Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s61 77


Mazowieckie Studia Humanistyczne
Nr 1, 1998
Leon Niebrzydowski
Mariusz Gorzeń
WYBRANE DETERMINANTY FILOZOFICZNO-HISTORYCZNE
POSTAW MAODZIEŻY WOBEC PROCESU INTEGRACJI
EUROPEJSKIEJ
Wstęp
InicjujÄ…c badania psychologiczne w dziedzinie postaw wobec zjawisk o cha-
rakterze społecznym, należy pracę badawczą rozpocząć od analizy ich genezy
filozoficzno-historycznej. Przesłanki stąd płynące powinny inicjować ten etap ba-
dań, w którym zostaną postawione problemy i hipotezy badawcze.
Definiując pojęcie postawy kładzie się nacisk na to, że jest to nie tylko  neu-
ropsychiczny stan gotowości do reagowania w pewien, z góry określony spo-
sób", ale struktura aktywnie wpływająca na proces sterowania zakresem i jako-
ścią odbioru, przetwarzania i przechowywania informacji, przyczyniając się do
powstania w efekcie tendencyjności spostrzegania, wnioskowania oraz oceny1.
Tendencyjność ta dotyczy nie tylko przedmiotu postawy, ale również ludzi i grup
reprezentujących poglądy zbieżne lub sprzeczne z naszymi. W strukturze posta-
wy wyróżnia się elementy podstawowe, takie jak:
- konglomerat komponentów emocjonalno-poznawczych;
- konglomerat składników behawioralnych.
Elementy te, będąc wynikiem procesu przetwarzania informacji, jednocze-
śnie same wpływają na zakres, jakość, tendencyjność ich odbioru, przetwarza-
1
G.W. Allport, Attitudes, w: Handbook of social psychology, pod red. C. Murchison, Wor-
cester 1935; S. Gerstmann, Postawy jako kompleksy wyznaczników zachowania się czło-
wieka,  Przegląd Psychologiczny" 1966, nr 12; tenże, Próba określenia przedmiotu badań
empirycznych w psychologii,  Przegląd Psychologiczny" 1978, nr 4; tenże, Podstawy psy-
chologii konkretnej, Warszawa 1984; T. Mądrzycki, Psychologiczne prawidłowości kształ-
towania się postaw, Warszawa 1977; tenże, Deformacje w spostrzeganiu ludzi, Warszawa
1986; S. Mika, Psychologia społeczna, Warszawa 1981; M.T. Newcomb, Attiude, New York
1953; tenże, Kształtowanie postaw jako funkcja grup odniesienia, w: A. Malewski, Zaga-
dnienia psychologii społecznej, Warszawa 1962; B. Wojciszke, Psychologia społeczna,
Gdańsk 1997 (niepublikowany skrypt uczelniany).
62 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
nia, przechowywania i odtwarzania2. Podkreśla się, że  tworzą one czynną
i dynamiczną strukturę uwarunkowaną neuropsychicznie, a określaną jako stan
gotowości do reagowania w pewien, z góry określony sposób"3.
W artykule zwróciliśmy uwagę na niektóre czynniki filozoficzno-historycz-
ne będące determinantami postaw młodzieży wobec procesu integracji europej-
skiej. Pragnęliśmy zasygnalizować potrzebę holistycznego ujęcia postaw współ-
czesnej młodzieży wobec procesu integracji europejskiej, inicjując dyskusję nad
filozoficznymi i historycznymi determinantami warunkującymi kształtowanie się
postaw wobec tego procesu. Nawiązujemy jedynie do niektórych z wielu nur-
tów i idei filozoficzno-historycznych. Jest to próba takiego ujęcia zagadnienia,
w którym raporty z badań opinii publicznej znajdują uzasadnienie w konkret-
nych poglądach filozoficznych i procesach historycznych. Należy zauważyć, że
tematyka zagadnienia wykracza daleko poza ramy jednej dyscypliny naukowej.
Stąd artykuł ten jest próbą podjęcia interdyscyplinarnych badań zmierzających
do wyjaśnienia zródeł postaw wobec procesu integracji europejskiej.
Po zakończeniu II wojny światowej pragnieniem milionów ludzi stało się
takie określenie zasad wspólnej egzystencji, aby wszelkie konflikty i nieporozu-
mienia już nigdy nie mogły wywołać tak ogromnych zniszczeń: moralnych, spo-
łecznych i gospodarczych oraz przerażających zbrodni, planowego ekstermino-
wania całych narodów.
Z różnych przyczyn politycznych i gospodarczych świat, mimo tak straszli-
wych doświadczeń, w ciągu kilku następnych lat podzielił się na dwie strefy.
Obywateli jednej strefy uprzedzano przed wrogością i agresywnością mieszkań-
ców drugiej, budując atmosferę wzajemnej nienawiści. Mogło się zdarzyć, że
bracia strzelali do siebie, a rodziny bezpowrotnie rozdzielone nie mogły ze sobą
nawet korespondować. Dzielił ich mur odmiennych systemów wartości, ideolo-
gii politycznych i gospodarczych.
Interesujące jest wobec tego ukazanie stosunku młodych Polaków do pro-
cesu załamania dotychczasowego porządku światowego i złamania barier poli-
tycznych; procesu jednoczenia krajów europejskich w jedno, federacyjne społe-
czeństwo. Jest to próba ukazania ludzkich obaw i oczekiwań związanych z tym
procesem, a uwarunkowanych przez wiele czynników społeczno-polityczno-go-
spodarczych.
Pytamy o to: czy ludzie żyjący w świecie dotychczas podzielonym, pełnym
agresji są skłonni jednoczyć się nie tylko przeciw sobie, ale z pragnieniem dzia-
łań ponad podziałami?; czy teraz ludzie są skłonni zrozumieć ideę konsolidacji
różnych państw nie przeciw innym, ale z pragnieniem współpracy, wzajemnej
pomocy? Oto podstawowe pytania obecnej epoki.
2
B. Wojciszke, op. cit., s. 32.
3
Ibidem, s. 34.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
63
Inicjatorzy procesu integracji europejskiej
Pojęcie integracji wywodzi się od łacińskiego słowa integratio i może od-
nosić się do co najmniej kilku płaszczyzn: gospodarczej, politycznej, psychicz-
nej. W niniejszej pracy odnosimy się do tego aspektu zagadnienia, w którym in-
tegracja jest to: proces gospodarczy i polityczny, polegający na scaleniu całych
gałęzi gospodarki i społeczności ludzkich, zachodzący między gospodarkami
i narodami różnych krajów Europy.
Prekursorem idei integracyjnej był jeden z autorytetów myśli chrześcijań-
skiej, filozof i teolog, jeden z ojców Kościoła - św. Augustyn (354-430 n.e.). Po
raz pierwszy w historii przedstawił on plan stworzenia jednego, wielkiego impe-
rium pokojowego, obejmującego wszystkie narody świata.
W 1589 r. ideę tę rozwinął król Francji Henryk IV, ogłaszając Wielki Plan
pokoju europejskiego. Opierał się on na wieczystym przymierzu monarchów
Europy i zawierał następujące postulaty:
 1. Zrównanie wobec prawa katolików i protestantów. Uznanie prawa czło-
wieka do własnego wyznania, tak aby raz na zawsze zapobiec wojnom religij-
nym;
2. Wzajemne, pokojowe uznanie granic państw i uporządkowanie spraw te-
rytorialnych na ich obrzeżach, a także utworzenie 15 samodzielnych państw;
3. Utworzenie Rady Generalnej Europy, w skład której miałoby wejść 70
przedstawicieli wybranych przez poszczególne państwa - czterech z państw więk-
szych i dwóch z państw mniejszych. Rada działałaby stale, załatwiając wszyst-
kie sprawy sporne cywilne, religijne i polityczne"4.
Wyżej wymienione idee zostają spełnione dopiero w XX w. Tolerancja -
uznanie prawa do indywidualnych poglądów, akceptacja odmienności, przemy-
śleń, wierzeń i zachowań, równoznaczna z wyrozumiałością5, jest realna dopie-
ro w świecie współczesnym po Soborze Watykańskim II (1962-1963). Kolejni
papieże, poczynając od Jana XXIII podkreślali w swoich encyklikach potrzebę
utrzymania trwałego pokoju, potępienia wojny i przemocy (Jan XXIII - 1962 r.
- Pacem in terris). Głosili oni politykę wzajemnego poznania i zbliżenia się
różnych wyznań chrześcijańskich - ekumenicznego dialogu. Realizując posta-
nowienia konstytucji posoborowej, nawiązano dialog także z wyznaniami nie-
chrześcijańskimi i współpracę ze Światową Radą Kościołów. Dziś o Marcinie
Lutrze katolicki papież mówi jako o  bracie w wierze", zaś we wrocławskim
Kongresie Eucharystycznym (1997 r.) uczestniczą przedstawiciele wielu wyznań.
Jan Paweł II mówi wręcz, że  tolerowanie się" daleko nie wystarcza dzisiejsze-
mu światu, bowiem Kościół Chrystusa tworzą wyznawcy wszystkich wyznań
4
Z. Marszałek, Zarys historii Unii Europejskiej, Aódz 1996, s. 67-79.
5
Słownik języka polskiego, pod red. S. Szymczaka, Warszawa 1981.
64 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
chrześcijańskich: od prawosławnych przez luteranów po baptystów6. Oto praw-
dziwie demokratyczno-humanistyczne uznanie jednostki ludzkiej takÄ…, jakÄ… jest
ona naprawdÄ™.
Ideę równowagi sił w Europie i uznanie arbitrażu międzynarodowego próbuje
się spełnić dopiero wówczas, gdy ludzkość przekonała się o potędze i intensyw-
ności konfliktu totalnego na ziemi, wodzie i w powietrzu. 22 czerwca 1973 r.
przedstawiciele USA i ZSRR doszli do porozumienia w sprawie zaniechania
dążeń do wojskowej konfrontacji oraz ustalili, że drogą stałych konsultacji zro-
bią wszystko dla uniknięcia wojny atomowej. Podpisane porozumienia KBWE
(1 sierpnia 1975 r.) wprowadzały procedurę arbitrażu międzynarodowego w pro-
ces rozstrzygania sytuacji konfliktowych i negocjacji zamiast konfliktu zbrojne-
go. Jest to w pewnym sensie, kontynuacja pokojowych inicjatyw Erazma z Rot-
terdamu (1467-1536).
Koncepcję Rady Generalnej Europy wsparła myśl Claude Henri de Saint-Si-
mona z 1814 r. Postulował on,  aby nad każdym narodem sprawował władzę
rzÄ…d parlamentarny, uznajÄ…cy supremacjÄ™ Parlamentu Europejskiego. Parlament
ten nie tylko rozstrzygałby sprawy sporne, ale zajmowałby się również nauką,
sztuką, prawodawstwem, handlem, administracją i przemysłem. [...] Parlament
miał dbać o poszanowanie praw narodów i grup społecznych do decydowania
o swoim losie"7.
Victor M. Hugo, francuski poeta, dramaturg i polityk działający w Paryskim
Kongresie Pokoju, postulował w swoich przemówieniach, aby kiedy wszystkie
narody kontynentu zespolą się ściśle w wyższą jednostkę i założą europejskie
braterstwo, nie utraciwszy wyższych swoistości i indywidualności, przyszedł
dzień, w którym nie będą istnieć pola bitew, a rynki otworzą się handlowi, umy-
sły ideom. Ta nowa Europa - zdaniem Julesa Micheleta (1798-1874) - byłaby
ojczyzną, do której wszystkie narody wnosiłyby swój własny, niepowtarzalny
wkład.
Jednak dopiero wówczas, gdy globalna konfrontacja sił udowodniła niesku-
teczność podobnych rozwiązań, a świat podzielony, zniszczony parł ku konflik-
towi totalnemu, idea Parlamentu Europejskiego, idea zjednoczonej Europy oży-
ła na nowo. Po zakończeniu II wojny światowej idea ta była traktowana jako
antidotum na zagrożenie sowietyzacją państw wyzwolonych przez wojska alian-
tów zachodnich, a postulaty integracji gospodarczej, politycznej i wojskowej były
realizowane w opozycji do zdarzeń na wschodzie kontynentu.
6
Jan Paweł II, Encykliki, Warszawa 1995; tenże, Homilie, Warszawa 1997.
7
Z. Marszałek, op. cits. 19.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
65
Okres  zimnej wojny"
5 marca 1946 r. Winston Churchill w przemówieniu wygłoszonym na
uniwersytecie w Fulton obwieścił:  Od Szczecina nad Bałtykiem do Triestu nad
Adriatykiem w poprzek całego kontynentu zapadła żelazna kurtyna. Poza tą li-
nią leżą wszystkie stolice starych państw środkowej i wschodniej Europy
[...]; muszę to nazwać strefą sowiecką, i wszystkie one [...] podlegają sowiec-
kim wpływom, ale też w wysokim i w coraz bardziej rosnącym stopniu moskiew-
skiemu zarządzaniu"8. Przemówienie w Fulton zawierało fakty, które dla milio-
nów ludzi oznaczały życie w izolacji od reszty świata. W ich świadomości bu-
dowano obraz wrogiej, niebezpiecznej rzeczywistości zza żelaznej kurtyny. Dla
mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej, Ci zza Aaby w rozumieniu ak-
ceptowanym przez władze to  imperialiści lub zaplute karły reakcji". W Euro-
pie Zachodniej panował powszechny lęk przed agresją sowiecką, która oznacza-
łaby nacjonalizację rodzinnych majątków, kolektywizację rolnictwa, rządy rad
robotniczych i wszechwładzę jednego, nieomylnego człowieka. Fobie tych pierw-
szych potęgowały czystki,  procesy zdrajców" publicznie przyznających się do
działań na rzecz obcych wywiadów. Lęki drugich były wzmacniane przekona-
niem o utracie dóbr własnych, niepodległości narodów i swobód obywatelskich.
12 marca 1946 r. prezydent Harry Truman ogłosił doktrynę zwaną pózniej
od nazwiska jej autora  doktryną Trumana"; mówił on -  Uważam, że polityka
Stanów Zjednoczonych musi popierać wolne narody, które przeciwstawiają się
próbom ujarzmienia przez uzbrojone mniejszości lub przez nacisk z zewnątrz"9.
Doktryna pozwalała Stanom Zjednoczonym na przejęcie roli tzw. światowego
żandarma i zaowocowała w 22 krajach europejskich realizacją planu ratowania
narodowych potencjałów gospodarczych; planu autorstwa George'a Marshalla
(tzw. planu Marshalla). Kraje Europy Środkowej i Wschodniej odmówiły przy-
jęcia pomocy gospodarczej. Przypieczętowaniem podziału Europy na dwie róż-
ne strefy gospodarcze i polityczne stał się 1949 r.
W lutym 1948 r. w Londynie przedstawiciele trzech mocarstw zachodnich
zdecydowali o wprowadzeniu jednej wspólnej konstytucji i jednej wspólnej wa-
luty dla trzech, zachodnich stref okupacyjnych. Jak podają Anna Radziwiłł
i Wojciech Roszkowski10,  gdy Moskwa odmówiła, zachodnie propozycje w tej
kwestii zostały wprowadzone z pominięciem strefy radzieckiej, a ZSRR odpo-
wiedział blokadą zachodnich sektorów podzielonego Berlina".  Blokada Berlina
była momentem decydującym, zmusiła bowiem aliantów zachodnich [...] do uzna-
nia fait accompli podziału Niemiec i utworzenia Republiki Federalnej Niemiec"11.
8
Historia współczesna, pod red. A. Radziwiłł, W. Roszkowskiego, Warszawa 1995, s. 582.
9
Ibidem, s. 589.
10
Ibidem, s. 350.
11
Ibidem, s. 592.
66 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
Po zakończeniu blokady Berlina, świat nie był już taki sam, jak wcześniej. Alianci
nie stanowili już jednej grupy; blok wschodni po raz pierwszy zaprezentował
swoją potęgę przeciw zachodniemu. Jesienią 1949 r. weszła w życie ustawa za-
sadnicza RFN, a 4 kwietnia 1949 r. w Waszyngtonie jedenaście państw podpisa-
ło Pakt Północnoatlantycki, tworząc formalną zachodnią strukturę obronną. Świat
został podzielony na dwie strefy przez następne 50 lat; trwał proces rywalizacji
m.in. na każdym polu: sportowym, gospodarczym, politycznym, wojskowym. Ry-
walizacja ta przyczyniła się do wykreowania wielu postaw pełnych niechęci, nie-
ufności, a nawet wrogości.
24 września 1949 r. skazano na śmierć Laszlo Rajka; 20 grudnia Trajczo
Kostowa, który został oskarżony o udział w spisku międzynarodowym. W 1950 r.
Komisja McCarthy'ego rozpoczęła akcję demaskowania prawdziwych i rzeko-
mych agentów ZSRR, w wyniku której stracono Juliusa i Helen Rosenbergów
(29 marca 1951 r.), oskarżonych o szpiegostwo atomowe.
29 sierpnia 1949 r. ZSRR dokonał pierwszej próbnej eksplozji atomowej.
Rozpoczął się wyścig zbrojeń na skalę dotąd niespotykaną. USA w 1952 r. po-
siadało już 400 bomb masowej zagłady. Konflikty zbrojne o zasięgu lokalnym,
będące wynikiem globalnej rywalizacji wybuchały w wielu rejonach świata np.:
w Korei (1950 r.), na Węgrzech (1956 r.), w Wietnamie (1964 r.), Czechosłowa-
cji (1968 r.), Kambodży (1970 r.), Afganistanie (1979 r.). Aomny12, powołując
się na badania Kendego podaje, że w okresie od 1945 r. do 1975 r. wybuchło na
Ziemi 110 wojen, a współczesny świat nie zaznał ani jednego dnia pokoju. Tyl-
ko podczas masakry dokonanej w My Lai przez wojska amerykańskie zginęło
450 osób cywilnych (16 listopada 1969 r.), zaś w latach 1976 1978 na polecenie
Pol Pota wymordowano około 2 min kobiet, mężczyzn i dzieci. W Kampuczy
szkoły były więzieniami, szpitale zlikwidowano, a inteligentów eksterminowano.
Obie strony konfliktu globalnego używały wszystkich dostępnych środków;
od metod walki strategicznej, NAPALM-u, po powołanie organów niejawnej,
tajnej misji wywiadowczej (MOSAD w Izraelu; GRU, KGB w ZSRR; CIA
w USA; SAS, MI-6 w Wielkiej Brytanii).
Nic więc dziwnego w tym, że młodzi ludzie przedstawiają obraz rzeczywi-
stości jako świat pełen agresji i przemocy. W idei integracji dostrzegają prędzej
jeszcze jedną metodę walki, tym razem ekonomicznej, niż inicjatywę współpra-
cy ponad podziałami.
Wobec powyższego czy ludzie są skłonni jednoczyć się teraz nie tylko prze-
ciw sobie, ale z pragnieniem działań ponad podziałami? Pytamy czy młodzi lu-
dzie rozumieją ideę konsolidacji różnych państw nie przeciw innym, ale z pra-
gnieniem współpracy, wzajemnej pomocy i współdziałania? Można powtórzyć
12
Z. Aomny, Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, Opole 1995; tenże, Budowa
zaufania międzynarodowego, Opole 1996, s. 110.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
67
te pytania, wzmacniając je o przedstawienie przykładów bezpardonowej rywali-
zacji ekonomicznej (tj. bezpodstawne podejrzenie pryszczycy u polskiego bydła
i żądanie zablokowania dla niego rynku Unii Europejskiej) oraz walki politycz-
nej (tj. akcja nacisku Rosji - jej weto wobec przystąpienia krajów Europy Środ-
kowo-Wschodniej do struktur NATO).
Można zadać jeszcze raz powyższe pytania, pamiętając o bezsilności potęż-
nych ugrupowań europejskich wobec wojny domowej w Jugosławii, konfliktów
narodowościowych w Hiszpanii i Irlandii Północnej.
Współcześni inicjatorzy idei integracyjnej
W trakcie II wojny światowej wielu ludzi opracowywało koncepcję global-
nego bezpieczeństwa, jednak wówczas, gdy ucichły armaty, świat popadł w inny,
dotąd nieznany rodzaj konfliktu. Jednoczenie się państw zachodnich, z biegiem
lat, przeciwstawiano koncepcji komuny. Reformy instytucjonalne przeprowadzano
pod presją idei państwa socjalnego. Życie, w tym również działalność politycz-
nÄ…, ukierunkowano na rywalizacjÄ™ - bezpardonowÄ… walkÄ™  przeciw" ludziom,
a nie  z" ludzmi.
Robert Schuman, francuski mąż stanu (w latach 1919-1952), pisząc o inte-
gracji europejskiej uwypuklał problem zagrożenia wolności osobistej i narodo-
wej ze strony ZSRR; podkreślał, że jeśli Europa Zachodnia nie chce podzielić
losu państw Europy Środkowej i Wschodniej, musi się zjednoczyć.
Konrad Adenauer, niemiecki mąż stanu (w latach 1906-1963) - żelazny kan-
clerz, jeszcze przed końcem wojny wyrażał przekonanie, że jej wynikami będą:
podział Niemiec, podział Europy oraz współzawodnictwo dwóch systemów
i dwóch ideologii. Współzawodnictwo to rozumiał w kategoriach walki, w której
zwycięstwo przepowiadał wolności, demokracji i społecznej gospodarce rynkowej.
Hans Juergen Kuesters wśród wielu argumentów uzasadniających politykę
jednoczenia Europy Konrada Adenauera, podaje m.in.:
 1. Musimy zbudować Europę, aby zahamować ekspansję radziecką;
2. Jedność europejska jest konieczna, bo pomaga rozwiązywać konflikty
polityczne na drodze pokojowej;
3. Integracja europejska stanowi konieczną reasekurację bezpieczeństwa na-
rodowego ludności wszystkich krajów"13.
Te jak i inne argumenty wypowiadane przez Adenauera czy Schumana peł-
ne były obaw, lęku, a nawet niechęci, przekazywanych z pokolenia na pokole-
nie. Europa Zjednoczona to ojczyzna wolności i tolerancji versus Kraje Wscho-
dnie, zniewolone, totalne.
13
Z. Marszałek, op. cit., s. 198 200.
Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
68
Najważniejsze, że były również i inne argumenty, zdecydowanie humani-
styczne. Europa to wszystkie kraje, te zniewolone i te wolne, totalne i demokra-
tyczne.  Integracja europejska jest konieczna, ponieważ stanowi wkład w poli-
tykę ograniczania sprzeczności Wschód Zachód. Integracja europejska jest ko-
nieczna, ponieważ pomaga przezwyciężać historyczne konflikty, np. między
FrancjÄ… a Niemcami, lub AngliÄ… a FrancjÄ…" - pisze H. J. Kuesters cytujÄ…c wypo-
wiedz Konrada Adenauera14. Robert Schuman pisze zaś:  Żaden naród europej-
ski nie może liczyć na rozwiązanie jakiegokolwiek problemu kosztem innego
narodu, a zasadnicze problemy krajów europejskich są wspólne; wspólne dobro
Europy jest równoznaczne z dobrem poszczególnych państw i narodów"15.
Jean Monnet, francuski mąż stanu (w latach 1917 1959), oddany całkowicie
idei zjednoczenia Europy, był głęboko przekonany o tym, że nie można jej zreali-
zować metodą rewolucyjną, atakiem frontalnym. Zaproponował więc tzw. me-
todę sektorową.  Integracja stosowana na ograniczonym wycinku życia Europy
doprowadzi do powstania instytucji wyposażonych w rzeczywistą władzę. Stop-
niowo rozszerzając obszary współpracy Europa miała dojść do pełnego zjedno-
czenia ekonomicznego, wojskowego i politycznego"16. Monnet założenia idei feax
urealnił, przygotowując szczegółowe plany, a następnie realizował, przewodni-
cząc pracy wielu komitetów roboczych, takich jak np. Francusko-Angielski Ko-
mitet Koordynacyjny.
Ludzie wyrośli w atmosferze podziału Europy na dwa wrogie obozy, to lu-
dzie uczeni nieufności, niechęci, podejrzliwości, a nawet agresji. Są to ludzie,
żyjący  przeciw" innym, a nie  z" innymi. Jednocząca się Europa, to ludzie tacy,
jak: Schuman, Adenauer, Monnet, pragnący pokoju i współpracy, przyjazni i
otwartości. Ludzie dążący do pogodzenia różnic i zjednoczenia państw samosta-
nowiÄ…cych o swoim bycie.
Na przełomie kwietnia i maja 1988 r. w Polsce ponownie nasiliły się działa-
nia pojedynczych obywateli i całych grup społecznych skupionych wokół związku
zawodowego  Solidarność" w walce o suwerenność państwa. Przez kraj przeto-
czyła się fala strajków i demonstracji ulicznych, pacyfikowanych przez zwarte
oddziały milicji i ZOMO.
Propaganda rządowa oskarżała o zdradę stanu działaczy związku zawodo-
wego. ZwiÄ…zkowcy, zarzucajÄ…c sprzeniewierzenie majÄ…tku narodowego, sprze-
ciwiając się represjom, organizowali zaś akcje buntu społecznego. Powszechnie
ignorowano, a nawet łamano zasady prawa i porządku; zasady, które same w sobie
były niezgodne z Kartą Praw Człowieka. Twórcy kultury czasy te określili mia-
nem  okresu chronicznej schizofrenii"; rzeczywistość to zlepek co najmniej pięciu
14
Ibidem, s. 199.
15
Ibidem.
16
Ibidem, s. 190.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
69
światów: odmiennego w szkole, pracy, na ulicy i w domu rodzinnym, jeszcze
innego w telewizji i kościele. Pacyfikacje demonstracji i protestów, walki uliczne
oto jest świat, jaki ma w pamięci dojrzewająca obecnie młodzież. Akceptacja prze-
mocy i bezprawia, powszechność kłamstwa i obłudy  oto kontekst, w którym żyje.
W sierpniu 1988 r., po nowej fali strajków i demonstracji siły obu stron
konfliktu w schizofrenicznej rzeczywistości, rozpoczęto negocjacje. Opozycja
usiadła do rozmów z rządem, inicjując proces przemian. Jerzy Turowicz powie-
dział, podczas inauguracji obrad  okrągłego stołu" 6 lutego 1989 r.:
 Jestem świadom wielkiej wagi naszego dzisiejszego spotkania. Po raz
pierwszy od poczÄ…tku Polski Ludowej, powstaje szansa otwarcia procesu zmie-
rzającego do sytuacji, w której Polacy poczuliby się gospodarzami we własnym
kraju"17.
W okresie od 6 lutego do 5 kwietnia 1989 r. zmieniono konstytucjÄ™ i ordy-
nację wyborczą, ustalono zasady reformy instytucji państwa i zasad gospodar-
czych. Zniesiono monopartyjny system polityczny.
4 czerwca 1989 r. w pierwszych po II wojnie światowej wolnych wyborach,
opozycja uzyskała 161 mandatów w Sejmie (gdzie obowiązywała umowa
przedwyborcza) i 99 na 100 mandatów w Senacie. 1 sierpnia powstał rząd pierw-
szego opozycyjnego premiera, prowadzący politykę niezależną od wpływów
sowieckich.
Upadał system jałtański, inicjując kolejny etap walk politycznych. Do 9 li-
stopada 1989 r. jednoczÄ…cÄ… siÄ™ EuropÄ™, wolnÄ…, tolerancyjnÄ… i demokratycznÄ…
oddzielał mur  symbol podziału  od tej części kontynentu, którą pozbawiono
praw, swobód obywatelskich i godności. Integracja państw zachodnich, wyzby-
cie się przez nie części suwerenności na rzecz jednego państwa związkowego
miało  wyeliminować permanentnie pojawiające się zagrożenia stabilności świata
zachodniego i zahamować ekspansję radziecką"18. Wraz ze zburzeniem muru
berlińskiego, podpisaniem paktów i układów w 1990 r. (Waszyngton, 1 czerwca;
Moskwa 12 września) integracja Europy, myśl i idea zjednoczeniowa nabrała
innego, rozwojowego znaczenia.
W grudniu 1991 r. przyjęto w Maastricht traktat o Unii Europejskiej, który
przewiduje:
 Unię gospodarczą i walutową. Wprowadzenie do 2000 r. wspólnej waluty
- ECU, zastępującej dotychczasowe waluty narodowe w państwach europejskich,
w których deficyt budżetowy utrzymuje się poniżej 3% produktu krajowego
brutto;
- powołanie niezawisłego Europejskiego Banku Centralnego, któremu pod-
legałaby polityka pieniężna krajów Unii;
17
Ibidem.
18
Ibidem, s. 199.
70 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
- nieograniczone prawo pobytu i osiedlania siÄ™ oraz prawa wyborcze w wy-
borach samorządowych dla obywateli państw Wspólnoty;
 prowadzenie w wybranych dziedzinach wspólnej polityki zagranicznej.
W grudniu 1991 r. Polska, Czechy, Słowacja i Węgry podpisały umowy o sto-
warzyszeniu z EWG.
27 maja 1997 r. przedstawiciele Paktu Północnoatlantyckiego i Rosji podpi-
sali w Paryżu Kartę Partnerstwa NATO - Rosja, wieńcząc okres zimno wojenne-
go, jałtańskiego podziału kontynentu i inicjując okres  europejskiego ładu pary-
skiego i amsterdamskiego".
Analiza poglądów filozoficznych prezentowanych przez różnych myślicieli
żyjących w latach 1831-1996, pozwoli na zrozumienie postaw młodych ludzi
wobec współczesnego świata. W opisie sytuacji, w której dzisiaj usiłują się od-
nalezć młodzi ludzie obok historycznych równie ważne jest poznanie zródeł fi-
lozoficznych i dopiero z tej perspektywy badanie dokonujÄ…cych siÄ™ przemian
ludzkiej mentalności.
W sytuacji transformacji systemowej, upadku autorytetów, przewartościo-
wania pojęć i ewolucji norm współżycia społecznego nie należy badać elemen-
tarnych sfer funkcji psychicznych, lecz holistycznie - przemiany ludzkiej men-
talności. Mentalność to pojęcie wywodzące się od łacińskiego przymiotnika
mentalis określającego daną czynność za umysłową. Jest to  swoisty dla jedno-
stki sposób myślenia i ustosunkowania się do rzeczywistości lub grupy społecz-
nej; ogólne nastawienie i stopień aktywności intelektualnej"19.
Filozoficzne uwarunkowania postaw młodzieży
Szukając wyjaśnienia poglądów współczesnej młodzieży w sytuacji upadku
autorytetów, przewartościowań pojęć prawdy, fałszu, dobra i zła Ery Wodnika,
autorzy odwołują się do koncepcji egzystencjalnych i humanistycznych, pozy-
tywnych i nihilistycznych.
Gdy po okresie  zimnej wojny" nastaje era idei zjednoczeniowej, redaguje
się na nowo podręczniki szkolne, na oczach uczniów zmienia się historię, świa-
domość tego, kto był i jest wrogiem, a także tego kto był i jest przyjacielem.
Zmieniano bieg zdarzeń, ujawniając ukryte materiały zródłowe. Te i inne zmia-
ny gospodarczo-polityczne o charakterze wielopłaszczyznowym i wielopoziomo-
wym wywołały odczucie braku stałego punktu odniesienia dla zmian wewnętrz-
nych dokonujÄ…cych siÄ™ w naturalnym procesie rozwoju jednostki. DorastajÄ…cy
młody człowiek raczej frustruje się i dezintegruje, niż integruje - w sytuacji bra-
ku perspektyw zawodowych oraz jasnych zasad współżycia społecznego.
19
Słownik wyrazów obcych, red. Tokarski, Warszawa 1980.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
71
Obok dalekich zdarzeń lat pięćdziesiątych XX w. i jałtańskiego ładu euro-
pejskiego, osobowość, system wartości i poglądy młodzieży w jeszcze większym
stopniu są uwarunkowane przez wydarzenia końca lat osiemdziesiątych i początku
dziewięćdziesiątych XX w. Dokonujące się przewartościowania dotykają najgłęb-
szych struktur osobowości jednostki.
Poglądy i przekonania prezentowane przez młodych ludzi, pod wieloma
względami przypominają koncepcję osiemnastowiecznego libertynizmu. Koncep-
cja neolibertynizmu obejmuje wpływ również: deistów, ateistów, racjonalistów,
egzystencjalistów, humanistów i  mistyków" New Age. Ci ostatni łączą sprzeczne
idee, tworząc antychrześcijański, ezoteryczny program filozoficzny.
Hasło filozofii Auguste'a Comte'a -  vivre pour autrui"  implikuje zrze-
czenie się przez jednostkę jej praw osobistych na rzecz obowiązków wobec ogółu;
 żyć dla innych", pamiętając o tym, że  najdonioślejszym zadaniem ludzkości
jest ciągłe doskonalenie ludzkiej natury, zarówno indywidualnej, jak i zbioro-
wej"20. We współczesnym świecie idea doskonalenia natury ludzkiej jest bardzo
popularna wśród młodzieży i naukowców. Stanowi ona trzon humanistycznych
teorii samorealizacji21, jak i doktryn pseudoreligii New Age22.
Doskonalenie ludzkiej natury zbiorowej jest trzonem idei procesu integracji
Europy. Abraham H. Maslow23 pisze:  człowiek, który jest w stanie [...] głodu,
nie ma żadnych zainteresowań poza jedzeniem. [...] Dla chronicznie i skrajnie
głodnego człowieka utopią będzie miejsce, w którym znajduje się obfitość je-
dzenia. [...] Jeśli potrzeby fizjologiczne są względnie dobrze zaspokojone poja-
wia się nowy zestaw potrzeb wyższych - bezpieczeństwa (stabilizacji, opieki,
struktury, porządku, oparcia), miłości, uznania [...] Jeśli i te potrzeby zostaną
zaspokojone możemy oczekiwać nowego niezadowolenia i niepokoju, jeśli jed-
nostka nie robi tego, do czego właśnie ona szczególnie się nadaje. W ostatecz-
nym rozrachunku człowiek musi pozostać w zgodzie z sobą. Człowiek musi być
tym, kim może być. Potrzebę tę możemy nazwać samourzeczywistnieniem".
Trawestując słowa Masłowa można powiedzieć, że idea integracji Europy; idea
doskonalenia zbiorowej natury ludzkiej jest wyrazem potrzeby samourzeczywi-
stnienia, ludzkim pragnieniem pełnego stosowania i wykorzystywania talentów,
zdolności, możliwości. Jest to próba zaprzeczenia tezie upatrującej zródło roz-
woju w kryzysie, porządku w entropii i pokoju w dynamicznej równowadze
wyścigu zbrojeń.
Najpełniej potrzebę samourzeczywistnienia ludzkości, realizują syci o za-
spokojonych potrzebach fizjologicznych; ci, którzy czują się bezpieczni, kocha-
20
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 3, Warszawa 1993, s. 23.
21
A. H. Maslow, Motywacja i osobowość, Warszawa 1992.
22
H. Dobrzanowski, Pseudoreligia New Age, Warszawa 1994.
23
A. Maslow, W stronę psychologii istnienia, Warszawa 1986; tenże, Motywacja i osobo-
wość (...), s. 74.
72 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
ni i uznani. Inni nie są w stanie zrozumieć tej idei, uznając ją za utopię. Jeszcze
inni wykorzystują ją do realizacji własnych egoistycznych, egocentrycznych,
a nawet ksenofobicznych i prymitywnych celów.
Comte wyznaczył granicę dążeń doskonalenia natury ludzkiej. Zastrzegał,
że  to doskonalenie musi się odbywać w granicach zakreślonych przez prawa
rządzące światem realnym"24.
We współczesnym świecie idea ta wykroczyła poza ramy świata realnego,
a nawet poza ramy teorii humanistycznych. Współczesna Europa, choć nie wol-
na w pełni od regionalnych wojen, kryzysów gospodarczych i politycznych -
wspominając jedynie albańską czy też jugosłowiańską wojnę domową - jest
obecnie w świadomości jej mieszkańców kontynentem bezpiecznym. Mimo tego
człowiek końca XX w., to istota zniewolona przez rzeczy,  dążenie do mocy"
ekonomicznej; to istota zagubiona wśród chaosu stosunków ekonomicznych
i norm etyczno-moralnych. Ludzie oczekujÄ…cy odpowiedzi na podstawowe py-
tania bytu, szczególnie silnie aprobują twierdzenia dotąd nieznane. W poszuki-
waniu nowych wzorców i autorytetów odwołują się do mądrości mistrzów Ty-
betu, przedstawicieli ezoteryzmu i okultyzmu. Wśród młodzieży są popularne
idee New Age, propagujące twierdzenia, że  Ziemia i istoty ludzkie przechodzą
obecnie kryzys, ponieważ doszliśmy do takiego punktu w ewolucji ludzkiego
ducha, w którym [...] konieczna jest przemiana świadomości - przejście ze świata
starego do nowego, od świadomości jednostkowej do kosmicznej, zbiorowej.
Wówczas ludzkość wkroczy w Erę Wodnika"25.
Doktryna Ery Wodnika zdecydowanie rozszerza pojęcie samorealizacji.
Człowiek, doskonaląc się - w ujęciu tej koncepcji - staje się tym kim jest na-
prawdę i przechodzi w stan wyższej świadomości, uzmysłowienia sobie swojej
boskości.  Bóg jako osoba nie istnieje, jest rozproszoną we wszechświecie ener-
gią kosmiczną - najwyższą wibracją. Bóg jest wszystkim, a wszystko jest Bo-
giem - tak więc każdy człowiek jest częścią bóstwa. Może powiedzieć - ja je-
stem bogiem, jestem własnym stwórcą i tylko ja odpowiadam za to co się dzieje
wokół mnie"26. Tak rozumiana samorealizacja jest uświadomieniem sobie swo-
jej boskości, zaś przemiana jednostki prowadzi do przemiany ogółu ludzkości.
Całkowity monizm rzeczywistości łączy wszystkie dziedziny życia w jed-
no: naukę łączy z metafizyką, astrologią i religią; dąży do syntezy, zacierając
granice między pojęciami. Młodzi ludzie gubią się, usiłując zbudować sobie ja-
sny i konkretny system pojęć.
Ideolodzy Ery Wodnika głoszą ideę pokoju, pojednania; wyzwalają wewnę-
trzną aktywność jednostki; chroniąc ją przed zagładą inicjują akcje doznawania
24
W. Tatarkiewicz, op. cit., s. 23.
25
H. Dobrzanowski, op. cit., s. 11.
26
Ibidem, s. 13.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży
73
 masowych oświeceń", zwołując kongresy mistyków i metafizyków (Aódz 1996 r.),
kursy i szkolenia w dziedzinach, takich jak: joga, medytacja, filozofia buddyzmu
itd. Inicjują oni również inne działania prowadzące do zespolenia wszystkich spo-
łeczeństw w jedno ciało. Konsolidacja państw europejskich w jedno federacyjne
państwo jest tutaj częścią antychrześcijańskiej, neolibertyńskiej doktryny religij-
nej. W państwie, którego kultura jest oparta na zasadach i tradycjach chrześcijań-
skich będzie budzić ona naturalny sprzeciw. Stąd rodzi się dążenie do stworze-
nia chrześcijańskich korzeni tego procesu, tj. życia św. Wojciecha i św. Jadwigi
oraz chrześcijańskie wołanie papieża Jana Pawła II:  Nie będzie zjednoczenia państw
bez zjednoczenia dusz. Widzialny mur upadł, ale pozostał mur w naszych umysłach
i sercach. Otwórzmy drzwi Chrystusowi" (niepublikowana homilia: Gniezno 1997).
Myśl filozoficzna współczesnego świata, nawiązując do osiemnastowiecz-
nego empiryzmu i racjonalizmu, opiera się na wierze w moc, w siłę ludzkiego
rozumu. Świat jest spostrzegany jako w pełni poznawalny, zaś każdy jego ele-
ment może i powinien być weryfikowany empirycznie.
Prawa ogólne są redukowane do pojedynczych, sprawdzalnych szczegółów
płynących z doświadczenia. Nic nie może zostać założone a priori, wszystko
musi usprawiedliwić swój byt oparty na kryteriach rozumowych. Wówczas, na
podstawie takich założeń, odpowiedzią na pytanie o istnienie Boga jest deizm,
lub nawet ateizm. Świat empirii to świat skrajnie materialny. Również wówczas
pojawiają się pierwsi libertyni. Na gruncie wiary w siłę własnego rozumu za-
krzyknięto:  Boga nie ma" (ateizm),  Bóg umarł, jest jedynie praprzyczyną"
(deizm), zaś obecnie twórcy New Age posunęli się znacznie dalej, mówiąc:  to
wy jesteście Bogami. Bóg jako osoba nie istnieje"27. Każdy z nas, posiadając w
sobie boski pierwiastek, może i powinien rozsądzać co jest dobre, a co jest złe.
Widoczne są wśród młodego pokolenia niektóre, z wielu opisanych w XVIII w.
jako libertyńskie, cechy światopoglądu, związanego ze skrajnym empiryzmem:
- skrajny racjonalizm, połączony z materializmem i ateizmem lub deizmem;
- sceptycyzm moralny, cynizm połączony ze skrajną mizantropią;
relatywizm moralny, traktowanie wszelkich systemów moralnych w kate-
goriach wyłącznie historycznych i społecznych jako konwencjonalne;
- hedonizm, epikureizm, połączony z naciskiem na sferę doznań seksual-
nych jako zródła największej satysfakcji jednostki ludzkiej, zaś satysfakcja in-
dywidualna jest naczelnym imperatywem moralnym;
- indywidualizm i elitaryzm, przyznający jednostkom stojącym na najwyż-
szym stopniu samouświadomienia szczególne i wyjątkowe prawa.
Poglądy libertynów końca XVIII w. uzupełnili w latach następnych twórcy
podstaw filozofii egzystencjalnej oraz Max Stimer, prekursor idei Friedricha
Nietzschego.
18
Ibidem, s. 199.
74 Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
Ludwig Feuerbach (1804-1872) rozwinÄ…Å‚ koncepcjÄ™ ateizmu, posuwajÄ…c siÄ™
do skrajnego naturalizmu.  Poza przyrodą i człowiekiem nie ma nic, a wszyst-
kie rozważania, które chcą wyjść poza granice przyrody i człowieka są bezwar-
tościowe"28. Człowieka nie przeciwstawiał naturze, był on jej najdoskonalszym
tworem. Dlatego był on zarazem nowym ideałem, w miejsce starych ideałów.
Wówczas Feuerbach, twierdzi  człowiek człowiekowi Bogiem. Idz człowieku
za swoimi skłonnościami i pożądaniami bez wahania, ale za wszystkimi"29. Słu-
szne są w człowieku wszystkie popędy. To człowiek stworzył Boga na swoje
podobieństwo, a nie odwrotnie.  Czym człowiek sam nie jest, a chciałby być, to
wyobraża sobie jako urzeczywistnione w swoich bogach; bogowie są jedynie
ludzkimi pragnieniami"30.
Max Stirner (1806-1858) rozwinÄ…Å‚ koncepcjÄ™ naturalistycznÄ… Feuerbacha,
posuwając się do skrajnego indywidualizmu, a także relatywizmu moralnego.
W trzech tezach przeciwstawił się on nie tylko koncepcji istnienia Boga, ale twier-
dząc, że  Feuerbach uwolnił go od zależności od Boga" - sam zrzucił z siebie
zależność od społeczeństwa.  Choć nie muszę liczyć się z Bogiem, nadal muszę
liczyć się ze społeczeństwem. Nadal nie jestem wolny. Aatwo mogę zrzucić
z siebie tę zależność, bowiem nie tylko Bóg jest widmem, ale również tak samo
widmem, fikcją jest społeczeństwo. Widmem jest też wszystko, co się ze społe-
czeństwa wywodzi: prawo, moralność, wszystkie prawdy, myśli, wiary"31.
Stirner uważa, że te  najwyższe istoty" tyranizując, wysługują się człowie-
kiem.  Nie należy liczyć się ze społeczeństwem, moralnością i ideologią [...]
Należy zdać sobie sprawę, że to nie są żadne realności, a tym bardziej świętości.
Żadna myśl nie jest święta i żadna wiara, to tylko ja robię z nich świętości. Sam
jestem sobie winien, że potem muszę im służyć"32. Po odrzuceniu widm i fikcji
pozostajÄ™  ja sam« i nic nade mnÄ…".
Ta koncepcja, według której nie ma norm i nakazów, a wyrazy:  dobro",
 zło",  prawda" nie mają sensu, jest przeciwieństwem koncepcji integracji Eu-
ropy.  Ja jestem miarą rzeczy" - jestem egoistą i mogę żyć jak gdybym był sam
na świecie. Humanizm Protagorasa z Abdery został rozszerzony do granic ego-
izmu, skrajnego relatywizmu. Nie ma w niej miejsca dla dążeń altruistycznych,
ponadj ednostkowych.
W teorii New Age, oba dążenia człowieka, trawersując myśl Ericha From-
ma i Karen Horney -  skłonność do ucieczki od ludzi i skłonność do ucieczki ku
ludziom ' - ulegają połączeniu.  Człowiek - jako Bóg", potęga sama w sobie,
szuka kontaktu z innymi, na drodze ku samodoskonaleniu świadomości jednost-
28
W. Tatarkiewicz, op. cit., s. 41.
29
Ibidem, s. 43.
30
Ibidem.
31
Ibidem, t. 3, Warszawa 1968, s. 53.
32
Ibidem.
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży 75
kowej i społecznej. Z jednej strony - ucieka od doktryny niepodważalności norm
i wartości podstawowych, sam będąc TWÓRC, zaś z drugiej strony - sam
podlega procesowi poszukiwania ładu pokojowego, wspólnego z innymi ludzmi.
Oto sedno koncepcji - obraz człowieka sztucznie silnego, tkwiącego w cią-
głym, nieustannym konflikcie. New Age jest więc wbrew insynuacjom takim
rozwinięciem teorii humanistycznych, w którym widoczne są wszystkie idee
nihilizmu i egzystencjalizmu.
Współczesna młodzież nie jest świadoma implikacji lub genezy własnych
poglądów. Zmiana ustrojowa połączona z totalną transformacją we wszystkich
dziedzinach życia, a co się z tym wiąże - powszechne i akceptowane używanie
agresji, przemocy wobec ideałów - spowodowała nie tylko dewaluację warto-
ści, ale nade wszystko podważyła sens ich istnienia. Strajki i demonstracje, oskar-
żenia i wzajemne prowokacje, powszechne wykorzystywanie i akceptowanie
kłamstwa składają się na klimat, w którym dojrzewają ludzie młodzi. Teraz tak-
że podważanie idei ruchu społecznego lat osiemdziesiątych, ciągłe, bezpardono-
we traktowanie wszystkich dziedzin życia jako płaszczyzn walki politycznej wraz
z magią pieniądza - zmusza młodych ludzi do reakcji egocentrycznych, egoi-
stycznych, zniechęcenia i zwątpienia we wszystkie autorytety i wartości. Powstaje
uczucie egzystencjalnego  trudu istnienia", chaosu i zagubienia. Uczucia wzmac-
nianego trudnością w znalezieniu pracy po ukończeniu edukacji, zupełnie nie-
przystającej do warunków zewnętrznych, a także niejasnych zasad współżycia
społecznego. Zadajemy pytanie o to: czy młodzi ludzie, żyjący w takim świecie
dotychczas podzielonym, pełnym agresji oraz niejasności i sprzeczności, są skłon-
ni jednoczyć się nie tylko przeciw sobie, ale z pragnieniem działań ponad podzia-
łami? Czy teraz, gdy trwa bezpardonowa walka polityczna na każdej płaszczy-
znie życia, poczynając od religijnej, a na edukacyjnej kończąc, młodzi ludzie są
skłonni zrozumieć ideę konsolidacji różnych państw nie przeciw innym, ale z
pragnieniem współpracy, wzajemnej pomocy? Jakie są ich postawy wobec pro-
cesu integracji europejskiej, gdy w pamięci odnowią się wspomnienia rodziców
i dziadków? oto pytania, jakie stanowią punkt wyjścia dla formułowania hipo-
tez i celów badań własnych. Uzyskane odpowiedzi pozwalają na stwierdzenie
widocznej sprzeczności opinii, wyrażających poglądy jednostki o integracji eu-
ropejskiej. Pojawiają się sprzeczności w obrębie składnika poznawczego, a więc
brak zwartości postawy:
- od 93% (szesnastolatków) do 70% (dziewiętnastolatków) akceptuje ideę
jednoczenia państw europejskich, lecz 53% z nich uważa, że po przystąpieniu
Polski do Unii nie poprawi się ich standard życia; 40% szesnastolatków i 37%
dziewiętnastolatków nie uważa Unii za trafną próbę rozwiązania problemów
naszego kontynentu;
- od 93% (szesnastolatków) do 70% (osiemnastolatków) akceptuje ideę przy-
stÄ…pienia Polski do Unii Europejskiej, lecz 40% pierwszych i 73% drugich
Leon Niebrzydowski, Mariusz Gorzeń
76
z wymienionych wyżej nie uważa, aby po zjednoczeniu wzrosło ich poczucie bez-
pieczeństwa; 20% siedemnastolatków i 57% osiemnastolatków uważa, że po
przystąpieniu do Unii nie wzrośnie międzynarodowy autorytet naszego kraju,
a nawet  27% pierwszych i 40% drugich z wymienionych uważa, że Polska stanie
się wówczas prowincją o podrzędnym znaczeniu, a także 54% siedemnastolat-
ków i 56%) osiemnastolatków uważa, że Unia nie jest skutecznym rozwiązaniem
problemów naszego kontynentu;
- o braku zwartości postawy można mówić również w konwencji: odmien-
nego spostrzegania zachodzących procesów z perspektywy jednostkowej -  ja
Polak" i z perspektywy Polski, jako kraju.
Badani sceptyczniej ustosunkowywali się wobec możliwości uzyskania ko-
rzyści indywidualnych niż ogólnospołecznych - od 87% do 83% badanych uwa-
ża, że przemysł polski rozwinie się po przystąpieniu do UE; od 73% do 43%
badanych sądzi, że rolnictwo polskie ulegnie rozwojowi, a jednocześnie od 40%
do 70% tych samych badanych wyraża pogląd, że jego osobisty standard życia
nie ulegnie zmianie. Oznacza to, że młody człowiek nie utożsamia się z losem
państwa, ani też narodu, lecz ma na uwadze przede wszystkim swój własny in-
teres.
W wyniku przeprowadzonych badań zaobserwowaliśmy istotne różnice
między zgodą na jednoczenie Europy a przyzwoleniem na przystąpienie Polski
do tego procesu. Sięgają one 23% w grupie siedemnastolatków i dziewiętnasto-
latków. Badani sceptyczniej wyrażają się o stworzeniu ogólnoeuropejskiej struk-
tury unijnej, niż możliwości akcesu Polski do określonej federacji państw i na-
rodów.
Rekapitulując powyższe rozważania należy stwierdzić, że ujawniły się w nich
głębokie różnice wskazujące na niespójność opinii wyrażających poglądy bada-
nej młodzieży. Młody Polak chętnie zaznacza różnicę między sobą a Europej-
czykiem, co może być wynikiem przeróżnych kompleksów i przekonań, a także
często używanych sformułowań, tj.  członek NATO drugiej kategorii",  wejście
do Europy" itd. Wstąpienie do tych organizacji jest dla młodych ludzi wpraw-
dzie celem akceptowanym, lecz jednocześnie krytykowanym i uważanym za
nieuniknioną konieczność wobec braku innych alternatyw. Aprobata dla dążeń
Polski jest tylko deklaracją werbalną, której przeczą szczegółowe poglądy i prze-
konania badanej młodzieży. Krytyczna postawa młodych ludzi jest ostrzeżeniem
przed pochopnym i entuzjastycznym realizowaniem idei zjednoczenia Europy
przez współczesnych euroentuzjastów, chociażby dlatego, że idea jednoczenia
państw jest wykorzystywana zarówno w przetargach politycznych (np. spór mię-
dzy francuskimi socjalistami i prawicÄ…), jak i w rywalizacji gospodarczej (np.
walka o prymat gospodarki rolnej państw Europy Zachodniej; rywalizacja mię-
dzy wspólnym rynkiem Europy a Ameryki Północnej i potęgą azjatyckich ty-
Determinanty filozoficzno-historyczne postaw młodzieży 77
grysów gospodarczych). Wraz ze wzmocnieniem idei integracji Europy nasilają
się dążenia do wzmocnienia prymatu politycznego i gospodarczego poszczegól-
nych krajów, a także autonomii narodowości w obrębie istniejących już grup,
np. Basków w Hiszpanii, Szkotów w Wielkiej Brytanii. Należy zdawać sobie spra-
wę z odrębności kulturowej poszczególnych państw, ponieważ unifikacja konty-
nentu doprowadzi do spotęgowania potrzeb zaznaczenia różnic lokalnych
(np. takich jak Stowarzyszenie Polaków Narodowości Śląskiej).
Doświadczenie wskazuje na to, że konsolidacja jest skuteczna tylko wów-
czas, gdy dokonuje się w ramach określonych przestrzeni - fragmentów życia
gospodarczego i politycznego. Jeden z twórców idei integracyjnej - Monnet,
chciał uniknąć obecnie obserwowanego braku skuteczności działania wielkich,
ogromnie zróżnicowanych struktur o zbiurokratyzowanym i nieprecyzyjnym sy-
stemie zarządzania. O tym jak trudno jest ustalić szczegóły prymatów polityki
zagranicznej kilkunastu państw europejskich przekonano się już podczas wojny
domowej w Jugosławii. Trudności rosną również w trakcie negocjacji Maastricht
I i II. Zablizniają się rany doświadczeń narodowych, odświeżając jednocześnie
stare problemy (np. niemiecko-polski problem przesiedlonych; polsko-ukraiński
problem wysiedlonych w akcji  Wisła" itd.).
Nie należy się więc dziwić temu, że młodzież polska zachowuje daleko idą-
cy eurosceptycyzm nie tyle wobec samej idei integracji, ile wobec skutków prób
jej wykorzystania do indywidualnych celów grup (eurobiurokratów i paradoksal-
nie - nacjonalistów) oraz całych systemów gospodarczych. Ciężar doświadcze-
nia grupowego okresu walk wrześniowych oraz lat 1944-1989, a także obecnie
nieustających walk politycznych, agresji twierdzeń podważających każdą war-
tość, a padających z ust osób niewiarygodnych i nierzetelnych, wzmacnia w nas
przekonanie o potrzebie realizacji jedynie własnych celów zgodnie z zasadami
neolibertynizmu.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s55 60
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s201 202
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s79 101
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s119 129
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s131 170
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s103 117
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s203 204
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s19 25
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s19 25
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s5 17
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s27 41
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s43 54
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n1 s179 200
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n2 s171 178
Mazowieckie Studia Humanistyczne r1998 t4 n2 s5 30

więcej podobnych podstron