test gimnazjum


WPISUJE UCZEC UZUPEANIA ZESPÓA
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
NADZORUJCY
TESTY HUMANISTYCZNE
TESTY HUMANISTYCZNE
TESTY HUMANISTYCZNE
TESTY HUMANISTYCZNE
TESTY HUMANISTYCZNE
KOD UCZNIA DATA URODZENIA UCZNIA
Miejsce na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc rok
dysleksja
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
CZŚĆ HUMANISTYCZNA
Początek
Początek
Początek
Początek
Początek
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdz, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 14 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
3. Czytaj uwa\nie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym lub granatowym
tuszem/atramentem. Nie u\ywaj korektora.
5. W niektórych zadaniach są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ kratek na karcie odpowiedzi:
A B C D
Wybierz tylko jedną odpowiedz i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą  np. gdy wybrałeś odpowiedz  A :
A B C D
6. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedz.
A B C D
7. Rozwiązania pozostałych zadań zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Redagując odpowiedzi do zadań, mo\esz wykorzystać miejsca
opatrzone napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą
sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
2008
2008
2008
2008
2008
Czas pracy: 120 minut
Czas pracy: 120 minut
Czas pracy: 120 minut
Czas pracy: 120 minut
Czas pracy: 120 minut
Liczba punktów do uzyskania: 50
S-A1-062
9
9
9
9
9
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Tekst I
Ksią\ka nad ksią\kami (fragment)
Przedtem nie było nic. Jak wyobrazić sobie: przedtem? Jak wyobrazić sobie NIC? [& ] NIC jest
dziwne. Ale jeszcze bardziej dziwne jest to, \e coś JEST, \e coś zaczyna BYĆ. Nie było liścia i jest
liść. Nie było domu i jest dom. Nie było dziecka i jest dziecko. Człowiek się dziwi. Ale tylko dzieci,
które pytają o wszystko, potrafią się naprawdę dziwić, dziwić się temu, \e coś JEST. Tak więc
zaczyna się Biblia. Takimi słowami się zaczyna: NA POCZTKU STWORZYA BÓG NIEBO I ZIEMI.
Ziemia była pusta, nad nią wznosiło się tak samo puste niebo. A nad rozlanymi wodami unosił
się Duch Bo\y. Nic nie było widać, bo ciemność zalegała niebo i ziemię. Nie było te\ nikogo, kto
zobaczyłby, \e nic nie widać.
Wtedy Bóg wypowiedział drugie swoje słowo: Niech się stanie światłość. I oto ciemność ustą-
piła. Zabłysło światło. Podobała się Bogu światłość, była dobra. Wtedy oddzielił światłość od
ciemności. Światłość nazwał Dniem, a ciemność Nocą. Tak stał się pierwszy wieczór świata, za-
kończył się Pierwszy Dzień Stworzenia.
W Pierwszym Dniu stworzył Bóg niebo, ziemię i światło. Stworzył dzień i noc. Nie wiemy, jak
długo trwał biblijny dzień stworzenia. Dzień Biblii nie musi się równać naszemu dniowi. Zaczęły
się dziać rzeczy tak potę\ne, \e ka\dy dzień był otwarciem nowej wielkiej ery ziemi i całego ko-
smosu. Minął dla Boga dzień. Są ró\ne czasy. Astronomowie badający ruchy ciał niebieskich znają
tak\e inny czas, znają czas gwiezdny mający inną długość ni\ ziemski. [& ]
Wszystko stworzone w ciągu sześciu dni było dobre.
Dobra ziemia i morze.
Dobre słońce.
Dobre powietrze, przestrzeń i wiatr.
Dobry dzień i noc.
Dobry wieczór i poranek.
Dobra ciemność i światło.
Dobre drzewa, cienie i obłoki.
Dobre deszcze i śniegi.
Dobre zwierzęta.
Dobry człowiek.
Bóg widział kwiaty podobne do ptaków i ptaki jak ogromne kwiaty. Widział drzewa pnące się
jak wę\e i wę\e podobne do drzew. Widział \yjątka morskie i owady jak drogocenne klejnoty.
Wszystko było dobre w oczach Boga. Jednakowo dobre. I wielki słoń, i mały pajączek. I gwiazda,
i człowiek. Wszystko było dobre  bo BYAO, bo istniało. [& ]
Biblijny opis stworzenia świata [& ] jest wielką wizją ludzkości ciekawej zawsze wszystkiego,
co było NA POCZTKU. Ale nie jest to tak\e obraz sprzeczny z nauką i rozumem. Wiedział o tym
uczony, który odkrył ogromny szkielet przedpotopowego zwierza dinozaura. Wyglądał on tak,
jakby jeszcze wychodził z wody, wynurzał się z morskich głębin, aby zacząć stąpać po ziemi. Wie-
dział o tym inny uczony, który odkrył w głębi skały odciśnięty kształt staro\ytnego ptaka archeop-
teryksa, podobnego zarazem do gada i do ptaka, latającego jaszczura.
Wielki uczony angielski, Darwin, twórca teorii ewolucji gatunków, myślał, \e zaprzeczył biblijne-
mu obrazowi stworzenia. Darwin odkrył, \e gatunki tworzyły się przez całe wieki. Jedne udoskona-
lały się, inne ulegały zagładzie. Płód ludzki w łonie matki przechodzi wszystkie stadia rozwoju, jest
podobny do małego jednokomórkowego \yjątka, potem do ryby, do ptaka, a\ wreszcie staje się
ssakiem  człowiekiem. Darwin inaczej pojmował czas. Czas Stworzenia nie musi mieć nic wspól-
nego z naszym czasem, który mierzymy naparstkiem ludzkiego \ycia. A jaki jest czas jaszczurki,
czas motyla, wę\a, słonia? Przecie\ motyl musi w ciągu kilku godzin prze\yć całe swoje \ycie.
1 0 Anna Kamieńska, Ksią\ka nad ksią\kami, Instytut Wydawniczy  Nasza Księgarnia , Warszawa 1988.
10
10
1 0
10
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
Zadanie 1. (0 1)
Tekst I nawiązuje do opowieści zawartej w biblijnej
A. Księdze Rodzaju.
B. Księdze Wyjścia.
C. Księdze Kapłańskiej.
D. Księdze Liczb.
Zadanie 2. (0 1)
Tekst Anny Kamieńskiej jest
A. naukową wizją stworzenia świata i człowieka.
B. zapisem wa\nych wydarzeń historycznych.
C. apokryficzną wersją sześciu dni stworzenia.
D. literackim komentarzem do biblijnej opowieści.
Zadanie 3. (0 1)
Sześć dni stworzenia świata to czas
A. ziemski.
B. gwiazdowy.
C. umowny.
D. słoneczny.
Zadanie 4. (0 1)
Z tekstu I mo\na wywnioskować, \e dzieła Bo\e były dobre przede wszystkim dlatego, i\
A. zachwycały swoją ró\norodnością.
B. właśnie zaczęły istnieć.
C. bardzo pięknie wyglądały.
D. były u\yteczne i potrzebne.
Zadanie 5. (0 1)
Biblijny opis stworzenia świata nie jest sprzeczny z nauką, poniewa\
A. nale\y go traktować jedynie jako poemat o początku świata.
B. odkrycia naukowców potwierdzają biblijny opis stworzenia.
C. nauki przyrodnicze i Biblia pytają o początek, cel i sens świata.
D.  prawdy naukowe i  prawdy wiary to pojęcia bliskoznaczne.
Zadanie 6. (0 1)
Dominującą cechą języka tekstu I są
A. pytania retoryczne.
B. wyszukane epitety.
C. liczne powtórzenia.
D. wymyślne metafory.
Zadanie 7. (0 1)
Pojawiający się w tekście I wyraz  ewolucja oznacza zmiany
A. powolne.
B. drobne.
C. gwałtowne.
D. chwilowe.
1 1
11
11
1 1
11
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Tekst II
Wygnani
Biblia milczy czy się Adam z Ewą całowali
bardzo wielu współczesnych nic to nie obchodzi
chocia\ najpierw się \yje a potem pomyśli
a jednak jak to było w sam raz poza bramą
mo\e mówili patrząc w czarne gwiazdy złote
chyba tutaj tak\e będziemy się kochać
miłość za nami biegnie choć nie ma doświadczeń
trudniej po raju ni\ po ziemi chodzić
nie wiedzieli nawet jak w oczy popatrzeć
czy od razu całować czy ukryć wzruszenie
a miłość tylko jedną mo\na wszędzie spotkać
przed grzechem i po grzechu zostaje ta sama
Jan Twardowski, Zaufałem drodze. Wiersze zebrane 1932 2006, Warszawa 2007.
Zadanie 8. (0 1)
Wiersz księdza Twardowskiego rozwija motyw
A. stworzenia pierwszych ludzi.
B. beztroskiego \ycia w Edenie.
C. opuszczenia przez ludzi raju.
D. narodzin Kaina i Abla.
Zadanie 9. (0 1)
Bohaterowie tekstu II są
A. pewni siebie.
B. nieporadni.
C. doświadczeni.
D. naiwni.
Zadanie 10. (0 1)
Sformułowanie a miłość tylko jedną mo\na wszędzie spotkać/przed grzechem i po grzechu zostaje ta
sama oznacza, \e miłość przede wszystkim jest
A. wszechobecna.
B. wieczna.
C. grzeszna.
D. niezmienna.
1 2
12
12
1 2
12
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
Tekst III
Poczwarka (fragment)
Zrobienie lalki w Ogrodzie, bez pomocy mamy, bez szmatek czy plasteliny, nie było łatwe.
A jednak udało się. Lalka miała tułów z grubego patyka, głowę z jabłka, oczy z pestek, nos z kwia-
towej łody\ki i usta z rozgniecionych malin. Pęk trawy zastąpił włosy. Kolejne patyki stały się
rękami i nogami, a liście ubraniem. A gdy Myszka zanuciła kołysankę i pohuśtała lalkę na rękach,
Ewa wydała okrzyk radości i wyrwała ją z jej rąk.
 Moja lalka  powiedziała stanowczo.
 Twoja  przytaknęła Myszka.
 Nasza  poprawił Adam.
 Wasza  zgodziła się dziewczynka.  Szkoda, \e to nie jest prawdziwe dziecko, wtedy ju\
nigdy byście się nie nudzili. Ale \ywe dzieci są tylko na dole [& ].
 Chciałabym mieć \ywe dziecko  westchnęła Ewa.
 Nie mo\ecie mieć dziecka, póki jesteście w Ogrodzie  powiedziała Myszka.  Wszystko tutaj
jest od razu du\e. Ptaki, zające, krowy i kangury& Jakby nigdy nie były dziećmi.
Ewa, zajęta lalką, nie zwróciła uwagi na słowa Myszki, ale Adam słuchał zaintrygowany.
 Myślisz, \e jest w nas czegoś za mało?
 Jest w was za mało wad  odparła odruchowo Myszka.
Wą\ za jej plecami zachichotał.
Kobieta szybko pojęła, co robić z lalką. Ju\ po chwili nuciła jej kołysankę, trawiaste włosy
zaplatała w warkocze i karmiła ją sokiem z jabłka.
 Wszyscy tam, na dole, mają dzieci?  spytała Myszki.
 Nie wszyscy, ale większość  odparła Myszka.
 Muszę mieć prawdziwe, \ywe dziecko  szepnęła Ewa.
Dorota Terakowska, Poczwarka, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
Zadanie 11. (0 1)
Rozmowa Myszki z Ewą toczy się w
A. ogródku przyjaciół.
B. rajskim ogrodzie.
C. miejskim parku.
D. pałacowym ogrodzie.
Zadanie 12. (0 1)
Adam i Ewa nie mają dzieci, poniewa\
A. nie chcą mieć potomstwa.
B. popełniają zbyt wiele grzechów.
C. nie są zwyczajnymi ludzmi.
D. muszą wypełniać inne obowiązki.
Zadanie 13. (0 1)
Wą\ zachichotał, poniewa\
A. słowa Myszki uwa\ał za zabawne.
B. zachowanie Ewy wydało mu się dziecinne.
C. uznał pytanie Adama za niedorzeczne.
D. miał ju\ wobec Ewy niecne zamiary.
1 3
13
13
1 3
13
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Tekst IV
Pamiętniki Adama i Ewy (fragment)
Po upadku
Gdy spoglądam w przeszłość, Ogród wydaje mi się snem. Był taki piękny, niewyobra\alnie
piękny, zachwycająco piękny, a teraz przepadł i więcej go nie zobaczę.
Straciłam Ogród, ale za to zyskałam jego i jestem szczęśliwa. Kocha mnie najlepiej jak potrafi,
a ja kocham go z całej mocy mej uczuciowej natury, co, jak sądzę, jest właściwe dla mej młodości
i płci. Gdy zadaję sobie pytanie, dlaczego go kocham, okazuje się, \e nie wiem, i tak naprawdę nie
bardzo chcę wiedzieć.
[& ] Kocham niektóre ptaki za ich śpiew; lecz Adama nie kocham ze względu na jego śpiewa-
nie; nie, nie dlatego. Im więcej śpiewa, tym trudniej jest mi się do tego przyzwyczaić. Mimo tego
proszę go, by śpiewał, poniewa\ pragnę polubić wszystko to, co go interesuje.
[& ] Nie kocham go równie\ ze względu na bystrość jego umysłu; nie, nie dlatego. To nie jego
wina, \e jego umysł jest, jaki jest, gdy\ sam go sobie nie stworzył. Adam jest taki, jakim stworzył
go Bóg, i to wystarcza. Krył się w tym mądry zamysł, tyle wiem na pewno. Z czasem jego umysł
się rozwinie, choć sądzę, \e nie będzie to gwałtowny proces. Jednak\e nie ma pośpiechu.
[& ] Nie kocham go równie\ ze względu na jego rycerskość; nie, nie dlatego. Doniósł na mnie,
ale go nie winię; sądzę, \e to cecha jego płci, a on swojej płci nie stworzył. Ja oczywiście bym na
niego nie doniosła  prędzej bym zginęła, lecz to równie\ jest cecha właściwa mojej płci i nie ma
w tym \adnej mojej zasługi, bo i ja swojej płci nie stworzyłam.
Dlaczegó\ zatem go kocham? [& ] Tak, sądzę, \e kocham go po prostu dlatego, \e jest mój i jest
mę\czyzną.
Czterdzieści lat pózniej
Modlę się o to i pragnę tego, abyśmy mogli odejść z tego świata razem. Jest to pragnienie,
które nigdy nie zniknie ze świata, lecz znajdzie swe miejsce w sercu ka\dej kochającej \ony a\ po
kres wszechczasów i nazywane będzie moim imieniem.
Lecz jeśli jedno z nas musi odejść pierwsze, to modlę się o to, \ebym to była ja, gdy\ on jest
silny, a ja słaba. Nie jestem mu a\ tak niezbędna, jak on mnie. śycie bez niego nie byłoby ju\
\yciem; jak\e bym je zniosła? [& ]
Na grobie Ewy:
Adam: Gdziekolwiek była ona, tam właśnie był Raj.
Mark Twain, Pamiętniki Adama i Ewy, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2003.
Zadanie 14. (0 1)
Tekst IV jest pochwałą
A. rajskiego ogrodu.
B. okresu młodości.
C. mądrej miłości.
D. zalet Adama.
1 4
14
14
1 4
14
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
Zadanie 15. (0 1)
Wygnanie z raju było dla Ewy początkiem
A. wielkiej tęsknoty.
B. nieustającego cierpienia.
C. ciągłych kłótni.
D. mał\eńskiego szczęścia.
Zadanie 16. (0 1)
Napis na grobie Ewy to
A. epistoła.
B. epitet.
C. epitafium.
D. epizod.
Zadanie 17. (0 1)
Słowa  Gdziekolwiek była ona, tam właśnie był Raj są
A. wyznaniem.
B. skargą.
C. modlitwą.
D. zagadką.
Zadanie 18. (0 1)
Tekst IV jest potwierdzeniem
A. istnienia Adama i Ewy.
B. \ywotności motywów biblijnych.
C. faktu odnalezienia pamiętników.
D. błędnego odczytania Biblii.
Tekst V
Wygnanie z raju
Chodziłeś po dolinach i ogrodach,
Najdoskonalszy swego władcy twór.
Kwiatowy pył osiadał ci na stopach,
Twarz chłodził tresowany wiatr.
Zwierzęta grzały cię puszystą sierścią,
W zrenicy tańczył strumieni błysk.
A w zamian za to tylko posłuszeństwo,
Uległość wobec Pana, więcej nic.
Tylko pokora wobec bezwzględnego nieba,
Miłość do tego tylko, co potrzeba.
A ja nie mogłam bezczynnością \yć upojną
I zrobiłam to, czego nie wolno.
Zrobiłaś, to się daje odczuć.
Kaleczę sobie palce na kamieniach,
A plecy jeszcze czują Archanioła miecz.
I płaczesz, idąc w dół po zboczu,
U mojej szyi płaczesz ze zmęczenia
I nie masz nawet sił na starcie brudnych łez.
 Dałam ci rozkosz.
 Dałaś ból.
 Dałam ci dumę.
1 5
15
15
1 5
15
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
 I wstyd.
 Więc powiedz, po co jeszcze ka\esz mi iść z sobą,
Skoro nie cierpisz mnie i drwisz.
Utraciłem raj 
 Więc po bezdro\ach pójdziesz nie czekając cudu.
Utraciłem raj 
 I będziesz walczył o ka\dy \ycia dzień.
Utraciłem raj 
 Na pró\no czekać będziesz końca swoich trudów.
Utraciłem raj 
 Nie będziesz miał nikogo oprócz mnie.
Utraciłam raj 
 Do końca nie zapomnę ci tej winy.
Utraciłam raj 
 Będziesz cierpiała razem ze mną, licząc dni.
Utraciłam raj 
 I będę bił cię, będę krzywdził bez przyczyny.
Utraciłam raj 
 Jesteś słabością moją, więc mi dodaj sił.
 Pomó\ mi przejść przez strumień.
 Rękę daj.
Utraciliśmy
Utraciliśmy
Utraciliśmy
Raj
Jacek Kaczmarski, Wygnanie z raju
Zadanie 19. (0 1)
Tekst V ma formę
A. dialogu miedzy bohaterami.
B. opowiadania unaoczniającego.
C. plastycznego opisu sytuacji.
D. wyznania podmiotu lirycznego.
Zadanie 20. (0 1)
Ewa zrobiła  to, czego nie wolno , poniewa\
A. nie potrafiła oprzeć się namowom wę\a.
B. była młoda i bardzo lekkomyślna.
C. nie chciała dłu\ej być posłuszna Bogu.
D. zazdrościła Adamowi jego doskonałości.
Zadanie 21. (0 1)
Odwołując się do budowy słowotwórczej wyrazu  bezdro\e , objaśnij jego znaczenie.
................................................................................................................................................
Zadanie 22. (0 1)
Objaśnij przenośne znaczenie zwrotu  prowadzić na bezdro\a .
................................................................................................................................................
1 6
16
16
1 6
16
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
Zadanie 23. (0 3)
Nazwij wymienione ni\ej środki poetyckie:
" Jesteś słabością moją, więc dodaj mi sił.
................................................................................................................................................
" W zrenicy tańczył strumieni błysk.
................................................................................................................................................
" najdoskonalszy twór
................................................................................................................................................
Tekst VI
A.
Jest stary, mądry i przepełniony magią od głowy po czubek ogona. Nie daje mleka i nie pilnuje
obejścia, ale i tak otoczono go o wiele większym kunsztem ni\ jakiekolwiek inne zwierzę. Wą\ 
odwieczny wróg człowieka, a jednocześnie jego najstarszy opiekun i nauczyciel, [& ] zwierzę, które
kiedyś jako pierwsze śmiało zakwestionować Bo\y monopol na wiedzę i przyczyniło się do wy-
gnania ludzi z Edenu. Zostało za to okrzyknięte  najnikczemniejszą istotą świata i  szatanem ,
a rozsierdzony Stwórca przeklął je i skazał na wieczne czołganie się po ziemi. Wszystko przez to, \e
wą\, który był  bardziej przebiegły ni\ wszystkie zwierzęta lądowe , zaoferował człowiekowi owoce
wiedzy mogące upodobnić go do Pana.
Na szczęście inne mityczne wę\e nie wpadały w kłopoty z powodu swojego wybujałego inte-
lektu, a wręcz przeciwnie  otaczał je powszechny szacunek. Wą\, jako symbol nieustannego odra-
dzania się, był wiernym towarzyszem pierwszego lekarza w dziejach, Asklepiosa (Eskulapa). Oplatał
jego laskę podró\ną i pomagał mu wyszukiwać w lasach lecznicze zioła i korzonki. Dzięki jego
pomocy kuracje Asklepiosa bywały tak piorunująco skuteczne, \e oprócz uzdrowień zdarzały się
te\ wskrzeszenia. Wuj Asklepiosa, Hermes  boski posłaniec  nigdzie nie ruszał się bez kaduce-
usza, czyli kija oplecionego przez dwa wę\e. Legenda mówi, \e pewnego dnia spotkał na swej
drodze dwa walczące gady. Wło\ył między nie swój kij, a te natychmiast oplotły go w idealnej
zgodzie. Tak oto powstał piękny symbol harmonii i jedności przeciwieństw.
W staro\ytnym mieście Ur czczono z kolei wę\owego boga  najprawdopodobniej personifi-
kację rzeki Eufrat. A woda to \ycie, więc wę\e z patronów rzek i opadów stały się bóstwami
płodności.
Z egipskiej mitologii warto wymienić dobrego Mehena, który zwijał się pod łodzią solarnego
bóstwa Re i chronił ją przed wszelkim niebezpieczeństwem, a tak\e mitycznego Ouroborosa, wę\a
wieczności połykającego własny ogon.
W mitologii naszych słowiańskich przodków występuje niejaki  Naletnik albo  Pienię\nyj \mij .
Był on, jak sama nazwa wskazuje, majętnym gadem. Nie on jeden  wę\e często występowały
w roli stra\ników skarbów. Z czasem ludzie  przerobili je na smoki, przelewając w nowe, mityczne
stwory wszystkie wę\owe wady i zalety: mądrość, przebiegłość czy obeznanie z magią. Oczywi-
ście nie chodziło o pilnowanie skarbów. Wę\e strzegły przed zachłannym człowiekiem tajemnic,
całkiem odwrotnie ni\ biblijny wą\ kusiciel.
Weronika Kowalkowska, Co tak syczy?  Wą\ święty i przeklęty,  Wró\ka nr 11/2005.
1 7
17
17
1 7
17
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
B.
" Kobra była zwierzęciem bogini egipskiej Wad\ojet,  Zielonej , która stała się tytularną bogi-
nią królestwa Dolnego Egiptu. Ureusz  jeden z symboli władzy faraona, noszony nad czołem,
przedstawia atakującą kobrę, niekiedy zionącą ogniem i skrzydlatą.
" Wą\  błogosławieństwo: zaprzę\ony do wozu Triptolemosa, który wg mitu gr. z rozkazu
Demeter obje\d\ał świat, ucząc ludzi uprawy roli i dobrych obyczajów.
" Chrześcijaństwo uczyniło wę\a (z drzewa wiadomości) Szatanem-kusicielem; jako symbol
diabła przedstawiano go we wczesnej sztuce chrześc. u stóp Madonny, nowej Ewy, która w prze-
ciwieństwie do poprzedniej pokonała wę\a-Szatana, zgodnie z zapowiedzią Jahwe:  Poło\ę nie-
przyjazń między tobą i niewiastą, ona zetrze głowę twoją, a ty czyhać będziesz na jej piętę .
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Oficyna Wydawnicza  Rytm , Warszawa 2001.
Zadanie 24. (0 2)
Kto i jakie znaczenia symboliczne nadawał wę\owi w czasach staro\ytnych?
Uzupełnij tabelę na podstawie tekstu VI.
Mieszkańcy staro\ytnego świata Znaczenie symboliczne nadawane wę\owi
symbol przebiegłości i Szatana
Grecy
Egipcjanie
symbol (bóstwo) płodności
Słowianie
Zadanie 25. (0 2)
Objaśnij znaczenie następujących frazeologizmów:
" mieć wę\a w kieszeni
................................................................................................................................................
" wyhodować \miję na własnej piersi
................................................................................................................................................
Zadanie 26. (0 5)
Napisz notatkę do gazetki szkolnej na temat spotkania z wybitnym znawcą kultury staro\ytnej. Wyko-
rzystaj informacje zawarte w tekście VI.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
1 8 ................................................................................................................................................
18
18
1 8
18
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 27. (0 16)
Zredaguj opowiadanie z dialogiem pt. Jeden dzień w raju.
Pamiętaj, \e Twoja praca nie powinna być krótsza ni\ połowa wyznaczonego miejsca.
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
19
19
................................................................................................................................................ 1 9
1 9
19
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
Początek TESTY HUMANISTYCZNE
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2 0
20
20
2 0
20
EGZAMIN PO GIMNAZJUM
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
TESTY HUMANISTYCZNE Początek
Brudnopis
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
2 1
21
21
2 1
21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
matematyczny test gimnazjalny z 2009 roku (15 stron)
Test gimnazjalny nr 9 część matematyczno przyrodnicza
otwp 11 test gimnazjum odpowiedzi
Test gimnazjalny (2007)
Test Gimnazjalny 2011 Część językowa Język Hiszpański
Test gimnazjalny nr 5 część humanistyczna
Test gimnazjalny nr 6 część humanistyczna

więcej podobnych podstron