KONWENCJA WIEDENSKA O PRAWIE TRAKTATOW


KONWENCJA WIEDECSKA O PRAWIE TRAKTATÓW
sporządzona w Wiedniu dnia 23 maja 1969 r. (Dz. U. z dnia 2 listopada 1990 r.)
Państwa-Strony niniejszej konwencji,
- zważywszy na doniosłą rolę traktatów w historii stosunków międzynarodowych,
- uznając nieustannie wzrastające znaczenie traktatów jako zródła prawa międzynarodowego i
jako środka rozwoju pokojowej współpracy między narodami, niezależnie od ich systemów
konstytucyjnych i społecznych,
- stwierdzając, że zasady dobrowolnej zgody i dobrej wiary oraz pacta sunt servanda są
powszechnie uznane,
- potwierdzając, że spory dotyczące traktatów, podobnie jak inne spory międzynarodowe,
powinny być załatwiane środkami pokojowymi oraz zgodnie z zasadami sprawiedliwości i
prawa międzynarodowego,
- przypominając zdecydowanie ludów Narodów Zjednoczonych stworzenia warunków, w
których będzie można utrzymać sprawiedliwość i poszanowanie zobowiązań wypływających
z traktatów,
- mając na uwadze zasady prawa międzynarodowego zawarte w Karcie Narodów
Zjednoczonych, takie jak zasady równych praw i samostanowienia ludów, suwerennej
równości i niepodległości wszystkich państw, nieingerencji w sprawy wewnętrzne państw,
zakazu grozby lub użycia siły oraz powszechnego poszanowania i przestrzegania praw
człowieka i podstawowych wolności dla wszystkich,
- przeświadczone, że kodyfikacja i postępowy rozwój prawa traktatów, osiągnięte w niniejszej
konwencji, będą sprzyjały celom Narodów Zjednoczonych, określonym w Karcie, a
mianowicie utrzymaniu międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, rozwojowi przyjaznych
stosunków i osiągnięciu współpracy między narodami,
- potwierdzając, że normy międzynarodowego prawa zwyczajowego będą regulowały kwestie
nie unormowane postanowieniami niniejszej konwencji,
uzgodniły, co następuje:
CZŚĆ I
WSTP
Artykuł 1
Zakres niniejszej konwencji
Niniejsza konwencja ma zastosowanie do traktatów między państwami.
Artykuł 2
Używane wyrażenia
1. W rozumieniu niniejszej konwencji:
a) "traktat" oznacza międzynarodowe porozumienie między państwami, zawarte w formie
pisemnej i regulowane przez prawo międzynarodowe, niezależnie od tego, czy jest ujęte w
jednym dokumencie, czy w dwóch lub więcej dokumentach, i bez względu na jego szczególną
nazwę;
1
b) "ratyfikacja", "przyjęcie", "zatwierdzenie" i "przystąpienie" oznaczają każdorazowo tak
zwany akt międzynarodowy, przez który państwo wyraża na płaszczyznie międzynarodowej
swoją zgodę na związanie się traktatem;
c) "pełnomocnictwo" oznacza dokument wystawiony przez kompetentną władzę państwową,
wyznaczający pewną osobę lub osoby do reprezentowania państwa w negocjowaniu,
przyjęciu lub ustalaniu autentycznego tekstu traktatu, w wyrażeniu zgody państwa na
związanie się traktatem lub dokonywaniu jakiejkolwiek innej czynności związanej z
traktatem;
d) "zastrzeżenie" oznacza jednostronne oświadczenie, jakkolwiek byłoby ono sformułowane
lub nazwane, złożone przez państwo przy podpisaniu, ratyfikacji, przyjęciu, zatwierdzeniu lub
przystąpieniu do traktatu, mocą którego zmierza ono do wykluczenia lub modyfikacji skutku
prawnego pewnych postanowień traktatu w ich zastosowaniu do tego państwa;
e) "państwo negocjujące" oznacza państwo, które brało udział w opracowywaniu i przyjęciu
tekstu traktatu;
f) "państwo umawiające się" oznacza państwo, które wyraziło zgodę na związanie się
traktatem, bez względu na to, czy traktat wszedł w życie, czy też nie;
g) "strona" oznacza państwo, które wyraziło zgodę na związanie się traktatem i w stosunku
do którego traktat wszedł w życie;
h) "państwo trzecie" oznacza państwo, które nie jest stroną traktatu;
i) "organizacja międzynarodowa" oznacza organizację międzyrządową.
2. Postanowienia ustępu 1 dotyczące wyrażeń używanych w niniejszej konwencji nie
przesądzają ani sposobu używania tych wyrażeń, ani znaczeń, jakie mogą im być nadawane w
prawie wewnętrznym któregokolwiek państwa.
Artykuł 3
Porozumienia międzynarodowe nieobjęte zasięgiem niniejszej konwencji
Fakt, że niniejszej konwencji nie stosuje się ani do porozumień międzynarodowych,
zawartych między państwami a innymi podmiotami prawa międzynarodowego lub między
takimi innymi podmiotami prawa międzynarodowego, ani do porozumień międzynarodowych
zawieranych w formie innej niż pisemna, nie wpływa na:
a) moc prawną takich porozumień;
b) zastosowanie do nich którejkolwiek z norm sformułowanych w niniejszej konwencji,
którym podlegałyby one na podstawie prawa międzynarodowego, niezależnie od tej
konwencji;
c) zastosowanie konwencji do wzajemnych stosunków między państwami, opartych na
porozumieniach międzynarodowych, których stronami są również inne podmioty prawa
międzynarodowego.
Artykuł 4
Niniejsza konwencja nie działa wstecz
Bez uszczerbku dla stosowania jakichkolwiek norm sformułowanych w niniejszej konwencji,
którym traktaty podlegałyby na podstawie prawa międzynarodowego, niezależnie od
konwencji, konwencję stosuje się jedynie do traktatów zawartych przez państwa po wejściu
niniejszej konwencji w życie w odniesieniu do tych państw.
Artykuł 5
Traktaty konstytuujące organizacje międzynarodowe oraz traktaty przyjęte w ramach
organizacji międzynarodowej
2
Niniejsza konwencja ma zastosowanie do każdego traktatu, który jest aktem konstytucyjnym
organizacji międzynarodowej, oraz do każdego traktatu przyjętego w ramach organizacji
międzynarodowej, jednakże bez uszczerbku dla jakichkolwiek odpowiednich reguł
organizacji.
CZŚĆ II
ZAWARCIE I WEJŚCIE W ŻYCIE TRAKTATÓW
Dział 1. Zawieranie traktatów
Artykuł 6
Zdolność traktatowa państw
Każde państwo ma zdolność do zawierania traktatów.
Artykuł 7
Pełnomocnictwa
1. Daną osobę uważa się za reprezentującą państwo, gdy chodzi o przyjęcie lub
poświadczenie autentyczności tekstu traktatu lub wyrażenie zgody państwa na związanie się
traktatem, jeżeli:
a) przedstawi ona odpowiednie pełnomocnictwo albo
b) z praktyki odnośnych państw lub z innych okoliczności wynika, że miały one zamiar
uważać daną osobę za reprezentującą państwo w tych celach i zwolnić z przedkładania
pełnomocnictw.
2. Ze względu na ich funkcje i bez potrzeby przedkładania pełnomocnictw, następujące osoby
uważa się za reprezentujące swoje państwo:
a) głowy państw, szefów rządów i ministrów spraw zagranicznych - dla dokonania wszelkich
czynności związanych z zawarciem traktatu;
b) szefów misji dyplomatycznych - dla przyjęcia tekstu traktatu między państwem
wysyłającym a państwem przyjmującym;
c) przedstawicieli akredytowanych przez państwa bądz na konferencji międzynarodowej,
bądz przy organizacji międzynarodowej lub przy jednym z jej organów - dla przyjęcia tekstu
traktatu na tej konferencji, w tej organizacji lub w tym organie.
Artykuł 8
Pózniejsze zatwierdzenie czynności dokonanej bez upoważnienia
Czynność dotycząca zawarcia traktatu, dokonana przez osobę, która według artykułu 7 nie
może być uważana za upoważnioną do reprezentowania państwa w odnośnych celach, jest
prawnie bezskuteczna, chyba że zostanie pózniej zatwierdzona przez to państwo.
Artykuł 9
Przyjęcie tekstu
1. Z wyjątkiem wypadków przewidzianych w ustępie 2 przyjęcie tekstu traktatu następuje w
wyniku zgody wszystkich państw uczestniczących w jego opracowaniu.
3
2. Przyjęcie tekstu traktatu na konferencji międzynarodowej następuje, w drodze głosowania,
większością dwóch trzecich państw obecnych i biorących udział w głosowaniu, chyba że taką
samą większością postanowią one zastosować inną regułę.
Artykuł 10
Ustalenie autentyczności tekstu
Tekst traktatu jest ustalony jako autentyczny i definitywny:
a) w drodze procedury, jaka może być przewidziana w tekście lub uzgodniona przez państwa
uczestniczące w jego opracowaniu, albo
b) w braku takiej procedury - poprzez podpisanie, podpisanie ad referendum lub parafowanie
przez przedstawicieli tych państw tekstu traktatu lub aktu końcowego konferencji,
obejmującego ten tekst.
Artykuł 11
Sposoby wyrażania zgody na związanie się traktatem
Zgoda państwa na związanie się traktatem może być wyrażona przez podpisanie, wymianę
dokumentów stanowiących traktat, ratyfikację, przyjęcie, zatwierdzenie lub przystąpienie albo
w jakikolwiek inny uzgodniony sposób.
Artykuł 12
Zgoda na związanie się traktatem, wyrażona przez podpisanie
1. Zgoda państwa na związanie się traktatem zostaje wyrażona w drodze podpisania przez
jego przedstawiciela, gdy:
a) traktat postanawia, że podpis będzie miał taki skutek;
b) w inny sposób ustalono, że państwa negocjujące uzgodniły, iż podpis ma mieć taki skutek,
lub
c) zamiar państwa nadania podpisaniu takiego skutku wynika z pełnomocnictw jego
przedstawiciela lub został wyrażony w czasie negocjacji.
2. W rozumieniu ustępu 1:
a) parafowanie tekstu stanowi podpisanie traktatu, gdy ustalono, że państwa negocjujące tak
się umówiły;
b) podpisanie traktatu ad referendum przez przedstawiciela państwa uważa się za ostateczne
podpisanie traktatu w wypadku potwierdzenia tego przez jego państwo.
Artykuł 13
Zgoda na związanie się traktatem, wyrażona przez wymianę dokumentów stanowiących
traktat
Zgoda państw na związanie się traktatem, którą stanowią wymienione między nimi
dokumenty, jest wyrażona przez tę wymianę, gdy:
a) odnośne dokumenty przewidują, że wymiana ich będzie miała taki skutek, lub
b) w inny sposób ustalono, że dane państwa uzgodniły, iż wymiana dokumentów będzie
miała taki skutek.
Artykuł 14
Zgoda na związanie się traktatem, wyrażona przez ratyfikację, przyjęcie lub
zatwierdzenie
4
1. Zgoda państwa na związanie się traktatem jest wyrażona przez ratyfikację, gdy:
a) traktat postanawia, że zgoda taka będzie wyrażona w drodze ratyfikacji;
b) w inny sposób ustalono, że państwa negocjujące uzgodniły, że ratyfikacja będzie
wymagana;
c) przedstawiciel państwa podpisał traktat z zastrzeżeniem ratyfikacji lub
d) zamiar państwa podpisania traktatu z zastrzeżeniem ratyfikacji wynika z pełnomocnictw
jego przedstawiciela lub został wyrażony w czasie negocjacji.
2. Zgoda państwa na związanie się traktatem jest wyrażona przez przyjęcie lub zatwierdzenie
w warunkach podobnych do tych, które się stosuje do ratyfikacji.
Artykuł 15
Zgoda na związanie się traktatem, wyrażona przez przystąpienie
Zgoda państwa na związanie się traktatem jest wyrażona przez przystąpienie, gdy:
a) traktat postanawia, że zgoda taka może być wyrażona przez to państwo w drodze
przystąpienia;
b) w inny sposób ustalono, że państwa negocjujące uzgodniły, iż zgoda taka może być
wyrażona przez to państwo w drodze przystąpienia, lub
c) wszystkie strony pózniej zgodziły się, że taka zgoda może być przez to państwo wyrażona
w drodze przystąpienia.
Artykuł 16
Wymiana lub złożenie dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia, zatwierdzenia lub
przystąpienia
Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia, zatwierdzenia lub
przystąpienia ustanawiają zgodę państw na związanie się traktatem z chwilą:
a) wymiany ich między umawiającymi się państwami;
b) złożenia ich depozytariuszowi lub
c) notyfikowania ich umawiającym się państwom lub depozytariuszowi, jeżeli tak
uzgodniono.
Artykuł 17
Zgoda na związanie się częścią traktatu oraz wybór między różniącymi się
postanowieniami
1. Bez uszczerbku dla artykułów 19-23, zgoda państwa na związanie się częścią traktatu jest
skuteczna tylko wówczas, gdy traktat na to pozwala lub gdy pozostałe umawiające się
państwa na to się zgodzą.
2. Zgoda państwa na związanie się traktatem, który zezwala na wybór między różnymi
postanowieniami, jest skuteczna tylko w razie jasnego określenia, których postanowień ta
zgoda dotyczy.
Artykuł 18
Obowiązek nieudaremniania przedmiotu i celu traktatu przed jego wejściem w życie
Państwo jest obowiązane powstrzymywać się od działań, które udaremniłyby przedmiot i cel
traktatu, gdy:
5
a) podpisało traktat lub dokonało wymiany dokumentów stanowiących traktat z
zastrzeżeniem ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia, dopóki nie ujawni, że nie zamierza stać
się stroną tego traktatu, lub
b) wyraziło zgodę na związanie się traktatem w ciągu okresu poprzedzającego wejście
traktatu w życie, jeśli takie wejście w życie zbytnio się nie odwleka.
Dział 2. Zastrzeżenia
Artykuł 19
Zgłaszanie zastrzeżeń
Przy podpisywaniu, ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu traktatu oraz przy przystąpieniu
do niego państwo może zgłosić zastrzeżenie, chyba że:
a) zastrzeżenie to jest zakazane przez traktat;
b) traktat postanawia, że mogą być składane tylko określone zastrzeżenia, a dane zastrzeżenie
do nich nie należy, lub
c) chodzi o przypadki nie objęte literami a) i b), a zastrzeżenie jest niezgodne z przedmiotem
i celem traktatu.
Artykuł 20
Przyjęcie zastrzeżeń i sprzeciwów wobec zastrzeżeń
1. Zastrzeżenie wyraznie dopuszczone przez traktat nie wymaga żadnego pózniejszego
przyjęcia przez pozostałe umawiające się państwa, chyba że traktat tak postanawia.
2. Gdy z ograniczonej liczby państw negocjujących oraz z przedmiotu i celu traktatu wynika,
że stosowanie traktatu w całości między wszystkimi stronami jest istotnym warunkiem zgody
każdego z nich na związanie się traktatem, zastrzeżenie wymaga przyjęcia przez wszystkie
strony.
3. Gdy traktat jest aktem konstytucyjnym organizacji międzynarodowej, zastrzeżenie wymaga
przyjęcia przez kompetentny organ tej organizacji, chyba że traktat postanawia inaczej.
4. W przypadkach nie objętych poprzednimi ustępami i jeśli traktat nie postanawia inaczej:
a) przyjęcie zastrzeżenia przez inne umawiające się państwo czyni państwo zgłaszające
zastrzeżenie stroną traktatu w stosunku do tego innego państwa, jeżeli traktat dla tych państw
wszedł już w życie bądz z chwilą jego wejścia w życie;
b) sprzeciw innego umawiającego się państwa wobec zastrzeżenia nie stanowi przeszkody
dla wejścia traktatu w życie między państwem sprzeciwiającym się a państwem zgłaszającym
zastrzeżenie, chyba że zamiar przeciwny zostanie stanowczo wyrażony przez sprzeciwiające
się państwo;
c) akt wyrażający zgodę państwa na związanie się traktatem, lecz zawierający zastrzeżenie,
staje się skuteczny z chwilą, gdy przynajmniej jedno spośród innych umawiających się
państw przyjmie to zastrzeżenie.
5. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, zastrzeżenie, w rozumieniu ustępów 2 i 4, uważa się
za przyjęte przez państwo, gdy nie sprzeciwiło się ono zastrzeżeniu w ciągu dwunastu
miesięcy od notyfikowania mu zastrzeżenia albo od dnia wyrażenia zgody na związanie się
traktatem, w zależności od tego, która z tych dat jest pózniejsza.
Artykuł 21
Skutki prawne zastrzeżeń oraz sprzeciwów wobec zastrzeżeń
1. Zastrzeżenie skuteczne względem innej strony zgodnie z artykułem 19, 20 i 23:
6
a) modyfikuje dla państwa czyniącego zastrzeżenie, w jego stosunkach z tą inną stroną,
postanowienia traktatu, do których zastrzeżenie się odnosi, w zakresie tego zastrzeżenia, oraz
b) modyfikuje te postanowienia w tym samym zakresie dla tej innej strony w jej stosunkach z
państwem czyniącym zastrzeżenie.
2. Zastrzeżenie nie modyfikuje postanowień traktatu dla pozostałych stron traktatu w ich
wzajemnych stosunkach.
3. Jeżeli państwo sprzeciwiające się zastrzeżeniu nie sprzeciwiło się wejściu traktatu w życie
między nim a państwem czyniącym zastrzeżenie, postanowienia, do których zastrzeżenie się
odnosi, nie mają zastosowania między tymi dwoma państwami w zakresie przewidzianym
przez to zastrzeżenie.
Artykuł 22
Wycofanie zastrzeżeń oraz sprzeciwów wobec zastrzeżeń
1. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, zastrzeżenie może być wycofane w każdej chwili, a do
jego wycofania zgoda państwa, które przyjęło zastrzeżenie, nie jest wymagana.
2. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, sprzeciw wobec zastrzeżenia może być w każdej
chwili wycofany.
3. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej ani inaczej nie uzgodniono:
a) wycofanie zastrzeżenia staje się skuteczne w stosunku do innego umawiającego się
państwa jedynie wówczas, gdy państwo to otrzymało o tym zawiadomienie;
b) wycofanie sprzeciwu wobec zastrzeżenia staje się skuteczne jedynie wówczas, gdy
państwo, które zgłosiło zastrzeżenie, otrzymało o tym zawiadomienie.
Artykuł 23
Procedura dotycząca zastrzeżeń
1. Zastrzeżenie, wyrazne przyjęcie zastrzeżenia oraz sprzeciw wobec zastrzeżenia muszą być
sformułowane na piśmie i zakomunikowane umawiającym się państwom oraz innym
państwom uprawnionym do stania się stronami traktatu.
2. Jeżeli zastrzeżenie zostało zgłoszone przy podpisaniu traktatu podlegającego ratyfikacji,
przyjęciu lub zatwierdzeniu, musi ono zostać formalnie potwierdzone przez państwo czyniące
zastrzeżenia w chwili wyrażenia zgody na związanie się tym traktatem. W takim przypadku
zastrzeżenie uważa się za złożone w dniu jego potwierdzenia.
3. Wyrazne przyjęcie zastrzeżenia lub sprzeciw wobec zastrzeżenia, uczynione przed
potwierdzeniem zastrzeżenia, nie wymagają potwierdzenia.
4. Wycofanie zastrzeżenia lub sprzeciwu wobec zastrzeżenia musi być sformułowane na
piśmie.
Dział 3. Wejście w życie oraz prowizoryczne stosowanie traktatów
Artykuł 24
Wejście w życie
1. Traktat wchodzi w życie w trybie i dniu przewidzianym w traktacie bądz uzgodnionym
przez państwa negocjujące.
2. W braku takiego postanowienia lub porozumienia traktat wchodzi w życie, gdy zgoda na
związanie się traktatem zostanie wyrażona przez wszystkie państwa negocjujące.
7
3. Gdy zgoda państwa na związanie się traktatem zostanie wyrażona w dniu pózniejszym od
jego wejścia w życie, traktat wchodzi w życie dla tego państwa w tym dniu, chyba że traktat
postanawia inaczej.
4. Postanowienia traktatu regulujące ustalenie autentyczności jego tekstu, wyrażenie zgody
państw na związanie się traktatem, tryb lub dzień jego wejścia w życie, zastrzeżenia, funkcje
depozytariusza oraz inne sprawy nie dające się uniknąć przed wejściem traktatu w życie mają
zastosowanie od chwili przyjęcia jego tekstu.
Artykuł 25
Stosowanie tymczasowe
1. Traktat lub część traktatu stosuje się tymczasowo przed jego wejściem w życie, jeżeli:
a) sam traktat tak postanawia lub
b) państwa negocjujące w jakikolwiek inny sposób tak uzgodniły.
2. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej lub jeżeli państwa negocjujące inaczej nie uzgodniły,
tymczasowe stosowanie traktatu lub części traktatu w odniesieniu do danego państwa
powinno ustać, gdy państwo to notyfikuje innym państwom, między którymi traktat jest
stosowany prowizorycznie, że nie zamierza zostać stroną traktatu.
CZŚĆ III
PRZESTRZEGANIE, STOSOWANIE I INTERPRETACJA TRAKTATÓW
Dział 1. Przestrzeganie traktatów
Artykuł 26
Pacta sunt servanda
Każdy będący w mocy traktat wiąże jego strony i powinien być przez nie wykonywany w
dobrej wierze.
Artykuł 27
Prawo wewnętrzne a przestrzeganie traktatów
Strona nie może powoływać się na postanowienia swojego prawa wewnętrznego dla
usprawiedliwienia niewykonywania przez nią traktatu. Reguła ta nie narusza w niczym
artykułu 46.
Dział 2. Stosowanie traktatów
Artykuł 28
Traktaty nie mają mocy wstecznej
Jeżeli odmienny zamiar nie wynika z traktatu ani nie jest ustalony w inny sposób, jego
postanowienia nie wiążą strony w odniesieniu do żadnej czynności lub zdarzenia, które miały
miejsce, ani w odniesieniu do żadnej sytuacji, która przestała istnieć przed dniem wejścia w
życie traktatu w stosunku do tej strony.
Artykuł 29
Terytorialny zasięg traktatów
8
Jeżeli odmienny zamiar nie wynika z traktatu ani nie zostaje ustalony w inny sposób, traktat
wiąże każdą stronę w odniesieniu do całego jej terytorium.
Artykuł 30
Stosowanie kolejnych traktatów dotyczących tego samego przedmiotu
1. Z zastrzeżeniem artykułu 103 Karty Narodów Zjednoczonych, prawa i obowiązki państw
będących stronami kolejnych traktatów dotyczących tego samego przedmiotu będą określane
zgodnie z poniższymi ustępami.
2. Jeżeli traktat precyzuje, że jest podporządkowany traktatowi wcześniejszemu lub
pózniejszemu bądz że nie należy uważać go za niezgodny z takim traktatem, postanowienia
tego traktatu mają przewagę.
3. Jeżeli wszystkie strony traktatu wcześniejszego są zarazem stronami traktatu pózniejszego,
lecz traktat wcześniejszy nie wygasł ani stosowanie jego nie zostało zawieszone na mocy
artykułu 59, traktat wcześniejszy ma zastosowanie tylko w takim zakresie, w jakim jego
postanowienia można pogodzić z postanowieniami traktatu pózniejszego.
4. Jeżeli strony traktatu pózniejszego nie obejmują wszystkich stron traktatu wcześniejszego:
a) w stosunkach między państwami będącymi stronami obu traktatów ma zastosowanie ta
sama reguła, co w ustępie 3;
b) w stosunkach między państwem będącym stroną obu traktatów a państwem stroną jedynie
jednego traktatu ich wzajemne prawa i obowiązki reguluje traktat, którego stronami są oba
państwa.
5. Ustęp 4 w niczym nie narusza artykułu 41 ani jakiejkolwiek kwestii wygaśnięcia lub
zawieszenia działania traktatu na mocy artykułu 60, ani jakiejkolwiek kwestii
odpowiedzialności, jaka może wyniknąć dla państwa z zawarcia lub stosowania traktatu,
którego postanowienia nie dadzą się pogodzić z obowiązkami tego państwa względem innego
państwa na mocy innego traktatu.
Dział 3. Interpretacja traktatów
Artykuł 31
Ogólna reguła interpretacji
1. Traktat należy interpretować w dobrej wierze, zgodnie ze zwykłym znaczeniem, jakie
należy przypisywać użytym w nim wyrazom w ich kontekście, oraz w świetle jego
przedmiotu i celu.
2. Dla celów interpretacji traktatu kontekst obejmuje, oprócz tekstu, łącznie z jego wstępem i
załącznikami:
a) każde porozumienie dotyczące traktatu, osiągnięte między wszystkimi stronami w związku
z zawarciem traktatu;
b) każdy dokument sporządzony przez jedną lub więcej stron w związku z zawarciem
traktatu, przyjęty przez inne strony jako dokument odnoszący się do traktatu.
3. Aącznie z kontekstem należy brać pod uwagę:
a) każde pózniejsze porozumienie między stronami, dotyczące interpretacji traktatu lub
stosowania jego postanowień;
b) każdą pózniejszą praktykę stosowania traktatu, ustanawiającą porozumienie stron co do
jego interpretacji;
c) wszelkie odpowiednie normy prawa międzynarodowego, mające zastosowanie w
stosunkach między stronami.
9
4. Specjalne znaczenie należy przypisywać wyrazowi wówczas, gdy ustalono, że taki był
zamiar stron.
Artykuł 32
Uzupełniające środki interpretacji
Można odwoływać się do uzupełniających środków interpretacji, łącznie z pracami
przygotowawczymi do traktatu oraz okolicznościami jego zawarcia, aby potwierdzić
znaczenie wynikające z zastosowania artykułu 31 lub aby ustalić znaczenie, gdy interpretacja
oparta na artykule 31:
a) pozostawia znaczenie dwuznacznym lub niejasnym albo
b) prowadzi do rezultatu wyraznie absurdalnego lub nierozsądnego.
Artykuł 33
Interpretacja traktatów, których autentyczny tekst został ustalony w dwóch lub więcej
językach
1. Jeżeli tekst traktatu został ustalony jako autentyczny w dwóch lub więcej językach, ma
jednakową moc w każdym z nich, chyba że traktat postanawia lub strony uzgodniły, iż w
przypadku rozbieżności określony tekst jest rozstrzygający.
2. Wersja traktatu w języku innym niż jeden z tych, w których tekst został ustalony jako
autentyczny, będzie uważana za autentyczną tylko wówczas, gdy traktat tak postanawia lub
strony tak uzgodnią.
3. Przyjmuje się domniemanie, że wyrazy użyte w traktacie mają to samo znaczenie w
każdym z tekstów autentycznych.
4. Z wyjątkiem wypadków, w których określony tekst zgodnie z ustępem 1 jest
rozstrzygający, gdy porównanie tekstów autentycznych wykazuje różnicę w znaczeniu, której
nie usuwa zastosowanie artykułów 31 i 32, należy przyjąć znaczenie, które przy
uwzględnieniu przedmiotu i celu traktatu najlepiej godzi te teksty.
Dział 4. Traktaty a państwa trzecie
Artykuł 34
Ogólna reguła dotycząca państw trzecich
Traktat nie tworzy obowiązków ani praw dla państwa trzeciego bez jego zgody.
Artykuł 35
Traktaty przewidujące obowiązki dla państw trzecich
Obowiązek powstaje dla państwa trzeciego z postanowienia traktatu, jeżeli strony traktatu
mają zamiar, aby postanowienie było środkiem ustanowienia obowiązku, a państwo trzecie
wyraznie na piśmie ten obowiązek przyjmuje.
Artykuł 36
Traktaty przewidujące prawa dla państw trzecich
1. Z postanowienia traktatu powstaje prawo dla państwa trzeciego, jeżeli strony traktatu
zamierzają przez to postanowienie przyznać prawo państwu trzeciemu bądz grupie państw, do
której ono należy, bądz wszystkim państwom, a państwo trzecie na to się zgadza. Zgody jego
10
domniemywa się tak długo, jak długo nie zostanie wykazane co innego, chyba że traktat
postanawia inaczej.
2. Państwo korzystające z prawa zgodnie z ustępem 1 zobowiązane jest stosować się do
warunków korzystania z tego prawa, przewidzianych w traktacie lub ustanowionych zgodnie
z traktatem.
Artykuł 37
Odwołanie lub modyfikacja obowiązków albo praw państw trzecich
1. Jeżeli dla państwa trzeciego powstał obowiązek zgodnie z artykułem 35, obowiązek ten
może być odwołany lub zmodyfikowany tylko za zgodą stron traktatu oraz państwa trzeciego,
chyba że ustalono, iż uzgodniły one inaczej.
2. Jeżeli dla państwa trzeciego powstało prawo zgodnie z artykułem 36, prawo to nie może
być przez strony odwołane ani zmodyfikowane, gdy zostanie ustalone, że prawo to
zamierzano uważać za niepodlegające odwołaniu ani modyfikacji bez zgody tego państwa
trzeciego.
Artykuł 38
Normy traktatu, które stają się wiążące dla państw trzecich w drodze zwyczaju
międzynarodowego
Żadne z postanowień artykułów 34-37 nie stoi na przeszkodzie, aby norma zamieszczona w
traktacie stała się wiążąca dla państwa trzeciego jako norma zwyczajowa prawa
międzynarodowego, za taką uznana.
CZŚĆ IV
POPRAWKI I MODYFIKACJA TRAKTATÓW
Artykuł 39
Reguła ogólna dotycząca poprawek do traktatów
Do traktatu można wnieść poprawki w drodze porozumienia między stronami. Normy
sformułowane w części II mają zastosowanie do takiego porozumienia w stopniu, w jakim
traktat nie postanawia inaczej.
Artykuł 40
Poprawki do traktatów wielostronnych
1. Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, poprawki do traktatów wielostronnych są regulowane
przez następujące ustępy.
2. Każda propozycja wprowadzenia poprawek do traktatu wielostronnego w odniesieniu do
wszystkich stron musi być notyfikowana wszystkim umawiającym się państwom, z których
każde ma prawo do wzięcia udziału w:
a) decyzji co do czynności, jakie należy podjąć względem takiej propozycji;
b) negocjowaniu i zawarciu jakiegokolwiek porozumienia w kwestii poprawek do traktatu.
3. Każde państwo uprawnione do stania się stroną traktatu jest zarazem uprawnione do stania
się stroną traktatu zmienionego.
4. Porozumienie dotyczące poprawek nie wiąże żadnego państwa będącego już stroną
traktatu, które nie stało się stroną porozumienia dotyczącego poprawek; do takiego państwa
stosuje się artykuł 30 ustęp 4 litera b).
11
5. Każde państwo, które staje się stroną traktatu po wejściu w życie porozumienia
dotyczącego poprawek, i które nie wyraża odmiennego zamiaru, powinno:
a) być uważane za stronę traktatu zmienionego oraz
b) być uważane za stronę traktatu bez poprawek w stosunku do każdej strony traktatu, nie
związanej porozumieniem dotyczącym poprawek.
Artykuł 41
Porozumienia modyfikujące umowy wielostronne tylko między niektórymi ze stron
1. Dwie lub więcej stron traktatu mogą zawrzeć porozumienie modyfikujące traktat jedynie w
swoich wzajemnych stosunkach, jeżeli:
a) możliwość takiej modyfikacji jest przewidziana w traktacie lub
b) dana modyfikacja nie jest zakazana przez traktat, a zarazem
(i) nie wpływa na korzystanie przez pozostałe strony z ich praw wynikających z traktatu ani na
wypełnianie ich obowiązków;
(ii) nie dotyczy postanowienia, którego uchylenie jest nie do pogodzenia z efektywną realizacją
przedmiotu i celu traktatu jako całości.
2. Jeżeli w przypadku przewidzianym w ustępie 1 pod literą a) traktat nie postanawia inaczej,
odnośne strony notyfikują pozostałym stronom swój zamiar zawarcia porozumienia i
modyfikację w traktacie, jaką porozumienie to przewiduje.
CZŚĆ V
NIEWAŻNOŚĆ, WYGAŚNICIE I ZAWIESZENIE DZIAAANIA TRAKTATÓW
Dział 1. Postanowienia ogólne
Artykuł 42
Ważność i trwanie mocy wiążącej traktatów
1. Ważność traktatu lub zgody państwa na związanie się traktatem może być
zakwestionowana jedynie przez zastosowanie niniejszej konwencji.
2. Wygaśnięcie traktatu, jego wypowiedzenie lub wycofanie się jednej ze stron mogą mieć
miejsce jedynie w wyniku zastosowania postanowień samego traktatu lub niniejszej
konwencji. Tę samą regułę stosuje się także do zawieszenia działania traktatu.
Artykuł 43
Obowiązki wynikające z prawa międzynarodowego niezależnie od traktatu
Nieważność, wygaśnięcie lub wypowiedzenie traktatu, wycofanie się z niego strony lub
zawieszenie jego działania w wyniku zastosowania niniejszej konwencji lub postanowień
traktatu nie wpływają w niczym na obowiązek jakiegokolwiek państwa wypełniania
jakiegokolwiek zobowiązania zawartego w traktacie, któremu ono podlega na mocy prawa
międzynarodowego, niezależnie od traktatu.
Artykuł 44
Podzielność postanowień traktatowych
1. Przewidziane w traktacie lub wynikające z artykułu 56 prawo strony do wypowiedzenia,
wycofania się lub zawieszenia działania traktatu może być wykonywane jedynie w
12
odniesieniu do całego traktatu, chyba że traktat postanawia inaczej lub strony inaczej to
uzgodnią.
2. Podstawa do unieważnienia, wygaśnięcia, wycofania się lub zawieszenia działania traktatu,
uznana w niniejszej konwencji, może być powołana tylko w odniesieniu do całego traktatu, z
wyjątkiem tego, co przewidziano w następujących ustępach lub w artykule 60.
3. Jeżeli podstawa ta dotyczy wyłącznie określonych postanowień, można się na nią powołać
wyłącznie w odniesieniu do tych postanowień, gdy:
a) wspomniane postanowienia, jeśli chodzi o ich stosowanie, dają się oddzielić od reszty traktatu;
b) wynika z traktatu lub w inny sposób ustalono, że przyjęcie tych postanowień nie stanowiło
istotnej podstawy zgody innej strony lub stron na związanie się traktatem jako całością, oraz
c) dalsze wypełnianie pozostałej części traktatu nie byłoby niesprawiedliwe.
4. W przypadkach przewidzianych w artykułach 49 i 50 państwo uprawnione do powołania
się na oszustwo lub przekupstwo może uczynić to w odniesieniu do całości traktatu bądz - w
przypadkach wskazanych w ustępie 3 - tylko do poszczególnych postanowień.
5. W przypadkach przewidzianych w artykułach 51, 52 i 53 nie jest dozwolone żadne
wydzielenie postanowień traktatu.
Artykuł 45
Utrata prawa do powoływania się na podstawę unieważnienia, wygaśnięcia, wycofania
się lub zawieszenia działania traktatu
Państwo nie może powoływać się na podstawę unieważnienia, wygaśnięcia, wycofania się lub
zawieszenia działania traktatu według artykułów 46-50 lub artykułów 60 i 62, jeżeli po
uzyskaniu wiadomości o tych faktach:
a) wyraznie zgodziło się, że traktat - zależnie od przypadku - jest ważny, pozostaje w mocy lub
ma nadal działać, albo
b) z jego zachowania się należy sądzić, że uznało - zależnie od przypadku - ważność traktatu,
jego utrzymanie w mocy lub w działaniu.
Dział 2. Nieważność traktatów
Artykuł 46
Postanowienia prawa wewnętrznego dotyczące kompetencji do zawierania traktatów
1. Państwo nie może powoływać się na to, że jego zgoda na związanie się traktatem jest
nieważna, ponieważ została wyrażona z pogwałceniem postanowienia jego prawa
wewnętrznego dotyczącego kompetencji do zawierania traktatów, chyba że to pogwałcenie
było oczywiste i dotyczyło normy jego prawa wewnętrznego o zasadniczym znaczeniu.
2. Pogwałcenie jest oczywiste, jeżeli jest obiektywnie widoczne dla każdego państwa
postępującego w danej sprawie zgodnie z normalną praktyką i w dobrej wierze.
Artykuł 47
Szczególne ograniczenia upoważnienia do wyrażenia zgody państwa
Jeżeli upoważnienie przedstawiciela do wyrażenia zgody państwa na związanie się
określonym traktatem zostało poddane szczególnemu ograniczeniu, to zaniechanie przez
przedstawiciela przestrzegania tego ograniczenia nie może być powołane jako unieważniające
zgodę przez niego wyrażoną, chyba że ograniczenie to zostało notyfikowane pozostałym
państwom negocjującym przed wyrażeniem przez niego takiej zgody.
13
Artykuł 48
Błąd
1. Państwo może powoływać się na błąd w traktacie dla unieważnienia swojej zgody na
związanie się traktatem, jeżeli błąd ten dotyczy faktu lub sytuacji, które państwo to przyjęło
za istniejące w czasie, gdy traktat był zawierany, i które stanowiły zarazem istotną podstawę
jego zgody na związanie się traktatem.
2. Ustęp 1 nie ma zastosowania, jeżeli dane państwo swoim własnym zachowaniem
przyczyniło się do powstania błędu lub jeżeli okoliczności były tego rodzaju, że zwracały
uwagę tego państwa na możliwość błędu.
3. Błąd dotyczący tylko sformułowań tekstu traktatu nie wpływa na jego ważność; wówczas
stosuje się artykuł 79.
Artykuł 49
Oszustwo
Jeżeli państwo zostało nakłonione do zawarcia traktatu drogą oszukańczego postępowania
innego państwa negocjującego, państwo to może powołać się na oszustwo jako
unieważniające jego zgodę na związanie się traktatem.
Artykuł 50
Przekupstwo przedstawiciela państwa
Jeżeli wyrażenie zgody państwa na związanie się traktatem zostało spowodowane w drodze
przekupienia jego przedstawiciela - bezpośrednio lub pośrednio - przez inne państwo
negocjujące, państwo to może powołać się na takie przekupstwo jako na czynnik
unieważniający jego zgodę na związanie się traktatem.
Artykuł 51
Przymus wobec przedstawiciela państwa
Wyrażenie zgody państwa na związanie się traktatem, które zostało spowodowane w drodze
przymusu wobec jego przedstawiciela przez czyny lub grozby skierowane przeciwko niemu,
nie ma żadnego skutku prawnego.
Artykuł 52
Przymus wobec państwa w postaci grozby lub użycia siły
Traktat jest nieważny, jeżeli jego zawarcie zostało spowodowane przez grozbę lub użycie siły
z pogwałceniem zasad prawa międzynarodowego, wyrażonych w Karcie Narodów
Zjednoczonych.
Artykuł 53
Traktaty sprzeczne z imperatywną normą powszechnego prawa międzynarodowego (ius
cogens)
Traktat jest nieważny, jeżeli w chwili jego zawarcia jest sprzeczny z imperatywną normą
powszechnego prawa międzynarodowego. W rozumieniu niniejszej konwencji imperatywną
normą powszechnego prawa międzynarodowego jest norma przyjęta i uznana przez
międzynarodową społeczność państw jako całość za normę, od której żadne odstępstwo nie
14
jest dozwolone i która może być zmieniona jedynie przez pózniejszą normę postępowania
prawa międzynarodowego o tym samym charakterze.
Dział 3. Wygaśnięcie i zawieszenie działania traktatów
Artykuł 54
Wygaśnięcie traktatu lub wycofanie się z niego na podstawie jego postanowień lub za
zgodą stron
Wygaśnięcie traktatu lub wycofanie się strony z niego może mieć miejsce:
a) zgodnie z postanowieniami traktatu lub
b) w każdym czasie za zgodą wszystkich stron po konsultacji z pozostałymi umawiającymi się
państwami.
Artykuł 55
Zmniejszenie się liczby stron traktatu wielostronnego poniżej liczby niezbędnej do jego
wejścia w życie
Jeżeli traktat nie postanawia inaczej, traktat wielostronny nie wygasa jedynie z powodu faktu,
że liczba stron spadnie poniżej liczby niezbędnej do jego wejścia w życie.
Artykuł 56
Wypowiedzenie lub wycofanie się z traktatu nie zawierającego postanowienia
dotyczącego wygaśnięcia, wypowiedzenia lub wycofania się
1. Traktat, który nie zawiera postanowienia dotyczącego jego wygaśnięcia i nie przewiduje
wypowiedzenia ani wycofania się z niego, nie podlega wypowiedzeniu ani wycofaniu się z
niego, chyba że:
a) ustalono, że strony miały zamiar dopuścić możliwość wypowiedzenia lub wycofania się, bądz
b) prawa do wypowiedzenia lub wycofania się można domniemywać się z charakteru traktatu.
2. Strona powinna notyfikować co najmniej na dwanaście miesięcy naprzód swój zamiar
wypowiedzenia traktatu lub wycofania się z niego na podstawie ustępu 1.
Artykuł 57
Zawieszenie działania traktatu na podstawie jego postanowień lub za zgodą stron
Działanie traktatu względem wszystkich stron lub określonej strony może być zawieszone:
a) zgodnie z postanowieniami traktatu lub
b) w każdym czasie za zgodą wszystkich stron po konsultacji z innymi umawiającymi się
państwami.
Artykuł 58
Zawieszenie działania traktatu wielostronnego w drodze porozumienia tylko między
niektórymi stronami
1. Dwie lub więcej stron traktatu wielostronnego mogą zawrzeć porozumienie o czasowym
zawieszeniu działania postanowień traktatu jedynie między sobą, jeżeli:
a) możliwość takiego zawieszenia jest przewidziana w traktacie lub
b) zawieszenie takie nie jest zakazane przez traktat, a zarazem:
15
(i) nie wpływa na korzystanie przez pozostałe strony z ich praw wynikających z traktatu ani na
wypełnianie ich obowiązków,
(ii) nie jest niezgodne z przedmiotem i celem traktatu.
2. Jeśli w przypadku przewidzianym w ustępie 1 pod literą a) traktat nie postanawia inaczej,
odnośne strony notyfikują pozostałym stronom swój zamiar zawarcia porozumienia i te
postanowienia traktatu, których działanie zamierzają zawiesić.
Artykuł 59
Wygaśnięcie lub zawieszenie działania traktatu wskutek zawarcia traktatu pózniejszego
1. Traktat uważa się za wygasły, jeżeli wszystkie jego strony zawrą pózniejszy traktat
dotyczący tego samego przedmiotu oraz:
a) z pózniejszego traktatu wynika - lub jest w inny sposób ustalone - że strony zamierzały, aby
dane zagadnienie było regulowane przez ten traktat, lub
b) postanowienia pózniejszego traktatu są do tego stopnia nie do pogodzenia z postanowieniami
wcześniejszego, że te dwa traktaty nie nadają się do równoczesnego stosowania.
2. Wcześniejszy traktat będzie się uważać jedynie za zawieszony w działaniu, jeżeli z
pózniejszego traktatu wynika - lub inaczej jest ustalone - że taki był zamiar stron.
Artykuł 60
Wygaśnięcie lub zawieszenie działania traktatu w następstwie jego naruszenia
1. Istotne naruszenie traktatu dwustronnego przez jedną ze stron upoważnia drugą stronę do
powołania tego naruszenia jako podstawy wygaśnięcia traktatu bądz zawieszenia jego
działania w całości lub w części.
2. Istotne naruszenie traktatu wielostronnego przez jedną ze stron upoważnia:
a) pozostałe strony, w drodze jednomyślnego porozumienia, do zawieszenia działania tego
traktatu w całości lub w części albo też do spowodowania jego wygaśnięcia:
(i) bądz w stosunkach między nimi a państwem winnym naruszenia,
(ii) bądz między wszystkimi stronami;
b) stronę szczególnie dotkniętą naruszeniem do powołania się na to naruszenie jako podstawę
zawieszenia działania traktatu w całości lub w części w stosunkach między nią a państwem
winnym naruszenia;
c) każdą stronę, inną niż winne naruszenia państwo, do powołania naruszenia jako podstawy
zawieszenia działania traktatu w całości lub w części w stosunku do niej, jeżeli traktat jest
tego rodzaju, że istotne naruszenie jego postanowień przez jedną stronę radykalnie zmienia
sytuację każdej innej strony w odniesieniu do dalszego wypełniania jej obowiązków
wynikających z traktatu.
3. W rozumieniu niniejszego artykułu istotne naruszenie traktatu polega na:
a) nie przewidzianym w niniejszej konwencji odrzuceniu traktatu lub
b) pogwałceniu postanowienia istotnego dla osiągnięcia przedmiotu i celu traktatu.
4. Poprzednie ustępy nie uchylają żadnego postanowienia samego traktatu, mającego
zastosowanie w wypadku jego naruszenia.
5. Ustępy 1-3 nie mają zastosowania do postanowień dotyczących ochrony osoby ludzkiej,
zawartych w traktatach o charakterze humanitarnym, w szczególności do postanowień
zakazujących stosowania wszelkiego rodzaju represaliów przeciwko osobom chronionym
przez takie traktaty.
Artykuł 61
Powstanie sytuacji uniemożliwiającej wykonywanie traktatu
16
1. Strona może powołać się na niemożność wykonywania traktatu jako podstawę jego
wygaśnięcia lub wycofania się z niego, jeżeli ta niemożność wynika z trwałego zniknięcia lub
zniszczenia przedmiotu niezbędnego do wykonania traktatu. Jeżeli niemożność jest czasowa,
może ona być powołana jedynie jako podstawa do zawieszenia działania traktatu.
2. Niemożność wykonania nie może być powołana przez stronę jako podstawa wygaśnięcia,
wycofania się lub zawieszenia działania traktatu, jeżeli niemożność ta jest wynikiem
naruszenia przez tę stronę obowiązku wynikającego z traktatu bądz jakiegokolwiek innego
międzynarodowego obowiązku wobec którejkolwiek innej strony traktatu.
Artykuł 62
Zasadnicza zmiana okoliczności
1. Zasadnicza zmiana okoliczności, jaka nastąpiła w stosunku do tych, które istniały w czasie
zawarcia traktatu, i jaka nie była przewidziana przez strony, nie może być powołana jako
podstawa wygaśnięcia lub wycofania się z traktatu, chyba że:
a) istnienie tych okoliczności stanowiło istotną podstawę zgody stron na związanie się traktatem
oraz
b) wskutek tej zmiany radykalnie przekształci się zakres obowiązków pozostałych jeszcze do
wykonania na podstawie traktatu.
2. Zasadnicza zmiana okoliczności nie może być powoływana jako podstawa do wygaśnięcia
traktatu lub wycofania się z niego:
a) jeżeli traktat ustanawia granicę lub
b) jeżeli zasadnicza zmiana jest wynikiem naruszenia przez stronę, która się na nią powołuje,
obowiązku wynikającego z traktatu bądz jakiegokolwiek innego międzynarodowego
obowiązku wobec którejkolwiek innej strony traktatu.
3. Jeżeli na podstawie poprzednich ustępów strona może powołać się na zasadniczą zmianę
okoliczności jako podstawę wygaśnięcia lub wycofania się z traktatu, może ona także
powołać się na tę zmianę jako na podstawę zawieszenia działania traktatu.
Artykuł 63
Zerwanie stosunków dyplomatycznych lub konsularnych
Zerwanie stosunków dyplomatycznych lub konsularnych między stronami traktatu nie
wpływa na stosunki prawne ustanowione między nimi przez traktat, chyba że istnienie
stosunków dyplomatycznych i konsularnych jest niezbędne w odpowiednim stopniu do
stosowania traktatu.
Artykuł 64
Powstanie nowej imperatywnej normy powszechnego prawa międzynarodowego (ius
cogens)
Jeżeli powstanie nowa imperatywna norma powszechnego prawa międzynarodowego,
jakikolwiek istniejący traktat sprzeczny z tą normą staje się nieważny i wygasa.
Dział 4. Procedura
Artykuł 65
Procedura, jaką należy stosować w związku z nieważnością, wygaśnięciem, wycofaniem
się lub zawieszeniem działania traktatu
17
1. Strona, która na podstawie postanowień niniejszej konwencji powołuje się na wadę swojej
zgody na związanie się traktatem bądz na podstawie zakwestionowania ważności traktatu,
jego wygaśnięcia, wycofania się z niego lub zawieszenia jego działania, musi notyfikować
pozostałym stronom swoje roszczenie. Notyfikacja powinna wskazywać środki, jakie
proponuje się podjąć w odniesieniu do traktatu, oraz ich uzasadnienie.
2. Jeżeli po upływie okresu, który - z wyjątkiem przypadków szczególnie pilnych - nie
powinien być krótszy niż trzy miesiące od otrzymania notyfikacji, żadna ze stron nie wniesie
żadnego sprzeciwu, strona dokonująca notyfikacji może podjąć proponowane przez siebie
środki w sposób przewidziany w artykule 67.
3. Jeżeli jednak sprzeciw zostanie wniesiony przez którąkolwiek z pozostałych stron, strony
powinny szukać rozwiązania za pomocą środków wskazanych w artykule 33 Karty Narodów
Zjednoczonych.
4. Żadne z postanowień poprzednich ustępów nie wpływa na prawa lub obowiązki stron,
wynikające z jakichkolwiek postanowień będących w mocy, wiążących strony w przedmiocie
załatwiania sporów.
5. Bez uszczerbku dla artykułu 45 fakt, że państwo nie dokonało uprzednio notyfikacji
przewidzianej w ustępie 1, nie stoi na przeszkodzie, aby dokonało jej w odpowiedzi innej
stronie żądającej wykonania traktatu lub zarzucającej jego pogwałcenie.
Artykuł 66
Postępowanie sądowe, rozjemcze i pojednawcze
Jeżeli w ciągu dwunastu miesięcy od dnia wniesienia sprzeciwu nie osiągnięto żadnego
rozwiązania zgodnie z ustępem 3 artykułu 65, stosuje się następującą procedurę:
a) każda ze stron sporu dotyczącego stosowania lub interpretacji artykułu 53 lub 64 może, w
drodze pisemnej skargi, przedłożyć go do rozstrzygnięcia Międzynarodowemu Trybunałowi
Sprawiedliwości, chyba że strony, za wspólnym porozumieniem, zgodzą się poddać spór
arbitrażowi;
b) każda ze stron sporu dotyczącego zastosowania lub interpretacji któregokolwiek z pozostałych
artykułów części V niniejszej konwencji może wszcząć procedurę przewidzianą w załączniku
do konwencji przez wniesienie odpowiedniego żądania do Sekretarza Generalnego Narodów
Zjednoczonych.
Artykuł 67
Dokumenty dotyczące uznania traktatu za nieważny, wygasły lub wycofania się z niego
albo zawieszenia jego działania
1. Notyfikacja przewidziana w ustępie 1 artykułu 65 musi być dokonana na piśmie.
2. Każdy akt stwierdzający nieważność traktatu, jego wygaśnięcie, wycofanie się z niego lub
zawieszenie jego działania, zgodnie z postanowieniami tego traktatu lub ustępów 2 albo 3
artykułu 65, powinien być dokonany w formie dokumentu przekazanego pozostałym stronom.
Jeżeli dokument ten nie jest podpisany przez głowę państwa, szefa rządu lub ministra spraw
zagranicznych, przedstawiciel państwa przekazujący go może być wezwany do okazania
pełnomocnictwa.
Artykuł 68
Odwołanie notyfikacji oraz dokumentów przewidzianych w artykułach 65 i 67
18
Notyfikacja lub dokument przewidziany w artykułach 65 lub 67 mogą być odwołane w
każdym czasie, zanim wywołają skutki prawne.
Dział 5. Następstwa nieważności, wygaśnięcia lub zawieszenia działania traktatu
Artykuł 69
Następstwa nieważności traktatu
1. Nieważny jest traktat, którego nieważność została ustalona zgodnie z niniejszą konwencją.
Postanowienia traktatu nieważnego nie mają mocy prawnej.
2. Jeżeli jednak na podstawie takiego traktatu zostały już dokonane jakieś czynności prawne:
a) każda ze stron może zażądać od każdej pozostałej strony, aby w miarę możności przywróciła
w ich wzajemnych stosunkach sytuację, jaka by istniała, gdyby te czynności nie zostały
dokonane;
b) czynności dokonane w dobrej wierze, zanim powołano się na nieważność, nie stają się
bezprawne z powodu samej nieważności traktatu.
3. W przypadkach odnoszących się do artykułów 49, 50, 51 lub 52, ustępu 2 nie stosuje się do
strony, której można zarzucić oszustwo, przekupstwo lub przymus.
4. W przypadku nieważności zgody określonego państwa na związanie się traktatem
wielostronnym, powyższe zasady mają zastosowanie w stosunkach między tym państwem i
stronami traktatu.
Artykuł 70
Następstwa wygaśnięcia traktatu
1. Jeżeli traktat inaczej nie postanawia lub strony inaczej się nie umówią, wygaśnięcie traktatu
na podstawie jego postanowień lub zgodnie z niniejszą konwencją:
a) zwalnia strony z obowiązku dalszego wypełniania traktatu,
b) nie wpływa na żadne prawa lub obowiązki ani na sytuację prawną stron, powstałe wskutek
wykonywania traktatu przed jego wygaśnięciem.
2. Jeżeli państwo wypowie traktat wielostronny lub wycofa się z niego, ustęp 1 stosuje się do
stosunków między tym państwem a każdą z pozostałych stron traktatu począwszy od dnia, w
którym takie wypowiedzenie lub wycofanie się nabiera mocy prawnej.
Artykuł 71
Następstwa nieważności traktatu sprzecznego z imperatywną normą powszechnego
prawa międzynarodowego
1. W przypadku traktatu, który jest nieważny na podstawie artykułu 53, strony powinny:
a) usunąć w miarę możności następstwa wszelkich czynności dokonanych w oparciu o
jakiekolwiek postanowienie sprzeczne z imperatywną normą powszechnego prawa
międzynarodowego oraz
b) doprowadzić swoje wzajemne stosunki do zgodności z imperatywną normą powszechnego
prawa międzynarodowego.
2. W przypadku traktatu, który staje się nieważny i wygasa na podstawie artykułu 64,
wygaśnięcie traktatu:
a) zwalnia strony od jakiegokolwiek obowiązku dalszego wykonywania traktatu,
b) nie narusza żadnego prawa, obowiązku lub sytuacji prawnej stron stworzonej wskutek
wykonywania traktatu przed jego wygaśnięciem pod warunkiem, że te prawa, obowiązki lub
sytuacje prawne mogą odtąd być utrzymane tylko w zakresie, w jakim ich utrzymanie nie jest
19
samo przez się sprzeczne z nową imperatywną normą powszechnego prawa
międzynarodowego.
Artykuł 72
Następstwa zawieszenia działania traktatu
1. Jeżeli traktat inaczej nie postanawia lub strony inaczej tego nie uzgodnią, zawieszenie
działania traktatu na podstawie jego postanowień lub zgodnie z niniejszą konwencją:
a) zwalnia strony, między którymi działanie traktatu zostało zawieszone, z obowiązku
wypełniania traktatu w ich wzajemnych stosunkach w okresie zawieszenia,
b) nie wpływa, poza tym, na stosunki prawne ustanowione przez traktat między stronami.
2. W czasie zawieszenia traktatu strony powinny powstrzymywać się od czynności mogących
przeszkodzić przywróceniu jego działania.
CZŚĆ VI
POSTANOWIENIA RÓŻNE
Artykuł 73
Przypadki sukcesji państw, odpowiedzialności państw oraz wszczęcia kroków
nieprzyjacielskich
Postanowienia niniejszej konwencji nie przesądzają żadnej kwestii, jaka w stosunku do
traktatu może wyniknąć z sukcesji państw, z międzynarodowej odpowiedzialności państwa
lub z wszczęcia kroków nieprzyjacielskich między państwami.
Artykuł 74
Stosunki dyplomatyczne i konsularne a zawieranie traktatów
Zerwanie lub brak stosunków dyplomatycznych lub konsularnych między dwoma lub więcej
państwami nie stoi na przeszkodzie w zawieraniu traktatów między tymi państwami.
Zawarcie traktatu nie wpływa samo przez się na sytuację w dziedzinie stosunków
dyplomatycznych lub konsularnych.
Artykuł 75
Przypadek państwa-agresora
Postanowienia niniejszej konwencji nie naruszają żadnych obowiązków w stosunku do
traktatu, które mogą powstać dla państwa-agresora w następstwie środków podjętych zgodnie
z Kartą Narodów Zjednoczonych w związku z agresją dokonaną przez to państwo.
CZŚĆ VII
DEPOZYTARIUSZE, NOTYFIKACJE, POPRAWIANIE BADÓW, REJESTRACJA
Artykuł 76
Depozytariusze traktatów
1. Wyznaczenia depozytariusza traktatu mogą dokonać państwa negocjujące w samym
traktacie bądz w jakikolwiek inny sposób. Depozytariuszem może być jedno lub więcej
państw, organizacja międzynarodowa lub główny funkcjonariusz administracyjny organizacji.
20
2. Funkcje depozytariusza traktatu mają charakter międzynarodowy i obowiązkiem
depozytariusza jest działać bezstronnie przy ich wykonywaniu. W szczególności fakt, że
traktat nie wszedł w życie między pewnymi stronami lub że rozbieżności pojawiły się między
państwem i depozytariuszem co do wykonywania funkcji przez tego ostatniego, nie wpływa
na ten obowiązek.
Artykuł 77
Funkcje depozytariuszy
1. Jeżeli to nie jest inaczej przewidziane w traktacie lub uzgodnione przez umawiające się
strony, funkcje depozytariusza obejmują w szczególności:
a) sprawowanie pieczy nad oryginalnym tekstem traktatu oraz nad wszelkimi pełnomocnictwami
złożonymi u depozytariusza;
b) sporządzanie uwierzytelnionych odpisów oryginalnego tekstu oraz przygotowanie każdego
następnego tekstu traktatu w takich dodatkowych językach, jak tego może wymagać traktat i
przesyłanie ich zarówno stronom, jak i państwom uprawnionym do stania się stronami
traktatu;
c) przyjmowanie wszelkich podpisów pod traktatem oraz przyjmowanie i sprawowanie pieczy
nad wszelkimi dokumentami, notyfikacjami i zawiadomieniami odnoszącymi się do niego;
d) badanie, czy podpis lub jakikolwiek dokument, notyfikacja lub zawiadomienie odnoszące się
do traktatu jest w należytej i właściwej formie, i, w razie potrzeby, zwracanie uwagi
zainteresowanemu państwu na daną sprawę;
e) informowanie stron i państw uprawnionych do stania się stronami traktatu o czynnościach,
notyfikacjach i zawiadomieniach dotyczących traktatu;
f) informowanie państw uprawnionych do stania się stronami traktatu o dacie otrzymania lub
zdeponowania takiej liczby podpisów lub dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia,
zatwierdzenia lub przystąpienia, jaka jest wymagana dla wejścia traktatu w życie;
g) zarejestrowanie traktatu w Sekretariacie Narodów Zjednoczonych;
h) wypełnianie funkcji określonych w innych postanowieniach niniejszej konwencji.
2. W wypadku jakichkolwiek rozbieżności powstałych między państwem a depozytariuszem
co do wykonywania funkcji tego ostatniego, depozytariusz zwróci na tę sprawę uwagę
państwom-sygnatariuszom i państwom umawiającym się lub, odpowiednio do okoliczności,
właściwemu organowi zainteresowanej organizacji międzynarodowej.
Artykuł 78
Notyfikacje i zawiadomienia
Jeśli traktat lub niniejsza konwencja nie postanowią inaczej, jakakolwiek notyfikacja lub
zawiadomienie, które ma być dokonane przez którekolwiek państwo na podstawie niniejszej
konwencji, będzie:
a) jeżeli nie ma depozytariusza - przesłane wprost do państw, dla których jest ono
przeznaczone, lub gdy jest depozytariusz - do tego ostatniego;
b) uważane za dokonane przez dane państwo jedynie po jego otrzymaniu przez państwo, do
którego zostało przesłane, lub, w zależności od przypadku, po jego otrzymaniu przez
depozytariusza;
c) w razie przesłania depozytariuszowi - uważane za otrzymane przez państwo, dla którego
było ono przeznaczone, dopiero z chwilą, gdy państwo to zostało poinformowane przez
depozytariusza zgodnie z artykułem 77 ustępu 1 literą e).
Artykuł 79
21
Poprawianie błędów w tekstach traktatów lub w ich uwierzytelnionych odpisach
1. Gdy po ustaleniu autentycznego tekstu traktatu państwa, które go podpisały, i umawiające
się państwa zgodnie stwierdzają, że zawiera on błąd, to błąd ten, jeżeli nie postanowiły one
poprawić go w inny sposób, będzie poprawiony:
a) przez dokonanie odpowiedniej poprawki w tekście i parafowanie jej przez należycie
upełnomocnionych przedstawicieli;
b) przez sporządzenie lub wymianę dokumentu bądz dokumentów formułujących poprawkę,
której dokonanie zostało uzgodnione, bądz
c) przez sporządzenie poprawionego tekstu całego traktatu w takim samym trybie, w jakim był
sporządzony tekst oryginalny.
2. Jeżeli chodzi o traktat, dla którego powołano depozytariusza, ten ostatni powiadomi
państwa, które umowę podpisały, i umawiające się państwa o błędzie i o propozycji jego
poprawienia, oraz określi odpowiedni termin, w ciągu którego można wnosić sprzeciw wobec
proponowanej poprawki. Jeżeli po upływie tego terminu:
a) nie wniesiono żadnego sprzeciwu, depozytariusz dokonuje i parafuje poprawkę w tekście i
sporządza protokół o poprawieniu tekstu oraz przekazuje jego odpis stronom i państwom
uprawnionym do stania się stronami traktatu;
b) sprzeciw został wniesiony, depozytariusz komunikuje sprzeciw państwom, które traktat
podpisały, i państwom umawiającym się.
3. Zasady wyrażone w ustępach 1 i 2 mają zastosowanie także wtedy, gdy autentyczny tekst
został sporządzony w dwóch lub więcej językach i okaże się, że między poszczególnymi
tekstami zachodzi różnica, jaką państwa, które traktat podpisały, oraz umawiające się państwa
zgodnie postanawiają usunąć.
4. Poprawiony tekst zastępuje tekst wadliwy ab initio, chyba że państwa, które traktat
podpisały, i umawiające się państwa postanowią inaczej.
5. Poprawienie tekstu traktatu, który został zarejestrowany, notyfikuje się Sekretariatowi
Narodów Zjednoczonych.
6. Gdy błąd został wykryty w uwierzytelnionym odpisie traktatu, depozytariusz sporządzi
protokół wprowadzający poprawkę i przekaże jego kopię państwom, które traktat podpisały, i
umawiającym się państwom.
Artykuł 80
Rejestracja i publikacja traktatów
1. Traktaty po ich wejściu w życie będą przesyłane do Sekretariatu Narodów Zjednoczonych
celem - zależnie od okoliczności - zarejestrowania ich lub wciągnięcia do ewidencji i wykazu
oraz opublikowania.
2. Wyznaczenie depozytariusza stanowi upoważnienie dla niego do wykonywania czynności
wymienionych w ustępie poprzednim.
CZŚĆ VIII
POSTANOWIENIA KOCCOWE
Artykuł 81
Podpisanie
Niniejsza konwencja będzie otwarta do podpisania dla wszystkich państw będących
członkami Narodów Zjednoczonych albo jakiejkolwiek organizacji wyspecjalizowanej lub
Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej albo będących stronami Statutu
22
Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości oraz dla jakiegokolwiek innego państwa
zaproszonego przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych do stania się stroną
konwencji, w następujący sposób: do 30 listopada 1969 roku w Federalnym Ministerstwie
Spraw Zagranicznych Republiki Austriackiej, a następnie do 30 kwietnia 1970 roku w
Głównej Siedzibie Narodów Zjednoczonych w Nowym Jorku.
Artykuł 82
Ratyfikacja
Niniejsza konwencja podlega ratyfikacji. Dokumenty ratyfikacyjne będą składane u
Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych.
Artykuł 83
Przystąpienie
Niniejsza konwencja będzie otwarta do przystąpienia przez jakiekolwiek państwo należące do
którejkolwiek z kategorii wymienionych w artykule 81. Dokumenty przystąpienia będą
składane u Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych.
Artykuł 84
Wejście w życie
1. Niniejsza konwencja wejdzie w życie trzydziestego dnia po dniu złożenia trzydziestego
piątego dokumentu ratyfikacyjnego lub przystąpienia.
2. Dla każdego państwa ratyfikującego konwencję lub przystępującego do niej po złożeniu
trzydziestego piątego dokumentu ratyfikacyjnego lub przystąpienia, konwencja wejdzie w
życie trzydziestego dnia po złożeniu przez to państwo swego dokumentu ratyfikacyjnego lub
przystąpienia.
Artykuł 85
Teksty autentyczne
Oryginał niniejszej konwencji, której teksty: angielski, chiński, francuski, hiszpański i
rosyjski są jednakowo autentyczne, będzie złożony u Sekretarza Generalnego Narodów
Zjednoczonych.
Na dowód powyższego niżej podpisani pełnomocnicy, należycie upoważnieni przez swoje
rządy, podpisali niniejszą konwencję.
Sporządzono w Wiedniu dnia dwudziestego trzeciego maja tysiąc dziewięćset
sześćdziesiątego dziewiątego roku.
23


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
konwencja wiedeńska o prawie traktatów
Konwencja wiedeńska o prawie traktatów
Konwencja Wiedeńska o Prawie Traktatów (23 05 1969)
konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych
Konwencja Wiedenska
Konwencja Wiedeńska o stosunkach konsularnych
Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatyczych (18 04 1961 r )
Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych
Dz U 1990 74 439 konwencja wiedeńska z 1969 roku
Konwencja wiedeńska o stosunkach konsularnych
Morawska E, Gałka K Standardy ochrony praw czlowieka w prawie europejskiej konwencji praw czlowiek
Za opóźnienia w budowie Stadionu Narodowego – podwyżki o prawie 300 , trzynastki i wysokie premie

więcej podobnych podstron