wharfedale evo^2 20


Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
HI-FI Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Wharfedale EVO^2-20
Czarny kewlar w pięknej obudowie
dwóch częSciach testu kolumn z zakresu 2000-3000zł,
Proporcjonalna, dwudrożna,
wSród w sumie oSmiu modeli, znalazły się tylko dwie kon
elegancko wykonana
Wstrukcje dwudrożne. Jak można się spodziewać, zamiast
kolumienka  są zwolennicy
w iloSć, idą w jakoSć. Ale o ile Phobos II trochę skrywa wewnątrz
wielogłoSnikowej obfitoSci,
swoje techniczne atuty, to Evo^2-20 już z zewnątrz prezentuje
ale są i smakosze
swoją klasę. Zwłaszcza w obrębie obudowy, której forma, wykoń-
subtelnoSci, nawet bardziej
czenie i detale dadzą dużo punktów na starcie, zwłaszcza jeSli na
kojarzonej z audiofilską
zakupy wybiera się on i ona. Jeszcze dziesięć lat temu spotykane
kulturą. Dla nich
tylko w niektórych najbardziej ekskluzywnych, stricte hi-endowych
zaprojektowano i wykonano
kolumnach, wygięte Scianki boczne okazały się z czasem na tyle łat-
pod każdym względem
we i niedrogie do wykonania, że już od kilku lat wprowadzane są do
słodkie Evo.
znacznie tańszych konstrukcji  wciąż jednak są czymS specjalnym,
co dodaje szyku. W kolumnach serii Evo są dodatkowe smaczki 
również przednia Scianka jest lekko wypukła, co w tym przypadku
wynika nie z wygięcia płyty, lecz z frezowania powierzchni zewnętr-
znej  materiałem wyjSciowym jest płyta mdf 25 mm, która zachowu-
ję tę gruboSć na Srodku, a w kierunku bocznych krawędzi robi się
cieńsza. Zaokrąglona powierzchnia frontu poprawia charakterystyki
promieniowania Srednich i wysokich częstotliwoSci (na zewnątrz),
natomiast wygięte Scianki boczne pomagają zredukować fale stojące
wewnątrz obudowy. Front z bokami, i wszystkie pozostałe Scianki,
połączono nie pozostawiając żadnych Sladów (dylatacji, uskoków,
itp.)  z pomocą nowoczesnych maszyn można takie skrzynki produ-
kować masowo, ale wciąż wymagają one większego nakładu pracy
i kontroli. Okleina  poddaję się, nie wiem czy sztuczna, czy natural-
na. Za pierwszą przemawia cena Evo^2-20, a także znane już z in-
nych kolumn, bardzo udane imitacje, za drugą to, że po prostu wy-
gląda jak naturalna, bez żadnych słaboSci. Obudowa związana jest z
finezyjnym cokołem  metalowym odlewem, który z tyłu daje kolum-
nie dobre podparcie dzięki szerszemu rozstawieniu kolców, niż po-
zwoliłaby na to sama skrzynka, z tyłu bardzo wąska. A kolce są bar-
dzo masywne, regulowane od góry dużymi karbowanymi pokrętłami,
blokowane nakrętkami... za takie wyczyny dziesięć lat temu musieli-
bySmy zapłacić kilka razy więcej, niezależnie od jakoSci całej reszty.
A teraz... i jak tu narzekać, że Chińczyków jest miliard trzysta mi-
lionów, a kiedy skończę pisać to zdanie, o kilkuset więcej? GłoSniki
też wyglądają bardzo schludnie  nisko-Sredniotonowy ma odlewany
kosz, dodatkowo przykryty z zewnętrz efektowną metalową obrę-
czą  było to konieczne, gdyż jak wspomniałem, front obudowy jest
wypukły, i do jego profilu został dopasowany kształt pierScienia.
Membrana jest kewlarowa, i wcale nie żółta  co estetycznie na
dobre wychodzi, a akustycznie nie ma znaczenia. Kolejny drobiazg 
głoSnik przykręcony jest przez Sruby, a nie przez wkręty.
Projekt plastyczny przedniej Scianki jest spójny i subtelny. Zagra-
no tylko krzywiznami nawiązującymi do kształtów samej obudowy,
które znajdziemy w oprawie głoSnika wysokotonowego, otworu bas-
refleks i na dolnej krawędzi maskownicy. Żadnych ekscesów kolorys-
tycznych, wszystko utrzymano w kolorach bliskich czerni, i do tej
delikatnoSci trochę tylko nie pasuje błyszczące zawieszenie głoSnika
nisko-Sredniotonowego. Poza tym szczegółem wszystko wygląda pri-
ma fest. Maskownica jest oparta na cienkiej plastikowej ramce, i jak
wskazują pomiary, ma bardzo niewielki wpływ na charakterystykę.
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
36
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł HI-FI
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Zespoły głoSnikowe 4000-6000 zł
Gniazdo podwójne, na
masywnych złoconych
zaciskach, w dodatku
ustawionych w nietypowy
sposób, po częSci wymuszony
niewielką szerokoScią tylnej
Scianki, ale też podkreSlający
oryginalnoSć i ekskluzywnoSć
całego projektu. Cokół to
również połączenie funkcjonal-
noSci, solidnoSci i finezji.
O D S Ł U C H
a podstawie podobieństwa konstrukcyjnego i w pewnym sensie  cy-
Nwilizacyjnego , widać że bezpoSrednimi konkurentami w tym teScie są
Phobosy i Evo^2-20  to one walczą o klienta wystrzegającego się kolumn
dużych i wielodrożnych, przekonanego że małe jest piękne, że małe ma
sens, zwłaszcza gdy na ten cel przeznacza się niewielkie pieniądze,
i umieszcza w niewielkim pomieszczeniu. Obydwie konstrukcje nie zaska-
kują brzmieniem innym od spodziewanego w ramach takiej koncepcji, ale
też różnią się bardzo wyraxnie. Phobosy zagrały równo, spójnie, spokojnie,
miarowo  w żaden sposób się nie wychylając i nie narażając na zarzuty
błędów w neutralnoSci. Evo 20 prezentują dxwięk nieco Smielszy, choć
wciąż delikatny, dwudrożny, ani nie rozpędzony, ani nie rozciągnięty. Mają
w sobie więcej ciepła, subtelnoSci i połysku niż Phobosy, które były skupio-
ne, wyważone, ale raczej smętne. Evo^2-20 grają trochę radoSniej, bo
mocniej na samym basie, jaSniej na Srednicy, co może już być poczytane za
odejScie od neutralnoSci, jednak minimalne odchudzenie wokali nie odbiera
im plastycznoSci. W zakresie niskich częstotliwoSci Evo gra swobodniej niż
Phobos, trochę zmiękcza i zaokrągla, ale trzyma rytm, choć mocnych cio-
sów nie wymierza, i oczywiScie podmuchów najniższego basu też nie emi-
tuje. PrzejScie między Srodkiem a górą również jest płynne, bez wycofania
i bez nadmiaru. Wysokie tony bez bolesnych przywar i nierealnych hi-en-
dowych aspiracji  nie wpadają w monotonię, nie kapryszą, grzecznie wy-
konują swoje zadanie. Przyjemny balans między lekkoScią, spokojem i ła-
godnoScią, z dodatkiem namacalnego basu tworzy dxwięk atrakcyjny i nie-
męczący. Podobnie jak w przypadku Phobosów, do wyrafinowania może
więcej niż jeden krok, ale jesteSmy już daleko od niskobudżetowych, ele-
mentarnych braków. Nieco większa dawka basu, SwieżoSci i blasku kosz-
tem lekkiego odejScia od pełnej równowagi tonalnej  tak jednym zdaniem
można podsumować różnice między Evo^20 i Phobosami II. Obydwie ko-
lumny nie zaimponują dynamicznymi zrywami ani też drobiazgowoScią
w oddaniu detali, ale mają dużo kultury.
EVO^2-20
Cena (para)[zł] 2500
Dystrybutor HORN DISTRIBUTION
www.wharfedale.com.pl
Wykonanie i komponenty
Nie w iloSć, ale w jakoSć  piękna obudowa, luksuso-
we akcesoria, solidne przetworniki. Wybitna konstruk-
cja dla tego zakresu cenowego.
Laboratorium
Wyrównany zakres Srednio-wysokotonowy z bardzo
dobrym rozpraszaniem i tylko minimalnym wpływem
maskownicy, wzmocnione niskie częstotliwoSci. Łatwa
impedancja i przyzwoita efektywnoSć.
Brzmienie
Basu nie brakuje, jednak dominuje wrażenie spójnoSci,
lekkoSci i delikatnoSci. Duża kultura, bez fajerwerków
i bez niepokojów.
marzec 2007
marzec 2007
marzec 2007
marzec 2007
marzec 2007
37
O
D
S
Ł
U
C
H
HI-FI Zespoły głoSnikowe 2000-3000 zł
Zespoły głoSnikowe 2000-3000 zł
Zespoły głoSnikowe 2000-3000 zł
Zespoły głoSnikowe 2000-3000 zł
Zespoły głoSnikowe 2000-3000 zł
rys. 2. Evo^2-20, charakterystyka przetwarzania w całym pasmie.
Obudowa ma wygięte Scianki
boczne i lekko zaokrąglony front,
rys. 1. Evo^2-20, charakterystyka modułu impedancji. rys. 3. Evo^2-20, charakterystyki przetwarzania
w zakresie średnio-wysokotonowym, na osiach 00, 150, 300
a wszystkie powierzchnie oklejone
w płaszczyznie poziomej.
naturalnym fornirem  najprawdopodobniej,
bo aż nie chce się wierzyć...
Przypadkiem mamy w testowanej czwórce
dwie konstrukcje dające nietypowe odpowiedzi
z obudów bas-refleks, które na pierwszy rzut
oka wyglądają jednak zupełnie zwyczajnie  są
jednokomorowe. W przypadku Prosona wiedzie-
liSmy zarówno inny od spodziewanego przebieg
impedancji w zakresie niskich tonów, a także
bardzo egzotyczne charakterystyki przetwarza-
nia. Przy Wharfedale impedancja również nie jest
taka jak zwykle  poniżej 100Hz widać nie dwa,
rys. 4. Evo^2-20, charakterystyki przetwarzania w zakresie rys. 5. Evo^2-20, charakterystyki przetwarzania w zakresie
a trzy różnej wysokoSci wierzchołki (rys. 1), na- średnio-wysokotonowym, wpływ maskownicy. niskich częstotliwości.
tomiast pomiary w polu bliskim (rys. 5) dają ob-
Maskownica trochę kombinuje przy ok. 7kHz, kwalifikować Evo^2-20 do kategorii zespołów
raz który łatwiej zinterpretować  brak wyrax-
ale negatywne tego skutki są pomijalne  czyli głoSnikowych znamionowo 6-omowych.
nego odciążenia na charakterystyce niskotono-
bez szkody możemy trzymać maskownice zało- Wraz z efektywnoScią na poziomie 86dB, ma-
wego i nisko położona charakterystyka promie-
żone. my do wysterowania łatwe obciążenie.
niowania otworu wskazują na silne tłumienie
Wracając jeszcze do pierwszej charakterysty- Bardzo elegancko zestrojona kolumienka,
układu rezonansowego obudowy. Charakterys-
ki - impedancji  stwierdzamy minima na pozio- chyba tylko nie powinna stać bardzo blisko Scian,
tyka wypadkowa opada poniżej 100Hz, ale jak
mie nieco wyższym od 4,5 oma, co pozwala za- bo basik zanadto się rozwinie.
widać na rys. 2, generalnie bas jest uwypuklony
o kilka dB ponad ładnie zrównoważony zakres
Srednio-wysokotonowy. Pod tym względem (tzn. Układ magnetyczny głoSnika nisko-
wyrównania głównej częSci pasma) Wharfedale Sredniotonowego został kompletnie
przypomina RLS-y, ale o ile Phobos II dawkował zaekranowany. Bliskie sąsiedztwo głoSnika
bas oszczędnie, to Evo^2-20 daje z siebie więcej wysokotonowego, a także przysunięcie go
energii w tym zakresie. I nie jest to wypadek do górnej krawędzi obudowy podpowiada,
przy pracy, ale dwie różne koncepcje strojenia, że tutaj zastosowano magnes
które jednak łączy liniowe prowadzenie zakresu neodymowy. W ten sposób
Srednio-wysokotonowego. cała kolumna jest
Rozpraszanie w płaszczyxnie poziomej jest bezpieczna dla
bardzo ładne  nawet pod kątem 30O charakte- kineskopów CRT,
rystyka biegnie równiutko aż do 15kHz (rys. 3). chociaż w epoce
PDP i LCD ma to
coraz mniejsze
Impedancja znamionowa [&!]* 6
znaczenie
Efektywność (2,83V/1m) [dB]* 86
Rek. moc wzmacniacza [W]** 120
Wymiary (WxSxG) [cm] 85x23x34
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
kwiecień 2007
* wartości zmierzone, ** wg danych producenta,
38
M
U
I
R
O
T
A
R
O
B
A
L


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wharfedale evo~2 40
20 Organizacja usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim
20 rad jak inwestowac w zloto
20 3SH~1
51 20
39 20 Listopad 2001 Zachód jest wart tej mszy
20 Phys Rev Lett 100 016602 2008
PM20
LEGACY FOCUS 20
20
dictionary 20 7

więcej podobnych podstron