Dz U 2003 nr 24 poz 199


㎏ancelaria Sejmu s. 1/1
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2003 r. Nr 24, poz.
199, Nr 80, poz. 717,
USTAWA
z 2004 r. Nr 238, poz.
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
2390, Nr 273, poz.
2703, z 2005 r. Nr
169, poz. 1414, Nr
o Radzie Ministr贸w
249, poz. 2104, z 2006
r. Nr 45, poz. 319, Nr
170, poz. 1217, Nr
220, poz. 1600, z 2008
r. Nr 227, poz. 1505,
Rozdzia艂 1
z 2009 r. Nr 42, poz.
Przepisy og贸lne 337, Nr 98, poz. 817,
Nr 157, poz. 1241, Nr
161, poz. 1277.
Art. 1.
Rada Ministr贸w (Rz膮d) dzia艂a kolegialnie.
Art. 2.
1. Rada Ministr贸w, wykonuj膮c ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospoli-
tej Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje
rozstrzygni臋cia na posiedzeniach.
2. Rada Ministr贸w mo偶e r贸wnie偶 rozstrzyga膰 poszczeg贸lne sprawy w drodze kore-
spondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drog膮 obiegow膮).
3. Organizacj臋 i tryb swojej pracy Rada Ministr贸w okre艣la w regulaminie.
Art. 3.
Przepisy ustawy dotycz膮ce ministr贸w stosuje si臋 r贸wnie偶 do os贸b, o kt贸rych mowa
w art. 147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdzia艂 2
Cz艂onkowie Rady Ministr贸w
Art. 4. (skre艣lony).
Art. 5.
W celu wykonania zada艅 i kompetencji okre艣lonych w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministr贸w mo偶e w szczeg贸lno艣ci:
1) wyznaczy膰 ministrowi zakres spraw, w kt贸rych minister ten dzia艂a z upo-
wa偶nienia Prezesa Rady Ministr贸w;
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 2/2
2) 偶膮da膰 informacji, dokument贸w i sprawozda艅 okresowych lub dotycz膮cych
poszczeg贸lnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urz臋du
centralnego lub wojewody oraz od pracownik贸w urz臋d贸w organ贸w admini-
stracji rz膮dowej po zawiadomieniu w艂a艣ciwego ministra, kierownika urz臋du
centralnego lub wojewody;
3) zarz膮dzi膰 przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk
cz艂onk贸w Rady Ministr贸w;
4) zwo艂ywa膰, bra膰 udzia艂 i przewodniczy膰 posiedzeniom organ贸w pomocni-
czych Rady Ministr贸w lub Prezesa Rady Ministr贸w, bez wzgl臋du na ich
sk艂ad i zakres dzia艂ania;
5) zwo艂ywa膰 posiedzenia, z udzia艂em w艂a艣ciwych ministr贸w, kierownik贸w
urz臋d贸w centralnych lub wojewod贸w i im przewodniczy膰;
6) przekaza膰, z urz臋du lub na wniosek w艂a艣ciwego organu albo na wniosek
strony, spraw臋 nale偶膮c膮 do w艂a艣ciwo艣ci wi臋cej ni偶 jednego ministra lub kie-
rownika centralnego urz臋du do za艂atwienia wskazanemu przez siebie mini-
strowi, zawiadamiaj膮c o tym wszystkie inne w艂a艣ciwe organy oraz strony;
7) rozstrzyga膰 o zakresie dzia艂ania ministr贸w w razie sporu kompetencyjnego
mi臋dzy ministrami.
Art. 6.
1. W razie nieobecno艣ci Prezesa Rady Ministr贸w lub w innym wypadku czasowej
niemo偶no艣ci wykonywania przez niego obowi膮zk贸w w Radzie Ministr贸w, pra-
cami Rady Ministr贸w kieruje wiceprezes Rady Ministr贸w wyznaczony przez
Prezesa Rady Ministr贸w lub jeden z ministr贸w, je偶eli wiceprezes Rady Mini-
str贸w nie zosta艂 powo艂any.
2. Wiceprezes Rady Ministr贸w wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministr贸w, za-
dania i kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministr贸w.
3. (skre艣lony).
Art. 7.
1. Cz艂onek Rady Ministr贸w uczestniczy, na zasadach okre艣lonych w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki pa艅stwa, ponosz膮c za tre艣膰 i za
realizacj臋 dzia艂a艅 Rz膮du odpowiedzialno艣膰 w trybie i na zasadach okre艣lonych
w odr臋bnych przepisach.
2. Cz艂onek Rady Ministr贸w jest obowi膮zany, w zakresie swojego dzia艂ania,
do inicjowania i opracowywania polityki Rz膮du, a tak偶e przedk艂adania inicja-
tyw, projekt贸w za艂o偶e艅 projekt贸w ustaw i projekt贸w akt贸w normatywnych na
posiedzenia Rady Ministr贸w  na zasadach i w trybie okre艣lonych w regulami-
nie pracy Rady Ministr贸w.
3. Cz艂onek Rady Ministr贸w realizuje polityk臋 ustalon膮 przez Rad臋 Ministr贸w.
4. Cz艂onek Rady Ministr贸w, realizuj膮c polityk臋 ustalon膮 przez Rad臋 Ministr贸w, w
szczeg贸lno艣ci:
1) wsp贸艂dzia艂a z innymi cz艂onkami Rady Ministr贸w;
2) nadzoruje dzia艂alno艣膰 terenowych organ贸w administracji rz膮dowej;
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 3/3
3) wsp贸艂dzia艂a z samorz膮dem terytorialnym, organizacjami spo艂ecznymi i
przedstawicielstwami 艣rodowisk zawodowych i tw贸rczych;
4) wyst臋puje do Prezesa Rady Ministr贸w o powo艂anie zespo艂贸w mi臋dzyresor-
towych do wykonywania zada艅 wykraczaj膮cych poza zakres jego dzia艂ania;
5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministr贸w powo艂uje rady i zespo艂y, jako
organy pomocnicze w sprawach nale偶膮cych do zakresu jego dzia艂ania.
Art. 8.
Cz艂onek Rady Ministr贸w reprezentuje w swoich wyst膮pieniach stanowisko zgodne z
ustaleniami przyj臋tymi przez Rad臋 Ministr贸w.
Art. 9.
1. Cz艂onek Rady Ministr贸w, upowa偶niony przez Rad臋 Ministr贸w, reprezentuje
Rz膮d przed Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z
inicjatywy Rady Ministr贸w. W takim wypadku minister sk艂ada, po porozumie-
niu si臋 z Prezesem Rady Ministr贸w, wszelkie o艣wiadczenia w imieniu Rz膮du.
2. Przepis ust. 1 stosuje si臋 odpowiednio do reprezentowania Rz膮du w innych
sprawach rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upowa偶nienia do re-
prezentowania Rz膮du mo偶e, w uzasadnionych wypadkach, udzieli膰 ministrowi
Prezes Rady Ministr贸w.
3. Prezes Rady Ministr贸w mo偶e, na wniosek ministra:
1) udzieli膰 upowa偶nienia do reprezentowania Rz膮du przed Sejmem sekreta-
rzowi stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pe艂nomoc-
nikowi Rz膮du lub kierownikowi urz臋du centralnego;
2) udzieli膰 upowa偶nienia do reprezentowania Rz膮du w Sejmie, poza posiedze-
niem plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rz膮do-
wej.
4. Zasady okre艣lone w ust. 1 3 stosuje si臋 odpowiednio do wszystkich innych sytu-
acji wymagaj膮cych upowa偶nienia do reprezentowania Rz膮du przed innymi or-
ganami pa艅stwowymi, w szczeg贸lno艣ci przed Senatem Rzeczypospolitej Pol-
skiej i Trybuna艂em Konstytucyjnym.
5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulu-
j膮 odr臋bne przepisy.
Art. 10.
1. Rada Ministr贸w mo偶e ustanowi膰 pe艂nomocnika Rz膮du do okre艣lonych spraw,
kt贸rych przekazanie cz艂onkom Rady Ministr贸w nie jest celowe.
2. Pe艂nomocnikiem Rz膮du mo偶e by膰 sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w
szczeg贸lnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zada艅 o zasi臋gu regionalnym
 wojewoda.
3. Pe艂nomocnika Rz膮du powo艂uje i odwo艂uje Prezes Rady Ministr贸w.
4. Rada Ministr贸w okre艣la, w drodze rozporz膮dzenia, zakres udzielonych pe艂no-
mocnikowi upowa偶nie艅, spos贸b sprawowania nadzoru nad jego dzia艂alno艣ci膮
oraz spos贸b zapewnienia pe艂nomocnikowi obs艂ugi merytorycznej, organizacyj-
no-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 4/4
5. W celu sfinansowania dzia艂alno艣ci ustanowionego pe艂nomocnika Rz膮du, Prezes
Rady Ministr贸w mo偶e, w drodze rozporz膮dzenia, dokonywa膰 przeniesienia pla-
nowanych dochod贸w i wydatk贸w bud偶etowych mi臋dzy cz臋艣ciami bud偶etu pa艅-
stwa, z zachowaniem przeznaczenia 艣rodk贸w publicznych, wynikaj膮cego z
ustawy bud偶etowej.
Rozdzia艂 3
Organy wewn臋trzne Rady Ministr贸w
Art. 11. (skre艣lony).
Art. 12.
1. Prezes Rady Ministr贸w, z w艂asnej inicjatywy lub na wniosek cz艂onka Rady Mi-
nistr贸w, mo偶e, w drodze zarz膮dzenia, tworzy膰 organy pomocnicze Rady Mini-
str贸w lub Prezesa Rady Ministr贸w, a w szczeg贸lno艣ci:
1) sta艂y komitet lub komitety Rady Ministr贸w w celu inicjowania, przygotowa-
nia i uzgadniania rozstrzygni臋膰 albo stanowisk Rady Ministr贸w lub Prezesa
Rady Ministr贸w w sprawach nale偶膮cych do zada艅 i kompetencji tych orga-
n贸w;
2) komitety do rozpatrywania okre艣lonych kategorii spraw lub okre艣lonej spra-
wy;
3) rady i zespo艂y opiniodawcze lub doradcze w sprawach nale偶膮cych do zada艅 i
kompetencji Rady Ministr贸w lub Prezesa Rady Ministr贸w.
2. Prezes Rady Ministr贸w, tworz膮c organy pomocnicze, o kt贸rych mowa w ust. 1,
okre艣li ich nazw臋, sk艂ad, zakres dzia艂ania oraz tryb post臋powania.
Art. 12a.
Rada Ministr贸w mo偶e, w drodze rozporz膮dzenia, tworzy膰 komisje do opracowania
projekt贸w kodyfikacji okre艣lonych dziedzin prawa, uwzgl臋dniaj膮c dorobek nauki i
do艣wiadczenia praktyki. Rada Ministr贸w wydaj膮c rozporz膮dzenie, okre艣li nazw臋 i
przedmiot dzia艂ania komisji oraz jej sk艂ad i tryb post臋powania.
Art. 13.
1. Rada Ministr贸w w uzgodnieniu z zainteresowan膮 instytucj膮 lub 艣rodowiskiem
spo艂ecznym mo偶e powo艂ywa膰, w drodze rozporz膮dzenia, komisje wsp贸lne, sk艂a-
daj膮ce si臋 z przedstawicieli Rz膮du oraz tej instytucji lub 艣rodowiska. Rada Mini-
str贸w wydaj膮c rozporz膮dzenie, okre艣li nazw臋 i przedmiot dzia艂ania komisji
wsp贸lnej oraz jej sk艂ad i tryb post臋powania.
2. Celem komisji, o kt贸rych mowa w ust. 1, jest wypracowanie wsp贸lnego stanowi-
ska w sprawach wa偶nych dla polityki Rz膮du oraz interes贸w reprezentowanej w
komisji instytucji lub 艣rodowiska.
Art. 14.
1. Przy Prezesie Rady Ministr贸w dzia艂a Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministr贸w powo艂uje cz艂onk贸w Rady Legislacyjnej.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 5/5
3. Prezes Rady Ministr贸w okre艣la, w drodze rozporz膮dzenia, zadania oraz szczeg贸-
艂owe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministr贸w po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w dro-
dze rozporz膮dzenia:
1) zasady techniki prawodawczej;
2) (uchylony).
5. Prezes Rady Ministr贸w wydaj膮c rozporz膮dzenie, o kt贸rym mowa w ust. 4 pkt 1,
okre艣li w szczeg贸lno艣ci elementy metodyki przygotowania i spos贸b redagowa-
nia projekt贸w ustaw i rozporz膮dze艅 oraz innych normatywnych akt贸w praw-
nych, a tak偶e warunki, jakim powinny odpowiada膰 uzasadnienia projekt贸w
normatywnych akt贸w prawnych, jak r贸wnie偶 regu艂y przeprowadzania zmian w
systemie prawa. Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno zapewni膰 w
szczeg贸lno艣ci sp贸jno艣膰 i kompletno艣膰 systemu prawa oraz przejrzysto艣膰 tekst贸w
normatywnych akt贸w prawnych, z uwzgl臋dnieniem dorobku nauki i do艣wiad-
cze艅 praktyki.
6. (uchylony).
Art. 14a.
Przy Prezesie Rady Ministr贸w dzia艂a Rz膮dowe Centrum Legislacji jako pa艅stwowa
jednostka organizacyjna podleg艂a Prezesowi Rady Ministr贸w.
Art. 14b.
Rz膮dowe Centrum Legislacji, zwane dalej  Centrum , zapewnia koordynacj臋 dzia-
艂alno艣ci legislacyjnej Rady Ministr贸w, Prezesa Rady Ministr贸w i innych organ贸w
administracji rz膮dowej.
Art. 14c.
Centrum zapewnia obs艂ug臋 prawn膮 Rady Ministr贸w poprzez:
1) opracowywanie rz膮dowych projekt贸w ustaw na zasadach i w trybie okre艣lo-
nych w regulaminie pracy Rady Ministr贸w, chyba 偶e na podstawie odr臋b-
nych przepis贸w opracowywanie okre艣lonych rodzaj贸w projekt贸w ustaw na-
le偶y do w艂a艣ciwo艣ci innych podmiot贸w;
2) opracowywanie stanowisk prawno-legislacyjnych do rz膮dowych projekt贸w
akt贸w prawnych innych ni偶 okre艣lone w pkt 1 oraz do projekt贸w za艂o偶e艅
projekt贸w ustaw;
3) opracowywanie pod wzgl臋dem legislacyjnym rz膮dowych projekt贸w akt贸w
prawnych innych ni偶 okre艣lone w pkt 1, skierowanych do rozpatrzenia przez
Rad臋 Ministr贸w, w tym poprzez ich ocen臋 pod wzgl臋dem prawnym i redak-
cyjnym przez Komisj臋 Prawnicz膮 prowadzon膮 przez Centrum;
4) analizowanie orzecznictwa Trybuna艂u Konstytucyjnego, S膮du Najwy偶szego i
Naczelnego S膮du Administracyjnego, a tak偶e Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci
Wsp贸lnot Europejskich i S膮du Pierwszej Instancji w szczeg贸lno艣ci w zakre-
sie wp艂ywu na polski system prawa;
5) koordynowanie pod wzgl臋dem prawnym i formalnym przebiegu uzgodnie艅
rz膮dowych projekt贸w akt贸w prawnych;
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 6/6
6) redagowanie i udost臋pnianie, na zasadach i w trybie okre艣lonych
w odr臋bnych przepisach, Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz
Dziennika Urz臋dowego Rzeczypospolitej Polskiej  Monitor Polski ;
[7) wsp贸艂dzia艂anie z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie dostosowania
prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej i jego wykonywania;]
<7) wsp贸艂dzia艂anie z ministrem w艂a艣ciwym do spraw cz艂onkostwa Rzeczy-
pospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w sprawie dostosowania prawa
polskiego do prawa Unii Europejskiej i jego wykonywania;>
8) wsp贸艂dzia艂anie z Rad膮 Legislacyjn膮 w zakresie opiniowania rz膮dowych pro-
jekt贸w akt贸w normatywnych pod wzgl臋dem ich zgodno艣ci z Konstytucj膮
Rzeczypospolitej Polskiej oraz sp贸jno艣ci z polskim systemem prawa;
Nowe brzmienie pkt
7 w art. 14c wchodzi
9) monitorowanie wydawania przez organy administracji rz膮dowej przepis贸w
w 偶ycie z dn.
wykonawczych do ustaw;
1.01.2010 r. (Dz.U. z
2009 r. Nr 161, poz.
10) wykonywanie innych zada艅 okre艣lonych w odr臋bnych przepisach
1277).
lub wskazanych przez Prezesa Rady Ministr贸w.
Art. 14d.
Centrum wsp贸艂dzia艂a z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z
dnia 8 pazdziernika 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U. z 2004 r. Nr 238,
poz. 2390) oraz innymi jednostkami organizacyjnymi prowadz膮cymi dzia艂alno艣膰
zwi膮zan膮 z zadaniami Centrum.
Art. 14e.
1. Centrum kieruje Prezes Centrum przy pomocy wiceprezes贸w Centrum oraz dy-
rektor贸w kom贸rek organizacyjnych Centrum.
2. Prezesa Centrum powo艂uje Prezes Rady Ministr贸w, spo艣r贸d os贸b wy艂onionych
w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Prezes Rady Ministr贸w odwo艂u-
je Prezesa Centrum.
2a. Stanowisko Prezesa Centrum mo偶e zajmowa膰 osoba, kt贸ra:
1) uko艅czy艂a wy偶sze studia prawnicze w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyska艂a
tytu艂 magistra;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pe艂ni praw publicznych;
4) nie by艂a skazana prawomocnym wyrokiem za umy艣lne przest臋pstwo lub
umy艣lne przest臋pstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni sta偶 pracy, w tym co najmniej 3-letni sta偶 pracy
na stanowisku kierowniczym;
7) posiada wiedz臋 z zakresu spraw nale偶膮cych do w艂a艣ciwo艣ci Centrum.
2b. Informacj臋 o naborze na stanowisko Prezesa Centrum og艂asza si臋 przez umiesz-
czenie og艂oszenia w miejscu powszechnie dost臋pnym w siedzibie Centrum oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Centrum i Biuletynie Informacji Publicznej
Kancelarii Prezesa Rady Ministr贸w. Og艂oszenie powinno zawiera膰:
1) nazw臋 i adres Centrum;
2) okre艣lenie stanowiska;
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 7/7
3) wymagania zwi膮zane ze stanowiskiem wynikaj膮ce z przepis贸w prawa;
4) zakres zada艅 wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokument贸w;
6) termin i miejsce sk艂adania dokument贸w;
7) informacj臋 o sposobach oceny kandydat贸w.
2c. Termin, o kt贸rym mowa w ust. 2b pkt 6, nie mo偶e by膰 kr贸tszy ni偶 10 dni od dnia
opublikowania og艂oszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Preze-
sa Rady Ministr贸w.
2d. Nab贸r na stanowisko Prezesa Centrum przeprowadza zesp贸艂, powo艂any przez
Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministr贸w z upowa偶nienia Prezesa Rady Mini-
str贸w, licz膮cy co najmniej 3 osoby, kt贸rych wiedza i do艣wiadczenie daj膮 r臋koj-
mi臋 wy艂onienia najlepszych kandydat贸w. W toku naboru ocenia si臋 do艣wiadcze-
nie zawodowe kandydata, wiedz臋 niezb臋dn膮 do wykonywania zada艅 na stanowi-
sku, na kt贸re jest przeprowadzany nab贸r, oraz kompetencje kierownicze.
2e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o kt贸rych mowa w ust. 2d, mo偶e
by膰 dokonana na zlecenie zespo艂u przez osob臋 nieb臋d膮c膮 cz艂onkiem zespo艂u,
kt贸ra posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
2f. Cz艂onek zespo艂u oraz osoba, o kt贸rej mowa w ust. 2e, maj膮 obowi膮zek zachowa-
nia w tajemnicy informacji dotycz膮cych os贸b ubiegaj膮cych si臋 o stanowisko,
uzyskanych w trakcie naboru.
2g. W toku naboru zesp贸艂 wy艂ania nie wi臋cej ni偶 3 kandydat贸w, kt贸rych przedsta-
wia Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministr贸w.
2h. Z przeprowadzonego naboru zesp贸艂 sporz膮dza protok贸艂 zawieraj膮cy:
1) nazw臋 i adres Centrum;
2) okre艣lenie stanowiska, na kt贸re by艂 prowadzony nab贸r, oraz liczb臋 kandyda-
t贸w;
3) imiona, nazwiska i adresy nie wi臋cej ni偶 3 najlepszych kandydat贸w uszere-
gowanych wed艂ug poziomu spe艂niania przez nich wymaga艅 okre艣lonych w
og艂oszeniu o naborze;
4) informacj臋 o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewy艂onienia kandydata;
6) sk艂ad zespo艂u.
2i. Wynik naboru og艂asza si臋 niezw艂ocznie przez umieszczenie informacji w Biule-
tynie Informacji Publicznej Centrum i Biuletynie Informacji Publicznej Kancela-
rii Prezesa Rady Ministr贸w. Informacja o wyniku naboru zawiera:
1) nazw臋 i adres Centrum;
2) okre艣lenie stanowiska, na kt贸re by艂 prowadzony nab贸r;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydat贸w oraz ich miejsca zamieszkania w
rozumieniu przepis贸w Kodeksu cywilnego albo informacj臋 o niewy艂onieniu
kandydata.
2j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Mini-
str贸w og艂oszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezp艂atne.
3. Prezes Centrum wykonuje czynno艣ci ze stosunku pracy wobec os贸b zatrudnio-
nych w Centrum oraz inne czynno艣ci przewidziane w obowi膮zuj膮cych ustawach
dla kierownika urz臋du.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 8/8
4. Wiceprezes贸w Centrum powo艂uje Prezes Rady Ministr贸w, spo艣r贸d os贸b wy艂o-
nionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek Prezesa
Centrum. Prezes Rady Ministr贸w odwo艂uje wiceprezes贸w Centrum.
5. Zesp贸艂 przeprowadzaj膮cy nab贸r na stanowiska, o kt贸rych mowa w ust. 4, powo-
艂uje Prezes Centrum.
6. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o kt贸rych mowa w ust. 4,
stosuje si臋 odpowiednio ust. 2a 2j.
Art. 14f. (uchylony).
Art. 14g.
1. Wymagania kwalifikacyjne dotycz膮ce legislator贸w okre艣laj膮 odr臋bne przepisy.
2. Prezes Rady Ministr贸w okre艣la, w drodze rozporz膮dzenia, zasady wynagradza-
nia oraz wymagania kwalifikacyjne pracownik贸w Centrum, z uwzgl臋dnieniem
ust. 1.
Art. 14h.
1. Centrum prowadzi gospodark臋 finansow膮 na zasadach okre艣lonych w przepisach
o finansach publicznych dla jednostek bud偶etowych.
2. Prezes Centrum dysponuje 艣rodkami bud偶etu pa艅stwa przeznaczonymi na finan-
sowanie Centrum.
Art. 14i.
1. Prezes Rady Ministr贸w, w drodze zarz膮dzenia, nadaje Centrum statut, w kt贸rym
okre艣la jego organizacj臋 wewn臋trzn膮.
2. Prezes Centrum nadaje Centrum regulamin organizacyjny, kt贸ry okre艣la zakres
zada艅 i tryb pracy jego kom贸rek organizacyjnych.
3. Prezes Centrum mo偶e tworzy膰 i znosi膰 sta艂e lub dorazne komisje oraz rady i ze-
spo艂y opiniodawcze lub doradcze w sprawach nale偶膮cych do zakresu dzia艂ania
Centrum, okre艣laj膮c ich nazw臋, cel utworzenia, zakres zada艅, sk艂ad i tryb pracy.
Art. 14j.-14o. (uchylone).
Art. 15.
1. W celu sfinansowania dzia艂alno艣ci organ贸w pomocniczych, komisji i komisji
wsp贸lnych, o kt贸rych mowa w art. 12, 12a i 13, Prezes Rady Ministr贸w mo偶e, w
drodze rozporz膮dzenia, dokonywa膰 przeniesienia planowanych dochod贸w i wy-
datk贸w bud偶etowych mi臋dzy cz臋艣ciami bud偶etu pa艅stwa, z zachowaniem prze-
znaczenia 艣rodk贸w publicznych, wynikaj膮cego z ustawy bud偶etowej.
2. Rada Ministr贸w okre艣li, w drodze rozporz膮dzenia, spos贸b finansowania i obs艂u-
gi organ贸w pomocniczych, komisji i komisji wsp贸lnych, o kt贸rych mowa w art.
12, 12a i 13.
Art. 16. (skre艣lony).
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 9/9
Rozdzia艂 4
Posiedzenia Rady Ministr贸w
Art. 17.
Prezes Rady Ministr贸w zwo艂uje posiedzenia Rady Ministr贸w, ustala ich porz膮dek i
im przewodniczy.
Art. 18.
1. Posiedzenie Rady Ministr贸w przygotowuje i obs艂uguje sekretarz Rady Mini-
str贸w, do kt贸rego nale偶膮 r贸wnie偶 sprawy zwi膮zane z:
1) przyjmowaniem od wnioskodawc贸w oraz przekazywaniem cz艂onkom Rady
Ministr贸w projekt贸w dokument贸w rz膮dowych;
2) opracowywaniem protoko艂u ustale艅 przyj臋tych przez Rad臋 Ministr贸w;
3) przygotowywaniem dokument贸w rozpatrywanych przez Rad臋 Ministr贸w
oraz przedk艂adanych do podpisu Prezesowi Rady Ministr贸w;
4) koordynowaniem dzia艂alno艣ci legislacyjnej Rady Ministr贸w i Prezesa Rady
Ministr贸w.
2. Sekretarz Rady Ministr贸w uczestniczy w rozpatrywaniu spraw przez Rad臋 Mini-
str贸w.
Art. 19-21. (skre艣lone).
Art. 22.
1. Posiedzenia Rady Ministr贸w s膮 niejawne.
1a. Prezes Rady Ministr贸w, z w艂asnej inicjatywy lub na wniosek cz艂onka Rady Mi-
nistr贸w, mo偶e zezwoli膰 zaproszonym osobom na przys艂uchiwanie si臋 posiedze-
niu Rady Ministr贸w w ca艂o艣ci lub w cz臋艣ci oraz na udzielanie wyja艣nie艅.
2. Rada Ministr贸w jest obowi膮zana informowa膰 opini臋 publiczn膮 o przedmiocie
posiedzenia oraz o podj臋tych rozstrzygni臋ciach. Nie dotyczy to spraw, w sto-
sunku do kt贸rych Prezes Rady Ministr贸w zarz膮dzi艂 tajno艣膰 obrad.
Art. 23. (skre艣lony).
Art. 24.
1. Rada Ministr贸w mo偶e powierzy膰 Prezesowi Rady Ministr贸w ostateczn膮 redakcj臋
tekst贸w przyj臋tych rozstrzygni臋膰.
2. Rozstrzygni臋cia Rady Ministr贸w podpisuje Prezes Rady Ministr贸w po ich przed-
stawieniu i podpisaniu przez sekretarza Rady Ministr贸w.
Art. 25. (skre艣lony).
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 10/10
Rozdzia艂 5
Kancelaria Prezesa Rady Ministr贸w
Art. 26.
1. Kancelaria Prezesa Rady Ministr贸w, zwana dalej  Kancelari膮 , zapewnia obs艂u-
g臋:
1) Rady Ministr贸w i Prezesa Rady Ministr贸w;
2) wiceprezes贸w Rady Ministr贸w;
3) (skre艣lony);
4) Kolegium do Spraw S艂u偶b Specjalnych;
5) Rady Legislacyjnej;
6) Szefa S艂u偶by Cywilnej.
2. Kancelaria mo偶e obs艂ugiwa膰 r贸wnie偶 pe艂nomocnika Rz膮du oraz wskazane przez
Prezesa Rady Ministr贸w organy pomocnicze, komisje i komisje wsp贸lne, o kt贸-
rych mowa w art. 12, 12a i 13.
Art. 27.
Kancelari膮 kieruje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministr贸w, powo艂ywany i odwo艂y-
wany przez Prezesa Rady Ministr贸w.
Art. 28.
Prezes Rady Ministr贸w powo艂uje i odwo艂uje sekretarzy i podsekretarzy stanu w
Kancelarii.
Art. 29.
Do zada艅, kt贸re z upowa偶nienia Prezesa Rady Ministr贸w realizuje Kancelaria, nale-
偶y w szczeg贸lno艣ci:
1) kontrola realizacji zada艅 wskazanych przez Rad臋 Ministr贸w i Prezesa Rady
Ministr贸w oraz przedstawianie wniosk贸w z przeprowadzonych kontroli i
przedk艂adanie propozycji doskonalenia metod kontroli;
1a) dokonywanie ocen skutk贸w (koszt贸w i korzy艣ci) spo艂eczno-gospodarczych
projektowanych regulacji oraz sporz膮dzanie ocen tych skutk贸w, w tym pro-
jekt贸w powoduj膮cych istotne d艂ugookresowe nast臋pstwa w rozwoju spo-
艂ecznym i gospodarczym;
1b) opracowywanie ocen mi臋dzynarodowych uwarunkowa艅 sytuacji kraju oraz
d艂ugofalowych koncepcji polityki zagranicznej;
1c) opracowywanie ocen funkcjonalno艣ci struktur pa艅stwa i sprawno艣ci ich
dzia艂ania;
1d) przygotowywanie innych analiz, prognoz, koncepcji, program贸w i ocen, zle-
conych przez Prezesa Rady Ministr贸w;
2) wydawanie Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dziennika Urz臋-
dowego Rzeczypospolitej Polskiej  Monitor Polski ;
3) koordynacja realizacji polityki kadrowej w administracji rz膮dowej, w zakre-
sie okre艣lonym w odr臋bnych przepisach;
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 11/11
4) obs艂uga spraw kadrowych os贸b zajmuj膮cych kierownicze stanowiska pa艅-
stwowe w administracji rz膮dowej;
5) koordynacja wsp贸艂dzia艂ania Rady Ministr贸w i Prezesa Rady Ministr贸w z
Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej, Senatem Rzeczypospolitej Polskiej,
Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej i innymi organami pa艅stwowymi;
6) obs艂uga informacyjna oraz prasowa Rady Ministr贸w, Prezesa Rady Mini-
str贸w oraz wewn臋trznych organ贸w pomocniczych i opiniodawczo-
doradczych Rady Ministr贸w;
7) koordynacja dzia艂alno艣ci kontrolnej Prezesa Rady Ministr贸w wobec orga-
n贸w administracji rz膮dowej;
8) wykonywanie zada艅 z zakresu obronno艣ci i bezpiecze艅stwa pa艅stwa okre-
艣lonych w odr臋bnych przepisach;
9) wykonywanie innych zada艅 okre艣lonych w odr臋bnych przepisach lub zle-
conych przez Prezesa Rady Ministr贸w.
Art. 30.
Rada Ministr贸w okre艣li, w drodze rozporz膮dzenia, szczeg贸艂owe zasady i tryb prze-
prowadzania kontroli, o kt贸rej mowa w art. 29 pkt 1.
Art. 31.
Prezes Rady Ministr贸w, w drodze zarz膮dzenia, nadaje Kancelarii statut, w kt贸rym
okre艣la szczeg贸艂owy zakres zada艅 i organizacj臋 Kancelarii oraz jednostki organiza-
cyjne nadzorowane przez Szefa Kancelarii, z uwzgl臋dnieniem zasad okre艣lonych w
art. 39 ust. 2 4.
Rozdzia艂 6
Zakres i zasady dzia艂ania ministr贸w
Art. 32. (skre艣lony).
Art. 33.
1. Prezes Rady Ministr贸w ustala, w drodze rozporz膮dzenia:
1) szczeg贸艂owy zakres dzia艂ania ministra, niezw艂ocznie po powo艂aniu Rady
Ministr贸w, a je偶eli minister zosta艂 powo艂any w innym czasie  niezw艂ocznie
po jego powo艂aniu;
2) ministerstwo lub inny urz膮d administracji rz膮dowej, kt贸ry ma obs艂ugiwa膰
ministra, a w wypadku ministra kieruj膮cego okre艣lonym dzia艂em admini-
stracji rz膮dowej  r贸wnie偶 organy jemu podleg艂e lub przez niego nadzoro-
wane, z zastrze偶eniem art. 34 ust. 2.
1a. Prezes Rady Ministr贸w okre艣laj膮c szczeg贸艂owy zakres dzia艂ania ministra, w wy-
padku ministra kieruj膮cego okre艣lonym dzia艂em administracji rz膮dowej:
1) wskazuje, z uwzgl臋dnieniem przepis贸w o dzia艂ach administracji rz膮dowej,
dzia艂 lub dzia艂y, kt贸rymi kieruje minister;
2) (skre艣lony);
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 12/12
3) okre艣la, z zastrze偶eniem przepis贸w odr臋bnych, zakres uprawnie艅 ministra
jako dysponenta wyodr臋bnionej lub wyodr臋bnionych cz臋艣ci bud偶etu pa艅-
stwa.
[1b. Prezes Rady Ministr贸w, realizuj膮c uprawnienia wynikaj膮ce z art. 3 ustawy z
dnia 4 wrze艣nia 1997 r. o dzia艂ach administracji rz膮dowej (Dz.U. z 1999 r. Nr
82, poz. 928, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 550, Nr 62,
poz. 718, Nr 70, poz. 816, Nr 73, poz. 852, Nr 109, poz. 1158 i Nr 122, poz. 1314
i 1321, z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr 5, poz. 43 i 44, Nr 42, poz. 475, Nr 63, poz.
634, Nr 73, poz. 761, Nr 76, poz. 811, Nr 87, poz. 954, Nr 102, poz. 1116, Nr
113, poz. 1207, Nr 115, poz. 1229, Nr 123, poz. 1353, Nr 125, poz. 1371, Nr
126, poz. 1382, Nr 129, poz. 1441, Nr 130, poz. 1450 i Nr 154, poz. 1800 oraz z
2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 71, poz. 655, Nr 74, poz. 676, Nr 89,
poz. 804, Nr 93, poz. 820, Nr 130, poz. 1112 i Nr 135, poz. 1145), dokonuje, w uchylenie ust. 1b w
art. 33 wchodzi w
drodze rozporz膮dzenia, przeniesie艅 planowanych dochod贸w i wydatk贸w bud偶e-
偶ycie z dn. 1.01.2010
towych mi臋dzy cz臋艣ciami, z zachowaniem przeznaczenia 艣rodk贸w publicznych
r. (Dz. U. z 2009 r. Nr
wynikaj膮cego z ustawy bud偶etowej.]
157, poz. 1241)
1c. (skre艣lony).
1d. Minister kieruj膮cy okre艣lonym dzia艂em administracji rz膮dowej ustala, w drodze
obwieszczenia, wykaz jednostek organizacyjnych jemu podleg艂ych lub przez
niego nadzorowanych. Obwieszczenie og艂asza si臋 w Dzienniku Urz臋dowym
Rzeczypospolitej Polskiej  Monitor Polski .
2. Przepisy, o kt贸rych mowa w ust. 1, trac膮 moc:
1) z dniem powo艂ania nowej Rady Ministr贸w;
2) z dniem powo艂ania dla danego dzia艂u administracji rz膮dowej nowego mini-
stra.
3. W wypadku uchylenia przepis贸w okre艣lonych w ust. 1, do dnia wej艣cia w 偶ycie
nowych przepis贸w Prezes Rady Ministr贸w wykonuje zadania ministra, kt贸rego
uchylony przepis dotyczy.
Art. 34.
1. Minister kieruje, nadzoruje i kontroluje dzia艂alno艣膰 podporz膮dkowanych orga-
n贸w, urz臋d贸w i jednostek. W szczeg贸lno艣ci w tym zakresie:
1) tworzy i likwiduje jednostki organizacyjne, chyba 偶e przepisy odr臋bne sta-
nowi膮 inaczej;
2) powo艂uje i odwo艂uje kierownik贸w jednostek organizacyjnych, chyba 偶e
przepisy odr臋bne stanowi膮 inaczej;
3) organizuje kontrol臋 sprawno艣ci dzia艂ania, efektywno艣ci gospodarowania
oraz przestrzegania prawa przez jednostki organizacyjne.
2. Minister nadzoruje i kontroluje dzia艂alno艣膰 organ贸w i jednostek, w stosunku do
kt贸rych uzyska艂 uprawnienia nadzorcze na podstawie przepis贸w ustawowych 
na zasadach okre艣lonych w tych przepisach. Przepis ust. 1 stosuje si臋 odpowied-
nio.
3. Rada Ministr贸w mo偶e powo艂a膰 przy ministrze komitet doradczy i okre艣li膰 zakres
jego zada艅.
Art. 34a.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 13/13
1. Minister, w celu dostosowania do polityki ustalonej przez Rad臋 Ministr贸w zasad
i kierunk贸w dzia艂ania podleg艂ych lub nadzorowanych centralnych organ贸w ad-
ministracji rz膮dowej, innych urz臋d贸w lub jednostek organizacyjnych niemaj膮-
cych osobowo艣ci prawnej, mo偶e wydawa膰 kierownikom urz臋d贸w centralnych
oraz kierownikom innych urz臋d贸w i jednostek organizacyjnych wi膮偶膮ce ich wy-
tyczne i polecenia.
2. Wytyczne i polecenia, o kt贸rych mowa w ust. 1, nie mog膮 dotyczy膰 rozstrzy-
gni臋膰 co do istoty sprawy za艂atwianej w drodze decyzji administracyjnej.
3. Wytyczne i polecenia, o kt贸rych mowa w ust. 1, wydane ustnie, wymagaj膮 po-
twierdzenia na pi艣mie.
4. Przepis贸w ust. 1 3 nie stosuje si臋 do organ贸w, urz臋d贸w i jednostek organizacyj-
nych wchodz膮cych w sk艂ad zespolonej administracji rz膮dowej, chyba 偶e przepi-
sy szczeg贸lne stanowi膮 inaczej.
Art. 35.
1. Minister, do kt贸rego zakresu dzia艂ania nale偶y sprawowanie nadzoru nad okre艣lo-
nym urz臋dem centralnym, przedstawia sprawy dotycz膮ce tego urz臋du na posie-
dzeniu Rady Ministr贸w.
2. Je偶eli odr臋bne przepisy nie stanowi膮 inaczej, minister, o kt贸rym mowa w ust. 1:
1) sk艂ada Prezesowi Rady Ministr贸w wniosek o nadanie urz臋dowi centralnemu
statutu;
2) sk艂ada Prezesowi Rady Ministr贸w wnioski o powo艂anie i odwo艂anie kierow-
nika urz臋du centralnego;
3) powo艂uje zast臋pc贸w kierownika urz臋du centralnego;
4) wykonuje w stosunku do urz臋du centralnego uprawnienia okre艣lone w art.
34 ust. 1 pkt 3.
2a. Prezes Rady Ministr贸w, w drodze zarz膮dzenia, nadaje statut, o kt贸rym mowa w
ust. 2 pkt 1.
3. Minister zapewnia wsp贸艂dzia艂anie podleg艂ych urz臋d贸w centralnych.
4. Minister przedstawia Radzie Ministr贸w lub Prezesowi Rady Ministr贸w projekty
dokument贸w rz膮dowych w sprawach dotycz膮cych dzia艂ania podleg艂ych mu
urz臋d贸w centralnych.
Art. 36.
W razie nieobsadzenia stanowiska ministra lub jego czasowej niezdolno艣ci do wyko-
nywania obowi膮zk贸w, ministra zast臋puje Prezes Rady Ministr贸w lub inny wskazany
przez Prezesa Rady Ministr贸w cz艂onek Rady Ministr贸w.
Art. 37.
1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy sekretarza i podsekretarzy stanu,
gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego urz臋du.
2. Zakres czynno艣ci sekretarza i podsekretarza stanu ustala w艂a艣ciwy minister, za-
wiadamiaj膮c o tym Prezesa Rady Ministr贸w.
3. Sekretarza stanu i podsekretarza stanu powo艂uje Prezes Rady Ministr贸w na
wniosek w艂a艣ciwego ministra.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 14/14
4. Sekretarza i podsekretarza stanu odwo艂uje Prezes Rady Ministr贸w.
5. Ministra zast臋puje sekretarz stanu w zakresie przez niego ustalonym lub podse-
kretarz stanu, je偶eli sekretarz stanu nie zosta艂 powo艂any.
Art. 38.
W razie przyj臋cia dymisji Rz膮du przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dymi-
sj臋 sk艂adaj膮 sekretarze i podsekretarze stanu oraz wojewodowie i wicewojewodowie.
O przyj臋ciu dymisji Prezes Rady Ministr贸w rozstrzyga w ci膮gu trzech miesi臋cy od
dnia powo艂ania Rady Ministr贸w.
Art. 39.
1. Ministerstwo tworzy, znosi lub przekszta艂ca Rada Ministr贸w, w drodze rozpo-
rz膮dzenia.
1a. W razie zniesienia lub przekszta艂cenia ministerstwa, Prezes Rady Ministr贸w
okre艣la, w drodze zarz膮dzenia, przeznaczenie sk艂adnik贸w maj膮tkowych, b臋d膮-
cych w posiadaniu tego ministerstwa, chyba 偶e odr臋bne przepisy stanowi膮 ina-
czej, oraz ustala podmiot i spos贸b przekazania spraw wszcz臋tych i niezako艅czo-
nych przed dniem jego zniesienia lub przekszta艂cenia.
1b-1d. (uchylone).
2. W sk艂ad ministerstwa wchodz膮 kom贸rki organizacyjne:
1) departamenty  do realizacji merytorycznych zada艅 ministerstwa;
2) biura  do realizacji zada艅 w zakresie obs艂ugi ministerstwa;
3) sekretariaty  do obs艂ugi ministra oraz komitet贸w, rad i zespo艂贸w;
4) wydzia艂y  jako kom贸rki organizacyjne wewn膮trz kom贸rek wymienionych
w pkt 1 i 2.
3. W ka偶dym ministerstwie tworzy si臋 w szczeg贸lno艣ci:
1) gabinet polityczny ministra;
2) kom贸rki organizacyjne, biura, wydzia艂y lub wyodr臋bnione stanowiska do
spraw:
a) prawnych,
b) informacji,
c) bud偶etu i finans贸w,
d) kadr, szkolenia i organizacji,
e) integracji europejskiej i wsp贸艂pracy z zagranic膮,
f) informatyki,
g) zam贸wie艅 publicznych,
h) administracyjno-gospodarczych,
i) obronnych,
j) kontroli, skarg i wniosk贸w,
k) ochrony informacji niejawnych.
l) audytu wewn臋trznego.
4. Bezpo艣redni nadz贸r nad kom贸rkami organizacyjnymi wymienionymi w ust. 2
pkt 1 3 oraz ust. 3 pkt 2 sprawuje dyrektor generalny, kt贸ry zapewnia prawi-
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 15/15
d艂owe wykonywanie zada艅 okre艣lonych przez ministra, sekretarza stanu i pod-
sekretarza stanu. Prawa i obowi膮zki dyrektora generalnego urz臋du okre艣laj膮 od-
r臋bne przepisy.
4a. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urz臋du oraz goto-
wo艣膰 urz臋du do wykonywania zada艅 w przypadku okre艣lonym w art. 38.
5. Prezes Rady Ministr贸w, w drodze zarz膮dzenia, nadaje ministerstwu statut, w kt贸-
rym okre艣la jego szczeg贸艂ow膮 struktur臋 organizacyjn膮.
6. Minister ustala, w drodze zarz膮dzenia, regulamin organizacyjny ministerstwa
okre艣laj膮cy zakres zada艅 i tryb pracy kom贸rek organizacyjnych ministerstwa
oraz, o ile przepisy szczeg贸lne nie stanowi膮 inaczej, jednostek podleg艂ych i nad-
zorowanych przez ministra.
7. Dyrektor Generalny zatwierdza wewn臋trzne regulaminy organizacyjne kom贸rek
organizacyjnych ministerstwa oraz, o ile przepisy szczeg贸lne nie stanowi膮 ina-
czej, jednostek organizacyjnych podleg艂ych ministrowi.
8. Przepisy ust. 6 i 7 stosuje si臋 odpowiednio do kierownik贸w urz臋d贸w centralnych
oraz utworzonych na podstawie ustawy pa艅stwowych jednostek organizacyj-
nych podleg艂ych kierownikom urz臋d贸w centralnych.
<9. W przypadku utworzenia jednostki bud偶etowej na podstawie art. 13 ust. 1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157,
poz. 1240) Prezes Rady Ministr贸w okre艣li, w drodze zarz膮dzenia, standardy
i wytyczne w celu ujednolicenia sposobu funkcjonowania Kancelarii Preze-
sa Rady Ministr贸w, ministerstw i urz臋d贸w centralnych, w tym w szczeg贸l-
no艣ci w zakresie administracyjnej i biurowej obs艂ugi organ贸w administracji
rz膮dowej oraz zam贸wie艅 centralnych wykonywanych przez t臋 jednostk臋.>
Art. 39a.
1. Minister podaje Prezesowi Rady Ministr贸w nast臋puj膮ce dane dotycz膮ce pracow-
nik贸w zatrudnionych w gabinecie politycznym ministra:
1) imi臋 (imiona) i nazwisko;
2) dat臋 urodzenia;
3) miejsce zatrudnienia w trzyletnim okresie poprzedzaj膮cym dzie艅, w kt贸rym
dodany ust. 9 w art.
osoba zosta艂a zatrudniona w gabinecie politycznym ministra;
39 wchodzi w 偶ycie z
4) zr贸d艂a dochod贸w w trzyletnim okresie poprzedzaj膮cym dzie艅, w kt贸rym oso-
dn. 1.01.2010 r. (Dz.
ba zosta艂a zatrudniona w gabinecie politycznym ministra;
U. z 2009 r. Nr 157,
poz. 1241)
5) informacj臋 o wykonywanej dzia艂alno艣ci gospodarczej w trzyletnim okresie
poprzedzaj膮cym dzie艅, w kt贸rym osoba zosta艂a zatrudniona w gabinecie poli-
tycznym ministra.
2. Dane, o kt贸rych mowa w ust. 1, podlegaj膮 udost臋pnieniu w Biuletynie Informa-
cji Publicznej.
2009-10-13
㎏ancelaria Sejmu s. 16/16
Rozdzia艂 7
Przepis ko艅cowy
Art. 40.
Ustawa wchodzi w 偶ycie w terminie i na zasadach okre艣lonych w ustawie  Przepisy
wprowadzaj膮ce ustawy reformuj膮ce funkcjonowanie gospodarki i administracji pu-
blicznej.
2009-10-13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dz U 2003 nr 61 poz 549
Dz U 2003 nr 80 poz 718 Tekst ujednolicony
Dz U 2003 nr 6 poz 75(1)
Dz U 2005 nr 108 poz 908 Prawo o ruchu drogowym
Dz U 2004 nr 283 poz 2840
Dz U 2008 nr 215 poz 1366
Dz U 2006 nr 169 poz 1199
Dz U 2001 nr 127 poz 1391 oznakowanie uchylona
Dz U 2009 nr 124 poz 1033
Dz U 2008 nr 210 poz 1321 Tekst og艂oszony
Dz U 2009 nr 42 poz 340

wi臋cej podobnych podstron