PISMO ŚWIĘTE O RODZINI w 21 10 2014


PISMO ŚWITE O RODZINI 21.10.2014
Wykład
KSIEGA TOBIASZA
Kiedyś była zaliczana do ksiąg historycznych, teraz jest zaliczany do ksiąg
mądrościowych. Ideą jest myśl jaka wypływa z tej księgi.
Tobiasz oślepł, czuje się stary i schorowany, będąc bliski śmierci robi
podsumowanie, dochodzi do tego że ma dużo pieniędzy tylko że są one u
Gabaela w Raga w Medii. Chce posłać swojego syna Tobiasza po pieniądze ale
przed wyprawą daje mu przykazanie że jak umrze to syn ma go pochować i
zaopiekować się matką, a jeśli i matka umrze ma zostać pochowana obok ojca.
Przypomina również aby syn przestrzegał prawa, żył zgodnie z przykazaniami
Boga oraz ma dawać jałmużnę ponieważ dzięki temu zaskarbi sobie
przychylność i opiekę Boga. Jeśli będzie miał mało pieniędzy ma dać mniejszą
jałmużnę, więc ma być ona nie tylko z tego co zbywa. Adresatami jałmużny
musieli być  bracia żydzi lecz tylko ci którzy żyli sprawiedliwie. Adresatem
jest ktoś kto jest żydem i jest pobożny ponieważ ma to pomóc wyjść z kłopotów,
a dzięki temu adresat stanie się narzędziem w ręku Boga.
Syn ma się wystrzegać rozpusty a przyszła małżonka miała pochodzić z
pokolenia ojca (miała być co najmniej żydówką) , Tobiasz mówi że przodkowie
mieli żony ze swojego pokolenia (lecz wcześniej były to więzy rodzinne,
siostry, kuzynki).
Prawo zakazujące małżeństw a tak bliskiej rodzinie pojawia się pózniej.
Na koniec ojciec mówi żeby syn zawsze uwielbiał Boga i wyjawił po co go
wezwał.
Tobiasz wyrusza w drogę i dociera do Ekubatany gdzie spotyka Sarę. Sara miała
7 mężów którzy zmarli w noc poślubna. Była piękna i bogata. Tobiasz słyszał co
się stało z mężami Sary. Jest jedynakiem i ma świadomość że nie może umrzeć
ponieważ nie będzie miał kto pochować rodziców. Rafał z którym Tobiasz
podróżował przypomina nakaz ojca który mówił o poślubieniu kobiety ze
swojego rodu. Tobiasz chce aby Raguel wydał swoją córkę jemu, przekazuje to
przez Azariusza. Raguel słyszy to i każe czekać aż Pan rozstrzygnie sprawę.
Tobiasz nie chce czekać, Raguel zgadza się wydać swoją córkę. Ojciec
wypowiada formułę  od dziś jesteś jej bratem a ona jest twoja siostrą. Jest ona
dana tobie od dziś na zawsze . Przez to potwierdza ich małżeństwo.
W tamtych czasach zawarcie małżeństwa oznaczało stanie się najbliższym
krewnym, kobieta stawała się częścią rody swojego męża. Nazewnictwo  brat ,
 siostra funkcjonowało w odniesieniu do małżonków.
Wszystko to odbywało się bez obecności Sary. Sara zostaje zawołana przez
swojego ojca i oddana Tobiaszowi aby zaprowadził ją do domu swojego ojca.
Zostaje jeszcze sporządzony papirus który potwierdza że Sara staje się żoną
Tobiasza.
Sara i Tobiasz są prowadzeni do komnaty na noc poślubną a Azariusz każe
kopać grób ponieważ jest przekonany że noc skończy się tak jak poprzednie.
Tobiasz odmawia modlitwę, która zaczyna od uwielbienia Boga a na końcu
przechodzi do prośby aby Bóg pozwolił im razem dożyć starości i obdarzył ich
potomstwem. Rano Raguel prosi Ednę aby posłała służąca która ma sprawdzić
czy małżonkowie żyją. Pokazuje to jaki był rozdział obowiązków w
małżeństwie. Kiedy okazuje się że Tobiasz i Sara żyją jest wydana wielka uczta.
Tobiasz ma zostać w domu teścia przez 14 dni, ma jeść i pic na jego koszt oraz
współżyć ze swoja żoną aby ona mogła się nim nacieszyć i rozradować swoja
duszę pogrążoną w smutku. Potem Tobiasz ma wziąć połowę majątku i wracać
w zdrowiu do domu swojego ojca. A kiedy umrą rodzice Sary druga połowa
majątku będzie ich. Po 14 dniach Raguel nie chciał puścić Tobiasza lecz
Tobiasz wrócił do swojego ojca.
Tobiasz (ojciec) martwi się w domu o swojego syna ponieważ za długo nie
wraca. Anna (matka) reaguje emocjonalnie i uważa że jej syn już nie żyje, ze go
zabili i już nie wróci, ale jednocześnie codziennie wychodzi na drogę i sprawdza
czy syn nie wraca. Tobiasz próbuje uspokoić żonę i pocieszyć ją lecz żona nie
chce słuchać żadnych argumentów.
Tobiasz (syn) wraz z żoną wracają do domu ojca Tobiasza. Anna siedzi na
drodze i widzi że jej syn powraca, nie biegnie od razu na spotkanie z synem lecz
najpierw mówi o tym swojemu mężowi który jest już niewidomy.
Pokazuje to relację że ważniejszy jest mąż a potem dopiero dziecko.
Tobiasz dotrzymuje obietnicy, pochował ojca i zaopiekował się matką aż do jej
śmierci i ją również pochował. Poszedł również do domu rodzinnego Sary i
pochował swoich teściów.
_ _ _ _
KSIGA HIOBA
Hiob jest mężem sprawiedliwym i bogobojnym. Ma 7 synów i 3 córki. Jest
bogaty i najwybitniejszy ze wszystkich ludzi wschodu.
Synowie Hioba wyprawiają ucztę na którą nie zapraszają ojca. Hiob pod koniec
uczty składa ofiarę oczyszczenia Bogu aby Bóg przebaczył jego dzieciom.
Ofiara całopalna stosowna do liczby dzieci ucztujących. Na skutek działalności
szatana wszystkie dzieci Hioba giną a on sam traci cały swój majątek, zostaje
mu tylko żona. Hiob zostaje obsypany trądem. Lecz nie złorzeczy Bogu. Żona
Hioba zastanawia się dlaczego on nadal trwa w swojej prawości, dlaczego nie
zacznie złorzeczyć Bogu. Hiob odpowiada żonie że jeśli przyjęli dobro od Boga
to czemu nie mają przyjąć zła.
_ _ _ _
KSIGA KOHELETA
Dowiadujemy się że kobieta mat być bardziej gorzka od śmierci. Jest tu
przestroga przed obcymi kobietami które mają sidła i więzy i mogą usidlić
grzesznika.
Przeciwwaga do tego jest żona, która jest dobra dla swojego męża, pomaga mu i
daje radość.
Świadczy to o słabości natury mężczyzny, który mimo tego że ma żonę może
być skuszony przez obce kobiety.
KSIGA MDROŚCI
Mówi ona o sytuacji kiedy rodzic po stracie dziecka uważa je za bóstwo.
Dziecko często staje się bóstwem dla swoich rodziców, rodzice są w stanie
pracować nadgodziny aby dziecko miało wszystko.
Tekst mówi o sytuacji po śmierci dziecka, kiedy ojciec robi sobie figurkę z
podobizną swojego dziecka i czci ja. Prowadzi to do odejścia od Boga , a to
musi się przerodzić w wejście w zło, ponieważ człowiek nie może żyć w pustce.
Każdy człowiek w coś wierzy. Jeśli odchodzimy od Boga to tą pustkę trzeba
czymś załatać, często może być to zło.
Rodzice po śmierci dziecka mogą odwrócić się od Boga ponieważ są na niego
tak zli że nie są w stanie mu zaufać.
_ _ _ _
KSIGA PSALMÓW
150 utworów niezależnych od siebie
Psalm 45
Fragment traktowany jako pieśń weselna. Nowożeńcy są traktowani jak król i
królowa.
Był taki zwyczaj że pani młoda była prowadzona w orszaku na spotkanie
swojego oblubieńca. Tekst zachęca aby kobieta cieszyła się że spotka swojego
męża.
Psalm 127
Mężczyzna musi budować swój dom wraz z Panem Bogiem.
Mężczyzna który na synów w młodym wieku będzie się liczył w środowisku,
jest on poważny.
Psalm 128
Praca mężczyzny będzie przynosiła owoce.
KSIGA PRZYSÓW
Dziecko ma słuchać swoich rodziców.
Oboje rodziców na znaczenie w wychowaniu dziecka.
Dziecko powinno być karane kiedy zrobi coś złego, aby nauczyło się
posłuszeństwa.
Dziecko nie jest w stanie samo się wychować, potrzebuje rodziców którzy
pokazują mu co jest dobre a co złe i za zło musi ponieść karę.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI w 8 10 2014
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI w 10 2014
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI w 4 11 2014
PISMO ŚWIĘTE W RODZINIE cw 9 10 2014
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI w 10 2014
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI cw 10 2014
PISMO ŚWIĘTE O RODZINI cw$ 10 2014
WPROWADZENIE DO NAUK O RODZINIE ćw 10 2014
WPROWADZENIE DO NAUK O RODZINIE w 10 2014
sędzia Masznicz materiał do zajęć (z nieobowiązkowymi zadaniami) na dzień 18 10 2014

więcej podobnych podstron