Funkcje poznawcze w depresji


Psychiatria Polska
2009, tom XLIII, numer 1
strony 31 40
Funkcje poznawcze w depresji*
cognitive functions and depression
Monika Talarowska, Antoni Florkowski, Piotr Gałecki,
Adam Wysokiński, Krzysztof Zboralski
Klinika Psychiatrii Dorosłych UM w Aodzi
Kierownik: prof. dr hab. n. med. A. Florkowski
Summary
Affective disorders are one of the main causes of hospitalisation among women and men
older than fifty years old. Yearly, about 100 million people all over the world disclose symp-
toms of depression. Although the most noticeable signs of this disease concern the emotional
sphere, it can also significantly influence their cognitive functioning. Deterioration in cognitive
functions among patients who suffer from depression could have a varied nature and intens-
ity (from deficits which are selective, particular and gentle to those which are generalized
and more powerful). The deterioration of cognitive functioning can be related to the various
aspects: perception, attention, memory (short-term, long-term and working memory), thinking
and studying, executive functions, verbal fluency, psycho-motor speed and visual-spatial
coordination. Differentiating the symptoms of depression from the symptoms of dementia is
an essential issue. Neuropsychological examinations among depressive patients have to be
conducted before and after the treatment when the symptoms are resolved.
Słowa klucze: depresja, funkcje poznawcze
Key words: depression, cognitive functions
Choroby afektywne stanowią jedną z głównych przyczyn hospitalizacji, zarów-
no kobiet, jak i mężczyzn po 50 r.ż. Co roku około 100 mln ludzi na całym świecie
przejawia symptomy depresji [1]. Najbardziej widoczne objawy tej choroby dotyczą
sfery emocjonalnej, jednak równie silnie oddziałuje ona na funkcjonowanie poznawcze
pacjentów [2, 3, 4]. Funkcjami poznawczymi nazywamy te czynności psychiczne,
które służą człowiekowi do uzyskania orientacji w otoczeniu, do zdobycia informacji
o sobie samym oraz o swoim organizmie, do analizowania sytuacji, formułowania
wniosków, podejmowania właściwych decyzji i działań. Obejmują one procesy per-
cepcyjne (wrażenia, spostrzeżenia), uwagę, uczenie się, procesy pamięciowe, myślowe
oraz językowe (mowę i język) [5].
* Badania realizowane w ramach pracy własnej Kliniki Psychiatrii Dorosłych Uniwersytetu
Medycznego w Aodzi, nr 502-15-644.
32 Monika Talarowska i wsp.
Szczególne znaczenie, zarówno dla personelu medycznego, jak i samych pacjentów,
ma precyzyjne odróżnianie objawów otępienia od objawów depresji. Nie jest to zada-
nie proste, ponieważ relacje pomiędzy depresją a otępieniem mogą mieć różnorodny
charakter. Po pierwsze, obecne u pacjentów objawy depresji bywają niejednokrotnie
błędnie diagnozowane jako otępienie. Równie często symptomy depresyjne dominują
w obrazie otępienia. Możliwe jest także ich współwystępowanie, jako dwóch nieza-
leżnych zespołów chorobowych [6, 7].
W niektórych procesach organicznych depresja bywa początkiem rozwoju choroby.
Objawy zaburzeń afektywnych mogą być również konsekwencją stopniowo narasta-
jącego osłabienia funkcji intelektualnych, które pociąga za sobą trudności w pracy
zawodowej czy organizacji życia codziennego [8, 9]. W przypadku pacjentów z or-
ganicznymi uszkodzeniami mózgu depresja może przyjąć postać przewlekłego stanu
depresyjnego o nieznacznym nasileniu lub też rozbudowanych urojeń depresyjnych
z tendencjami samobójczymi. Depresje obecne w schorzeniach organicznych o.u.n.
mogą nasilać zaburzenia procesów poznawczych [1]. Najczęściej depresja występuje
w otępieniu o nasileniu niewielkim lub średnim i jest powszechniejsza w przebiegu
otępień o etiologii naczyniowej [10]. Mówimy wówczas o tzw.  rzekomym otępieniu
depresyjnym lub  pseudodemencji depresyjnej (A. Bilikiewicz i D. Matkowska-
Białko [11] proponują natomiast termin:  depresja z odwracalnym otępieniem lub
 depresja z odwracalnym zaburzeniem funkcji poznawczych ). Pojęcie to odnosi się
do stwierdzenia w obiektywnych testach neuropsychologicznych i skalach psychopa-
tologicznych współistnienia objawów zarówno depresji, jak i otępienia. U pacjentów
z tej grupy kliniczne symptomy otępienia ustępują po leczeniu przeciwdepresyjnym
[12, 13]. Należy pamiętać, iż depresja, występująca po raz pierwszy w podeszłym
wieku i związana z osłabieniem funkcji poznawczych, może być czynnikiem ryzyka
rozwoju choroby Alzheimera [14] bądz też zwiększać prawdopodobieństwo znacznego
osłabienia funkcji poznawczych w pózniejszym czasie [7, 15]. W badaniach Wilsona
i wsp. [3] (ponad 4000 zbadanych osób powyżej 65 r.ż.) osłabienie funkcji poznawczych
wśród pacjentów prezentujących przynajmniej cztery objawy depresji postępowało
o 20% szybciej niż w grupie tych, którzy takich objawów nie ujawniali. Odmienne
wnioski przedstawili Dufouil i wsp. [2]. Zdaniem tych autorów, wystąpienie zaburzeń
afektywnych nie zwiększa ryzyka pojawienia się otępienia w pózniejszym okresie
życia. Chen i wsp. [16] traktują natomiast depresję jako wczesny objaw otępienia
(głównie choroby Alzheimera), a nie jej predyktor.
Osłabienie funkcji kognitywnych wśród pacjentów depresyjnych może mieć różny
charakter i natężenie (od deficytów wybiórczych, specyficznych i łagodnych po zmiany
uogólnione i znacznie nasilone) [17]. Zdaniem niektórych autorów [18, 19], u osób cier-
piących na lżejsze stany depresyjne, w porównaniu z osobami zdrowymi, obserwuje się
jedynie niewielkie obniżenie sprawności intelektualnej. U pacjentów z  dużą depresją
częściej mamy natomiast do czynienia z upośledzeniem funkcji poznawczych, przy
jednoczesnym dobrym ogólnym poziomie intelektualnym [13]. Jak podają Pużyński
i wsp. [20], istnieją trudności w oddzieleniu pierwotnego zaburzenia funkcjonowania
poznawczego od wpływu nastroju depresyjnego i jego psychologicznych konsekwencji
(np. obniżenia samooceny) na pogorszenie się procesów poznawczych.
Funkcje poznawcze w depresji
33
Pogorszenie się funkcjonowania poznawczego pacjentów z depresją może doty-
czyć różnych jego aspektów. Zostaną one szczegółowo przedstawione poniżej. Należy
jednak pamiętać, iż osłabienie jednego lub kilku kluczowych procesów poznawczych
może wpływać niekorzystnie na inne zdolności kognitywne [21].
orientacja
Zarówno orientacja autopsychiczna, jak i allopsychiczna utrzymuje się u osób
cierpiących na depresję na względnie stałym poziomie, niezależnie od wieku [22],
chociaż odpowiedzi na zadawane pytania mogą pojawiać się z opóznieniem, pod
wpływem zachęty czy dodatkowego wysiłku [23].
Uwaga
Pacjenci depresyjni w trakcie nasilenia się objawów choroby zgłaszają liczne,
subiektywnie odczuwane skargi na trudności w skupianiu uwagi, utrzymywaniu
koncentracji przez dłuższy czas [24] oraz osłabienie jej podzielności i przerzutności
[17, 25]. Vinkers i wsp. [9] stwierdzili natomiast zależność odwrotną. Jak pokazują
wyniki przeprowadzonych przez nich badań, obniżenie się sprawności procesów uwagi
poprzedzało wystąpienie objawów depresji wśród badanych.
Pamięć krótkotrwała (bezpośrednia)
Zaburzenia pamięci bezpośredniej traktowane są jako podstawowy deficyt poznaw-
czy w depresji. Zakres pamięci bezpośredniej jest w tej grupie pacjentów niższy od
oczekiwanego dla danej grupy wiekowej. Ma to miejsce zwłaszcza w sytuacji, gdy
odtwarzany materiał odznacza się znacznym stopniem trudności [26]. Przyczyn osła-
bienia pamięci krótkotrwałej poszukiwać należy w zaburzeniach uwagi, hamowaniu
proaktywnym oraz trudnościach w kodowaniu informacji [25].
Pamięć długotrwała
Jak podaje literatura [27, 28], w wyniku procesu depresyjnego osłabieniu ulega
przede wszystkim pamięć epizodyczna. Ponadto zaburzenia depresyjne mają wpływ
na jakość odtwarzanych treści. Pacjenci z depresją łatwiej przypominają sobie słowa,
sytuacje, fakty o depresyjnym niż neutralnym znaczeniu, podczas gdy wśród osób zdro-
wych występuje odwrotne zjawisko. Chorzy lepiej pamiętają także te zadania, w któ-
rych ponieśli porażkę. Skargi na problemy z pamięcią zgłaszane przez depresyjnych
pacjentów są często o wiele poważniejsze niż wskazują na to wyniki przeprowadzonych
badań [11]. Chorzy, w odróżnieniu od pacjentów z otępieniem, są mniej skłonni do
konfabulacji, a niejednokrotnie nie podejmują nawet prób udzielenia odpowiedzi na
zadawane pytania [29]. Spadek sprawności pamięci może także wyprzedzać w czasie
pojawienie się pierwszych wyraznych symptomów depresji [9].
34 Monika Talarowska i wsp.
Pamięć operacyjna
Pozwala nam ona na przechowywanie informacji przez krótki czas, manipulowanie
nimi oraz ich wykorzystywanie w trakcie wykonywanych działań. Jej zaburzenia są
głównie widoczne u pacjentów w fazie depresyjnej choroby afektywnej dwubieguno-
wej oraz u krewnych pierwszego stopnia tych osób [30]. Zdaniem Borkowskiej [30],
w chorobie afektywnej dwubiegunowej zaburzenia pamięci operacyjnej są bardziej
nasilone niż w depresji nawracającej, a także utrzymują się w okresie remisji.
Uczenie się
W przypadku depresji pogarsza się zdolność uczenia się, tempo pracy oraz spada
efektywność działania. Deficyt intelektualny jest jednak znacznie większy u pacjentów
z depresją endogenną niż reaktywną. W trakcie uczenia się słuchowego (powtarzanie słów)
charakterystyczny jest dla tych osób efekt pierwszeństwa oraz efekt świeżości [19].
Koordynacja wzrokowo-ruchowa i szybkość psychomotoryczna
Wydaje się, iż osłabienie funkcji wzrokowo-przestrzennych postępuje wraz z nasile-
niem się objawów depresyjnych [17]. Jednak, jak pokazują badania [22], zdolność jed-
noczesnej syntezy wzrokowo-przestrzennej zachowana jest u depresyjnych pacjentów
na wysokim poziomie. Jest ona związana z szybkością konstruowania i realizowania
planu operacji spostrzeżeniowo-ruchowych, zakresem pamięci trwałej, przedchoro-
bowym ilorazem inteligencji oraz procesem orientacji i zdolnością wydobycia z pa-
mięci informacji niezbędnych w działaniu. Zadania konstrukcyjne pacjenci wykonują
zazwyczaj prawidłowo, przy czym wydłuża się czas ich wykonania a dokładność
zmniejsza. Zdaniem Jeste i Heatona [31] pacjenci z objawami depresji psychotycznej
osiągają gorsze wyniki w zadaniach wymagających szybkości psychomotorycznej niż
niepsychotyczni pacjenci depresyjni.
Myślenie i rozwiązywanie problemów
U osób z depresją widoczne są trudności z rozwiązywaniem problemów etapami.
Odznacza ich także zmniejszenie motywacji do działania w kolejnych jego fazach
[26]. Chorzy (zwłaszcza z cięższym przebiegiem depresji) uzyskują także słabsze
wyniki w zadaniach wymagających planowania oraz stawiania i weryfikacji hipotez
[10]. U pacjentów z tej grupy obserwuje się także zmniejszenie zdolności do myślenia
abstrakcyjnego i uogólniania pojęć.
Funkcje wykonawcze
Są one odpowiedzialne za planowanie, podjęcie i kontynuowanie działań, pra-
widłowe wyłączanie informacji zależnie od sytuacji, krótkotrwałe przechowywanie
informacji o kryteriach wykonywanych działań oraz przełączanie się na nowe zasady
Funkcje poznawcze w depresji 35
działania [32, 33]. Wielu autorów uważa, że to właśnie te funkcje odgrywają kluczową
rolę w prawidłowym funkcjonowaniu jednostki i koordynują działanie wszystkich
pozostałych procesów poznawczych [21]. Szczególnie widoczne jest ich osłabienie
w przypadku cierpiących na depresję osób starszych [34, 35], ale zjawisko to obserwuje
się także u młodszych pacjentów [24, 36]. Deficyty w obszarze tych funkcji szczególnie
niekorzystnie wpływają nie tylko na poziom wykonywania testów psychologicznych,
ale również na codzienne funkcjonowanie pacjentów [37, 34], a także spowalniają
proces  wychodzenia z choroby [17].
Fluencja słowna
U pacjentów depresyjnych struktura i treść wypowiedzi są zaburzone tylko w nie-
wielkim stopniu, jednak wyrazne jest spowolnienie mowy [23]. Herrmann i wsp.
[38] podają, iż osłabienie płynności słownej wśród chorych może być powiązane
z obniżeniem się poziomu oksyhemoglobiny w obrębie płatów czołowych badanych
w porównaniu z osobami zdrowymi. Natomiast Okada i wsp. [39] wiążą zaburzenia
w tej sferze z osłabieniem aktywacji neuronów w obrębie jądra ogoniastego oraz
przedniej części zakrętu obręczy lewej półkuli mózgu. Pogorszenie się sprawności
w zakresie fluencji słownej wśród chorych na depresję wykazali także Yochim i wsp.
[40] oraz Lavender i Watkins [41].
Wpływ na funkcjonowanie poznawcze osób z depresją ma wiele czynników:
nasilenie się objawów, współwystępowanie zaburzeń lękowych, płeć, wiek, wykształ-
cenie, czas trwania choroby i liczba jej wcześniejszych epizodów, ogólny stan zdrowia
somatycznego czy stosowana farmakoterapia. Zaburzenia te są indywidualnie zróż-
nicowane, o wybiórczym charakterze [4, 21, 42]. Wielu autorów podkreśla także, że
widoczne osłabienie funkcji poznawczych u pacjentów depresyjnych ulega znacznej
poprawie w okresie remisji [10]. Poprawie nastroju nie zawsze towarzyszy jednak
równomierne polepszenie w zakresie wszystkich funkcji poznawczych [43]. Jak podają
Neu i wsp. [13] oraz Biringer i wsp. [32], po 6-miesięcznej remisji badani przez nich
pacjenci nadal osiągali gorsze wyniki, niż osoby zdrowe, w zakresie pamięci słownej
oraz fluencji słownej. Poprawy nie zaobserwowano także w odniesieniu do pamięci
epizodycznej (badania Airaksinena i wsp. [27]).
Elektrowstrząsy (EW) jako jedna z metod terapii zaburzeń depresyjnych mogą
przyczyniać się do zaburzeń pamięci krótkotrwałej i długotrwałej [44, 45]. Niepa-
mięć maksymalnie obejmuje 2 3 lata przed wykonywanymi zabiegami. Informacje
dotyczące otaczającego świata łatwiej ulegają degradacji niż dane autobiograficzne.
W wyniku zabiegów może pojawić się również amnezja następcza, przejawiająca się
trudnościami w przyswajaniu nowych informacji [46]. Zdaniem Stoudemire i wsp. [47,
48] poprawa w zakresie niektórych funkcji poznawczych (np. pamięci) utrzymuje się
przez długi czas (nawet do 4 lat) po zakończonym leczeniu.
Również wpływ leków przeciwdepresyjnych na procesy poznawcze u pacjentów
z zaburzeniami depresyjnymi jest różnorodny. Leki o aktywności cholinolitycznej
(np. trójcykliczne leki przeciwdepresyjne) mogą wpływać niekorzystnie na spraw-
ność funkcji poznawczych. Potwierdzają to wyniki licznych badań [49, 50]. Leki nie
36 Monika Talarowska i wsp.
wywierające działania cholinolitycznego są pozbawione niekorzystnego wpływu na
funkcje poznawcze. Dotyczy to m.in. selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego
serotoniny (SSRI) [51], moklobemidu [52], tianeptyny [53] oraz wenlafaksyny [54].
Istnieją doniesienia, że niektóre leki przeciwdepresyjne (np. escitalopram) mogą wy-
wierać korzystny wpływ na sprawność procesów poznawczych [55].
Należy zwrócić uwagę, iż istnieje niewielka liczba badań, które oceniałyby
wpływ długotrwałego leczenia lekami przeciwdepresyjnymi na sprawność funkcji
poznawczych. W badaniu prowadzonym przez Gorenstein i wsp. [56], w którym oce-
niano wydajność procesów poznawczych u pacjentów z zaburzeniami depresyjnymi,
leczonych przez co najmniej 6 miesięcy różnymi lekami przeciwdepresyjnymi (imi-
praminą, klomipraminą, fluoksetyną oraz sertraliną), wykazano, że stopień nasilenia
zmian w zakresie badanych funkcji poznawczych był niewielki, ich wpływ zaś na stan
kliniczny pozostaje wątpliwy.
Na zakończenie należy podkreślić, iż analiza funkcjonowania poznawczego
pacjentów depresyjnych powinna obejmować: globalny poziom funkcjonowania
intelektualnego, uwagę, procesy pamięciowe, procesy myślowe, procesy psychomo-
toryczne, funkcje językowe oraz funkcje wykonawcze. Chorzy z depresją dokładnie
i szczegółowo opisują swoje problemy intelektualne, wielu pacjentów podejmuje
próby kompensacji występujących u nich objawów, a wyniki przeprowadzanych
badań testowych są ogólnie w granicach normy. Wydaje się konieczne, aby osoby te
zostały ponownie poddane badaniu neuropsychologicznemu po ustąpieniu objawów
depresji [11].
Wnioski
1. Pogorszenie się funkcjonowania poznawczego pacjentów z depresją może dotyczyć
różnych jego aspektów: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie i uczenie się,
funkcje wykonawcze, fluencja słowna, szybkość i sprawność psychoruchowa.
2. Ocena funkcjonowania poznawczego pacjentów depresyjnych na podstawie badania
neuropsychologicznego powinna obejmować wszystkie z wymienionych powyżej
funkcji i być dokonana co najmniej dwukrotnie (w trakcie prezentowania przez
pacjenta objawów depresyjnych oraz po ich ustąpieniu).
=5AB8G5A:85 @50:F88 ?@8 45?@5AA88
!>45@60=85
DD5:B82=K5 1>;57=8 A>AB02;ONB >4=C 87 3;02=KE ?@8G8= 3>A?8B0;870F88 :0: <C6G8=,
B0: 8 65=I8= ?>A;5 50 3>40 687=8. 653>4=> ?>GB8 100 <8;;8>=>2 ;N459 2> 2A5< <8@5
?@>O2;ONB A8<?B><K 45?@5AA88. 081>;55 7@8<K5 A8<?B><K MB>3> 701>;520=8O >B=>AOBAO :
M<>F8>=0;L=>9 AD5@5. 4=0:>, @02=> A8;L=>5 8 7=0G8B5;L=>5 2;8O=85 MB0 AD5@0 >:07K205B
=0 DC=:F8>=8@>20=85 <KH;5=8O 1>;L=KE. A;01;5=85 :>3=8B82=KE DC=:F89 2 MB>9 3@C??5
1>;L=KE <>65B =>A8BL @07;8G=K9 E0@0:B5@ 8 @07;8G=>5 CA8;5=85 (>B 871@0==KE 45D5:B>2,
A?5F8D8G5A:8E 8 =51>;LH8E 4> >1I8E 8 BO65;KE 87<5=5=89).
#EC4H5=85 <=5AB8G5A:>3> DC=:F8>=8@>20=8O ?0F85=B>2 A 45?@5AA859 <>65B >B=>A8BLAO
@07;8G=KE 53> 0A?5:B>2: =01;N45=8O, 2=8<0=8O, ?0<OB8 (4;8B5;L=>9, :>@>B:>9 8 >?5@0B82=>9).
">65 A0<>5 >B=>A8BAO 8 : <=5AB8G5A:8< ?@>F5AA0< 8 >1CG5=8O 8A?>;=8B5;L=KE DC=:F89,
Funkcje poznawcze w depresji 37
A;>25A=>9 DC=:F88, ?A8E><>B>@=>3> A>AB>O=8O 8 7@8B5;L=>-42830B5;L=>9 :>>@48=0F88.
A>15==>5 :;8=8G5A:>5 7=0G5=85 8<55B 4>:;04=>5 >B;8G85 A8<?B><>2 45<5=F88 >B A8<?B><>7
45?@5AA88. =0;87 <=5AB8G5A:>3> DC=:F8>=8@>20=8O 45?@5AA82=KE 1>;L=KE ?@8 =59@>-
?A8E>;>38G5A:>< >1A;54>20=88 4>;65= >E20BK20BL 2A5, 87 C:070==KE 2KH5 DC=:F89, 4>;6=0
1KBL ?@>2545=0 =5 <5=55, G5< 420 @070 (2> 2@5<O =0;8G8O C ?0F85=B0 45?@5AA82=KE A8<?B><>2
8 ?>A;5 8E 70B8E0=8O).
Kognitive Funktionen in der Depression
Zusammenfassung
Die affektiven Krankheiten bilden eine der Hauptursachen fr Hospitalisierung sowohl der
Frauen als auch der Mnner nach dem 50. Lebensjahr. Jedes Jahr erscheinen bei ungefhr 100 Mio.
Menschen auf der ganzen Welt die Symptome der Depression. Die meist bemerkbaren Symptome
dieser Krankheit betreffen die emotionelle Sphre, aber sie bt auch einen signifikanten Einflus auf
das kognitive Funktionieren der Patienten aus. Die Schwchung der kognitiven Funktionen in dieser
Gruppe der Kranken kann einen unterschiedlichen Charakter und unterschiedliche Intensitt haben
(von selektiven, spezifischen und milden Deffiziten bis zu allgemeinen und sehr intensifizierten
Vernderungen). Die Verschlechterung des kognitiven Funktionierens der Patienten mit der Depression
kann seine unterschiedliche Aspekte betreffen: Wahrnehmungsfhigkeit, Aufmerksamkeit, Gedchtnis
(Kurzzeit  und Langzeitgedchtnis, Arbeitsgedchtnis), abstraktes Denkvermgen, Lernen, exekutive
Funktionen, Wortfluenz, psychomotorische Geschwindigkeit, visuell  rumliche Fhigkeiten.
Eine besondere klinische Bedeutung hat die przise Unterscheidung der Symptome der Demenz
von den Symptomen der Depression. Die Analyse der kognitiven Funktionsweise der depressiven
Patienten durch die neuropsychologische Untersuchung soll alle von den obengenannten Funktionen
umfassen und mindestens zweimal durchgefhrt werden (bei den depressiven Symptomen beim
Patienten und nach dem Nachlassen der Symptome).
Les fonctions cognitives pendant la dpression
Rsum
Les troubles affectifs causent l hospitalisation de plusieurs femmes et hommes ayant plus de
50 ans. Chaque anne 100 millions personnes du monde entier ont les symptmes de la dpression.
Les symptmes les plus visibles concernent la sphŁre motive, mais la dpression influe aussi sur
le fonctionnement cognitif des patients. La dtrioration des fonctions cognitives est de diffrente
nature et d intensit (dficits slectifs, spcifiques, faibles ou gnraliss et trŁs forts). La dtrioration
du fonctionnement cognitif des patients souffrant de la dpression peut toucher ces divers aspects :
perception, attention, mmoire (ą cour terme, ą long terme, de travail), fonctions de penser et
d apprendre, fonctions excutives, fluence verbale, vivacit psychomotrice, coordination visuelle-
spatiale. La distinction prcise des symptmes de la dmence et de la dpression semble ętre la plus
importante pour les cliniciens. L examen neuropsychologique du fonctionnement cognitif des patients
dpressifs doit ętre fait deux fois  avant et aprŁs la thrapie.
Piśmiennictwo
1. Pużyński S. Depresja i zaburzenia afektywne. Warszawa: PZW; 1996.
2. Dufouil C, Fuhrer R, Dartigues J, Alprovitch A. Longitudinal analysis of the association be-
tween depressive symptomatology and cognitive deterioration. Am. J. Epidemiol. 1996; 144:
634 641.
3. Wilson R, Mendes de Leon C, Bennett D, Bienias J, Evans D. Depressive symptoms and cognitive
decline in a community population of older persons. J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry 2004; 75:
126 129.
38 Monika Talarowska i wsp.
4. Yaffe K, Blackwell T, Gore R, Sands L, Reus V, Browner W. Depressive symptoms and cognitive
decline in nondemented elderly women. A prospective study. Arch. Gen. Psychiatry 1999; 56:
425 430.
5. Strelau J. Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdański: GWP; 2000.
6. Brassen S, Braus D, Weber-Fahr W, Tost H, Moritz S. Late-onset depression with mild cognitive
deficits: electrophysiological evidences for a preclinical dementia syndrome. Dem. Geriatr. Cogn.
Disord. 2004; 18, 3 4: 271 277.
7. Paterniti S, Verdier-Taillefer M-H, Dufouil C, Alprowitch A. Depressive symptoms and cognitive
decline in elderly people. Brit. J. Psychiatry 2002; 181: 406 410.
8. Forsell Y, Jorm A, Winblad B. Association of age sex, cognitive dysfunction, and disability with
major depressive symptoms in an elderly sample. Am. J. Psychiatry 1994; 151: 1600 1604.
9. Vinkers D, Gussekloo J, Stek M, Westendorp R, van der Mast R. Temporal relation between
depression and cognitive impairment in old age: prospective population based study. Brit. Med.
J. 2004; 329: 881 891.
10. Parnowski T. Depresja i otępienie  problem kliniczny. Post. Psychiatr. Neurol. 1996; 5, 1(3):
49 61.
11. Bilikiewicz A, Matkowska-Białko D. Zaburzenia funkcji poznawczych a depresja. Udar Mózgu
2004; 6, 1: 21 37.
12. Jałyńska-Kwiatkowska K. Zaburzenia poznawcze w depresji wieku podeszłego  opis przypadku.
Post. Psychiatr. Neurol. 1996; 5, 1 (3): 75 79.
13. Neu P, Bajbouj M, Schilling A, Godemann F, Berman R, Schlattmann P. Cognitive function over
the treatment course of depression in middle-aged patients: correlation with brain MRI signal
hyperintensities. J. Psychiatr. Res. 2005; 39: 129 135.
14. Raskind M. Depression and dementia. Biol. Psychiatry 1997; 42: 12 20.
15. Modrego P, Ferrndez J. Depression in patients with mild cognitive impairment increases the
risk of developing dementia of Alzheimer type: a prospective cohort study. Arch. Neurol. 2004;
61, 8: 1290 1294.
16. Chen P, Ganguli M, Mulsant B, DeKosky S. The temporal relationship between depressive
symptoms and dementia. Arch. Gen. Psychiatry 1999; 56: 261 266.
17. Gualtieri T, Johnson L, Benedict K. Neurocognition in depression: patients on and off medication
versus healthy comparison subjects. J. Neuropsychiatry Clin. Neurosc. 2006; 18, 2: 217 226.
18. Moberg P, Kumar R, Kwaas J, Miller D. Cognitive functions in late-life minor depression. Biol.
Psychiatry 1995; 37: 606.
19. Radziwiłłowicz P. W poszukiwaniu mechanizmów zaburzeń procesów poznawczych w otępieniu,
depresji i starzeniu się. Część I. Psychiatr. Pol. 1999; XXXIII, 5: 687 700.
20. Pużyński S, Koszewska I, Habrat-Pragłowska E, Fornal S, Bzinkowska D, Grądzka D, Kalinow-
ski A, Morawiec-Pilipiuk J, Remberek B, Święcicki A, Torbiński J. Ocena szybkości działania
leków przeciwdepresyjnych z wykorzystaniem pomiaru procesów poznawczych jako wskaznika
skuteczności farmakoterapii. Post. Psychiatr. Neurol. 2005; 14 (2): 107 113.
21. Sheline Y, Barch D, Garcia K, Gersing K, Pieper C, Welsh-Bohmer K, Steffens D, Murali
Doraiswamy P. Cognitive function in late life depression: relationships to depression severity,
cerebrovascular risk factors and processing speed. Biol. Psychiatry 2006; 60: 58 65.
22. Radziwiłłowicz P, Radziwiłłowicz W. Orientacja i jednoczesne syntezy wzrokowo-przestrzenne
w otępieniu i depresji. Psychiatr. Pol. 2001; XXXV, 1: 119 130.
23. Habrat E. Funkcje poznawcze w chorobach afektywnych. Post. Psychiatr. Neurol. 1995; 4:
333 340.
24. Merriam E, Thase M, Haas G, Keshavan M, Sweeney J. Prefrontal cortical dysfunction in de-
pression determined by Wisconsin Card Sorting performance. Am. J. Psychiatry 1999; 156, 5:
780 782.
Funkcje poznawcze w depresji 39
25. Habrat E, Pużyński S, Beręsewicz M, Koszewska I, Kryst-Widzgowska T, Poniatowska R.
Funkcjonalna asymetria półkul mózgowych u osób z chorobą afektywną dwubiegunową a wyniki
badania o.u.n. metodą rezonansu magnetycznego. Post. Psychiatr. Neurol. 1995; 4: 401 407.
26. Radziwiłłowicz P. W poszukiwaniu mechanizmów zaburzeń procesów poznawczych w otępieniu,
depresji i starzeniu się. Część II. Psychiatr. Pol. 1999; XXXIII, 5: 701 714.
27. Airaksinen E, Wahlin , Larsson M, Forsell Y. Cognitive and social functioning in recovery
from depression: results from a population-based three-year follow-up. J. Affect. Dis. 2006; 96:
107 110.
28. Thompson N, Rogeness G, McClure E, Clayton R, Johnson C. Influence of depression on cog-
nitive functioning in fragile X females. Psychiatry Research 1996; 64: 97 104.
29. McBride M. I m not crazy, I m just depressed: differential diagnosis of dementia vs. depression.
Kansas Nurse 2006; 81, 9: 4 7.
30. Borkowska A. Neuropsychologiczne i neurobiologiczne aspekty pamięci operacyjnej. Neuro-
psychiatr. Neuropsychol. 2006; 1, 1: 31 42.
31. Jeste D, Heaton S. Clinical and neuropsychological comparison of psychotic depression with
nonpsychotic depression and schizophrenia. Am. J. Psychiatry 1996; 153, 4: 490.
32. Biringer E, Lundervold A, Stordal K, Mykletun A, Egeland J, Bottlender R, Lund A. Executive
function improvement upon remission of recurrent unipolar depression. Eur. Arch. Psychiatry
Clin. Neurosc. 2005; 255: 373 380.
33. Laiacona M, Inzaghi M, De Tanti A, Capitani E. Wisconsin card sorting test: a new global
score, with Italian norms, and its relationship with the Weigl Sorting Test. Neurol. Sc. 2000; 21:
279 291.
34. Kiosses D, Alexopoulos G. IADL functions, cognitive deficits, and severity of depression: a pre-
liminary study. Am. J. Geriatr. Psychiatry 2005; 13, 3: 244 250.
35. Lockwood K, Alexopoulos G, van Gorp W. Executive dysfunction in geriatric depression. Am.
J. Psychiatry 2002; 159: 1119 1126.
36. Watkins E, Brown R. Rumination and executive function in depression: an experimental study.
J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry 2002; 72, 3: 400 403.
37. Channon S, Green P. Executive function in depression: the role of performance strategies in
aiding depressed and non-depressed participants. J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry 1999; 66,
2: 162 172.
38. Herrmann M, Ehlis A-C, Fallgatter A. Bilaterally reduced frontal activation during a verbal
fluency task in depressed patients as measured by near-infrared spectroscopy. J. Neuropsychiatry
Clin. Neurosc. 2004; 16, 2: 170 175.
39. Okada G, Okamoto Y, Morinobu S, Yamawaki S, Yokota N. Attenuated left prefrontal activa-
tion during a verbal fluency task in patients with depression. Neuropsychobiol. 2003; 47, 1:
21 26.
40. Yochim B, Lichtenberg P, MacNeill S. Activity limitations as a mediator of the long-term rela-
tionship between depression and verbal fluency. Gerontol. 2004; 44, 1: 276.
41. Lavender A, Watkins E. Rumination and future thinking in depression. Brit. J. Clin. Psychol.
2004; 43: 129 142.
42. Watari K, Letamendi A, Elderkin-Thompson V, Haroon E, Miller J, Darwin C, Kumara A. Cog-
nitive function in adults with type 2 diabetes and major depression. Arch. Clin. Neuropsychol.
2006; 21: 787 796.
43. Cox D, Mohr D, Epstein L. Does treating depression improve cognitive functioning in depressed
patients with multiple sclerosis? Arch. Clin. Neuropsychol. 2000; 15, 8: 713.
44. Lisanby S, Luber B, Schlaepfer T, Sackeim H. Safety and feasibility of magnetic seizure thera-
py (MST) in major depression: randomized within-subject comparison with electroconvulsive
therapy. Neuropsychopharm. 2003; 28: 1852 1865.
40 Monika Talarowska i wsp.
45. Ohta T, Morokawa Y, Watanabe H, Yamaguchi N, Aoba A. Effects of electroconvulsive therapy on
cognitive function in geriatric patients with depression, Eur. Neuropsychopharm. 1996; 6, 3: 6.
46. Datka W, Siwek M, Dudek D, Mączka G, Zięba A. Zaburzenia pamięci operacyjnej u pa-
cjentów z głęboka depresją leczonych wstrząsami elektrycznymi. Psychiatr. Pol. 2007; XLI, 3:
339 349.
47. Stoudemire A, Hill C, Morris R, Martino-Saltzman D, Lewison B. Long-term affective and
cognitive outcome in depressed older adults. Am. J. Psychiatry 1993; 150, 6: 896 900.
48. Stoudemire A, Dessonville Hill C, Morris R, Dalton S. Improvement in depression-related
cognitive dysfunction following ECT. J. Neuropsychiatry Clin. Neurosc. 1995; 7: 31 34.
49. Lechevallier-Michel N, Molimard M, Dartigues JF, Fabrigoule C, Fourrier-Reglat A. Drugs with
anticholinergic properties and cognitive performance in the elderly: results from the PAQUID
Study. Brit. J. Clin. Pharmacol. 2005; 59: 143 151.
50. Kumar S, Kulkarni SK. Influence of antidepressant drugs on learning and memory paradigms
in mice. Indian J. Exp. Biol. 1996; 34: 431 435.
51. van Laar MW, Volkerts ER, Verbaten MN, Trooster S, van Megen HJ, Kenemans JL. Differential
effects of amitriptyline, nefazodone and paroxetine on performance and brain indices of visual
selective attention and working memory. Psychopharmacol. 2002; 162: 351 363.
52. Fairweather DB, Kerr JS, Hindmarch I. The effects of moclobemide on psychomotor performance
and cognitive function. Int. Clin. Psychopharmacol. 1993; 8: 43 47.
53. Kasper S, McEwen BS. Neurobiological and clinical effects of the antidepressant tianeptine.
CNS Drugs 2008; 22: 15 26.
54. Trick L, Stanley N, Rigney U, Hindmarch I. A double-blind, randomized, 26-week study compa-
ring the cognitive and psychomotor effects and efficacy of 75 mg (37.5 mg b.i.d.) venlafaxine and
75 mg (25 mg mane, 50 mg nocte) dothiepin in elderly patients with moderate major depression
being treated in general practice. J. Psychopharmacol. 2004; 18: 205 214.
55. Savaskan E, Muller SE, Bohringer A, Schulz A, Schachinger H. Antidepressive therapy with
escitalopram improves mood, cognitive symptoms, and identity memory for angry faces in elderly
depressed patients. Int. J. Neuropsychopharm. 2008; 11: 381 388.
56. Gorenstein C, de Carvalho SC, Artes R, Moreno RA, Marcourakis T. Cognitive performance in
depressed patients after chronic use of antidepressants. Psychopharmacol. 2006; 185: 84 92.
Adres: Monika Talarowska Otrzymano: 21.09.2007
Klinika Psychiatrii Dorosłych Zrecenzowano: 28.05.2008
91-229 Aódz, ul. Aleksandrowska 159, Pawilon XI B Otrzymano po poprawie: 04.08.2008
Przyjęto do druku: 30.09.2008


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Neuropsychologiczna ocena dysfunkcji poznawczych w depresji po udarze móżgu
diagnoza rozwoju funkcji poznawczych
Zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji poznawczych u chorych na schizofrenie(1)
Ćwiczenia pamieci i innych funkcji poznawczych Zeszyt 1
Znaczenie zaburzeń funkcji poznawczych
Zaburzenia psychiczne przebiegające z obniżeniem funkcji poznawczych u osób w wieku podeszłym
TEORIA LITERATURY WAŻNE  K Rosner, Świat przedstawiony a funkcja poznawcza dzieła literackiego
Zaburzenia pamięci operacyjnej, funkcji wykonawczych i objawy depresji u osób z patologiczną otyłośc
Geneza i funkcjonowanie mitu arkadyjskiego
Fundacje i Stowarzyszenia zasady funkcjonowania i opodatkowania ebook
integracja funkcji
FUNKCJA CHŁODZENIE SILNIKA (FRIC) (ZESPOLONE Z KALKULATOREM
depresja stres płeć psychologiczna

więcej podobnych podstron