenie wsparcia w ramach dzia ania 3.4, je eli firma ma w
swojej dzia alno ci kilka PKD i jedna z nich jest wy czona z dofinansowania (np.
górnictwo w gla)?
Tak, mo liwe jest udzielenie dofinansowania, pod warunkiem, e inwestycja nie b dzie
realizowana w ramach wy czonego PKD.
29. Wed ug jakiego kursu euro nale y wyliczy roczny obrót oraz sum aktywów
bilansu, które nale y zamie ci we wniosku do dzia ania 3.4?
Wyra one w euro wska niki przelicza si na walut polsk wed ug redniego kursu
og aszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego wybranego do
okre lenia statusu przedsi biorcy.
30. Czy b d jakie firmy consultingowe z ramienia MGiP, wiadcz ce porady w
ramach projektów dzia ania 3.4 na specjalistyczne us ugi doradcze?
Nie, z ramienia MGiP taka lista nie b dzie tworzona  przedsi biorcy wybieraj i korzystaj z
us ug takich podmiotów we w asnym zakresie, jednak e wykonawcami us ug doradczych
mog by tylko firmy, organizacje i instytucje, które uzyska y akredytacj Polskiej Agencji
Rozwoju Przedsi biorczo ci (PARP) dla tego typu us ug w ramach Krajowego Systemu
Us ug dla Ma ych i rednich Przedsi biorstw lub w ramach Dzia ania 2.1  Wzrost
konkurencyjno ci M P poprzez doradztwo SPO  Wzrost Konkurencyjno ci
Przedsi biorstw, lata 2004-2006 .
31. Je li maszyny u ywane mog by kosztem kwalifikowanym, to jakie warunki
musi spe nia ten zakup?
Maszyny u ywane s wydatkiem kwalifikowanym pod warunkiem, e:
- sprzedaj cy sprz t dostarczy deklaracj , okre laj c jego pochodzenie i potwierdzi, e
w okresie ostatnich siedmiu lat wyposa enie nie zosta o zakupione z pomocy
przyznanej na szczeblu krajowym lub wspólnotowym,
- ich cena nie przekroczy warto ci rynkowej i jest ni sza od ceny nowych rodków
trwa ych,
- sprz t posiada w a ciwo ci techniczne niezb dne do realizacji dzia ania i odpowiada
stosowanym normom i standardom.
32. Je li nabycie niezabudowanej nieruchomo ci bezpo rednio zwi zanej z celami
projektu obj tego wsparciem mo e by kosztem kwalifikowanym, to jakie
warunki musi spe nia ten zakup?
Koszt zakupu gruntu (nieruchomo ci gruntowe) jest kosztem kwalifikowalnym pod
warunkiem spe nienia nast puj cych warunków:
- zakup gruntu jest niezb dny dla wdra ania i realizacji projektu.
- koszt zakupu gruntu nie mo e przekroczy 10% ca kowitych kosztów
kwalifikowalnych projektu,
- koszt zakupu gruntu nie mo e przekracza warto ci rynkowej  musi zosta to
potwierdzone przez o wiadczenie rzeczoznawcy maj tkowego w rozumieniu ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo ciami (Dz.U. 1997 Nr 115, poz.
741).
Zasada obliczania kosztu kwalifikowalnego gruntu (10%)
Aby obliczy maksymaln wysoko kosztu kwalifikowalnego gruntu nale y pos u y si
nast puj c metod :
- zsumowuj c wszystkie koszty kwalifikowalne oprócz kosztów zakupu gruntu 
otrzymujemy wielko - a
- koszt kwalifikowalny ogó em stanowi niewiadom x
- wiemy, i 90% kosztu kwalifikowalnego ogó em stanowi koszt kwalifikowalny bez
kosztów gruntu, st d:
a = 0,9 x
x = a/0,9
Najwy ej 10 % tak otrzymanego kosztu kwalifikowalnego ogó em mo e stanowi koszt
zakupu gruntu.
PRZYK AD: W ramach projektu zakupiony grunt zostanie przeznaczony pod budow
przedsi biorstwa. Grunt ten b dzie niezb dny dla wdra ania i realizacji projektu, tak wi c
koszt jego zakupu b dzie kosztem kwalifikowalnym. Koszt zakupu gruntu wynosi 50000 z , a
ca kowite koszty kwalifikowalne projektu (bez kosztów gruntu) wynosz 120000 z . Nale y
obliczy koszt kwalifikowany gruntu, który jest obj ty limitem 10% ca kowitych kosztów
kwalifikowalnych projektu. rodowiska
1. Obliczamy ca kowity koszt kwalifikowalny projektu:
a = 0,9 x
dla a = 120 000
0,9x = 120000
0,9x/0,9= 120000/0.9
x = 133333,33
2. Obliczamy wysoko kosztów kwalifikowalnych zakupu gruntu:
Wyliczamy 10% ca kowitego kosztu kwalifikowalnego
projektu i otrzymujemy wysoko kosztów kwalifikowalnych zakupu gruntu:
133333,33*10% = 13333,33
Koszt kwalifikowalny gruntu b dzie wynosi 13333,33 z .
33. Je li nabycie nieruchomo ci budynkowych bezpo rednio zwi zanych z celami
projektu obj tego wsparciem mo e by kosztem kwalifikowanym, to jakie
warunki musi spe nia ten zakup?
Koszty zakupu nieruchomo ci budynkowych, tj. ju wybudowanych budynków oraz ziemi, na
której zosta y wybudowane (nazywanych dalej  nieruchomo ciami ), kwalifikuj si do
wspó finansowania z dzia ania 3.4, je li pomi dzy zakupem tej nieruchomo ci a celami
projektu istnieje bezpo redni zwi zek. Wsparcie zakupu nieruchomo ci budynkowej jest
dopuszczalne w pe nej wysoko ci. W przypadku, gdy nieruchomo jest w asno ci Skarbu
Pa stwa lub jednostek samorz du terytorialnego, zastosowanie ma dodatkowo Ustawa o
gospodarce nieruchomo ciami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz.U. 1997 Nr 115, poz. 741).
Dodatkowe warunki kwalifikowalno ci
1. Nale y uzyska po wiadczenie od niezale nego rzeczoznawcy maj tkowego w
rozumieniu ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomo ciami lub
uprawnionego podmiotu publicznego, potwierdzaj ce, e:
- cena zakupu nie przekracza warto ci rynkowej nieruchomo ci,
- budynek odpowiada normom krajowym (przepisom budowlanym).
Mo liwe jest równie dostarczenie dwóch odr bnych po wiadcze  operatu szacunkowego i
certyfikatu po wiadczaj cego, e budynek odpowiada przepisom budowlanym.
2. Je li budynek nie odpowiada normom krajowym, to nale y okre li obszary, w
których normy nie s spe nione i jednocze nie poda , kiedy w trakcie realizacji
projektu nast pi skorygowanie tego stanu rzeczy.
3. W ci gu ostatnich dziesi ciu lat budynek nie powinien by otrzymywa krajowej
ani wspólnotowej dotacji, która skutkowa aby podwójnym udzieleniem
dofinansowania w przypadku wspó finansowania zakupu przez Fundusze
Strukturalne.
4. Nieruchomo powinna by wykorzystywana do celów i przez okres wyznaczony
przez organ udzielaj cy pomocy .
5. Budynek mo e by wykorzystywany tylko zgodnie z celami projektu.
34. Je eli beneficjent w ramach jednego projekt zamierza kupi grunt i wybudowa
na nim budynek, w którym b dzie prowadzi dzia alno gospodarcz , nie
posiada jeszcze adnych dokumentów zwi zanych z prawem w asno ci gruntu,
jakie dokumenty powinien do czy do wniosku?
Za czniki wymagane dla projektów infrastrukturalnych, które ze wzgl dów obiektywnych
nie mo na dostarczy w momencie z o enia wniosku aplikacyjnego, nale y przedstawi na
etapie sk adania wniosku o p atno i ewentualnych kontroli.
35. Czy wycena nieruchomo ci b dzie wymaganym za cznikiem do wniosku
o dofinansowanie?
Obecny wniosek o dofinansowanie nie przewiduje takiego za cznika, aczkolwiek beneficjent
dla uwiarygodnienia swoich szacunków finansowych mo e takowy dostarczy .
36. Czy je li firma chce naby nieruchomo zabudowan , musi stosowa przepisy
o zamówieniach publicznych?
Nie trzeba rozpisywa przetargu, poniewa nie wymaga tego ustawa - Prawo zamówie
publicznych oraz procedura uproszczona dla dzia ania 3.4.
37. Czy beneficjent mo e wpisa wska nik, zarówno produktu, rezultatu czy
oddzia ywania, przez siebie wymy lony?
Nie, beneficjent bezpo rednio nie mo e wpisa wska nika przez siebie wymy lonego.
Powinien korzysta z pozycji b d cych w Generatorze Wniosków b d te zastosowa si do
instrukcji odno nie dodatkowych wska ników za czonej na stronie www.zporr.gov.pl
38. Jaki jest wymagany dokument potwierdzaj cy dokonanie wp aty przez
beneficjenta, w przypadku p atno ci gotówkowych (zakup nast puje od osoby
fizycznej)?
Je li umowa o dofinansowanie nie przewiduje stosownej procedury, takim dokumentem jest
spisane w momencie zakupu potwierdzenie przez sprzedaj cego transakcji kupna-sprzeda y.
39. Je li beneficjent nie sporz dza bilansu, to za jaki okres powinien z o y
deklaracje PIT/CIT?
Analogicznie do sk adanego bilansu, za jeden z ostatnich lat obrotowych. Za roczny obrót
oraz roczn sum bilansow uwa a si wielko ci osi gni te na koniec ostatniego, 12
miesi cznego, zatwierdzonego okresu obrachunkowego.
40. Czy jest mo liwo uzyskania dofinansowania w ramach dzia ania 3.4 na zakup
np. sprz tu, urz dze albo budynków, cz ciow ich modernizacj a nast pnie
oddanie w dzier aw lub pod wynajem?
Nie jest mo liwe uzyskanie dofinansowania z dzia ania 3.4 na tego rodzaju dzia alno z
dwóch powodów.
Po pierwsze: beneficjent nie b dzie korzysta z zakupionych rodków trwa ych, nie b d one
pod jego kontrol , nie b d dost pne do ewentualnych kontroli, jak równie to e beneficjent
nie b dzie decydowa o trwa o ci projektu.
Po drugie: projekt ten stanowi de facto dofinansowanie dzia alno ci operacyjnej
wnioskodawcy. Dotacja nie jest wykorzystywana do wygenerowania w przedsi biorstwie
warto ci dodanej, a s u y jedynie bezpo redniemu czerpaniu korzy ci.
41. Je li Beneficjent sk ada wniosek na projekt doradczy (TYP I), to w jakiej formie
ma przedstawi Biznes Plan jako obligatoryjny za cznik?
Biznes Plan w projektach doradczych powinien zawiera : opis przedsi biorstwa aplikuj cego,
g ówny przedmiot dzia alno ci przedsi biorstwa, wielko i uzasadnienie wydatków, które
beneficjent zamierza przeznaczy na us ugi doradcze, informacja o g ównych konkurentach
(otoczenie firmy), informacje o: maj tku trwa ym w podziale na rzeczowy, finansowy oraz
warto ci niematerialne i prawne, maj tku obrotowym z podzia em na zapasy, nale no ci,
papiery warto ciowe, rodki pieni ne, kosztach dzia alno ci w podziale na rodzaje,
przychodach w podziale na ród a, nale no ciach i zobowi zaniach. Ca o nie powinna by
wi ksza ni dwa arkusze formatu A4.
42. Czy beneficjent przedstawiaj cy wraz z wnioskiem do Dzia ania 3.4
za wiadczenie o wpisie do ewidencji dzia alno ci gospodarczej na dzia alno ,
któr rozpoczyna si w przysz o ci, jest uprawniony do aplikowania?
ż 3 ust.1 rozporz dzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 listopada 2004r. w sprawie
udzielania pomocy na wspieranie inwestycji i doradztwa w przedsi biorstwach (Dz. U. 2004
Nr 267, poz. 2652) stanowi, i pomoc mo e by udzielona beneficjentowi, który zarejestrowa
dzia alno gospodarcz (zgodnie z obowi zuj cymi przepisami prawa) nie wcze niej ni na
36 miesi cy przed dat z o enia wniosku o udzielenie pomocy [...]. A zatem z formalnego
punktu widzenia przedsi biorca, który w EDG posiada wpis o rozpocz ciu dzia alno ci
gospodarczej np. za 6 miesi cy jest uprawniony do aplikowania, pod warunkiem spe nienia
dodatkowych wymogów w postaci dostarczenia za czników zawartych we wniosku.
43. Czy w ramach Dzia ania 3.4 mo na dofinansowa stworzenie strony
internetowej?
Us ugi eksperckie z zasady kwalifikowalne s w typie I dzia ania 3.4. Pod poj ciem
"zaprojektowania strony www" rozumiemy zakup prawa (projektu) tej strony oraz zakup
domeny, natomiast sprawy zwi zane z us ug aran acji strony internetowej traktowane s w
formie us ugi. Rozszerzeniem interpretacji warto ci niematerialnych i prawnych i jedyn
form , na któr mog by przeznaczone rodki jest tzw. zakup gotowy a nie us uga na
potrzeby zamówienia (us uga ekspercka). Beneficjent powinien jasno okre la co rozumie
pod poj ciem utworzenia strony internetowej, aby oceniaj cy mieli jasno czy traktuj
wydatki poniesione przez beneficjenta jako koszty kwalifikowalne czy nie.
44. Czy rozpocz cie realizacji projektu oraz post powania zgodnie z "procedur
uproszczon wydatkowania rodków" oraz ustaw o zamówieniach publicznych
mog rozpocz si przed dniem z o enia wniosku mimo, i p atno ci realizowane
b d po dniu z o enia wniosku?
Paragraf 6 ust p 2 rozporz dzenia o pomocy publicznej do dzia ania 3.4 (Dz. U. z 2004r. Nr
267, poz. 2652) stwierdza, i  Wniosek sk ada si przed rozpocz ciem realizacji projektu , a
zatem podobnie jak, co do zasady kwalifikowania wydatków po dniu z o enia wniosku,
realizacja projektu, z samej definicji ww. aktu prawnego, równie nast puje po z o eniu
wniosku.
45. Do czego s u y jeden z za czników Informacja o otrzymanej pomocy publicznej
innej ni pomoc de minimis?
Za cznik Informacja o otrzymanej pomocy publicznej innej ni pomoc de minimis dotyczy
jedynie pomocy publicznej wcze niej otrzymanej na konkretny projekt (przedsi wzi cie)
b d ce przedmiotem sk adanego wniosku i stanowi obligatoryjny za cznik dla wszystkich
wnioskodawców ubiegaj cych si o dofinansowanie w ramach Dzia ania 3.4 ZPORR. W
ramach Dzia ania 3.4 nie obowi zuje wymóg wykazywania pomocy de minimis poniewa
pomoc przyznawana jest w oparciu o wy czenie blokowe dla MSP.
46. Czy pozwolenie na budow jest wymaganym za cznikiem do wniosku
aplikacyjnego?
Pozwolenie na budow (dodatkowy za cznik dla projektów infrastrukturalnych dzia ania 3.4)
- jest obowi zkowym za cznikiem dla wnioskodawcy, dla którego celem przedsi wzi cia
inwestycyjnego jest budowa i posiada ju grunt pod budow . Z definicji pozwolenie musi by
prawomocne ju w chwili sk adania wniosku. W wyj tkowych przypadkach dopuszczalne jest
doniesienie pozwolenia przez beneficjenta tu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Procedura uzyskania pozwolenia na budow nie jest równoznaczna z rozpocz ciem realizacji
projektu, a zatem nic nie stoi na przeszkodzie jego otrzymanie przed dniem z o enia wniosku
o dofinansowanie.
Obowi zek do czenia wa nego pozwolenia na budow nie dotyczy jedynie sytuacji
planowanego nabycia nieruchomo ci.
47. Czy  koszty wdra ania systemu zarz dzania jako ci  s wydatkiem
kwalifikowalnym w ramach Dzia ania 3.4?
Powy szy wydatek jest kwalifikowalny w rozbiciu na typ I oraz typ II projektów.
W projektach doradczych (typ I) kwalifikowalne s : analiza zasad, procedur, norm,
obowi zuj cych przepisów i wymaga koniecznych do prawid owego i efektywnego
zarz dzania firm , projektowanie, wdra anie i doskonalenie systemów zarz dzania: jako ci ,
zasobami ludzkimi lub bezpiecze stwem i higien pracy z wy czeniem audytu
certyfikuj cego.
W projektach inwestycyjnych (typ II) wydatkiem kwalifikuj cym si jako warto
niematerialna i prawna jest jedynie koszt audytu certyfikuj cego b d cego ostatecznym
procesem uzyskania certyfikatu konkretnego wyrobu/produktu w przedsi biorstwie.
48. Czy aktualne za wiadczenie z w a ciwego oddzia u ZUS o niezaleganiu z
nale no ciami mo e by zast pione za wiadczeniem z Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Spo ecznego (KRUS)?
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy o ubezpieczeniu
spo ecznym rolników oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2004.91.873), prawo do
ubezpieczenia w KRUS maj zarówno polscy rolnicy, jak i obywatele pa stw cz onkowskich
UE, podejmuj cy osobi cie i na w asny rachunek dzia alno rolnicz w gospodarstwie
po o onym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Pomoc wspólnotowa za po rednictwem
funduszy strukturalnych jest usystematyzowana w odniesieniu zarówno dla przedsi biorców,
rolników oraz jednostek samorz du terytorialnego. Mimo, i ubezpieczeniu w KRUS
podlegaj tak e rolnicy prowadz cy pozarolnicz dzia alno gospodarcz , de facto musz oni
w ka dym przypadku by rolnikami z samej definicji terminu, a co za tym idzie powinni by
wspierani z SPO Rolnictwo. Podsumowuj c, przedsi biorca nie mo e przedstawi
za wiadczenia z KRUS w aplikowaniu po rodki z Dzia ania 3.4 ZPORR.
49. Kiedy Beneficjent powinien mie otwarty wyodr bniony rachunek bankowy? Czy
powinien mie wyodr bniony rachunek w momencie rozpocz cia realizacji
projektu czy dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu?
Obowi zek prowadzenia wyodr bnionego rachunku bankowego dla projektu powstaje z
dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu. Co do zasady, wydatki poniesione
przez Beneficjenta z innych rachunków bankowych mo na uzna za kwalifikowalne tylko
wówczas, gdy zosta y dokonane przed dniem zawarcia ww. umowy. Jednak e w stosunku do
umów ju podpisanych, w uzasadnionych przypadkach wydatki dokonane po podpisaniu
umowy z innych rachunków ni wskazany w ww. umowie mog by uznane za
kwalifikowalne, je li beneficjent wyka e, i wydatki te zosta y rzeczywi cie poniesione na
realizacj projektu.
50. Je li kilka spó ek jawnych dzia aj cych od dwóch lat za o y y spó k zo.o. dwa
miesi ce temu, jakie informacje powinny zawrze w po wiadczeniu finansowym
wnioskodawcy i biznes planie, czy mog to by informacje sprzed dnia
zarejestrowania spó ki zo.o?
ż 3 ust.1 rozporz dzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 listopada 2004r. w sprawie
udzielania pomocy na wspieranie inwestycji i doradztwa w przedsi biorstwach (Dz. U. 2004
Nr 267, poz. 2652) stanowi, i pomoc mo e by udzielona beneficjentowi, który zarejestrowa
dzia alno gospodarcz (zgodnie z obowi zuj cymi przepisami prawa) nie wcze niej ni na
36 miesi cy przed dat z o enia wniosku o udzielenie pomocy [...]. Moment liczenia ww.
terminu (powstania nowego bytu prawnego) nie przes dza jednak o spe nieniu systemowego
i pe nego kryterium kwalifikowalno ci przedsi biorcy do dzia ania 3.4. Dodatkowe wymogi
na o one na beneficjenta w postaci za czników tj. biznes plan (rachunek zysków i strat,
bilans), po wiadczenie oceny finansowej odbiorcy, za wiadczenia o niezaleganiu wobec ZUS
czy Skarbu Pa stwa itp., musz równie , co do zasady, odnosi si do nowozarejestrowanej
dzia alno ci (bytu prawnego), a nie przedstawia historii finansowo-operacyjnej
elementów sk adowych nowopowsta ego przedsi biorstwa przed dniem jego rejestracji.
51. Jaki jest w a ciwy procentowy poziom dofinansowania dla projektu w ramach
Dzia ania 3.4 w sytuacji, gdy projekt realizowany jest na obszarze dwóch
podregionów o ró nej intensywno ci pomocy publicznej.
W przypadku, gdy inwestycja jest realizowana w podregionach jednego województwa
obj tych ró nym pu apem dopuszczalnego dofinansowania, wysoko maksymalnej
dopuszczalnej pomocy powinna by okre lona ze wzgl du na miejsce realizacji projektu, dla
którego okre lono najni szy dopuszczalny pu ap pomocy publicznej (najni szy poziom
intensywno ci pomocy). Wysoko tej pomocy odnosi a si b dzie do ca ej inwestycji. Tak
wi c, gdy inwestycja realizowana b dzie w ró nych podregionach
o ró nych pu apach dopuszczalnej pomocy publicznej (dotyczy województw: mazowieckiego,
wielkopolskiego, dolno l skiego, ma opolskiego oraz pomorskiego), nale y uzna , e
maksymaln wysoko ci dopuszczalnej pomocy b dzie pu ap okre lony dla tego miejsca
realizacji projektu, w którym jest on najni szy. W ramach Dzia ania 3.4 nie ma mo liwo ci
realizacji projektów (inwestycji) na obszarze wykraczaj cym poza jedno województwo
(region).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PYTANIA i ODPOWIEDZI do PARSZY WAJASZEW
materialoznawstwo pytania i odpowiedzi do egzaminu i wzory
Pytania i odpowiedzi na temat listu do Żydów cz IIIW1006
Pytania i odpowiedzi na temat listu do Żydów cz IW0925
odpowiedzi do pytania kontrolne (wejściówki) laboratorium maszyny elektryczne
Odpowiedzi do matury z fizyki maj 06?
Oświetlenie pytania i odpowiedzi(1)
czas pracy w 2010 roku w pytaniach i odpowiedziach
Socjologia pytania i odpowiedzi
odpowiedzi do zadań
barcz,METODY NUMURYCZNE,pytania i odpowiedzi 2
anomia pytania z odpowiedziami

więcej podobnych podstron