Prof dr hab Piotr Jaroszyński OCALIĆ POLSKOŚĆ(1)


Prof. dr hab. Piotr Jaroszyński
OCALIĆ POLSKOŚĆ!
(Kultura narodowa wobec globalizmu)
Globalizm to trend cywilizacyjny, którego celem jest utworzenie na Ziemi (na naszym
globie) jednego społeczeństwa sterowanego przez jeden rząd. Wprawdzie w ka\dej wielkiej
cywilizacji władcy aspirowali do panowania nad (znanym sobie) światem, niemniej jednak
dopiero w XX wieku projekty te stały się realne.
W średniowieczu i w czasach nowo\ytnych podstawowymi strukturami politycznymi
były monarchie. Rozpoczęty pod koniec XVIII w. demonta\ monarchii utorował drogę do
budowania suwerennych państw narodowych (jako państw obywatelskich). Między
państwami tymi toczyła się w wielu dziedzinach rywalizacja, nie zawsze te\ udawało się
utrzymać równowagę sił, co prowadziło do licznych wojen, których kulminacją były dwie
wojny światowe w wieku XX. Kolejna, ale ju\ tzw. zimna wojna, oparta była na konfrontacji
dwóch supermocarstw, USA i ZSRS, przy współudziale mniej lub bardziej podległych im
państw. Upadek komunizmu pozostawił na arenie politycznej jedno supermocarstwo.
Wówczas ostro ruszyła kampania pro-globalistyczna (lata 90.)
Przy istotnym wpływie Stanów Zjednoczonych globalizm nie jest w sposób formalny
związany z jakimś określonym państwem czy narodem, jawi się raczej jako twór
ponadpaństwowy i ponadnarodowy. Pewne jest natomiast, \e globalizm w sposób zasadniczy
wpływa na politykę, ekonomię, media, edukację etc. wkraczając w sposób mniej lub bardziej
jawny w dziedziny, które do tej pory stanowiły atrybuty niepodległych państw. Ostatnim
aktem suwerennych państw jest zgoda na ograniczenie lub wręcz rezygnację z własnej
suwerenności; przypomina to do złudzenia legalizację rozbiorów przez polski sejm. W
"oczach świata" wszystko wygląda w porządku (wszystko dzieje się zgodnie z prawem), w
oczach narodu nic nie budzi podejrzeń, legalizacja dokonuje się za sprawą demokratycznie
wybranych parlamentarzystów. To są jednak tylko pozory.
Wśród wielu dziedzin dotkniętych wpływem globalizmu znajdują się kultury narodowe.
Wpływ ten nie jest odczuwany zbyt boleśnie, a tym bardziej niewiele osób tak naprawdę
zdaje sobie sprawę, \e proces taki ma miejsce. Masy przyzwyczajone do uznawania za rzeczy
wa\ne (a wręcz istniejące!) tylko tego, co jest odpowiednio nagłośnione przez media, nie
dostrzegają problemu utraty własnej kultury narodowej; o tym masowe media nie mówią, a
więc tego nie ma. Aby dostrzegać ten proces, trzeba mieć te\ jakąś skalę porównawczą,
nale\ny brak jest rozpoznawalny przez porównanie z całością bez braków. Obcując wyłącznie
z rzeczami wybrakowanymi mo\emy sądzić, \e taka jest ich natura, a więc \e braków nie
posiadają. Kto widzi tylko psy bez ogonów, ten będzie przekonany, \e pies z natury nie ma
ogona, \e pies z ogonem, to jakieś dziwadło; kto zna klasykę polską tylko z wersji filmowej,
ten ma zdeformowany obraz polskiej kultury, ale w skali masowej to ten zdeformowany obraz
jest uznawany za "normalny", oryginał zaś staje się dziwadłem, rzadko znanym. A wreszcie
kultura narodowa nigdy nie była w pełni zasymilowana przez cały naród czy wszystkich
obywateli danego państwa. Kultura narodowa jest raczej kulturą elitarną, choćby z tego
tytułu, \e wymaga zdobycia odpowiedniego poziomu kultury i to w wielu ró\nych
dziedzinach aby mo\na było z nią obcować i nią \yć. Stąd te\ stosunkowo niewielki procent
narodu zdaje sobie w pełni sprawę z tego, co naród jako całość traci. Ale poniewa\ na
polityce, na medycynie i na kulturze zna się ka\dy, więc publiczna dyskusja nad potrzebą i
wagą kultury narodowej łatwo stać się mo\e jałowa.
Dlaczego globalizm z całą premedytacją niweluje wpływ kultur narodowych na
poszczególne społeczeństwa? W wymiarze społeczno-politycznym kultura narodowa umacnia
dane społeczeństwo wewnętrznie, czyni je bardziej zwartym, silnym, a więc i odpornym na
zakusy obcych. Parafrazując znaną klasyczną sentencję mo\emy powiedzieć, \e miastem bez
murów jest społeczeństwo bez własnej kultury. Je\eli więc globaliści dą\ą do utworzenia
jednego światowego społeczeństwa, to muszą obalić mury kultur narodowych. W wymiarze
politycznym skruszenie murów kultury narodowej otwiera swobodną drogę do realizowania
wizji nowego społeczeństwa, które ju\ nie będzie narodem, a kto wie, czy będą to jeszcze
ludzie.
Poniewa\ przekaz kultury narodowej przez wieki opierał się na tradycji obejmującej
krąg domu, szkoły, państwa i Kościoła, więc niszczenie kultur narodowych musi polegać na
opanowywaniu tych właśnie newralgicznych instytucji. Najpierw więc podwa\a się wartość
samej tradycji jako nośnika kultury, tradycję ukazuje się w najgorszym świetle jako coś
zacofanego, anachronicznego, pozbawionego wartości. Liczy się tylko przyszłość i postęp, to,
co nowe. Następnie trzeba wkroczyć do domów. Dziś jest to nad wyraz łatwe. Globaliści nie
muszą kolbami wywa\ać drzwi ani wkradać się przez okno. Praktycznie w ka\dym domu stoi
jeden lub kilka telewizorów, który niczym czołg otoczony piechotą kolorowych pism dyktuje
rytm dnia, opinie, nastroje, oceny. Dom dzięki masowym mediom jest ju\ zdobyty. A co ze
szkołą?
Programy szkolne opracowywane są i finansowane przez zachodnich "specjalistów" i
zachodnie instytucje takie jak OECD czy Unia Europejska. W związku z tym bardzo
precyzyjnie usuwa się z treści nauczania, choć stopniowo, materiał, który rozbudza poczucie
narodowe. Eliminuje się autorów klasycznych (wieszczów narodowych) bądz w całości, bądz
przez pozostawienie najmniej narodowych utworów bądz poprzez rekomendację obejrzenia
wersji filmowej. Młodzie\ angielska nie czyta Szekspira, młodzie\ grecka nie czyta Platona,
młodzie\ polska... ogląda Trylogię i Pana Tadeusza w telewizji, w tekście, którego nawet
poprawnie i pięknie nie przeczyta, połowy słów ju\ nie rozumie. Szkoła ukierunkowuje
uczniów na zdobycie umiejętności praktycznych, bez rozwijania zdolności do refleksji i
mądrości. Wzorem jest umysł ścisły, czyli wąski (skoro ściśnięty), ale za to zarozumiały, bo
wierzy w potęgę techniki. Kultura narodowa jako dobro niewymierne traktowana jest jak
sprawa pozbawiona wartości (bo nie-mierzalna).
Instytucje państwowe zachowują z kulturą narodową związek symboliczny,
zewnętrzny. Gdzieniegdzie flaga, skromny orzeł, rzadko hymn narodowy i to te\ tylko
pierwsza zwrotka. Instytucje państwowe są urzędami, które urzędują, ale nie reprezentują
majestatu sukcesji władzy 1000-letniego państwa. Kultura urzędu nie jest kulturą narodową,
jest wyrazem kultury biurokratycznej ró\nicowanej poziomem techniki i mentalności
(socjalistyczna, sowiecka, azjatycka, zachodnia). Jak\e często wchodząc do urzędu nie
czujemy, aby to był urząd naszego kraju, urząd, który nam słu\y, który chce nam pomóc,
który broni naszych praw. W polskich urzędach Polacy czują się petentami, odgrodzonymi od
władzy labiryntem korytarzy, pokoi, urzędników, sztucznych sekretarek.... Przepaść ta
powiększa się za granicą, gdzie w wielu wypadkach placówki dyplomatyczne postrzegane są
nie jako instytucje słu\ące Polakom, co raczej zorientowane na penetrowanie Polonii dla
bli\ej nie znanych celów.
Kurczy się te\ mecenat państwa nad dziedzictwem narodowym, które, z małymi
wyjątkami, albo przechodzi w ręce obce, albo te\ ulega likwidacji. Państwo w sensie
instytucjonalnym przestaje być zainteresowane podtrzymaniem wielowiekowego dziedzictwa
narodowego. W grę wchodzi brak równomiernego rozlokowania placówek kulturalnych na
terenie całego kraju, tak aby mogły być \ywym odniesieniem całości narodu i państwa dla
dzieci, młodzie\y i tych, którzy z kulturą polską chcą obcować. Jak\e nieliczne i jak rzadko
rozsiane są muzea, teatry, sale koncertowe, biblioteki. Instytucji tych było nieco więcej
okresie PRL-u ze względu na rolę propagandową, której nie mogły jeszcze spełniać masowe
media; propaganda jednak nie zasłaniała wszystkiego, co narodowe, stąd mo\na było
odnalezć ślady kultury polskiej. Ale przy dzisiejszej socjotechnice przekaz masowy mo\na w
całości wyjałowić z treści narodowych, nic więc dziwnego, \e globaliści z Banku Światowego
nakazali Polsce ju\ w '89 roku likwidację 30 tysięcy placówek kulturalnych, w tym głównie
bibliotek. Człowiek globalny ma oglądać słowa podawane przez media, a nie czytać ksią\ki,
które sam sobie znajdzie.
A wreszcie państwo przestało być zainteresowane ukazywaniem wzorcowej kultury
polskiej. Instytucje, których nazwy wskazują na wyjątkową rolę w przekazywaniu
pokoleniom wzorcowego i bogatego kanonu polskiej kultury, coraz częściej stają się polem
prywatnych eksperymentów nie najwy\szych lotów, a często o charakterze wręcz
antynarodowym, demoralizującym i szyderczym (Teatr Wielki, Teatr Narodowy, Teatr
Polski).
Nic więc dziwnego, \e wskutek takich działań wygaszony zostaje duchowy i materialny
związek obywateli z własnym państwem jako główną formą społecznego organizowania się
ludzi. Nie dzieje się to samoczynnie, lecz jest promowane przez instytucje globalistyczne,
które w ten sposób zmieniają ukierunkowanie działań instytucji tradycyjnie państwowych.
Administracja państwowa jest nie tylko polem dla załatwiania prywatnych interesów, ale nade
wszystko jest coraz częściej firmą do wynajęcia, jest przedłu\eniem firm międzynarodowych
czy ponadnarodowych. Ma to swoje konsekwencje w kulturze, poniewa\ przedsięwzięcia
ukazujące bogactwo i głębię wielu dzieł wymagają przepotę\nego wsparcia
instytucjonalnego, na które prywatnie nikogo nie stać. Nie wystarczy wynająć salę i zapłacić
za prąd, trzeba jeszcze wykształcić ludzi zdolnych do przekazywania arcydzieł w ich
najgłębszym wymiarze. Jeśli własne państwo nie jest zainteresowane promowaniem kultury
ojczystej, to trudno się spodziewać, aby były tym zainteresowane państwa lub organizacje
obce. Jest im raczej na rękę, \e dane społeczeństwo staje się coraz bardziej bezmyślnym
konsumentem i nie jest suwerennym narodem.
Ktoś zapyta, a po co być "uwerennym narodem"? Nasuwa się odpowiedz przypisywana
Arystotelesowi, którego zapytano, po co człowiek tyle obcuje z pięknem? Trzeba być ślepym,
\eby zadawać takie pytanie. Trzeba być pozbawionym, przynajmniej od czasu do czasu,
rozumu, aby pytać, po co człowiekowi rozum. Trzeba być nie w pełni dojrzałym psychicznie,
aby pytać po co kultura narodowa. Je\eli bowiem przychodzę na świat "goły i bosy", nie
umiem myśleć, nie umiem pisać, nie umiem mówić, nie umiem rozumnie słuchać i patrzeć, to
mój rozwój osobowy, a więc rozwój wra\liwości, umysłu, woli, charakteru, pozwalający mi
na osiągnięcie właściwej sylwetki fizycznej i duchowej, na zdrowy kontakt z innymi ludzmi,
na odczytywanie rzeczywistości, dokonuje się przez najbli\szy i na najpełniejszy krąg świata,
którym jest moja rodzina, moi rodacy, moja ojczyzna. Jak nie ma języka w ogóle, lecz są
języki narodowe, tak nie ma kultury w ogóle, lecz są kultury narodowe. Ucząc się języka,
który pozwoli mi na kontakt z innymi ludzmi, na wyra\anie siebie, na sięganie do dzieł
pisanych przed wiekami, uczę się w pierwszym rzędzie języka ojczystego, jako dla mnie
najbli\szego i najłatwiejszego. Po co mam w Polsce, gdzie mieszka 40 milionów Polaków,
uczyć się najpierw chińskiego lub angielskiego? Je\eli zaś to język polski wprowadza mnie
do mojej społeczności i do mojego dziedzictwa, to jest jasne, \e muszę ten język opanować
nie byle jak, ale w stopniu doskonałym. Potrzebuję tego nie tylko jako Polak, ale jako
człowiek, bo ja swoje człowieczeństwo realizuję po polsku. Dlatego troska o opanowanie
ojczystego języka jest podstawowym zadaniem domu i szkoły. Je\eli natomiast ju\ w latach
60. wprowadzono reformę edukacji, w ramach której zredukowano bądz wyeliminowano
przedmioty humanistyczne ze szkolnictwa zawodowego (którym przymusowo objęto ponad
połowę młodych Polaków), to jest jasne, \e chodziło o "wyhodowanie" ludzi, którymi łatwo
mo\na sterować. W dobie globalizacji proces dehumanizowania kształcenia poszedł jeszcze
dalej, poniewa\ dziś główna umiejętność literacka młodych ludzi polega na poprawnym
pisaniu podań i stawianiu krzy\yka w odpowiedniej kratce. A có\ mówić o dzwiękach, jakie
wydobywają się z gardeł niektórych polityków i dziennikarzy, które po głębokim namyśle
mo\na nazwać dzwiękami artykułowanymi, a có\ mówić nale\ącymi do języka polskiego?
Globalizm w pełni podbije świat dopiero po całkowitej likwidacji kultur narodowych.
Albowiem kultura narodowa jest tym najgłębszym podkładem, który chroni suwerenność
poszczególnych osób w wymiarze wewnętrznym. Jest ona równie\ swoistym kodem,
nieczytelnym dla obcych, który spaja naród, nawet pozostający w niewoli. Dlatego liczyć się
musimy z tym, \e proces pozbawiania nas naszej kultury ojczystej będzie trwał a\ do czasu
całkowitego zniszczenia w nas polskości. Stosowane są i będą ró\ne metody. Kultura
narodowa będzie puszczana w niepamięć, będzie zawłaszczana i deformowana, będzie
wyszydzana... To dzieje się dziś.
Poniewa\ kultura narodowa stoi na stra\y naszego człowieczeństwa, dlatego ka\dy
Polak musi powa\nie zastanowić się nad stanem obecnym i co mo\e zrobić w skali osobistej,
rodzinnej, społecznej, aby się nie dać, aby czerpiąc soki z ojczystego dziedzictwa, obronić w
sobie człowieka, w społeczeństwie naród, a w państwie ojczyznę.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Strzeszcenie wyst pienia prof dr hab Jerzego Vetulaniego
Skrypt Matematyka [A] prof dr hab Urlich
Jaroszyński Ocalić polskość
prof dr hab J ?necki Recepcja rewolucji iranskiej na Bliskim Wschodzie
Miażdzyca Prof dr hab Barbara Filipek
Prof Dr hab Nina Oginska Bulik Psychologia zdrowia [ wyklady](2)
prof dr hab M Pyziak Szafnicka dr M Wojewoda, Prawo cywilne, skrypt (prawo rzeczowe)
prof dr hab Falandysz, Toksykologia pojęcia z wykładw
prof dr hab Falandysz, Toksykologia pojęcia z wykładw
logika wyklady prof dr hab a pietruszczak
ks prof dr hab Czesław S Bartnik Rozczarowanie
Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi wykłady, prof dr hab Adam Stabryła(1)
prof dr hab inż Handkiewicz Andrzej, Elektronika Cyfrowa, Rejestr cykliczny 3
Z cyklu Spory historykowquot ENDECJA CENNE DZIEDZICTWO tekst prof dr hab Jana Za
Zjawisko piezoelektryczności prof dr hab Mykola Serheiev (Uniwersytet Szczeciński)
cwiczenia 1 choroby zakazne zwierzat gospodarskich dr hab aleksandra platt samoraj prof uwm

więcej podobnych podstron