„Faraon" Bolesława Prusa
Powieść, ukończona, jak głosi data na jej rękopisie, 2 maja 1895 r. o godz. 3
po południu, była drukowana w „Tygodniku Ilustrowanym" od dnia 5 października
1895 r. do końca roku następnego. Wydanie książkowe ukazało się w roku 1897.
Powieść zaskoczyła zarówno czytelników jak i krytyków. Znano bowiem Prusa jako
zdeklarowanego przeciwnika powieści o tematyce historycznej, namiętnego
natomiast obserwatora współczesności, dążącego do jej poznania, zrozumienia i
znalezienia dróg naprawy.
Szybko jednak przekonano się, że co prawda inspiracją do napisania utworu były
zainteresowania pisarza Egiptem, ojczyzną najstarszej cywilizacji świata, ale w
rzeczywistości jest on nie powieścią historyczna, lecz traktatem o państwie i
władzy.
Czas i miejsce akcji
Wydarzenia toczą się w XI w. p. n.e., w okresie panowania dwudziestej dynastii
faraonów i okresie zwycięstwa nad nimi kasty kapłańskiej.
Miejscem akcji jest Egipt, egzotyczna kraina rozciągająca się wzdłuż Nilu, w
której panuje politeizm, kult zwierząt (wół Apis, krokodyle, skarabeusze), a
kapłani są monoteistami. Powszechne przekonanie, że zniszczenie ciała
uniemożliwia unieśmiertelnienie się duszy stało przyczyną powstania tradycji i
obrzędowości (m. in. balsamowanie, piramidy). Faraon uznawany jest za „syna
Słońca", a zatem istotę równą bogom.
Ramzes XII i jego syn to postacie wykreowane przez pisarza (rzeczywistości
Herhor objął władzę po Ramzesie XI). W powieści Ramzes XIII jest młodszym,
czwartym synem, jego starsze rodzeństwo nie wykazało potrzebnych władcy
przymiotów umysłowych i fizycznych, jedynie im, wnuk arcykapłana, jest silny i
mądry.
Fabuła utworu
Głównym problemem powieści jest walka faraona z kastą kapłańską o władzę w
państwie:
Manewry wojskowe młodego księcia stanowiące dla niego egzamin na
odpowiedzialnego wodza;
Spotkanie z Żydówka, Sarą;
Narada w pałacu i odroczenie terminu mianowania księcia dowódcą korpusu;
Napad na folwark Sary;
Podróże księcia po kraju i jego obserwacje;
Sprawa żydowskiego syna księcia i zamordowanie dziecka;
Wojna z Libią. Młody książę faraonem Ramzesem XIII;
Uroczystości pogrzebowe starego faraona;
Lykon w roli obłąkanego;
Ramzes w otwartej walce z kapłanami. Prowokacja Herhora;
Klęska i śmierć Ramzesa.
Państwo egipskie
Prus ukazuje państwo u schyłku jego świetności. Przyczyna upadku są:
— wyniszczające kraj wojny (brak rąk do pracy, jałowienie ziemi, zniszczenie
rzemiosła powszechne zubożenie),
— zubożenie skarbca,
— niewystarczająca liczba wojsk,
— brak jedności etnicznej (Fenicjanie, Żydzi, Grecy),
— rosnące zadłużenie u cudzoziemskich lichwiarzy, pociągające za sobą zależność
polityczną,
— wzrost potęgi ekonomicznej Felicjan,
— nadmierny rozrost biurokracji,
— walka kapłanów z faraonami o władzę,
— rozrzutny tryb życia możnych,
Społeczeństwo egipskie jest wyraźnie podzielone:
— arystokracja religijna i świecka;
— szlachta,
— kapłani,
— lud (chłopi, niewolnicy).
Chłopi (Prus nie odróżnia wyraźnie chłopów od niewolników):
są ciemni, wyzyskiwani, krzywdzeni, bici, gnębieni przez poborców podatkowych;
cierpią nędzę, głód, niedolę; muszą dźwigać całkowity ciężar faraona, jego
dworu, arystokracji i kapłanów;
pracą swoją tworzą fundament materialny dla rozwoju kultury, ale cierpią
największe upokorzenia:
— epizod ukazujący chłopa, który przez 10 lat kopał kanał, by zdobyć wolność
osobistą. Obity popełnił samobójstwo,
— po napadzie na willę Sary na więzienie skazano kilkuset niewinnych chłopów,
bez udowodnienia im winy,
— obrazy katowania chłopów w posiadłości wydzierżawionej przez księcia Dagonowi
w zamian za pożyczkę finansową,
— opis piramidy Cheopsa jako krwawego owocu pracy i niedoli setek tysięcy
ludzi,
Arystokracja:
opanowała najwyższe stanowiska w administracji państwowej i wywiera wpływ na
całe społeczeństwo;
dzięki autorytetowi religii ma doskonale zorganizowany aparat szpiegostwa i
zdrady;
żyje w przepychu, myśli tylko o używaniu i własnych korzyściach.
Kapłani
dzięki religii utrzymują w posłuszeństwie klasy panujące i uciskane;
elitarny charakter nauki sprawia, że mogą wykorzystywać ją dla spotęgowania
swojej władzy (znajomość astronomii pozwala im wytyczać kierunek podróży
okrętów, budowę kanałów, wykorzystywać zaćmienie słońca dla potrzeb
politycznych; znajomość prawa pozwala Mentezefisowi bezkarnie zabijać jeńców
pod nieobecność faraona, aby wzbudzić tym nienawiść Libijczyków do władcy;
znajomość mediumizmu pozwala wykorzystać do swych celów Lykona);
skupili olbrzymi majątek (od wieków gromadzony w Labiryncie), którym mogą
dysponować według woli;
są egoistyczni, samolubni; mają ogromne doświadczenie w zarządzeniu sprawami
państwowymi.
Herhor: ambitny, wykwintny i opanowany polityk, nie kryje żądzy władzy; w jego
przekonaniu interes państwa łączy się z interesem kapłaństwa; umie precyzyjnie
i przebiegle obmyślać i realizować swe plany.
Mefres: jeden z najbliższych współpracowników Herhora; uparty, okrutny i mściwy
starzec; nie przebiera w środkach, by zniszczyć znienawidzonego Ramzesa XIII
(on nakazuje Lykonowi zabić faraona).
Mentezufis: drugi współpracownik wielkiego kapłana; zręczny polityk.
Pentuer: jedna z najszlachetniejszych postaci kasty kapłańskiej; syn chłopski;
bezinteresowny obrońca ludu; sympatyzuje z młodym faraonem i służy mu rada.
Ramzes XIII
Młody następca tronu jest reformatorem: pragnie bronić ludu, którego los i
krzywda żywo go porusza; chce przywrócić Egiptowi dawną potęgę mają do wyboru
pogodzić się z kastą kapłanów i podporządkować ich woli lub rozpocząć z nimi
walkę, wybiera drogę konfrontacji; uniezależnić się od oligarchii kapłańskiej i
znaleźć oparcie u szlachty i niższych urzędników i kapłanów; planuje sięgnięcie
do skarbów Labiryntu, by spożytkować je dla dobra kraju;
Popada w otwarty konflikt z kapłanami (— czyni Herhorowi uwagi odnośnie ureusza
zdobiącego jego głowę, — Pentuer odmawia mu swego współudziału w walce z
kapłanami, — kapłani odmawiają mu pożyczki, — wykorzystują sobowtóra jako
narzędzia skompromitowania Ramzesa).
Decydujaca rozgrywka ma nastąpić dnia 23 Paofi (wydobycie skarbów z Labiryntu i
zbrojne wystąpienie wiernego wojsk, ludu i niższych kapłanów; Ramzes liczy też
na przyjaźń Penteura i Tutmozisa).
Wystąpienie kończy się klęską: — zaćmienie słońca, — śmierć Ramzesa XIII.
Młody faraon przegrał ponieważ:
nie docenił roli nauki, a wierzył tylko w siłę oręża (lekceważy doniesienie
uczonego Menesa),
jest bezmyślny, porywczy, niecierpliwy, zmysłowy, lekkomyślny i gwałtowny;
kierował się emocjami zamiast rozwagą i trzeźwym przewidywaniem taktyki.
W historii zapisał się jako nieodpowiedzialny młodzieniec i „łowca kobiet".
Pozostanie niedoceniony i bezimienny, ale jego idea pozostanie - reformy, o
które walczył, zostana przeprowadzone przez Herhora.
Wątki miłosne
Sara, Żydówka, postać bardzo szlachetna. Miłość do Ramzesa stała się treścią
jej życia; nie pamięta mu upokorzenia i odepchnięcia, dla ratowania ukochanego
przyjmuje na siebie domniemaną zbrodnię i umiera obłąkana.
Kama, kapłanka fenicka, to zawistna, próżna i ambitna kobieta, która chce
upokorzyć rywalkę.
Hebron, córka króla Teb jest lekkomyślną i próżną dziewczyną, dbającą tylko o
własnych korzyściach.
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
faraon 24faraon 32Faraon53Faraon31faraon 14Faraon,faraonowa i architektfaraon 34Faraon37faraon 42faraon 58faraon 02faraon wstepfaraon 26Linki do Audycji Radiowych Starej Witryny Misji FaraonFaraon2faraon 62Faraon51więcej podobnych podstron