! Barok barok przerost formy nad trescia


barok067aangelsa

Temat: Literatura baroku - przerost formy nad treścią.

Barok to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie
wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI. Nazwa Barok pochodzi prawdopodobnie
od portugalskiego słowa "barocco" oznaczającego rzadką i cenną perłę o
nieregularnym kształcie lub też "baroco" - nazwy sylogizmu, tj sposobu
rozumowania niezbyt skomplikowanego. Termin "barok" zapożyczono z historii
sztuki, gdzie stosowany był dla określenia dziwactwa i nieregularności w sztuce.
Przyjęcie go przez epokę literacką sugeruje, że będzie w niej mowa o twórczości
niezwykłej i dziwnej. Owa nie-zwykłość wyniknie przede wszystkim z ograniczenia
treści utworów i rozbudowania form jej wyrazu.
Barok postawił sobie za zadanie szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy swoją
oryginalnością i formą. Dlatego też twórcy tego okresu, tacy jak Daniel
Naborowski czy Jan Andrzej Morsztyn stworzyli nowy styl poetycki przesycony
środkami stylistycznymi (porównania, przenośnie, epitety, gry słów, mnożenie
określeń na ten sam temat). Rozbudowane, kunsztowne środki poetyckie często
kontrastowały z zawartością myślową utworu. Morsztyn uważał, że poezja powinna
przede wszystkim zadziwiać, zachwycać niezwykłością metafor, szokujących
paradoksów, zaskakujących porównań. Podstawą poezji miał być koncept poetycki,
czyli oparcie utworu na zaskakującym, niezwykłym i zadziwiającym pomyśle.
Dostrzec tu należy przede wszystkim wpływ znanego włoskiego twórcy barokowego,
G. Mariniego. Stworzył on nowy kierunek w poezji, nazwany później od nazwiska
swego twórcy marinizmem. Według marinistów miała ona zaskakiwać niezwykłością
formy i olśniewać czytelnika, jednocześnie go bawiąc. Była to głównie poezja
salonowa, błyskotliwa, o błahej, nierzadko frywolnej treści i pięknej, misternej
formie.
Jan Andrzej Morsztyn jest czołowym reprezentantem dworskiej poezji barokowej.
Jego dorobek poetycki określa się mianem "błahej treści w wyszukanej formie".
Źródłem takiego miana jest fakt, iż Morsztyn jako marinista skupił swe działania
literackie na poszukiwaniu nowych, kunsztownych i zaskakujących form wyrażania
treści. Tematami jego utworów nie są ani problemy egzystencjalne, ani prawdy
filozoficzne. Bywają nimi życie dworskie, miłość, flirty, "gra miłosna" - stąd
inne określenie J. A. Morsztyna - poeta miłości. Tomiki poezji Morsztyna noszą
tytuły "Kanikuła albo psia gwiazda" i "Lutnia". Morsztyn jest mistrzem barokowej
maniery, używa często kontrastu, paradoksu, licznie także stosuje oksymorony. W
utworze "Do trupa" paradoksy i kontrasty mają dowieść czytelnikowi, że trup
znajduje się w o wiele lepszej sytuacji niż człowiek żyjący, a nieszczęśliwie
zakochany. Natomiast w wierszu "Niestatek" spotykamy się z anaforą, czyli
wielokrotnym powtórzeniem tego samego początku wersu. Tu kolejne linijki tekstu
rozpoczynają się od słowa "prędzej", a następnie jest wyliczany szereg
paradoksów:
"Prędzej kto wiatr w wór zamknie (...) .
Prędzej morze burzliwe groźbą uspokoi (...)"
Charakterystyczne, przewijające się w jego wierszach obrazy to: bladość twarzy,
łomot serca, skarga, żal. Pojawiają się również paralelizmy składniowe, czyli
kolejne zdania mają analogiczną, równoległą budowę.
Daniel Naborowski łączy w swej poezji barokową formę wiersza (konceptyzm,
kunsztowność, zaskakiwanie odbiorcy) z istotną, poważną tematyką. Motywy, jakie
przewijają się w jego wierszach są na wskroś barokowe. Naborowski, tak jak inni
twórcy tego okresu, rozważali bowiem takie problemy, jak przemijalność, ulotność
i kruchość życia, destrukcyjny i niszczący wpływ czasu. Rozważa również kondycję
człowieka, ułomność jego ciała i trwałość duszy. Poeta także porusza tę
tematykę, szukając jednocześnie najlepszej formy, by wyrazić swe przemyślenia.
Mówi o konieczności pogodzenia się z wyrokami Boga, a nie o próżnym lamentowaniu
i rozpaczaniu. Poezja Naborowskiego jest przede wszystkim refleksją
filozoficzną. Uwiecznia ona rozterki człowieka, który odczuwa swą przemijalność,
szuka wartości stałych i trwałych, analizuje relacje Bóg - człowiek, człowiek -
czas, człowiek - świat. Można określić ten typ poezji jako poezję metafizyczną i
intelektualną. Jednakże o charakterystycznych własnościach stylu barokowego
przesądza nasycenie go ogromną ilością różnorakich nowych elementów poetyckich.
Stosował on najbardziej wyszukane porównania, przenośnie, epitety, anafoty ("Do
Anny"). Naborowski podczas pisania wierszy używa również inwersji tak jak w
wierszu "Cnota grunt wszystkiego"
"Tą kto żyje, ma dosyć, choć nie ma niczego"
Innym reprezentantem nurtu dworskiego był Wacław Potocki. Pisał wiele, jego
spuścizna literacka jest niezwykle obfita. W swoich utworach poruszał sprawy
ówczesnej Rzeczpospolitej. Krytykował społeczeństwo za brak patriotyzmu,
nietolerancję religijną i egoizm. Duchowieństwu zarzucał zachłanność,
zakłamanie. Ostrzegał społeczeństwo przed upadkiem państwa. Wartość poezji
Potockiego podnosi jego język, który jest szczególnie barwny, o niepowtarzalnej
obrazowości i sile wyrazu, zbliżonej w swej prostocie do mowy ludowej. Jego
utwory mają charakter podniosły, występują liczne kontrasty, przenośnie,
inwersje oraz wtrącenia równoważników. Jednym słowem utwory jego są połączeniem
barokowej, rozbudowanej formy z poważną tematyką.
Przedstawicielem literatury sarmackiej jest Jan Chryzostom Pasek, który wybił
się nad innych talentem i popularnością. Uprawianym przez niego gatunkiem był
pamiętnik, przez który stał się wspaniałym gawędziarzem. Jego "Pamiętniki"
tętnią życiem, pojawiają się mocne dowcipy. Dzieło jest barwne, pełne ruchu,
gwaru, werwy i temperamentu. Wartki tok opowiadania świadczy o dużym talencie
pisarskim autora. Ludzie i zdarzenia, wyprawy wojenne, uczty i kłótnie, których
jest pełno są doskonale opisane. Pasek opisywał wszystko z humorem, potocznym
językiem, jakim zwykła mówić w XVII wieku szlachta polska. Był to język
rubaszny, gęsto przetykany łaciną. W utworze nie brak też przenośni i
kwiecistych porównań. Pamiętniki Paska są skarbnicą wiedzy o codziennym życiu,
zwyczajach ówczesnej szlachty. Były one również podręcznikiem języka
staropolskiego dla twórców kolejnych epok, Mickiewicza, Sienkiewicz.
Po przedstawieniu krótkich charakterystyk twórczości czterech znaczących twórców
polskiego baroku mogę odpowiedzieć na zadane wcześniej pytanie. Odpowiadam, że
nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że literatura baroku to przerost formy nad
treścią. Jak wiadomo w baroku bardzo przywiązywano uwagę do formy, co u
niektórych twórców miało wpływ na błahą treść jak u Morsztyna. Jednak byli
twórcy, którzy oprócz wyszukanej formy zwracali również uwagę na treść. Wacław
Potocki i Jan Chryzostom Pasek opisywali rzeczywistość pozostawiając innym
pokoleniom w spadku "dokumentację" tamtych lat. Również Daniel Naborowski łączył
w swej poezji barokową formę wiersza z problematyką nurtującą barokowego
człowieka.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przerost formy nad treścią
! Barok ?rok nurty w literaturze(dworski i ziem
! Barok ?rok charakterystyka epoki(9)
! Barok ?rok charakterystyka epoki(11)
! Barok ?rok motyw milosci, smnierci i przemijania
! Barok ?rok w Polsce
! Barok ?rok charakterystyka epoki(2)
! Barok ?rok metafizyczny
! Barok ?rok charakterystyka epoki(8)
! Barok ?rok czas bostwem epoki
! Barok ?rok szlachecki, sarmacki i dworski
! Barok ?rok charakterystyka epoki(12)
! Barok ?rok nurty w literaturze
! Barok ?rok dwa oblicza sarmatyzmu
! Barok ?rok charakterystyka epoki(13)
! Barok ?rok charakterystyka epoki (4)
! Barok ?rok znaczenie literatury epoki
! Barok ?rok i renesans
! Barok ?rok jako zaprzeczenie renesansowej koncepcji sztuki

więcej podobnych podstron