04 tworzenie stron www


Tworzenie stron WWW
Podstawowe wiadomości
Wojciech Sobieski
Olsztyn 2005
Programowanie Stron WWW
Tworzenie stron = PROGRAMOWANIE
Translatory
JZYKI PROGRAMOWANIA
Kompilowane Interpretowane

Pascal Logo

Basic Python

C / C++ HTML
Plik wykonywalny Brak plik wykonywalnego
Potrzebny Interpreter
Translatory
JZYKI PROGRAMOWANIA
Kompilowane Interpretowane
KOD yRÓDAOWY
Translatory
Przeglądarka
=
Multitranslator
Struktura Serwer - Klient
Serwer Klient
Część programów (skryptów) Część programów (skryptów)
wykonywana jest po stronie wykonywana jest bezpośrednio
swerwera WWW (o ile serwe po stronie klienta  odbywa się
ma obsługę danego języka), to najczęściej w przeglądarce
a do klienta dostarczany jest internetowej.
jedynie wynik działania
skryptu.
Przykłady: PHP, MySQL Przykłady: HTML, JavvaScript.
Technologie
Technologie Tworzenia
Stron WWW
Inne
Podstawowe
(Flash ActiveX ASP
(HTML, CSS, JavaScript)
XHTML VRML SVG)
Bazodanowe
Systemy
(PHP, MySQL, CGI,
Zarządzania Treścią
APS)
Technologie
HTML (Hypertext Markup Language)
Język definiowania i formatowania dokumentów cyfrowych, opracowany
w latach 1989-91 przez T. Bernersa-Lee dla organizacji CERN na
podstawie standardu SGML.
HTML definiuje wygląd dokumentów za pomocą znaczników (tags) i
opiera się na systemie odnośników (links) do innych stron.
Kod HTML-a interpretowany jest po stronie klienta.
Technologie
CSS (Cascading Style Sheets)
Mechanizm pozwalający przypisywać style elementom definiowanym
przy pomocy języków opisu dokumentu - przede wszystkim HTML i
XML.
Styl opisuje sposób prezentacji elementu przez przeglądarkę. Z pomocą
arkuszy można w łatwy sposób nadawać rozbudowanym serwisom
jednolity układ i wygląd. Ogromną zaletą CSS jest możliwość łatwej
modyfikacji wszystkich stron korzystających z tego samego arkusza
stylów. Zmiana wyglądu sprowadza się wówczas do modyfikacji
pojedynczego wzorca.
Kod CSS-a interpretowany jest po stronie klienta.
Technologie
JavaScript
Jest to język pozwalający na dodawanie dynamicznych elementów do
strony www.
Znaczną wadą języka jest brak jedneg ostandardu  rozwijał się on
niezależnie dla przeglądarek Internet Explorer (liczne niestandardowe
rozszerzenia) oraz dla przeglądarek z grupy Netscape/Mozilla (standardy
W3C).
Kod JavaScritp wykonywany jest przez przeglądarkę internetową po
stronie klienta.
Technologie
PHP (Personal Home Page Tools)
Język skryptowy służący do tworzenia programów oraz interpreter
wykonujący je po stronie serwera (server-side scripting). Bloki kodu
PHP umieszczane są bezpośrednio w dokumencie HTML. Przed
wysłaniem do przeglądarki serwer przekazuje dokument HTML
interpreterowi PHP, który tłumaczy komendy PHP oraz wykonuje
odpowiadające im operacje. PHP jest techniką analogiczną do ASP
(Active Server Pages), jednak w przeciwieństwie do produktu Microsoft
działać może na dowolnej platformie (choć obecnie najczęściej stosuje
się go w połączeniu z serwerami linuksowymi). Jest produktem
udostępnianym na licencji open source - bezpłatnie razem z kodem
zródłowym.
Technologie
MySQL
Najpopularniejszy serwer bazodanowy, wyprodukowany przez firmę
T.c.X DattaKonsultAB. Udostępniany wraz z kodem zródłowym, na
zasadach określonych w licencji GNU. Główne cechy:

baza danych zdolna pomieścić nawet kilkadziesiąt milionów
rekordów (wielkość ta zależy jedynie od fizycznych możliwości
komputera)

interfejsy API dla najważniejszych języków programowania

wykorzystanie mocy komputerów wieloprocesorowych

nieograniczona liczba użytkowników mogących jednocześnie
korzystać z bazy danych

duża szybkość działania
Kod MySQL-a wykonywany jest po stronie serwera.
Technologie
CGI (Common Gateway Interface)
Standard interfejsu służącego wymianie informacji między serwerami a
zewnętrznymi programami. CGI definiuje komunikację pomiędzy
graficznym interfejsem użytkownika (np. stroną WWW), programem
CGI uruchomionym na odległym komputerze i zasobami informacyjnymi
(np. bazami danych) odległego komputera. Z kolei zaimplementowana w
serwerze obsługa standardu CGI pozwala mu nadzorować wszystkie
operacje - serwer staje się wówczas bramą (gatewayem) do danego
zródła informacji.
Skrypty CGI wykonywane są po stronie serwera.
Technologie
ASP (Active Server Pages)
ASP to technologia pozwalająca dynamicznie tworzyć strony
internetowe przez serwer WWW na podstawie skryptów. Jest to podobna
technika do PHP ale dla serwerów windows'owych (IIS lub PWS).
Skrypty ASP wykonywane są po stronie serwera.
Technologie
Macromedia Flash
Jest to technologia tworzenia animacji wektorowych na zasadzie klatek
kluczowych. Powstałe pliki, zwane często "plikami flash" można
odtwarzać na stronie za pomocą przeglądarki internetowej lub w
oddzielnym programie do tego przeznaczonym. Pliki Flash są najczęściej
wykorzystywane do reklam internetowych.
Pliki wykonywane po stronie klienta.
Technologie
ActiveX
ActiveX to otwarty, wieloplatformowy zestaw technik łączenia
komponentów w Internecie i sieciach intranet. Komponenty ActiveX
mogą działać po stronie serwera i stamtąd modyfikować stronę WWW
widzianą przez klienta. Technika ta pozwala na łatwe tworzenie, scalanie
i udostępnianie komponentów oprogramowania. Używając ActiveX,
programista może utworzyć komponent w dowolnym języku
programowania, zintegrować go z dowolnym skryptem, zaś całość
uruchomić z wnętrza dowolnej aplikacji, na przykład przeglądarki
WWW czy jednej z wielu powszechnie używanych aplikacji biurowych.
ActiveX ma zastosowanie w systemach Windows, Unix i Macintosh.
Komponenty ActiveX mogą być wykonywane po stronie serwera lub
klienta.
Technologie
XHTML (Extensible Hypertext Markup Language)
Język znaczników będący bezpośrednim kontynuatorem HTML,
mającym ten sam potencjał, ale bardziej rygorystyczną składnię.
XHTML 1.0 stał się oficjalną rekomendacją World Wide Web
Consortium 26 stycznia 2000 r.
Zmiany zawarte w XHTML w stosunku do HTML są niewielkie i mają
na celu zwiększenie zgodności z XML. Najważniejszą zmianą jest
wymóg absolutnej poprawności znaczników HTML. Dodatkowo, w
XHTML wszystkie znaczniki muszą być pisane małymi literami. W
XHTML wszystkie atrybuty, nawet numeryczne, muszą być objęte
cudzysłowami. Wszystkie elementy muszą być także domknięte, łącznie
z pustymi, np. i
.
Kod XHTML-a wykonywany jest po stronie klienta.
Technologie
SVG (Scalable Vector Graphics)
SVG to stworzona w 1999 roku przez W3C aplikacja XML opisująca
dwuwymiarową (2D) statyczną i animowaną grafikę wektorową na
stronach WWW.
Technologie
VRML (Virtual Reality Modeling Language)
Język modelowania rzeczywistości wirtualnej VRML przeznaczony do
opisu trójwymiarowych, wirtualnych światów graficznych,
generowanych dla użytkowników przeglądarek WWW. Język VRML
jest oparty na plikach w formacie ASCII i na środowiskach modelowania
trójwymiarowego, opracowanych przez firmę Silicon Graphics. Główną
cechą VRML jest to, że do użytkownika jest przesyłany opis obiektów w
trójwymiarowym świecie, a nie rzeczywista grafika. Takie rozwiązanie
pozwala na znaczną redukcję wymagań dotyczących szerokości pasma
przenoszenia i umożliwia praktyczne wykorzystanie wirtualnej
rzeczywistości w sieci WWW.
Kod VRML wykonywany jest po stronie klienta.
Technologie
CMS (Content Management System)
System Zarządzania Treścią - jest to jedna lub zestaw aplikacji
internetowych pozwalających na łatwą aktualizację i rozbudowę serwisu
WWW przez personel nietechniczny. Modyfikacja i dodawanie nowych
materiałów do serwisu odbywa się za pomocą prostych w obsłudze
interfejsów użytkownika, zazwyczaj w postaci stron WWW
zawierających rozbudowane formularze.
Przykłady systemów CSM:

PHP-nuke

Postnuke

Mamboo

Geeklog

eZ Publish
Podstawy HTML
1. Struktura kodu HTML
HEAD  sekcja nagłówka
(zawiera ogólne ustawienia
oraz informacje stronie)
BODY  sekcja treści
(zawiera treść strony: tekst, grafikę,
odnośniki, itd.)
Podstawy HTML
1. Struktura kodu HTML


wnętrze nagłówka...
Obszar
kodu
zródłowego
treść strony...


Podstawy HTML
2. Znaczniki HTML
Znacznik otwierający
...
Obszar
...
obowiązywania
...
znacznika
Znacznik zamykający
Podstawy HTML
2. Znaczniki HTML
.....................................
Obszar
Znacznik Znacznik
obowiązywania
otwierający zamykający
znacznika
Podstawy HTML
2. Znaczniki HTML
Tu będzie pogrubione słowo.

Kod
Tu będzie słowo pisane kursywą .

zródłowy
Tu będzie podkreślone słowo.

Wynik
Tu będzie pogrubione słowo.
działania:
Tu będzie słowo pisane kursywą.
Tu będzie podkreślone słowo.
Podstawy HTML
3. Opcje znaczników HTML


To jest typowy akapit bez specjalnych opcji. Jeżeli
Kod
chcemy coś zmienić, to należy po znaczniku otwierającym
zródłowy
P (w nawiasie) umieścić dodatkowe opcje.


Wynik To jest typowy akapit bez specjalnych opcji. Jeżeli
działania: chcemy coś zmienić, to należy po znaczniku otwierającym
P (w nawiasie) umieścić dodatkowe opcje.
Podstawy HTML
3. Opcje znaczników HTML


To jest akapit wyjustowany. Sposób wyrównania definiuje
Kod
opcja align. Może ona zawierać :  left (domyślny),
zródłowy
 right ,  center lub  justify .


Wynik To jest akapit wyjustowany. Sposób wyrównania definiuje
działania: opcja align. Może ona zawierać :  left (domyślny),
 right ,  center lub  justify .
Kodowanie znaków
Aby uzyskać polskie znaki narodowe w przeglądarce,
należy zdefiniować typ kodowania znaków tekstowych.
Polskie strony kodowe to:
ISO-8859-2 - strona kodowa zalecana przez W3C
windows-1250 - strona kodowa typowa dla systemów Windows
Definicja strony kodowej znajduje się w sekcji HEAD:

lub

Sekcja META
Przykład sekcji META:









Projekt FreeCD


......
Algorytm tworzenia serwisu
1. Planowanie merytoryczne:

główna tematyka strony

cel budowy serwisu (odbiorcy)

struktura logiczna serwisu (podział na podstrony)

rodzaje udostępnianych informacji
(tekst, grafika, dokumenty, prezentacje, ...)
Algorytm tworzenia serwisu
2. Planowanie techniczne:

rodzaj strony (ramkowa, tabelkowa, mieszana)

układ strony (rozplanowanie ramek i tabelek)

układ menu (położenie, orientacja)

technologie (HTML, CSS, JavaScript, ...)

wymagania dotyczące serwera WWW
Algorytm tworzenia serwisu
3. Zebranie materiałów:

treści poszczególnych stron

dokumenty, prezentacje, oprogramowanie, ...

grafika, muzyka, filmy, ...
Algorytm tworzenia serwisu
4. Opracowanie szablonu strony:

strona kodowa

informacje nagówkowe (sekcja HEAD)

autor, słowa kluczowe, tytuł strony, ...

rodzaj i układ strony

rodzaj i układ systemu menu (odnośników do podstron)

kolorystyka i styl strony (zalecany mechanizm CSS)

banner, logo, nagłówek

walidacja szablonu
Algorytm tworzenia serwisu
5. Wstawianie treści:

teksty

grafika informacyjna

grafik ozdobna

odnośniki zewnętrzne

materiały do pobrania
Algorytm tworzenia serwisu
6. Test strony:

walidacja kodu

różne przeglądarki internetowe

różne systemy operacyjne

różne rozdzielczośći ekranu
Algorytm tworzenia serwisu
7. Publikacja strony:

serwer WWW (zależny od użytych technologii)

domena (opcjonalnie)

transfer plików na serwer - FTP

test działania
Algorytm tworzenia serwisu
8. Tworzenie dodatków:

licznik odwiedzin

statystyki strony

księga gości

forum internetowe

inne...
Algorytm tworzenia serwisu
9. Promocja strony:

katalogi WWW

zgłaszanie do serwisów tematycznych

zgłaszanie informacji (news) na portalach internetowych

reklama indywidualna (np. wizytówki)
Algorytm tworzenia serwisu
10. Konserwacja serwisu:

poprawianie błędów

aktualizacja treści

aktualizacja materiałów do pobrania

aktualizacja odnośników zewnętrznych
Zasady tworzenia stron WWW
1. Projekt  najważniejsza część pracy:

materiał należy podzielić na logicznie bloki

bloki tematyczne powinny być zgodne z budową menu

wszędzie należy stosować taką samą szatę graficzną

szata graficzna powinna być dobrze odpowiednia do tematyki

stronę główną należy tak przygotować, aby łatwo można było się
zorientować w termatyce serwisu

należy dobrze przemyśleć nazwę domeny

należy dobrze przemyśleć kwestę adresu do kontaktu

należy dobrze zaplanować technologie

nie powinno publikować się treści obrazliwych, antyrasowych lub
innych, niezgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami dobrego tonu

należy publikować wyłącznie informacje sprawdzone i zgodne z
ogólną wiedzą
Zasady tworzenia stron WWW
2. Materiały do pobrania  powinny być przygotowane w ogólnie
dostępnych formatach:

teksty - pdf, ps, rtf, sxw (nie doc)

kalkulacje - pdf, ps, sxc (nie xls)

prezentacje - pdf, ps, sxi (nie ppt, pps)

grafika rastrowa - gif, jpg, png (nie bmp)

grafika wektorowa - xcf, svg (nie dwg, dwf, cdr, ds4, itp.)

archiwa - zip, 7z, exe (nie rar, arj, ace) (legalne aplikacje)

dzwięki - mp3, ogg (legalne kodeki i aplikacje)

filmy - avi, mpeg (legalne kodeki i aplikacje)
Należy unikać materiałów wymagających posiadania specjalistycznego
lub komercyjnego oprogramowania - chyba, że tego dotyczy nasz serwis.
Zasady tworzenia stron WWW
3. Prawa autorskie - bezwzględnie należy przestrzegać praw autorskich,
a w szczególności:

nie należy publikować zdjęć pobranych z Internetu o ile nie mamy
zgody autora lub nie pozwala na to licencja (np. OpenClipart Gallery,
zdjęcia NASA)

podobnie nie należy zamieszczać do pobrania programów,
prezentacji, wykładów i innych elementow

najlepiej jest umieszczać materiały wykonane samodzielnie (grafika,
muzyka, filmy, wykłady, prezentacje, itp.)

wszelkie materiały należy przygotowywać i obrabiać przy pomocy
legalnego oprogramowania (informacje o programie są zazwyczaj
zaszyte w plikach wynikowych!)

nie powinno się publikować treści pobranych z innych stron www
(chyba, że robimy zbiorcze opracowanie na jakiś temat)
Zasady tworzenia stron WWW
4. Standardy układu strony - strony internetowe (ogóne - nie portale)
budowane są zazwyczaj według pewnych standardów:

na górze znajduje się zazwyczaj nagłówek - baner, tytuł strony bądz
logo

na dole znajduje się zazwyczaj stopka z informacją o autorze strony,
roku wykonania czy dacie ostatniej modyfikacji

menu znajduje się zazwyczaj po lewej stronie lub na górze
(przeważnie pod nagłówkiem)

w przypadku długich stron menu można powtórzyć na dole (w
układzie poziomym)

na stronie głównej znajduje się zazwyczaj odsyłacz do strony
początkowej, informacja o autorze i kontakt

umieszczone na stronie głównej menu powinno zawierać odnośniki
do wszystkich głównych elementów serwisu
Zasady tworzenia stron WWW
5. Układu strony - istnieją trzy podstawowe rodzaje stron:
A. Strony ramkowe:

jednorazowe ładowanie ramki z menu (guziczki) czy ramki
nagłówka (logo, baner)

przejrzystsza struktura kodu

utrudnione dodawanie odnośników do konkretnej podstrony

reklamy wyskakujące w ramce (jeżeli używamy usług takich jak
statystyki, księgi gości, itp.)

utrudniony jest wydruk strony
Zasady tworzenia stron WWW
5. Układu strony - istnieją trzy podstawowe rodzaje stron:
B. Strony tabelkowe:

łatwiejsze dodawanie odnośników do konkretnej podstrony

łatwiejszy wydruk strony

dłuższe ładowanie się strony

mniej przejrzysta struktura kodu (dużo znaczników TR i TD)
Zasady tworzenia stron WWW
5. Układu strony - istnieją trzy podstawowe rodzaje stron:
C. Strony mieszane (ramki pływające):

jednorazowe ładowanie elementów z menu (guziczki)
czy nagłówka (logo, baner)

dokładnie określony obszar okna z treścią serwisu

pojawianie się poziomego paska przewijania

utrudnione dodawanie odnośników do konkretnej podstrony

reklamy wyskakujące w ramce (jeżeli używamy usług takich jak
statystyki, księgi gości, itp.)

czasami blednie działają odnośniki (np. księga gości)

utrudniony jest wydruk strony.
Zasady tworzenia stron WWW
6. Testowanie serwisu
Tworzony serwis należy od samego początku testować w różnych
przeglądarkach (IE, Mozilla, Opera) i o ile jest to możliwe w różnych
systemach operacyjnych (LINUX, UNIX - można wykorzystać do tego
celu dystrubucje LiveCD).
Zasady tworzenia stron WWW
7. Zabezpieczenie prywatności
Zabezpieczenie dotyczy zwłaszcza adresów pocztowych (autorów i
gości). Powinny one być zabezpieczone przed robotami spamowymi,
należy więc używać:

adresów w postaci znaków ASCII
(średnio skuteczne)

adresów w postaci: jas [dot] fasola [at] ogrodek [dot] pl
(niewygodne)

adresów w postaci skryptów jawy
(najbardziej skuteczne i wygodne)
Zasady tworzenia stron WWW
8. Ułatwienia dla niepełnosprawnych
Dotyczy to szczególnie serwisów publicznych (szkoły, urzędy).
Koniecznie należy stosować:

opisy ALT dla grafiki

opisy TITLE dla odnośników
Teksty opisów odczytywane są przez specjalne przeglądarki
przeznaczone dla osób niewidomych.
Zasady tworzenia stron WWW
9. Under construction
Nigdy nie należy "wieszać" pustego serwisu (lub zawierającego tylko
część elementów). Lepiej będzie jeżeli serwis będzie skromny (wiadomo,
że z czasem będzie się rozbudowywał), ale działający. Link do miejsca
gdzie jest jedynie napis 'under constrution' może zniechęcić gości do
dalszego zwiedzania.
Zasady tworzenia stron WWW
10. Linki
Należy tak je zdefiniować, aby nie myliły się z innymi elementami
strony. Linki powinny być pogrupowane według logicznych zasad
(szczególnie jak jest ich dużo). Nie należy dawać odnośników do ogólnie
znanych serwisów.
Zasady tworzenia stron WWW
11. Kolory i tła
Kolory powinny być kontrastowe, np. czary-biały, granatowy-biały, nie
utrudniające odczytywania treści strony. Nie powinno się stosować
kolorów jaskrawych (silna zieleń, żółć, fiolet, itp.).
Powinno się stosować jednolite tło strony dobrze kontrastujące z treścią.
Jako tło można zastosować obrazek, ale powinien on mieć delikatny
deseń.
Zasady tworzenia stron WWW
12. Migające i przesuwające się napisy
Lepiej ich nie stosować. Męczą oko, rozpraszają uwagę i w praktyce
rzadko kiedy ktoś interesuje się jaka jest ich treść. Lepiej jest użyć
podkreślenia (innego niż link), pogrubienia czy powiększenia czcionki.
Zasady tworzenia stron WWW
13. Dzwięki
Bardzo niewielki odsetek internautów ma włączone odgrywanie
dzwięku. Zmuszanie wszystkich do dodatkowego czekania na
załadowanie się plików dzwiękowych, których i tak nie usłyszą tylko
irytuje. Jeżeli chcemy zapoznać gości ze swoją ulubioną piosenką, lepiej
umieść ją jako plik do ściągnięcia.
Zasady tworzenia stron WWW
14. Animacje
Jeżeli tematyka strony tego nie wymaga (np. cele dydaktyczne) należy
ich unikać: spowalniają ładowanie się strony i mogą utrudniać
nawigację. Sekwencyjne odtwarzanie animacji powoduje wrażenie
ciągłego ładowania się strony, gdyż nie gaśnie sygnalizacja pobierania
plików.
Ze względów estetycznych można dodać jakiś element typu baner lub
ruchome logo - może to być animowany gif lub element JavaScript,
flash-a czy SVG.
Zasady tworzenia stron WWW
15. Technologie
Należy stosować ogólnie uznane technologie tworzenia stron WWW,
zatwierdzone przez organizację W3C.
Niezbędne umiejętności...

podstawy HTML i CSS

obsługa edytorów kodu HTML

instalacja programów komputerowych w środowisku Windows

korzystanie z kursów i materiałów dodatkowych

rozwiązywanie problemów przez Internet

wyszukiwanie w Internecie darmowych szablonów stron

wyszukiwanie w Internecie tekstów i grafiki

znajomość praw autorskich

obsługa przeglądarek internetowych

obsługa poczty elektronicznej

obsługa FTP

podstawy obróbki grafiki

zakładanie kont www (rejestracja domen)

korzystanie z usług dodatkowych (liczniki, księgi gości, ...)
Dziękuję
za uwagę
Wojciech Sobieski
Olsztyn 2005


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Tworzenie stron WWW Ćwiczenia praktyczne Wydanie III
Tworzenie stron WWW we Flashu CS4 CS4 PL Projekty twfcs4
informatyka tworzenie stron www kurs wydanie iii radoslaw sokol ebook
Tworzenie stron WWW z wykorzystaniem Ajaksa Projekty
Tworzenie stron www wyd 2
ABC tworzenia stron WWW
ABC tworzenia stron WWW Wydanie II
PHP i MySQL Tworzenie stron WWW Vademecum profesjonalisty Wydanie czwarte phmsv4

więcej podobnych podstron