Program rozwoju firmy


Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
 Program rozwoju firmy
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
ZloteMysli.pl
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko
i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek
zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej od-
sprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli.
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Marek Zabiciel
rok 2010
Data: 24.02.2010
Tytuł: Program rozwoju firmy  fragment utworu
Autor: Marek Zabiciel
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz-Podleś
Redakcja: Magda Wasilewska, Sylwia Fortuna
Wydawnictwo Złote Myśli sp. z o.o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
WWW: www. ZloteMysli.pl
EMAIL: kontakt@zlotemysli.pl
Autor oraz Wydawnictwo  Złote Myśli dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej
książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowie-
dzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie
praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo  Złote Myśli nie po-
noszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzy-
stania informacji zawartych w książce.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wstęp.........................................................................7
Czy jesteś gotowy? Odpowiedzialność.....................................9
Podstawa...................................................................11
Wizja.........................................................................................11
Wizja przyszłości....................................................................13
Elementy, które sprawią, że Twoja wizja będzie właściwa. .14
Najbliższe dziesięć lat............................................................15
Planowanie strategiczne........................................................15
Planowanie pokoleniowe.......................................................16
Wizja nakreśla kierunek........................................................16
Umiejętność zastosowania formy opisowej..........................16
Misja.........................................................................................17
Po co istnieje Twoja firma?....................................................17
Jaki jest Twój życiowy cel? Jaki jest życiowy cel Twojej
firmy?......................................................................................17
Im krócej, tym lepiej..............................................................18
Misja określa, kim jesteś  bądz konkretny........................19
Nadrzędna Ideologia...............................................................19
Nadrzędne wartości..............................................................20
Nadrzędna Ideologia mówi o tym, co zrobisz w wątpliwych
sytuacjach..............................................................................20
Zastosowanie Nadrzędnej Ideologii w firmie.......................21
Wizja, Misja i ideologia to części jednej całości...................22
Ludzie.......................................................................................23
Co stanowi o wartości firmy?................................................23
Jak dobierać odpowiednich ludzi.........................................23
Nadrzędne reguły doboru ludzi............................................24
Gdzie szukać właściwych osób i jak rozpoznać tych
najlepszych?...........................................................................27
Zatrudniaj wtedy, kiedy trafisz na dobrych ludzi................28
Zatrudniaj lepszych od siebie...............................................29
Systemy motywacyjne, zasady wynagradzania....................30
Ludzie i pieniądze..................................................................32
Szczeble kariery i awansu......................................................33
Prawda i lojalność  klucze do ludzkich serc......................34
Jak rozstawać się ze współpracownikami............................36
Cele..........................................................................................40
Umiejętność wyznaczania celów w organizacji...................40
Poziomy kompetencji w aspekcie wyznaczonych celów......43
Swoboda w wyznaczaniu celów przez poszczególne szczeble
kompetencji...........................................................................44
Jedność w organizacji...........................................................45
Przywódca................................................................................46
Rola przywódcy w organizacji..............................................46
Utrzymanie atmosfery prawdy.............................................47
Ryba psuje się od głowy........................................................48
Przywództwo to odpowiedzialność.......................................48
Umiejętność oceny ludzkich charakterów...........................48
Cechy przywódcy...................................................................49
Rola kształcenia liderów.......................................................50
Organizacja czasu i pracy..........................................51
Procesy zachodzące w firmie...................................................51
Procesy strategiczne..............................................................52
Graficzny zapis procesów......................................................52
Procesy standardowe.............................................................55
Procesy pomocnicze..............................................................56
Ludzie i procesy.......................................................................58
Znaczenie odpowiedzialności każdego zadania...................58
Przypisanie odpowiedzialności do konkretnych osób.........59
Prawa i obowiązki osób odpowiedzialnych za procesy.......60
Czas i jego wykorzystanie........................................................62
Wszystkie firmy mają tyle samo czasu.................................63
Godziny pracy, nadgodziny, skutki przeciążenia.................63
Planowanie i przewidywanie czasu trwania procesów
i czynności..............................................................................64
Sposoby na wykorzystanie każdej chwili (co robić& ).........66
Liczy się efektywny czas poświęcony zadaniu, czyli
 skuteczna szybkość .............................................................67
Planowanie rytmu pracy.........................................................68
Znajomość własnego ciała.....................................................69
Świadome przerwy i wypoczynek.........................................70
Dotrzymywanie terminów i ustaleń......................................71
Przyczyny i skutki złego planowania....................................72
Pracuj nad ustanowieniem własnej kultury organizacyjnej..73
Prowadzenie księgowości i finansów......................................74
Kiedy w firmie powinien powstać dział księgowości
i finansów...............................................................................74
Orientacja na klienta.................................................77
Wszystko, co robimy, jest dla ludzi.........................................77
Dlaczego klient jest najważniejszy?......................................78
Świadomość potrzeby klienta  na co zwracać uwagę?......79
Każdy z nas jest klientem  czyli umiejętność
wykorzystania empatii..........................................................80
Strategiczne miejsca mające wpływ na klienta......................81
Pierwszy kontakt....................................................................81
Dostarczenie tego, czego chce klient....................................82
Sytuacje konfliktowe.............................................................82
Podtrzymywanie więzi z nabywcą........................................83
Ankiety i badania rynku..........................................................84
Zwracaj uwagę na to, co mówią klienci................................85
Pytaj i słuchaj........................................................................86
Stwórz klimat sprzyjający temu, żeby klient chciał się
wypowiedzieć.........................................................................87
Stosuj ankiety........................................................................87
Wzmacniaj to, co jest dobre, poprawiaj to, co nie działa
najlepiej.................................................................................88
Staraj się dostosować własną kulturę organizacyjną do
potrzeb klientów......................................................................90
Bądz naturalny i zgodny ze sobą..........................................90
Współpracuj z firmą klienta..................................................91
Zaproponuj więcej, niż od Ciebie oczekują..........................92
Bądz szczególnie  silny w  słabych miejscach....................93
Newralgiczne miejsca w kontakcie z klientem.....................95
Reklamacje.............................................................................95
Czas obsługi..........................................................................95
Termin dostawy....................................................................96
Znajdz słabe miejsca swojej branży i stań się w nich
najlepszy.................................................................................97
Imprezy integracyjne dla klientów.........................................98
Rozwój, Innowacyjność, Podnoszenie kwalifikacji,
Szkolenia..................................................................99
Kto stoi w miejscu, ten się cofa...............................................99
Tylko ciągły rozwój zapewni Ci bezpieczeństwo..................100
Rozwój w organizacji jako kwestia nadrzędna...................101
Kontrola i analiza  czyli podnoszenie jakości..................101
Innowacja  wprowadzanie nowości...................................102
Wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwie..................102
Przystosowanie się do zmian..............................................103
Innowacyjność jako element kultury firmy.......................104
Systematyczność i stabilne tempo innowacji.....................105
Efekt destabilizacji innowacyjnej.......................................105
Zmiana struktur organizacyjnych.......................................106
Przekształcanie, łączenie, dywersyfikacja..........................106
Powiększanie i rozbudowywanie firmy................................107
Powstawanie nowych oddziałów.........................................107
Dobre momenty na tworzenie nowych oddziałów............109
Tworzenie sieci globalnych..................................................110
Sposoby podnoszenia kwalifikacji........................................110
Samodoskonalenie................................................................111
Uczenie się na błędach.........................................................111
Słuchanie tego, co mówią klienci.........................................113
Spotkania wewnętrzne w firmie..........................................113
Nauczanie indywidualne......................................................114
Szkolenia jako narzędzie rozwoju firmy...............................115
Zasadność szkoleń................................................................115
Wybór odpowiedniego programu.......................................116
Rodzaje szkoleń....................................................................117
Szkolenia zewnętrzne..........................................................117
Szkolenia wewnętrzne.........................................................118
Osoby prowadzące szkolenia...............................................119
Wewnętrzna polityka szkolenia...........................................119
Organizacja  ucząca się ........................................................120
Dobre firmy ciągle się uczą.................................................120
Zaprzestanie nauki jest wyrazem braku pokory.................121
Metamarketing i Metareklama................................122
Czym jest marketing?............................................................122
Definicja marketingu...........................................................123
Cele marketingu...................................................................124
Działania marketingowe......................................................124
Wady przestarzałych działań marketingowych..................125
Nowy metamarketing............................................................126
Dobry produkt, usługa........................................................127
Uczciwa cena.......................................................................128
Nowe zasady metamarketingowe.......................................129
Szczerość, pewność, odwaga..............................................129
Nie możesz zostać skrzywdzony.........................................130
Przeszkody nie istnieją po to, by je pokonywać, ale powstają
po to, żeby szukać innych rozwiązań.................................130
Sukces to tylko kwestia czasu.............................................131
Liczy się wspólne zadowolenie...........................................132
Działania metamarketingowe na zewnątrz........................132
Oferty handlowe.................................................................133
Działania marketingowe.....................................................134
Rozmowy z klientami.........................................................134
Nowa metareklama................................................................135
Metamarketing umożliwia zastosowanie metareklamy....135
Zasady metareklamy............................................................136
Dlaczego i kiedy metareklama jest skuteczna?..................137
Reklama dzwignią handlu.....................................................138
Analiza dotychczasowych działań.......................................138
Powrót do zródeł  o czym zapomnieliśmy.......................138
Dlaczego określone działania były nieskuteczne  jakie
płyną z tego wnioski?...........................................................139
Dostosowanie ilości i jakości reklamy do potrzeb firmy...139
Reklama jest potrzebna  praca nad marką.....................140
Różnice pomiędzy kreowaniem marki a informacją dla
klienta...................................................................................141
Komunikacja i stosunki wewnątrz organizacji.........142
Firma powinna być jak jeden organizm...............................142
Zalety działania w grupie.....................................................143
Jedność tworzy siłę..............................................................144
Całość to suma części...........................................................144
Przepływ informacji...............................................................145
Komunikacja........................................................................145
Wszyscy zawsze powinni mieć możliwość wypowiedzenia się. 146
Motywuj do zgłaszania wniosków innowacyjnych............146
Obieg dokumentów..............................................................147
Jasność i czytelność zapisów i instrukcji............................147
Spotkania i narady firmowe..................................................148
Narady firmowe planowane................................................148
Spotkania spontaniczne......................................................149
Walka o laury.........................................................................149
Wyścig szczurów..................................................................150
Największe sukcesy osiągasz wtedy, kiedy nie dbasz o to, kto
dostanie medal.....................................................................150
Systemy nagradzania i motywacji.......................................151
Wszyscy gramy do jednej bramki.........................................152
Rola liderów.........................................................................152
Liczy się wspólne dobro.......................................................153
Umiejętność radzenia sobie z gwiazdami...........................153
Rodzime gwiazdy................................................................153
Nabytki transferowe...........................................................154
Postępowanie z gwiazdami.................................................154
Reguły gry.............................................................................155
Zasady skutecznej komunikacji............................................156
Chęć wzajemnego zrozumienia...........................................156
Atmosfera szczerości i otwartości.......................................157
 Skrzynka w kolorze purpury .............................................157
Informuj o tym, co się będzie działo...................................158
Spotkania nieformalne..........................................................158
Imprezy firmowe..................................................................159
Wspólne spędzanie czasu....................................................159
 Dobra atmosfera  czyli tworzenie więzi.......................160
Otoczenie, konkurencja, dostawcy...........................161
Rola przedsiębiorstwa w życiu społecznym..........................161
Uczestnictwo w życiu społecznym.......................................161
Wspieranie inicjatyw lokalnych..........................................162
Działalność charytatywna....................................................163
Inicjatywa społeczna  formą reklamy..............................164
Prestiż i wizerunek firmy.......................................................165
Wygląd zewnętrzny firmy....................................................165
Firma w środku....................................................................166
Dbałość o szczegóły..............................................................166
Reprezentacja na zewnątrz..................................................167
Ludzie...................................................................................167
Materiały firmowe...............................................................167
Pierwszy kontakt  sekretariat, telefon............................168
Współzawodnictwo i konkurencja........................................169
Zalety posiadania konkurencji............................................169
Motywacja do działania......................................................169
Ciągła potrzeba stawania się lepszym................................170
Szacunek do  rywali ...........................................................170
Dlaczego konkurencji należy się szacunek?.......................170
Grać należy czysto...............................................................171
Współdziałanie w kategorii wygrany/wygrana..................171
Nikt nie jest w stanie obsłużyć całego rynku.......................171
We wszystkim potrzebny jest umiar..................................172
Szukaj swojej niszy rynkowej.............................................172
Rola i znaczenie dostawców..................................................173
Kim jest dostawca?..............................................................173
Zacieśnianie więzów z dostawcą.........................................174
Wspólne inicjatywy..............................................................174
Analiza i selekcja dostawców...............................................175
Polityka utrzymania długoterminowych więzi...................175
Narzędzia wspomagające  systemy, technologie,
rozwiązania.............................................................177
Znaczenie systemów w działalności firmy............................177
Systemy organizacyjne........................................................178
Systemy przepływu informacji............................................179
Komunikacja międzyludzka...............................................179
Wykorzystanie techniki w systemach przepływu informacji...180
Dąż do zautomatyzowania wszystkich możliwych części
procesów..............................................................................180
Rozwój technologii czynnikiem umożliwiającym ekspansję
i innowację..............................................................................181
Krótki rys historyczny.........................................................182
Rozwój technologii do XV w..............................................182
Rozwój technologii między XV a XX w..............................182
Potencjalna przyszłość........................................................183
Zastosowanie i wykorzystanie technologii w firmie............184
Technologie przemysłowe...................................................184
Komputeryzacja..................................................................184
Technologie filozoficzno-koncepcyjne...............................185
Nowe metody zarządzania..................................................185
Futurystyczne koncepcje prowadzenia biznesu................186
Alternatywne i niestandardowe rozwiązania.......................186
Szukaj i łącz to, co działa.....................................................186
Eksperymentuj.....................................................................187
Skuteczne jest to, co działa w Twoim przypadku...............187
Złote zasady biznesu...............................................188
To, co dajesz, to wraca...........................................................188
Wszyscy muszą zarobić.........................................................189
Dbaj o łańcuch pokarmowy................................................190
Reinwestycja w firmę............................................................190
Pieniądz musi pracować......................................................191
Koncentruj się na tym, co jest ważne....................................191
Zawsze patrz z perspektywy całości......................................191
Koncentracja na wybranym sektorze...................................192
Ważniejsza od szybkości jest jakość.....................................192
Podstawy to fundamenty.....................................................193
Zawsze jest wystarczająca ilość czasu...................................193
Najpierw myśl, pózniej działaj..............................................193
Zaufaj sobie............................................................................194
Zamiast zakończenia...............................................195
Nota od autora..........................................................................196
II Moduł
II Moduł
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Organizacja czasu i pracy
Organizacja czasu i pracy
Procesy zachodzące w firmie
Aby sprawnie i skutecznie zarządzać przedsiębiorstwem, po-
winniśmy wiedzieć, które procesy w nim zachodzące mają naj-
istotniejszy wpływ na jego funkcjonowanie. Żeby mieć taką
świadomość i wiedzieć, na czym skoncentrować uwagę, trzeba
najpierw wyszczególnić konkretne działania i operacje, nadając
im formę procesową. Proces jest tylko umowną formą zdefinio-
wania tego, co dzieje się w firmie, czyli tego, jakie czynności
wykonujemy, aby zapewnić jej istnienie i rozwój. Sam proces to
nic innego jak ciąg czynności, które są potrzebne do tego, by
zrealizować określone zadanie. Procesem może być zarówno
czynność sprzątania mająca na celu utrzymanie czystości, jak
i obsługa klienta na sali operacyjnej.
Podejście procesowe do zarządzania firmą jest lansowane mię-
dzy innymi podczas konstruowania systemów jakości. Pamię-
taj, że znajomość tego, jak wyglądają różne modele kreowania
biznesu pomoże stworzyć schemat najbardziej Ci odpowiadają-
12
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
cy. To mniej więcej tak samo, jak w układzie systemów społecz-
nych, na których próbowano zbudować porządek świata. Feu-
dalizm, gospodarka socjalistyczna, traktaty komunistyczne czy
demokracja nie są idealnymi systemami, ale wiedząc, które ele-
menty są w nich dobre dla człowieka (a dobre to te, które dzia-
łają na jego korzyść w skali globalnej, jednocześnie nie ograni-
czając swobód jednostki do decydowania o swoim losie), bę-
dziemy mogli stworzyć w przyszłości nowy model życia. i prę-
dzej czy pózniej taki powstanie. Tak samo jest z zarządzaniem
w firmie. System zarządzania jakością nie gwarantuje sukcesu.
i sam w sobie nie jest idealny. Ale mądrze zastosowany niewąt-
pliwie pomaga. a już na pewno jego niektóre elementy. Wraca-
jąc do podejścia procesowego, powinniśmy na początku naszej
analizy wyszczególnić procesy, jakie zachodzą w naszej firmie.
Możemy je podzielić na trzy kategorie: procesy strategiczne,
standardowe i pomocnicze.
Procesy strategiczne
Pod pojęciem procesów strategicznych rozumieć będziemy te,
które mają największe znaczenie dla naszej firmy. a z jakiego
punktu widzenia najważniejsze? Wybór należy do Ciebie. To Ty
masz określić, które procesy są strategiczne z punktu widzenia
branży, w której działasz, priorytetów, do których przywiązu-
jesz największą wagę. w takiej ocenie i kwalifikacji niezmiernie
pomaga umiejętność spojrzenia na firmę oczami klienta. Czyli
13
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
to, co jest najważniejsze z jego perspektywy. Jak już wspomi-
nałem, to klient zdecyduje, czy proponowana usługa czy pro-
dukt jest mu potrzebna i czy zechce ją nabyć właśnie od Ciebie.
Procesy strategiczne to takie, które mają bezpośredni wpływ na
funkcjonowanie firmy i nie można ich zlekceważyć pod żadnym
pozorem. Dla firmy handlowej będzie to niewątpliwie sprowa-
dzanie towaru od dostawców, obsługa klienta. Dla firmy pro-
dukcyjnej będzie to sprowadzanie surowców i sam proces pro-
dukcji. Dla przykładu firma X zajmuje się sprzedażą używa-
nych części do samochodów. Część swoich dochodów czerpie
z handlu w sieci, czyli rozwija sprzedaż internetową. Ma własne
punkty sprzedaży, a towar dostarcza jej kilkunastu producen-
tów bezpośrednio na miejsce zamówienia, czyli albo do punktu
sprzedaży, albo bezpośrednio do klienta.
Na przykładzie tej firmy można ogólnie powiedzieć, że procesa-
mi strategicznymi będą następujące operacje:
1. zaopatrzenie: współpraca zamawiający odbiorca;
2. dystrybucja towaru do klienta zamawiającego przez Inter-
net;
3. obsługa klienta: sprzedaż towaru klientowi przychodzącemu
do punktu sprzedaży.
Umiejętność powiązania ze sobą tych czynności, zaangażowa-
nia do nich jak najmniejszej ilości ludzi, czyli skoordynowanie
14
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
procesu, by w miejscach do tego się nadających system działał
niejako sam, to właśnie zadania osoby zarządzającej procesem.
Do ludzi przejdziemy pózniej. Oczywiście trzy wyszczególnione
wyżej procesy są zapisane na dosyć dużym poziomie ogólności
i bazują na dosyć skąpej ilości informacji dotyczących naszej
firmy X. w praktyce mamy tych informacji o wiele więcej,
a więc sam proces może być zapisany i skonstruowany w miarę
dokładnie z uwzględnieniem wszystkich wariantów rozwiązań.
Graficzny zapis procesów
Zapisanie systemu i nazwanie go może nie być wystarczająco
jasne. Ponieważ do większości z nas bardziej przemawiają ry-
sunki i obrazy, ja osobiście robię to tak, że tworzę jego graficz-
ną matrycę. Do tego celu używam dwóch figur geometrycz-
nych: rombu i prostokąta. Każdy może sobie dowolnie dobrać
figury, jakie lubi, mogą to być koła, trójkąty. Nie ma to znacze-
nia. Znaczenie ma tylko logiczny ciąg następujących po sobie
czynności, które znajdą się w środku lub na zewnątrz figur
w formie zapisów. Pamiętaj, że cały czas zależy mi na tym, że-
byś tworzył swoje rozwiązania, a z sugerowanych w tym pro-
gramie treści mógł czerpać inspiracje. Podręczniki typu  wez to
i zrób to dokładnie tak zawsze mnie irytowały, dlatego że nie
dawały możliwości tworzenia i nie pozostawiały miejsca na in-
wencję twórczą. Na początku rysuję więc romb i wpisuję w nim
 start , następnie od rombu odchodzi kreska, która dochodzi
15
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
do prostokąta, w którym zawiera się treść pierwszej operacji
procesu, pózniej kolejny prostokąt i tak aż do momentu, kiedy
całość jest już gotowa i cały zapis kończy się rombem z napi-
sem  stop .
Wygląda to mniej więcej tak:
W trakcie trwania procesu, czyli dochodząc do określonego
prostokąta, może się okazać, że przejście dalej jest możliwe tyl-
ko wtedy, kiedy zostanie spełniony określony warunek (takie
komputerowe  if ). Może się wtedy okazać, że zajdzie okolicz-
ność umożliwiająca przejście do następnej czynności albo nie.
Do tego służą zapisy  tak lub  nie , tworząc jednocześnie od-
gałęzienia w dwie strony od prostokąta. i dalej ciągniemy za-
równo nitkę  tak , jak i musimy rozrysować, co stanie się
w chwili, kiedy przejdziemy do wariantu  nie . Wierzę, że nie
zrazisz się do tego może niezbyt prostego opisu, ale zaraz
wszystko stanie się jasne.
Popatrzmy zatem już na przykładowy schemat konkretnego
procesu i możliwości w nim zachodzące. Niech będzie to proces
(uproszczony i fragmentaryczny)  obsługa klienta firmy sprze-
dającej części samochodowe.
Jak widzisz, proces musi kończyć się definitywnym  stop in-
formującym o tym, że zakończyliśmy i wyczerpaliśmy wszyst-
kie jego warianty. Żadna z gałęzi schematu nie może pozostać
16
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
otwarta. Wszystkie potencjalne możliwości powinny być prze-
widziane, tak samo jak sposób zachowania się w każdej z nich.
Co nam daje takie rozrysowanie i cała analiza? Pokazuje nam,
gdzie mogą być najsłabsze miejsca i zmusza nas do zlikwidowa-
nia ich. Poza tym cała ta geometryczna zabawa ma służyć temu,
by zobaczyć, ile elementów procesu można  zautomatyzować .
Kolejna korzyść dotyczy sytuacji, kiedy do firmy przychodzi
nowy człowiek. Ludzie na początku gubią się i nie zawsze w lot
chwytają kulturę organizacyjną i zasady działania w firmie.
Mapy procesowe, zapisy procesów mają im dostarczyć infor-
macji, za co odpowiadają i jak należy działać.
Przyszedł czas, żebyś przymierzył się do zapisania procesów za-
chodzących w Twojej firmie. Najpierw opisowo, pózniej gra-
ficznie. Będziesz oczywiście do tego wracać, żeby je udoskona-
lać i szlifować, ale od czegoś trzeba zacząć. Nie spiesz się. Naj-
pierw zapisz ogólnie, co jest najważniejsze. Pózniej z tych waż-
nych kwestii zacznij wyszczególniać  podprocesy , jeśli będzie
to dla Ciebie wygodne. Mogą one być długie lub krótkie, ogólne
lub szczegółowe. Jeśli trzeba, a nawet byłoby to wskazane, za-
angażuj do tego ludzi, z którymi pracujesz. Zastanówcie się
wspólnie, jakie ścieżki są najistotniejsze i jakie rozwiązania
będą wobec nich najbardziej skuteczne.
Ile powinno być tych procesów? To zależy od tego, co uznasz za
najistotniejsze, warto chyba jednak pomyśleć o takim rozwią-
17
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
zaniu, w którym każdy z dyrektorów firmy będzie miał w swojej
strukturze podlegającego mu zespołu przynajmniej jeden pro-
ces strategiczny. Jeśli nie znajdziesz takiego dla każdego dyrek-
tora, zastanów się, czy nie za dużo  naprodukowałeś dyrekto-
rów.
Zapisz teraz procesy strategiczne:
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
18
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
.................................................................................................................
.................................................................................................................
A teraz stwórz dla nich formę graficzną.
Procesy standardowe
Kolejnym rodzajem procesów będą procesy standardowe. Są to
takie procesy, które nie mają strategicznego wpływu na działal-
ność firmy, ale ich niedopatrzenie albo ich brak byłby męczący,
a w konsekwencji mocno utrudniający pracę przedsiębiorstwa.
Pod pojęciem  utrudniający możemy rozumieć opózniający ja-
kieś czynności czy procesy strategiczne, niepotrzebnie zwalnia-
jący tempo pracy lub po prostu szkodliwy dla firmy.
Kilka przykładowych procesów naszej firmy X może dotyczyć:
1. pozyskania nowego klienta,
2. koordynowania współpracy z dostawcą,
3. nadzoru nad ekspozycją w punkcie sprzedaży,
4. aktualizacji strony w Internecie.
Oczywiście w zależności od podejścia do sprawy i od prioryte-
tów każdy z tych procesów może być procesem strategicznym,
ale to zależy tylko od tego, co jest najistotniejsze dla firmy.
Ilość procesów standardowych będzie o wiele większa od stra-
19
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
tegicznych. Poza tym będą one dotyczyły wielu różnych spraw
związanych z firmą. Chciałbym zwrócić Twoją szczególną uwa-
gę na jeden aspekt. To, że proces jest standardowy, strategicz-
ny czy pomocniczy, nie powinno w żadnej mierze świadczyć
o tym, że jeden może być lekceważony, a inny nie. Nie o to cho-
dzi. Ranga, jaką nadajemy określonym procesom ma służyć za-
planowaniu działań operacyjnych i przydzieleniu im osób od-
powiedzialnych (o czym będziemy za chwilę mówić), ale nie
powinna być wyznacznikiem, na co zwracamy uwagę, a co
można, mówiąc popularnie, darować sobie, bo jeśli coś można
sobie darować, to niech to będzie świadoma decyzja i niech nie
wchodzi w skład procesów firmowych.
Proszę teraz o zapisanie procesów standardowych.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
20
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Jeśli to konieczne, stwórz teraz ich formę graficzną. Celowo
użyłem tutaj sformułowania  jeśli to konieczne , bo niektóre
z tych procesów mogą być na tyle proste i składające się z tak
niewielu elementów, że ich obraz graficzny będzie niepotrzeb-
ny.
Procesy pomocnicze
Ostatnim sugerowanym przeze mnie rodzajem procesów są
procesy pomocnicze. Te, jak się domyślasz, mają najmniejszą
rangę w firmie, ale z różnych powodów są istotne. Nie mają
one bezpośredniego wpływu na procesy strategiczne. Żyją swo-
im życiem, ale dotyczą tego, by atmosfera w pracy była korzyst-
na, by utrzymać standardy związane z czystością itd. Sami
21
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
określacie, co znajdzie się w tej grupie. Nasza przykładowa fir-
ma X może mieć takie procesy pomocnicze:
1. utrzymanie czystości na terenie firmy,
2. zaopatrzenie w produkty biurowe,
3. raporty dotyczące ankiety  Zadowolenie klienta .
Jak widzisz z powyższego przykładu, proces pomocniczy zdefi-
niowany w kategorii czynności może być elementem jakże waż-
nej dziedziny obsługi klienta (patrz: raporty dotyczące
ankiety). Dlatego właśnie zwracałem uwagę na to, że żadnych
procesów nie należy w firmie lekceważyć, a ich określenie
i przypisanie do konkretnej grupy ma służyć sprawnemu roz-
działowi odpowiedzialności i skutecznemu zarządzaniu.
Zapisz procesy pomocnicze.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
22
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Tak jak w poprzednim układzie, jeśli uważasz, że do któregoś
wskazana jest forma graficzna, stwórz ją.
Przedstawiona powyżej koncepcja zakłada definiowanie proce-
sów, od razu grupując je w hierarchii ważności. Całą pracę
można zrobić niejako  od tyłu . Czyli najpierw wypisać wszyst-
kie procesy, jakie będą zachodziły w firmie, a następnie podzie-
lić je na trzy proponowane kategorie. Jeszcze raz powtarzam,
że ten program ma Ci służyć. Sam masz dokonywać selekcji
i wyboru. Możesz na przykład zdecydować, że nie będziesz
wcale definiować procesów pomocniczych, choć osobiście mam
przekonanie właśnie do takiego sytemu (w innym razie nie
23
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
proponowałbym go). Pamiętaj cały czas o tym, że jeśli coś nie
zostanie jasno zdefiniowane, jak ma wyglądać, to istnieje praw-
dopodobieństwo, które przekształci się z biegiem czasu w oczy-
wistość, że pewne rzeczy nie będą Ci się podobały. a przecież to
Twoja firma i wszystko powinno być na swoim miejscu. Należy
mieć na uwadze fakt, że jeśli nie powiesz ludziom, jak chcesz,
żeby określone sprawy wyglądały, to będą działali po swojemu
i wcale nie jest powiedziane, że na złość komukolwiek, ale po
prostu dlatego, że nie będą znali standardów, bo nie zostały
one określone. a to już błąd zarządu.
Ludzie i procesy
Przeszliśmy przez zdefiniowanie i wytyczenie procesów. Teraz
czas na ludzi, którzy będą w tych procesach brali udział i omó-
wienie ich funkcji w firmie. Pierwsza i niepodważalna zasada
brzmi  nie ma odpowiedzialności zbiorowej . Jeśli wszyscy są
odpowiedzialni, to nikt nie jest odpowiedzialny. Twórcy kapita-
lizmu nie wzięli pod uwagę, kiedy tworzyli jego podwaliny (a
może zrobili to specjalnie), że aby był skuteczny i działał
sprawnie, wszyscy ludzie muszą być dobrzy, empatyczni, wyro-
zumiali i chcieć dobra dla innych. Sam system jest całkiem nie-
zły, ale brak tej fundamentalnie spełnionej zasady spowodo-
wał, że abolicjonizm wciąż ma na świecie rację bytu. Nie wcho-
24
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
dząc zbytnio w sprawy społeczno-ekonomiczno-polityczne,
chcę powiedzieć, że nie jesteśmy jeszcze przygotowani na to, by
stosować odpowiedzialność zbiorową, choć byłoby to o wiele
prostsze. Chcąc dostosować się do istniejących okoliczności,
musimy (jeśli oczywiście chcemy działać skutecznie) do stwo-
rzonych przez nas procesów, funkcji i zadań dobrać odpowied-
nich ludzi i uczynić ich odpowiedzialnymi  poprzez demokra-
tyczne wybory  za sprawne działanie poszczególnych części
systemu.
Znaczenie odpowiedzialności każdego
zadania
Wspomniałem już kilkakrotnie, że firma to zespół, to zbiór jed-
nostek, wartości, idei, działań. Dzieląc wiele kwestii na podze-
społy, nie należy zapominać o celu takiego podziału. Nie może
on dzielić, ma łączyć, a jego umowny podział ma tylko służyć
sprawniejszemu zarządzaniu całością (jak wiemy, kiedy cel roz-
bijemy na podcele, o wiele łatwiej go zrealizować). Na pewnym
poziomie wszystko jest jednością i całością. i to nie tylko z me-
tafizycznego punktu widzenia. Firma, tak jak organizm, grupa
czy subkultura, składa się z części składowych jednakowo waż-
nych dla całości działającego systemu. Dlatego należy przyjąć
zasadę, że wszystko się liczy. Nie ma spraw nieistotnych, nie-
ważnych. Nie stać nas na to, żeby lekceważyć jakikolwiek
aspekt działania firmy tylko dlatego, że wydaje nam się
25
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
w pierwszym odruchu mało ważny. Może się bowiem okazać,
że nasza arogancja lub zwykłe przeoczenie było powodem stra-
ty lub braku zysku (brak zysku nie zawsze musi być stratą).
Wyobrazmy sobie prezesa jakiejś potężnej firmy, który jest wy-
czulony na sprawy czystości. Jest u nas w firmie, poszedł do to-
alety, a tam& No właśnie, i co? z kontraktu nici. Przez głupią
toaletę, zapyta ktoś? Znam osobiście ludzi, którzy nie zrobią in-
teresu z kimś, kogo kibel firmowy wygląda jak lotnisko w Saj-
gonie. Toaleta świadczy o właścicielu. Nie licząc już historii,
kiedy spotykamy się z ekscentrykiem, a takich przecież nie bra-
kuje. Przykładem niech będzie Howard Hughes z granego
przez Leonardo DiCaprio wizjonera-ekscentryka w filmie Avia-
tor. To oczywiście skrajny przykład (ale mimo wszystko nie wy-
ssany z palca) wskazujący na to, że wszystko jest ważne i mówi
również o tym, na co ludzie mogą zwracać uwagę. a przecież
firma istnieje dzięki ludziom. Tym wewnątrz organizacji i tym,
którzy korzystają z jej usług.
Jesteś szefem. Nie pozwól, by szczegóły działalności zaprzątały
Ci głowę, ale jednocześnie nie zaniedbuj szczegółów. Właśnie
w tym celu robimy mapy procesów, ustalamy cele i ustalamy
odpowiedzialnych za nie ludzi. Ci właśnie ludzie mają wiedzieć,
za co są odpowiedzialni i jak mają wykonywać swoje zadania.
26
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Przypisanie odpowiedzialności do
konkretnych osób
Czas przypisać odpowiedzialność za poszczególne procesy, za-
dania, cele konkretnym ludziom. Każdy wcześniej zdefiniowa-
ny i zapisany proces należy uzupełnić informacją, kto w firmie
za niego odpowiada. Jeśli w firmie istnieje podział organizacyj-
no-hierarchiczny, czyli stanowiska dyrektorskie są obsadzone
według klucza definiującego najważniejsze obszary działania,
to sprawa będzie prosta. Wyobrazmy sobie stanowiska: dyrek-
tora handlowego  zajmującego się sprzedażą i wszystkim, co
jest związane z klientem zewnętrznym, dyrektora technicznego
 który odpowiada za wewnętrzną część przedsięwzięcia, czyli
taką, która jest niewidoczna dla klienta, jak zaopatrzenie,
sprzęt, produkcja  oraz dyrektora ds. koordynacji i reprezen-
tacji, w skład której mogą wchodzić takie aspekty jak sprawna
organizacja wewnątrzfirmowa, reklama, szkolenia czy dział fi-
nansowy. Mając trzech dyrektorów, rozdzielamy między nich
procesy strategiczne, oni natomiast w swoich pionach mają
kierowników poszczególnych działów, którzy są odpowiedzialni
za procesy standardowe. Kierownicy mają w swoich komór-
kach ludzi, którym przydzielają procesy pomocnicze, czyniąc
ich właśnie za nie odpowiedzialnymi. Jeśli stworzymy taki po-
dział, zawsze będzie wiadomo, jaki odcinek potrzebuje wspar-
cia, jeśli będzie działo się coś niepokojącego. Taka organizacja
upraszcza wiele aspektów istnienia i funkcjonowania firmy. Od
27
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
przydzielenia zakresów obowiązków, bo te niejako wynikają
z procesów, jakie są przypisane określonym osobom, po szyb-
kość w reagowaniu na potencjalne błędy, jakie pojawią się
w trakcie działania. Zwróć, proszę, uwagę na wygodę takiego
podziału organizacyjnego. Ludzie czuwają, by czynności umoż-
liwiające realizację procesów były wykonane, a oprócz tego
sprawdzają sprawność ich przebiegu. Również jasna staje się
rola osób pełniących funkcje kierownicze czy dyrektorskie.
Mają oni zarządzać procesami tak, by sprawnie działały, mają
pracować nad ich udoskonaleniem oraz mają przewodzić lu-
dziom, tak by chętnie i w atmosferze wzajemnego zrozumienia,
szacunku i sympatii wykonywali to, co do nich należy. Role
i funkcje kierownicze w układzie kontaktu ze współpracowni-
kami sprowadzają się do skutecznej motywacji i wzajemnej
współpracy. w ten sposób odwracamy stary skostniały model,
gdzie dyrektor był katem i nadzorcą, a staje się osobą, która za-
czyna służyć ludziom. Służyć radą, wsparciem i doświadcze-
niem.
Prawa i obowiązki osób odpowiedzialnych za
procesy
Mówiliśmy wcześniej o roli szefa, przywódcy w organizacji,
która chce się rozwijać i która planuje rosnąć w siłę. Żeby móc
zająć się tym, co będzie wytyczało nowe kierunki, czyli kształto-
waniem wizji i celów nadrzędnych, szef musi mieć w firmie od-
28
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
powiednich ludzi, którzy zaopiekują się tym, by system działał
sprawnie i realizował pokładane w nim nadzieje. Dlatego wła-
śnie to nie szef powinien być odpowiedzialny za procesy, które
są realizowane, ale wyznaczeni do tego celu ludzie. Przekazując
innym ludziom nadzór nad czymkolwiek trzeba mieć świado-
mość, że są to ich obowiązki. Odpowiedzialność za coś zawsze
oznaczać będzie obowiązek. a jeśli są obowiązki, to dla równo-
wagi powinny też być prawa. w życiu jest tak, że bardzo łatwo
przychodzi nam ustalanie i wręczanie komuś obowiązków, ale
z dawaniem praw to jest już nieco gorzej. Wynika to z nieod-
partej chęci zachowania kontroli za wszelką cenę. Zapomnij
o tym modelu. On też jest przestarzały. Szef, który chodził z ba-
tem, nazywany był ekonomem i jego czasy minęły, tak jak czasy
dinozaurów. Właściciel ma dobrać sobie do współpracy takich
ludzi, żeby nie bał się zostawić w ich rękach firmy. Dlatego tak
ważną rzeczą jest dobór odpowiednich ludzi. Obowiązki osób
odpowiedzialnych za procesy sprowadzają się do tego, żeby
działały one sprawnie i żeby współgrały z innymi procesami.
Oprócz tego należy dążyć do usprawniania tych procesów, ale
cały czas w koordynacji z innymi procesami, które są współist-
niejące. Chodzi o to, że jeśli następuje jakaś zmiana w jednym
procesie, to do tej zmiany musi być przygotowany też ten pro-
ces, który jest od niego w jakimś stopniu zależny. Warunek ten
jest niezbędny, aby nie doprowadzić do sytuacji, kiedy zmie-
niając i ulepszając jeden aspekt działania, popsujemy, pogor-
29
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
szymy lub nie dostosujemy drugiego. Po raz kolejny więc wi-
dać, że większość umiejętności, jakie powinny mieć osoby za-
rządzające procesami, sprowadza się do umiejętności współ-
pracy z innymi i skutecznej komunikacji. Bo, jak wiemy, zmia-
ny i ustalenia to nic innego, jak wspólne narady i rozmowy.
Ludzie zarządzający procesami powinni mieć wpływ na ich mo-
dyfikowanie. Zarządzanie procesem nie będzie sprawne, jeśli
ograniczymy je do zwykłego wykonywania instrukcji. Życie, tak
samo jak życie firmy, to ciągłe zmiany. To wciąż nowe sytuacje.
Taki stan rzeczy wymaga elastyczności. Czasem sytuacja wyglą-
da tak, że najlepszym rozwiązaniem jest odstępstwo od wszel-
kich reguł i zagranie w zupełnie inny sposób, niż do tej pory.
i takie prawo powinny mieć osoby zarządzające procesami.
Trudno jest wymyślać tu przykładowe sytuacje, ale mówię tu
o takich zdarzeniach, kiedy zaistniała sytuacja połączona z kro-
kami procesu w konsekwencji zaprzeczy Nadrzędnej Ideologii
firmy albo opózni realizację któregoś z ważnych celów. o tym,
czy istnieje takie zagrożenie, ma właśnie zdecydować zarządca
procesu i musi on mieć narzędzia umożliwiające mu działanie.
Takie sytuacje w dobrze zorganizowanym przedsiębiorstwie
będą miały miejsce niezwykle rzadko, ale trzeba przewidzieć,
że mogą się zdarzyć. Natomiast trochę inną sprawą jest mody-
fikacja procesów w sposób zaplanowany i przygotowany. Obo-
wiązkiem osoby odpowiedzialnej za proces jest jego uspraw-
nianie. Więc w sposób automatyczny nabywa on praw do zgła-
30
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
szania zmian. Tak jak wspomniałem, zmiany powinny być ko-
ordynowane i powinny współgrać z całością działalności, dlate-
go dobrze jest je ustalać na wspólnych zebraniach czy po kon-
sultacjach. w zmianie procesów strategicznych może uczestni-
czyć właściciel, ale wcale nie musi. Oczywiście że szef jest sze-
fem i może również uczestniczyć w zmianach procesów pomoc-
niczych, jeśli tak sobie życzy. i często lub zawsze ma to miejsce
w układzie, kiedy firma jest nieduża. Natomiast im staje się
większa, tym bardziej powinniśmy odsuwać od siebie podejmo-
wanie decyzji na niższych szczeblach. Powodów takiego działa-
nia jest kilka. Przede wszystkim wkładając we wszystko ręce,
doprowadzimy do sytuacji, że odpowiedzialność za skutki de-
cyzji rozmyje się. No bo jak można przewidzieć rezultat, kiedy
jest kilku decydentów i każdy chce po swojemu? Jeszcze raz
powtarzam, że narzędziem właściciela w kwestiach podstawo-
wych jest zaplanowany, przemyślany i przekazany ludziom sys-
tem zasad i wartości. Kolejnym argumentem przemawiającym
za delegowaniem zadań i uprawnień na niższe szczeble zarzą-
dzania jest to, że ludzie muszą się uczyć. Jeszcze inna strona
takiego postępowania wynika z kwestii zaufania. Jeśli dajesz
komuś narzędzia do działania, a pózniej działasz za niego, to
wyraznie sygnalizujesz, że mu nie ufasz. Nie wierzysz w to, że
może to zrobić dobrze. Brak zaufania jest potężnym narzę-
dziem demotywującym współpracownika. a co z popełnianymi
błędami? Ludzie mają prawo popełniać błędy. Tak samo jak Ty
31
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
i ja. Człowiek jest tylko człowiekiem, a poza tym nie ma takiej
dziedziny, w której nauka odbywałaby się bez popełniania błę-
dów. Oczywiście nie namawiam do euforii, kiedy coś się  wysy-
pie , ale nie trzeba z tego robić też ogromnej tragedii. Trzeba
wyciągać wnioski i starać się, by nie popełniać tych samych
błędów w przyszłości. i Twoi współpracownicy powinni o tym
wiedzieć. Paradoksalnie może to wpłynąć na mniejszą ilość błę-
dów, bo zniknie strach związany z tym, że jeśli ktoś się pomyli,
to od razu na jego plecy spadnie bat. Jasną sprawą jest, że nie
należy tolerować bylejakości czy niestaranności. Trzeba zacho-
wać szeroko rozumiany umiar i równowagę.
Przypisz procesy zachodzące w Twojej firmie do konkretnych
osób, definiując jednocześnie odpowiedzialność za nie.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
32
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Czas i jego wykorzystanie
Żeby móc sprawnie i skutecznie radzić sobie z wyzwaniami, ta-
kimi jak sprawne zarządzanie procesami czy współpraca na po-
szczególnych stanowiskach, należy umiejętnie zarządzać cza-
sem. Chodzi tu o czas zarówno trwania procesów, jak i o jego
wykorzystanie w układzie pojedynczej jednostki. Sama kwestia
czasu może wydawać się odrobinę banalna, ale z punktu widze-
nia możliwości, jakie niesie umiejętne nim gospodarowanie,
staje się to tematem najwyższej wagi. Zła organizacja może wy-
nikać z wadliwie skonstruowanych procesów, nieumiejętności
zarządzania nimi, jak również z nieumiejętnego rozplanowania
33
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
ich w czasie. Chcemy czy nie, czas jest takim czynnikiem, który
pomaga nam skoordynować określone czynności, tak by działa-
nie przez nas podejmowane było nie tylko skuteczne, ale i opty-
malnie zgrane i zaaranżowane.
Wszystkie firmy mają tyle samo czasu
Należy zdawać sobie sprawę z kilku bardzo istotnych zależno-
ści, jakie wiążą się bezpośrednio z czasem. Nie istnieje na świe-
cie firma, która by była faworyzowana przez wszechświat
w taki sposób, że miałaby więcej czasu niż inne (chyba że ktoś
umie manipulować czasem, choć z drugiej strony czasem lepiej
jest tego nie robić). Wszyscy mają równe szanse i tylko od Cie-
bie zależy, czy dany czas wykorzystasz w konstruktywny i przy-
noszący korzyść sposób. To, że jedna firma danej branży staje
się liderem, w dużym uproszczeniu będzie oznaczało, że lepiej
wykorzystała swój czas niż jej konkurencja. Taki rozwój wypad-
ków może być oczywiście uwarunkowany również większą ilo-
ścią kapitału zaangażowanego w firmę czy lepszą kadrą zarzą-
dzającą, ale na dłuższą metę to właściwe wykorzystanie czasu
będzie kluczem do sukcesu. a dobra kadra zarządzająca czy
większa ilość kapitału to zawsze narzędzia, które możemy po-
siąść i zaprząc do realizacji naszego przedsięwzięcia, bo wyni-
kają one bezpośrednio z naszych umiejętności i kreatywności.
Pamiętaj, że wszyscy mają tyle samo czasu. Ważne jest, by wie-
dzieć, jak właściwie i optymalnie go wykorzystać.
34
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Godziny pracy, nadgodziny, skutki
przeciążenia
Kolejną kwestią są godziny pracy. w układzie zewnętrznym,
czyli przy współpracy z klientem zewnętrznym, godziny pracy
będą często z góry narzucone przez rynek i konkurencyjne fir-
my. Oznacza to mniej więcej, że sklepy w centrach miast będą
najczęściej otwarte od dziesiątej do osiemnastej. Te, które znaj-
dują się w kompleksach handlowych będą miały godziny
otwarcia dostosowane do godzin otwarcia tych właśnie kom-
pleksów, a plac targowy rozpoczyna swą działalność wtedy, kie-
dy większość z nas jeszcze śpi, a kończy swoją działalność w po-
łudnie.
Trzeba mieć świadomość, że firma powinna być otwarta w tych
godzinach, które będą najwygodniejsze z punktu widzenia
klienta. Masz bardzo szerokie pole działania. Firma, którą pro-
wadzisz, może być czynna przez kilka godzin w ciągu dnia
i równie dobrze może funkcjonować od rana do nocy. Wszystko
zależy od charakteru działalności i od tego, jak widzimy kwe-
stię organizacji czasu pracy.
Proponuję zwrócić uwagę przy tej okazji na kilka kwestii. Po
pierwsze z niczym nie trzeba przesadzać. Zarówno zbyt mało
intensywne działanie, jak i ogromne zaangażowanie środków
i zasobów może spowodować dysharmonię. Młodzi przedsię-
biorcy, którzy za wszelką cenę chcą dogodzić klientowi, często
35
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
wykorzystują wzorzec pracy do upadłego, byle tylko klient był
zadowolony. Takie działanie na dłuższą metę jest toksyczne.
Trzeba umieć znalezć granicę tego, co oznacza  za wszelką
cenę . Po pierwsze dlatego, że nie istnieje sposób czy metoda,
która zadowoli zawsze wszystkich, a po drugie dlatego, że
klienci wykorzystają to bez pardonu. Kolejnym ważnym argu-
mentem jest to, że ludzie nie są robotami. Każdy z nas ma
określone możliwości, których przekroczenie grozi spadkiem
efektywności. Pamiętajmy przez cały czas, że optymalny model
biznesu lansuje podejście efektywne, a nie efektowne. Nie jest
sztuką zrobienie zysku z jednoczesnym  zajeżdżeniem współ-
pracowników. Ludzie powinni przyjść do firmy, dobrze wyko-
nać swoją robotę i z zadowoleniem pójść do domu, tak by jutro
mogli znowu dać z siebie to, co najlepsze. Wiemy wszyscy, że
tak się nie dzieje, kiedy ludzie są przemęczeni. Każdy z nas,
kiedy jest przemęczony, działa o wiele mniej skutecznie, niż
w układzie dobrego samopoczucia. Wiem, że tę granicę jest do-
syć łatwo przekroczyć, szczególnie kiedy firma się rozwija lub
kiedy ma bardzo wysoko postawione cele.
Pamiętaj. To właściciel, menadżer powinien zadbać o to, by
czas pracy w firmie był optymalny. i działa tutaj prosta zasada.
Jeśli przeciążymy ludzi pracujących w firmie, to założone cele
osiągniemy w dłuższym odcinku czasu i w zdecydowanie gor-
szej atmosferze pracy. a po co, skoro można zachowywać takie
tempo, aby nie doprowadzać do  przegrzania organizmu ?
36
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Jeśli ludzie poświęcają pracy więcej czasu niż zapisana w umo-
wie, to powinni mieć za to zapłacone. Dlaczego? Wyobraz so-
bie, że pracujesz w firmie i wykonujesz tak zwane nadgodziny.
i nikt Ci za to nie płaci. Jak się czujesz? Co myślisz o swoim
pracodawcy? Jak pracujesz? Chyba nie potrzeba dalszego ko-
mentarza&
Planowanie i przewidywanie czasu trwania
procesów i czynności
Żeby skutecznie zapanować nad czasem pracy i organizacją
w firmie, musimy wiedzieć, jak długo trwają procesy i czynno-
ści w niej wykonywane. Tylko wtedy będziemy umieli w sposób
zorganizowany stworzyć skuteczny i sprawnie działający sys-
tem. w tym celu należy zdefiniować czas trwania poszczegól-
nych procesów w firmie. Ile czasu zajmuje cały proces, ile czasu
zajmują kolejne jego etapy? To ważne, bo jeśli chcemy w istnie-
jący proces wpasować kolejny, dołączając go do schematu or-
ganizacyjnego, to musimy wiedzieć, gdzie go dołączyć, a w tym
celu jest nam potrzebna informacja, jak czasowo wygląda nasz
proces podstawowy. Wyobrazmy sobie, że produkcja potrzebu-
je materiału czy surowca potrzebnego do zakończenia procesu
wytworzenia gotowego wyrobu w dziesięć dni po rozpoczęciu
procesu produkcji. Po co zatem gromadzić ten materiał, skoro
można go zamówić u dostawcy  just in time i może on zostać
do nas dostarczony w ósmym dniu cyklu produkcji? Osiem dni
37
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
zalegania surowca w magazynie to wymierne pieniądze, bo
przecież musimy za materiał zapłacić. Nie inaczej ma się spra-
wa z niematerialną kwestią zgrania procesów w czasie. Jeśli
wiemy, że w cztery dni od momentu rozpoczęcia procesu po-
trzebne będzie zaangażowanie działu kontroli jakości, w ilości
czterech osób, na czas jednego roboczego dnia, w celu skontro-
lowania określonej partii materiału, to wiadomo już, jak zapla-
nować pracę, by nie było przestojów, aby ludzie wiedzieli, co
mają robić i aby wszystko odbyło się sprawnie. Zwróć, proszę,
uwagę, jak zatem istotne jest odpowiednie zgranie ze sobą pro-
cesów w czasie. Jak wielkie straty (czasu, energii, pieniędzy)
mogą wywołać niewłaściwie skonstruowane systemy! z drugiej
zaś strony pragnę zwrócić Twoją uwagę na fakt, że jeśli poświę-
cimy odpowiednią ilość czasu na stworzenie dobrego lub bar-
dzo dobrego sytemu (nie ma idealnych), to życie w firmie staje
się prostsze, przyjemniejsze i tak naprawdę sprowadzi się do
kontroli procesów i motywowania ludzi do pracy z nimi.
A teraz wypadałoby zdefiniować czas trwania procesów w Two-
jej firmie. Wez zatem kartkę papieru i do dzieła.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
38
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
.................................................................................................................
Sposoby na wykorzystanie każdej chwili (co
robić& )
Następna kwestia będzie dotyczyła wykorzystania wolnych
chwil w trakcie pracy. Jak wiemy, na całość czasu pracy, tak
samo jak na całość godziny, dnia czy tygodnia składają się ich
mniejsze cząstki. Mogą to być minuty, chwile, okresy  dłuższe
39
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
lub krótsze. Aby firma rozwijała się i działała sprawnie, należy
namawiać współpracowników do wykorzystywania każdej wol-
nej chwili. Co to oznacza? Otóż sprawa jest prosta. Nie traćmy
czasu na zbędne pogadanki, a jeśli mamy wolną chwilę, to wy-
korzystajmy ją właściwie z punktu widzenia jakości naszej pra-
cy. Oczywiście ludzie, tak jak wspomniałem, to nie roboty i cza-
sem trzeba napić się czegoś, zjeść czy zwyczajnie wymienić tro-
chę informacji na temat spraw prywatnych. Chodzi tylko o to,
żeby zachować właściwe proporcje i umiar. Zażyłość i dobra
więz pomiędzy osobami pracującymi w firmie są bardzo ważne,
ponieważ będą stanowiły o atmosferze, w jakiej pracujemy. Ale
jeśli przerwa śniadaniowa z piętnastu minut przechodzi w go-
dzinę, to znaczy, że albo ludzie są niekompetentni, albo ktoś
stworzył niewłaściwy system organizacyjny. Nie chodzi o to, by
kogoś gonić do roboty, bo to, jak wiemy, jest najmniej skutecz-
ne. Każdy powinien wiedzieć, co ma robić. a to między innymi
będzie zrealizowane, jeśli będziemy umieli zaprowadzić odpo-
wiednią kulturę organizacyjną i jeśli dobierzemy sobie ludzi,
którzy będą ją tworzyli.
Co to oznacza w praktyce? Nic innego jak to, że zarówno Ty,
jak i pozostałe osoby w firmie powinny się stosować do zasady
optymalnego wykorzystania czasu pracy, tak by efektywnie
i pożytecznie go spędzać. Jeśli za mocno  rozluznimy dyscypli-
nę , to pózniej trudno będzie wszystko zmienić, bo napotkamy
na opór. To naturalne prawa fizyczne i życiowe. Co zatem robić
40
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
i jak to organizować? Jeśli zdarzy nam się posiadać zbyt wiele
czasu, z którym nie wiemy, co zrobić, to można poświęcić go na
twórcze myślenie dotyczące procesów zachodzących w firmie
lub po prostu zastanowić się, co i jak można usprawnić (to chy-
ba najlepiej wykorzystany czas, pod warunkiem że rzeczywiście
angażujemy się w ten myślowy proces z zaangażowaniem). Fir-
ma  3M z założenia doradza swoim współpracownikom, aby
część czasu pracy poświęcili na twórcze myślenie (do tego jed-
nak trzeba mieć twórczych ludzi). Ktoś, kto jest odpowiedzial-
ny za grupę ludzi lub za proces, może zaangażować się w anali-
zę, czy wszystko działa sprawnie albo czy można jakoś zmoty-
wować kogoś, komu to pomoże. Tak naprawdę zawsze wszyst-
ko można usprawnić. Zrobienie porządku w papierach, po-
sprzątanie swojego biurka czy nawet odkurzenie służbowego
samochodu może przynieść o wiele większy pożytek niż marno-
trawienie czasu na niepotrzebne rozmowy czy zastanawianie
się, co ze sobą zrobić. Tak naprawdę chodzi o wyrobienie w so-
bie takiego nawyku, by produktywnie działać przez cały czas,
zaplanowany na pracę. i jest to istotne z kilku powodów. Po
pierwsze dlatego, żeby nie trzeba było pracować dłużej niż to
konieczne. Ludzie dobrze zorganizowani działają skutecznie
i po ośmiu godzinach idą do domu. Inni z kolei działają po
dwanaście godzin z takim samym skutkiem, tylko że w trakcie
dnia cztery godziny zmarnują na różne nieistotne czynności.
41
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Po drugie albo tworzymy firmę skuteczną i konkretną, gdzie lu-
dzie wiedzą, co mają robić, robią swoje i idą do kolejnych zajęć,
np. rodzinnych (bo życie to nie tylko praca), albo tworzymy
sztuczną atmosferę, pokazując  jak to ciężko pracujemy . Ktoś
mógłby powiedzieć, że dzisiaj nie pracuje się ośmiu godzin, że
pracuje się więcej i ciężko. Jeśli ktoś pracuje ciężko i długo, to
znaczy, że pracuje do dupy. Pracować trzeba efektywnie i mą-
drze.
Po trzecie, proponuję takie podejście.  Zróbmy, co mamy zro-
bić jak najszybciej i pózniej zajmijmy się czymś przyjemnym.
Choć życzę Ci, żeby Twoja praca była Twoim hobby.
Liczy się efektywny czas poświęcony zadaniu,
czyli  skuteczna szybkość
W nawiązaniu do tego, co powiedziałem wcześniej odnośnie
efektywnego wykorzystywania czasu, proponuję Ci, aby być
skutecznym i szybkim. Aby zachować skuteczną szybkość do
rzeczy, trzeba zabierać się od razu, kiedy pojawi się taka po-
trzeba. Zanim jednak zaczniemy, trzeba pomyśleć, jak zrobić to
najsprawniej, jak najmniejszą ilością osób i jak najskuteczniej.
To takie masło maślane i do tego takie oczywiste. Co jednak
oznacza w tym układzie  skuteczna szybkość ? To w pierwszej
kolejności spokojne zastanowienie się nad problemem. Ta po-
zorna sprzeczność nie jest paradoksem. Abraham Lincoln po-
wiedział kiedyś, że  jeśli ma osiem godzin na ścięcie drzewa, to
42
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
przez sześć ostrzy piłę . w naszym układzie oznacza to nic inne-
go, jak tylko spokojną analizę, jakie rozwiązanie w danej sytu-
acji będzie najlepsze. Nie zaczynamy działać, zanim nie pomy-
ślimy. Najpierw myślimy, tworzymy plan, staramy się przewi-
dzieć konsekwencje, a dopiero pózniej bierzemy za telefon albo
robimy zebranie i uruchamiamy maszynę realizacyjną. i wtedy
tak naprawdę jesteśmy skuteczni. Bo liczy się stworzony sys-
tem. a sposób rozwiązania danego problemu to nic innego, jak
stworzenie systemu jego rozwiązania i wdrożenie go w życie.
Można się zastanawiać, czy aby przypadkiem nie mam drobne-
go skrzywienia dotyczącego systemów. Pewnie tak jest, ale ży-
cie pokazało mi, że tworzenie dobrze przemyślanych systemów
jest najbardziej skuteczne i to nie tylko w firmie, ale w całym
życiu. Osiągnięcie celu, rzucenie nałogu, nauka języka, osią-
gnięcie bogactwa, stworzenie harmonijnego związku jest o wie-
le prostsze, kiedy mamy dobrze przemyślany system jego osią-
gnięcia. To nic innego jak plan dojścia do obiektu naszego pra-
gnienia. i nie widzę zbyt dużej różnicy pomiędzy systemem
zdobycia wolności finansowej i zakupów w supermarkecie (do
tego też mam system). Zmieniają się tylko narzędzia. Kluczem
do skutecznych systemów jest ta stara zasada:  pomyśl, zanim
coś zrobisz .
43
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Planowanie rytmu pracy
Problemem wielu dzisiejszych firm jest tak zwany syndrom
 szarpania się w działaniu . Wygląda on mniej więcej tak, jak
jadący w swoim nowym samochodzie Rocky Balboa grany
przez Sylwestra Stallone w drugiej części filmu Rocky, czyli
 skokowe przemieszczanie się po nawierzchni . Tymczasem
płynna jazda jest o wiele bardziej skuteczna i przyjemna, nie
mówiąc o ekonomicznych aspektach zużycia paliwa, amortyza-
cji, opon itd. Żeby jednak płynnie przemieszczać się, musimy
uchwycić właściwą ruchowi harmonię. Tą harmonią w układzie
naszej firmy jest rytm pracy. Żeby jednak poznać rytm pracy
i umieć do niego dostosować działanie, potrzebna jest znajo-
mość nie tylko psychologii, umiejętności obserwacji wraz
z umiejętnością wyciągania wniosków, ale również wszech-
stronność i przygotowanie na zmianę. Oprócz tego sprawę bar-
dzo upraszcza znajomość pewnych zależności, które stają się
niemal regułami. Prześledzmy kilka z nich. Kiedy ktoś idzie na
urlop, najczęściej jego ostatnie dni pobytu w firmie charaktery-
zują się tym, że osoba ta jest bardzo uprzejma, grzeczna, roze-
śmiana i wszystkim niemalże pomoże. z takim człowiekiem
wtedy da się załatwić prawie wszystko. Kiedy umiera nam ktoś
bliski, czujemy się, ogólnie rzecz ujmując, zle. Mniejszą war-
tość przywiązujemy wtedy do ziemskich spraw, nawet celowo
mając na uwadze konsekwencje naszych czynów, odpuszcza-
44
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
my, stajemy się apatyczni i nieobecni. Wejście w związek mał-
żeński czy macierzyństwo jest dla ludzi okresem, kiedy ciężar
uwagi z np. pracy zawodowej przesuwa się na płaszczyznę pry-
watną, domową. Po prostu rodzina staje się wtedy najważniej-
sza. a w kwestii globalnej? Pełnia księżyca powoduje to, że lu-
dzie stają się bardziej rozdrażnieni, agresywni. Ostry, górski
wiatr, który nagle odwiedza nasze rejony, powoduje podobne
objawy. Wczesna wiosna to najczęściej okres długo oczekiwany
po zimie, dlatego jej przyjście przyjmujemy często powtarza-
nym zdaniem, że  aż chce się żyć . i tak jak przyroda ma swoje
rytmy, tak samo nasza firma będzie je miała. Mogą one być
spowodowane wieloma różnymi czynnikami. i do tych, którzy
zarządzają firmą, należy ich zdefiniowanie oraz praca zgodnie
z nimi. Oczywiście część tych czynników będzie zmienna, część
zaś będzie stała. Jedno jest pewne  lepiej z nimi współpraco-
wać, niż się im przeciwstawiać  tak jak szybciej popłyniemy
z prądem rzeki niż pod prąd.
Znajomość własnego ciała
Żeby sprawę zobrazować dokładniej, proponuję zastanowić się
nad własnym ciałem. Znanym powszechnie zjawiskiem są bio-
rytmy. Mówiąc ogólnie, czasem mamy większe predyspozycje
do robienia czegoś, a czasem mniejsze. Wynika to z ogólnej za-
sady, że wszystko się zmienia. Wpływ planet, fazy księżyca,
temperatura, warunki klimatyczne mają na nasz organizm
45
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
ogromny wpływ. Czasem nas wzmacniają i mobilizują, a cza-
sem nie. i znając te zależności, możemy dostosować harmono-
gram naszych działań do istniejących warunków. Nie chodzi
o to, żeby odpuszczać wszystko, kiedy nie mamy wsparcia od
matki natury, bo są sprawy, czynności, które będziemy musieli
wykonać czy zrobić. Chodzi tylko o to, żeby mądrze planować
przedsięwzięcia określonego kalibru na odpowiedni czas,
a wtedy szanse na pozytywną ich realizację wzrastają. Chodzi
dalej o to, żeby działać optymalnie i skutecznie. Słowa  opty-
malnie i  skutecznie będą się przewijały tak często w tej czę-
ści Programu Sukcesu Firmy, jak stwierdzenie  to, co dajesz, to
wraca w Osobistym Programie Sukcesu. Wiedząc, kiedy mamy
wsparcie od matki natury, działamy  z prądem .
W praktyce wystarczy, że będziemy obserwować, co się wokół
nas dzieje i odpowiednio, z wyczuciem na to reagować. Nie ma
sensu przekazywanie komuś bardzo ważnych informacji czy
praca z nim nad skomplikowanym projektem, kiedy jego myśli
błądzą w innym miejscu. Ustalanie strategii rocznej na parę
dni przed sezonem urlopowym też nie będzie najlepszym roz-
wiązaniem, bo ludzie są najczęściej już myślami w miejscach,
w których będą spędzali urlop. Trzeba również umieć dostrzec
i zrozumieć, że czasem ktoś ma gorszy dzień, tylko dlatego, że
tak po prostu czasem jest. Jesteśmy ludzmi. Oczywiście każdy
skutek ma swoją przyczynę, ale czasem nie warto rozgrzebywać
tematu zbyt głęboko, tylko pozwolić ludziom uporać się z nim,
46
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
a najlepsze, co możemy zrobić, to wykazać współczucie i empa-
tię. Firma powinna być jak dobra rodzina, bo w niej spędzamy
wiele godzin dziennie. Jeszcze raz pragnę podkreślić, że nie su-
geruję zachowań, które usprawiedliwiałyby bylejakość i od-
puszczanie spraw, które powinny być załatwione bezwzględnie,
bo wynikają one z prostej zasady, że bez ich udziału firma prze-
staje funkcjonować lub popełnia poważne błędy. Cała delikat-
ność tej sugestii polega na tym, że nowe poważne projekty,
nowe działania i kolejny  atak na rynek powinien następować
wtedy, kiedy jesteśmy silni i zmobilizowani, a przy tym wspie-
rają nas czynniki zewnętrzne. Dobry strateg zawsze wyczuje,
kiedy są takie momenty, a jeśli długo nie będą nadchodziły to
je po prostu stworzy.
Zastanów się nad tym, jak to wygląda w Twojej firmie.
Świadome przerwy i wypoczynek
Rytm pracy to także rytm odpoczynku. Harmonia i równowaga
w działaniu są zawsze uzależnione od tego, ile chwil poświęci-
my na niedziałanie. Mowa tu o przerwach, odpoczynkach, urlo-
pach, dniach wolnych od pracy. Zanim rozwiniemy szerzej ten
temat, niech mi będzie wolno przytoczyć fragment artykułu
z jednego z samorządowych magazynów, który ostatnio czyta-
łem:  Na rynku pracy zawsze była i będzie swoista sprzeczność
interesów pomiędzy osobami, które oferują pracę, a tymi, które
47
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
chcą ją podjąć. Kiedy oferujemy pracę, chcielibyśmy, aby osoba
zatrudniona była doskonale wykwalifikowana, dyspozycyjna i,
co chyba najważniejsze, mało kosztowna. Pracownik natomiast
szuka przede wszystkim dobrze płatnej, stałej pracy, zabezpie-
czającej zwłaszcza jego uprawnienia pracownicze. Pogodzenie
tych wzajemnych oczekiwań bywa bardzo trudne . Tyle tekstu.
Zwróć, proszę, uwagę na dwie sprawy. Po pierwsze takie podej-
ście nigdy (i tu autor artykułu ma rację) nie doprowadzi do sy-
tuacji, gdzie obie strony będą zadowolone, a po drugie tak
w rzeczywistości wygląda ta sytuacja. Nie zgadzam się nato-
miast z początkiem przytoczonej kwestii, że  sprzeczność za-
wsze była i będzie . Jeśli zastosujesz model proponowany prze-
ze mnie w sposób właściwy, to ten problem społeczny przesta-
nie dotyczyć Ciebie, Twojej firmy i ludzi, którzy będą z Tobą
współpracowali.
Jednym z elementów proponowanej przeze mnie polityki w fir-
mie jest zabezpieczenie, przewidywanie i organizacja konstru-
owane w taki sposób, by pogodzić ze sobą większość elemen-
tów, które w znanych mi firmach stanowią problem zarówno
dla właścicieli, jak i dla ludzi z nimi współpracujących. a do-
prowadzenie do takiej sytuacji jest możliwe wtedy, kiedy zabez-
pieczymy naszym podopiecznym odpowiednie warunki i stwo-
rzymy właściwą atmosferę, zanim sami zaczną się upominać
o słusznie im zresztą należące się prawa. i tu wracamy do
przerw i odpoczynku. Bo jaki zdrowo myślący człowiek jest
48
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
w stanie stwierdzić, że można pracować przez cały czas bez od-
poczynku? w dzisiejszej dobie słowo  dyspozycyjność , które
umieszcza się na ogłoszeniach mówiących o chęci zatrudnienia
kogoś do firmy, jest kojarzone z tym, że  zawsze, wszędzie,
o każdej godzinie dnia i nocy, bez przerwy i do upadłego .
Przecież t bez sensu. z człowiekiem jest jak z gąbką, która nasą-
czona jest wodą. Istnieje jakaś granica, powyżej której nie po-
płynie już żadna kropla (no chyba że potu). Nie wolno tak pod-
chodzić do ludzi i dlatego trzeba zadbać, żeby przerwy, urlopy,
chwile wolne były niejako wkalkulowane w rytm i harmono-
gram pracy. Może komuś wydaje się bardzo oczywiste lub ra-
czej banalne zwracanie uwagi na tę kwestię, ale uwierz mi, pro-
szę, że jest to sprawa dużej wagi. Trudno jest tutaj mówić
o konkretnych rozwiązaniach czasowo-organizacyjnych, nie
znając do końca charakteru przedsiębiorstwa, które prowadzisz
lub które masz zamiar prowadzić. Dlatego rozwiązania prak-
tyczne pozostawiam Twojej inwencji twórczej.
Dotrzymywanie terminów i ustaleń
Kolejnym czynnikiem, który może działać zarówno z korzyścią,
jak i ze szkodą dla rytmu pracy, jest dotrzymywanie terminów
i ustaleń. w dużej mierze tę sprawę reguluje dobrze skonstru-
owany system pracy, a co za tym idzie mądrze zdefiniowane
i sprawnie przeprowadzone procesy. Ale jak wiemy, firma to
ludzie i najistotniejsze jest, żeby świadomość, jak istotne jest
49
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
dotrzymywanie zobowiązań, tkwiła w głowach naszych współ-
pracowników. Termin to termin. Jeśli ktoś zobowiązuje się do
zrealizowania określonego projektu w określonej jednostce
czasu, to powinien go dotrzymać, bo w przeciwnym razie zosta-
je zaburzony rytm pracy. Powinniśmy to przyjąć jako regułę,
ponieważ jeśli zaczniemy odpuszczać takie sprawy jak systema-
tyczność i dotrzymywanie terminów w drobnych kwestiach,
z biegiem czasu ta drobna z pozoru bylejakość może się przesu-
wać na poważniejsze aspekty naszej działalności. No dobrze.
Ale co zrobić, kiedy przesunięcia w działaniu w stosunku do za-
łożeń i tak się pojawią? Tu sprawa jest prosta. Kluczem jest in-
formacja. Informacja przekazana nie w chwili, kiedy upływa
termin realizacji danej czynności, ale wcześniej, czyli już w mo-
mencie, kiedy istnieje niebezpieczeństwo, że termin zostanie
przesunięty w czasie. Takie działania prowadzi się po to, by
móc w odpowiedni sposób zaplanować pracę, tak by nie było
niepotrzebnych przestojów, niejasności i zadrażnień. Nie mo-
żemy od siebie oczekiwać, że zawsze wszystko będzie zrobione
na czas. Zresztą i nie o to tu chodzi. Chodzi o to, że jeśli widzi-
my, że nie zdążymy, siadamy i ustalamy nowy termin, przysto-
sowujemy do tego terminu procesy, informujemy wszystkich
zainteresowanych wynikiem naszych działań o zmianach
i wspólnie rozchodzimy się do dalszych zajęć. Takie działanie
jest nie tylko katalizatorem nieprzyjemnych uczuć, nerwów,
pretensji, jakie mogą się pojawić w miejscu pracy, ale świadczy
50
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
również o kulturze osoby, która  zawaliła termin, o jej szacun-
ku do pozostałych współpracowników oraz jest wyznacznikiem
osobistej pewności i odwagi. Dlaczego odwagi? Bo tylko tchórz
boi się przyznać do błędu. Człowiek odważny stanie i powie:
 Tak, popełniłem błąd. Zawaliłem termin. Przepraszam. Dołożę
wszelkich starań, aby w przyszłości nie popełnić tego samego
błędu . To wszystko. To takie proste, a zarazem wymaga cywil-
nej odwagi. i taki system proponuję, abyś zastosował w swojej
firmie. Ludzie powinni wiedzieć, że popełnienie błędu to nic
strasznego. Ważne jest tylko to, by nie robić świadomie bałaga-
nu oraz informować wcześniej, jeśli ma zdarzyć się niedotrzy-
manie terminu. Jak pewnie się domyślasz, do takiego działania
potrzebni są odpowiedzialni ludzie. Dobrze się domyślasz. Lu-
dzie, którymi się otoczysz, powinni być odpowiedzialni.
Przyczyny i skutki złego planowania
O przyczynach złego planowania powiem tyle: mogą one wyni-
kać z tego, że ktoś nie uświadamia sobie, jak istotną rolę w ży-
ciu firmy stanowi sprawnie działający system, nie umie dobrze
zaplanować działań (bo brak mu na przykład wiedzy meryto-
rycznej) albo zwyczajnie nie chce mu się pomyśleć czy praco-
wać. w każdym z tych przypadków błąd leży nie po stronie ko-
goś, kto nie chce lub nie umie, ale po stronie tego, kto w hierar-
chii przedsiębiorstwa jest jego przełożonym. Kompetencje i ich
ocena są tematem kompletowania odpowiedniego do pracy ze-
51
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
społu. Od Ciebie zależy, kogo zatrudnisz, z kim zdecydujesz się
współpracować. Tak samo sprawy się mają, jeśli selekcji współ-
pracowników dokonuje dyrektor czy kierownik. To on powi-
nien być przygotowany do tego, by podpisać umowę z osobą,
która będzie nadawała się do określonej pracy.
Na temat skutków złego planowania natomiast można by po-
wiedzieć o wiele więcej. Wymienię tylko niektóre z nich: chaos,
marnotrawienie czasu, nerwowość, wrogość ludzi wobec siebie,
fatalna atmosfera, złośliwość, sprzeczki, awantury, apatia&
Tak naprawdę można by tak jeszcze długo. Tylko po co? Złe
planowanie jest jak wrzód na żołądku, jak próchnica na zębie.
Trzeba je likwidować, tylko kosztuje to wiele stresu, pracy
i nerwów. Jeśli natomiast na organizację poświęcimy odpo-
wiednią ilość czasu, stworzymy sprawnie działający system, po-
mału, ale sukcesywnie będziemy go wdrażać od początku ist-
nienia naszej organizacji, to po jakimś czasie zbierzemy żniwo
naszych działań w postaci sprawnie funkcjonującej  maszyny .
Potrzebne będą tylko drobne korekty w trakcie jej pracy, a na-
wet kiedy zdecydujemy się na zmianę profilu czy wejdziemy
w inną branżę, to podstawy zostaną bez zmian, a zmieni się tyl-
ko techniczna część zagadnienia i być może narzędzia pracy.
Pamiętaj, żeby zachować odpowiedni rytm pracy, zadbaj o to,
żeby wkalkulować w harmonogram pracy przerwy i połóż
szczególny nacisk na dotrzymywanie terminów i ustaleń.
52
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Pracuj nad ustanowieniem własnej
kultury organizacyjnej
Co oznacza kultura organizacyjna? To nic innego jak to, czym
firma jest, czym się wyróżnia spośród innych, co sobą repre-
zentuje, słowem wszystko, co jest z nią związane. Ilość współ-
pracujących ze sobą ludzi, zadania, jakich się podejmują, at-
mosfera w jakiej pracują, więzy jakie ich łączą  to wszystko
tworzy obraz widoczny na zewnątrz. i tak jak nie ma dwóch ta-
kich samych osób, tak jest niemożliwością, by istniały dwie ta-
kie same firmy. Oczywiście mogą istnieć podobieństwa, ale ni-
gdy nie będzie tak, że zaistnieją na rynku dwie identyczne fir-
my. Zawsze znajdzie się coś, co będzie je różniło. Piszę o tym
dlatego, że wiele z istniejących firm stara się za wszelką cenę
 pozować na coś, czym nie jest. Utożsamianie się z innym
podmiotem i chęć stania się identycznym, przypomina mi chęć
upodobnienia się fana do swojego idola. i wtedy pojawia się coś
takiego jak  sztuczność , która jest wyczuwalna dla całego oto-
czenia. i mało tego, często jest to ze szkodą dla podmiotu, który
pragnie się upodobnić do obiektu swojego uwielbienia. Czytaj,
jak działają najlepsze w branży firmy, obserwuj je, podpatruj
i wykorzystuj to, co zobaczysz, ale w sposób, który będzie dla
Ciebie właściwy i odpowiednio dostosowany do tego, kim je-
steś, i czym jest Twoja firma. Nie jest nigdzie napisane, że
53
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
chcąc skorzystać z zaobserwowanego systemu, musisz przyj-
mować go w całości. Odrzucaj to, co jest dla Ciebie zbyt sztucz-
ne czy po prostu zbędne. w ten sposób będzie tworzona kultura
organizacyjna firmy. Powstanie twór, który będzie autentycz-
ny, wiarygodny i prawdziwy. Aby móc lepiej to wszystko zobra-
zować, gotowy jestem stwierdzić, że tak naprawdę wszystko,
czego potrzebujesz, aby stworzyć nieprzeciętną firmę, która bę-
dzie wzorem dla innych, to świadomość tego, by jak najlepiej
współpracować (współpracować, a nie zadowolić) z klientem
i jak najlepiej współpracować z ludzmi, którzy współtworzą
z Tobą firmę. To duże uproszczenie, ale zawierające się w gra-
nicach przyjętej przeze mnie przyzwoitości.
Bądz oryginalny. Nikt nie powiedział, że wszyscy muszą  śmi-
gać w krawatach , nikt też nie powiedział, że najlepsi muszą
mieć Certyfikaty Jakości. Najlepszą gwarancją jakości są do-
brze skonstruowane systemy i kompetentni, pełni radości
i optymizmu ludzie. To najlepsze  gwaranty jakości. Rynek
oceni, czy ktoś zasługuje na miano dobrej czy miernej firmy.
Pracuj zatem nad stworzeniem niepowtarzalnej jednostki, na
której to inni będą się wzorowali, tak by poprzez swoją działal-
ność udowodnić, że zasługujesz na miano prawdziwego twórcy.
i tego Ci życzę!
54
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Prowadzenie księgowości i finansów
Pod koniec tego modułu chciałbym poruszyć temat prowadze-
nia księgowości i finansów. Nie będę opisywał samych zasad
prowadzenia księgowości. Na ten temat jest wiele publikacji,
a i moja wiedza merytoryczna dotycząca tego zagadnienia nie
jest na takim poziomie, bym mógł o tym pisać. Pragnę jednak
zwrócić Twoją uwagę na pewną ogólną kwestię dotyczącą wła-
śnie rozrachunków i rozliczeń. Otóż sprawa ta dotyczy tego, czy
samemu w strukturach własnej firmy zajmować się tą sprawą,
czy też zlecać to na zewnątrz.
Założyłem, że nowo powstająca firma korzysta z usług biura ra-
chunkowego. i prawdopodobnie jest to najkorzystniejsze roz-
wiązanie (no chyba że rodzajem działalności są usługi związane
z prowadzeniem księgowości). Powodem takiego podejścia do
tematu jest to, by nie tracić swojego cennego czasu na to, co
inni zrobią lepiej i w konsekwencji taniej. Na początku korzy-
stamy z usług biura rachunkowego. Jednak firma się rozwija,
czas upływa, ludzi współpracujących z nami jest coraz więcej.
Koszty związane z obsługą rachunkową rosną, bo rachunków
i faktur jest coraz więcej. Kiedyś dokumenty z jednego miesiąca
mieściły się w jednym małym segregatorze, teraz jest ich już
bardzo dużo. Poza tym firma zaczyna wykazywać coraz większe
obroty, zysk, który powstaje w wyniku prowadzonej działalno-
55
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
ści jest też coraz większy. Coraz bardziej drażniąca staje się
kwestia podatków, które trzeba płacić od kwoty wykazywanego
dochodu itd. Jednym słowem firma staje się coraz większa.
Kiedy w firmie powinien powstać dział
księgowości i finansów
I tak dochodzimy znów do zasadniczej kwestii (bo pragnę przy-
pomnieć, że księgowość i finanse to zasadnicza kwestia prowa-
dzenia działalności gospodarczej), czyli do tego, co dalej z na-
szymi finansami. Trudno jest jednoznacznie określić i podać
receptę, kiedy zlecanie usługi księgowania firmie zewnętrznej
przestaje mieć rację bytu. Wszystko zależy od sytuacji, jaka ma
miejsce w firmie. Ale myślę, że warto się zastanowić nad nastę-
pującą sprawą. Osoby, które prowadzą nam księgowość w biu-
rze rachunkowym, zwykle nie zajmują się tylko naszą firmą.
Mają swoje obowiązki, prowadzą też inne firmy. Czas, który
mogą poświęcać naszym sprawom, jest z zasady ograniczony.
Oczywiście w trakcie współpracy zmienia się jej model, powsta-
ją nowe ustalenia, nowe umowy, nowe pomysły, aby współpra-
ca odbywała się na jak najlepszym poziomie. Ale w pewnym
momencie może się okazać, że biuro rachunkowe, z którym
współpracujemy, nie spełnia naszych oczekiwań. i nie musi to
być kwestią tego, że zle prowadzi nam księgowość. Chodzi
o rozmiar naszego przedsięwzięcia i o wiedzę merytoryczną co
do długofalowego planowania finansowego.
56
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Już wyjaśniam, o co chodzi. Kiedy firma się rozwija, powstaje
zysk. Na początku jest on niewielki. Jeśli firma jest właściwie
zarządzana i prowadzona  zysk rośnie. Żeby nie odprowadzać
zbyt wielkich pieniędzy w formie podatków trzeba inwestować,
czyli zarządzać przepływem pieniądza w firmie. Żeby jednak
inwestować, trzeba wiedzieć, w co i jak. Poza tym, takie inwe-
stycje mają sens wtedy, kiedy są skorelowane z planami rozwo-
jowymi firmy i idą w parze z ideą rozwoju firmy. Inwestowanie
w cokolwiek na dłuższą metę może okazać się kulą u nogi i nie-
potrzebnym kosztem w przyszłości. Bo jeśli mamy w firmie sa-
mochody i ich ilość w zupełności nam wystarcza, a żeby zain-
westować nadwyżkę, kupujemy następny samochód albo kilka,
które są niewykorzystane, to prawdopodobnie nie są to w pełni
właściwie zainwestowane środki. Do tego, by wiedzieć, w co in-
westować lub raczej reinwestować środki powstałe jako nad-
wyżka i robić to mądrze, potrzebna nam wiedza. Szczególnie
jest to istotne, kiedy zaczynamy obracać coraz większymi kwo-
tami pieniędzy. w całej tej zabawie chodzi o to, żeby uchwycić
moment, kiedy stworzenie niewielkiego działu księgowości czy
finansów, a co za tym idzie, zatrudnienie u siebie w firmie
osób, które by miały o tym pojecie i poświęcały cały swój czas
na opracowywanie strategii, jak zarządzać środkami finanso-
wymi, jest już niezbędną koniecznością. Może się bowiem oka-
zać, że stworzenie takiego działu to koszt pięciu tysięcy. Myśli-
my więc, po co inwestować takie pieniądze, skoro biuro ra-
57
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
chunkowe wystawia nam rachunek na dwa tysiące? Kwestię tę
rozumieją dobrze ci, którzy po czasie zorientowali się, że moż-
na było zaoszczędzić dziesięć tysięcy, gdyby trochę inaczej rein-
westować powstały zysk. Absolutnie nie mam nic przeciwko
biurom rachunkowym. Uważam, że są bardzo potrzebne, ale
rzadko zdarza się, żeby osoby tam pracujące miały taką wiedzę,
by wskazać nam optymalne rozwiązania reinwestycyjne, które
zagwarantują firmie najlepsze z możliwych posunięcia. i tylko
dlatego, że na dłuższą metę nie w tym się specjalizują.
A co z nami? Czy niezbędne jest organizowanie księgowości we
własnym zakresie? Niekoniecznie. To tylko jedna z opcji. Moż-
na nawiązać współpracę z kwalifikowanym doradcą, który pod-
powie nam, co zrobić. Trzeba tylko pamiętać, że nie będzie to
człowiek zaangażowany w naszą sprawę tak jak ktoś z firmy.
Można też osobiście się doszkalać i szukać rozwiązań metodą
prób i błędów. Można też nic nie robić z rozwijającą się firmą,
tylko że szkoda naszej pracy i wysiłku. Powtórzę. Zarządzanie
przepływem pieniądza w firmie jest bardzo ważne. Bo co
z tego, że zarobimy dużo, skoro dużo również rozejdzie się fi-
nansowymi  dziurami , a to tylko dlatego, że szkoda nam było
zainwestować określoną kwotę, by te dziury załatać? Poza tym
trzeba mieć świadomość takiej sprawy. Jeśli chcesz, żeby Two-
ja firma się rozrastała i w przyszłości stanowiła potężną i stabil-
ną jednostkę, to prędzej czy pózniej nie ominie Cię stworzenie
58
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
działu finansowego wewnątrz organizacji. Sztuką jest tylko
wiedzieć, kiedy nadszedł już ten moment.
59
PROGRAM ROZWOJU FIRMY  darmowy fragment  kliknij po więcej
Marek Zabiciel
Jak skorzystać z wiedzy
Jak skorzystać z wiedzy
zawartej w pełnej wersji ebooka?
zawartej w pełnej wersji ebooka?
Dlaczego tylko nieliczne firmy nie mają problemów z pozyski-
waniem klientów? Jedną z najskuteczniejszych strategii osią-
gnięcia tego celu zdradza w swojej książce Marek Zabiciel. Au-
tor wielu cenionych w Polsce książek o tematyce biznesowej
i motywacyjnej. Zdradzę Ci tylko, że ta strategia oparta jest na
stałym budowania zadowolenia klientów.
http://rozwoj-firmy.zlotemysli.pl
Dowiedz się, dlaczego firmy przyjazne klientomzara-
biają więcej.
60


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
program rozwoju firmy
program rozwoju firmy
Program rozwoju kultury Woj Podkarpackiego 2005 2009 (PL)
Strategia personalna a strategia rozwoju firmy
8 scenariusze rozwoju firmy
Intensywny kurs przywodztwa Szybki program rozwoju zdolnosci przywodczych ikuprz
Program rozwoju WOjska Polskiego i jego realizacja II RP
Niesamowity biznesplan Zdobadz fundusze na rozwoj firmy lub startup niebiz
Analogowe układy programowane w systemie firmy Lattice
założenia programu rozwoju biogazowni rolniczych
Program testujący dla wyświetlaczy VFD firmy Noritake z interfejsem szeregowym
„Porusz umysł” program komputerowy wspomagający rozwój psychoruchowy dzieci i młodzieży(1)

więcej podobnych podstron