11 skuklinska char dz firmy


CHARAKTERYSTYKA
DZIAAALNOÅšCI FIRMY
na przykładzie branży bursztynniczej
Sylwia Joanna Kuklińska
Nowy Dwór Gdański - 2006
1.1. Charakterystyka Przedsiębiorstwa Usługowo  Produkcyjno 
Handlowego  Wenus
Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjno Handlowe  Venus rozpoczęło swoją działalność
w 1994 roku . Przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją, handlem a także eksportem wyrobów
z bursztynu i srebra z bursztynem. Firma Przedsiębiorstwo Usługowo Produkcyjno Handlowe
 Venus za swoje wyroby uzyskała certyfikat rekomendacji przyznany przez Stowarzyszenie
Bursztynników w Polsce. Certyfikat ten otrzymała jako jedna z pierwszych oferujących wyroby
wysokiej jakości z prawdziwego bursztynu.
Tabela 1. Ogólne zatrudnienie i okres działalności:
Jednostka
Cecha Wielkość
Lp. wielkości
38 pracowników w tym 4-
1 Zatrudnienie Ilość osób
umysłowych i -fizycznych
2 Okres działalności W latach Od 1994 roku
yródło: Informacje z firmy
Misja firmy: Działamy po to, by zaspokajać gusta klientów, oferując im markowe produkty
najwyższej jakości.
2
Struktura organizacyjna Przedsiębiorstwa Usługowo  Produkcyjno 
Handlowego  Venus 
PREZES
Kierownik
Kierownik
Kierownik
Most
magazynu i produkcji
Most
KSIGOWOŚĆ
działu
Fayola
zaopatrzenia
Fayola
sprzedaży
Mistrz III Mistrz II Mistrz IV
Z-ca
Kierownika
produkcji
Mistrz I
Brygada Brygada Brygada Brygada Brygada Brygada Brygada
V VI I II III IV VII
Rysunek 1. Schemat organizacyjny
yródło: Informacje z firmy.
Wnioski: Powyższą strukturę można przedstawić jako strukturę funkcjonalną. Zaletami takiej
struktury są: łatwy nadzór- każdy mistrz musi być specjalizowany jedynie w ograniczonym zakresie
umiejętności, wyspecjalizowane umiejętności są uaktywnione tam, gdzie są najbardziej potrzebne .
3
Obroty i ogólna sytuacja ekonomiczno  finansowa
Obroty w roku 2002 wyniosły 2 431 631,81 zł. Przedsiębiorstwo nie posiada żadnych
zobowiązań, wszystkie należności regulowane są w terminie
Do majÄ…tku trwaÅ‚ego przedsiÄ™biorstwa należą: wÅ‚asny lokal o powierzchni 400 m²,
w budynku o powierzchni caÅ‚kowitej 620 m², maszyny produkcyjne takie jak: szlifierki, piÅ‚y
wodne, pilarki, autoklawy, stoły jubilerskie, sprzęt komputerowy oraz szereg drobnych narzędzi,
a także dwa samochody .
Rodzaj działalności Przedsiębiorstwa Usługowo  Produkcyjno  Handlowego
 Venus 
Podstawową działalnością Przedsiębiorstwa Usługowo Handlowego  Venus  jest
produkcja wyrobów z bursztynu, jak również srebrnych z bursztynem. Przedsiębiorstwo produkuje
od 150 do 250 kg wyrobów miesięcznie, w pełnym cyklu produkcyjnym. Cykl ten jest cyklem
bardzo złożonym. Składa się z następujących faz:
I. zakup surowca bursztynowego oraz materiałów do produkcji
II. cięcie  obróbka mająca na celu przygotowanie do dalszej obróbki
III. klarowanie surowca bursztynowego
IV. szlifowanie  celem którego jest nadanie porządanego kształtu wyrobom
V. nadawanie wstępnego poleru
VI. łuskowanie  poddawanie bursztynu obróbce ciśnieniowo- cieplnej
VII. palenie- celem nadania odpowiedniej barwy wyrobom w piecach
VIII. nadawanie poleru końcowego  celem nadania odpowiedniego połysku wyrobom
Cykl ten pozwala na uzyskanie wyrobów luzem.
Część uzyskiwanych w ten sposób wyrobów przekazywanych jest do działu montażu celem
składania naszyjników z korali, bransolet oraz różańców.
Część wyrobów poddawana jest dalszej obróbce w celu uzyskania biżuterii srebrnej
z bursztynem, takiej jak: pierścionki, kolczyki, bransolety, wisiory, spinki do mankietów,
naszyjniki. Pozostała część przeznaczona jest do sprzedaży w postaci półfabrykatów, takich jak:
kaboszony, kulki luzem, figury geometryczne, itp.
Naszyjniki z korali bursztynowych są wizytówką firmy Przedsiębiorstwo Usługowo
Produkcyjno Handlowe  Venus , która produkuje wiele rodzajów korali , które zadowolą nawet
najbardziej wyszukane gusta klientów.
4
Wyroby Przedsiębiorstwa Usługowo Produkcyjno Handlowego  Wenus sprzedawane są na
wszystkie kontynenty świata, do wielu krajów, a przede wszystkim: Japonii, Stanów
Zjednoczonych, Hiszpanii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Kanady, Bahrajn, WÅ‚och,
Korei, Australii. Sprzedaż eksportowa to około 95 % całkowitej produkcji przedsiębiorstwa,
pozostała część pozostaje w Polsce.
1.2. Analiza portfelowa produktów wytwarzanych w Przedsiębiorstwie
Usługowo-Produkcyjno-Handlowym  Venus
Analiza ta może służyć kilku celom:
1) Planowaniu przepływów pieniężnych,
2) Dostrzeganiu niebezpieczeństw w niekorzystnej strukturze asortymentowej produktów,
3) Planowaniu korzystnej struktury asortymentowej,
4) Pozwala śledzić przebieg rozwoju produktu w czasie (jego przemieszczanie się w strukturze).
Gwiazdy
W analizie portfelowej sektor gwiazd odpowiada produktom o dużej dynamice sprzedaży
oraz wysokim udziale w rynku. Produkty lub usługi należące do tego działu w Przedsiębiorstwie
Usługowo - Produkcyjno - Handlowym  Venus  charakteryzują się wysoką pracochłonnością,
drogą technologią wytworzenia, która zazwyczaj finansowana jest z zysków pochodzących ze
sprzedaży produktów ustabilizowanych w rynku, czyli  dojnych krów .
Do tych produktów zaliczamy:
- jenseny skrętne dwukolorowe  to rodzaj korali specjalnie szlifowanych oraz wypalanych , aby
uzyskać efekt dwóch oddzielnych kolorów w jednym koralu ,
- różańce arabskie  to różańce składane według wzorów arabskich religii z korali bursztynowych
kształtu kulki uzupełnianych tradycyjnymi minaretami, kierowane na rynek Półwyspu
Arabskiego.
- korale z zielonego bursztynu  to różnego rodzaju korale o różnorakich kształtach wytworzone
przy pomocy specjalnej niedawno odkrytej technologii, powodujÄ…cej zabarwienie bursztynu na
kolor zielony.
- sześcianiki regularne dwukolorowe  to rodzaj korali szlifowanych na kształt sześcianu
o regularnym kształcie specjalnie wypalanych, aby uzyskać efekt dwóch oddzielnych kolorów,
5
- wisiory srebrne z dwukolorowym bursztynem  to wisiory z kamieni bursztynowych
oprawionych w srebro. Kamienie te wypala siÄ™ przy pomocy specjalnej technologii, aby
uzyskać efekt dwóch oddzielnych kolorów.
- linki srebrne z bursztynem  jest to rodzaj drutu splatanego w cienką linkę z zapięciem na której
montuje się pojedyńcze koraliki bursztynowe o różnych kształtach i kolorach.
Produkt ten jest stosunkowo tani w wytworzeniu w porównaniu z innymi  gwiazdami
jednak sam wzór przedstawia nowe trendy mody w jubilerstwie.
Posiadanie wielu wyrobów w tym sektorze rokuje dobre nadzieje dla przedsiębiorstwa.
Trudne Dzieci
W analizie portfelowej sektor  trudnych dzieci odpowiada produktom o dużej dynamice
sprzedaży oraz niskim udziale w rynku. Do grupy tych wyrobów Przedsiębiorstwo Usługowo
Produkcyjno Handlowe  Venus  należą:
- kaboszony  są to półfabrykaty w postaci kamieni o regularnych kształtach owalu, koła,
kwadratu, bądz prostokątu, wykorzystywanych do dalszej produkcji biżuterii oraz ozdoby
przedmiotów użytkowych, takich jak: lampy, sztućce, kafelki, itp.
- rzezby bursztynowe  są to rzezby, występujące najczęściej w postaci zwierząt, jak również
pęku róży.
- bransoletki srebrne z bursztynem  są to różne rodzaje bransolet srebrnych ozdabianych
kamieniami bursztynowymi, koralikami.
- broszki srebrne z bursztynem  są to broszki w postaci kamieni bursztynowych, częśto
cieniowanych kolorami oprawianych w srebro.
- pierścionki srebrne z bursztynem  są to pierścionki srebrne z bursztynowymi kamieniami.
Ze względu na dużą różnorodność gustów klientów i nowoczesność wzorów ciężko dobrać
odpowiednie linie wzornicze tych wyrobów. Firma powinna zwiększyć środki finansowe na
marketing tych produktów .  Kwestią strategiczną dla dyrekcji jest podjęcie decyzji, czy też należy
wycofać środki finansowe.
6
Dojne krowy
W analizie portfelowej sektor  dojnych krów odpowiada produktom o ustabilizowanej
dynamice sprzedaży oraz wysokim udziale w rynku. Produkty należące do
tego działu w Przedsiębiorstwie Usługowo Produkcyjno Handlowym  Venus charakteryzują się
małym nakładem finansowym na ich wytworzenie, a zyski z tych produktów finansują zazwyczaj
produkcję wyrobów sektorów:  trudnych dzieci i  gwiazd .
Do takich produktów zaliczamy:
- korale kulki luzem -są to korale w kształcie regularnych kulek o różnych wielkościach.
- korale z kulek  są to naszyjniki z korali w kształcie kulek, występują w wielu rodzajach: np.
kulki o jednej wielkości, kulki stopniowane, kulki cieniowane, itp.
- kolczyki srebrne z bursztynem  to kolczyki srebrne z kamieniami bursztynowymi.
- bransoletki bursztynowe  to bransoletki z różnego kształtu bursztynu nawleczonego na gumkę.
- korale bursztynowe, takie jak: barok, oliwka, drops  to naszyjniki z różnych koralików
bursztynowych, takich jak: barok  nieregularne kulki, oliwka  kształt oliwek, drops  kształt
spłaszczonych kulek.
Psy
W analizie portfelowej sektor  psów odpowiada produktom o niskiej dynamice sprzedaży i
niskim udziale w rynku. Są to produkty, które nie rokują nadziei na przyszłość:
Do takich produktów zaliczamy:
- korale z hawajki  są to naszyjniki z kamieni o nieregularnych dość ostrych krawędziach.
- korale z bębnówki  są to naszyjnik z drobnych okrągłych kamyczków o nieregularnych
kształtach.
- pył, żużel, ścinki  są to odpady produkcyjne, które nie są wykorzystywane w żaden sposób.
Produkty te powinno się wycofać jednakże w przypadku Przedsiębiorstwa Usługowo
Produkcyjno Handlowego  Venus nie można tego uczynić, można jedynie ograniczać ich
produkcję, gdyż są wyrobami, które nie przynoszą strat, a czasem nawet przynoszą niewielki zysk.
Produkty te jednak zabierają kapitał, który można by przeznaczyć na produkcję innych wyrobów,
jednak poszerzają asortyment oferowanych wyrobów.
7
1.3. Działania marketingowe prowadzone dotychczas przez firmę  VENUS .
Strategia produktu
Firma  VENUS rozprowadza wszystkie wyroby na aktualnych rynkach, stosuje więc
strategiÄ™ rozwoju produktu.
Tabela 2. Siatka ekspansji produktu
Aktualne Nowe
produkty produkty
3. Strategia
Aktualne 1. Strategia
rozwoju
rynki penetracji rynku
produktu
2. Strategia
Nowe 4. Strategia
rozwoju rynku
rynki dywersyfikacji
yródło: Marketing P. Kotler
Tabela 3.Strategia produktu
PRODUKTY
Cechy wyroby z bursztynu (rzezby  zwierzęta, pęki róż, korale z zielonego
bursztynu, wisiory-sześcianki, jenseny, różańce arabskie, kaboszony)
wyroby srebrne z bursztynem ( bransolety, pierścionki, broszki,
wisiory, linki srebrne, kolczyki)
wyroby unikatowe: duże rozmiary jensenów, sześcianki dwukolorowe,
zielone korale
Jakość wysoka jakość produktów wynikająca z zastosowania nowoczesnej
technologii
posiada certyfikat rekomendacji przyznany przez Stowarzyszenie
Bursztynników w Polsce
Opakowanie
papierowe torebki z logo firmy
ozdobne pudełeczka do pierścionków z logo firmy
Strategia cen
Działania marketingowe odnośnie ceny:
" odroczenie zapłaty za sprzedane wyroby od 30 do 90 dni  dla stałych klientów,
" rabaty cenowe dla stałych klientów ,
" możliwość negocjacji cen oraz indywidualnego traktowania
8
Strategia promocji
Działania marketingowe podejmowane przez firmę w zakresie promocji:
Tabela 4. Strategia promocji
Czynnik strategii promocji Narzędzia promocji
Reklama Internet, prasa lokalna
Udział w targach, wystawach, wspieranie
Public relations
wydawnictw książkowych o tematyce branżowej
yródło: Informacje z firmy
Promocja jest skierowana:
do stałych klientów,
do klientów indywidualnych.
Strategia dystrybucji
Tabela 5. Dotychczasowa strategia dystrybucji
Czynnik strategii dystrybucji Omówienie sposobu realizacji strategii
Lokalizacja w miejscowości nadmorskiej -
Lokalizacja korzystna ze wzg. na dostępność surowca oraz
duża ilość turystów w sezonie letnim
Jednolite kanały dystrybucji dla wszystkich
Kanały dystrybucji
produktów.
Posiadanie własnego magazynu dla
Gromadzenie zapasów
półproduktów i wyrobów gotowych
Transport Firmy kurierskie, poczta
Zasięg terytorialny Ogólnoświatowy
yródło: Informacje z firmy.
9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
11 2  02 14zag dz
Dz U 01 11 84 substancje i preparaty chemiczne
Dz U 2004 141 1492 zmiana z dnia 2003 11 28
Dz U 2002 240 2052 zmiana z dnia 2002 11 23
Dz U 2004 242 2421 zmiana z dnia 2004 11 03
Dz U 2008 210 1321 zmiana z dnia 2008 11 07
20 Dz U 11 144 859 Metro i ich usytuowanie
Dz U 05 11 86
Dz U 2007 210 1528 zmiana z dnia 2007 11 05
pomorskie,firmy w,11
Dz U 11 8 31
Wzor 11 Wykaz porownania pow dz
Dz U 11 144 859
ALL 11 nowy programator firmy Hi Lo Systems
Dz U 2009 205 1584 zmiana z dnia 2009 11 27

więcej podobnych podstron