plik


ÿþf o t o g r a f i a P i o t r K a wa l e r o wi c z braz tworzony w aparacie cyfro- Fotografujc aparatem cyfrowym, czsto zdajemy si na wym powstaje w wyniku po³¹- Oczenia trzech tzw. kana³ów ko- automatyk. Czasami jednak pózniej ogldajc wykonane loru - czerwonego, zielonego i nie- przez nas zdjcia, odnosimy wra|enie, |e kolory na odbitce bieskiego. Prawid³owa reprodukcja barw przez aparat cyfrowy ma Sci- nie s prawidBowo odwzorowane. Jednym z powodów mo|e s³y zwi¹zek z addytywnymi w³aSci- by niewBa[ciwe ustawienie tzw. balansu bieli (ang. white woSciami Swiat³a (eksperymenty takie prowadzi³ ju¿ Newton). Zjawi- balance). sko to polega na dodawaniu siê sk³adowych, a¿ do utworzenia bieli. Poniewa¿ nie³atwo jest to sobie siê powiedzieæ  technicznie za- wyobraziæ, najlepiej zilustrowaæ to awansowany, ¿e dzia³a poprawnie mo¿na innym zjawiskiem, stano- nawet w sytuacji, gdy obiekty w wi¹cym jego przeciwieñstwo, z któ- polu widzenia oSwietlone s¹ Swia- rym mamy do czynienia np. przy t³em pochodz¹cym ze xróde³ ró¿ni¹- mieszaniu farb - wtedy ma miejsce cych siê temperatur¹ (np. w po- proces subtraktywnego mieszania mieszczeniu oSwietlonym Swiat³em kolorów - odejmowanie sk³ado- sztucznym, do którego przez du¿e wych koloru a¿ do wytworzenia okno dociera te¿ Swiat³o dzienne). czerni (w teorii, w praktyce najczê- Zjawisko to jest efektem specjalne- Sciej z brudnobr¹zowozielonym po go  obrabiania sygna³u przez ludz- drodze). ki mózg. Innymi s³owy to, co okreSla- Tabela temperatur w kelwinach Niestety, natura wci¹¿ w swej 2 my terminem  Swiat³o bia³e , za- z³o¿onoSci i doskona³oSci wyprze- wiera w swym widmie fale o d³ugo- dzialne dla ludzkiego oka. Ilustruje dza technikê, zatem to, co u cz³o- 1 Sciach odpowiadaj¹cym wszystkim to rys. . Ten w³aSnie mechanizm wieka dzieje siê samoistnie, w przy- innym kolorom, mo¿na powiedzieæ,  sk³adania barw wykorzystywany padku aparatu cyfrowego wymaga ¿e zawiera wszystkie barwy wi- jest do tworzenia obrazu w apara- dodatkowej ingerencji. cie. W tradycyjnych aparatach dla wiernego oddania barw stoso- T E M P E R A T U R A B A R W O W A wano specjalny film fotograficzny R W I A T £ A o zmodyfikowanych parametrach, pozwalaj¹cych na prawid³ow¹ re- Rwiat³o zale¿nie od tzw. bar- produkcjê barw zale¿nie od warun- wy ma ró¿n¹ temperaturê (jest ona ków oSwietlenia. W przypadku nie- wyra¿ana w stopniach Kelvina). Dla w³aSciwego doboru filmu efektem przyk³adu najpowszechniejsze by³o pojawienie siê nieprawid³owe- warunki oSwietleniowe - tj. Swiat³o go zabarwienia - w przypadku foto- w s³oneczny dzieñ ma temperaturê grafowania w Swietle s³onecznym (tzw. temperaturê barwow¹) ok. (dziennym) na filmie przeznaczo- 5500 K, natomiast sztuczne xród³o nym do Swiat³a sztucznego zdjêcia Swiat³a, np. Swietlówka, emituje przebarwia³y siê na niebiesko, a na 1 2 Czerwony, zielony, niebieski - trzy kolo- Swiat³o o temperaturze 4500 K ( ). czerwono, gdy na negatywie do ry podstawowe, które po addytywnym zmie- Ludzkie oko, a raczej ca³y aparat Swiat³a dziennego wykonano zdjê- szaniu w odpowiednich proporcjach pozwala- widzenia, ma tê niezwyk³¹ w³aSci- cia w Swietle sztucznym. Podobnie j na przedstawienie dowolnego koloru woSæ, ¿e potrafi dostosowaæ siê do dzieje siê w aparatach cyfrowych, w obrazie cyfrowym. Im wiksze jest nat|e- ró¿nych temperatur Swiat³a, pozwa- z t¹ ró¿nic¹, ¿e film zastêpuje tu nie kolorów podstawowych, tym ja[niejszy laj¹c nam, niezale¿nie od warun- matryca Swiat³oczu³a i oprogramo- kolor bdzie wynikiem ich mieszania. ków, poprawnie widzieæ kolory. wanie procesora, a regulatorem Mechanizm ten jest tak, chcia³oby w³aSciwego widzenia barw jest ba- 44 4 4 T E K S T ZR E D N I O T R U D N Y MAODY TECHNIK 6/2004 Przybli¿one wartoSci temperatur dla ró¿nych xróde³ Swiat³a P³omieñ zapa³ki, Swiecy 1700÷1800 K lans bieli. Tu staje siê widoczna Lampa naftowa 1925 K przewaga metod elektronicznych ¯arówka (Tungsten) 100 W 2770 K nad tradycyjnymi - korektê barw ¯arówka halogenowa 3400 K mo¿na wykonaæ za pomoc¹ przyci- Rwiat³o s³oneczne godzinê po wschodzie 3500 K sków w aparacie, zamiast szukania, Wschodz¹ce i zachodz¹ce s³oñce 3850 K kupowania i wymiany filmu, czêsto Rwietlówka (Fluorescent) 4000÷4500 K przy braku czasu i w niesprzyjaj¹- Rwiat³o ksiê¿yca 4100 K cych warunkach. Rwiat³o s³oneczne rano i po po³udniu (zim¹) 4200 K Niebieskie ¿arówki foto 5000 K B A L A N S O W A N I E B I E L I Rwiat³o dzienne (Daylight), flesz 5500 K Rwiat³o w pochmurny dzieñ (Cloudy, Overcast) 6500 K Jest to proces dostosowywa- Rwiat³em nieba - w cieniu (Light Shade) 7500 K nia aparatu do warunków oSwietle- nia panuj¹cych na planie zdjêcio- stopieñ zaawansowania. W obecnie dowanie o tym, jak¹ kolorystykê wym. Dziêki niemu aparat uzyskuje produkowanych aparatach oferowa- bêdzie mia³o wykonane zdjêcie. informacjê, jak powinna byæ re- ne s¹ predefiniowane ustawienia OczywiScie maj¹c ju¿ Swia- prezentowana biel, a co za tym balansu bieli dla ró¿nych xróde³ domoSæ tego, jak na barwy zdjêcia idzie, wszystkie inne kolory. Ka¿dy Swiat³a, np. dla fotografowania wp³ywa ró¿ne ustawienie balansu aparat cyfrowy posiada funkcjê au- w Swietle dziennym (Daylight), bieli - mo¿emy wykorzystaæ tê wie- tomatycznego ustawiania balansu w Swietle ¿arówek wolframowych dzê do póxniejszego manipulowania bieli. Zale¿nie od rodzaju aparatu (Tungsten, Indors, Incandescent), obrazem, np.  ocieplaj¹c zdjêcie mechanizm ten mo¿e mieæ ró¿ny Swietlówek (Fluorescent) czy przy czy tworz¹c kolorystyczne  efekty 3 4 zachmurzonym niebie (Cloudy). Jed- specjalne , . nak najlepsze efekty uzyskuje siê, ustawiaj¹c samo- dzielnie (o ile aparat posiada tak¹ funkcjê) balans bieli dla danej sytuacji oSwietleniowej. Aby tego dokonaæ, nale¿y skierowaæ obiek- tyw aparatu na wzorzec bieli - przedmiot, który chcemy, aby by³ póxniej reprodu- kowany jako bia- Zdjcie wykonane przy [wietle dzien- ³y. Najprostszym nym - przykBady ustawieD balansu bie- i powszechnie 3 li, prawidBowe to 5500 K stosowanym spo- sobem jest umiesz- czenie bia³ego przedmiotu (kart- ki papieru) oSwie- tlonego Swiat³em zastanym przed obiektywem apa- ratu i zrobienie  zdjêcia z ak- tywn¹ funkcj¹ rêcznego definio- wania balansu bieli. Na tej pod- stawie aparat wy- liczy w³aSciwe parametry usta- wienia balansu bieli. Zabieg ten pozwala nam na Swiadome decy- Zdjcie wykonane przy [wietle sztucz- nym - przykBady ustawieD balansu bie- 4 li, prawidBowe to 3000 K

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Twórcze wykorzystanie balansu bieli, cz I
Balans bieli 3
19 06 2004 zestaw1
010 balans bieli 1
26 06 2004 zestaw2
Balansowanie bieli
Twórcze wykorzystanie balansu bieli, cz II
fotograf13[05] z1 06 n
2004 06 Serwer DHCP i algorytm HTB [Administracja]
zadanie z 2004 06
2004 06 01
szczerba 06 05 2004
06 05 2004

więcej podobnych podstron