151





"ferdydurke" Gombrowicza









Kategoria:
Polski


Zakres:
XX lecie


Tytuł:
"ferdydurke" Gombrowicza


Dodano:
1999.11.17









Witold Gombrowicz (1904 - 1969)
- debiutował zbiorem opowiadań "Pamiętnik z okresu dojrzewania" (1933),
- powieścią "Ferdydurke" (1937) ugruntował swoją znaczącą, ale jednocześnie zawsze budzącą kontrowersje pozycję prozaika, który z ironią i parodystycznym dystansem przedstawiał fałszywe, jego zdaniem, wzory moralne, społeczne i narodowe,
- centralnym problemem twórczości prozaika i dramaturga stała się forma bycia i istnienia - jej zgubna siła, zniewalająca jednostkę i kulturę,
- jego twórczość już w okresie międzywojennym wywołała żywe dyskusje literackie

Ludwik Fryde, krytyk, tak charakteryzował zasadnicze idee "Ferdydurke"...

* "FERDYDURKE"...

? powieść Gombrowicza, niezależnie od wartości estetycznych, błyszczy prawdziwą mądrością życiową,
? głównym problemem "Ferdydurke" jest problem formy, problem kultury, bo treść życiowa jest prosta, powtarza się niezmiennie we wszystkich wiekach,
? tajemnica kultury - bogactwa zjawisk: narodów, epok, stylów, obyczajów, gestów - tkwi w formie
? subiektywne "ja" dusi się w swym ciasnym domku i spontanicznie dąży do obiektywizacji; żyjąc w środowisku społecznym ulegamy ciśnieniu zbiorowości, która chce ukształtować nas na swój obraz i podobieństwo; temu celowi służy przede wszystkim wychowanie szkolne - pierwsza kondygnacja piekła, przez które przechodzi bohater "Ferdydurke"
? tworzy groteskowy obraz świata na pograniczu kpiny i powagi, żartu i dostojeństwa; wszystko jest błazeńskie, a jednocześnie tragiczne
? odsłania absurdalną rzeczywistość pozoru i fałszu
? jest to świat, w którym wszystko jest możliwe: świat z pogranicza jawy i snu, prawdy i kłamstwa, rzeczywistości i nierzeczywistości
? groteskowo-tragiczna akcja ukazuje pesymistyczny obraz egzystencji człowieka
? absurd życia wynika z fałszywych interakcji społecznych; lęk przed "obcym", "cudzym", "innym" prowadzi do powstania zachowań i postaw, które tworzą fałszywą formę
? przyczynia się do rozwoju prozy - stanowi nowatorską propozycję artystyczną, w której zostaje rozbita tradycyjna struktura powieści ( zamysł autotematyczny, który poddaje w wątpliwość sensowny i logicznie uporządkowany kształt dzieła literackiego; akcja przerywana odautorskim komentarzem)
? odsłania proces własnego powstawania, staje się powieścią o powieści
? nawiązuje do prozy XX wieku, m.in. do "Pałuby" Karola Irzykowskiego i "Fałszerzy" Andre Gide`a

* OBRAZ SZKOŁY U GOMBROWICZA

? jest on fantastyczny
? podkreśla trafnie, że pozą jest w równej mierze idealizm, jak cynizm młodzieży, jedno i drugie wynika z
namiętnego udawania dorosłych
? uczniowie są traktowani wciąż pedagogicznie, otoczeni fałszem, dawali koncert fałszu; są okropni w l
liryzmie, nieudolni w ironii, żarcie, dowcipie, obrzydliwi w swoich upadkach
? satyra szkolna zbiega się z współczesną myślą pedagogiczną
? "Ferdydurke" atakuje szkołę tradycyjną jako wyraz kultury dwuwarstwowej, nie obejmującej człowieka w
jego pełnej strukturze psychofizycznej, lecz tylko intelekt; kształcącą jednostkę nie przez uczestniczenie w
życiu zbiorowości, lecz w izolacji, w oderwanej od rzeczywistości społecznej atmosferze gimnazjalnej
? szkoła kształtuje psychikę w rozstrzygającym dla człowieka okresie dojrzewania, a rezultatem jest
chroniczny kryzys poczucia rzeczywistości i niestarty osad podręcznikowych, fikcyjnych ideologii

* OBRAZ ŚRODOWISKA ...

...MIESZCZAŃSKIEGO:
? postępowe
? zakłamane
? wielkomiejska nowoczesność polega na ideałach na snobistycznych wmówie -
niach
? bohater sprytną intrygą doprowadza je do rozbicia, do samorozkładu sztucznej
formy
? ład obyczajowo-społeczny załamuje się i załamują się ludzie pozbawieni
formy-pancerza

... I ZIEMIAŃSKIEGO:
? tradycjonalistyczne
? zakłamane
? tradycja ziemiańska, subtelny "pański" obyczaj, stanowi formę-pozór,
która daje "państwu" fikcyjną przewagę nad chłopstwem
? do rozbicia dochodzi dzięki zbiegowi okoliczności
? ład obyczajowo-społeczny załamuje się i załamują się ludzie pozbawieni
formy-pancerza

Bohater "Ferdydurke", rozwiawszy trzy koszmary, uciekłszy ze szkoły, skompromitowawszy dom mieszczański i doprowadziwszy do groteskowej rewolucji społecznej we dworze, nie oswobadza się, nie wyzwala od kultury, bo jak stwierdził sam Gombrowicz: "Ze schematu obyczajowo-społecznego, od >gęby< nie można uciec...".


* FILOZOFIA W "FERDYDURKE"

? filozofia w powieści ma swój odpowiednik europejski, jakim jest nurt refleksji egzystencjalnej
i poglądy francuskiego myśliciela Jean Paul Sartre`a
? człowiek, w myśl tej koncepcji, to samotna melodia, która nie ma możliwości pełnego i
równorzędnego kontaktu z rzeczywistością wobec niej zewnętrzną; każde wyjście "do świata"
i "do drugiego człowieka", staje się zubożeniem i zafałszowaniem własnej osobowości i utraty
własnej osobowości
? filozoficzna refleksja wyraża się też poprzez odwołania do historycznych, polskich aktualiów;
społeczno-obyczajowe obserwacje prowadzą do ironicznej krytyki międzywojennych środowisk
tradycjonalistycznych i liberalno-postępowych




Autor: Dona















Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
151 25
151 15 (3)
151 156 7mp43uhlml3v6grqw4usdl6usks7pprhrkvmq2i
151 01 (2)
151 ind
151 09 (2)
151 11 (3)
151 16 (2)
150 151
151 05 (2)
index (151)
151 19 (3)
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA I KONSERWACJI RĘKAWICE OCHRONNE D5 151

więcej podobnych podstron